Springerbakken HiFi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    En av de vanskelige prosessene når min kone og jeg hadde flyttet sammen var når platene begynte å bli blandet. Skjønner jo hennes side av saken når jeg dumper over utgivelser som denne.
    Anbefales sterkt:
    BD8A0F8E-7D98-43FE-9EF9-180F4AD8CBB9.jpeg
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    PASS på…

    dette blir en laaang utpakningstråd…

    32kg pakke på gang!
    97C2A12B-C429-4B64-A821-1CFDBE5B40DA.jpeg

    dobbel emballasje
    4FBA9935-F135-4890-A2DD-2C9EAEEF4A00.jpeg













    Neida, klarer ikke å hale det ut så lenge…

    D85EE922-4CEE-4A97-9C84-9C42F6F57756.jpeg


    Har oppgadert fra 25w til 30w!

    EDB5FA9E-AA92-4773-AA41-331832BE2B7E.jpeg


    Blir spennende å se hva jeg synes om Pass Labs vs First Watt.
    Int-30a har vært den fornuftige drømmeforsterkeren i mange år. Hvis opplysningene stemmer er det 2KV ringkjerne og 200000uf i strømforsyningen så det er en relativt potent 30watter.
    Tilfeldigheter gjorde at jeg ble oppringt ang. horn og drivere. Samme kveld de var avlevert så jeg denne for salg. Easy come, easy go…
    Mvh
     
    Sist redigert:

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.842
    Antall liker
    38.577
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Gratulerer med flott amp :) skal du bytte ut forsterker settet?

    mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: bia

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.451
    Antall liker
    35.275
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer så mye, hadde den ikke veid så mye kunne du ha stroppet den fast rundt halsen å brukt den som et smykke. Virkelig flott sak.
     
    • Liker
    Reaksjoner: bia

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    Gratulerer med flott amp :) skal du bytte ut forsterker settet?

    mvh
    Takker!
    Vet ikke helt enda. Holder mulighetene åpne til jeg har fått testet litt. Måtte gripe sjansen når den kom.
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    Da har den "nye" forsterkeren fått noen timer på å avklimatisere seg og bli gjennomvarm.
    Ganske fasinerende hvor forskjellige egenskaper to lavwatts-forsterkere fra samme mann kan opptre.

    C2299F5D-77F6-4720-ABBF-E38B6C578EAA.jpeg

    Pass Labsen spiller med en helt annen kontroll enn F6'en. Det er vel også naturlig med mye høyere dempefaktor og større strømforsyning.
    Tenkte først at den ikke var så oppløst, men den har med detaljer i lydbildet som jeg ikke har vært oppmerksom på før. I stille partier på liveplater kan man plukke ut enkeltpesoner, man kan få med seg når man legger på et ekstra spor i innspillingen osv. Dette gjør den uten å være analytisk, eller miste fokus på musikken. Kontrollen over hele registeret gir et fantastisk perpektiv som jeg aldri har hatt før.

    Men så er det ikke helt så enkelt heller...

    F7E5C6B3-A311-4995-A06E-B5CE8B9B5FCC.jpeg

    First Watt F6 og B1 komboen har også kvaliteter.
    Med mye lavere dempefaktor, har den en naturlig flyt i musikken som jeg liker veldig godt. F.eks en kontrabass blir mer fysisk, og man kjenner tonene og strukturene mer naturlig på kroppen. Mellomtonen blir godt hjulpet av 2. harmonisk forvrengning som gir et ekstra strøk av varme og presens, toppen virker også å ha mer overtoner og bedre utklinging. Selve tonaliteten og spillestilen er egentlig ganske lik 300b'en jeg har stående.
    Bakdelen er dårligere perspektiv og ikke like spikret pin pointing i forhold til Pass Labsen.

    Pass Labsen blir nok stående en god stund før det blir tatt noen avgjørelse. Aldri noe gratis lunch...

    mvh
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.171
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Vet ikke helt hva som gnager, men har dessverre gått og fundert en stund.
    Nå har jeg hatt en 300b stående uten å bli brukt i evigheter. Stått på lager i påvente av noen skikkelige høyttalere igjen. Hørning trafoer Western Electric og Golden dragon rørsett, og mye annet snacks. 40 kg med skrapjern.
    Det er forsterkeren som aldri....
    Men det hadde vært fint å fått frigjort litt plass og kapital til andre ting. Valgets kvaler
    Vis vedlegget 888869


    Vi får se hva som skjer når jeg kommer meg hjem.
    Husk på at man ofte angrer mer på de salg man har gjort enn de kjøpene man har foretatt seg;) Men skulle du allikevel velge å selge så kan jeg være interessert=)
     
    • Liker
    Reaksjoner: bia

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    Husk på at man ofte angrer mer på de salg man har gjort enn de kjøpene man har foretatt seg;) Men skulle du allikevel velge å selge så kan jeg være interessert=)
    Noterer meg det bak øret. I utgangspunktet har jeg slått det fra meg, men ingen vet hvor haren hopper 😆
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.842
    Antall liker
    38.577
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Moro lesning bia :) du er god å formulerer deg det skal du ha og flott den Pass saken
    Kos deg med ny lyd i stua

    mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: bia

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    Og når mopar-motoren er ferdig til test...:
    Kan være du er nærmere sannheten enn vi aner. Nå har vel ikke Torqueflite kassen vært kjent for å være de mest holdbare, men uansett så et et skikkelig cluch-havari mye skumlere enn et motorhavari. Har vurdert et sprengsikkert hus bare for å være på den sikre siden. Er jeg heldig så finner jeg det gamle sprengteppet som er arkivert en eller annen plass - forhåpentligvis ikke på Erikstemmen.
    Det er lagt frem til det er aktuelt å måtte ta stilling til de tingene. Så lenge jeg har hatt bilen har den gått på orginaldimensjon på dekkene så da er det vel ikke så prekært.

    Er man virkelig heldig/uheldig så tar clutchen en annen vei enn mot pedalene…
    7790FF4E-7B7D-4E57-B8AE-6A540C85B0A7.jpeg

    (bilde stjålet fra nettet)

    Og bare for gøy må jeg legge ved dette kippet også:


    Mvh
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    Med tid til overs på "jobb", har jeg startet et nytt kapittel i min søken etter ny musikk. Jeg har rett og slett startet fra begynnelsen i VidarP’s «klassisk for begynnere». Fint å komme litt ut av komfortsonen å få litt ny inspirasjon.
    Når man ser det arbeidet som er lagt ned i den tråden er det synd at slike resurser ikke lengre er aktive.

    Men som et lite avbrekk dumpet jeg over denne rykende "ferske" utgivelsen:

    A3E8EC9E-D2DD-4DE0-94AF-28D4BB48B6A7.jpeg


    Darkthrone - Goatlord Original (2023)


    Jeg ble så fascinert at etter 3 runder på rappen på spotify ble den bestilt. Vet ikke helt hva jeg skal kalle det, men instrumental metall er det helt sikkert, med elementer fra doom, black og prog.
    Skal bli gøy å høre hvordan det lyder hjemme.
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    Da er dessverre beslutningen tatt, Pass Labsen blir lagt ut for salg. Lydmessig blir jeg ikke helt enig med meg selv hva jeg liker best av First Watt og Pass.
    Det som var en strek i regningen var rett og slett størrelsen. Jeg ender opp med at den står "midt på gulvet" ☹
    7070A944-9884-4CA1-B707-34B532ED795A.jpeg
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.451
    Antall liker
    35.275
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Det var jo dumt, nå har du lært det som damene alltid sier - "det er størrelsen det kommer an på...."
     
    • Liker
    Reaksjoner: bia

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Da er dessverre beslutningen tatt, Pass Labsen blir lagt ut for salg. Lydmessig blir jeg ikke helt enig med meg selv hva jeg liker best av First Watt og Pass.
    Det som var en strek i regningen var rett og slett størrelsen. Jeg ender opp med at den står "midt på gulvet" ☹
    Vis vedlegget 900958
    Gode betraktninger mellom de to forsterkerne.

    Jeg har vurdert Int30 mange ganger, men er redd for det du skrev. Nå går jeg rundt og tenker litt på Grandinote, men er nølende av samme grunn. Får holde meg til rør til jeg finner noe godt alternativ (ikke avgir så mye varme).
     
    • Liker
    Reaksjoner: bia

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    Gode betraktninger mellom de to forsterkerne.

    Jeg har vurdert Int30 mange ganger, men er redd for det du skrev. Nå går jeg rundt og tenker litt på Grandinote, men er nølende av samme grunn. Får holde meg til rør til jeg finner noe godt alternativ (ikke avgir så mye varme).
    Jeg har vært litt frem og tilbake. I går byttet jeg rundt forsterkerne 4 ganger. Når jeg kobler opp Pass tenker jeg at jeg er helt idiot som vurderte å kvitte meg med den. Den har et skyv og en kontroll som jeg aldri ville tro var mulig med de små høyttalerene jeg har. Du kjenner bassen langt ned på 20tallet på lavt volum, det er veldig fascinerende.
    Det ender ofte opp med at man bare vil skru opp mer og mer og mer…
    F6’en er sonisk mer i SET-land med de begrensningene det har i forhold til volum og kontroll. Det aller beste er at den smyger under skapene og er ute av veien.

    Så hvis innredningen hadde vært annerledes og utstyret hadde stått i et rack hadde muligens avgjørelsen vært en annen. Når denne forsterkeren i tillegg har stått på drømmelisten i mange år gjør det egentlig litt vondt.
    mvh
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har vært litt frem og tilbake. I går byttet jeg rundt forsterkerne 4 ganger. Når jeg kobler opp Pass tenker jeg at jeg er helt idiot som vurderte å kvitte meg med den. Den har et skyv og en kontroll som jeg aldri ville tro var mulig med de små høyttalerene jeg har. Du kjenner bassen langt ned på 20tallet på lavt volum, det er veldig fascinerende.
    Det ender ofte opp med at man bare vil skru opp mer og mer og mer…
    F6’en er sonisk mer i SET-land med de begrensningene det har i forhold til volum og kontroll. Det aller beste er at den smyger under skapene og er ute av veien.

    Så hvis innredningen hadde vært annerledes og utstyret hadde stått i et rack hadde muligens avgjørelsen vært en annen. Når denne forsterkeren i tillegg har stått på drømmelisten i mange år gjør det egentlig litt vondt.
    mvh
    Leit å måtte ta en avgjørelse når man liker flere ting, ja. Det hoper seg opp hos meg her, kan du si 😅
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    Så over til noe som jeg finner merkverdig og som ikke er helt stuerent i disse dager…

    Når jeg nå koblet opp igjen F6’ en slo det meg plutselig i går at lyden virket annerledes.
    Etter litt frem og tilbake mellom CD, vinyl og streamer, mener jeg fremdeles at noe har skjedd med lyden.
    Så til det ubehagelige; det eneste jeg har forandret på er at jeg har brukt en gammel nettkabel fra inakustik isteden for en vanlig lakriskabel. Jeg har overhode ikke noe tro eller formening om at strømkabler skal hjelpe. Kabelen ble brukt for den hadde passelig lengde og ikke mer enn det.
    Det jeg så mener jeg hører er mer ro i lydbildet, samt at bunnen virker å gå dypere og være mer definert enn det jeg er vant til. Synes det er merkelig at det skal være placebo når jeg selv forfekter at strømkabler, filter mm.
    Om det kan være andre ting som gjør dette vet jeg ikke men overraskende er det.
    Samtidig er det ikke slik at jeg har fått et heeelt nytt anlegg som går flere oktaver lengre opp og ned, men for meg som kjenner anlegget godt er det slik at jeg tenker jeg skulle klart en blindtest på musikk jeg kjenner.
    Sikkert ikke smart å komme med slike betraktninger på en Fredag, men tenker likevel at man ikke skal fornekte det man hører…
    God helg!

    853DB1E6-FD56-476F-844B-21A2F1C3428C.jpeg

    Hvem hadde trodd jeg skulle bli kabelfantast? 😂
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.512
    Antall liker
    102.804
    Torget vurderinger
    23
    Hvem hadde trodd at jeg måtte korrigere "brennevin til jul" lista såpass tidlig på året....
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    I løpet av helgen har Pass Labsen forsvunnet. Jeg regner med det er pga. den norske pesetasen det har vært størst interesse fra utlandet. Det ble også en kjøper fra Polen som tok den til slutt.
    På lørdagen kom det to godt voksne herrer for en liten lytt og tok med seg forsterkeren.
    Skriver dette fordi jeg leser litt forskjellig om å selge til utlandet. Dette salget var utelukkende positivt og alt gikk som avtalt.
    mvh
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    Ja, det er ikke så interessant å vurdere import for tiden. Mye jeg kunne tenkt meg å ta med på vei hjem fra jobb, men når man må betale med danske dollar blir det for dyrt.
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    Takker!
    ikke så stas som det var før, men bedre enn alternativet 😄
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.512
    Antall liker
    102.804
    Torget vurderinger
    23
    Ønsker deg en hemisfærisk flott dag med firebolta rammelageroverfall, roller cam & MSD 🤭 🤭
     
    • Liker
    Reaksjoner: bia

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    Huff tiden går for fort. Før man får sukk for seg er man tilbake på jobb igjen.
    Nevnte her tidligere at jeg hadde vidarP’s tråd med klassisk for begynnere som prosjekt - Det gikk heller dårlig, og jeg endte opp med å bestille black metal på vinyl i ren affekt.
    Målet for denne turen er å pløye gjennom denne:
    95DB6CFB-7216-466B-B5EA-85D3A09C22C7.jpeg


    Hvor langt jeg kommer i løpet på 3 uker vil vise seg.
    Ønsker alle en god påske.
    Mvh
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    😂 tenkte bare å pimpe opp First Watten litt…
    Man blir kreativ når man sitter og venter på flyplassen for andre dag på rad…
    IMG_8857.jpeg


    Neida, det er pakke på vei i posten. Har lenge tenkt på at jeg har litt for lite gain i pre for å få ut alt av F6’en.
    Har flere ganger tenkt at jeg likte den gamle ls7’en, så nå «slo jeg til» på enLS17SE. Ikke helt top of the line men passelig med gain, lite rør og en relativt "human" pris.
    Blir spennende å se om det blir suksess.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.842
    Antall liker
    38.577
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Det var moro å høre :) Gratulerer så mye med flott pre.
    Tror ikke du trår mye feil der og her har jeg aldri sett meg tilbake med min LS3 :) Sugden som jeg hadde og du kjenner var nok litt mere hifi men ARC er en helt annen klasse i mine ører.
    Kos deg med ventetiden

    mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: bia

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    Rykende fersk oppdatering:

    image.png


    hvis alt går etter planen kommer det flere pakker når jeg kommer hjem 🥳
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    Det er ikke så spennende som det kunne se ut.
    Jeg har alltid tenkt at jeg ikke skulle kjøpe nytt utstyr, men i affekt bestilte jeg meg et par PMC for en god stund siden.
    I mellomtiden har PMC byttet levrandør/lakkeringsfirma og hatt problemer med leveransene.
    Endelig er det da min tur, og bildet er av paret mitt. De har åpenbart brukt riktig rulle til Bengalacken denne gangen :)
    I utgangspunktet skulle jeg hatt 5.23i men med tid og stunder ombestemte jeg meg og gikk for 5.24i istedet. Tenkte den ekstra følsomheten var grei å få med seg hvis jeg skal fortsette å ha First Watt - som jeg fremdeles er veldig fornøyd med.
    Blir litt feil årstid å handle så mye, men litt må man jo koste på seg på 46,2 årsdagen.
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    I nøden spiser fanden fluer…
    Hvem tenkte vel på å legge til rackhåndtakene når man målte om der var plass til en ARC?
    Så nå har jeg altså en svart ARC uten rackhåndtak i skapet - det er ganske sjeldent vil jeg tro 😂
    Når det blir litt tid til overs kommer det passende bolter og muligens alu front som fulgte med.
    IMG_8941.jpeg
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    Tusen takk,
    skal bli gøy å se hvordan den fungerer kontra B1.
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    Så var de endelig på plass!

    Den umiddelbare tanken var: oi, de var store…
    20cm høyere enn forrige par føles som 4 ganger større. Det kommer definitivt til å ta litt tid å venne seg til det.
    Slik kan det se ut når far prøver å glatte over et litt optimistisk kjøp 😆
    IMG_8944.jpeg


    Lydmessig er førsteinntrykket bra. Lite imponatoreffekter, bare gjør det den skal. Bunnen virket litt anstrengt rundt 50-60hz, men det regner jeg med kommer til å forandre seg etter en uke eller to med spilling.

    mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn