Spotify leverer ikke HiFi likevel

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spotify_HiFi-3b.jpg


    Spotify HiFI har vært den store snakkisen knyttet til verdens desidert mest dominerende strømmetjeneste gjennom 2021. Nå viser det seg at den digitale presselanseringen var løst snakk.

    Den 22.februar i fjor hadde Spotify en stor digital pressekonferanse, der lansering av Spotify HiFi var det mest interessante innholdet. Dette ble lovet å inneholde Lossless CD-kvalitet. Det ble ikke lovet noen dato, men det skulle skje «later this year».

    Pressemeldingen vi mottok i forbindelse med lanseringen den 22.2.21 inneholdt disse punktene om Spotify HiFi...

    Les hele nyhetsoppslaget om Spotify i Audiophile.no

    Spotify_HiFi-2b.jpg
     

    Kommentarer

    2

    2xJ

    Gjest
    Spotify har et løfte de burde levere på. Rent teknisk tror jeg vi må være forsiktige med å slå fast at det ene rent faktisk er bedre enn det andre. Samtidig kan vi jo godt argumentere om at opprinnelsen er det som er riktig. Men i disse MQA-tider har vi jo fått ristet kraftig opp i hva som ansees som "opprinnelsen", selv om dette burde være hevet over en hver tvil.

    Når det er sagt, vi har hørt mange historier om at det eller det låter bedre enn noe annet, at "dritt inn = dritt ut", noe som saklig sett er riktig men som ofte brukes som argument for en latterlig dyr kilde i et ellers ikke altfor bra oppsett osv. Men jeg tror man glemmer en viktig ting:

    Se for dere at man har en samling vinyl. I denne samlingen er det en rekke skatter man føler et personlig nært forhold til. Man har også lagt mye jobb i selve vinylspilleren og har knyttet sterke bånd til den. Man har kanskje et oppsett uten fjernstyrt volum også. Prosessen er ca som følger:



    Når vi sammenlikner en svært tilgjengelig streamingtjeneste med et bortimot ubegrenset utvalg preges vi dessverre ofte av utålmodighet. Alle funksjonene er ekstremt lett tilgjengelige, og det samme er biblioteket, autogenererte spillelister med "liknende musikk" osv. Det er egentlig ikke noe galt i dette, men vi må lære oss å håndtere dette uten at det ødelegger for musikkopplevelsen.

    De ulike strømmetjenestene er bygget opp litt ulikt. Når man lager sitt eget bibliotek er det ofte man også lytter på en litt annen måte. Motsatt av hva som var vanlig i 1980 hører vi i dag i langt større grad på enkeltspor, mens vi den gang i stor grad hørte hele plater. Vi vet ofte i dag ikke hvordan det egentlige coveret til det aktuelle albumet skal se ut. Noen strømmetjenester viser noe, en annen noe annet. Noen fokuserer på remastere, andre fokuserer ikke en gang på de samme artistene...

    Både måten vi presenteres for innholdet, hvordan det betjenes, og hva innholdet faktisk er vil være ulikt. Alt dette påvirker oss langt utenom selve lydkvaliteten. Å si at noe låter bedre enn noe annet og trekke to streker under dette svaret er etter min mening høyrisikosport. Selv når vi snakker om et antall hundretusener for hver komponent vil jeg stille spørsmål ved hvem som egentlig har godt nok oppsett til at man systematisk kan skille lydkvalitet på innspillinger.

    Vi må ha med bruksmønster, opplevelse av grensesnitt, lyttevolum, stressnivå som følge av rene praktiske faktorer osv for å overhodet være i nærheten av å kunne si noe om lydkvaliteten. Hvordan i all verden skal vi klare å skille alt dette fra hverandre?

    Det er nettopp dette som gjør at økt eierglede fører til subjektivt bedre lydkvalitet.
    Jeg bruker CD, Vinyl og Spotify..

    Til dere som har barn og dem skal en dag arve dere.... Oi, vi arvet en spilleliste på SpotifyTidalKuBuzz !! JuuHuuuu 🥴

    Nei, da er nok et fysisk medie bedre 😉 Det forteller en historie.

    Når det er sagt, kunne jeg ikke hatt et audiofilt liv uten streaming.. bil.. garasjen... ute på terrassen på tur med JBHELL ghettoblastern 🥰
     
    Sist redigert av en moderator:

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.191
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    1
    Strømmeleverandørene betaler millioner på millioner til de de kjøper musikken av; nemlig rettighetshaverne. Det vil si plateselskapene! Det er plateselskapene som i så fall ikke betaler artistene (nok). Det skyldes i så fall enten at artistene har underskrevet dårlige kontrakter eller at de fremdeles betaler ned på forskuddet de fikk av plateselskapet for å spille inn plata. Det at Spotify gir artistene så lite er kritikk som i beste fall er rettet mot feil aktør.
    Nja, Spotify er kjent for å betale en brøkdel pr. avspilling i forhold til det en del andre strømmeselskap gjør. Å synse om fordelingen mellom plateselskap og musikere blir en krevende øvelse på generell basis. Hvis plateselskapet får alt for lite i godtgjørelse pr. avspilling vil det selvfølgelig gjenspeile muligheten for å utbetale anstendig godtgjørelse til artistene.
    Dette er marked, og den muligheten vi som forbrukere har for å påvirke dette er å benytte de strømmetjenestene som betaler best pr. strømming, eller i det minste betydelig mer enn de dårligste. Spotify har oppnådd en så stor dominans at det minner stygt om en monopolsituasjon, stort sett på grunn av at de var tidligst ute, og folk flest har blitt vant til dem som den mest aktuelle strømmetjenesten. Min mening er at det er på høy tid at forbrukerne våkner opp og blir mer opptatt av betilng til rettighetshavere/musikere.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.507
    Min mening er at det er på høy tid at forbrukerne våkner opp og blir mer opptatt av betilng til rettighetshavere/musikere.
    Det ble postet en video i annen tråd her på forumet som påstår Spotify tar 30% for tjenestene sine. Resterede 70% går til rettighetshavere, eller mer korrekt — deres representanter.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.191
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    1
    Det ble postet en video i annen tråd her på forumet som påstår Spotify tar 30% for tjenestene sine. Resterede 70% går til rettighetshavere, eller mer korrekt — deres representanter.
    Skulle gjerne visst hvilken tråd du sikter til.
    Her er et nettsted som har laget en oppstilling over utbetalinger pr. stream til artist.
    Skjermbilde 2022-12-01 195029.jpg


    Dette er neppe en fasit, og de fleste tilsvarende undersøkelser jeg har sett spriker ganske mye. Men tendensen er klar - TIDAL på topp, mens Spotify ligger veldig dårlig an. Og i alle de undersøkelsene jeg har sett har ikke Qobuz vært inkludert. De er kanskje for små i det ordinære konsumentmarkedet? Har sett en påstand om aat de betaler enda bedre, men jeg har ikke sett noen tall som underbygger det.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.507
    Skulle gjerne visst hvilken tråd du sikter til.
    Tråden finnes her

    Som så ofte med YT er det ikke dokumenterte påstander.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.600
    Antall liker
    1.861
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    en stream som ikke abonnerer teller vel like mye?
    Spotify har jo ganske mange brukere som ikke betaler for seg og de få reklamene som er betaler nok ikke så bra.
    Kanskje det er grunnen til lav utbetaling pr stream?
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.191
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    1
    en stream som ikke abonnerer teller vel like mye?
    Spotify har jo ganske mange brukere som ikke betaler for seg og de få reklamene som er betaler nok ikke så bra.
    Kanskje det er grunnen til lav utbetaling pr stream?
    Jo, et åpenbart hovedproblem er at strømme tjenestene generelt sett koster for lite. Og igjen er det vi forbrukere som må ta ansvar, og benytte strømmetjenester som betaler mest mulig pr. stream. Hvis disse strømmetjenestene øker sin andel i markedet, vil det gi grobunn for bedre utbetaling til artister.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.130
    Antall liker
    10.593
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Den videoen Periodelytter linket til er helt korrekt.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.600
    Antall liker
    1.861
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Eller så kan vi ta ansvar ved feks å benytte oss av premium/hifi abb når det kommer. Da betaler vi jo dobbelt så mye for "vår" stream og spotify vil få økt inntekter.
    Ikke misforstå, jeg ønsker også at artistene skal få mer, men jeg syns spotify har så mange fordeler at jeg like så godt kan spiller cd`er som å bruke feks tidal. Håpløst å finne ny musikk
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.191
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    1
    Eller så kan vi ta ansvar ved feks å benytte oss av premium/hifi abb når det kommer. Da betaler vi jo dobbelt så mye for "vår" stream og spotify vil få økt inntekter.
    Ikke misforstå, jeg ønsker også at artistene skal få mer, men jeg syns spotify har så mange fordeler at jeg like så godt kan spiller cd`er som å bruke feks tidal. Håpløst å finne ny musikk
    Jeg har den motsatte erfaringen når det gjelder å finne ny musikk på Spotify vs. TIDAL, men jeg regner med at det først og fremst har med at jeg bruker mitt Spotify-abbonement veldig lite - det er kona sitt domene. For meg er det TIDAL og Qobuz som benyttes daglig. Men for all del - hvis du oppgraderer til Spotify Platinum, og samtidig vet at store deler av merprisen går til utbetaling til artistene, syns jeg det er utmerket. Eller uansett er det selvfølgelig ikke min sak hva du abbonerer på ;)
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.191
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    1
    Vil forresten anbefale alle å se serien The Playlist på Netflix. Ikke fordi den nødvendigvis gir en korrekt fremstilling av Spotify, men fordi det er en knakende god serie. Og så omhandler serien de fleste aspektene rundt økonomi knyttet til Spotify opp gjennom historien, før serien går over til ren fiksjon for perioden frem til ca. 2024. Og det fremkommer tydelig at Spotify møtte knallhard modstand fra plateselskapene da de etablerte seg.
     

    Soundmannen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.12.2015
    Innlegg
    505
    Antall liker
    860
    Sted
    Sandnessjøen
    Spotify har et løfte de burde levere på. Rent teknisk tror jeg vi må være forsiktige med å slå fast at det ene rent faktisk er bedre enn det andre. Samtidig kan vi jo godt argumentere om at opprinnelsen er det som er riktig. Men i disse MQA-tider har vi jo fått ristet kraftig opp i hva som ansees som "opprinnelsen", selv om dette burde være hevet over en hver tvil.

    Når det er sagt, vi har hørt mange historier om at det eller det låter bedre enn noe annet, at "dritt inn = dritt ut", noe som saklig sett er riktig men som ofte brukes som argument for en latterlig dyr kilde i et ellers ikke altfor bra oppsett osv. Men jeg tror man glemmer en viktig ting:

    Se for dere at man har en samling vinyl. I denne samlingen er det en rekke skatter man føler et personlig nært forhold til. Man har også lagt mye jobb i selve vinylspilleren og har knyttet sterke bånd til den. Man har kanskje et oppsett uten fjernstyrt volum også. Prosessen er ca som følger:



    Når vi sammenlikner en svært tilgjengelig streamingtjeneste med et bortimot ubegrenset utvalg preges vi dessverre ofte av utålmodighet. Alle funksjonene er ekstremt lett tilgjengelige, og det samme er biblioteket, autogenererte spillelister med "liknende musikk" osv. Det er egentlig ikke noe galt i dette, men vi må lære oss å håndtere dette uten at det ødelegger for musikkopplevelsen.

    De ulike strømmetjenestene er bygget opp litt ulikt. Når man lager sitt eget bibliotek er det ofte man også lytter på en litt annen måte. Motsatt av hva som var vanlig i 1980 hører vi i dag i langt større grad på enkeltspor, mens vi den gang i stor grad hørte hele plater. Vi vet ofte i dag ikke hvordan det egentlige coveret til det aktuelle albumet skal se ut. Noen strømmetjenester viser noe, en annen noe annet. Noen fokuserer på remastere, andre fokuserer ikke en gang på de samme artistene...

    Både måten vi presenteres for innholdet, hvordan det betjenes, og hva innholdet faktisk er vil være ulikt. Alt dette påvirker oss langt utenom selve lydkvaliteten. Å si at noe låter bedre enn noe annet og trekke to streker under dette svaret er etter min mening høyrisikosport. Selv når vi snakker om et antall hundretusener for hver komponent vil jeg stille spørsmål ved hvem som egentlig har godt nok oppsett til at man systematisk kan skille lydkvalitet på innspillinger.

    Vi må ha med bruksmønster, opplevelse av grensesnitt, lyttevolum, stressnivå som følge av rene praktiske faktorer osv for å overhodet være i nærheten av å kunne si noe om lydkvaliteten. Hvordan i all verden skal vi klare å skille alt dette fra hverandre?

    Det er nettopp dette som gjør at økt eierglede fører til subjektivt bedre lydkvalitet.
    Helt enig. Nesten så jeg fikk lyst å si opp all streamingtjenestene og ta frem gamle CD samlingen (er ikke gammel nok for vinyl) 🤭
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Jeg synes denne leken med tall er ganske lite informativ, spesielt når man plukker ut enkelttall som dette.

    I 2019 (det var tallene som var lettest å finne) hadde Spotify 45 ganger mer inntekt fra abonnenter enn Tidal. De hadde imidlertid bare ca 20 ganger flere brukere. Siden Spotify sendte 2/3 av inntektene sine tilbake til musikkbransjen betyr det at de sendte mer penger tilbake til musikkbransjen pr abonnent enn Tidal gjør.

    Spotify er musikkbransjens største inntektskilde noen sinne for alle typer distribuert musikk. Om man abonnerer på Spotify får artisten nesten akkurat det samme som artisten får om man abonnerer på for eksempel Tidal eller Apple Music. Men det er så vidt jeg vet kun Spotify som har den reklamefinansierte delen som står for langt over halvparten av brukerbasen i tillegg. Det er naivt å tenke at "hadde det ikke vært for den reklamefinansierte tjenesten til Spotify hadde artistene i stedet funnet musikken på Tidal og tjent mye mer penger".

    Så dere som bruker Spotify og ikke Tidal, dere bidrar mest sannsynlig med omtrent samme sum penger til artistene.

    Tilbake til topic igjen?
     

    1simen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.09.2019
    Innlegg
    88
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Skulle gjerne visst hvilken tråd du sikter til.
    Her er et nettsted som har laget en oppstilling over utbetalinger pr. stream til artist.
    Vis vedlegget 873218

    Dette er neppe en fasit, og de fleste tilsvarende undersøkelser jeg har sett spriker ganske mye. Men tendensen er klar - TIDAL på topp, mens Spotify ligger veldig dårlig an. Og i alle de undersøkelsene jeg har sett har ikke Qobuz vært inkludert. De er kanskje for små i det ordinære konsumentmarkedet? Har sett en påstand om aat de betaler enda bedre, men jeg har ikke sett noen tall som underbygger det.
    Qobuz ligger klart over de andre, tror rundtomkring 12x mer enn Spotify og 4 ganger mer enn Tidal. De har også hatt kampanjer hvor artister har fått mer, f.eks. en måned under corona hvor 100% gikk direkte til artist.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.522
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Spotify har et løfte de burde levere på. Rent teknisk tror jeg vi må være forsiktige med å slå fast at det ene rent faktisk er bedre enn det andre. Samtidig kan vi jo godt argumentere om at opprinnelsen er det som er riktig. Men i disse MQA-tider har vi jo fått ristet kraftig opp i hva som ansees som "opprinnelsen", selv om dette burde være hevet over en hver tvil.

    Når det er sagt, vi har hørt mange historier om at det eller det låter bedre enn noe annet, at "dritt inn = dritt ut", noe som saklig sett er riktig men som ofte brukes som argument for en latterlig dyr kilde i et ellers ikke altfor bra oppsett osv. Men jeg tror man glemmer en viktig ting:

    Se for dere at man har en samling vinyl. I denne samlingen er det en rekke skatter man føler et personlig nært forhold til. Man har også lagt mye jobb i selve vinylspilleren og har knyttet sterke bånd til den. Man har kanskje et oppsett uten fjernstyrt volum også. Prosessen er ca som følger:



    Når vi sammenlikner en svært tilgjengelig streamingtjeneste med et bortimot ubegrenset utvalg preges vi dessverre ofte av utålmodighet. Alle funksjonene er ekstremt lett tilgjengelige, og det samme er biblioteket, autogenererte spillelister med "liknende musikk" osv. Det er egentlig ikke noe galt i dette, men vi må lære oss å håndtere dette uten at det ødelegger for musikkopplevelsen.

    De ulike strømmetjenestene er bygget opp litt ulikt. Når man lager sitt eget bibliotek er det ofte man også lytter på en litt annen måte. Motsatt av hva som var vanlig i 1980 hører vi i dag i langt større grad på enkeltspor, mens vi den gang i stor grad hørte hele plater. Vi vet ofte i dag ikke hvordan det egentlige coveret til det aktuelle albumet skal se ut. Noen strømmetjenester viser noe, en annen noe annet. Noen fokuserer på remastere, andre fokuserer ikke en gang på de samme artistene...

    Både måten vi presenteres for innholdet, hvordan det betjenes, og hva innholdet faktisk er vil være ulikt. Alt dette påvirker oss langt utenom selve lydkvaliteten. Å si at noe låter bedre enn noe annet og trekke to streker under dette svaret er etter min mening høyrisikosport. Selv når vi snakker om et antall hundretusener for hver komponent vil jeg stille spørsmål ved hvem som egentlig har godt nok oppsett til at man systematisk kan skille lydkvalitet på innspillinger.

    Vi må ha med bruksmønster, opplevelse av grensesnitt, lyttevolum, stressnivå som følge av rene praktiske faktorer osv for å overhodet være i nærheten av å kunne si noe om lydkvaliteten. Hvordan i all verden skal vi klare å skille alt dette fra hverandre?

    Det er nettopp dette som gjør at økt eierglede fører til subjektivt bedre lydkvalitet.
    Her beskriver du veldig godt forskjellen på de som er opptatt av å sette seg ned og nyte musikk og de som har musikk som bakgrunnstøy.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Den videoen Periodelytter linket til er helt korrekt.
    Stort tydeligere kan det vel ikke sies? Hvis artistene synes de tjener for lite, må de ta det opp med plateselskapet sitt. Ikke Spotify.

    Betaler Spotify dårligere enn de andre streamingtjenestene? Jeg aner ikke, men hvis de gjør er det vel fordi de har muligheten. De skal tjene penger, og distributørene står helt fritt til å velge andre, og artistene står fritt til å ikke la noen publisere musikken deres på Spotify, men det velger de likevel å gjøre, så...
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.140
    Antall liker
    6.577
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Spotify går vel fortsatt med underskudd også(?), så vet ikke helt hvordan det hele går opp.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    De gikk i pluss i Q1, og i minus i Q2 og Q3 i år. Med tanke på hvor raskt de vokser er vel ikke det noen uvanlig situasjon. Investorene ser etter en maktfaktor i bransjen og det er nok det de investerer i.

    Er det noe vi skal lure på ift Spotify så må det være om de er i en situasjon de utnytter på en uetisk måte. Tidal ble vel tatt med buksene rundt anklene for en tid tilbake (et par artister som tilfeldigvis var direkte eller indirekte representert på eiersiden fikk en usannsynlig stor del av kaka). Om noe slikt skjer i Spotify er det potensielt et alvorlig etisk brudd overfor musikkbransjen.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.191
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes denne leken med tall er ganske lite informativ, spesielt når man plukker ut enkelttall som dette.

    I 2019 (det var tallene som var lettest å finne) hadde Spotify 45 ganger mer inntekt fra abonnenter enn Tidal. De hadde imidlertid bare ca 20 ganger flere brukere. Siden Spotify sendte 2/3 av inntektene sine tilbake til musikkbransjen betyr det at de sendte mer penger tilbake til musikkbransjen pr abonnent enn Tidal gjør.
    KiIlde?
    Det er naivt å tenke at "hadde det ikke vært for den reklamefinansierte tjenesten til Spotify hadde artistene i stedet funnet musikken på Tidal og tjent mye mer penger".
    Det er kanskje en av hovedårsakene til at ingen her inne har ytret det. Men det vil være veldig naivt å anta at den reklamefinansierte tjenesten som er gratis for brukerne ikke påvirker etterspørselen etter betalt strømming, enten det er hos Spotify eller andre. I så fal ville dette vært et uhyre interessant unntak fra markedsmekanismene.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.191
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    1
    Spørsmålet er jo da hvilken vel det påvirker etterspørselen.
    Oi, den så jeg ikke komme.
    Hvilket resonnement kan ligge bak at en fjerning av et gratistilbud senker etterspørselen etter de samme varene for kjøp? Var det derfor alle plateselskapene i sin tid gikk i strupen på Pirate Bay - fordi de økte etterspørselen etter kjøpt musikk?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.600
    Antall liker
    1.861
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Fordi man som gratisbruker blir vant til å bruke spotify og forhåpentligvis liker det såpass godt at man velger å betale for å slippe reklame, kunne hoppe i spillelister samt flere andre funksjoner.
    I tillegg slipper man reklame og det er vel det siste man vil høre på når man vil høre på musikk
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.191
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    1
    Fordi man som gratisbruker blir vant til å bruke spotify og forhåpentligvis liker det såpass godt at man velger å betale for å slippe reklame, kunne hoppe i spillelister samt flere andre funksjoner.
    I tillegg slipper man reklame og det er vel det siste man vil høre på når man vil høre på musikk
    Jeg ser poenget med at gratis Spotify kan gi en økt rekrutering på sikt til betalt Spotify fremfor andre betalte strømmetjenester. Men ikke at det ikke gir en reduksjon av antall betalte strømminger uavhengig av platform.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.291
    Antall liker
    16.341
    Sted
    Østfold
    Vi må jo huske på to ting samtidig. Spotify har nesten 300 millioner brukere på reklamefinansiert tjeneste. Disse representerer en betydelig større inntektskilde enn mikrotjenestene til sammen. Med andre ord putter denne gratistjenesten alene (som jo ikke er helt gratis) mer mat på bordet enn alle de små tilbyderne til sammen.

    Det andre er at brorparten av Spotify sine 45 millioner nye abonnenter det siste året er konvertert fra den reklamefinansierte versjonen. Det er omkring 10 ganger hele Tidal sin kundebase, bare i økning, ene og alene konvertert fra den reklamefinansierte tjenesten.

    I tillegg har antallet unike brukere pr måned økt med et tilsvarende tall. Så hele Spotify som økning det siste året er betalende abonnenter. Den reklamefinansierte versjonen er omtrent på stedet hvil i antall brukere.

    For meg ser det ut til at Spotify sin modell fungerer svært godt for artistene. Mens Tidal, Qoubus og andre små aktører virker å være en helt ubetydelig brøkdel av artistene inntekter.

    Vi må ikke glemme at en tjeneste ikke bare må ha betalende brukere og høy pris til artisten pr stream. Den må også ha et visst kundevolum og volum på antall strømminger, samt en fungerende strategi for å vokse og for å bli økonomisk bærekraftige. Alt dette er viktig for artistene levebrød.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.261
    Antall liker
    6.336
    Sted
    Under stjernene
    Jeg bruker CD, Vinyl og Spotify..

    Til dere som har barn og dem skal en dag arve dere.... Oi, vi arvet en spilleliste på SpotifyTidalKuBuzz !! JuuHuuuu 🥴

    Nei, da er nok et fysisk medie bedre 😉 Det forteller en historie.

    Når det er sagt, kunne jeg ikke hatt et audiofilt liv uten streaming.. bil.. garasjen... ute på terrassen på tur med JBHELL ghettoblastern 🥰
    Skulle ønske at det var sånn.

    Min erfaring er at de viser liten interesse for far sin musikksamling.
    Ikke har de verken plate eller CD spiller heller.
    Det går på streaming både når gjelder musikk og TV, sånn e det bare.

    Ny generasjon, andre interesser.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.655
    Antall liker
    21.456
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mine to søsken var ikke interesserte. Mine svigersøsken er heller ikke interesserte (i annet enn Vazelina).
    Jeg tar i mot og sorterer.
    Yngstemann er ikke interessert. Eldstemann har en Thorens TD 150 Mk. II.
    Vi har familie-Spotify.
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Skulle ønske at det var sånn.

    Min erfaring er at de viser liten interesse for far sin musikksamling.
    Ikke har de verken plate eller CD spiller heller.
    Det går på streaming både når gjelder musikk og TV, sånn e det bare.

    Ny generasjon, andre interesser.
    Samme erfaring her.
    CD'er blir behandlet som "nesten" søppel (se f.eks. fra loppemarkeder, hva de gjør med usolgte CD'er).
    LP'er overlever nok, men "samle-genet" ser ut til å høre til den litt eldre generasjonen.
    Ser man fra platemesser, er det stort sett folk over 40 som synes det er gøy å lete i platebunker 😊.
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    429
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    RME Fireface UC med USB tilkobling.
    ...og 8 analoge ut kanaler til 4-veis høyttalere.

    Vis vedlegget 790092
    Hvordan kobles den 4 utgangen på denne? Jeg har i dag brukt de 6 analoge ut kanalene til et 3 veis system men skal legge til 2 subber slik at jeg får 4-veis. Forsterker er en crown dci 4/300.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.049
    Antall liker
    2.507
    Hvordan kobles den 4 utgangen på denne? Jeg har i dag brukt de 6 analoge ut kanalene til et 3 veis system men skal legge til 2 subber slik at jeg får 4-veis. Forsterker er en crown dci 4/300.
    Hodetelefonutgangen kan settes til linjeutgang vil jeg tro
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Riktig.
    Men den har ingen balansert utgang.
    Må bruke en kabel med jack plugg i ene enden, og stereo RCA plugger i andre enden. Eller annet, etter behov.
    Fåes billig og bra på musikk/pro sjapper
    Funker glimrende.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.655
    Antall liker
    21.456
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Brukte hodetelefonutgangen (single ended ja) på Fireface UC først til å dra diskantene og senere til å dra subene i mitt fireveisoppsett før jeg byttet den (og PCen som kjørte filtrene) ut med en MiniDSP Flex Eight. Brukte en overgang liknende denne TRS til to RCA hunn, pluss lange kabler hann-hann:
    1692552978432.png
    Sånn ellers så er jeg glad i Spotify. Vi har Premium familieabonnement. Hører jeg noe jeg liker veldig godt kjøper jeg nedlasting eller CD eller LP.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
988
Link til alle artikler
410
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
Thalia V2024 – Forbedret håndlaget innstegsmodell fra Erzetich

Thalia V2024 – Forbedret håndlaget innstegsmodell fra Erzetich

  • 0
Blaz Erzetich har sendt oss en melding om at de lanserer en forbedret utgave av sine rimeligste håndlagede hodetelefoner. Den nye modellen heter V2024, og skal ha mange forbedringer. Erzetich...
Fortsett
Audiophile.no
X Diamond Signature Edition – ny raffinert toppmodell fra Estelon

X Diamond Signature Edition – ny raffinert toppmodell fra Estelon

  • 2
Classics-serien til Estelon er den desidert mest omfangsrike serien, der vi finner de aller fleste modellene. Og toppmodellen i Classics-serien har nettopp fått en Signature Edition med svært...
Fortsett
Audiophile.no
Platesmaking 1-24, på 8. påskedag. Bare norsk, i grenseland mellom det meste.

Platesmaking 1-24, på 8. påskedag. Bare norsk, i grenseland mellom det meste.

  • 0
På nytt har det gått alt for lang tid siden forrige platesmaking. Og atter en gang lover jeg at det ikke skal bli like lang tid til neste korsvei. I mellomtiden kan dere kose dere med et helnorsk...
Fortsett
Audiophile.no
Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

  • 2
I dag har Bowers & Wilkins lansert 3 Signature-modeller i 700 S3-serien. Det dreier seg om de to toppmodellene i henholdsvis stativ og gulvstående utførelse. Og i tillegg har de for første gang i...
Fortsett
Audiophile.no
Vossajazz 2024 laurdag og sundag

Vossajazz 2024 laurdag og sundag

  • 0
Eg gjer Hanna Paulsberg sine ord etter Tingingsverket laurdag til mine: “Do you Want my job? Do you want the hassle? Nei, det vil du neppe, men no er jobben gjort: Resten av Vossajazz 2024...
Fortsett
Audiophile.no
TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

  • 9
Bowers & Wilkins lanserte 600 S3 i fjor sommer, en serie som består av tre stereomodeller og en senterhøyttaler. Vi har hatt den største stativmodellen på en svært grundig test, og tar samtidig et...
Fortsett
Topp Bunn