Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.600
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Med mindre man absolutt svømme motstrøms bare på pur faen da.
    Elva renner rett på utsiden her så jeg kan tilby både motstrøms-svømming og motlyds-test......hvis du en gang er på disse kanter ;)
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.050
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det er mange veier som fører til Rom og jeg trives greit på de "kronglete" da svært mange tolker kart og terreng forskjellig OG har forskjellig utgangspunkt.

    Helt greit å bruke så mye tid man vil på bakevjene, men hittil har du øyensynlig ikke tatt deg tid til å kjøre innom hovedveien i det hele tatt. Det er ikke nødvendigvis så voldsomt smart hvis du faktisk er ute etter konklusjoner og ikke bare en uendelighet med synseri. Dette her er nemlig ikke ting som fremdeles ikke er opplest og vedtatt, med mindre en er en av dem som bare være aparte.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.600
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Dette her er nemlig ikke ting som fremdeles ikke er opplest og vedtatt...
    Det er vel på det punktet jeg finner nye spor som vinkler ting litt annerledes....selv om det til tider kan være veldig utfordende :unsure:
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.039
    Antall liker
    20.223
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Det er vel på det punktet jeg finner nye spor som vinkler ting litt annerledes....selv om det til tider kan være veldig utfordende :unsure:
    Så du spurte om lydkvalitet på et album i en annen tråd.

    En ting jeg har hatt fordel av å forholde meg til - er spilletiden på album for vinyl - lydkvaliteten kan synke hvis det er for lang spilletid per side. Dette stemmer bra med mine inntrykk:


    That said, here are your guidelines:

    Under 18 minutes, I could cut almost anything. As loud as wanted up to the groove distorting. Full bass, metal, rock—it’s all good.

    Between 18-22 minutes, I’m going to depend on a ballad or acoustic song to help with the length. If not, I’ll have to lower the level 2 or 3 db at 22 mins compared to 18 min.

    From 22-26 minutes, I might have to lower the level more, or roll off a little bass. This depends on the client’s preference for bass/full/warm sounds vs level.

    Over 25 minutes, it’s very likely—even for jazz—that i’ll have to lower the level, maybe clean up the low bass, and maybe more.

    Singler, Maxi singler, album fordelt på 2 stk vinyler kan ha bedre lyd enn en ganske stappet 1xvinyl LP. Sjekk gjerne spilletid på discogs osv.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.149
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Ja, jo - det er helt greit, men samtidig temmelig uvesentlig, om du da ikke kun kjøper plater etter lydkvalitet - og gir "f" i musikken.

    Når en LP plate har den lengden den har, så har den akkurat den lengden den har. Lite å få gjort noe med det, om det ikke da evt finnes en 2x45 utgave.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Det finnes en del album som kommer i både 1x og 2x vinyl - og en del låter som kom på Single & Maxi single - hvis det er enkelt-låter man mest er ute etter.

    Andre ganger kan albumet ha en ok digital versjon som kan være å foretrekke hvis albumet er for langt.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.600
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Pas på det ikke blir likt dette:

    https://www.hificentralen.dk/forumet/threads/forstå-måleresultater-bedre.58/

    Legg spesielt merke til brukeren "Membranole"... Tidlige "Kortvarig" her på Sentralen".
    Han har postuleret det samme i 15 år +, og er ikke kommet et hakk videre :)
    Fant denne teksten i et svar fra "sni" post #146
    "Jeg tror ikke på, at der findes noget, som man kun kan høre men ikke måle."

    Det er noen faktorer som kan høres forskjellig uten at det finnes måledata, men hvis måleren ikke forstår hva som skal måles.......eller hører forskjellen med egne ører.......er det en vanskelig oppgave :unsure:
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.039
    Antall liker
    20.223
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Fant denne teksten i et svar fra "sni" post #146
    "Jeg tror ikke på, at der findes noget, som man kun kan høre men ikke måle."

    Det er noen faktorer som kan høres forskjellig uten at det finnes måledata, men hvis måleren ikke forstår hva som skal måles.......eller hører forskjellen med egne ører.......er det en vanskelig oppgave :unsure:
    Problemet som jeg ser er, at noen få påberoper seg å kunne høre noe ingen andre kan. Å lete etter måleutstyr vil for dem nokk være
    et Sissyphos-projekt
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.600
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Problemet som jeg ser er, at noen få påberoper seg å kunne høre noe ingen andre kan...
    Ok...det fine er at jeg kan avspille det andre "ikke hører" i forskjellige graderinger så her blir det bare å åpne døren og droddle utfordringen med andre som er litt hektet på lyd... :unsure:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Ja...Road to Hell er utgitt på både hovedalbum og "Best Of...." så derfor mitt spørsmål...
    Samlealbum er ofte lange og låter ikke så bra - er min erfaring.

    Maxi singler derimot kan låte veldig bra - har bare noen få - men er nok det med mest "futt" i - i min samling.

    Det kan skille mer enn 10 dB på vinyl innspillinger - betyr en del mtp støy osv.

    Edit: Men ser at det finnes en best of med Chris Rea fordelt på 2LP - dermed kan spilletiden per side være kortere enn hovedalbumet på 1LP.
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    Har også en del maxi singler og er stort sett veldig fornøyd med lyden på de.
    Kan ha med at rillene ikke presses så hardt sammen, men at de ble presset i mye mindre opplag kan òg bety no.
    Ikke så mange x-generasjons pressinger.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.039
    Antall liker
    20.223
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Ok...det fine er at jeg kan avspille det andre "ikke hører" i forskjellige graderinger så her blir det bare å åpne døren og droddle utfordringen med andre som er litt hektet på lyd... :unsure:
    :ROFLMAO: :ROFLMAO: Ta endelig ikke feil. Er veldig "hektet på lyd" jeg, men "The Best Kept Secret" er jeg altså vokset fra for runnt
    50 år siden.
    Denne: https://www.audiocompagniet.dk/zyx-ultimate-100
    og denne: https://www.topsoundhifi.dk/shop/8-pickupper/516-ikeda-9ts-mc/
    og denne: https://www.ortofon.com/mc-jubilee-p-631
    og denne: https://upscaleaudio.com/products/kiseki-blackheart-ns-moving-coil-phono-cartridge nå solgt
    og denne: https://www.welltemperedlab.net/products/kauri-phono-cartridge/
    og denne: https://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewtopic.php?t=105678

    gi´r deg en dyb innsikt i, hva som gjemmer seg i rillene, og gjør deg i den grad "hektet på lyd".
    Sorry... men det gjør en AT-3600 bare ikke. Det er en simpel umulighet.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.050
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Man trenger ærlig talt ikke å bevege seg i denslags pris-sfærer for å oppnå innsikt og opplevelse av gromlyd, men nei: en AT-3600 holder bare ikke. Det er en grunn til at den stort sett kun følger med på kjøpet av røkla-spillere.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.039
    Antall liker
    20.223
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Man trenger ærlig talt ikke å bevege seg i denslags pris-sfærer for å oppnå innsikt og opplevelse av gromlyd, men nei: en AT-3600 holder bare ikke. Det er en grunn til at den stort sett kun følger med på kjøpet av røkla-spillere.
    Klart.... mindre kan gjøre det, men nå var det hva som lå på hyllen 😁 .
    En korrekt oppsatt 33PTG-II gir deg noe av det beste perspektivet, det er å få fra vinyl. Den er bare
    litt mindre dynamisk, "trøkk" om du vil, men nokk det, jeg ville kalde ett "bargain-kjøp" :)
    Noen er totalt forelsket i Ortofons 2M serie. Det forstår jeg bare ikke.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.050
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    En korrekt oppsatt 33PTG-II gir deg noe av det beste perspektivet, det er å få fra vinyl. Den er bare
    litt mindre dynamisk, "trøkk" om du vil, men nokk det, jeg ville kalde ett "bargain-kjøp" :)

    Fullstendig enig.

    Eller Denon dl-103 en klassiker and for a reason

    Definitivt noe av det beste av koniske pickuper, helt klart.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.600
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    En korrekt oppsatt 33PTG-II gir deg noe av det beste perspektivet, det er å få fra vinyl...
    Takk for tips :)
    Nå blir det å finne en plass som har en slik cartridge......med mulighet for en lytteseanse :)
    Hører gjerne fra en som har tid og lyst til det.....
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Slike er litt artige - har en lp med Abba som har applaus uendelig, veldig stilig, gjelder å ikke ha auto return :ROFLMAO:
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.760
    Antall liker
    21.638
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Å, du må prøve en modulert rille. Platen Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band, med det obskure poporkesteret jeg aldri klarer å huske navnet på, har en slik mener jeg å huske.

    Forøvrig klarte ikke Korf å myrde en acetat (?) med 100 avspillinger, så….
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.050
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Forøvrig klarte ikke Korf å myrde en acetat (?) med 100 avspillinger, så….

    Nei, nettopp. Dette med smelting av vinylen under spilling har jo vært hevdet i minst et par tiår, men påstander på internet uten underbygging er nå påstander på internet uten underbygging. Det høres tilforlatelig og plausibelt ut når mekanismen bak postuleres, men det faller helt enkelt pladask på egen urimelighet idet det er et ugjendrivelig faktum at en plate kan spilles hur många gonger som helst og fremdeles låte godt. Det og smeltende vinyl er helt enkelt ikke kompatibelt på en flekk.
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.600
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Nå fant jeg en video som forklarer mer om målet for veien videre i jakten på godlyden og med mange positive tilbakemeldinger.
    Det er mange ganger vanskelig å sette ord på Hi-Fi-lyden, men på denne måten kan det være enklere å forstå enn å skrive en masse på tastaturet?
    Hva er ditt inntrykk?


     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Jeg har sjeldent hatt mer en én pickup, endret seg litt da jeg en stund hadd god løn og ikke stor husleie men jeg må innrømme jeg aldrig klarte å møte en pickup der overbeviste, men det var før PTGII jo.
    Hadde Denon DL-301 II som jeg likte, Ortofon OM30 var bra også, Shure VRMX følte jeg ikke noe for i det hele tatt, Denon DL-160 var en fin allrounder, hadde en del Shure M91ED og 75ED som alle anbefalte så varmt men det var heller ikke god match for meg, har aldrig drevet med veldig billige, bortsett fra de to Shure da.
    PTGII er et bestbuy, veldig lite støy fra plater, enormt lydbilde med skikkelig dybde, masser av luft imellom instrumenter, vokaler er helt i særklasse, jeg kan ikke kritisere den egentlig. Prøv en JJ Cale plate, som f.eks. Grasshopper eller Okie, det er helt enormt de detaljer der kommer frem, hver sang har forskjellig lyd, miksingen er ofte gjort av John selv og han bare lekte seg frem til det han ville ha og man blir sittende helt stiv, lyttende, og høyre fot bare svinger vilt frem og tilbake! Det er nytelse det.....
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.039
    Antall liker
    20.223
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Det finnes jo plater som slutter i en «locked groove”. Har aldri hørt at de selvdestruerer. :)
    Da kan jeg gi deg en selvopplevt .......
    Spillte en LP en fredag ettermiddag for mange år siden.
    Ortofon MC-200 med annbefalt nåletrykk. Skulle hu-hej ut av døren, slukkede alt, men glemte platespilleren, som da
    stod fra fredag ettermiddag til mandag morn i utløpsrille med 1,5 gram nåletrykk.
    Nål og pickup destruert, og midten av platen var som skåret ut med laser. Skulle ha gemt den, skulle jeg til skrekk og advarsel.
    Desværre kastet jeg både plate og pickup.

    https://www.google.com/search?q=Tem...me..69i57.13551j0j15&sourceid=chrome&ie=UTF-8

    Her er nokk å lese opp på..... Så slipper du for synsing fremover 😁
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.600
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Prøv en JJ Cale plate, som f.eks. Grasshopper eller Okie, det er helt enormt de detaljer der kommer frem, hver sang har forskjellig lyd, miksingen er ofte gjort av John selv og han bare lekte seg frem til det han ville ha og man blir sittende helt stiv, lyttende, og høyre fot bare svinger vilt frem og tilbake! Det er nytelse det.....
    Takk for tips....
    Så denne skiva i hylla hos Grim Vinyl ved forrige besøk:
    Troubadour (J. J. Cale album)
    men vil du anbefale den også?
     

    ch

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Innlegg
    1.671
    Antall liker
    1.262
    Å, du må prøve en modulert rille. Platen Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band, med det obskure poporkesteret jeg aldri klarer å huske navnet på, har en slik mener jeg å huske.

    Forøvrig klarte ikke Korf å myrde en acetat (?) med 100 avspillinger, så….
    Godt poeng, Valentino. Jeg har hatt denne platen av det obskure bandet i 50+ år og den rillen høres fremdeles ok ut til tross for at jeg nesten aldri har hoppet ut av stolen ved ferdig spilt plate...
    Tror vi skal parkere den "smelte vinyl" teorien som BS ja.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.760
    Antall liker
    21.638
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Du lot den gå i 60 timer i en 30 cm lang rille 33,3 ganger i minuttet…
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.050
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    OK da.... Når ferdigstillte meninger skal trumfe erfaring, da er det vel bare å legge seg :ROFLMAO: :ROFLMAO:

    Veldig vanskelig å forstå hvor slike meninger kommer fra synes jeg. Det er tross alt ikke snakk om geometri av den ekstremt vanskelige typen og dessuten ligger fasiten klar en rekke steder, med både visuell og skriftlig dokumentasjon, for enhver å sjekke ut. Å da bruke tid og krefter på å forsøke å underbygge et Erasmus Montanus-prosjekt som forteller om koniske stifters fortreffelighet blir veldig, veldig søkt.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.039
    Antall liker
    20.223
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Leste dit innlegg ovenfor, og tror vi taler litt forbi hverandre, eller jeg leste det helt feil :ROFLMAO:
    Er 100% enig med deg ang. tullet om nålegeometri.
    M.h.t. at vinylen bli´r myk ved avspillning....
    da holder min erfaring ikke, eller??

    Det, du siterte var til "ch" btw :)
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.791
    Antall liker
    14.655
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Jeg kan gjerne ofre min Sgt Pepper og en Shure SC35C pickup for en 24/48/72t test. Konisk stift som trenger mye stifttrykk. Hvilke kriterier skal man måle på?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.050
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det, du siterte var til "ch" btw :)

    Skjønte det, og min post var bare ment å understøtte at å forsøke å bevise den koniske nålens fortreffelighet er dømt til å bli en kamp mot vindmøller - en kamp jeg ikke fatter hvordan noen kan få seg til å mene er mulig å vinne. Men man finner jo en og annen Don Kasjott innen alt mellom himmel og jord.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.263
    Antall liker
    9.498
    Torget vurderinger
    2
    Det er jo veldig lett å måle hva som er best mht slipning kronisk og annet vha, frekvensgang, forvregning, kanalseparasjon,faseforskjell mellom kanaler og sporing. På dette kan man vise at konisk har en del ulemper rent teoretisk, men en uheldig satt opp pickup med fin sliping kan vær verre enn en enkel konisk.

    Ta en titt på testene av pickuper på HifiNews sine nettside , ganske trist lesning også for de med dyre pickuper, pris og kvalitet henger slett ikke alltid sammen.. ganske utrolig at vinyl låter så fint som det gjør faktisk.
    merker ikke noe galt med Eric Claptons her jeg sitter…
    BF56A532-DE96-448B-8999-83DBD1A697CE.jpeg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn