Møbler og underlag Spikes - et Hifi anlegg´s verste fiende?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Men kanskje ikke hvis du har bassport under som peker rett ned i gulvet? Det kompliserer kanskje litt?
    Et spm som kanskje faller innunder tråden: tar konstruktørene hensyn til avstand til gulv, og ev hva som skal brukes til føtter?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Hvorfor kan ingen ting få være i fred? Jeg hadde levd lykkelig og uvitende om det ikke hadde vært for folk som dere. Så nå kommer jeg til å lure, burde jeg teste ut noe annet enn spikes på mine? Burde jeg sette de rett på gulvet? Burde jeg kjøpe noe alternativt myke greier? Sette HT med spikes på noe mykere greier. Har vært fornøyd jeg, med spikes.
    Fearlessly the idiot faces the crowd. Smiling. Nytter ikke å fortsette å leve slik når man detter inn i tråder o.l som åpner opp for andre og kanskje bedre løsninger.
    Tror du lever greit med litt nysgjerrighet på dette området, og enda bedre med å gi etter for den. SD-foten, Tema isolator eller tilsvarende koster ikke stort. Ikke er det noe omfattende prosjekt å teste heller. Myke føtter er gjerne myke føtter, og forskjellene er nok knapt merkbare om i det hele tatt. Jeg ville dog ikke gått for Vibrapod, de funker, men dessverre siger de sammen over tid og blir stivere enn de burde være.

    Kanskje det var det beste tipset du kunne få.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.543
    Sted
    Sørlandet
    Har man tykke tepper så er spikes nærmest uungåelig. Og har man harde gulv og bruker spikes med kopper eller såkalte super-spikes så er det (store) rom for forbedring - og det er jo flott!

    -BB-
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Nettopp. Og om jeg ikke tar feil, så startet dette i UK, ikke USA. Teppelandet blant teppeland, til og med hørt om vegg til vegg-tepper på hotelltoaletter.

    Tunge høyttalere presser ned tepper og ødelegger dem. Kanskje det er den egentlige grunnen? At det 'lydmessige' bare er en etterrasjonalisering?

    I alle fall går det an å montere spikes på en egnet plate, MDF eller finer, og så sette høyttalere på myke føtter oppå der igjen. Da har man til og med solid og repeterbar mulighet for å vatre opp også. Bygger nok litt, men ikke nødvendigvis mye. Hvis man plasserer de myke føttene direkte over spik'ene eller tett på, så trenger ikke plata bære særlig vekt.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Ja og det virker.
    Men ikke alle som vil ha en "vaglete" høyttaler stående.
    Hva er alternativet da?
    Myke føtter trenger ikke være 1cm tykke. I mange tilfeller holder det at de er 1mm tykke. Det tillater svært liten bevegelse i høyttaleren, men mer enn nok til formålet.
    Åja.. Asbjørn snakket om at det skulle "sige" 1.5 til 2mm under vekten av høyttaler. Så da tenkte jeg naturlig at de må være kanskje 1-2cm
    Hadde disse en kjøper, husker ikke navnet.
    Men vertfall får en kjøpe de putene tilpasset forskjellige vektklasser.
    Hadde de tidligere på Spendor A9 var det vel.. Synes da de vart vaglete når en berørte høyttaler.
    Så med 2 åring i hus, nei.
    Men nå har jeg jo ganske tunge høyttalere så mulig de fra chlaseren hadde fungert.
    Bestilte Soundcare hos Dynabel til opphørspris og fikk de i dag. Teste de i helgen. Men vet det er innebygget spike.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Nettopp. Og om jeg ikke tar feil, så startet dette i UK, ikke USA. Teppelandet blant teppeland, til og med hørt om vegg til vegg-tepper på hotelltoaletter.

    Tunge høyttalere presser ned tepper og ødelegger dem. Kanskje det er den egentlige grunnen? At det 'lydmessige' bare er en etterrasjonalisering?

    I alle fall går det an å montere spikes på en egnet plate, MDF eller finer, og så sette høyttalere på myke føtter oppå der igjen. Da har man til og med solid og repeterbar mulighet for å vatre opp også. Bygger nok litt, men ikke nødvendigvis mye. Hvis man plasserer de myke føttene direkte over spik'ene eller tett på, så trenger ikke plata bære særlig vekt.
    Ja.
    Tidligere hadde jeg noen fliseplater med liggeunderlag under. Høyttaler på spike oppå der igjen. Fungerte greit
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Sett Soundcare under desse, og du vil få bassen meir markant og oppstramma: InnerSound Eros
    Eg var svært begeistra i 2003 då dette vart skrive: Soundcare - luksusspikes! I ettertid har eg registrert at ikkje alle høgtalarar, eller alle typar golv gjev Soundcare like stor suksess, men eg opplever dei til å gå i rett retning - oppstramming av bass, slik at du t.d. høyrer betre skilnad på basstromme og bassgitar. Så om du saknar bassvolum, og ikkje er redd for litt ullen attgjeving, er det truleg ikkje noko for deg.

    Eg er med på argumenteringa om at spikes på myntar ikkje har noko føre seg - spikane i seg sjølv er ikkje noko poeng. Og det er mange tullete konstruksjonar som både har tvilsam lydleg gevinst, og som er eit ork å halde på med (prøvd å flytte høgtalarposisjon på parketten med spikebeskyttarar?)
    Elles vil det vere mange høgtalarar som vil gjere det best med tre spikar under seg, i staden for fire. Sjølv om høgtalaren står meir vaklevore, er det også mindre "daldrete".
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.543
    Sted
    Sørlandet
    Eg er med på argumenteringa om at spikes på myntar ikkje har noko føre seg - spikane i seg sjølv er ikkje noko poeng. Og det er mange tullete konstruksjonar som både har tvilsam lydleg gevinst, og som er eit ork å halde på med (prøvd å flytte høgtalarposisjon på parketten med spikebeskyttarar?)
    Elles vil det vere mange høgtalarar som vil gjere det best med tre spikar under seg, i staden for fire. Sjølv om høgtalaren står meir vaklevore, er det også mindre "daldrete".
    Soundcare er i prinsippet ikke noe annet enn en spike med en ”mynt“ under omringet av en plastkopp slik at du enklere kan flytte høyttalerene. Jeg har til og med opplevd at noen har brukt filtknotter under skiven til Soundcare spiksene :rolleyes:

    -BB-
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    AA, må arrestere deg mht mynter under spikes. Det fungere utmerket på parkettgulv, tregulv etc. Fullgod avkobling mot og uten å skade men mynten er kun et medium ikke et hyperakel, i mangel av noe bedre. Kan byttes mot laminatbiter.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg har ikkje sagt at det ikkje kan fungere, men det er dillete å halde på med i høve gevinsten. Eg synes iallfall at det er veldig vanskeleg å justere plasseringa av høgtalarane og samstundes passe på at du treff "myntane" i staden for parketten. Det er litt lettare med tre spikes under kvar høgtalar, sjølv om det har sine sider, det også. Dei siste åra før eg gjekk over til parkett, brukte eg spikes rett i vinylgolvet. Det funka veldig bra, spesielt når eg fekk til å bruke tre i staden for fire. Men det vart stygge prikkar i vinylbelegget (som no er skifta ut med parkett - ikkje så bra som vinylgolv, men penare....visse kompromiss må til)

    Elles trur eg at det daude sinkmetallet fungerer som ein slags absorbent, men dette er rein spekulasjon frå mi si side. Eg har registert at Soundcare verkar oppstrammande under dei fleste høgtalarar eg har tatt meg bryet med å prøve ut. Årsaken til dette får andre finne ut....
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Ja, mynter i mangel av noe bedre, er enig der mht praktisk tillempning. Forøvrig kommer jo mye an på selve høyttalerens fysiske utforming. Spikes er nok heller ikke «one size fits all» men å avskrive de på bredt grunnlsg er feil, mht høyttalere. Utenom det hadde jeg nok aldri hatt de i hende utenom at de fulgte med leveransen. Mitt system tjener nok mer på spikes enn tradisjonelt designede talere.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Soundcare vil bli brukt av meg.
    Dette fordi at jeg har en 2 åring pluss at jeg vil ha de opp fra gulvet.
    Med mindre det vil gi dårligere lyd, så er dette tingen for meg i denne situasjonen.
    Erfaringsmessig med spikes, gjør de mer nytte enn ugagn.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Personlig så mener jeg at spikes el myk avkobling må prøves ut på hver høyttaler man drar ihus. Ivertfall så gjør jeg det Opplever innimellom bra store forskjeller. Så litt dumt å ikke teste ut.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Min erfaring er spikes på det som avgir vibrasjonsenergi og myk avkobling på det som reagerer negativt på vibrasjonsenergi (typisk rørforsterkere). Aldri ekstra avkobling på platespillere. :)
     

    zodiac

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.01.2009
    Innlegg
    93
    Antall liker
    32
    installerte SD dempeputer mellom mine gode, gamle B&W 805 Matrix og Target R4 stativer i går faktisk. Her er ihvertfall forbedringen merkbar. Spesielt bassen er mye bedre detaljert. SD putene blir!
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Det som jeg synes er litt interessant er sammenfallet mellom spiken sin resonanse-frekvens og frekvensen hvor øret er mest følsom for ulike typer forvrengning. Problem området for mange Hifi anlegg er etter min erfaring, akkurat dette frekvens-området i øvre mellomtone. Slitsom lyd akkurat her kan gi mange typer musikk en type hardhet som raskt gir lyttetrøtthet. En slik type hardhet kan selvfølgelig skyldes forhold ved DAC/forsterker/høyttaler, men like gjerne skyldes arbeidsbetingelsene man gir disse. Vibrasjonsdemping er etter min erfaring absolutt noe man bør se på før man begynner å tenke på ny forsterker og lignende for å avhjelpe denne type problemer. Ihvertfall når man tar med i beregning at spikes kan trigge resonanser nettopp i frekvens området hvor øret er mest følsomt.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Da har vi testet Soundcare som jeg fikk billig via opphørssalget til Dynabel.

    En kan si hva en vil om spike.
    Men de gjør klart mye rett kontra rett på gulv.
    Her strammet det opp bassen ganske mye.
    Det oppleves slik:

    Rumlebass er mesteparten borte.
    Mer trøkk og fastere bass.
    Bedre dynamikk hele veien oppover.
    Alt ble mye bedre oppover når en fikk bort den rumlebassen.
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    804
    Sted
    Bergen
    Hva med BlueTac under stativhøyttalere?Dette var,og muligens er populert for å "lime" høyttaleren fast til stativet.
    Noen som bruker dette istedet for spikes ol.?
     

    zodiac

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.01.2009
    Innlegg
    93
    Antall liker
    32
    Til info var det Bluetac mellom høyttaler og stativ jeg byttet ut med SD dempeputer. Target stativene er svintunge og står på spikes. SD putene er jo såpass billig at det er et tweak det går an å prøve uten å bli blakk. Opplevde større forbedring med disse enn en halvdyr oppdatering av høyttalerkabler.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    AA, må arrestere deg mht mynter under spikes. Det fungere utmerket på parkettgulv, tregulv etc. Fullgod avkobling mot og uten å skade men mynten er kun et medium ikke et hyperakel, i mangel av noe bedre. Kan byttes mot laminatbiter.
    Nei, det gir ikke avkobling, men en resonansfrekvens et sted i audiobåndet. Her kan man faktisk generalisere ganske mye. Enhver dings med en tyngde oppå vil være et fjær-masse-system. Det vil ha en resonansfrekvens ved
    9b399544a04de99b6800a6d9745cc125.png


    Her er k fjærstivheten og m er massen. Hvis man setter dette mellom en vibrasjonskilde og noe som skal stå stille vil man se at det forsterker svingningene rundt resonansfrekvensen, slipper dem gjennom udempet ved frekvenser godt under resonansfrekvensen, og demper fra 1,4 ganger resonansfrekvensen og videre oppover. Slik:
    102713d1335555793-mad-science-stereo-i-seks-kanaler-theory05.gif


    De forskjellige kurvene i grafen viser ulike grader av demping. En spike i metall har stort sett ingen indre demping, men er ganske stiv, så resonansfrekvensen vil bli en høy og skarp spiss et sted i mellomtonen. Hvis det som står oppå er sårbart for vibrasjoner (f eks et passivt delefilter med løst viklede spoler) så kan det gi en hørbar effekt i en eller annen retning. Så kan man selvsagt more seg med å legge resonansfrekvensen forskjellige steder ved å bruke spikes i forskjellige materialer og geometrier, og sikkert fortelle kompliserte historier om at spikes i titan låter slik og spikes i rustfritt stål låter sånn, men det er jo bare å flytte rundt på et avvik på litt uforutsigbart vis ved små endringer i materialstivheten.

    Jeg mener det eneste forutsigbare er å få resonansfrekvensene ut av audiobåndet og unngå farging. Det går ikke å lage et underlag så stivt at resonansfrekvensen kommer over 20 kHz, og hvis man kunne gjøre det ville man bare slippe gjennom alle frekvenser udempet, så i praksis må man under audiobåndet. Det betyr ganske myke dingser for å skape avkobling gjennom hele audiobåndet, nærmere bestemt en resonansfrekvens lavere enn 20 / 1,4 = 14 Hz.

    Matematikken her kan forenkles ganske mye ved å observere Hookes lov F = kx, hvor F er kraften, k fjærkonstanten og x utslaget, og observere at tyngdekraften er F = mg hvor gravitasjonskonstanten g er 9,81 m/s^2. Da er kx = mg og k = mg/x. Hvis vi setter det inn for k i formelen for resonansfrekvens får vi kvadratroten av mg/mx delt på 2 pi. Da stryker vi m og står igjen med kvadratroten av g/x delt på 2 pi. Siden det uttrykket skal være mindre enn 14 Hz og alt annet enn x er konstanter kan vi løse hele greia med hensyn på x og står igjen med at x må være større enn 1,27 mm. Vi kan altså måle resonansfrekvens med tommestokk, men det er vanskelig å treffe med 1/10 mm nøyaktighet, så vi runder av til 1,5-2,0 mm kompresjon.

    I tillegg kan man merke seg at naturgummi og lignende materialer oppfører seg nokså lineært innenfor deformasjoner mindre enn +/- 10 % av tykkelsen, så for å være sikker på at dette fungerer som tenkt bør man bruke en gummibit som er minst 15-20 mm tykk, gjerne mer.

    Og der har vi Loven om Myke Dingser under Tunge Ting som lovemusikk henviser til: For å få resonansfrekvensen ut av audiobåndet og avkoble tingen fra underlaget må dingsen under være minst 15-20 mm tykk og så myk at den komprimeres 1,5-2,0 mm under den statiske tyngden av tingen oppå.

    Jeg er forøvrig enig med trådstarter: Spikes er styggedom. Den eneste grunnen til å bruke noe slikt er hvis man har britiske vegg-til-vegg-tepper med betonggulv under og vil unngå varige merker i teppet. Ideen har vel blitt med videre ut i verden sammen med britiske høyttalerfabrikater uten at noen husket hva spikes egentlig var til for. Det gjør ihvertfall ingen ting positivt for lyden, med mindre man liker å høre på lyden av mekaniske resonanser ved ukontrollerte mellomtonefrekvenser.
     
    Sist redigert:

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Der kom matematikken inn konge :) men hvordan blir utfallet hvis vi snur spiks på hode ?

    Mvh
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Eksakt likt. Mekaniske dioder med enveiskarakteristikk finnes ikke (annet enn i hifi-reklame for spikes), så det er revnende likegyldig om spissen peker opp eller ned. Newtons lover tilsier at kraft = motkraft for at tingen skal stå stille.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    AA, må arrestere deg mht mynter under spikes. Det fungere utmerket på parkettgulv, tregulv etc. Fullgod avkobling mot og uten å skade men mynten er kun et medium ikke et hyperakel, i mangel av noe bedre. Kan byttes mot laminatbiter.
    Nei, det gir ikke avkobling, men en resonansfrekvens et sted i audiobåndet. Her kan man faktisk generalisere ganske mye. Enhver dings med en tyngde oppå vil være et fjær-masse-system. Det vil ha en resonansfrekvens ved
    Vis vedlegget 564283

    Her er k fjærstivheten og m er massen. Hvis man setter dette mellom en vibrasjonskilde og noe som skal stå stille vil man se at det forsterker svingningene rundt resonansfrekvensen, slipper dem gjennom udempet ved frekvenser godt under resonansfrekvensen, og demper fra 1,4 ganger resonansfrekvensen og videre oppover. Slik:
    Vis vedlegget 564284

    De forskjellige kurvene i grafen viser ulike grader av demping. En spike i metall har stort sett ingen indre demping, men er ganske stiv, så resonansfrekvensen vil bli en høy og skarp spiss et sted i mellomtonen. Hvis det som står oppå er sårbart for vibrasjoner (f eks et passivt delefilter med løst viklede spoler) så kan det gi en hørbar effekt i en eller annen retning. Så kan man selvsagt more seg med å legge resonansfrekvensen forskjellige steder ved å bruke spikes i forskjellige materialer og geometrier, og sikkert fortelle kompliserte historier om at spikes i titan låter slik og spikes i rustfritt stål låter sånn, men det er jo bare å flytte rundt på et avvik på litt uforutsigbart vis ved små endringer i materialstivheten.

    Jeg mener det eneste forutsigbare er å få resonansfrekvensene ut av audiobåndet og unngå farging. Det går ikke å lage et underlag så stivt at resonansfrekvensen kommer over 20 kHz, og hvis man kunne gjøre det ville man bare slippe gjennom alle frekvenser udempet, så i praksis må man under audiobåndet. Det betyr ganske myke dingser for å skape avkobling gjennom hele audiobåndet, nærmere bestemt en resonansfrekvens lavere enn 20 / 1,4 = 14 Hz.

    Matematikken her kan forenkles ganske mye ved å observere Hookes lov F = kx, hvor F er kraften, k fjærkonstanten og x utslaget, og observere at tyngdekraften er F = mg hvor gravitasjonskonstanten g er 9,81 m/s^2. Da er kx = mg og k = mg/x. Hvis vi setter det inn for k i formelen for resonansfrekvens får vi kvadratroten av mg/mx delt på 2 pi. Da stryker vi m og står igjen med kvadratroten av g/x delt på 2 pi. Siden det uttrykket skal være mindre enn 14 Hz og alt annet enn x er konstanter kan vi løse hele greia med hensyn på x og står igjen med at x må være større enn 1,27 mm. Vi kan altså måle resonansfrekvens med tommestokk, men det er vanskelig å treffe med 1/10 mm nøyaktighet, så vi runder av til 1,5-2,0 mm kompresjon.

    I tillegg kan man merke seg at naturgummi og lignende materialer oppfører seg nokså lineært innenfor deformasjoner mindre enn +/- 10 % av tykkelsen, så for å være sikker på at dette fungerer som tenkt bør man bruke en gummibit som er minst 15-20 mm tykk, gjerne mer.

    Og der har vi Loven om Myke Dingser under Tunge Ting som lovemusikk henviser til: For å få resonansfrekvensen ut av audiobåndet og avkoble tingen fra underlaget må dingsen under være minst 15-20 mm tykk og så myk at den komprimeres 1,5-2,0 mm under den statiske tyngden av tingen oppå.

    Jeg er forøvrig enig med trådstarter: Spikes er styggedom. Den eneste grunnen til å bruke noe slikt er hvis man har britiske vegg-til-vegg-tepper med betonggulv under og vil unngå varige merker i teppet. Ideen har vel blitt med videre ut i verden sammen med britiske høyttalerfabrikater uten at noen husket hva spikes egentlig var til for. Det gjør ihvertfall ingen ting positivt for lyden, med mindre man liker å høre på lyden av mekaniske resonanser ved ukontrollerte mellomtonefrekvenser.
    Men er bedre med spike, enn uten hvis en har mye romlebass. Soundcare jeg fikk billig, hjalp mye og det er da mye bedre inntil videre.
    2 åring i hus, så høyttalerne på gummi blir vinglete hvis han er borti å skubbe i de, på tross av ca 60kg.
    Men om det er bedre andre plasser? Variere nok.
    Heller ikke plaget med noe ulyder oppover i mellomtone og diskant. Flaks muligens.. Men jeg tipper det blir bedre med gummi.
    Vart de sist.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.152
    Antall liker
    967
    Torget vurderinger
    2
    Bare en måte å få større kraft ned i gulvet en spikes. Man kan feste meg gjennomgående bolter. Med momentnøkkel kan man bestemte kraften selv. Da har ikke egenvekten lengere betydning. Spørsmålet er vel om man ønsker benytte gulvet som resonansekasse:) Er det en god ide?
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Bare en måte å få større kraft ned i gulvet en spikes. Man kan feste meg gjennomgående bolter. Med momentnøkkel kan man bestemte kraften selv. Da har ikke egenvekten lengere betydning. Spørsmålet er vel om man ønsker benytte gulvet som resonansekasse:) Er det en god ide?
    ]Spørsmålet er vel om man ønsker benytte gulvet som resonansekasse Er det en god ide?

    Ja det er.. eller jeg synes det er en god ide. Men kabinettet skal være tungt og afstivet sådan at der næsten ikke nogen resonanser (Det undgås jo ikke fuldstændigt)
    Jeg har fået god bas respons og god tilkobling til rummet/ stuen på den måde :)
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Gratulerer Asbjørn, du misfortod det hele nok en gang.

    Dessuten er beregningsmetodene dine helt feil ift mine høyttalersystemer.
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Eksakt likt. Mekaniske dioder med enveiskarakteristikk finnes ikke (annet enn i hifi-reklame for spikes), så det er revnende likegyldig om spissen peker opp eller ned. Newtons lover tilsier at kraft = motkraft for at tingen skal stå stille.
    Jeg kommer på et par mekaniske dioder.

    Ei skralle overfører kraft i en retning, men ikke den andre. Samme med frikransnavet på en sykkel. Det drar med seg hjulet fremover når du trår, men hjulet drar ikke med seg kranken/pedalene når du triller (bakover blir det motsatt).
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Eksakt likt. Mekaniske dioder med enveiskarakteristikk finnes ikke (annet enn i hifi-reklame for spikes), så det er revnende likegyldig om spissen peker opp eller ned. Newtons lover tilsier at kraft = motkraft for at tingen skal stå stille.
    Husker fra tidlig 80 tallet i Danske HF der kom hardnakka entusiaster frem til at spikes ned koblet til underlaget , spiks opp koblet fra underlaget men hvor ideen oppstod først aner jeg ikke .
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Eksakt likt. Mekaniske dioder med enveiskarakteristikk finnes ikke (annet enn i hifi-reklame for spikes), så det er revnende likegyldig om spissen peker opp eller ned. Newtons lover tilsier at kraft = motkraft for at tingen skal stå stille.
    Jeg kommer på et par mekaniske dioder.

    Ei skralle overfører kraft i en retning, men ikke den andre. Samme med frikransnavet på en sykkel. Det drar med seg hjulet fremover når du trår, men hjulet drar ikke med seg kranken/pedalene når du triller (bakover blir det motsatt).
    Ja, og jeg vurderte å nevne skrallemekanismen, men ville ikke komplisere. Det er en rotasjon og noe helt annet enn det vi diskuterer her. Slik begrepet «mekanisk diode» brukes av tweak-bransjen kan vi rolig slå fast at noe slikt ikke finnes og heller ikke kan finnes. Om kreftene bare gikk en vei måtte tingen oppå fått en tilsvarende stor akselerasjon for å balansere regnestykket, og høyttalerne ville tatt av som raketter på en oppskytningsrampe eller forsvunnet ned gjennom gulvet. Det skjer åpenbart ikke.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Eksakt likt. Mekaniske dioder med enveiskarakteristikk finnes ikke (annet enn i hifi-reklame for spikes), så det er revnende likegyldig om spissen peker opp eller ned. Newtons lover tilsier at kraft = motkraft for at tingen skal stå stille.
    Jeg kommer på et par mekaniske dioder.

    Ei skralle overfører kraft i en retning, men ikke den andre. Samme med frikransnavet på en sykkel. Det drar med seg hjulet fremover når du trår, men hjulet drar ikke med seg kranken/pedalene når du triller (bakover blir det motsatt).
    Ja, og jeg vurderte å nevne skrallemekanismen, men ville ikke komplisere. Det er en rotasjon og noe helt annet enn det vi diskuterer her. Slik begrepet «mekanisk diode» brukes av tweak-bransjen kan vi rolig slå fast at noe slikt ikke finnes og heller ikke kan finnes. Om kreftene bare gikk en vei måtte tingen oppå fått en tilsvarende stor akselerasjon for å balansere regnestykket, og høyttalerne ville tatt av som raketter på en oppskytningsrampe eller forsvunnet ned gjennom gulvet. Det skjer åpenbart ikke.
    Nettopp. Hadde man faktisk hatt en mekanisk diode i bildet, så ville høyttalerne flytta på seg.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.331
    Torget vurderinger
    49
    Nok et enkelt produkt som tuner lyden, og nok en gang blir det smaken som avgjør om man liker det eller ikke.
    Og bransjen gnir seg i hendene og selger spikes som tuner lyden for flere tusen kr stk;)
    I teorien har Asbjørn rett igjen, det beste er nok å fjerne variabelen, eller skal man det hvis man liker resonans spekteret spikene tilfører :confused:
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Nok et enkelt produkt som tuner lyden, og nok en gang blir det smaken som avgjør om man liker det eller ikke.
    Og bransjen gnir seg i hendene og selger spikes som tuner lyden for flere tusen kr stk;)
    I teorien har Asbjørn rett igjen, det beste er nok å fjerne variabelen, eller skal man det hvis man liker resonans spekteret spikene tilfører :confused:
    Nå er det ikke alle som kan ha vaglete høyttalere på gummi pga små unger. Jeg er heller ikke den som pakker HiFi bort.
    Da kan spike eller soundcare funke, som det gjorde for meg.
    Hvorfor i huleste skal jeg sitte med romlebass pga av at de med peiling sier det ikke funker, når det funker som juling her hos meg i trehus.
    Har heller ikke jalling oppover i frekvens.

    Og ja, jeg har erfaring med gummi, men som sagt, med unger så funker ikke det. De klarer velte 60kg på gummi
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.331
    Torget vurderinger
    49
    Nok et enkelt produkt som tuner lyden, og nok en gang blir det smaken som avgjør om man liker det eller ikke.
    Og bransjen gnir seg i hendene og selger spikes som tuner lyden for flere tusen kr stk;)
    I teorien har Asbjørn rett igjen, det beste er nok å fjerne variabelen, eller skal man det hvis man liker resonans spekteret spikene tilfører :confused:
    Nå er det ikke alle som kan ha vaglete høyttalere på gummi pga små unger. Jeg er heller ikke den som pakker HiFi bort.
    Da kan spike eller soundcare funke, som det gjorde for meg.
    Hvorfor i huleste skal jeg sitte med romlebass pga av at de med peiling sier det ikke funker, når det funker som juling her hos meg i trehus.
    Har heller ikke jalling oppover i frekvens.

    Og ja, jeg har erfaring med gummi, men som sagt, med unger så funker ikke det. De klarer velte 60kg på gummi
    Skjerp deg Lovemusic, dårlige unskyldninger hjelper ikke innen hifi, her må alt stemme 100%, ellers får du finne en annen hobby;)
    P.S. bruker selv spikes under 40kg stativ og Bluetac under stativhøyttalerne og er fornøyd med det:)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Nok et enkelt produkt som tuner lyden, og nok en gang blir det smaken som avgjør om man liker det eller ikke.
    Og bransjen gnir seg i hendene og selger spikes som tuner lyden for flere tusen kr stk;)
    I teorien har Asbjørn rett igjen, det beste er nok å fjerne variabelen, eller skal man det hvis man liker resonans spekteret spikene tilfører :confused:
    Nå er det ikke alle som kan ha vaglete høyttalere på gummi pga små unger. Jeg er heller ikke den som pakker HiFi bort.
    Da kan spike eller soundcare funke, som det gjorde for meg.
    Hvorfor i huleste skal jeg sitte med romlebass pga av at de med peiling sier det ikke funker, når det funker som juling her hos meg i trehus.
    Har heller ikke jalling oppover i frekvens.

    Og ja, jeg har erfaring med gummi, men som sagt, med unger så funker ikke det. De klarer velte 60kg på gummi
    Skjerp deg Lovemusic, dårlige unskyldninger hjelper ikke innen hifi, her må alt stemme 100%, ellers får du finne en annen hobby;)
    P.S. bruker selv spikes under 40kg stativ og Bluetac under stativhøyttalerne og er fornøyd med det:)
    Hehe :p :)

    Når sant skal sies har dette aldri gnaget meg før en fikk spadd inn i hodet all faktaen.
    Tror ikke problemet er så stort med spike som noen skal ha det til.

    Som sagt så låter det flott her og.
     

    hifi.vinyl

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.10.2019
    Innlegg
    50
    Antall liker
    201
    Sted
    Vinterbro
    alle høyttalere som har vært i hus her har stått på dempede føtter. Spikes har aldri fungert! Har selvfølgelig testet i og med at det stort sett er det høyttalerene kommer med, men bytte til mykt dempemateriale under, er alltid en vinner her i huset. til og med dempeklosser for vaskemaskin har vært testen under høytaler her, med stort hell
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.093
    Antall liker
    16.991
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte inn gummiputer til å ha under subber og høyttalere. Disse er tilpasset i forhold til vekt. Synes det funket greit på subbene. På høyttalerne funket det dårlig. Låt tammere og mistet noe av dynamikken. Gulvet er betong med parkett.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.543
    Sted
    Sørlandet
    Hva med BlueTac under stativhøyttalere?Dette var,og muligens er populert for å "lime" høyttaleren fast til stativet.
    Noen som bruker dette istedet for spikes ol.?
    Dette er det Rel anbefaler under sine subber :)
    https://rel.net/solutions-for-hard-floors/
    Pussig anbefaling. Blue Tac kan ødelegge gulvet og spesielt hvis gulvet er oljet. Jeg hadde heller kjøpt vibrasjonsdempere for vaskemaskiner eller enda rimeligere gummiunderlag fra feks Biltema eller Clas O.

    -BB-
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.551
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hva med BlueTac under stativhøyttalere?Dette var,og muligens er populert for å "lime" høyttaleren fast til stativet.
    Noen som bruker dette istedet for spikes ol.?
    Dette er det Rel anbefaler under sine subber :)
    https://rel.net/solutions-for-hard-floors/
    Pussig anbefaling. Blue Tac kan ødelegge gulvet og spesielt hvis gulvet er oljet. Jeg hadde heller kjøpt vibrasjonsdempere for vaskemaskiner eller enda rimeligere gummiunderlag fra feks Biltema eller Clas O.

    -BB-
    Det er vel mest prinsippet de vil vise og at det ikke trenger å koste så mye. Blir ganske vanskelig å få med seg alle "caveats", selv om du nok har et godt poeng der.
    Jeg bruker SD-puter og det funker bra. Om annet funker bedre vet jeg ikke, men de SD-putene er jo ikke veldig dyre. Value for money vil jeg si :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn