Forsterkere Spinnville priser på forsterkere som er bra nok.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.435
    Antall liker
    35.234
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Selskapet er norsk. Du må treffe mål for å score poeng 😉. Og hvordan var det med TT og Corolla?
    Så hvis du hadde kjøpt et produkt du fikk vite var norsk, men så får du undersøkt litt og ser at det eneste norske er en tegning av produktet, resten er gjort i Kina, hadde du da sagt at produktet er norsk? Det hadde ikke jeg.
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    405
    Antall liker
    480
    Sted
    Brøttum
    Aurora er på ballen her ;)
    Koser meg med kina-fi jeg altså, bare fint at det er laget der mtp kostnaden .... Det dummeste/morsomste jeg ser er "norske" merker som i sin helhet blir laget i Kina og solgt som et norsk merke, er jo mange av de blant populære aktører, unødvendig å si, men jeg kjøper ikke slikt. Betale 30k for en utenlansk klasse d modul montert i et kabinett i Norge så er det plutselig norsk? Kabinettet er vel neppe produsert i Norge heller.
    Realiteten er at skal man ha "kvalitet" fra andre land enn Kina, Taiwan osv så er det gamle komponenter som gjelder, men kondensatorer og slikt kommer gjerne fra "landene nedi der" uansett. Kunne stått "made in China" på alt for min del. :)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Så hvis du hadde kjøpt et produkt du fikk vite var norsk, men så får du undersøkt litt og ser at det eneste norske er en tegning av produktet, resten er gjort i Kina, hadde du da sagt at produktet er norsk? Det hadde ikke jeg.
    Du må da ha dine forestillinger i fred for meg. Jeg har ikke behov for å være enig med deg i noe.
    Jeg ser på selskapets registreringssted, intellektuell eiendomsrett og designopphav så kan jo hvem som helst bygge de.
    Designed in California, assembled in China sto det på noen av mine tidligere telefoner. Det var ikke et kinesisk produkt. Og Audi TT er tysk, Corolla japansk, volvo svensk uten at noen av disse bilene interesserer meg heller.
    Med din forståelse av dette, hvis jeg sitter i finland og monterer sammen et norskprodusert kabinett, svensk trafo, kinesisk kretskort med tyske, amerikanske og japanske komponenter og franske kondiser i strømforsyningen, hvor er produktet laget da? Jeg kan tillegge at selskapet jeg jobber i er danskregistrert 😉

    ps det var siste innlegg fra meg i denne diskusjonen da jeg ikke gidder forurense tråden mere
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå er jo ikke deleproduksjon i annet land noe nytt, så vi trenger ikke gå helt av hengslene heller... Jeg har et langt liv bak meg med måleinstrumenter og annen elektronikk fra bl.a. kjente og klasiske "amerikanske" merker.. det er ikke mye av dette (om noe) som produseres i USA.... på en av mine aller første kalkulatorer sto det "Made in Singapore".. men det var fortsatt en HP....
    AS Norge har jo bl.a. slått seg godt opp på produksjon av div alu-deler til kjente europeiske bilmerker...
     
    Sist redigert:

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Må ikke glemme følelsen om eksklusivitet og opplevd kvalitet: For mange så er tanken bak og argumentet at produktet er eks norskt, noe som gjør at nesa kan holdes mye mere opp mot himmelen.
    Småskala-produsenter (i volum) spiller selvsagt alt de kan på dette.

    Det er nok veldig få produsenter som ønsker å være små for alltid. De som forblir små lenge, hevder nok gjerne at de ønsker det, men det er ikke et genuint ønske.
    Kommer volum opp i mengder som tilsier at det kan produseres i eks Kina, så flyttes produksjonen selvsagt dit. Helt greit, dem driver da en bedrift som skal tjene mest mulig penger.

    Da er det også fair å sette på eks "Designed, Engineered and Assembled in Norway".
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.122
    Antall liker
    2.648
    Haifai-myte nr n.... Hvis det er vanvittig dyrt, - så er det også vanvittig bra....

    Haifai-myte nr n+1.. Hvis det er sinnsykt dyrt er det også sinnsykt bra...

    Blir en forsterker bedre hvis kabinettet er frest ut av en solid blokk av feks titan, og koster 150.000 for kassa alene?
    Blir forsterkeren bedre fordi man har brukt kondensatorer som påståes å være rullet på innsida av jomfrulår, gjerne ispedd litt dugg av samme??

    (Hint : å produsere kvalitetskondensatorer krever en haug med spesialmaskiner som ikke fpr plass i et fabrikklokale på 100 kvm... det samme gjelder kabler...
    hvor tror man så at disse delene kommer fra?... )
    Mange ønsker å forbli innlullet i mytene, i stedet for å se tvers igjennom illusjonene.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner ikke helt greia med å være så opphengt i opprinnelsesland/produksjonsland. Er ikke poenget selve kvaliteten til apparatet? Eller ligger det implisitt mellom linjene her at når det er produsert i et lavkostland så er det automatisk dårlig kvalitet? Og motsatt; om apparatet hadde vært produsert i et høykostland så hadde kvaliteten automatisk vært mye bedre?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    3.676
    Torget vurderinger
    1
    Nå er det slik at mine er 89 db/m 4 ohm.
    Har prøvd audimaxim klasse d på audiophysicene. Men automatsikringen gikk da jeg skrudde på den.
    Automat sikringen gikk også med de Kina ampene jeg hadde før med ringkjerne trafo. hadde senere en kraftigere kina-sak der sikringene aldri gikk, selv om den også hadde ringkjerne trafo. Softstart er fine greier...
     

    Kingsington

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2020
    Innlegg
    1.253
    Antall liker
    1.482
    Sted
    Mo i Rana
    Om forsterkerkonstruksjonen til Ben Holter hadde hatt innpakningen til f.eks Mark Levinson hadde prisen sannsynligvis økt med 100 k.
    Spinnvillt er svaret dessverre 109 000 nkr.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Opprinnelse spiller en rolle, eksempler er:

    * Mat - Parmesanost og Fetaost, men du finner tilsvarende produkter fra andre områder men med annen beskrivelse
    * Drikke - Champagne lages kun i ja....du får også f.eks. Spansk tilsvarende men med annet navn
    * Klokker - Rolex lages i Sveits, du finner Kinakopier som går mer riktig, men de er ikke genuin vare

    Jeg har ikke noe i mot at det lages hifi-utstyr i Kina, men jeg får uggen følelse av produkter som seiler under falskt flagg, som altså utgir seg for å være et genuint Norsk eller vestlig produkt satt sammen av folk med ordnede jobbforhold. Electrocompaniet er imidlertid et eksempel på et produkt som konstruert og produsert i Norge. Betyr det at det ikke finnes noen deler fra Kina der, antagelig ikke, men produktet er "Made in Norway", og jeg synes det fortjener honnør og en høyere pris.
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.502
    Torget vurderinger
    8
    Hvis man kjøper noe man selv liker så blir ikke alt det derre så viktig.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.710
    Antall liker
    7.815
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Man skal må i alle fall ha veldig romslig lommebok dersom produktet ikke skal ha en eneste komponent som er produsert i Asia 🤓
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Man skal må i alle fall ha veldig romslig lommebok dersom produktet ikke skal ha en eneste komponent som er produsert i Asia 🤓
    Ja det har du nok helt rett i. Det er imidlertid også et annet problematisk område med Kina, og det er den utstrakte ulovlige produksjonen av kopikomponenter. Kina er en storleverandør av falske produkter som undergraver virksomheten til originalprodusenter. Faktum er at det også har gått utover sikkerheten på f.eks. fly, hvor Kinadeler er presentert og kjøpt som ekte vare, mens de er beviselig har dårlig ytelse.

    Som DIY-er så kjøper jeg inn deler til mine prosjekt, akkurat nå en Triodeforsterker, og jeg kommer over deler som ser "muffens" ut. Jeg prøver å styre unna ved å kjøpe inn fra seriøse leverandører (ikke Ebay, Alibaba osv), aller best direkte fra produsent. Derfor ønsker jeg i minst mulig grad kjøpe Kinaprodukter.
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    3.676
    Torget vurderinger
    1
    Kjøper man ekte komponenter med god kvalitet til DIY så blir vel ikke et prosjekt så utrolig mye dyrere heller enn med kina kopier vel? Å spare 2-3,- pr komponent utgjør ikke så veldig mye i små skala produksjon men klart at en hundrelapp eller to pr. forsterker utgjør mye når ting masseproduseres, er vel gjerne der blånissene sparer inn og gjør at bedriften tjener noen mill ekstra.
    Alibaba er vel ikke så stort problem, er det ikke de som har strenge policies imot å selge fake produkter (selv om det forekommer, men da reklamerer de gjerne uten merket synlig)? Ebay derimot er et stort problem å finne genuine varer.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.774
    Antall liker
    717
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Utgangspunktet for diskusjonen er high-end made in denmark. Printkortene er satt i sammen innhouse og kontrolleres innhouse.
    spørs om denne er for billig?
    Bra forslag. Når man er ordentlig hi-fi intressert, så er man villig til å teste ut.......hjernen. Ingenting er for billig hvis" ytelsen" Objektive målinger, dvs ren lydkvalitet er på et nivå som gjør at man .....lærer.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Kjøper man ekte komponenter med god kvalitet til DIY så blir vel ikke et prosjekt så utrolig mye dyrere heller
    Har du helt rett i, en fin historie fra mitt siste prosjekt er da jeg skal ha utgangstrafoer, Lundahl i Sverige er et naturlig førstevalg. Fyrte avgårde en mail, og P. Lundahl svarte personlig at det kunne han sende direkte fra produksjonen. Jeg svarer: "jeg ser dere har type 1663 i 50mA og 100 mA, jeg skulle gjerne ha et par på 80 mA?" Lundahl svarer, "da fabrikkerer vi to slike til deg, samme pris:)"
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.903
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Mange forsterkere blir ekstra dyre, bare pga designvalgene. Om forsterkerne lages med høye hvilestrømmer blir konsekvensen at kabinettene drar en brukbar prosentandel. Produsenter som f.eks. Gryphon, som trådstarter refererer til, leger også mer kompleksitet i kabinettene, som et designvalg. Dette drar også ekstra kostnader. Men det er et fakta at kostnadene har økt ganske fenomenalt på en del hifiprodukter. Jeg kjøpte for ca 25 år siden en Dynavector DV 17D2 pickup for 2300kr. Siste utgave av Dynavector DV17 koster nå 18000kr.

    Tilbake til forsterkere. Som tidligere nevnt, skulle en Vera Audio klare å dra disse Audio Physic-kassene til trådstarter ganske greit. Nord Acoustic skulle også ha et rikelig utvalg med alternativer til en rimeligere penge enn Vera, om kanskje litt mindre forseggjort.

    Jeg bygde min egen effektforsterker, basert på Hypex moduler. To NC400 med strømforsyning og to NC252 to-kanalsmoduler i kabinett fra Kina.
    Hypex Nilai 500 kit har en fenomenal pris/ytelse til €820 for en monoblokk (pluss frakt og "bedøvelse"). https://www.diyclassd.com/product/nilai500diy-500w-mono-kit/184

    Johan-Kr
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Mange forsterkere blir ekstra dyre, bare pga designvalgene. Om forsterkerne lages med høye hvilestrømmer blir konsekvensen at kabinettene drar en brukbar prosentandel. Produsenter som f.eks. Gryphon, som trådstarter refererer til, leger også mer kompleksitet i kabinettene, som et designvalg. Dette drar også ekstra kostnader. Men det er et fakta at kostnadene har økt ganske fenomenalt på en del hifiprodukter. Jeg kjøpte for ca 25 år siden en Dynavector DV 17D2 pickup for 2300kr. Siste utgave av Dynavector DV17 koster nå 18000kr.

    Tilbake til forsterkere. Som tidligere nevnt, skulle en Vera Audio klare å dra disse Audio Physic-kassene til trådstarter ganske greit. Nord Acoustic skulle også ha et rikelig utvalg med alternativer til en rimeligere penge enn Vera, om kanskje litt mindre forseggjort.

    Jeg bygde min egen effektforsterker, basert på Hypex moduler. To NC400 med strømforsyning og to NC252 to-kanalsmoduler i kabinett fra Kina.
    Hypex Nilai 500 kit har en fenomenal pris/ytelse til €820 for en monoblokk (pluss frakt og "bedøvelse"). https://www.diyclassd.com/product/nilai500diy-500w-mono-kit/184

    Johan-Kr
    Hei Johan!
    Hvordan står disse Nord forsterkerne opp mot feks Vera? Er det samme type moduler men bare annen strømforsyning?
    Er ganske interessert i en 8 kanaler som kan dekke fremtidig prosjekt.
    Mvh Espen
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.903
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hei Johan!
    Hvordan står disse Nord forsterkerne opp mot feks Vera? Er det samme type moduler men bare annen strømforsyning?
    Er ganske interessert i en 8 kanaler som kan dekke fremtidig prosjekt.
    Mvh Espen
    Jeg kan ikke svare for lydkvaliteten til Vera, for de har jeg ikke hørt, men Vera har lagt svært mye arbeid i kjøling, samt at de har tenkt igjennom dette med brokobling og gainstrukturer.

    Nord sine forsterkere er enklere, og derfor billigere. Lydkvaliteten er bra.

    Johan-Kr
     
    • Liker
    Reaksjoner: ELJ

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.119
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Jeg kan ikke svare for lydkvaliteten til Vera, for de har jeg ikke hørt, men Vera har lagt svært mye arbeid i kjøling, samt at de har tenkt igjennom dette med brokobling og gainstrukturer.

    Nord sine forsterkere er enklere, og derfor billigere. Lydkvaliteten er bra.

    Johan-Kr
    Har Vera p400 nå og er storfornøyd men trenger 8 kanaler til et fremtidig prosjekt.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Kan nevne et par eksempler som er gjort i Vera Audio P400/1000 forsterkeren som man ikke nødvendigvis ser ved første øyekast.

    Ved lave frekvenser og høye strømmer vil flere klasse D forsterkere pumpe opp railspenningene på grunn av sin konstruksjon. Og det skjer med Hypex NC500. Hvis begge kanalene har samme signal så går det bra. Men hvis f.eks den ene kanalen er stille og den andre samtidig driver en subwoofer på 4 ohm ved 25Hz og mer enn 50W så får vi rail pumping som er kraftig nok til at spenningen passerer 100V siden den andre kanalen ikke er der for å bruke opp strømmen. Da vil NC500 koble seg ut i er par sekunder til spenningen synker igjen. Dette har Vera Audio løst ved å konstruere et "rail pumping killer kretskort" slik at det ikke oppstår.

    Ved høyere effekt, så vil flere NC500 baserte forsterkere få økt forvrengning i bassen. Det ser man f.eks på målingen til ASR her:
    Nord One NC500 Amplifier THD vs Level vs Frequency Audio Measurements.png



    Men det skjer ikke med VA P400/1000 forsterkeren. Det klarer å bevare den lave forvrengningen i bassen med svært høy effekt. Oppover i frekvens går det aldri så mye effekt, så den økte forvrengning der kan man se vekk ifra.
    THD + N med 500W P400-1000.png
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.230
    Antall liker
    2.251
    Er ganske interessert i en 8 kanaler som kan dekke fremtidig prosjekt.
    Mvh Espen
    Jeg ville ha etterspurt temperaturmålinger av en slik forsterker. Mye effekt og 8 kanaler får veldig stor varmeutvikling selv med klasse D. Foruten luftehull, så er det to måter man kan kvitte seg med den varmen på. Enten må det brukes gigantiske kjøleribber som modulene/PSU er koblet mot eller bruke effektive vifter. Er ikke det på plass og man ikke kan vise at forsterkeren holder seg tilstrekkelig kjølig, så er sjansen stor for at komponenter (spesielt kondensatorer) vil ryke etter et visst antall år. Selv kun 4 kanaler med mye effekt er en utfordring i så måte. Så hjelper det selvsagt og alltid slå den av når den ikke brukes.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ELJ

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.774
    Antall liker
    717
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    ICEpower 1200as1/as2?
    Spennende! (y)Har googlet en del om Icepower 1200as/as2. Det er altså en modul som koster i underkant av 500 euro.
    Skal ifølge en youtuber være """""verdens beste forsterker""""" og den koster ingentingen.
    Må jo være enkelt å få tak i ferdig sånn en i en smukk boks?
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.774
    Antall liker
    717
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Blir lett forvirret desverre! Trodde =1000NOK (Norske kroner) var 1L (laks) = 1LK (laken) = En høvding som er sjefen over alle sjefer? 😊
    Laks?? Nei, huff. Ikke laks. 1L er en Liter. Hva blir dette i Euro??
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn