Spotify HiFi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    35.539
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    I hjemmekinoen så har jeg en litt eldre Onkyo forforsterker med Spotify Connect. Denne dukker ikke opp nå lenger og jeg måtte over på Apple TV og Airplay. Fikk ikke Lossless der i 1. omg, men satte i gang en oppdatering på Apple TV’en så får man se om det hjelper.

Entropy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Antall liker
    1.457
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    3
    Om man hører forskjell?
    visst fankern gjør man det!

trolig fordi man sitter og nilytter litt mer enn vanlig.

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    35.539
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    I følge Apple så må jeg laste ned musikken på nytt for å få Lossless, men hvis de mener at jeg må slette spillelistene og laste dem ned på nytt så kjøper jeg heller en ekstra WiiM 😅

IMG_4689.png
    IMG_4690.png

Entropy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Antall liker
    1.457
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    3

Kane69

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2009
    Antall liker
    402
    Sted
    Arendal
    I følge Apple så må jeg laste ned musikken på nytt for å få Lossless, men hvis de mener at jeg må slette spillelistene og laste dem ned på nytt så kjøper jeg heller en ekstra WiiM 😅
    Dette er det nærmeste en løsning jeg fant...

Found a solution. Since all of your playlists are saved in the Spotify servers, I reinstalled the app (deleting cleared storage) and just hit the download button on liked songs with lossless quality setting on.

Vet ikke om det funker, da jeg ikke har noe eple produkter selv, og sånn sett heller ikke laster ned noen av sangene, men streamer hver gang.

skinnyboy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Antall liker
    506
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hm. Eg har tenkt at lossless kanskje kan vera ekstra vits på BT dersom denne også er lossy?
    Det er jo godt mulig at lyden blir bedre via BT når kilden er lossless, på samme måte som at noe som er filmet i 4K får et bedre bilde når det vises(komprimeres til) i 1080P. Et bevis på sistnevnte er Roger Water sin «TINAD» som er filmet i 6K, jeg har aldri sett bedre bilde på min OLED når kilden har vært vanlig Blu-ray.

Til dere som ikke har fått lossless på iPhone/iPad, har dere restartet telefonen/iPad-en?
    Restart, altså ikke av og på igjen.
    Det samme gjelder sikkert mye av annet utstyr som ikke har fått det, en restart kan ofte løse «bagatellmessige» problemer.

IvarT

Nattmannen
    Ble medlem
    19.02.2015
    Antall liker
    5.416
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Bluesound er ikke klar for Lossless ennå, men det kommer vel en oppdatering ;)

spotify_connect_bluesound.jpg

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    4.840
    Husker ikke om GoldNote testet dette med reelt volume på formatene? Men en tanke som slo meg.

Saken er at når man komprimerer audio er intersample over noe man må ta hensyn til for å unngå forvregning. Derfor kan det tenkes at mens CD kvalitet nå alene støtter seg på replay gain kan det tenkes at komprimerte ogg kan hende har en sikkerhetsmargin lagt inn før før komprimering og derfor kommer ut med andre verdier når man deaktiverer RG.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    7.359
    Sted
    Market Snodsbury
    Det er jo godt mulig at lyden blir bedre via BT når kilden er lossless, på samme måte som at noe som er filmet i 4K får et bedre bilde når det vises(komprimeres til) i 1080P. Et bevis på sistnevnte er Roger Water sin «TINAD» som er filmet i 6K, jeg har aldri sett bedre bilde på min OLED når kilden har vært vanlig Blu-ray.
    Hm. Ja, det er jo ein analogi.

Eg tenkte at dei fleste BT-codecs er lossy på ein eller annan måte, og dersom kjelda (sporet frå Spotify) allereie har vore gjennom ei lossy komprimering, så kan yttarlegare lossy komprimering av materialet med annan codec gje pussige artifaktar. Hugsar den effekten var tydeleg med JPEG på foto i gamle dagar; dersom eg fekk ei fil i JPEG og skulle redigera, pla eg lagra i TIFF for å unngå ytterlegare informasjonstap. Men det er snart tjue år sidan eg dreiv med slikt.

Det er uansett mogleg at effekten vil vera størst i mitt eige hovud.

Det slår meg at mesteparten av frykta eg har for lossy lydkomprimering har eg frå lossy biletkomprimering frå den gongen 1 MP var stort og MP3 på 160 kbit/s kvalitet var greitt fordi filene uansett var brukskopiar av CD-plater.

Til dere som ikke har fått lossless på iPhone/iPad, har dere restartet telefonen/iPad-en?
    Restart, altså ikke av og på igjen.
    iPhone, iOS 18: Eg restarta og logga av og på, kvar dag, utan at det hadde synderleg effekt, før det plutseleg var på plass.

Sist redigert:

BritFi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Antall liker
    2.376
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Ser ut som det jeg bruker av streamere ikke støtter gitt:(
    Mye oppgitte folk på div forum, da de fleste enhetene det er snakk om støtter Tidal, så teknisk skulle det jo være mulig. En fin løsning er å kople PC med Spotify klient på USB DAC til anlegget, og kjøre Spotify Connect lossless til den fra mobilen. Det må testes i morgen. Eller skulle man bytte til Tidal, mest for å demonstrere?

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.477
    Torget vurderinger
    2
    Så langt jeg forstår det skal også min Mitchell & Johnson streamer faktisk kunne spille Spotify Lossless. Rett nok sier DAC'en 48 kHz PCM, så jeg skjønner ikke helt hva den ser. Noen som kan fortelle meg hvordan jeg skal tolke dette?

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    35.539
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Nå er jeg inne på stereorommet igjen. Alt er huket av på Lossless og det står Lossless "overalt", men når jeg klikker på Connect-ikonet og så videre på WiiM Pro så dukker dette opp. Har prøvd på flere sanger, men det står det samme på alle. Digitalutgangene på WiiM er huket av 24/192. Er det noen som får opp 24 biter her?

26902C64-240A-4718-B76C-5CD516F714E8.jpeg

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.491
    Torget vurderinger
    4
    Nå er jeg inne på stereorommet igjen. Alt er huket av på Lossless og det står Lossless "overalt", men når jeg klikker på Connect-ikonet og så videre på WiiM Pro så dukker dette opp. Har prøvd på flere sanger, men det står det samme på alle. Digitalutgangene på WiiM er huket av 24/192. Er det noen som får opp 24 biter her?

Vis vedlegget 1150992
    Virker som om det meste av musikken er 44.1/16 bit, kun spilt noen timer men alt har vært 16 bit til nå.

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    15.979
    Sted
    Fiff Avenue
    Torget vurderinger
    9
    På plass her også. Låter fortsatt »sådær» :oops: Litt tynt og anemisk sammenlignet med Qobuz etter fire spor så langt.
    Ny låt, Møt meg, av Rebekka Bakken f. eks.
    1759779290047.png

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    15.979
    Sted
    Fiff Avenue
    Torget vurderinger
    9
    Nå skjønte jeg at det er det samme med Auralic Aries S1. Enheten støtter ikke lossless. Og med firmaet konkurs, er det vel neppe noen bedring i sikte heller. Godt man bare bruker Qobus til daglig. Overlater til resten av familien å slite med Spotify, så problemet er vel kun emosjonelt.

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    5.124
    Torget vurderinger
    0
    En av de nyste posten fra lenke lenger oppe
    Hos meg fungerte det uten å restarte Wiim Ultra. Jeg måtte gå inn på innstillingene i telefonappen etter at jeg hadde begynt avspillingen i Wiim for å velge lossless der også.

Første testen valgte jeg lossless i appen, men så ikke at den gikk på automatisk når jeg valgte Wiim. Da var det klasseforskjell i favør Tidal, men ble mindre forskjell etter jeg fant feilen heldigvis.

Har ikke fått lossless på IPad enda.

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    35.539
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Lossless har alle fall kommet på den ene ipaden, men jeg nå bruker jeg uansett bare iphonen.

Evo III

Be Who You Are
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    65.810
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    86
    Nå skjønte jeg at det er det samme med Auralic Aries S1. Enheten støtter ikke lossless. Og med firmaet konkurs, er det vel neppe noen bedring i sikte heller. Godt man bare bruker Qobus til daglig. Overlater til resten av familien å slite med Spotify, så problemet er vel kun emosjonelt.
    Så fremtidige oppdateringer er lik null ?😢

BritFi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Antall liker
    2.376
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Har ikke fått på iPad Air 2. Noen år gammel, oppdatert nå. MEN, når jeg først hadde satt lossless på TV og Apple TV, så fikk jeg spilt lossless allikevel. Det stod da på norsk: Tapsfri på iPad der det står lossless på iPhone.
    En annen ting: Jeg får ikke opp høyere enn 16/44.1 i teksten på iPhone, ved strømming til Apple TV og Spotify TV app. ved strømming av 24 bit. Philips TV støtter kanskje ikke høyere på optisk ut? Isåfall så merker Spotify appen dette. Merkelig.

Evo III

Be Who You Are
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    65.810
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    86
    Tja. Vi får se om noen kjøper boet. Ting har en tendens til å ordne seg :)
    Nå har de ikke akkurat plaget verden med hyggige oppdateringer uansett, så det går nok fint.
    Det var noe som avgjorde at jeg ikke kjøpte auralic, hadde jo 2 stk en gang i tiden😁.

• Liker
    Reaksjoner: vim

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    15.979
    Sted
    Fiff Avenue
    Torget vurderinger
    9
    Det var noe som avgjorde at jeg ikke kjøpte auralic, hadde jo 2 stk en gang i tiden😁.
    Egentlig bare bra at de ikke dytter ut updates, nå som det fungerer sømløst og så og si uten glitcher :)
    Var visst ikke helt sånn tidligere.

Har testet Lossless mot "vanlig" høy oppløsning i tillegg til å sammenligne med Qobuz i kveld, og må si at det var mye styr for lite gevinst.
    Låter litt bedre med Lossless synes jeg, men absolutt ikke en voldsom forbedring. Og som sagt, det når fortsatt ikke Qobuz til sokkelesten lydmessig.

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.838
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har to gamle ipader som ikke blir oppdatert lengre, spotify på denne ene er versjon 8.7.4 og her ser jeg ikke lossless. Hadde ikke ventet det heller.
    Er det et versjonsnummer minimum man må ha for å spille lossles?

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.838
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    IMG_0052.jpg

Første test på 10 år gammel iPad Pro. Det låter bra, også gjennom Chromecast. Kormusikk i kirkeakustikk er det som tjener mest på høy oppløsning.

ovitzi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Antall liker
    1.263
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    5
    Får beskjed om at lossless ikke er tilgjengelig enda på min Eversolo A6. Andre som har fått dette til? Både telefon og ipad kan spille lossless nå.

IMG_0987.png

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn