Digitale avspillere Spennende High end DAC som måler bra

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Er enklere å ha tillit til målinger enn til gullørene....
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Trådtittelen min fremstår smått ironisk etter målingene i ASR - det må sies.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    #39 & #41 - Ja, faktisk.
    I mange tilfeller gjelder dette.
    Det som fortoner seg utad er nemlig at alt som minner om panegyriske tilbakemeldinger om opplevelser blir avfeid som ‘blomsterspråk’ hvis det kommer fra en selger og hvis det kommer fra en journalist så er de enten kjøpt og betalt eller så er det en person som tilhører en slags pariakaste med mangelfull teknisk kompetanse.
    Her er et eksempel fra Stereo+
    ‘Ståle var på plass da saksofonisten Jane Ira Bloom presenterte sitt nye album «Above and Beyond», som både var mikset og spilt inn i Dolby Atmos:
    «Det høres ikke ut som et Dolby Atmos soundtrack hvor du blir angrepet av lyd fra alle kanter. Nei, dette er en live- opplevelse rett foran deg. Jane Ira Bloom som står på siden og hører på sin egen saksofon, kunne like gjerne spilt rett foran meg. Så ekte var det. Men det mest imponerende var trommelyden. En dynamikk som en hornhøyttaler, men med vekten til en dynamisk høyttaler. Atmos-miksen gjør at rommet rundt trommesettet blir totalt realistisk. Det er magisk», sier Ståle.

    Dette er selvsagt bare tull, så lenge det ikke forefinnes en graf fra en eller annen selvutnevnt måleguru man kan vise frem.

    Andre eksempler er tilbakemeldinger fra opplevelser fra rørforsterkere, som utelukkende er misforstått andre ordens søtladen forvrengning som pleaser ørene. Og dette kommer fra folk som sannsynligvis aldri har hørt et skikkelig røroppsett, engang!
    Og den der ‘ville ikke hatt det om man hadde kastet det etter meg’ blir enda mer tåpelig.

    Dette betyr nada for de måleopphengte, noe jeg finner ekstremt enfoldig, i mangel av et bedre uttrykk.

    Her er et bilde dere sikkert ikke har sett før >:D

    539C6D47-256E-41B0-8FC6-2F6B77534C55.jpg
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Testet mange DACer etter hvert.
    Men ingen som kan måle seg med Heed Obelisk DA
    Målemessig aner jeg ikke, men lyden som teller :)

    Mener jeg las at Bel Canto 2.5 og Hegel HD25 var ganske like?

    2.5 er mye dårligere enn Heed Obelisk DA, vertfall i mitt stueanlegg. Var som et slør over lyden.
    Så nå ligg den i kjellerstuen så lenge.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Bilde av armen din ? Du kvekker som ei gås ihvertfall, samma visa med grove forenklinger:p

    #39 & #41 - Ja, faktisk.
    I mange tilfeller gjelder dette.
    Det som fortoner seg utad er nemlig at alt som minner om panegyriske tilbakemeldinger om opplevelser blir avfeid som ‘blomsterspråk’ hvis det kommer fra en selger og hvis det kommer fra en journalist så er de enten kjøpt og betalt eller så er det en person som tilhører en slags pariakaste med mangelfull teknisk kompetanse.
    Her er et eksempel fra Stereo+
    ‘Ståle var på plass da saksofonisten Jane Ira Bloom presenterte sitt nye album «Above and Beyond», som både var mikset og spilt inn i Dolby Atmos:
    «Det høres ikke ut som et Dolby Atmos soundtrack hvor du blir angrepet av lyd fra alle kanter. Nei, dette er en live- opplevelse rett foran deg. Jane Ira Bloom som står på siden og hører på sin egen saksofon, kunne like gjerne spilt rett foran meg. Så ekte var det. Men det mest imponerende var trommelyden. En dynamikk som en hornhøyttaler, men med vekten til en dynamisk høyttaler. Atmos-miksen gjør at rommet rundt trommesettet blir totalt realistisk. Det er magisk», sier Ståle.

    Dette er selvsagt bare tull, så lenge det ikke forefinnes en graf fra en eller annen selvutnevnt måleguru man kan vise frem.

    Andre eksempler er tilbakemeldinger fra opplevelser fra rørforsterkere, som utelukkende er misforstått andre ordens søtladen forvrengning som pleaser ørene. Og dette kommer fra folk som sannsynligvis aldri har hørt et skikkelig røroppsett, engang!
    Og den der ‘ville ikke hatt det om man hadde kastet det etter meg’ blir enda mer tåpelig.

    Dette betyr nada for de måleopphengte, noe jeg finner ekstremt enfoldig, i mangel av et bedre uttrykk.

    Her er et bilde dere sikkert ikke har sett før >:D

    Vis vedlegget 548558
     
    X

    X186841

    Gjest
    Ingen får hørt alt som finnes vil jeg tro, derfor må man ha pålitelige data for å kunne snevre
    inn utvalget og ikke kaste bort tiden på alt mulig oppskrytt fjas.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ingen får hørt alt som finnes vil jeg tro, derfor må man ha pålitelige data for å kunne snevre
    inn utvalget og ikke kaste bort tiden på alt mulig oppskrytt fjas.
    Må en høre alt? Hører det jeg er interessert i, det holder for meg. Hvilke pålitelige data har du brukt når du har handlet og kjøpt opp gjennom? Leverer du med målebrev på de Audioquest kablene du selger?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^^ Det er ett viktig poeng, men det er også et poeng at for elektroniske komponenter kan vi beviselig oppnå så lav støy og forvrengning at de ikke farger lyden på noen hørbar måte. Slike komponenter låter nødvendigvis klin likt. Hvis alt ugagn ligger nedenfor -120 dB eller så er det ikke så mye mer å diskutere. Ikke så mye for hifi-anmeldere å skrive om heller.

    Som vi har diskutert flere ganger før bunner det i to helt ulike tilnærminger til hobbyen. Den ene forsøker å subjektivt «matche» fargede komponenter i et håp om at feilene og avvikene enten opphever hverandre eller på noen måte går opp i en høyere enhet. Den andre holder fast på begrepet high fidelity i betydningen troverdig gjengivelse av opptaket og vil helst unngå all unødvendig farging og forvrengning. Jeg vet hvor jeg selv står. :)
     
    X

    X186841

    Gjest
    For å finne det som kan intressere er det greit å ha ett pålitelig kart å gå etter.
    Når det gjelder de 2 andre spørsmålene så ser jeg ingen grunn til å svare.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.514
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Er enklere å ha tillit til målinger enn til gullørene....
    Du har vel ører selv? Er konsensus at målinger går foran det en hører selv? Makan til uselvstendig holdning..
    Kan da ikke reise verden rundt for å høre med mine egne ører..... da synes jeg en måling eller flere kan være et godt utgangspunkt. Så kan ørene komme inn i bildet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Er enklere å ha tillit til målinger enn til gullørene....
    Du har vel ører selv? Er konsensus at målinger går foran det en hører selv? Makan til uselvstendig holdning..
    Kan da ikke reise verden rundt for å høre med mine egne ører..... da synes jeg en måling eller flere kan være et godt utgangspunkt. Så kan ørene komme inn i bildet.
    Godt svart det. Hva kom først, ørene eller målingene, det er spørsmålet.. :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    ^^ Det er ett viktig poeng, men det er også et poeng at for elektroniske komponenter kan vi beviselig oppnå så lav støy og forvrengning at de ikke farger lyden på noen hørbar måte. Slike komponenter låter nødvendigvis klin likt. Hvis alt ugagn ligger nedenfor -120 dB eller så er det ikke så mye mer å diskutere. Ikke så mye for hifi-anmeldere å skrive om heller.

    Som vi har diskutert flere ganger før bunner det i to helt ulike tilnærminger til hobbyen. Den ene forsøker å subjektivt «matche» fargede komponenter i et håp om at feilene og avvikene enten opphever hverandre eller på noen måte går opp i en høyere enhet. Den andre holder fast på begrepet high fidelity i betydningen troverdig gjengivelse av opptaket og vil helst unngå all unødvendig farging og forvrengning. Jeg vet hvor jeg selv står. :)
    All elektronikk farver.. Dette med enhet osv blir så spirituelt at det virker som det vås... Kjøper det en liker, så funker det som oftest overraskende godt. Det uten ulike nevroser av den ene eller annen art. Og dernest fordi en sikkert er lettere døv og gir f i at ting må forstås FØR det funker.. :). Som sagt, ulik tilnærming. Uten at den ene er noe "bedre" enn den første..
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.257
    Antall liker
    9.487
    Torget vurderinger
    2
    Tilbake til tema .Lumin må jo sies å være high end. De målingene jeg har googlet med fram til viser teknologi av høy klasse , prisen også høy men man får noe virkelig bra og ikke en rebrandet Oppo eller sau i ulveklær. Ja jeg har hørt den og det låter bra også.. om det betyr noe
    https://i.nextmedia.com.au/Assets/lumin_d1_network_player_review_test.pdf

    I lavere priskllasser viser Stereophile og andre at Projects sine små bokser er gode greier til en overkommelig hifipris
     
    Sist redigert:
    X

    X186841

    Gjest
    Hva er hykleri ? Selger det jeg ikke ser noe vits i å bruke selv. De som kjøpte meget dyr nettverkskabel billig av meg og spurte hva jeg syntes, svarte jeg som sant var att jeg ikke hørte noen forskjell. Har beholdt noen Audioquest i stua fordi kona likte utseendet på de og det var de rimelige Pearl.

    For å finne det som kan intressere er det greit å ha ett pålitelig kart å gå etter.
    Når det gjelder de 2 andre spørsmålene så ser jeg ingen grunn til å svare.
    Det tror jeg du gjør klokt i, å ikke svare på eget hykleri.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hva er hykleri ? Selger det jeg ikke ser noe vits i å bruke selv. De som kjøpte meget dyr nettverkskabel billig av meg og spurte hva jeg syntes, svarte jeg som sant var att jeg ikke hørte noen forskjell. Har beholdt noen Audioquest i stua fordi kona likte utseendet på de og det var de rimelige Pearl.

    For å finne det som kan intressere er det greit å ha ett pålitelig kart å gå etter.
    Når det gjelder de 2 andre spørsmålene så ser jeg ingen grunn til å svare.
    Det tror jeg du gjør klokt i, å ikke svare på eget hykleri.
    Enkelt spørsmål... Hva slags " veikart" har du benyttet selv? Siden du synes "målinger" er det eneste rette. Du har jo kjøpt og solgt litt...

    Burde du ikke, som Asbjørn, gi bort kablene gratis? Det er jo noe du har fått, og ikke har de noen effekt, har de vel? For du har ikke kjøpt boutique kabler, du?
     
    X

    X186841

    Gjest
    Kan ikke huske å ha sagt att målinger er det eneste rette, men ett verktøy for å innsnevre utvalget. Kjøpt og solgt mye rart jeg, noe angrer man litt på i etterkant, men det er jo ett slags tidsfordriv og mye artigere enn å samle på blondeduker.
    Sålenge noen ser en nytteverdi synes jeg det er greit å få en slant for ting.
    Har forresten kastet endel som jeg anså å være for dårlig til å kunne selges eller gis bort, bla. noen audiofile USB kabler.
    Har faktisk kjøpt noen butikkkabler, ble ikke født med all viten, men lærer av egne feil.

    Hva er hykleri ? Selger det jeg ikke ser noe vits i å bruke selv. De som kjøpte meget dyr nettverkskabel billig av meg og spurte hva jeg syntes, svarte jeg som sant var att jeg ikke hørte noen forskjell. Har beholdt noen Audioquest i stua fordi kona likte utseendet på de og det var de rimelige Pearl.

    For å finne det som kan intressere er det greit å ha ett pålitelig kart å gå etter.
    Når det gjelder de 2 andre spørsmålene så ser jeg ingen grunn til å svare.
    Det tror jeg du gjør klokt i, å ikke svare på eget hykleri.
    Enkelt spørsmål... Hva slags " veikart" har du benyttet selv? Siden du synes "målinger" er det eneste rette. Du har jo kjøpt og solgt litt...

    Burde du ikke, som Asbjørn, gi bort kablene gratis? Det er jo noe du har fått, og ikke har de noen effekt, har de vel? For du har ikke kjøpt boutique kabler, du?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.257
    Antall liker
    9.487
    Torget vurderinger
    2
    Meget bra målinger ny pris var 75k men det ligger en brukt på Finn for 99k ,....
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Kan ikke huske å ha sagt att målinger er det eneste rette, men ett verktøy for å innsnevre utvalget. Kjøpt og solgt mye rart jeg, noe angrer man litt på i etterkant, men det er jo ett slags tidsfordriv og mye artigere enn å samle på blondeduker.
    Sålenge noen ser en nytteverdi synes jeg det er greit å få en slant for ting.
    Har forresten kastet endel som jeg anså å være for dårlig til å kunne selges eller gis bort, bla. noen audiofile USB kabler.
    Har faktisk kjøpt noen butikkkabler, ble ikke født med all viten, men lærer av egne feil.

    Hva er hykleri ? Selger det jeg ikke ser noe vits i å bruke selv. De som kjøpte meget dyr nettverkskabel billig av meg og spurte hva jeg syntes, svarte jeg som sant var att jeg ikke hørte noen forskjell. Har beholdt noen Audioquest i stua fordi kona likte utseendet på de og det var de rimelige Pearl.
    Enkelt spørsmål... Hva slags " veikart" har du benyttet selv? Siden du synes "målinger" er det eneste rette. Du har jo kjøpt og solgt litt...

    Burde du ikke, som Asbjørn, gi bort kablene gratis? Det er jo noe du har fått, og ikke har de noen effekt, har de vel? For du har ikke kjøpt boutique kabler, du?
    Lære av egne feil... Kanskje det burde være helt legitimit å ha egne erfaringer...? At det at disse erfaringene gir en den hobbyen en vil ha selv, uten å belegge sin sti med andre sin tekniske kompetanse?

    At du har som tidsfordriv å bla selge produkter som du overhodet ikke tror på er temmelig sært.. Men sikkert bedre enn blondeduker, som du skriver.

    At du pålegger andre å se nytteverdi i salgsøyeblikket, mens du fornekter at kabler har noen betydning i diskusjoner her inne, gjør det hele litt hult... Men du ser det sikkert ikke selv. Så regner med at Audioquest kablene fra deg blir solgt til en med forståelse av "nytteverdien"... Dvs de er pene å se på.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Hvis jeg leste Amir sine konklusjoner riktig så sa vel også disse at det var litt uventet at man ikke hørte mer av disse måleartifaktene han fant under lyttesesjon. Det sier vel også at man skal være litt forsiktig med å stirre seg blind på måleresultater. Jeg har hele tiden hevdet at man lett kan vekte betydninger feil og at målinger ikke er uttømmende.
    I mange tilfeller kan det være at det man kan lese best ut av perfekte målinger er at det kan suge livet ut av musikken.
    For Amir må jo dette være selve julekvelden og man kan ikke bli forledet til å tro at det ikke er en bias knyttet til målefrik-siden og anskaffelsesprisen her. Altså ‘som fanden leser bibelen’ gjelder begge veier.

    Denne kommentaren er også spesiell:
    "The Totaldac d1-six is an "R2R" DAC. Translation: "we wanted to build our own DAC because we know more than people who build DAC chips."
    Dette viser hvor navlebeskuende man kan bli når man mener man besitter den eneste sanne og farbare vei.
    Da er det godt at gullørene har sørget for alternative sannheter, som R2R og FPGA (som min DAC).
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.257
    Antall liker
    9.487
    Torget vurderinger
    2
    FGPA som Chord bruker har gode målinger å vise til. R2R DAC er forlot man for mange år siden pga høy kostnad og dårlig ytelse , jeg savner en god teknisk begrunnelse på hvorfor bruke den igjen. Mistenker det er for å skille seg ut , på samme måte som de tullete filterløse dac ene noen selger.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.211
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hehehe, nytteverdi? Ingen kjøper vel ting de ikke ser nytteverdi i? Men å selge ting man ikke har tro på, sågar forakter, er vel hakket verre enn å pushe ting man selv har tro på, forkvaklet forestilling eller ei. ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.151
    Antall liker
    10.657
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Et par innlegg til youtube videoer slettet da de ikke bringer noe som helst til bordet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hehe, da jeg ga bort mine Goertz høyttalerkabler forsikret jeg meg også om at mottakeren forsto at disse har så høy kapasitans at de er i stand til å ødelegge en effektforsterker og at vedkommende forsto hva de medfølgende Zobel-leddene var til. Tror ikke jeg hadde gjort det noe særlig som high end-selger. :)

    Det er en interessant påstand at «all elektronikk farver». På en måte er det jo sant, da vi kan måle så knøttsmå effekter som at en Ethernet-kabel er litt i klem på et bestemt punkt eller at det termiske støygulvet fra en 1500 ohm metallfoliemotstand ved 20 grader Celcius ligger ved 0,7 uV RMS målt med 20 kHz båndbredde. Men den menneskelige hørselen er tross alt begrenset i både båndbredde og oppløsning, og lytterommene våre tilfører enda mer begrensninger i form av et støygulv ved 30-35 dB SPL eller deromkring. Det vil sette klare grenser for hvilke forskjeller vi er i stand til å høre.

    Sagt på en annen måte: Jeg kan høre en mygg som flyr en halvmeter fra øret mitt på soverommet, men ikke hvis den er i den andre enden av rommet, og ihvertfall ikke hvis den gjemmer seg i støyen fra kjøleskapet på kjøkkenet. Da hører jeg ikke om lyden fra kjøleskapet «farves» av vingeslagene fra myggen eller ikke. På en meters hold er kjøleskapet kanskje 40 dB og myggen 0 dB, altså tilsvarende 1 % av kjøleskapslyden. Jeg vil ikke påta meg å skille mellom kjøleskap med og uten en mygg i en blindtest på tre-fire meters hold, men jeg vet hvordan man likevel kunne identifisert myggen via en målemikrofon og en FFT-analyse (og fastslått om det var en han- eller hunmygg ut fra frekvensen på vingeslagene).

    Hvis vi insisterer på at «all elektronikk farver» utelukker vi den opplagte null-hypotesen ved en lyttetest. Den er at «nah, disse dingsene låter klin likt og eventuelle opplevde forskjeller skyldes tilfeldigheter». Det er såpass lett å overbevise seg selv om at man hører forskjeller der ingen forskjeller eksisterer at det er litt dumt å utelukke den muligheten i utgangspunktet. Da vil man gå inn i enhver sammenligning med en antagelse om at dingsene låter forskjellig, det gjelder bare å sette fingeren på hva den forskjellen består i, og ganske snart vil man ha overbevist seg selv om at den låter slik og den låter sånn, selv om de to dingsene er helt identiske. Hvis man ikke kjenner seg igjen i det scenariet vil jeg påstå at man ikke har holdt på med denne hobbyen spesielt lenge, ettersom de fleste av oss har opplevd å sitte der og nikke gjenkjennende til en eller annen detalj i lydgjengivelsen, for så å kikke bak racket og oppdage at det var noe helt annet som var koblet til enn man trodde. Eller at en helt annen eq-profil var lastet inn.

    Jeg finner det mer produktivt å gå ut fra at alle tilstrekkelig gode komponenter låter klin likt, for så å forsøke å finne ut hvor grensen for «tilstrekkelig gode» egentlig går.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hehe, da jeg ga bort mine Goertz høyttalerkabler forsikret jeg meg også om at mottakeren forsto at disse har så høy kapasitans at de er i stand til å ødelegge en effektforsterker og at vedkommende forsto hva de medfølgende Zobel-leddene var til. Tror ikke jeg hadde gjort det noe særlig som high end-selger. :)

    Det er en interessant påstand at «all elektronikk farver». På en måte er det jo sant, da vi kan måle så knøttsmå effekter som at en Ethernet-kabel er litt i klem på et bestemt punkt eller at det termiske støygulvet fra en 1500 ohm metallfoliemotstand ved 20 grader Celcius ligger ved 0,7 uV RMS målt med 20 kHz båndbredde. Men den menneskelige hørselen er tross alt begrenset i både båndbredde og oppløsning, og lytterommene våre tilfører enda mer begrensninger i form av et støygulv ved 30-35 dB SPL eller deromkring. Det vil sette klare grenser for hvilke forskjeller vi er i stand til å høre.

    Sagt på en annen måte: Jeg kan høre en mygg som flyr en halvmeter fra øret mitt på soverommet, men ikke hvis den er i den andre enden av rommet, og ihvertfall ikke hvis den gjemmer seg i støyen fra kjøleskapet på kjøkkenet. Da hører jeg ikke om lyden fra kjøleskapet «farves» av vingeslagene fra myggen eller ikke. På en meters hold er kjøleskapet kanskje 40 dB og myggen 0 dB, altså tilsvarende 1 % av kjøleskapslyden. Jeg vil ikke påta meg å skille mellom kjøleskap med og uten en mygg i en blindtest på tre-fire meters hold, men jeg vet hvordan man likevel kunne identifisert myggen via en målemikrofon og en FFT-analyse (og fastslått om det var en han- eller hunmygg ut fra frekvensen på vingeslagene).

    Hvis vi insisterer på at «all elektronikk farver» utelukker vi den opplagte null-hypotesen ved en lyttetest. Den er at «nah, disse dingsene låter klin likt og eventuelle opplevde forskjeller skyldes tilfeldigheter». Det er såpass lett å overbevise seg selv om at man hører forskjeller der ingen forskjeller eksisterer at det er litt dumt å utelukke den muligheten i utgangspunktet. Da vil man gå inn i enhver sammenligning med en antagelse om at dingsene låter forskjellig, det gjelder bare å sette fingeren på hva den forskjellen består i, og ganske snart vil man ha overbevist seg selv om at den låter slik og den låter sånn, selv om de to dingsene er helt identiske. Hvis man ikke kjenner seg igjen i det scenariet vil jeg påstå at man ikke har holdt på med denne hobbyen spesielt lenge, ettersom de fleste av oss har opplevd å sitte der og nikke gjenkjennende til en eller annen detalj i lydgjengivelsen, for så å kikke bak racket og oppdage at det var noe helt annet som var koblet til enn man trodde. Eller at en helt annen eq-profil var lastet inn.

    Jeg finner det mer produktivt å gå ut fra at alle tilstrekkelig gode komponenter låter klin likt, for så å forsøke å finne ut hvor grensen for «tilstrekkelig gode» egentlig går.
    Som sagt, forskjellige måter å drive hobby på. Lengden en har drevet blir et litt ufint indirekte argument, noe jeg tror du ser..?

    Så er det store spørsmålet, hvordan definere "tilstrekkelig"? Hvis svaret kun er gitt av målinger vil jeg nok en gang hevde at det er en grov forsnevring. Men innser at kost/nytte funksjoner er lettere å implisere, når et sett grafer gir en de svar en ønsker, ikke timevis med lytting og uttesting. På lik linje med loudness, kapitalismen har mange nyanser. Og i så måte blir rene målinger, for å rettferdiggjøre et audio produkt uten bruk av analoge tilnærminger ved feks lyttepanel, et markedsgrep på linje med utstrakt bruk av forflata dynamikk.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Med den logikken der burde jeg ha gitt bort eller kasta både en Fiat, en Citroen, en Morris og muligens en Skoda jeg har hatt. Men det var faktisk andre som fant en bruksverdi og var fornøyd selvom jeg tok noen kroner. Merkelig nok finnes det mennesker med en annen oppfatning enn meg :p

    Kan ikke huske å ha sagt att målinger er det eneste rette, men ett verktøy for å innsnevre utvalget. Kjøpt og solgt mye rart jeg, noe angrer man litt på i etterkant, men det er jo ett slags tidsfordriv og mye artigere enn å samle på blondeduker.
    Sålenge noen ser en nytteverdi synes jeg det er greit å få en slant for ting.
    Har forresten kastet endel som jeg anså å være for dårlig til å kunne selges eller gis bort, bla. noen audiofile USB kabler.
    Har faktisk kjøpt noen butikkkabler, ble ikke født med all viten, men lærer av egne feil.

    Hva er hykleri ? Selger det jeg ikke ser noe vits i å bruke selv. De som kjøpte meget dyr nettverkskabel billig av meg og spurte hva jeg syntes, svarte jeg som sant var att jeg ikke hørte noen forskjell. Har beholdt noen Audioquest i stua fordi kona likte utseendet på de og det var de rimelige Pearl.
    Enkelt spørsmål... Hva slags " veikart" har du benyttet selv? Siden du synes "målinger" er det eneste rette. Du har jo kjøpt og solgt litt...

    Burde du ikke, som Asbjørn, gi bort kablene gratis? Det er jo noe du har fått, og ikke har de noen effekt, har de vel? For du har ikke kjøpt boutique kabler, du?
    Lære av egne feil... Kanskje det burde være helt legitimit å ha egne erfaringer...? At det at disse erfaringene gir en den hobbyen en vil ha selv, uten å belegge sin sti med andre sin tekniske kompetanse?

    At du har som tidsfordriv å bla selge produkter som du overhodet ikke tror på er temmelig sært.. Men sikkert bedre enn blondeduker, som du skriver.

    At du pålegger andre å se nytteverdi i salgsøyeblikket, mens du fornekter at kabler har noen betydning i diskusjoner her inne, gjør det hele litt hult... Men du ser det sikkert ikke selv. Så regner med at Audioquest kablene fra deg blir solgt til en med forståelse av "nytteverdien"... Dvs de er pene å se på.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Med den logikken der burde jeg ha gitt bort eller kasta både en Fiat, en Citroen, en Morris og muligens en Skoda jeg har hatt. Men det var faktisk andre som fant en bruksverdi og var fornøyd selvom jeg tok noen kroner. Merkelig nok finnes det mennesker med en annen oppfatning enn meg :p

    Kan ikke huske å ha sagt att målinger er det eneste rette, men ett verktøy for å innsnevre utvalget. Kjøpt og solgt mye rart jeg, noe angrer man litt på i etterkant, men det er jo ett slags tidsfordriv og mye artigere enn å samle på blondeduker.
    Sålenge noen ser en nytteverdi synes jeg det er greit å få en slant for ting.
    Har forresten kastet endel som jeg anså å være for dårlig til å kunne selges eller gis bort, bla. noen audiofile USB kabler.
    Har faktisk kjøpt noen butikkkabler, ble ikke født med all viten, men lærer av egne feil.
    Lære av egne feil... Kanskje det burde være helt legitimit å ha egne erfaringer...? At det at disse erfaringene gir en den hobbyen en vil ha selv, uten å belegge sin sti med andre sin tekniske kompetanse?

    At du har som tidsfordriv å bla selge produkter som du overhodet ikke tror på er temmelig sært.. Men sikkert bedre enn blondeduker, som du skriver.

    At du pålegger andre å se nytteverdi i salgsøyeblikket, mens du fornekter at kabler har noen betydning i diskusjoner her inne, gjør det hele litt hult... Men du ser det sikkert ikke selv. Så regner med at Audioquest kablene fra deg blir solgt til en med forståelse av "nytteverdien"... Dvs de er pene å se på.
    For disse produktene kom ingensteds fra... ;)... Ha din mening, det er et fritt land. Var bare nysgjerrig på alt du har kjøpt og solgt når du påstår å vite fasiten.. Men kanskje har du ikke den alikevel, bare noe du sier.. ;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som sagt, forskjellige måter å drive hobby på. Lengden en har drevet blir et litt ufint indirekte argument, noe jeg tror du ser..?

    Så er det store spørsmålet, hvordan definere "tilstrekkelig"? Hvis svaret kun er gitt av målinger vil jeg nok en gang hevde at det er en grov forsnevring. Men innser at kost/nytte funksjoner er lettere å implisere, når et sett grafer gir en de svar en ønsker, ikke timevis med lytting og uttesting. På lik linje med loudness, kapitalismen har mange nyanser. Og i så måte blir rene målinger, for å rettferdiggjøre et audio produkt uten bruk av analoge tilnærminger ved feks lyttepanel, et markedsgrep på linje med utstrakt bruk av forflata dynamikk.
    Slik jeg definerer «tilstrekkelig» i denne sammenhengen er det at en menneskelig lytter ikke lenger er i stand til å høre noen som helst forskjell, avvik eller degradering av lyden. Da er det godt nok, og per definisjon låter alle slike apparater likt. Det er fullt mulig å forbedre måleresultatene videre (Armand og jeg forsøker å få en 100 W effektforsterker ned mot -125 dB THD+N), men da er vi over i «bragging rights» heller enn noe som har praktisk betydning. Jeg påstår heller ikke at den forsterkeren vil låte forskjellig fra hverken en Benchmark AHB2 eller en Hypex NC400, men det er mulig å slå begge de forsterkerne med ganske mange dB i audiosciencereviews rangering. Hvis det var et kommersielt produkt ville vi selvsagt brukt det i reklamen, ja.

    Jeg er også fullt klar over at enkeltparametre som THD+N eller SINAD ikke er spesielt presise indikatorer på hvordan ting subjektivt oppleves, men det er gode nok indikatorer til å kunne si at bortenfor et visst nivå vil det sannsynligvis ikke være mulig å høre noen forskjell.
     

    Sony5600es

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2016
    Innlegg
    100
    Antall liker
    127
    Torget vurderinger
    7
    Kjøpte meg en Topping DX7S basert på følgende test som stemte for min del.

    PROS:
    • Clean, dynamic sound
    • Excellent features and usability
    • Great build (exceptional remote)
    • Low noise floor and black background

    The impression I get of the TOPPING DX7S is transparent, detailed and balanced that faithfully reproduces sound and lets your accompanying equipment do any colouring or alterations. Listening to Keb’ Mo’s “France” the DX7S rhythm and timing is spot-on just and there’s a great sense of depth in the soundstage that makes the live recording come alive.

    It’s very versatile as well, being a DAC, DAC + headphone amplifier, preamp or digital transport. Then, of course, there’s the single-ended or balanced headphone jacks allowing you to use almost any headphone in your arsenal without the need for adapters and that fantastic remote!

    At the retail price of $379, the DX7S is one of the cheaper units to offer balanced XLR output. It is an excellent and affordable solution for anyone wanting to dip their feet in the waters of balanced sound or just looking for a very capable DAC/AMP solution.
     

    Sony5600es

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2016
    Innlegg
    100
    Antall liker
    127
    Torget vurderinger
    7
    Kjøpte en brukt Shanling H1.1 headphone amp/DAC på FINN fredag og her er min tilbakemelding til selger:


    Da har jeg fått testet ut Shanling H1. 1 som DAC via RCA analog ut. Den låter
    sensasjonelt bra også via USB og PC. Den låter faktisk bedre enn Musical
    Fidelity MX-DAC og det skyldes nok en vesentlig bedre strømforsyning hos
    Shanling H1. 1. De to DAC`ene benytter samme Texas Instruments PCM 1795
    DAC (CMOS) MF MX-DAC benytter en liten og billig strømadapter 5V DC 2A.
    Oppgraderer jeg strømforsynigen til MF MX-DAC så vill den nok låte nesten
    like bra som Shanling H1. 1.

    Jeg må si at Shanling H1. 1 har overrasket meg 100% positivt og jeg hadde aldri trodd at den skulle låte så bra. Den greier å drive mine AKG K712 PRO uten problemer og det med meget god lyd. Det er det ikke mange headphone amp. som gjør da disse AKG headphone krever mye strøm. AKG K712 PRO er de beste hodetelefoner under NOK. 5.000,- men ulempen er at de krever en meget god og strømsterk headphone amp noe Shanling H1. 1er.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Som sagt, forskjellige måter å drive hobby på. Lengden en har drevet blir et litt ufint indirekte argument, noe jeg tror du ser..?

    Så er det store spørsmålet, hvordan definere "tilstrekkelig"? Hvis svaret kun er gitt av målinger vil jeg nok en gang hevde at det er en grov forsnevring. Men innser at kost/nytte funksjoner er lettere å implisere, når et sett grafer gir en de svar en ønsker, ikke timevis med lytting og uttesting. På lik linje med loudness, kapitalismen har mange nyanser. Og i så måte blir rene målinger, for å rettferdiggjøre et audio produkt uten bruk av analoge tilnærminger ved feks lyttepanel, et markedsgrep på linje med utstrakt bruk av forflata dynamikk.
    Slik jeg definerer «tilstrekkelig» i denne sammenhengen er det at en menneskelig lytter ikke lenger er i stand til å høre noen som helst forskjell, avvik eller degradering av lyden. Da er det godt nok, og per definisjon låter alle slike apparater likt. Det er fullt mulig å forbedre måleresultatene videre (Armand og jeg forsøker å få en 100 W effektforsterker ned mot -125 dB THD+N), men da er vi over i «bragging rights» heller enn noe som har praktisk betydning. Jeg påstår heller ikke at den forsterkeren vil låte forskjellig fra hverken en Benchmark AHB2 eller en Hypex NC400, men det er mulig å slå begge de forsterkerne med ganske mange dB i audiosciencereviews rangering. Hvis det var et kommersielt produkt ville vi selvsagt brukt det i reklamen, ja.

    Jeg er også fullt klar over at enkeltparametre som THD+N eller SINAD ikke er spesielt presise indikatorer på hvordan ting subjektivt oppleves, men det er gode nok indikatorer til å kunne si at bortenfor et visst nivå vil det sannsynligvis ikke være mulig å høre noen forskjell.
    Og fordi de låter likt så låter de "riktig"?

    Husker at jeg hadde en Bryston BDA dac, kjøpt basert på målinger, blant annet. Hadde lyttebesok av noen kompiser. En hadde med seg en gammel, ja nettopp, Audio Note dac. 1.1,så ut som et kråkereir innvendig. Og full av tantal og motstander av eksklusiv type og sære rør. Jeg ønsket virkelig at Bryston skulle være overlegen.. Alle målinger ville vist at Bryston hadde bedre målinger.. Skal ikke si mer enn at Bryston ble solgt...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    X

    X186841

    Gjest
    I dag var du jævlig vrang, for ørtende gang: Jeg har ikke fasit på noenting, men bruker tester med målinger som ett kart for hva som er verdt å utforske.
    Og min personlige smak skifter stadig etter form, humør og værtrykk :confused:

    Med den logikken der burde jeg ha gitt bort eller kasta både en Fiat, en Citroen, en Morris og muligens en Skoda jeg har hatt. Men det var faktisk andre som fant en bruksverdi og var fornøyd selvom jeg tok noen kroner. Merkelig nok finnes det mennesker med en annen oppfatning enn meg :p

    Kan ikke huske å ha sagt att målinger er det eneste rette, men ett verktøy for å innsnevre utvalget. Kjøpt og solgt mye rart jeg, noe angrer man litt på i etterkant, men det er jo ett slags tidsfordriv og mye artigere enn å samle på blondeduker.
    Sålenge noen ser en nytteverdi synes jeg det er greit å få en slant for ting.
    Har forresten kastet endel som jeg anså å være for dårlig til å kunne selges eller gis bort, bla. noen audiofile USB kabler.
    Har faktisk kjøpt noen butikkkabler, ble ikke født med all viten, men lærer av egne feil.
    Lære av egne feil... Kanskje det burde være helt legitimit å ha egne erfaringer...? At det at disse erfaringene gir en den hobbyen en vil ha selv, uten å belegge sin sti med andre sin tekniske kompetanse?

    At du har som tidsfordriv å bla selge produkter som du overhodet ikke tror på er temmelig sært.. Men sikkert bedre enn blondeduker, som du skriver.

    At du pålegger andre å se nytteverdi i salgsøyeblikket, mens du fornekter at kabler har noen betydning i diskusjoner her inne, gjør det hele litt hult... Men du ser det sikkert ikke selv. Så regner med at Audioquest kablene fra deg blir solgt til en med forståelse av "nytteverdien"... Dvs de er pene å se på.
    For disse produktene kom ingensteds fra... ;)... Ha din mening, det er et fritt land. Var bare nysgjerrig på alt du har kjøpt og solgt når du påstår å vite fasiten.. Men kanskje har du ikke den alikevel, bare noe du sier.. ;)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hvis de ikke degraderer lyden på noen som helst måte i hørbar grad, så låter de riktig, ja. At de også vil låte likt er en konsekvens. De vil også låte likt med en bypass hvor dingsen ikke er i kretsen.

    Personlig smak og behag er noe annet. :)
    Riktig som de oppfyller målekriterie ja. Skal ikke komne med noen lekse om forvrengning osv, den kan vi begge.. Må være en enkel verden, simulere, måle og velge å tro :). Og like tilfredstillende som andre måter å utøve hobbyen på.

    Såklart, personlig smak og behag, trumfer enhver måling.. Uansett..
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    I dag var du jævlig vrang, for ørtende gang: Jeg har ikke fasit på noenting, men bruker tester med målinger som ett kart for hva som er verdt å utforske.
    Og min personlige smak skifter stadig etter form, humør og værtrykk :confused:

    Med den logikken der burde jeg ha gitt bort eller kasta både en Fiat, en Citroen, en Morris og muligens en Skoda jeg har hatt. Men det var faktisk andre som fant en bruksverdi og var fornøyd selvom jeg tok noen kroner. Merkelig nok finnes det mennesker med en annen oppfatning enn meg :p
    For disse produktene kom ingensteds fra... ;)... Ha din mening, det er et fritt land. Var bare nysgjerrig på alt du har kjøpt og solgt når du påstår å vite fasiten.. Men kanskje har du ikke den alikevel, bare noe du sier.. ;)
    Så du er lik andre her inne? ;). Godt å få etablert det til neste gang du får lyst til å fortelle noen hvor ut på viddene de er når de har kjøpt noe de har trua på.. De har sikkert brukt et "veikart", de og.. En gretten gubbe gjenkjenner en annen.. :). Ha en fortsatt fin kveld!
     

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Hehe, da jeg ga bort mine Goertz høyttalerkabler forsikret jeg meg også om at mottakeren forsto at disse har så høy kapasitans at de er i stand til å ødelegge en effektforsterker og at vedkommende forsto hva de medfølgende Zobel-leddene var til. Tror ikke jeg hadde gjort det noe særlig som high end-selger. :)

    Det er en interessant påstand at «all elektronikk farver». På en måte er det jo sant, da vi kan måle så knøttsmå effekter som at en Ethernet-kabel er litt i klem på et bestemt punkt eller at det termiske støygulvet fra en 1500 ohm metallfoliemotstand ved 20 grader Celcius ligger ved 0,7 uV RMS målt med 20 kHz båndbredde. Men den menneskelige hørselen er tross alt begrenset i både båndbredde og oppløsning, og lytterommene våre tilfører enda mer begrensninger i form av et støygulv ved 30-35 dB SPL eller deromkring. Det vil sette klare grenser for hvilke forskjeller vi er i stand til å høre.

    Sagt på en annen måte: Jeg kan høre en mygg som flyr en halvmeter fra øret mitt på soverommet, men ikke hvis den er i den andre enden av rommet, og ihvertfall ikke hvis den gjemmer seg i støyen fra kjøleskapet på kjøkkenet. Da hører jeg ikke om lyden fra kjøleskapet «farves» av vingeslagene fra myggen eller ikke. På en meters hold er kjøleskapet kanskje 40 dB og myggen 0 dB, altså tilsvarende 1 % av kjøleskapslyden. Jeg vil ikke påta meg å skille mellom kjøleskap med og uten en mygg i en blindtest på tre-fire meters hold, men jeg vet hvordan man likevel kunne identifisert myggen via en målemikrofon og en FFT-analyse (og fastslått om det var en han- eller hunmygg ut fra frekvensen på vingeslagene).

    Hvis vi insisterer på at «all elektronikk farver» utelukker vi den opplagte null-hypotesen ved en lyttetest. Den er at «nah, disse dingsene låter klin likt og eventuelle opplevde forskjeller skyldes tilfeldigheter». Det er såpass lett å overbevise seg selv om at man hører forskjeller der ingen forskjeller eksisterer at det er litt dumt å utelukke den muligheten i utgangspunktet. Da vil man gå inn i enhver sammenligning med en antagelse om at dingsene låter forskjellig, det gjelder bare å sette fingeren på hva den forskjellen består i, og ganske snart vil man ha overbevist seg selv om at den låter slik og den låter sånn, selv om de to dingsene er helt identiske. Hvis man ikke kjenner seg igjen i det scenariet vil jeg påstå at man ikke har holdt på med denne hobbyen spesielt lenge, ettersom de fleste av oss har opplevd å sitte der og nikke gjenkjennende til en eller annen detalj i lydgjengivelsen, for så å kikke bak racket og oppdage at det var noe helt annet som var koblet til enn man trodde. Eller at en helt annen eq-profil var lastet inn.

    Jeg finner det mer produktivt å gå ut fra at alle tilstrekkelig gode komponenter låter klin likt, for så å forsøke å finne ut hvor grensen for «tilstrekkelig gode» egentlig går.
    Som sagt, forskjellige måter å drive hobby på. Lengden en har drevet blir et litt ufint indirekte argument, noe jeg tror du ser..?

    Så er det store spørsmålet, hvordan definere "tilstrekkelig"? Hvis svaret kun er gitt av målinger vil jeg nok en gang hevde at det er en grov forsnevring. Men innser at kost/nytte funksjoner er lettere å implisere, når et sett grafer gir en de svar en ønsker, ikke timevis med lytting og uttesting. På lik linje med loudness, kapitalismen har mange nyanser. Og i så måte blir rene målinger, for å rettferdiggjøre et audio produkt uten bruk av analoge tilnærminger ved feks lyttepanel, et markedsgrep på linje med utstrakt bruk av forflata dynamikk.
    Nå er du helt i din egen skodde, mister. Nå trenger du å puste ut med en pils her :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.506
    Antall liker
    35.405
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis de ikke degraderer lyden på noen som helst måte i hørbar grad, så låter de riktig, ja. At de også vil låte likt er en konsekvens. De vil også låte likt med en bypass hvor dingsen ikke er i kretsen.

    Personlig smak og behag er noe annet. :)
    Riktig som de oppfyller målekriterie ja. Skal ikke komne med noen lekse om forvrengning osv, den kan vi begge.. Må være en enkel verden, simulere, måle og velge å tro :). Og like tilfredstillende som andre måter å utøve hobbyen på.

    Såklart, personlig smak og behag, trumfer enhver måling.. Uansett..
    Konsekvensen av å ikke bruke mer tid og penger enn nødvendig på ting som ikke behøver å degradere lyden i det hele tatt er at man i stedet kan fokusere på det som faktisk betyr mye, dvs høyttalere og samspillet mellom rom og høyttalere. Det er der hele slaget står, og det er ingen høyttalere som er i nærheten av å være transparente. De låter forskjellig hele hurven. Det er ingen høyttalere som har forvrengningsnivåer som kan antas å være uhørbare under alle forhold. Ca 1 % THD+N i en hifi-høyttaler på litt volum vil være veldig bra, og da er vi sannsynligvis fortsatt i sonen med litt «personlighet».
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn