Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.071
    Antall liker
    3.059
    Torget vurderinger
    2
    1000 rillemeter er vel to og en halv plateside eller deromkring. Hyppig filterskift.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.754
    Antall liker
    21.628
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Morsomste jeg har lest på en stund.

    Det står ikke i instruksjonsboka, men hver gang man skrur av en Lindemann Limetree Phono tømmes og rengjøres RIAA-filteret. Veldig praktisk!
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Så blir det byggeprosjekt fra Kjell & Company... :unsure:

    atvm95sh_shell_230322.JPG
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Ser at flere på nettet beskriver "break-in-time" for AT-VM95SH, men er det typisk Hai-Fai svada eller... ?
    Hvis ikke.....hvor mange timer anbefales ?
    Blir jo bare fristet til å sette platen på repeat og komme tilbake etter innkjøringen er ferdig..... :unsure:
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.050
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jepp, HiFi svada. Alle nåler produsert i dag (og lenge før) er polert to ganger før de selges videre til pickup-produsent. De låter aller best idet de treffer rillen første gang og derfra går det kun nedover.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jepp, HiFi svada. Alle nåler produsert i dag (og lenge før) er polert to ganger før de selges videre til pickup-produsent. De låter aller best idet de treffer rillen første gang og derfra går det kun nedover.
    Det er ikke min erfaring. DV-20x2L'en min var opp og ned som en jojo de første dagene. ...Men det har ikke noe med selve stiften å gjøre. Heller gummiopphenget etc som må "gå seg til" littegrann.

    Men det er jo ikke noe å tenke på. Spill i vei, og etter en stund er det gjorty.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.050
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg må si at det er noe jeg aldri har erfart med noen ny pickup og jeg har vanskelig for å se noen grunn til at det skulle skje. "Gummiopphenget" er tross alt ikke av gummi lenger og har ikke vært det på mange, mange år.

    For min del ser jeg forventningsbias som en langt mer nærliggende årsak.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Ser ut som det blir til å teste ut metoder for å bli kvitt statisk elektrisitet samtidig med "break-in" av ny stift. Kjenner jo at HVIS det skjer noe mtp. innkjøring av stift så vil jeg ikke gå glipp av NÅR og evt. HVA som blir forskjellen. Hearing is believing... ?
    Det er ting jeg liker bedre - fra den andre mye billigere stiften fra AT - etter et par låter med Dire Straits
    PS! NY skive fra Platekompaniet med Dire Straits for Shibata - bruktkjøpt Grim Vinyl skive med Dire Straits for den billige stiften
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg må si at det er noe jeg aldri har erfart med noen ny pickup og jeg har vanskelig for å se noen grunn til at det skulle skje. "Gummiopphenget" er tross alt ikke av gummi lenger og har ikke vært det på mange, mange år.

    For min del ser jeg forventningsbias som en langt mer nærliggende årsak.
    Jeg er med på tanken, og som du kanskje har observert er jeg ganske pragmatisk og teoretisk anlagt av meg, jeg også, og setter liten lit til "audiofile oppleste sannheter", men at bevegelige, mekaniske deler kanskje trenger å "kjøres inn" høres ikke ulogisk ut likevel. Mulig at nålefanen henger i en wire eller noe, men noe må fungere som "støtdemper" likevel. Er ikke det stort sett gummi, eller et tilsvarende materiale?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ser ut som det blir til å teste ut metoder for å bli kvitt statisk elektrisitet samtidig med "break-in" av ny stift. Kjenner jo at HVIS det skjer noe mtp. innkjøring av stift så vil jeg ikke gå glipp av NÅR og evt. HVA som blir forskjellen. Hearing is believing... ?
    Det er ting jeg liker bedre - fra den andre mye billigere stiften fra AT - etter et par låter med Dire Straits
    PS! NY skive fra Platekompaniet med Dire Straits for Shibata - bruktkjøpt Grim Vinyl skive med Dire Straits for den billige stiften
    Jeg tror ikke evt. innkjøring har noe med elektrisitet å gjøre. Hverken statisk eller dynamisk. :)
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.050
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Før brukte man "ekte" gummi, altså naturgummi. I dag er det utelukkende* moderne polymer som brukes, som ikke endrer karakter eller viskositet over tid slik naturgummi gjør. Altså fungerer den likt på dag 1 og dag 3001.

    Ellers kan en selvsagt ikke se bort fra at enkelte merker har aparte konstruksjoner som kan trenge innkjøring, men det finnes i alle fall ingen grunn til at det skal være nødvendig i dag.

    * med forbehold om at det sikkert finnes en 120 år gammel japaner et sted som avstår fra moderne materialer og heller bruker en blanding av svalespytt og brusken fra ryggfinnen til en truet haiart.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tror ikke evt. innkjøring har noe med elektrisitet å gjøre. Hverken statisk eller dynamisk. :)
    Enig med den, men nå skal det spilles skiver og da passer det å teste fjerning av statisk i samme slengen ved hvert skivebytte...
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    "Tenn" den og sveip den frem og tilbake over plata, noen cm. unna.
    Har du en mer detaljert beskrivelse/skisse/video av prosedyren?
    Nå har jeg prøvd mange av forslagene på Youtube ang. Zerostat, men det er ikke akkurat overbevisende effekt som vises der... :unsure:
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Her er en som tester mye dingser til Vinyl

     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Ser at flere på nettet beskriver "break-in-time" for AT-VM95SH, men er det typisk Hai-Fai svada eller... ?
    Hvis ikke.....hvor mange timer anbefales ?
    Blir jo bare fristet til å sette platen på repeat og komme tilbake etter innkjøringen er ferdig..... :unsure:
    Tænker det er viscositeten i nåleophænget som skal tilspilles.
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.035
    Antall liker
    20.219
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    "Tenn" den og sveip den frem og tilbake over plata, noen cm. unna.

    En sånn plasmabue skaper masse frie ioner som fjerner den statiske elektrisiteten.

    Irriterende for oss som har brukt masse penger på en Milty Zerostat. ;)
    Kan skrive under på, at dette virker (har selv + 1 i reserve)...... og Yes...... du kan få 10 stk. av disse for
    prisen til en Zerostat :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.035
    Antall liker
    20.219
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Tænker det er viscositeten i nåleophænget som skal tilspilles.
    Viscositet er et udtryk, man bruger om vædsker, men ellers har du ret.
    Det var et issue i gamle dage, at ophængs-gummi skulle blødgøres.
    Er ikke et problem lengere efter at udviklingen har frembragt syntetiske gummityper.
    Ortofon mener ikke (i dag) at deres pickupper kræver tilspilning.
    @Flageborg
    Onde tunger har i mange år påstået (aner ikke om det er sandt), at vinylen bli´r blødgjort p.g.a. varmen i brændpunktet, der nålen rammer rillen,
    og man har i mange år anbefalet å ikke spille en plate mere enn en gang i døgnet, da den skal ha tid til å hærde opp igjen etter avspilning.
    Så samme siden på repeat vil jeg betrakte som No Go :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg heiser bullshit-flagget!
    Hadde det blitt så mye varme i rillene at pvc-en smeltet hadde stiften blitt varm.
    Det gjør den ikke.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Det tar vel ca 20 minutter mellom hvert pass i rillen....men ble til å variere musikken og fordele innspillingen på flere skiver (y)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    AT trenger ikke innspilling, og statisk elektrisitet har noe å gjøre med innemiljøet og sko.
    AT virker veldig bra her og det har skjedd en endring med SH i løpet av de første platene - til det bedre.
    Det fine er at jeg har flere AT som allerede har noen flere timer på seg å sammenligne med.
    Platene kommer plastforseglet fra Platekompaniet og når den fjernes bygges statisk opp.
    Så tar man platen ut av coveret og mer statisk genereres.....så baller det på seg fra eierens klær, sko og innemiljø.
    En ond sirkel har bygget seg opp...
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Her er en grei video som forteller litt mer om hvorfor mine gamle LP funker mye bedre med denne fra AT


    og som viser at plasseringen av stift i rille er feil skissert i venstre "modell" - Spherical

    Spherical_vs._Elliptical_Styli_55pix_v4_III.jpg
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.035
    Antall liker
    20.219
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Nå synser og gætter du igjen.....
    Få et mikroskop-bilde av, hvor nålen treder i rillen.
    Allt annet er rene gætterier.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.035
    Antall liker
    20.219
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Men hva om du tar deg tid til å se videoen som forklarer forskjellen ? :unsure:
    Flageborg..... har nevnt det før, men gjør det gjerne igjen. Om du setter barren lavt, da blir resultatet deretter.
    Det jeg reagerer på er feilinformasion/synsning.
    Og nei, orker ikke slike videoer.
    Når man tar den allerbilligste pickup på markedet (11-12$) og skriver: "Best Kept Secret in HiFi", da er jeg allerede klar over,
    at han som har lavet videoen ikke akkurat er den skarpeste kniv i skuffen hvad anngår HiFi.... Sorry :)
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.050
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Fatter ikke hvorfor noen gidder å bruke tid på, og langt mindre bli overbevist av, denslags amatørmessige synsevideoer når det finnes autoritativ informasjon og bilder tatt av elektronmikroskop et google-søk eller to borte. Med mindre man absolutt svømme motstrøms bare på pur faen da.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Flageborg..... har nevnt det før, men gjør det gjerne igjen. Om du setter barren lavt, da blir resultatet deretter.
    Det jeg reagerer på er feilinformasion/synsning.
    Og nei, orker ikke slike videoer.
    Når man tar den allerbilligste pickup på markedet (11-12$) og skriver: "Best Kept Secret in HiFi", da er jeg allerede klar over,
    at han som har lavet videoen ikke akkurat er den skarpeste kniv i skuffen hvad anngår HiFi.... Sorry :)
    Den er grei.....
    Det er mange veier som fører til Rom og jeg trives greit på de "kronglete" da svært mange tolker kart og terreng forskjellig OG har forskjellig utgangspunkt.
    Det tar lenger tid, MEN jeg risikerer å lære mer og få mer erfaring underveis - så utfordringer blir det mange av og tid har jeg foreløpig nok av (y)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn