Starter ny analog/vinyltråd. Alt kan diskuteres.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.285
    Antall liker
    11.072
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jo gjør det , Pleeeeaze, så får vi en referanseverdi… det blir ikke bedre enn SP20 vel"?
    Det går som det ofte gjør, jeg måtte prøve. Jeg bare liker å måle ting, så derfor.
    Min SP10 er en MkII med tallerken under 3 kg, og målingene varierer litt fra forsøk til forsøk, da jeg ikke har tatt tid til å sentrere nøyaktig. Men kommer ned på 0.03% og det holder, SP10MkII er oppgitt til 0.025% så det får holde med denslags målemetode.
    Absolutt referanse tror jeg fremdeles vil være SP10MkIII men det er et helt annet sjeldent dyr med tallerken nærmere 10 kg.
    Kenwooden har enda lettere tallerken, og der går målingen i hytt og pine. Originalt oppgit til 0.15% men det kan jeg bare glemme. Spørs om ikke den har gjennomgått litt mange flyttinger og utlån uten transportsikring.
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    @ Ottone.

    Måske interessant at vide.
    Forsøg "Back-then" viste mennesket kan opfatte afvigelser ned til 0,02%
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Som dette :)
    Alt sammen ATOC9ML/II
    Målinger er bra....og noen ganger er det faktorer som ikke fremkommer i målinger.....som denne teksten:

    "Summary
    In pure sonic terms on pristine vinyl a top notch elliptical can do as well as all but the very best Line Contact / Shibata styli, but will ultimately be surpassed by the better MicroLine styli.

    However in terms of reduced wear on both stylus and records - the entry point is the Line contact / Shibata category.

    In terms of playing back worn vinyl line contact stylus types also have an advantage in that they can contact "virgin" unworn vinyl.

    Narrower side radius = improved tracking and reduced high frequency distortion."
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.050
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Målinger er bra....og noen ganger er det faktorer som ikke fremkommer i målinger.....som denne teksten

    Absolutt, idet den motsier ting du har påstått før i tråden.

    Dessverre er det slik at " top notch ellipticals" tilsynelatende ikke lenger produseres. I dag ser alle slike ut til å måle 0.3 x 0.7 mil eller mer, mens for ikke lenge siden var det enkelt å finne nåler som målte 0.2 x 0.7 mil. Sistnevnte er en top notch elliptisk, som absolutt utfordrer en Shibata eller enklere linjekontakt. Legg på 50% eller 100% side-radius (0.3 x 0.7 - 0.4 x 0.7 mil) og vi snakker med ett om nåler med en hørbart langt lavere ytelse.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.035
    Antall liker
    20.219
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Målinger er bra....og noen ganger er det faktorer som ikke fremkommer i målinger.....som denne teksten:

    "Summary
    In pure sonic terms on pristine vinyl a top notch elliptical can do as well as all but the very best Line Contact / Shibata styli, but will ultimately be surpassed by the better MicroLine styli.

    However in terms of reduced wear on both stylus and records - the entry point is the Line contact / Shibata category.

    In terms of playing back worn vinyl line contact stylus types also have an advantage in that they can contact "virgin" unworn vinyl.

    Narrower side radius = improved tracking and reduced high frequency distortion."
    Om du stoler på, hva disse folkene skriver, da kan du se (på det fremhevde), at også de motsiger det, du skrev i AT-33 tråden, #4.470 og #4.479 i denne tråden.
    Nemlig at disse skarpere slipningene er bedre til å spille plater, som er slidte efter år med en "konisk/sfærisk" nål :)
     
    Sist redigert:

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.035
    Antall liker
    20.219
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Tipsene så langt har fungert bra.....så tar en sjanse til...... ;)
    Held og lykke, men enig med @Valentino hér.
    uansett hva alle mere eller mindre kjendte/ukjendte skriver på www., så er en ML for mesteparten en finere
    nåleslipning enn shibata (bare min erfaring) ;)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Hjelper vel ikke så mye, hvis du ikke lytter etter os kloke 😂 😂 , og kjøper en platevasker i tillegg.
    Behøver ikke å være annet enn en manuell av slagsen :)
    Lytter.....og etter en liten passiar i går kveld med en fra eldsterådet i det lokale lydlauget ble det gitt tilbud om vasking med den seriøse metoden.......så en anledning vil komme innen et par uker......det blir spennende :)
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.050
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    uansett hva alle mere eller mindre kjendte/ukjendte skriver på www., så er en ML for mesteparten en finere
    nåleslipning enn shibata (bare min erfaring) ;)

    Helt enig. Hva angår å trekke ut informasjon fra rillene, gamle eller nye, så er det neppe noe som merkbart topper en microline.

    Om man foretrekker en MLs fremføring av musikken er selvsagt en annen sak. Mange sverger jo til koniske nåler og synes de låter best, selv om de rent teknisk er udiskutabelt fullstendig underlegne.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Kommer også litt an på utstyr og hvilken lyd du liker, en fra Vinylengine foretrekker ATVM750SH foran 740ML, han mente 740 hadde for skarp lyd, så vanskeligt å vite før man prøver.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.261
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    Målinger er bra....og noen ganger er det faktorer som ikke fremkommer i målinger.....som denne teksten:

    "Summary
    In pure sonic terms on pristine vinyl a top notch elliptical can do as well as all but the very best Line Contact / Shibata styli, but will ultimately be surpassed by the better MicroLine styli.

    However in terms of reduced wear on both stylus and records - the entry point is the Line contact / Shibata category.

    In terms of playing back worn vinyl line contact stylus types also have an advantage in that they can contact "virgin" unworn vinyl.

    Narrower side radius = improved tracking and reduced high frequency distortion."
    Nettopp derfor jeg vil ha Microline. Ofte lav forvregning også . Flere av de dyreste pickupene blir slått av rimeligere varianter fra rett merke. Min OC9 sporer opp til 90um uten hørbar forvregning , og det uten å øke stift trykket. Måler litt økt forvregning men ikke hørbar på 80. Det holder i massevis.
     
    Sist redigert:

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Kommer også litt an på utstyr og hvilken lyd du liker, en fra Vinylengine foretrekker ATVM750SH foran 740ML, han mente 740 hadde for skarp lyd, så vanskeligt å vite før man prøver.
    For skarp lyd i det ene opsæt kan jo være tilpas skarp i et andet.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.050
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Har store problemer med å skjønne at 740ML skal låte spesielt skarpt. Jeg har en "AT-150ML" her (AT-150 kropp + VMN40ML nål) og den finnes ikke skarp, bare deilig oppløst.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.035
    Antall liker
    20.219
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    For skarp lyd i det ene opsæt kan jo være tilpas skarp i et andet.
    Det er kroppen/materiale/spolerne/udformnigen/magnetens form og plasering (MM) av pickuppen, der skaper lydsignaturen.
    Nåleslipning.........Not so much...... mere spørgsmål om detaljeringsgrad.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.050
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Indeed. "Skarphet" må jo bety (?) en betydelig stigning i nivå oppover i frekvensområdet - noe en nåleslipning ikke har noen innvirkning på. I tillegg måler et riktig belastet 700-serie hus paddeflatt, med bare en liten hevning der oppe hvor kun småbarn kan høre det. Ergo er det langt mer sannsynlig at "big_ears" foretrekker en mer grøtete, udetaljert lyd enn at VM740ML låter "skarpt".
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Det er ikke alltid lett å være enige ...om å være uenig.....for vi "ser" mange ganger noe helt annet enn det andre "ser" fra sitt eget ståsted....spesielt i dialoger...enten skriftlig som her på forumet eller muntlig over en kopp kaffe på en cafe. Det er først når vi sitter sammen - i det samme rommet - og lytter til det samme utstyret vi kan danne grunnlag for å være enige.....om å være uenig.....ELLER faktisk være enige om NOE? :unsure:
    Her er et eksempel med en video som er "korrekt" prosedyre for mange, men som vil være "helt feil" for andre

     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.050
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det er ikke noe problem å godta at "big_ears", eller en hvilken som helst annen tilfeldig forumboer, synes en VM740ML låter skarpt, det er bare det at det forteller oss absolutt ingenting om hvorvidt en VM740ML faktisk låter skarpt.

    Det objektive svaret finnes kun ved å måle, det subjektive svaret kun ved å høre. Det første har dog allmenn nytte for dem som skjønner hva målingen viser og kan relatere det til egne preferanser, det andre har stort sett ingen nytte overhode for andre enn den som lytter. I beste fall kan det ha en viss relevans for en som kjenner synseren og hans/hennes preferanser godt.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Nå som AT-VM95E allerede er installert på en spiller og AT-VM95SH blir installert på en annen spiller så blir det enkelt å bare skifte rundt på Stylus og høre forskjellen på resten av spillerne som PU, arm, motor, plinth, cables osv...... :unsure:
    Opptak på linje med utført av big_ears kan bli spennende å lytte til i etterkant, men mitt valg blir en helt annen musikk og dynamikk
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.035
    Antall liker
    20.219
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Nå som AT-VM95E allerede er installert på en spiller og AT-VM95SH blir installert på en annen spiller så blir det enkelt å bare skifte rundt på Stylus og høre forskjellen på resten av spillerne som PU, arm, motor, plinth, cables osv...... :unsure:
    Opptak på linje med utført av big_ears kan bli spennende å lytte til i etterkant, men mitt valg blir en helt annen musikk og dynamikk
    Fint... :)
    Så lenge vi kan være enige om en ting.
    "Funny" btw, at du tidligere spurgte, om man måtte opp i 100K for et godt drivverk, og ettefølgende viser bilde
    av en USB platespiller til 3-4K. Dette er ingen "ditching", bare så du ikke missforstår :)
    Så lenge du insisterer på at bevege deg runnt i det absolutt billigste segmentet av platespiller, pickup og riaa, oppnår
    du aldrig å høre, hva et virkelig godt vinylsetup kan prestere.
    Får du godlyd hos deg....... helt sikkert.
    Kan det bli temmelig mye bedre...... absolutt like så sikkert.
    Leder stadig efter mitt 3,5mm minijack til 2 x RCA kabel, men når jeg har funnet det, skal jeg prøve og lage et opptak og
    legge på Dropbox. Du kan velge plate/track (om jeg har den).
    Da burde du kunne høre forskjellen. Evt. ta en titt på @MakkinTosken tråden og lytt til noen av de opptakene, han har gjort på
    sit setup :)
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Så lenge du insisterer på at bevege deg runnt i det absolutt billigste segmentet av platespiller, pickup og riaa, oppnår
    du aldrig å høre, hva et virkelig godt vinylsetup kan prestere.
    Evt. ta en titt på @MakkinTosken tråden og lytt til nogen av de opptakene, han har gjort på
    sit setup :)
    Vinylen har gjenoppstått på en mye mer raffinert og skyrocketing priser enn forrige gang jeg fokuserte på platespiller som ble avløst av CD-spilleren ;)
    Jeg begynner på "bunnen" med min gamle vinylsamling og tar steg videre derfra. For noen dager siden fikk jeg prøvesmak på en Garrard og Nottingham og noe Benz?
    Lydlauget har invitert til mer av den eksotiske verden neste helg så det blir spennende...
    Takk for tips.....så skal lete meg fram til testsporene (y)
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Leder stadig efter mitt 3,5mm minijack til 2 x RCA kabel, men når jeg har funnet det, skal jeg prøve og lage et opptak og
    legge på Dropbox. Du kan velge plate/track (om jeg har den).
    Ny plate fra Platekompaniet - Rodrigo y Gabriela - Live in Japan - rød vinyl - 2 skiver
    Uberørt av menneskehender - sinnsykt mye "fnidder" - flere NYE skiver kom i samme pakke, men INGEN andre med støy.
    Klage er sendt til Platekompaniet, men kan alle versjonene på RØD vinyl være like "støyete"?
    Legger ved lenke til opptak av støyen slik jeg opplever den.
    Mono opptak - mikrofon plassert på høyre armlene av SweetSpot
    Har tatt med starten på spor, litt videre og exit area for sammenligning.
    Eller er dette innafor kvaliteten på vinyl i dag?

    https://www.dropbox.com/s/p53d3g9ondjm67f/220319_002.wav?dl=0
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.035
    Antall liker
    20.219
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Låter for meg helt klart som rester fra pressingen. Vet ikke hva dere kalder det på norsk,
    men her kaldes det "pressevoks". En form for slippmiddel mellem vinyl og pressemaskine.
    Sitter noen ganger rester av dette i rillene. Tror ikke, det har med farven å gjøre.
    En tur i en ultralydsvasker ville fjerne det.
    Vet ikke, om dette er "innafor", men opplever det mere på nye plater i dag enn før i tiden.
    Du skal nokk ikke forvente, at et annet eksemplar av samme er mye annerledes :)
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Det er kroppen/materiale/spolerne/udformnigen/magnetens form og plasering (MM) av pickuppen, der skaper lydsignaturen.
    Nåleslipning.........Not so much...... mere spørgsmål om detaljeringsgrad.
    Ikke at forglemme tonearmen, som så bliver af mindre betydning hvis PU er opbygget af ædeltræ eller lignende.

    Husker back-then 1985 jeg købte min første rene vdH (mc-10)
    Jeg var forundret over lyden (signaturen) ikke ændrede sig mere end den gjorde. Kom fra Ortofon mc2000 og Koetsu Black der begge gjorde sit for skabe lyd.
    Jeg kunne ikke rigtig kategorisere lyden fra vdH mc-10, "blot" at dynamik og transientrespons nu kom til i mængder jeg ikke før havde oplevet.
    Nu til dags har jeg vænnet mig til den slags og er egentlig ikke enig med dem der ytrer PU gør den største lydmæssige forskel (bortset fra det nævnte og de flere detaljer). Det synes jeg nemlig tonearmen gør.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Vinylen har gjenoppstått på en mye mer raffinert og skyrocketing priser enn forrige gang jeg fokuserte på platespiller som ble avløst av CD-spilleren ;)
    Jeg begynner på "bunnen" med min gamle vinylsamling og tar steg videre derfra. For noen dager siden fikk jeg prøvesmak på en Garrard og Nottingham og noe Benz?
    Lydlauget har invitert til mer av den eksotiske verden neste helg så det blir spennende...
    Takk for tips.....så skal lete meg fram til testsporene (y)
    Moro å følge din 2:e vinyl-tur her i tråden 😀

    Jeg gjorde noe av det samme med start ca 2 år siden. Handlet blant annet nesten hele serien med ATVM95 puer og testet i vei. Veldig interessant.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Moro å følge din 2:e vinyl-tur her i tråden 😀
    Jeg gjorde noe av det samme med start ca 2 år siden. Handlet blant annet nesten hele serien med ATVM95 puer og testet i vei. Veldig interessant.
    Mange takk - inspirasjon er viktig, men beholdt du noen fra AT-serien?
    Det store nettet er blitt flittig benyttet i jakten på en måte som var nesten utenkelig i min forrige vinylperiode og i dag dukket det opp en video som har satt ord og bilder på en grei måte for min videre nerding.....

     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Mange takk - inspirasjon er viktig, men beholdt du noen fra AT-serien?
    Det store nettet er blitt flittig benyttet i jakten på en måte som var nesten utenkelig i min forrige vinylperiode og i dag dukket det opp en video som har satt ord og bilder på en grei måte for min videre nerding.....

    Beholdt alle puene - synes særlig ML & SH er veldig gode.

    Moro å nerde, jeg skaffet etterhvert en Puffin RIAA for å få musikken digitalt inn til pc til videre analyse i Audacity og lyttetesting - med nærfelt monitorer & hodetelefoner.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.050
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Uberørt av menneskehender - sinnsykt mye "fnidder" - flere NYE skiver kom i samme pakke, men INGEN andre med støy.
    Klage er sendt til Platekompaniet, men kan alle versjonene på RØD vinyl være like "støyete"?

    Dette er et forstemmende vanlig fenomen i dag, som jeg for min del ikke husker som på langt nær like fremtredende fra gamle dager. Mye forsvinner i en manuell vask, enda mer i ultralyd. Etter en omgang i HumminGuru har de aller fleste nye plater blitt helt eller så godt som støyfrie og "clicks & pops" har forsvunnet. Selvsagt med ett og annet unntak.

    Jeg antar at kvalitetskontroll og post-production rens av platene helt enkelt ikke har samme fokus som i vinylens gullalder.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    ...jeg skaffet etterhvert en Puffin RIAA...
    Amir says:
    " Fortunately there is some pop removal processing so if the ADC doesn't overload, maybe that is a good workaround"

    Hvordan oppleves det når du spiller gamle, skeive skiver? :unsure:
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Jeg antar at kvalitetskontroll og post-production rens av platene helt enkelt ikke har samme fokus som i vinylens gullalder.
    Kjøpte samtidig en brukt skive(merket Grenaa Vinyl, Danmark?) på Grim Vinyl med City Boy som låt uforskammet NY etter alle disse årene - noe var bedre i gamle dager :unsure:
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Amir says:
    " Fortunately there is some pop removal processing so if the ADC doesn't overload, maybe that is a good workaround"

    Hvordan oppleves det når du spiller gamle, skeive skiver? :unsure:
    "Magic" funksjonen på Puffin - som demper ulyder fra vinylen er veldig bra. Den er bestandig "på" hos meg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn