AA, må arrestere deg mht mynter under spikes. Det fungere utmerket på parkettgulv, tregulv etc. Fullgod avkobling mot og uten å skade men mynten er kun et medium ikke et hyperakel, i mangel av noe bedre. Kan byttes mot laminatbiter.
Nei, det gir ikke avkobling, men en resonansfrekvens et sted i audiobåndet. Her kan man faktisk generalisere ganske mye. Enhver dings med en tyngde oppå vil være et fjær-masse-system. Det vil ha en resonansfrekvens ved
Vis vedlegget 564283
Her er
k fjærstivheten og
m er massen. Hvis man setter dette mellom en vibrasjonskilde og noe som skal stå stille vil man se at det forsterker svingningene rundt resonansfrekvensen, slipper dem gjennom udempet ved frekvenser godt under resonansfrekvensen, og demper fra 1,4 ganger resonansfrekvensen og videre oppover. Slik:
Vis vedlegget 564284
De forskjellige kurvene i grafen viser ulike grader av demping. En spike i metall har stort sett ingen indre demping, men er ganske stiv, så resonansfrekvensen vil bli en høy og skarp spiss et sted i mellomtonen. Hvis det som står oppå er sårbart for vibrasjoner (f eks et passivt delefilter med løst viklede spoler) så kan det gi en hørbar effekt i en eller annen retning. Så kan man selvsagt more seg med å legge resonansfrekvensen forskjellige steder ved å bruke spikes i forskjellige materialer og geometrier, og sikkert fortelle kompliserte historier om at spikes i titan låter
slik og spikes i rustfritt stål låter
sånn, men det er jo bare å flytte rundt på et avvik på litt uforutsigbart vis ved små endringer i materialstivheten.
Jeg mener det eneste forutsigbare er å få resonansfrekvensene ut av audiobåndet og unngå farging. Det går ikke å lage et underlag så stivt at resonansfrekvensen kommer over 20 kHz, og hvis man kunne gjøre det ville man bare slippe gjennom alle frekvenser udempet, så i praksis må man under audiobåndet. Det betyr ganske myke dingser for å skape avkobling gjennom hele audiobåndet, nærmere bestemt en resonansfrekvens lavere enn 20 / 1,4 = 14 Hz.
Matematikken her kan forenkles ganske mye ved å observere Hookes lov
F = kx, hvor
F er kraften,
k fjærkonstanten og
x utslaget, og observere at tyngdekraften er
F = mg hvor gravitasjonskonstanten
g er 9,81 m/s^2. Da er
kx = mg og
k = mg/x. Hvis vi setter det inn for
k i formelen for resonansfrekvens får vi kvadratroten av
mg/mx delt på 2
pi. Da stryker vi
m og står igjen med kvadratroten av
g/x delt på 2
pi. Siden det uttrykket skal være mindre enn 14 Hz og alt annet enn
x er konstanter kan vi løse hele greia med hensyn på
x og står igjen med at
x må være større enn 1,27 mm. Vi kan altså måle resonansfrekvens med tommestokk, men det er vanskelig å treffe med 1/10 mm nøyaktighet, så vi runder av til 1,5-2,0 mm kompresjon.
I tillegg kan man merke seg at naturgummi og lignende materialer oppfører seg nokså lineært innenfor deformasjoner mindre enn +/- 10 % av tykkelsen, så for å være sikker på at dette fungerer som tenkt bør man bruke en gummibit som er minst 15-20 mm tykk, gjerne mer.
Og der har vi Loven om Myke Dingser under Tunge Ting som lovemusikk henviser til: For å få resonansfrekvensen ut av audiobåndet og avkoble tingen fra underlaget må dingsen under være minst 15-20 mm tykk og så myk at den komprimeres 1,5-2,0 mm under den statiske tyngden av tingen oppå.
Jeg er forøvrig enig med trådstarter: Spikes er styggedom. Den eneste grunnen til å bruke noe slikt er hvis man har britiske vegg-til-vegg-tepper med betonggulv under og vil unngå varige merker i teppet. Ideen har vel blitt med videre ut i verden sammen med britiske høyttalerfabrikater uten at noen husket hva spikes egentlig var til for. Det gjør ihvertfall ingen ting positivt for lyden, med mindre man liker å høre på lyden av mekaniske resonanser ved ukontrollerte mellomtonefrekvenser.