Digitale avspillere Spennende High end DAC som måler bra

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Titter mye rundt på internasjonale forum for tiden. Totaldac er en DAC som får svært mye positiv omtale. Produsenten legger også ut målinger under hvert enkelt modell og de ser helt rå ut for meg.
    Kjenner noen til denne DAC,en?
    Hva mener målemafiaen?:cool:

    d1-dual


    Final
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.521
    Antall liker
    1.219
    Sted
    Oslo
    kan man stole på målingene til produsenter ?:rolleyes:
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    kan man stole på målingene til produsenter ?:rolleyes:
    Tja, blir vel fort avslørt hvis dataene ikke stemmer. For min del synes jeg det er tillitvekkende.
    Mest spennende med DAC'en er kanskje all omtalen den har blitt til del på utenlandske forum. Skal være ekstremt oppløst, med masse kjøtt på bena. En sjelden kombinasjon for å si det forsiktig.

    Flere med DAC'er i ultraklassen skal ha byttet til denne. Hadde virkelig vært morsomt å hørt denne.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.592
    Antall liker
    762
    Torget vurderinger
    8
    Ser jo bra ut både innvendig og utvendig, men skulle vel bare mangle med en pris på ca. 90k rett fra produsent....
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.363
    Antall liker
    509
    Torget vurderinger
    9
    90k for noe som ser ut som er skrudd sammen av standard kina e-bay deler? HAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!!!!
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg ler sammen med deg mariusaa, da en sånn boks anno 2014 ikke kan koste en så stor bunke penger.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    90k for noe som ser ut som er skrudd sammen av standard kina e-bay deler? HAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!!!!
    Utseendemessig er den vel gjennomsnittlig. Spørsmålet er hvor godt den presterer. Ta en kikk på Whatsbestforum og se på omtalen der.
    Tror for min del at komponentprisen på de færreste dyre DAC;er står i forhold til prisen. Det er vel FoU og knowhow vi betaler for.

    Du synes tydeligvis dette er et latterlig produkt. Har du tips om en DAC til rundt 10K som tåler sammenlikning med de aller beste er det bare å dele informasjonen i denne tråden. Jeg er i såfall meget interessert:eek:


    Final
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    90k for noe som ser ut som er skrudd sammen av standard kina e-bay deler? HAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!!!!
    Jeg synes ikke den ser så ille ut men prisen ekskluderer den med god margin for min del.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Har du tips om en DAC til rundt 10K som tåler sammenlikning med de aller beste er det bare å dele informasjonen i denne tråden. Jeg er i såfall meget interessert:eek:
    Final
    Vel, til $6k kan jeg jo ikke unngå å nevne PS Audio DirectStream, da (siden du ikke utelukket noen).
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Har du tips om en DAC til rundt 10K som tåler sammenlikning med de aller beste er det bare å dele informasjonen i denne tråden. Jeg er i såfall meget interessert:eek:
    Final
    Vel, til $6k kan jeg jo ikke unngå å nevne PS Audio DirectStream, da (siden du ikke utelukket noen).
    For all del :eek: Ser jo tilogmed at DAC,en har en egen tråd. Litt misunnelig på den. Ikke helt samme engasjement i denne tråden ennå.


    Final
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Hva er det som er bra med den enfoldige målingen der? , det sier knapt noenting om kvaliteten
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den ene grafen skaper vel fler spørsmål enn svar. Støygulvet ser ut til å ligge nede ved -155 dB eller så. Imponerende, men det er mye mer enn 24 bits oppløsning, så jeg skulle gjerne visst både hvilken bit-dybde spilleren bruker internt og hvordan den målingen ble gjort. Det skal være litt av en målerigg for å gjøre noe slikt. En "vanlig" Audio Precision har ikke på langt nær den oppløsningen. Jeg legger også merke til at signalet ved målingen er ved -100 dBFS, dvs svakere enn noe som kan lagres på en CD. Det gir et signal/støy-forhold på bare 55 dB i den målingen. Kanskje et litt spesielt valg. ???
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    ^ Støygulv i FFT er noe annet enn SN og det er ikke er ikke helt rett fram å regne fra det ene til det andre. Med hvit støy (kravet er vel bare at den er stokastisk/tilfeldig, kontra deterministisk/periodisk) og en «lang» måling så kan støygulvet i FFT fint være ca 30-40 dB lavere enn målt SN. Det er sikkert også avhengig av innstillingen på FTT analysen, som jeg ikke skal si jeg forstår så mye av.

    Se f.eks. Stereophile sine lab resultater på NAD M51:NAD M51 Direct Digital D/A converter Measurements | Stereophile.com

    712NADfig04.jpg

    Magenta/cyan er 16 bit og rød/blå er 24 bit. Stereophile mener den har en reell oppløsning tilsvarende 21 bit som med tomelfingerregning på 6 dB SN pr bit så blir SN på 126 dB. NAD sin egen spec er SN på bedre enn 125 dB. NADen tar inn max 24/192 PCM.

    mvh
    KJ
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå har jeg lest litt mer. :)

    Det der er ikke noen EBay Special, nei. En interessant konstruksjon som kombinerer moderne signalprosessering med velvalgt retro teknikk. I utgangspunktet er det en R/2R-DAC med bare et motstandsnettverk av diskrete komponenter for selve konverteringen. Den har ingen sigma/delta-chip, ingen oversampling, stort sett ingen ting annet en en bråte presisjonsmotstander.

    Alle motstandene i rader på kretskortet er selve DAC-kretsen. Slike motstander koster fort en femti-lapp stykket hvis man skal kjøpe dem til et DIY-prosjekt, og denne tingen bruker hundrevis av dem. På bildet kan det se ut til å være en 12-bits DAC, forresten. 2x12 motstander i hver DAC-stige, to stiger pr kanal, mulighet for å utvide med to stiger til for å være "ekte fullbalansert".

    D1-dual_inside3.jpg


    Resistor ladder - Wikipedia, the free encyclopedia
    Tutorial: Digital to Analog Conversion – The R-2R DAC | Tektronix
    http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:559515/FULLTEXT01.pdf

    Fordelen med løsningen er at den er enkel og støysvak, ulempen er at lineariteten bestemmes av komponenttoleransen på motstandene og kan bli riktig dårlig. Derfor bruker han 0,01 % presisjonsmotstander og dobbelt opp med DAC-kretser for å bedre signal/støy-forholdet, men selv da tipper jeg at han ikke får stort mer enn max 14-15 bits oppløsning ut av den uansett antall bit-nivåer i motstandsstigen, eller ca 80 dB dynamisk spenn - omtrent som riktig god vinyl. Det motveies av at støygulvet faller med signalnivå, så oppløsningen i svake partier er fortsatt god. Grafene viser et signal/støyforhold på 55 dB ved ekstremt svake signaler. I en DAC med et fast støygulv ville det signalet dratt seg ned i støygulvet og bare såvidt stukket opp. Og han måtte tydeligvis bygge sin egen målerigg for å kunne måle støygulvet på den DAC'en.

    Så kombinerer han det med moderne signalprosessering før DAC-kretsen. Først er det en FIFO-buffer som samler opp noen millisekunder signal og klokker det ut igjen for å kverke jitter, deretter DSP-funksjoner som EQ for å motvirke sin(x)/x-avrullingen i en NOS DAC som denne. Det finnes også versjoner som legger annen funksjonalitet i DSP'en, som f eks aktivt delefilter og høyttalerkompensasjon. Den boksen kan gjøre mye av det samme som min DEQX kan gjøre, men hvis den skulle hatt seks DAC-kanaler som min DEQX ville den vel kostet omtrent like mange euro som min DEQX koster i kroner og kommet i tre eller fire separate bokser...

    http://www.totaldac.com/principles.htm

    Den måler nok ekstremt bra på den ene parameteren som vises i grafer under hvert produkt, men vil formodentlig suge purre på en del andre typiske DAC-målinger. Løsningene som er valgt er også omtrent 180 grader motsatt av hva PS Audio holder på med, hvor de oversampler det hvite ut av øyet på signalet, støyformer og D/A-konverterer i en en-bits DAC-chip. Den løsningen gir god linearitet og et potensielt problem med støy, denne er motsatt. Men for meg virker det ikke usannsynlig at denne gir et "musikalsk" og "vinyl-aktig" inntrykk. Og det er ikke rart at den blir grisedyr.

    Dessuten har jeg litt sans for måten det hele presenteres på: "This [DSP] approach combined with one of the best DACs is probably unique!" Ja, det vil jeg tro. Ikke noe som passer inn i mitt anlegg, men respekt skal han få. :)
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Schiit kommer også langt ned på lista. Jeg unngår så langt det er mulig å kjøpe hifi som ikke kan vise til uavhengige målinger ....
    De gode gamle high-end merkene kan man tildels stole på ( Luxman Accuphase etc) ellers er det mye humbug fra oppkomlinger , men også noen gullfunn som Benchmark ,og Cayin Cambridge i mer folkelige klasser.

    Nettsteder som 6Moons og MonoStereo er korrupte bløffsentraler . Det eneste som gjelder er Faktiske Uavhengige målinger i Stereophile, Audiosciencereview, HifiCritic og Australian Hifi, samt tyske Stereoplay/Audio IG italienske Souno
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Bestilte meg akkurat en Topping D70
    Gode greier, man kan bruke 10-20 ganger mer uten å få noe bedre...snarere tvert i mot om man går for hippe men teknisk underlegne R-2R Dacer og nostalgiske filterløsniger...
    499USD er jo et kupp.

    https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review-and-measurements-of-the-topping-d70-dac.7694/
    The Topping D70 came dangerously close to unseating every other DAC. Its full output distortion is a few dB worse than the best so it didn't get there. But in all other respects, the D70 produces exceptional measured performance. Its crown jewel is exceptionally quiet noise floor that creates one of the best dynamic ranges I have measured. Use of AKM chip takes advantage of that to produces exceptionally clean performance where your volume control normally would be.

    Unless my memory is hazy, the D70 produces the best measured performance of any Topping DAC. So if you are a fan the brand and want the best DAC in their product line, the D70 is it.
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Bruker en topping DX7s i stueanlegget. Bra den.
    Som dac/pre/hodetlf forsterker
     
    X

    X186841

    Gjest
    Har brukt en Smsl Su8 en periode og den var helt topp, men nysgjerrigheten på D70 ble for stor.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.989
    Antall liker
    20.124
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har brukt en Smsl Su8 en periode og den var helt topp, men nysgjerrigheten på D70 ble for stor.
    Og nå tester jeg Smsl SU-8... Hører svært lite feil.. Men trenger nok litt mer tid. Til kronene må jo den vere et scoop
     

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.541
    Antall liker
    781
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Pure audio nye dac, til et par tusind Dollars er der nogen som ved hvor den ligger på skalaen.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Nettsteder som 6Moons og MonoStereo er korrupte bløffsentraler . Det eneste som gjelder er Faktiske Uavhengige målinger i Stereophile, Audiosciencereview, HifiCritic og Australian Hifi, samt tyske Stereoplay/Audio IG italienske Souno
    Sterk påstand - begrunn gjerne med litt mer enn det du her gjør - blir mer seriøst (fra deg) da og således kanskje til mer nytte for oss du deler infoen med.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    De gir strålende subjektive kritikker til produkter som når de måles teknisk av andre viser seg å være bånn i bøtta. Google litt og sammenlign med Audiosciencereview og Archimagio Musings.
    Reklamebannere forteller en del. Man må jo leve av noe og man trenger positive reviews for å få inntekter.
    Det er ikke annet en glorifisert synsing med fine bilder. Selvsagt anmelder de også bra produkter ,det er vanskelig å unngå det.
    Anmeldelser uten teknisk dokumentasjon er reklame.. sånn er det bare.
    Men 6Moons driver med ren desinformasjon og bløff når de gjentakelse ganger roser snakeoil produkter
    https://6moons.com/audioreviews/entreq2/cables_3.html
    Entreq er en velkjent snakeoil leverandør som får positiv omtale. Sjekk heller Archimagios måling av Entreq jotdingstrekasse. Målingene viste betydelig økt støynivå men sånt får ikke 6Moons med seg...
    Skal se om jeg finner eksempler når jeg har PC , for kronglete på mobil ..
     
    Sist redigert:

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    915
    ser jeg et produkt jeg er interesert i testet på 6moons.com så blir jeg umiddelbart skeptisk. makan til snakeoil side
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Interessant test av Totaldac D1 six til ca 135 000,-

    https://www.audiosciencereview.com/...and-measurements-of-totaldac-d1-six-dac.8192/

    Som får fantastisk omtale av 6moons her:

    https://6moons.com/audioreviews2/totaldac3/4.html

    To conclude, the d1-six is a heavyweight on soundstage sorting, image lock, localization focus and recovery of recorded space. It's exceptionally illuminated and fully revealed on top and all that without pixilation artifacts or what audio lingo calls spot-lighting.

    Jeg er ikke i tvil om hvilke test jeg setter min lit til.

    -BB-
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Takk BB , det var et greit eksempel
    , tror det besvarer MusicBears kommentar
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Jepp. ASR testen linket jeg til i #21. 6moons er så borti natta av og til. Florerer noen rykter om at leverandørene må betale for testene. Dvs. Testen er kjøpt og betalt :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Høres det bra ut i mine ører, er det hva som teller,for meg . Å se seg blind på målinger alene er like dumt som å lese Sixmoons som det skulle være Bibelen.. Det er den siden ikke. To sider, samme snevre sak.
     

    Kristonio

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2018
    Innlegg
    102
    Antall liker
    94
    Torget vurderinger
    1
    Når et produkt som koster 135k måler dårligere enn et produkt til 5-10k, da er det rett og slett dårlig arbeid. Kanskje ingeniørene som designer disse "high end" produktene som måler dårlig, burde sette seg tilbake på skolebenken.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er nok mer et ønske om å være annerledes og kunne demonstrere en «forskjell». I dette tilfellet tror jeg nok konstruktøren vet hva han holder på med, men at han bevisst har valgt løsninger som passer inn i en bestemt historiefortelling uten hensyn til om konstruksjonen objektivt sett får dårligere ytelser på de fleste dimensjoner enn DAC-delen av en Chromecast til kr 399,-.

    For den tiltenkte målgruppen er de objektive ytelsene ikke relevante, men man er villig til å betale ganske mye for historiefortellingen og det å kunne høre «en forskjell». Det kan man nok høre i dette tilfellet, og når dingsen er såpass dyr er det også noen som greier å overbevise seg selv om at den hørbare forskjellen nødvendigvis må være til det bedre. De er målgruppen for slikt som dette, og hvis det er mange nok av dem til å selge en DAC i måneden eller så har jo konstruktøren gjort en bra jobb med det han satte seg fore å gjøre.

    Men det er definitivt ikke noe jeg ville kjøpt, uansett pris.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Som sagt, forsnevringer, med motsatt fortegn. Tiltro til målinger, og målinger alene er en grov forenkling. At noen liker det best sånn har jeg forståelse for. Noe jeg ikke forventer andre veien.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn