Diverse Spilldata

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.952
Antall liker
3.705
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Vurderer innkjøp av en gaming pc til bursdagen til eldstemannen.
Hva er minimumspec som en burde gå for i dag ?

Favoritten er for tiden Apex Legends...

Takk for hjelpen!
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.022
På generelt grunnlag ville jeg om mulig gått for konsoll, altså ps eller Xbox. Da har dere en stabil hardwareplattform i årevis. Å holde tritt med pc-racet kan bli en relativt kostbar hobby. Da er spill tilpasset maskinen og ikke omvendt.
 
Sist redigert:

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.952
Antall liker
3.705
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Huff, ja - kostbare hobbyer ...

Han har allerede en eldre pc stående hos mora si- så å få han til å gå over til konsoll hos meg er trolig lite aktuelt. 🙄

Vet ikke om det er mulig å spille på samme account tvers over plattformene.
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.671
Antall liker
3.703
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
eksempel:

Du kan sikkert spare penger ift dette. Vit dog at delemarkedet er sprengt for tiden, og det er laang leveringstid på f eks skjermkort.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Å spille på konsoll og PC, er to uavhengige plattformer og følelsen med førsteperspektiv skytere kan ikke sammenlignes her.. PC er å anbefale enkelt og greit pga. mus og tastatur.
Det viktigste her er kanskje pris, hva er du villig til å gi? Man får vel en OK PC til 7-8K, skal man spille så snakker man kanskje 15K og er man entusiast gaming-segmentet så går det fort 50K+..

Men et Nvidia 3070 kort og en ok CPU til 4-5K så kommer man utrolig langt idag, mest sannsynlig så varer også denne riggen lengre enn en konsoll slik det er for tiden også.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
834
Antall liker
413
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Du bør faktisk spørre om han har venner som bruker konsoll, eller om vennene hans bruker PC.

Selv har jeg alltid brukt PC for å spille, og om han spiller skytespill, som det virker som han gjør, så er nok PC best.
Ser at det er mulig å spille med mus og tastatur på PlayStation, men dette har jeg ikke erfaring med, siden jeg aldri har eid en konsoll.

En konsoll gir deg god ytelse, siden spill er optimert for den.
En PC kan ha dårlig ytelse/grafikk om en ikke har gode nok spesifikasjoner på PC-en til de nyeste spillene.
Men en grei PC, med nok minne og god prosessor(CPU) trenger bare oppgradering av skjermkort for å gi bedre ytelse i spill.

AMD gir mest ytelse for pengene NÅ, men dette endrer seg fort.
Problemet for tiden er tilgangen på skjermkort, som allerede nevnt her i tråden.
Komplett har gode PC-er, med 3 års garanti.
Har funnet en med greie spesifikasjoner, men skjermkort er ikke på lager.

Spill-PC
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.684
Antall liker
2.286
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Det høres ut på deg som om han bor og spiller på to forskjellige steder, da må det vel være mer fornuftig med en spill-laptop en to stasjonære PCer? Både Dell og Lenovo f.eks. har bra ting i denne kategorien.
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.952
Antall liker
3.705
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Takker for innspill- ja det er PC det går i med vennegjengen, ikke konsoll.

Tenkte på laptop også- men er ikke det litt lettere å oppgradere på et senere tidspunkt med stasjonær?

Gutten er ikke så gammelt enda at beste specs betyr så mye. Tenkte på en grei, ikke alt for dyr pc nå som han kan bruke en stund til og så kan han begynne å spare selv hvis han ønsker å oppgradere senere.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.022
Tenkte på laptop også- men er ikke det litt lettere å oppgradere på et senere tidspunkt med stasjonær?
Jo, det er det. Men da jeg drev med gaming på PC så gikk det erfaringsmessig såpass lenge mellom oppgraderingene at det meste ble byttet ut uansett. Den mest kritiske komponenten er skjermkort og det er forsåvidt enkelt å bytte, men det baller fort på seg når CPU skal byttes om det har gått noen år, da blir det fort nytt hovedkort og kanskje ny RAM også. Men et godt kabinett og en god, kraftig strømforsyning og harddisker bør normalt ha lang levetid.

Det fine med en noe utdatert gaming-PC er at den duger i årevis til andre ting. Jeg kjøpe en rimelig toppspekket gaming-PC for 8 år siden eller når det var, nå som jeg ikke spiller på den så går den som en kule til alt jeg faktisk bruker den til. Mamma overtok gaming-PCen jeg hadde før det igjen og den er fortsatt helt overkill til hennes bruksområde.

Jeg følger ikke så mye med lengre men en rimelig god gaming-PC har "alltid" kostet et sted rundt 10k uten skjerm. Fremfor å sette meg inn i hva som er hot og not når jeg har handlet så har jeg bare gått på Digital Impuls i Møllergata og sagt hva jeg kunne tenke meg å bruke så har de satt sammen noe for meg. Og så overklokker jeg selvsagt CPUen (om det fortsatt er en greie...)
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Takker for innspill- ja det er PC det går i med vennegjengen, ikke konsoll.

Tenkte på laptop også- men er ikke det litt lettere å oppgradere på et senere tidspunkt med stasjonær?

Gutten er ikke så gammelt enda at beste specs betyr så mye. Tenkte på en grei, ikke alt for dyr pc nå som han kan bruke en stund til og så kan han begynne å spare selv hvis han ønsker å oppgradere senere.
Laptop kan fungere helt knall det også, får man 144Hz skjerm eller mer og et Nvidia 2070 skjermkort der også så duger den nok noen år den også. :) Må kanskje regne med noen tusenlapper ekstra for den, men fint om man skal drasse den med seg litt hit og dit. Må belage seg på +/- 15 000,- for en dugende laptop, og kanskje opp irundt 20K også.
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
hvis man har budsjett å forholde seg til så vil jeg ikke anbefale spill-laptop. Det er dårlig "bang for buck". Hvorfor?

Latop har problemer med plass, varmekontroll (og vekt). Nettopp hva en spill-PC trenger for sine komponenter. Spill-laptop vil gi deg middels-minus opplevelse til høy-opplevelse-pris.

Historisk har man fått en kurant gaming-stasjonær til 10k. 10k laptop gir deg småtteri i spillytelse. Hvis man leser ytelsesstatistikken på latopskjermkort så får man en aha-opplevelse.

Tillegg:
Som eksempel kan jeg ta min semibudsjett-laptop til 6000 kr for noen år tilbake. Ingen fancy laptop, men dedikert skjermkort. Det viste seg at det skjermkortet var svakere enn mitt ca 2 år gamle vifteløse skjermkort til ca 900 kr som sto i min stasjonære. Min 6 år gamle stasjonære med komponenter til ca 9k var bedre enn den nye laptopen til 6k. Disclaimer: ting kan ha endret seg, men problematikken rundt varme, plass og vekt ligger der fortsatt.
 
Sist redigert:

joha

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
864
Antall liker
461
Torget vurderinger
1
Vet du hvilken skjerm han kommer til å bruke? Eller skal du kjøpe det også?
Det er noe av det viktigste å vite for å finne ut minimum hardware (skjermkort).

Bare to leverandører å forholde seg til, AMD og Nvidia. Men mange modeller da.

1080p: Nvidia GTX 1660 super er det minste kortet jeg vil bruke. AMD Radeon 5600/5600XT
1440p: Nvidia RTX 2060 som minimum, gjerne 2070. AMD Radeon RX 5600XT/5700/5700XT. (det nyeste er 3070 hvis du får tak i det)
4K: Dyyyyyrt, men 3080/90 og Radeon 6800XT/6900

Jeg pleier alltid å bygge selv, men regner med at det er utelukket i dette tilfellet?
Ferdig PC'er har som regel litt svak strømforsyning og er litt mer støyende enn jeg liker ihvertfall. Så ved en evt oppgradering senere, må du regne med å bytte strømforsyning, hovedkort, prosessor/+ kjøler og RAM. Så er enig med Weld ang dette.

Bærbar er jo høvelig hvis han skal bruke det flere steder. Som det sies over, så koster de gjerne mer for samme ytelse. Mer støy også. Merk forøvrig at skjermkortet i disse har svakere ytelse enn navnebroren i stasjonære.

Noen priseksempler på det billigste jeg finner av ferdig bygget PC etter et kjapt søk på nettet (ikke ta det som anbefalinger):



Eksempel med RTX 3070: https://www.elkjop.no/product/gamin...217903/hp-omen-25l-0808no-stasjonar-gaming-pc

Billigste bærbar: https://www.elkjop.no/product/gamin...-gaming-a15-fx506-15-6-barbar-gaming-pc-sort#
 

morbid

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2018
Innlegg
4.056
Antall liker
2.521

Da kan det spilles både hos mor og far for en kurant penge, å sette sammen en tilsvarende stasjonær med 144hz skjerm til samme pris er nesten litt vanskelig.
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.952
Antall liker
3.705
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Vet du hvilken skjerm han kommer til å bruke? Eller skal du kjøpe det også?
Det er noe av det viktigste å vite for å finne ut minimum hardware (skjermkort).

Bare to leverandører å forholde seg til, AMD og Nvidia. Men mange modeller da.

1080p: Nvidia GTX 1660 super er det minste kortet jeg vil bruke. AMD Radeon 5600/5600XT
1440p: Nvidia RTX 2060 som minimum, gjerne 2070. AMD Radeon RX 5600XT/5700/5700XT. (det nyeste er 3070 hvis du får tak i det)
4K: Dyyyyyrt, men 3080/90 og Radeon 6800XT/6900

Jeg pleier alltid å bygge selv, men regner med at det er utelukket i dette tilfellet?
Ferdig PC'er har som regel litt svak strømforsyning og er litt mer støyende enn jeg liker ihvertfall. Så ved en evt oppgradering senere, må du regne med å bytte strømforsyning, hovedkort, prosessor/+ kjøler og RAM. Så er enig med Weld ang dette.

Bærbar er jo høvelig hvis han skal bruke det flere steder. Som det sies over, så koster de gjerne mer for samme ytelse. Mer støy også. Merk forøvrig at skjermkortet i disse har svakere ytelse enn navnebroren i stasjonære.

Noen priseksempler på det billigste jeg finner av ferdig bygget PC etter et kjapt søk på nettet (ikke ta det som anbefalinger):



Eksempel med RTX 3070: https://www.elkjop.no/product/gamin...217903/hp-omen-25l-0808no-stasjonar-gaming-pc

Billigste bærbar: https://www.elkjop.no/product/gamin...-gaming-a15-fx506-15-6-barbar-gaming-pc-sort#
Bygging er i utgangspunktet gjennomførbart men har alt for lite peiling på komponentene. Om jeg finner en liste en plass klarer jeg å bygge ...

Skjerm står også på handlelisten, ja.
tenkte noe a la denne https://www.komplett.no/product/113...r/gamingskjermer/asus-27-gamingskjerm-vg278qf

Tenker meg at en pc med 2060 skjermkort må holde en stund. Budsjettet er ikke det største. Men bursdagen nærmer seg... syns egentlig det er litt i overkant mye å svi av til en gutt i hans alder men jeg innser at hvis jeg skal kjøpe nytt og det skal vare litt kommer jeg sikkert ikke særlig lavere enn 12k ink. skjerm...
 

joha

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
864
Antall liker
461
Torget vurderinger
1
Angående bygging, så avhenger det av når bursdagen er. Nye skjermkort og AMD sine prosessorer er meget vanskelig å oppdrive for tiden. Butikkene opererer med ukjent lagerdato. Det kan fort bli april, mai og juni før de mest populære kommer på lager. Og sist men ikke minst, prisene er steget ganske mye de siste par måneder grunnet etterspørselen. F.eks et RTX 2060 som du tenker på koster i dag mellom 4.500,- og 6500,- hvis du i det hele tatt for tak i det. Mens det nyere RTX 3060 begynner på 5.200,- og er et mye, mye kraftigere kort.

Så hvis du har det travelt, er ikke bygging veien å gå.
Det er heller ikke billigere, men som nevnt så har du litt mer kontroll på strømforsyning, støy, og generell kvalitet.

Så i praksis betyr det vel at det må bli ferdigbygde. Men hvis du ønsker å bygge, så skal det under her være mulig å få tak i:

En kjapp titt på prisjakt.no, så finner jeg et Intel-basert (i5-10600k) system for ca 7.300,- (+ skjermkort)
- CPU: i5-10600k - kr. 2400,-
- HK : Z490 -kr. 1565,-
- RAM: 2x8GB -kr. 900,-
- PSU: 650W -kr. 1150,-
- Kabinett: -kr. 600 - 1200,-
- SSD: 500 GB -kr. 650,-
minimum -kr. 7.300,-
+ GPU RTX 3060? -kr. 5.200,-
kr. 12.500,-


Med den nyere Ryzen 5 5600x (når den kommer på lager) istedet for Intel CPU og tilsvarende HK, må du legge til kr. 1.200 - 1500,-

Så kommer skjermen, mus og tastatur, headset/høyttalere i tillegg. :) (edit: og CPU-kjøler, fra kr. 500,-)
 
Sist redigert:

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Siden det er sønnen din som skal benytte den, så kjøp en gaming PC som er godt designet fra bunn av som gaming PC, og uten for mye komplisert programvare. Og den MÅ være stasjonær, med egnet spec for gaming og tilknytning for gaming stæsj.
Husk at han kommer til å få lyst på utstyr som: skikkelig skjerm, mekanisk tastatur, skikkelig gaming mus, gaming head-set, ekstern/egen stasjonær mikrofon m.m. Spør meg hvordan jeg vet;)

Sønnen min fikk ved C19 utbruddet en HP Omen Obelisk i klassen 20k. Lette lenge for å finne godt egnet, stabil, spekket maskin selv til den prisen, med det som jeg mente var et must av inn og utganger av forskjellig art.
Se etter maskin med minimum i7, god størrelse på SSD og minne, Nvida i høyere ende, så høyt nummer du har råd til.
Og fint med mulighet til enkle oppgraderinger.
Det koster litt med en god gaming PC, men da vil den også vare dertil lengre, og gi høy brukerglede i form av minimalt med chrash og lag. Det er fryktelig mye i prisklassen rundt 15k som ikke holder mål dessverre. Mye frustrerte kids som har fått en tilbudsmodell som ikke holder mål, fordi man tenker spare litt. Og kidsa er/blir nesten verre en oss HiFi gæmliser på spec og slikt;)
 

joha

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
864
Antall liker
461
Torget vurderinger
1
Ja, ikke uenig med BritFi over her. bortsett fra at i5-10600k har lik ytelse med OC som i7-10700, og man sparer 1200- 1300 kroner.

Jeg er selv i samme situasjon som deg. Sønnen min har bursdag i april og jeg venter på komponenter til bygging.
Dette systemet koster kr. 20.000,- så jeg gjorde en liten vri på det. Han betaler halvparten selv (Ja, jeg er litt gnien, og han tjener penger selv :))
Overraskelsesmomentet blir jo borte, men da vet jeg ihvertfall at han blir fornøyd.

Valgte forøvrig den nye Ryzen 5600x med B550 hovedkort og et RTX 3070 skjermkort. 2 TB SSD. RAM ennå ikke bestilt. Blir 16 eller 32 GB 3600/CL16
Han spiller på 1440p/144 Hz.

Butikken har endret leveringstid 3 ganger hittil. Og prisen på skjermkortet har steget med 2000 spenn (ikke for meg, da jeg allerede har betalt), så tror ikke prisene begynner å synke for høsten. mao, du venter bare på bekreftet leveringstid, ikke prisdropp.
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.952
Antall liker
3.705
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
grrr... og meg som allerede hater det hvis jeg ikke klarer å bestemme meg for noe når jeg ser f.eks. etter nye rør eller en pickup... alt for mye valg... 😉
 

Larson

Æresmedlem
Ble medlem
25.01.2014
Innlegg
11.476
Antall liker
4.214
Jeg kan ikke fatte at noen som gir sin sønn 10k i PC-deler i bursdagsgave er det spor gnien.

Før i tida var det normalt at guttungen brukte konfirmasjonspengene sine på spill-PC.
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.905
Antall liker
1.924
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Det blir fort mye valg ja, men hvis du handler fra en anerkjent/ kjent produsent som også kan tilby gode gaming PC (eget valg var altså HP) og betaler rundt 20+, så får du for dette hos de fleste nå noe som er bra uten å måtte tenke ALT for mye:)
Sette sammen gode komponenter selv er ikke så lett som det høres synes jeg, og om du går til Komplett f.eks., så vil du plutselig oppdage at «hei, her var det ikke wifi støtte gitt», eller andre små surpriser om du ikke har lest tilstrekkelig på spec.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.022
Sette sammen gode komponenter selv er ikke så lett som det høres synes jeg, og om du går til Komplett f.eks., så vil du plutselig oppdage at «hei, her var det ikke wifi støtte gitt», eller andre små surpriser om du ikke har lest tilstrekkelig på spec.
Det er en del jobb å holde seg oppdatert på hva som er hot og not så jeg valgte etter hvert å outsource hele jobben inkl bygging til en butikk. Fordelen med å få det bygget av de er at man da har garanti på hele maskinen. Om noe klikker så slipper man å feilsøke selv. Normalt klikker jo ting ikke, men den ene gangen det skjedde meg var det i alle fall behagelig å bare lempe saken på disken så fikk de finne ut av det.

Det er gjerne noe å spare på å shoppe deler fra rundtomkring, men det blir fort noe frakkostnader om man skal handle fra et lass butikker også.

Å bygge er ikke noe vanskelig, men må si at det syntes på sluttresultatet at fyren på butikken har gjort dette hundrevis av ganger før, det var veldig pen føring av ledninger og slikt.

Man får stort sett det man betaler for i denne verdenen, så sånn sett er det ganske greit. Sist jeg drev med dette var det ganske mye å hente på å overklokke CPU, fikk lett ytelsen til noe som kostet en god del tusenlapper mer. CPU-fabrikkene produserer som kjent (?) bare et par modeller og så er det kun avvik i produksjonen som gjør at den blir solgt som det ene eller det andre, det er slik de oppnår å måtte skrote minst mulig av produksjonen. Dette kunne man benytte seg av ved å kjøpe en litt svakere modell og så klokken den opp til høyere hastighet.
 

morbid

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2018
Innlegg
4.056
Antall liker
2.521
Nå er det vel stort sett bare raringer som overklokker cpuer, de er blitt så raske og med så mye kjerner at det knapt spiller noen rolle, det er gjerne gpuen som kneler lenge før cpu når det gjelder spill. Skal mye til å bottlenecke en cpu av nyere dato med et betalbart skjermkort.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.823
Antall liker
8.797
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Jeg synes vel i grunn det litt i overkant kraftige maskiner som blir anbefalt her. Hvor gammel er kidden?

Ellers er det nok lurt å velge bort 4K.
 

joha

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
864
Antall liker
461
Torget vurderinger
1
Jeg synes vel i grunn det litt i overkant kraftige maskiner som blir anbefalt her. Hvor gammel er kidden?

Ellers er det nok lurt å velge bort 4K.
Det er jo forskjell på om gutten er 7 eller 15, ja.

Men kan ikke se at det er anbefalt noen overkant kraftige maskiner.
Jeg har listet opp 4 - 5 maskiner mellom 8999 og 14 000. Den til 8999 er den aller rimeligste PC'en som er listet som "gamingPC" på prisjakt.no. Og de maskinene mellom 9000 og 11000,- er forholdsvis like. Dette er innstegsmodeller. Det er dessverre det det koster.

I tillegg har jeg pekt på en byggemaskin med nyeste type skjermkort (RTX 3060ti), som har samme pris som utgående modell, men har langt bedre ytelse. Altså vil den vare lenger før nødvendig oppgradering.

Til sammenligning har min sønn spilt på samme PC i 8,5 år i april, med én oppgradering underveis. Kostet ny kr. 12000 - 13000 + oppgradering 5-6000.
18000 - 19000 delt på 8,5 år er kr. 2175/år. Eller kr. 180,- per måned.
Hvis man i tillegg sier at alle uansett trenger en PC, så er det merkostnaden for "spilldelen" som teller. La oss si at det er kr. 10 000,- ekstra. Og levetiden er 6,5 år, så blir summen per måned kr. 125,-

Hva var det du sa at Tidal-abonnementet kostet igjen ? (og så skal jeg være snill og ikke spørre om kostnaden på rommet vi ser i avataren, hvor far sitter og koser seg ;) )
Men igjen, vi vet jo ikke guttens alder, men regner med at maskinen skal vare en stund.
Vi tar gjerne et par forslag til maskiner fra deg også.
 
Sist redigert:

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.952
Antall liker
3.705
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Gutten er/blir 12 og er litt i overkant gira på gamingen.

Sitter litt langt inne, som @Larson påpeker helt korrekt, å svi av så mye kronasjer for en «vanlig» bursdag. Har selv ingen forbindelse til gaming whatsoever- har prøvd en par ganger uten hell...

Men han har nok kommet så langt at gamingen kommer til å bli og så er valget om jeg kjøper noe «rimelig» og kalkulere inn en oppgradering i overskuelig fremtid eller hopper over den med et maskin som står seg litt lengre. Så kan han stå for tweaking av periferiet selv underveis.
Er vel i praksis meg som må betale for det uansett hvilken vei man snur det så lenge han ikke tjener noe penger selv... 🙄
Han hadde sikkert vært fornøyd med en rimelig maskin også- men så er det som med fedrene flest: kjøper pappa kun til kidsen eller kjøper han noe som han hadde egentlig kjøpt seg selv? 😉

Blir vel «årets gave» med en supplering av sokker og en pakke truser til jula...
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.823
Antall liker
8.797
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Poenget mitt er vel at man kan gjerne game på 1080/60Hz.

Min 10 åring spiller jo litt og han har spilte frem til jul på en PC med RTX 570 skjermkort. Fortnite var da ikke noe problem i 1080/60Hz med maks på alle settinger.
Men så spiller de jo i den alderen mye som ikke krever datakraft (Falll Guys, Rocket Leagua, Raft, Minecraft,++)

Gjorde et lite kupp på FINN før jul, så han fikk ny maskin, mens lillesøsteren overtok den gamle. Den har et litt eldre toppkort 1080Ti, og den kjører Fortnite 4k på 144Hz.

Jeg brukte en slik Benchmark side og laget meg en liten oversikt - for å finne ut hvor jeg fikk mye for pengene på FINN:

CPUGPURamPrisYtelse CPUYtelse GPU
Intel Core i7-6700 SkylakASUS GeForce GTX 1070 DUAL OC BLACK
16​
7900​
8067​
64​
Intel Core i5 7500GTX 1650 Super
16​
8000​
6124​
56​
AMD Ryzen 7 3700X 8-core prosessorNvidia Geforce RTX 2060 Super 8 GB. GDDR 6 Ram
16​
10000​
22821​
76​
intel core I7-6700asus rog strix gtx 1060
16​
6500​
8067​
60​
Ryzen 5Zotac Geforce 1660
16​
9500​
17985​
70​
I76700KAUA 1070
16​
9000​
8941​
68​
Intel I5 10400Geforce RTX 2060
16​
9000​
12610​
76​
Intel Pentium G3258AMD Radeon 570
2039​
58​
Intel Core i5-9400FZotac Geforce 1660
9595​
70​
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg er aktiv gamer fremdeles, og selv om min PC nå er mange år gammel kjører den det meste på ultra. (I 1440). En God 27" 166 Gsync-skjerm kom etterpå.

Denne kjøpte jeg brukt for 4 år siden på Finn:


Nvidia Gforce GTX 1080 Zotac Amp Extreme x2 /sli (to slike i SLI holder fremdeles koken)
Intel Core i7 Extreme 4960X @ 3.60G
MB: Asus Rampage Extreme IV Black Edition (mest aktuelt med slikt om man overklokker og tyner)
1200w strømforsyning .. tilpass etter skjermkortene .. det er de som trekker strøm
Case: Phanteks Enthoo EVOLV ATX hvit (grå) .. fint med glasside og ledlys inni, men det er mest for utseende
Ram: Corsair Dominator 32,0GB DDR3 @ 1866
Windows 10 Pro oem.
Ducky Shine 5 tastatur (et godt mekanisk tastatur med brytere som du liker skal ikke undervurderes, HyperX har også noen skikkelig gode for gaming også)

Betalte 20K da, og den holder som sagt i massevis lenge ennå.
Eneste jeg har kjøpt etterpå er skjerm, HTC Vive, en MS håndkontroller, Mic, Thrustmaster Warthog, .... men utover skjerm er alt dette ting man kan klare seg uten.

Det viser at en bra bygd PC kan vare i mange mange år.

Jeg ville aldri satset på en console - det er leketøy for barn, og en laptop er heller ikke en god ide da den blir mye dyrere med samme specs som en stasjonær PC. Det er absolutt intet poeng med laptop til spilling med mindre du er en reisende salgsmann som liker å spille på hotellrom. Consoler begrenser seg sterkt til noen typer spill som egner seg for å styre med en controller (barnetastetur), mens du fint kan kjøpe en slik til en PC om du også vil spille slike spill.

--

Poenget er at hadde jeg kjøpt noe rimelig den gangen ville det vært utdatert i dag og jeg måtte byttet alt ut uansett, så på litt sikt lønner det seg med noe som vil vare.

Kjøp en god stasjonær PC og putt mesteparten av pengene i et godt skjermkort og en god monitor. .. og ikke kjøp noe skrot som må byttes ut innen få måneder. Kjøp et skjermkort som er godt nok til VR også, så slipper man å bytte ut om det blir aktuelt.
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.952
Antall liker
3.705
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Hva anses som en brukbar skjermkort som varer en stund for tiden?
RTX 3070 ?
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.823
Antall liker
8.797
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hva anses som en brukbar skjermkort som varer en stund for tiden?
RTX 3070 ?
Jeg synes vel du bør avklare på hvilket nivå han spiller.
Trenger man egentlig en høyere skjermfrekvens enn 60Hz? Og hvis du da har en HD skjerm (ikke 4K) så kreves det ikke så mye.

Hva slags maskin er den andre han har?
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.256
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
RTX 3070 er mer enn brukbart! Dagens understatement? Jeg handlet inn et RTX 2070 ifjor, kjører det meste av spill på max, 1440p/144.

Minner om hva som er produsentens anbefalte specs til Apex Legends, som ble nevnt som foretrukket spill for tiden:
  • OS: 64-bit Windows 7
  • CPU: Intel i5 3570K or equivalent
  • RAM: 8GB
  • GPU: Nvidia GeForce GTX 970 / AMD Radeon R9 290
  • GPU RAM: 8GB
  • HARD DRIVE: Minimum 22 GB of free space
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Viser seg at det er 6 år siden jeg har kjøpt noe datautstyr, og jeg gamer på en 1080p skjerm med 144Hz. Har et Nvidia 980ti kort.
SSD-disk (M2) og skjermkort er ihvertfall viktig for en helhetlig god gaming opplevelse.

RTX3070 holder nok en god stund som nevnt ovenfor, 3060ti er heller ikke et dårlig skjermkort i så måte.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Nå var vel brukeren 12 år..
Da har han nok allerede lært seg bokstavene og kan lese og skrive og dermed være i stand til å bruke et tastatur...

Her den den nye controlleren som kommer med Playstation 5... ps.jpg

.. som en bonus kan jo en PC brukes til annet enn spill også.
 

joha

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
864
Antall liker
461
Torget vurderinger
1
Hva anses som en brukbar skjermkort som varer en stund for tiden?
RTX 3070 ?
Jeg synes vel du bør avklare på hvilket nivå han spiller.
Trenger man egentlig en høyere skjermfrekvens enn 60Hz? Og hvis du da har en HD skjerm (ikke 4K) så kreves det ikke så mye.
RTX 3070 er litt overkill på 1080p. Men det kommer jo litt an på prisforskjellen ned til en 3060. Og som sagt, om du i det hele tatt får tak i de før bursdagen.
Denne våren er egentlig et dårlig tidspunkt å kjøpe nytt, grunnet leveringsproblemer og litt ustabile priser. og å kjøpe forrige generasjon kort for samme pris med lavere ytelse, er litt mentalt utfordrende.
Har egentlig problemer med å anbefale "gamle" kort grunnet dette (spesielt Radeon), men det vil funke utmerket fra GTX 1660 Super og opp.

Er brukt et tema?

Som nevnt så er 1660 Super et helt ok kort for 1080p/60 Hz. Også for 165 Hz, tror jeg. (Når han blir mer erfaren gamer, så vil den høye refreshraten komme til nytte i f.eks skytespill, uten at jeg skal overdrive det altfor mye. Her gjelder det å spotte fienden tidlig, så man kan avfyre et skudd)
Men prisen opp til 2060 er ikke så stor,

1660 fra kr. 3000,-
2060 fra kr. 4200,-

Hvis du avklarer mer ang bygge selv, noen deler brukt, f.eks bare nytt kabinett?, skjerm, "nivå", eller ferdig PC. Og ikke minst budsjett, så er det lettere å foreslå noe konkret.

Edit: I den nederste linken kan du se forskjellen opp til et 2060.
 
Sist redigert:
G

Gjestemedlem

Gjest
Hva anses som en brukbar skjermkort som varer en stund for tiden?
RTX 3070 ?
Ja det er et virkelig bra kort, men det er ikke billig. 6500 er det rimeligste fra Komplett, men det vi vare i mange år. 3060ti til 5200 er også et solid valg.

Og dropp 4K, det er ikke verdt det og koster mye mer enn det smaker. Ikke kjøp større monitor enn 27" kvaliteten omtrent den samme. Gjorde en generaltabbe en gang og skulle gå "mega" med en 43" 4K skjerm, som kun kjørte 60hz ... treigt som sirup og ubrukelig til spill, pluss at den var alt for stor slik at blikket måtte omfokuseres for forskjellige steder på skjermen .. helt ubrukelig for en gamer. (Men den er ok som TV-erstatning i stuen til Netflix og slikt). 27" er sweetspot og bonusen er at det krever mindre av GPUen siden man kan kjøre med litt lavere oppløsning enn det som er mulig. Det spill krever for å kjøre bra er først og fremst GPUen, CPUen er mye mindre viktig. Kjøp også en kjapp men liten SSD hvor man plasserer de aktuelle spillene og en eller annen tilfeldig HD til lagring. (liten fordi man sparer mye på pris og man kan bytte plass når det er et nytt spill som er viktig). RAM er jeg litt mindre god på men minimum 16 men helt 32 ... hastigheten er ikke så viktig (tror jeg) så gå for noe rimelig.

Kabinett er luksus så gå for noe kjedelig og funksjonelt og bruk pengene andre steder. Hovedkort er heller ikke noe man bør legge vekt på, kjøp noe som passer. Gode HK er for de som vil tyne det og overklokke, og det er jo ikke der vi er.

Når det kommer til skjermer så er ASUS og ACER de beste etter min mening. Pass på at den matcher dog, Gsync for Nvidia og Freesync for ATI, de er ikke kompatible. Gå for 27", 2560 x 1440 med minimum 144 i oppdateringsfrekvens.


Andre greier er ikke viktig og kan oppgraderes senere, et bra keyboard til jul og VR om pappa vil gi en presang til seg selv.
 
Sist redigert av en moderator:

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Freesync skjermer er kompatibel med G-sync skjermkort, har vært det i noen år nå. Siden GTX2xxx serien ihvertfall, mulig før også.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Freesync skjermer er kompatibel med G-sync skjermkort, har vært det i noen år nå. Siden GTX2xxx serien ihvertfall, mulig før også.
.. oh ok, det var jeg ikke klar over. My bad.
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.952
Antall liker
3.705
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Jeg synes vel du bør avklare på hvilket nivå han spiller.
Trenger man egentlig en høyere skjermfrekvens enn 60Hz? Og hvis du da har en HD skjerm (ikke 4K) så kreves det ikke så mye.

Hva slags maskin er den andre han har?
Den ligger nok rundt minimumskravet til Apex Legends som nevnt ovenfor.
 

joha

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
864
Antall liker
461
Torget vurderinger
1
Freesync skjermer er kompatibel med G-sync skjermkort, har vært det i noen år nå. Siden GTX2xxx serien ihvertfall, mulig før også.
Ja, kom på 16xx og 20xx serien, men tror man må bruke DisplayPort. Altså funker ikke med HDMI.
 
Topp Bunn