Springerbakken HiFi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.074
    Antall liker
    3.515
    Torget vurderinger
    8
    Takker,
    Tror det blir veldig bra.

    Siden dette står i en stue ønsker ingen av oss at det skal stå midt på gulvet. I utgangspunktet foretrekker jeg ht uten toe in. Med disse ser set ut som om de fungerer veldig bra med mye toe in. Da får jeg trukket de ut og slipper en del refleksjoner. De forsvinner også helt i lydbildet.
    IMG_8946.jpeg
    IMG_8947.jpeg

    Mvh
     
    Sist redigert:

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.136
    Antall liker
    738
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Den følelsen 😁.. ikke å kimse av. Gratulerer med nye 👍
     
    • Love
    Reaksjoner: bia

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.074
    Antall liker
    3.515
    Torget vurderinger
    8
    Selvfølgelig gøy med nye ht, men det er jammen meg litt stress også. Tar tid å bli kjent, og utforske muligheter og begrensninger.
    Siden årets maraton med barneselskaper var over i går ble det tid til litt testing i dag :)

    6W var helt fantastisk helt til det ble satt på metall…
    IMG_9021.jpeg


    Ellers så går innspillingen av ht sin gang. Litt opp og ned i forhold til innspilling, føler det forandrer seg fra dag til dag. Men uansett om jeg likte x2’ene er det igjen "no substitute for cubic inches". Selv om disse også går under "compacts" i HFS-sammenheng er det betydelig mer energi i rommet kontra de gamle.
    Det merker både naboene og platespilleren. For første gang får jeg feedback i armen. Det er egentlig ikke noe stort problem da det først skjer rundt 100db, men jeg får se om det er hensiktsmessig å flytte den litt.
    Det blir verre å flytte på naboene hvis det kommer noe feedback fra dem…
    God helg!
    Mvh
     

    Jazzmann

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.02.2012
    Innlegg
    98
    Antall liker
    225
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer med flotte høytalere. Likte fargen du gikk for - passer veldig bra hos deg.

    Mitt tips for å hindre tull med naboer er gaia føtter.
     
    • Liker
    Reaksjoner: bia

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.074
    Antall liker
    3.515
    Torget vurderinger
    8
    Takker for tips!
    Har allerede vurdert det, men det sitter litt langt inne å bruke så mye penger på noen «knotter» 😂
    Mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Jazzmann

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.02.2012
    Innlegg
    98
    Antall liker
    225
    Torget vurderinger
    3
    Takker for tips!
    Har allerede vurdert det, men det sitter litt langt inne å bruke så mye penger på noen «knotter» 😂
    Mvh
    Det skjønner jeg godt. Alternativet er Sonic Design dempeputer til høyttalere. Rimelige og greie men da må du plassere dem under høytalerne. Men på ingen måte like fine og gode som gaia da, som jeg bruker på mine PMC.
    IMG_4079.jpeg
    IMG_4078.jpeg
     
    • Liker
    Reaksjoner: bia

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.074
    Antall liker
    3.515
    Torget vurderinger
    8
    Blir nok til at jeg prøver Gaia, må bare venne meg til tanken først.
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.074
    Antall liker
    3.515
    Torget vurderinger
    8
    Får vel bare krype til korset å innrømme at det får være to plasseriner av ht, en til hverdags og en til seriøs hjemme alene lytting.
    fått 40-50 timer på ht nå. Plassering i hjørnene med mye toe in fungerer veldig bra - spesielt på lave volum fyller det stuen på en utmerket måte. For å få ut det aller siste av presisjon og dybde i lydbilde må de stå vinkelrett og en meter ut fra veggene.

    IMG_9126.jpeg


    Har prøvd litt forskjellige laster på platespilleren også for å se hvordan systemet responderer på det.
    Her kommer jeg til samme konklusjon som tidligere. Ingen last - 47K på Delosen lyder fantastisk åpent, utstrakt og naturlig. Alt under lyder livløst og dempet i forhold.
    mvh
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.870
    Antall liker
    38.682
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Godt å høre at du ble fornøyd :) Kan tenke meg at det spiller veldig bra hos deg nå.
    Ble du fornøyd med ARC som pre?

    mvh
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.074
    Antall liker
    3.515
    Torget vurderinger
    8
    Ja, egentlig så er den ikke så ulik B1 i lydsignaturen. Den har imidlertid 12db gain som var nødvendig for å få max ut på effekttrinnet. Det gjør at det spiller med mer «krefter» enn tidligere. Rørlyd merker jeg heller lite til, kanskje ørlite i toppen. Vil tro det er enda litt å hente på dybden i lydbildet, men slik det er nå er det akkurat på rette siden av nøytral, så jeg har roen.
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.074
    Antall liker
    3.515
    Torget vurderinger
    8
    Nesten som julekvelden når man får melding om at det har ankommet pakke.

    Denne gangen ble jeg litt forundret da jeg ikke kunne huske at jeg har bestilt noe. Kan virke som om musikkforretningene har begynt å sende ut forundringspakker til gode kunder 😂

    IMG_9141.jpeg


    Litt for 80/90 talls puddel vokal for min smak, men god lyd og fin vinyl 😆

    IMG_9142.jpeg


    Eneste jeg kan komme frem til er at jeg har bidratt på norske albumklassikere uten å huske det 🥳
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.074
    Antall liker
    3.515
    Torget vurderinger
    8
    Fine været og beine veien - endelig på vei hjem. Hvis bare ferien kunne gå like sent som denne turen på jobb…
    IMG_9189.jpeg

    God helg til de som er innom.
    🙂
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.074
    Antall liker
    3.515
    Torget vurderinger
    8
    Jeg er redd for at både jeg og ungene kan være ødelagt for all fremtid etter et par turer med denne.
    Et bedre eksempel på "diskret" familieracer skal man lete lenge etter. Italiensk kjøreglede 👊

    IMG_9215.jpeg

    Mvh
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.074
    Antall liker
    3.515
    Torget vurderinger
    8
    Siste dag med gondolmarathon…
    3250 meter var nok til å bli andpusten og ør i hodet.
    IMG_9539.jpeg

    IMG_9552.jpeg


    lite eksperiment for å vise ungene forskjell på atmosfærisk trykk: 3250m i 6 grader….
    IMG_9561.jpeg


    …vs 650m i 30 grader.
    IMG_9593.jpeg
     
    Sist redigert:

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.074
    Antall liker
    3.515
    Torget vurderinger
    8
    Snakker om god timing,
    Første dag hjemme ankommer platen jeg har ventet på siden februar!
    Og slik så den ut 😱
    IMG_9663.jpeg
    IMG_9667.jpeg
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.074
    Antall liker
    3.515
    Torget vurderinger
    8
    Da var nytt eksemplar på plass! Platekompaniet svarte samme dag som jeg reklamerte på platen, sendte ferdig frankert returpakke og ny plate. 👍

    IMG_9761.jpeg


    lydmessig er vel dette for litt spesielt interesserte, men gud så gøy å høre et "ærlig" opptak. Man er tilstede med en gang.

    IMG_9762.jpeg
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.074
    Antall liker
    3.515
    Torget vurderinger
    8
    Midt i pakkingen for jobb i morgen så kom det leveranse på døren…
    Nå hadde Int30a en kort karriere her, men jeg har alltid vært svak for denne fronten. Siden den tid har det blitt ny pre og nye ht så det blir spennende å se hvordan det fungerer denne gangen.

    IMG_9766.jpeg
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.074
    Antall liker
    3.515
    Torget vurderinger
    8
    Jeg forstår konseptet med blindtesting og at f.eks. nivå utgjør stor forskjell i hvordan vi oppfatter lyd.
    Selv føler jeg at bruk over tid gir bedre innsikt og forståelse av hva som fungerer og hvordan det fungerer. Ofte ser jeg at bruksmønsteret eller musikkstil endrer seg hvis det er nyanser som ikke stemmer. Derfor synes jeg også det kan være litt vanskelig å akseptere mye av det som blir uttalt om at det ikke er forskjell på ditt eller datt.
    Vet ikke helt hva jeg ønsker å formidle her, men det var gjensyn av dette klippet som utløste det:


    Ikke bare bare med blindtesting. Konklusjonen må jo være at det ikke er forskjell på vin - hverken rød eller hvit 😂
    mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.074
    Antall liker
    3.515
    Torget vurderinger
    8
    Ikke sunt å ha for mye tid til å tenke på lugaren!

    Lyden jeg har hjemme nå er den desidert beste jeg har hatt.
    Soundstage, holografi, trøkk, det meste er rett og slett på plass. Det spiller musikk, all slags musikk med største selvfølgelige. Siste gangen jeg skrudde på satt jeg bare å gliste for meg selv, kry som en hane :)

    Men... Husker ennå når jeg pakket dem ut og tenkte - Faen, de var store, nåja det går seg til...
    Nå er det slik at den tanken har ikke helt sluppet taket, heller ligget der og murret. Så nå sitter jeg her og tenker på om jeg skal fyre avgårde en annonse eller se om det går over, livredd for å ende opp med noe nytt som er vesentlig dårligere.
    Nok en gang er det valgets kvaler med påfølgende tråling av www...
    IMG_9784.jpeg

    mvh
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.074
    Antall liker
    3.515
    Torget vurderinger
    8
    Sikkert gammelt nytt, men her er min siste musikalske oppdagelse:

    The Budos Band - Frontier’s Edge (2023)
    IMG_9832.jpeg


    Hva man skal kalle det vet ikke jeg, men selv kaller de det "doom rock Afro-soul big band with a '70s touch" that joins "musical universes from trippy psychedelia and Afro-funk to '70s hard rock and late-'60s soul"

    Uansett synes jeg det svinger som bare fy. Her skal alle album høres gjennom fra a til å.

    mvh
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.074
    Antall liker
    3.515
    Torget vurderinger
    8
    Heldigvis var det litt vær til å avbryte arbeidet på nytt hyttetak 👍
    Har endelig fått prøve den nye 30 watteren litt frem og tilbake. I utgangspunktet syntes jeg forsterkeren lød litt hard i kantene i forhold til F6’en. Det viser seg at den vil ha litt mer tid på å bli gjennomvarm og yte optimalt.
    IMG_9853.jpeg

    Jeg har nesten alltid brukt single ended utstyr men tenkte at jeg endelig hadde muligheten for å balansert fra a til å. Lyden i seg selv ble bra, litt mer kontroll og kraft i lydbildet. Det jeg ikke var forberedt på var hvor stor nivåforskjell på volumet det skulle bli. Fikk brukt de første 5 hakkene på volumen. For meg som har fått det for meg jeg ønsker å bruke hele skalaen på volumkontrollen utgikk balansert drift etter kun kort tid.

    Ellers spiller spiller passen veldig bra. Jeg liker kombinasjonen med ARC og Pass bedre enn int30a.
    Det spiller med såpass baller nå at platespilleren måtte finne seg ny plass. Det blir en hel jobb med ny routing av kabler, heldigvis har man hullsager i alle størrelser liggende klar. Begynner å bli god gjennomtrekk i den benken…


    IMG_9856.jpeg

    Etter å ha testet diverse hifiplater var det tid for syretesten, Wire - Pink Flag (1977 (forøvrig mye bra som kom det året 🤓)). Men uansett, pønkplata ble spilt fra ende til annen. Da funker det for meg.

    Nå spiller det igrunnen så bra her at jeg begynner å revurdere annonsen på høyttalerene.

    mvh
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.870
    Antall liker
    38.682
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Moro å høre at du ble fornøyd :) Hva er det som står ved siden av snurra?
    Hørtes ut som en god plan å beholde talerne 😉

    mvh
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.074
    Antall liker
    3.515
    Torget vurderinger
    8
    Det er xonoen. Kablene ble litt korte i begge ender når jeg flyttet platespilleren. Må først finne ut hva som fungerer før jeg begynner ommøbleringen.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.870
    Antall liker
    38.682
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Det er xonoen. Kablene ble litt korte i begge ender når jeg flyttet platespilleren. Må først finne ut hva som fungerer før jeg begynner ommøbleringen.
    Merkelig, trodde ikke den var sort? Husker kanskje feil :)

    mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: bia

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.379
    Antall liker
    63.394
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Kjekt at du er fornøyd 😊 Ser også riktig så flott ut, men Bremnes med baller er jeg litt skeptisk til 😆
     
    • Haha
    Reaksjoner: bia

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.074
    Antall liker
    3.515
    Torget vurderinger
    8
    Da ble det endelig litt tid til overs etter skifting av hyttetakog fotballturnering hele helgen med junior.
    Godt å få tatt en opprydning og rengjøring i stabelen, ny routing av kabler m.m.

    IMG_9915.jpeg


    Utrolig hvor mye vekt et pappskap fra Ikea kan tåle…

    IMG_9927.jpeg


    Litt bedre orden på kabler gjorde at jeg endelig slipper at riaa plukker opp støy fra cd og dac. Med alt litt bedre organisert ble en del av kablene ganske mye lengre enn nødvendig, og sånn baller det fort på seg - bare nok en ting som kommer til å ligge å gnage 😵💫

    Ellers blir det spennende å se om det blir plass nok nede på høyre side til siste oppgradering. Dette tar tydeligvis aldri slutt 😄
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.074
    Antall liker
    3.515
    Torget vurderinger
    8
    Viktig å ha riktig verktøy til jobben….

    IMG_9929.jpeg


    det er ikke så ille som det ser ut. Skulle bare bytte ut gummiføttene på forsterkeren fordi de satte så stygge merker på parketten. Det begynte selvfølgelig med at første bolt var skjært en gang under montering . Da var det frem med det tunge skytset…
    Uansett godt å få støvsugd og blåst litt trykkluft i en gammel forsterker.

    IMG_9930.jpeg
     

    trondav

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.12.2015
    Innlegg
    379
    Antall liker
    454
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    17
    Nå er jeg spent på hvordan Iris'en fungerer for deg i ditt nye streamer oppsett ..... noen betraktninger enda? @bia
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.074
    Antall liker
    3.515
    Torget vurderinger
    8
    I dag ble det endelig litt tid og ikke minst ro i heimen til litt finlytting.
    Nå må det sies at det er mer enn èn ting som er forandret i kjeden nå så det er umulig å fastslå hva det er som utgjør den største lydmessige forbedringen.
    Tidligere har jeg streamet med Wiim mini via toslink til DAC. Nå det denne krabaten, som kom fra deg Trond, via usb til Denafrips Iris DDC (også fra Trond), og fra DDC til DAC via i2s.

    IMG_9963.jpeg


    IMG_9962.jpeg



    Tidligere har jeg klagd på at Wiim løsningen har manglet den dypeste bunnen og hatt mer festkul i bassen i fohold til cd. Itillegg har cd hatt bedre separasjon av instrumentene og bedre soundstage. Alle disse momentene er ikke enorme forskjeller, men godt merkbart hvis man kjenner anlegget og musikken. CD spilleren er koblet opp via en billig BNC kalbel, så det er heller ikke her noe mulighet for like forutsetninger for kildene.

    Uansett, i går ble det litt bakgrunnsmusikk i stuen, samtidig som unger springer ut og inn og kona "maser" om diverse ting - som vanlig. Førsteinntrykket mitt var da at dette spillte bra, men kanskje litt mindre bunn enn jeg er vant til. Etter å ha fått alle ut av hus i dag var det mer ro og mulighet til en bedre vurdering.
    Umiddelbart slo det meg at i dag lyder det særdeles bra. Litt bytting frem og tilbake på album jeg kjenner godt, dobbelsjekk mot cd som står i hyllen - jo her er det store forskjeller!
    Kort fortalt "knuser" den nye streamingen cdspilleren som tidligere har vært førstevalg på digitalsiden. Hele lydbildet er mer ryddig, instrumentene er mer separert, de er mer definert, oppløsningen og soundstage er mye bedre. Første inntrykket fra gårsdagen med mindre bass virker å være mer definert bass, tight som går dypt.

    Det som virkelig slår meg er det jeg har trodd har vært romproblemer, har vært kilden som roter det til.
    Tidligere har det vært en tendens til at lyden kan bli litt hard og at soundstage flyter litt ut. Det merker man mest når volumet kommer opp over klokken 12. Jeg har vært helt sikker på at det er noe man må leve med når man ikke vil stappe stuen full av spiler og madrasser, men det viser seg altså at det kan ha vært andre årsaker også.

    Hvis jeg skal komme med negative momenter må det være at streamingen ikke spiller like åpent som platespilleren. Platespilleren føles som mer frigjort i og lett i lyden i forhold til digitalt, den har også bedre dybde i lydbilde - på de platene som er gode nok...

    Hva som gjør at jeg tenker de nye kilden er bedre kan man jo spekulere i, forventningsbias, dagsform? Selv har jeg en mistanke om at klokker, jitter og forvrengning har mye mer å si enn det man tror. Teori, instrumenter og fagkunnskap for å backe dette opp er dessverre over mitt hode, jeg bare spekulerer.
    Rent lydmessig tenker jeg at inntrykket av Ponus og Iris komboen minner om beskrivelsen av Denafrips Venus.

    God helg!
    mvh

    IMG_9961.jpeg
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.074
    Antall liker
    3.515
    Torget vurderinger
    8
    Hus med versting lytterom og eget alter til salgs i Flekkis!!!

    IMG_0051.jpeg


    IMG_0050.jpeg


    Jaggu meg godt man ikke er fri og frank lengre, her hadde det vært god plass til et fullt Altec oppsett. Spillt litt ørgel og greier 😂
     
    Sist redigert:

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.870
    Antall liker
    38.682
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Hadde dette vært for 20 år siden hadde jeg kjøpt det tvert :)

    mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: bia

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.074
    Antall liker
    3.515
    Torget vurderinger
    8
    Ser det er mange som klager på posten, men jeg har stort sett alltid vært fornøyd. Henting og sending har aldri vært lettere enn etter postkontoret ble lagt ned og det ble digitalisert og post i butikk osv.
    Men…
    denne gangen skjedde det noe jeg ikke har vært ute for før. Denne ble sendt :

    IMG_0073.png


    Og denne kom frem, med mitt navn som avsender:

    IMG_0072.jpeg


    Mottaker tok det heldigvis med godt humør 😂
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn