Stacking av Quad elektrostater

ELJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.115
Antall liker
1.871
Sted
Harstad
Torget vurderinger
23
Hei!
Håper på svar på trådtittelen og om dette er noe jeg burde gå videre med.
Har flere par Quad ESL63. Har tidligere hatt et stort hornsystem og savner litt størrelse og dynamikk samt kapasitet.
Quadene er jo litt spesielle. De "beamer" og har ganske smal sweetspot og begrenset basskapasitet. Samtidig har de ikke kapasitet til det helt store lydtrykket heller. Det satt til side så låter de utrolig flott.
Spørsmålet er:
Kan jeg bygge/få bygget en ramme slik at jeg plasserer 1 par per side med høyttalerne oppå hverandre hvor den øverste høyttaleren er opp-ned?
Vil jeg tjene lydmessig på dette eller roter jeg det bare til?
Har sett en nettside hvor høyttalerne er demontert og satt sammen som dette men jeg ønsker å beholde dem originale, kun doble antall paneler.
Takker for svar.
Mvh Espen
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.230
Antall liker
2.249
Med tanke på hvor tett avstand man får mellom elementene her, så vil dette fungere godt. Man vil får noe lobing og kamfilter helt øverst i frekvens, men det er neppe spesielt hørbart og minimerer seg dessuten med litt avstand. Du vil få ca. 3 dB ekstra i store deler av frekvensområdet per høyttaler og 6 dB ekstra i de laveste frekvensene.

Ellers ville jeg ha brukt eksternt bassløsning i tillegg og med DSP for integrere. Det vil i grunnen gir mer trøkk og kapasitet enn stacking, spesielt med litt høy deling. Å gjøre begge deler er det beste.

 

ELJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.115
Antall liker
1.871
Sted
Harstad
Torget vurderinger
23
Med tanke på hvor tett avstand man får mellom elementene her, så vil dette fungere godt. Man vil får noe lobing og kamfilter helt øverst i frekvens, men det er neppe spesielt hørbart og minimerer seg dessuten med litt avstand. Du vil få ca. 3 dB ekstra i store deler av frekvensområdet per høyttaler og 6 dB ekstra i de laveste frekvensene.

Ellers ville jeg ha brukt eksternt bassløsning i tillegg og med DSP for integrere. Det vil i grunnen gir mer trøkk og kapasitet enn stacking, spesielt med litt høy deling. Å gjøre begge deler er det beste.

Takker så mye for svaret. Ja, en subløsning samt Minnidsp er på trappene. Tenkte HP deling på ca 150hz hvis subbene spiller pent så langt opp.
 

ELJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.115
Antall liker
1.871
Sted
Harstad
Torget vurderinger
23
Leser PDF filen og ser at en annen løsning er brukt med 63ène ved siden av hverandre hvor den ene spiller rett frem( ? ) og den andre er vinklet inn eller ut? Skjønte ikke helt teksten.
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.230
Antall liker
2.249
Det er ikke noe i veien for å teste de inntil hverandre også. Det vil bevare spredningen lenger ned i frekvens horisontalt. Ville ha prøvd begge deler.
 

ELJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.115
Antall liker
1.871
Sted
Harstad
Torget vurderinger
23
Det er ikke noe i veien for å teste de inntil hverandre også. Ville ha prøvd begge deler.
Ja, det vil jeg gjøre. Har plass til det. Det ene paret pekende rett frem mens det ytre paret med toe in mot lytteposisjon kanskje. Og sub bak hvert par.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.049
Antall liker
2.508
Fra da jeg holdt på med RD-75 prosjektet mitt kan det sies at jeg opplevde at mye posetivt skjer med lydbildet når man går i høyden.

1677934412210.png
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
Heisan. Har lest om et slikt system i danske High Fidelity for endel år siden. Kan se om æ finn bladet,det kan du få låne,e Harstadværing😎
 
  • Liker
Reaksjoner: ELJ

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
Hei,ser ut som æ husker litt feil,det va en som hadde satt sammen doble SoundLab paneler . Vel,bladet e fra 2001 så derfor skurre hukommelsen litt🙄
 
  • Liker
Reaksjoner: ELJ

rolfb*123

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.08.2008
Innlegg
612
Antall liker
560
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4

Sjekk ut dette:)
 
  • Liker
Reaksjoner: ELJ

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.052
Antall liker
33.674
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Systemet ovenfor var veldig populært en stund. Vet det har vært gjort med esl 63 også. Var det ikke eier av SME som hadde 6 paneler på hver kanal ?
 
  • Liker
Reaksjoner: ELJ

ELJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.115
Antall liker
1.871
Sted
Harstad
Torget vurderinger
23
Systemet ovenfor var veldig populært en stund. Vet det har vært gjort med esl 63 også. Var det ikke eier av SME som hadde 6 paneler på hver kanal ?
6 paneler er bra. Hadde 2905 med 6 paneler før. 2 ekstra basspaneler samt en stivere ramme. Syntes de var fantastiske. Men så selger man for å prøve andre ting...... Kan jo ikke beholde alt man synes er bra men noen ting skulle gjerne vært usolgt.
 

senilix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2013
Innlegg
114
Antall liker
115
Man kan ikke "stacke" ESL63. Den opføre sig som en punktkilde. Alastair Aikman fra SME benyttede 4 stk ESL63. 2 stk der vendte frem mod lytteren som normalt. Og 2 som stod 90 grader eller noget i den stil på det primære sæt. Kun til at give lidt ekstra bas. Han brugte et sæt Krell KMA200 monoblokker til at drive dem.

Det er efter min vurdering ikke en rigtig dog ide med 6-paneler. Et enkelt panel har en resonans omkring 50-60 Hz. Og det hjælper ikke rigtigt at sætte flere parallet for at få mere dybbas. Her skal man efter min mening over i noget ala Gradient eller decideret subwoofer.
 

ELJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.115
Antall liker
1.871
Sted
Harstad
Torget vurderinger
23
Man kan ikke "stacke" ESL63. Den opføre sig som en punktkilde. Alastair Aikman fra SME benyttede 4 stk ESL63. 2 stk der vendte frem mod lytteren som normalt. Og 2 som stod 90 grader eller noget i den stil på det primære sæt. Kun til at give lidt ekstra bas. Han brugte et sæt Krell KMA200 monoblokker til at drive dem.

Det er efter min vurdering ikke en rigtig dog ide med 6-paneler. Et enkelt panel har en resonans omkring 50-60 Hz. Og det hjælper ikke rigtigt at sætte flere parallet for at få mere dybbas. Her skal man efter min mening over i noget ala Gradient eller decideret subwoofer.
Takk for innspill
2905 er en fantastisk høyttaler, selv med 2 ekstra basspanel.
Jeg går for 2 pr side hvor en er vendt rett fram og den ytterste er toe in til lytteposisjon. Prøver det :) Selvfølgelig med 2 stk subwoofers
 

HifiWolf

Medlem
Ble medlem
16.04.2023
Innlegg
7
Antall liker
0
Sted
$hifiwolf$1
Stablede Quad ESL-er brukes ofte.

Men det som vanligvis gjøres i panelområdet er et eget basspanel. Kan du bare betjene ESL 63 med basspanelet? Hvis du kan gjøre det, kan du prøve det. Du trenger ikke bygge en høy enhet fordi du alltid plasserer basspanelet ved siden av hovedpanelet.

Eller du kan snu basspanelet 90 grader. Da virker ikke det hele så kraftig fordi HiFi-rommet ditt ser veldig bra ut.

Jeg har også elektrostater med basspanel. . Men ikke så mye erfaring.

Hilsener Wolfgang
 

HifiWolf

Medlem
Ble medlem
16.04.2023
Innlegg
7
Antall liker
0
Sted
$hifiwolf$1
Eller en sub. REL hevder bestemt at deres REL S510 er raske nok.
David Chesky har ESL 57 med en REL-sub. Jeg har MJ Acoustics Subs.
 

HifiWolf

Medlem
Ble medlem
16.04.2023
Innlegg
7
Antall liker
0
Sted
$hifiwolf$1
Senilix har rett. De er punktutsendere. Sannsynligvis vil bare ESL 57 bli doblet.

Og jeg så nettopp på frekvensresponsen til ESL 63, som er veldig rett over en viss frekvens. Kanskje et andre par ikke vil gjøre mye, bare en forhøyning. Du kan alltid prøve det.

Å fylle den opp nedenfra med en subwoofer kan være veldig bra. Med en rask sub.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.326
Antall liker
8.375
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Senilix har rett. De er punktutsendere. Sannsynligvis vil bare ESL 57 bli doblet.

Og jeg så nettopp på frekvensresponsen til ESL 63, som er veldig rett over en viss frekvens. Kanskje et andre par ikke vil gjøre mye, bare en forhøyning. Du kan alltid prøve det.

Å fylle den opp nedenfra med en subwoofer kan være veldig bra. Med en rask sub.
Kan du forklare dette for meg? er ikke noe som heter "rask sub" da spiller den ikke helt ned.
Da vil den oppleves som rask.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.664
Antall liker
21.483
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Stacke ESL63 tviler jeg på at fungerer særlig bra, i alle fall om begge skal spille fullfrekvent. Man får to diskanter med 70 (?) cm innbyrdes avstand, hvilket for meg virker som oppskrift på en katastrofe. Men med litt DSP (hallo MiniDSP Flex) kan kanskje det ene settet hjelpe til under si 500 Hz?
ESL57 kan stackes fullfrekvent (ML HQD etc.) fordi diskanten er en linje.

Rask sub. ❤ 🤭
 

HifiWolf

Medlem
Ble medlem
16.04.2023
Innlegg
7
Antall liker
0
Sted
$hifiwolf$1
Jeg er ingen ekspert. Men REL hevder alltid at S-serien deres er så rask. Maksimalt 4ms fra inngang til bevegelse av membranen, så du kan definitivt kombinere den med elektrostater uten at suben henger for mye etter.

Men det er bare den ene siden av medaljen. Bassen vil alltid oppleves som treg hvis det er resonanser. Har du færre av dem er bassen rask nok så lenge den er godt konstruert. REL og MJ Acoustics sier det om deg.

Jeg har ikke en REL men en MJ Acoustics 400. De spiller bare til gulvet. Elektrostatene mine når rundt 35-40Hz. Så langt har jeg hatt problemet med droner selv uten sub. Enten trommelfrekvensen til full-range elektrostater eller rommoduser. Vel, ting ble ikke bedre med subs, spesielt siden jeg ikke kan plassere dem overalt.

Men nå klarte jeg plutselig å gjøre det mye, mye bedre. Jeg har lite rumling nå og plutselig er alt raskere i det nedre området. Sendefrekvensen er for øyeblikket 30 Hz. Kanskje fortsatt for lav. Men jeg setter subbene på pigger, så et Ikea-brett og alt på høye sofaputer slik at de ikke stimulerer gulvet for mye. Det er alltid bedre, men jeg er allerede veldig fornøyd og liker MJ Acoustics.

Formelen er at mindre drone tilsvarer raskere bass.

Hilsen Wolfgang
 

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Innlegg
1.944
Antall liker
2.193
Jeg er ingen ekspert. Men REL hevder alltid at S-serien deres er så rask. Maksimalt 4ms fra inngang til bevegelse av membranen, så du kan definitivt kombinere den med elektrostater uten at suben henger for mye etter.

Men det er bare den ene siden av medaljen. Bassen vil alltid oppleves som treg hvis det er resonanser. Har du færre av dem er bassen rask nok så lenge den er godt konstruert. REL og MJ Acoustics sier det om deg.

Jeg har ikke en REL men en MJ Acoustics 400. De spiller bare til gulvet. Elektrostatene mine når rundt 35-40Hz. Så langt har jeg hatt problemet med droner selv uten sub. Enten trommelfrekvensen til full-range elektrostater eller rommoduser. Vel, ting ble ikke bedre med subs, spesielt siden jeg ikke kan plassere dem overalt.

Men nå klarte jeg plutselig å gjøre det mye, mye bedre. Jeg har lite rumling nå og plutselig er alt raskere i det nedre området. Sendefrekvensen er for øyeblikket 30 Hz. Kanskje fortsatt for lav. Men jeg setter subbene på pigger, så et Ikea-brett og alt på høye sofaputer slik at de ikke stimulerer gulvet for mye. Det er alltid bedre, men jeg er allerede veldig fornøyd og liker MJ Acoustics.

Formelen er at mindre drone tilsvarer raskere bass.

Hilsen Wolfgang
Her snakker man vel om latency/etterslep i signalbehandlingen (DSP). I proverdenen er ikke 4ms mye å skryte av i den sammenheng.

Generelt: Et rent høyttalerelement reagerer "umiddelbart" på et påtrykt signal.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.664
Antall liker
21.483
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Åja sånn rask sub. Det er jo bare å forsinke hovedhøyttalerne (blå linje) og så rydde i gruppetidsforsinkelsene, så ser impulsresponsen slik ut i lytteposisjonen (rød linje):

19-04-2023_Impuls_Sammenligning.png
 

HifiWolf

Medlem
Ble medlem
16.04.2023
Innlegg
7
Antall liker
0
Sted
$hifiwolf$1
Hei Elmer,

På et tidspunkt så jeg på hvordan rent elektriske responstider forsinker, jo høyere rekkefølgen på delefilteret og jo lavere frekvensen. Og det var skremmende :)

Og ser du for eksempel på denne siden hvor impulsresponsen måles utendørs, kan du se det også. Noen subs er ganske trege, spesielt under 40Hz.
(https://www.audioholics.com/subwoofer-reviews/svs-3000).
Og slår du i tillegg på DSP her, blir det ikke raskere.

Selv om det er færre, er det i hvert fall subs som er betydelig bedre under 40Hz. (https://www.audioholics.com/subwoofer-reviews/rel-ht-1510-sub).

Slik jeg ser det er det langsommere og raskere ubåter. Avhengig av hovedhøyttaler, rom og plassering er dette mer eller mindre merkbart. Jeg mistenker.


Hilsen Wolfgang
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.326
Antall liker
8.375
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Legg gjerne ut noen målinger av frekvensgang og vannfall. Det sier ganske mye.
 

HifiWolf

Medlem
Ble medlem
16.04.2023
Innlegg
7
Antall liker
0
Sted
$hifiwolf$1
Flott, du ser ikke et slikt system hver dag.

Åpne mellomtoner og høye mellomrom og et line-array basstårn.

Mitt, på den annen side, er et bitte lite system...... Også mine suksesser med basstemming.
 
Topp Bunn