Digitale avspillere Spennende High end DAC som måler bra

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Ja, det var disse upålitelige ørene da, som hele tiden skaper problemer.... :rolleyes:
    Og sier man at man ikke liker utstående ører, så får man ‘høre’ at man er opptatt av design og eierglede! :cool:
    (Nå går jeg over til noe sterkere i glasset) :D
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Et godt eksempel på at én opplevelse ikke er verdt papiret den er skrevet på for andre er nettopp gåsehud. Hvorfor er det slik at man får gåsehud på en sang/passasje i dag, men ikke i morgen? Har utstyret blitt dårlig i mellomtiden?

    Min erfaring er at opplevelsen av lyd har veldig stor sammenheng med settingen man har laget rundt opplevelsen der og da. Hvorfor låter anlegget alltid dårligst når man skal demonstrere det for andre?
    Hvorfor låter det best når man bare slapper av med en kald en i fred og ro en fredags kveld?

    Siden opplevelser varierer vilt, ikke bare fra person til person, men også hos samme person til forskjellige tider, så sier det seg nesten selv at enkeltstående opplevelser i seg selv sier fint lite.

    Målinger er ikke spesielt godt egnet til å forhåndskalkulere graden av gode opplevelser for et individ, men de er godt egnet til å sammenligne relativ kvalitet og i noen tilfeller for å kalkulere en sannsynlighet for generell preferanse.

    Man velger selv om man skal la elektronikken være en del av den hørbare lydsignaturen eller om man skal la rommet og høyttaleren stå alene for den biten, men slik jeg ser det er det svært begrenset overføringsverdi for andre uansett hva man velger. Der er målinger mye bedre egnet.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Et godt eksempel på at én opplevelse ikke er verdt papiret den er skrevet på for andre er nettopp gåsehud. Hvorfor er det slik at man får gåsehud på en sang/passasje i dag, men ikke i morgen? Har utstyret blitt dårlig i mellomtiden?

    Min erfaring er at opplevelsen av lyd har veldig stor sammenheng med settingen man har laget rundt opplevelsen der og da. Hvorfor låter anlegget alltid dårligst når man skal demonstrere det for andre?
    Hvorfor låter det best når man bare slapper av med en kald en i fred og ro en fredags kveld?

    Siden opplevelser varierer vilt, ikke bare fra person til person, men også hos samme person til forskjellige tider, så sier det seg nesten selv at enkeltstående opplevelser i seg selv sier fint lite.

    Målinger er ikke spesielt godt egnet til å forhåndskalkulere graden av gode opplevelser for et individ, men de er godt egnet til å sammenligne relativ kvalitet og i noen tilfeller for å kalkulere en sannsynlighet for generell preferanse.

    Man velger selv om man skal la elektronikken være en del av den hørbare lydsignaturen eller om man skal la rommet og høyttaleren stå alene for den biten, men slik jeg ser det er det svært begrenset overføringsverdi for andre uansett hva man velger. Der er målinger mye bedre egnet.
    Mye fornuftig her, coolio, men man må ta inn over seg at man faktisk også kan ratte seg bort fra sine egne preferanser, feks. klangsignatur med å bare bruke målinger som baseline.
    Da må man velge bort det man liker best for å velge det man sekundært liker. Noen tvinger seg nok til å like et lydbilde de har rattet seg frem til fordi det er mer korrekt fra et målemessig og nøytralt/troverdig ståsted.
    Og det er vel greit. Jeg har også en del kjepphester som får meg til å sove bedre.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Tror ikke dere er så uenige?
    Å handle hifi etter å ha lest en (subjektiv) test, er like nisse som å handle ut fra en (objektiv) måling. Men begge kan brukes veiledende.
    Choose your poison.
    Et annet alternativt er å sondere terrenget hos folk man kan feste sin lit til. Fortsatt veiledende, seff.
    Men de aller fleste ender vel opp med å bruke ørene sine - du vet, de upålitelige jævlene - før de plasher ut pengene, får en håpe? :rolleyes:
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Angåene målinger.
    Streamer fra Moon og Chromecast har jo to helt forskjellige måleresultater.
    Chromecast er helt forferdelig, vertfall for oss som er vant å se at støygulvet ligg på - 120db eller så.. Chromecast lå vel på enorme - 60?

    https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review-and-measurements-of-chromecast-audio-digital-output.4544/


    Desverre likte jeg ikke appen til moon så den ble solgt igjen, da det låt like godt med Chromecast via min DAC, Heed Obelisk DA.

    Så når de gjelder streamer er vel ikke det så nøye hvis en har en god DAC
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Spør en vinylfantast om lavt støygulv og høy oppløsning er de eneste saliggjørende kriteriene....
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Distinctive; helt klart! Kunsten å ratte seg bort i natta er ingen heksekunst og garantert noe de fleste med tilgang til kraftig dsp gjør i både hytt og gevær.
    Det diffuse og vanskelige å tolke med målinger er oftest relatert til det som treffer øret/mikrofonen, og har man begrenset forståelse for dsp og/eller psykoakustikk (og fysiske begrensninger i høyttalerene for den del) så spiller man egentlig like mye bingo som med blindkjøp av diverse elektronikk.
    Fordelen da er bare at det er enklere å rote seg tilbake til start igjen!

    Jeg tror det er minst like viktig for de av oss som driver med dsp-fikling å komme seg ut og lytte til mange forskjellige anlegg slik at man hele tiden oppdaterer referansene sine. Det går ikke lange tiden før man blir vandt til lyden man selv har og skaper sin egen nye "preferanse".

    For min del har Duet Audio med alle sine spinnville og vellydende produkter fungert bra som rekalibratører når jeg har trodd jeg har nærmet meg noe. Når jeg "kjente igjen" lyden hos Renaissance audio på Sonus Faber A...bsurdium? (900 000 ++) sammenlignet med egen lyd her forleden uke, så ble jeg egentlig ganske lettet. Har brukt veldig mye tid på kalibrering de siste ukene uten å komme helt i mål, så det var en slags anerkjennelse om at jeg er litt på riktig vei.

    (Ikke at det ikke låt bedre hos Roald altså, det var fantastiske høyttalere jeg gjerne ville hatt.)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Spør en vinylfantast om lavt støygulv og høy oppløsning er de eneste saliggjørende kriteriene....
    Å drive med målinger og ha vinyl som hovedinteresse er som olje og vann... Og da sier jeg på ingen måte at det ene ekskluderer det andre, snarere at tingenes iboende orden gjør at kreftene jobber imot hverandre...
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Spør en vinylfantast om lavt støygulv og høy oppløsning er de eneste saliggjørende kriteriene....
    Hehehe, tror at at disse gir F i de kriteriene (og folka som elsker de).
    Bruker selv rør og vinyl, så jeg har valgt min måte å lytte til musikken min på.
    Men klart, når man kjeder seg, feks på varme dager som denne, der rør blir da noe upraktisk, så hender det at en hopper inn i visse tråder likevel, med øl og popkorn som følgesvenn ;)

    20190728_230315.jpg

    Bildet er kun til illustrasjon. Jeg drikker seff hipsterøl:cool:
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Trodde snart folk hadde fått med seg at lydpreferansene spriker på linje med størrelsesforskjellen på et atom og et solsystem. Umulig å bli enig da, men det kan virke som det er viktig å påpeke at de "andre" tar feil.
    Noen koser seg med musikk via et anlegg som er basert på rør og harmonier og andere på gode målinger.
    Håper aller tenker på den beste musikkopplevelsen for seg selv, oppe i det hele.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Angåene målinger.
    Streamer fra Moon og Chromecast har jo to helt forskjellige måleresultater.
    Chromecast er helt forferdelig, vertfall for oss som er vant å se at støygulvet ligg på - 120db eller så.. Chromecast lå vel på enorme - 60?

    https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review-and-measurements-of-chromecast-audio-digital-output.4544/


    Desverre likte jeg ikke appen til moon så den ble solgt igjen, da det låt like godt med Chromecast via min DAC, Heed Obelisk DA.

    Så når de gjelder streamer er vel ikke det så nøye hvis en har en god DAC
    Ja, det stemmer nok. I linken din viser audiosciencereview at det analoge signalet ut av en god DAC er identisk enten digitalsignalet kommer fra Chromecast ($35) eller fra en Audio Precision APx555 ($28000). En god DAC eliminerer det eventuelle jitteret fra kilden, mens en dårlig begynner å «avsløre forskjeller» mellom digitale kilder ved å omforme digitalt jitter til analog forvrengning. Det er ikke et tegn på kvalitet.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg vil anta at den nye kreasjonen til Asbjørn og Armand vil ønskes testet av likesinnede Amir.
    Det er isåfall naturlig. Alle liker jo å få anerkjennelse (som sikkert kommer).
    Men noen av de som kjøper utstyr liker også å lese om de kommende kreasjoner som del av utvelgelsesprosessen og som del av hobbyen, faktisk! Blant enkelte virker det som om dette har null verdi og bare anses som bortkastet noe vi til stadighet får opplest. Det er greit for meg, men la oss som har interesse for dette få kose oss med denne lektyren. Nå har vi jo ikke Fidelity lengre og ikke alle koser seg med white papers.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Nå har vi jo ikke Fidelity lengre og ikke alle koser seg med white papers.

    Mellomtingen der, er og diskutere med folk en bryr seg om, selv om lyd idealer spriker i alle retninger. Mange som leser litt her og der og sammen får en meningsutvekslinger av informasjon som er helt essensielt for min del ihvertfall.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil anta at den nye kreasjonen til Asbjørn og Armand vil ønskes testet av likesinnede Amir.
    Det er isåfall naturlig. Alle liker jo å få anerkjennelse (som sikkert kommer).
    Men noen av de som kjøper utstyr liker også å lese om de kommende kreasjoner som del av utvelgelsesprosessen og som del av hobbyen, faktisk! Blant enkelte virker det som om dette har null verdi og bare anses som bortkastet noe vi til stadighet får opplest. Det er greit for meg, men la oss som har interesse for dette få kose oss med denne lektyren. Nå har vi jo ikke Fidelity lengre og ikke alle koser seg med white papers.
    Takk for det. Kan jeg få henvise til denne tråden, enslags forhåndslektyre om en kommende kreasjon?
    https://www.hifisentralen.no/forume...terkere-etc/84378-hva-med-noen-chipamper.html

    Jeg har ihvertfall lært en hel del i løpet av tre års utvikling. Vi kunne sikkert spedd på med mer blomstrende beskrivelser om hvor fantastisk dingsen kommer til å låte, men for min del holder det å kunne fastslå at det sannsynligvis ikke vil være noen hørbar forskjell mellom den og andre state of the art effektforsterkere. :)
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.542
    Sted
    Sørlandet
    Vi kunne sikkert spedd på med mer blomstrende beskrivelser om hvor fantastisk dingsen kommer til å låte, men for min del holder det å kunne fastslå at det sannsynligvis ikke vil være noen hørbar forskjell mellom den og andre state of the art effektforsterkere. :)
    Neida... ikke noe behov for blomsterspråk. Få tak i noen high end kabinetter med diverse velkjente logoer som feks Dartzeel, Mcintosh, Audio Research, MBL, T+A, Gryphon osv osv osv.. så slenger dere ut den originale innmaten og erstatter den med deres samt noen blylodd.

    Folk vil narres og dem betaler gjerne dyrt for det så la galskapen leve! Og med fete, kjente kabinetter og logos så øker eiergleden sies det.

    -BB-
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg tror nok Dartzeel kommer til å måle langt dårligere, men det kan fort bli et tankekors hvis den lyder uovertruffen blant de såkalte gullørene. Men disse vet jo ikke sitt eget beste, så det er kanskje like greit ;)

    Og fete, kjente kabinetter øker helt klart eiergleden (og det sier jeg uten et snev av ironi, så det viser jo at preferanser avviker).
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.542
    Sted
    Sørlandet
    Jeg tror nok Dartzeel kommer til å måle langt dårligere, men det kan fort bli et tankekors hvis den lyder uovertruffen blant de såkalte gullørene. Men disse vet jo ikke sitt eget beste, så det er kanskje like greit ;)
    Kanskje det er på tide at Dartzeel kommer med et produkt som både låter bra og samtidig måler like eksepsjonelt som prisen skulle tilsi? En vinn-vinn situasjon med andre ord.

    -BB-
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg vil anta at den nye kreasjonen til Asbjørn og Armand vil ønskes testet av likesinnede Amir.
    Det er isåfall naturlig. Alle liker jo å få anerkjennelse (som sikkert kommer).
    Men noen av de som kjøper utstyr liker også å lese om de kommende kreasjoner som del av utvelgelsesprosessen og som del av hobbyen, faktisk! Blant enkelte virker det som om dette har null verdi og bare anses som bortkastet noe vi til stadighet får opplest. Det er greit for meg, men la oss som har interesse for dette få kose oss med denne lektyren. Nå har vi jo ikke Fidelity lengre og ikke alle koser seg med white papers.
    Takk for det. Kan jeg få henvise til denne tråden, enslags forhåndslektyre om en kommende kreasjon?
    https://www.hifisentralen.no/forume...terkere-etc/84378-hva-med-noen-chipamper.html

    Jeg har ihvertfall lært en hel del i løpet av tre års utvikling. Vi kunne sikkert spedd på med mer blomstrende beskrivelser om hvor fantastisk dingsen kommer til å låte, men for min del holder det å kunne fastslå at det sannsynligvis ikke vil være noen hørbar forskjell mellom den og andre state of the art effektforsterkere. :)
    Har sett tråden, ja.
    Kommer dere til å legge dette ut med skjema, mm. slik at selvbyggere kan bygge amp selv, helt uten royalties?
    Da er jo heller ikke blomsterspråk nødvendig, ihvertfall så lenge ingen økonomiske interesser er inne i bildet.
    Når målgruppen er målefreaks så er jo heller ikke blomsterspråk nødvendig. Det holder nok med å si at den er minst like god som gullørene sine SOtA apparater. Dette er jo selve manifestasjonen av blomsterspråk myntet på målgruppen! :rolleyes:
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Jeg vil anta at den nye kreasjonen til Asbjørn og Armand vil ønskes testet av likesinnede Amir.
    Det er isåfall naturlig. Alle liker jo å få anerkjennelse (som sikkert kommer).
    Men noen av de som kjøper utstyr liker også å lese om de kommende kreasjoner som del av utvelgelsesprosessen og som del av hobbyen, faktisk! Blant enkelte virker det som om dette har null verdi og bare anses som bortkastet noe vi til stadighet får opplest. Det er greit for meg, men la oss som har interesse for dette få kose oss med denne lektyren. Nå har vi jo ikke Fidelity lengre og ikke alle koser seg med white papers.
    Har målemafiaen sperret tilgangen til 6Moons?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg tror nok Dartzeel kommer til å måle langt dårligere, men det kan fort bli et tankekors hvis den lyder uovertruffen blant de såkalte gullørene. Men disse vet jo ikke sitt eget beste, så det er kanskje like greit ;)
    Kanskje det er på tide at Dartzeel kommer med et produkt som både låter bra og samtidig måler like eksepsjonelt som prisen skulle tilsi? En vinn-vinn situasjon med andre ord.

    -BB-
    Så lenge målgruppen er OPG (Oligark-Pariakaste-Gullører,) så holder det sikkert at det låter bra >:D
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg vil anta at den nye kreasjonen til Asbjørn og Armand vil ønskes testet av likesinnede Amir.
    Det er isåfall naturlig. Alle liker jo å få anerkjennelse (som sikkert kommer).
    Men noen av de som kjøper utstyr liker også å lese om de kommende kreasjoner som del av utvelgelsesprosessen og som del av hobbyen, faktisk! Blant enkelte virker det som om dette har null verdi og bare anses som bortkastet noe vi til stadighet får opplest. Det er greit for meg, men la oss som har interesse for dette få kose oss med denne lektyren. Nå har vi jo ikke Fidelity lengre og ikke alle koser seg med white papers.
    Har målemafiaen sperret tilgangen til 6Moons?
    Skulle ikke forundre meg! Godt vi fremdeles har PF, da ;D
     

    vrøvl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.05.2009
    Innlegg
    943
    Antall liker
    308
    Torget vurderinger
    1
    I dette tilfellet tror jeg nok konstruktøren vet hva han holder på med, men at han bevisst har valgt løsninger som passer inn i en bestemt historiefortelling uten hensyn til om konstruksjonen objektivt sett får dårligere ytelser på de fleste dimensjoner enn DAC-delen av en Chromecast til kr 399,-.

    For den tiltenkte målgruppen er de objektive ytelsene ikke relevante, men man er villig til å betale ganske mye for historiefortellingen og det å kunne høre «en forskjell». Det kan man nok høre i dette tilfellet, og når dingsen er såpass dyr er det også noen som greier å overbevise seg selv om at den hørbare forskjellen nødvendigvis må være til det bedre.
    Hi-fi som sjamanisme, det er det vi må vekk ifra. Er jeg en objektivist da?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Hi-fi som sjamanisme, det er det vi må vekk ifra
    Hva i alle dager skal man med HiFiSentralen da?
    Særinteresse for sære folk som leser White Papers med en hånd på senga og lukket Facebookgruppe for subjektivister? Dette viser vel spriket mellom leirer bedre enn noe annet (det fordrer selvsagt at definisjonen på sjamanisme har fellestrekk).
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Du må slutte å lage leirer Distinctive. De gruppene du snakker om er nærmest ikke eksisterende.
    De fleste bruker litt av alt. Ser på målinger. Kanskje måler litt selv for moro skyld.
    Leser omtaler. Stoler ofte på en skribent som har sammenfallende preferanser.
    Prater med andre entusiaster å kommer videre på den måten. At det sitter gullører å målemafia på hver sin side er det reneste tøv.
    Dette drar hele sentralen med i dass. For å si det på godt norsk.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg vil anta at den nye kreasjonen til Asbjørn og Armand vil ønskes testet av likesinnede Amir.
    Det er isåfall naturlig. Alle liker jo å få anerkjennelse (som sikkert kommer).
    Men noen av de som kjøper utstyr liker også å lese om de kommende kreasjoner som del av utvelgelsesprosessen og som del av hobbyen, faktisk! Blant enkelte virker det som om dette har null verdi og bare anses som bortkastet noe vi til stadighet får opplest. Det er greit for meg, men la oss som har interesse for dette få kose oss med denne lektyren. Nå har vi jo ikke Fidelity lengre og ikke alle koser seg med white papers.
    Godt sagt - white papers er ikke for alle :)
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Du må slutte å lage leirer Distinctive. De gruppene du snakker om er nærmest ikke eksisterende.
    De fleste bruker litt av alt. Ser på målinger. Kanskje måler litt selv for moro skyld.
    Leser omtaler. Stoler ofte på en skribent som har sammenfallende preferanser.
    Prater med andre entusiaster å kommer videre på den måten. At det sitter gullører å målemafia på hver sin side er det reneste tøv.
    Dette drar hele sentralen med i dass. For å si det på godt norsk.
    Enig med mye. De aller fleste er befinner seg nok mellom ytterpunktene, meg inkl. Man heller litt hit og dit etter behov og kontekst.
    Men ikke vanskelig å spotte hvem som er godt forplantet i ytterfløyene. Vi har de som mener at det er umulig å få til god lydgjengivelse uten digital korreksjon, og vi har de som mener implementering av nevnte gir syntetisk lyd. Det som drar HFS ned i dass, er den skarpe formuleringen enkelte kaster rundt seg med. Skal innrømme at jeg har mine øyeblikk, jeg også. Men det er seff kun i selvforsvar!:rolleyes:
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Enig med mye. De aller fleste er befinner seg nok mellom ytterpunktene, meg inkl. Man heller litt hit og dit etter behov og kontekst.
    Men ikke vanskelig å spotte hvem som er godt forplantet i ytterfløyene. Vi har de som mener at det er umulig å få til god lydgjengivelse uten digital korreksjon, og vi har de som mener implementering av nevnte gir syntetisk lyd. Det som drar HFS ned i dass, er den skarpe formuleringen enkelte kaster rundt seg med. Skal innrømme at jeg har mine øyeblikk, jeg også. Men det er seff kun i selvforsvar!:rolleyes:
    Hadde vi vært A4 mennesker så hadde vi vel pratet mer med betjeningen hos Elkjøp enn å boltre oss på dette forum. Bråkmakerne, er (heldigvis) stort sett borte fra dette nettsted, og det er bra. Så får entusiastene heller tåle at noen er mer entusiaster enn andre - er det ikke så enkelt da?
    Vi skal også være bevisst på at det sitter tusenvis og kun leser - leser hva entusiastene (!) kan/hevder/mener/osv - til stor interesse! Fordi dette nettsted er så langt fra praten med en Elkjøp ansatt som det kan la seg gjøre.

    Sånt sett (og fra min side igjen) stor takk til Høvdingen og alle Moderatorer som bruker tid på å opprettholde denne hi-fi-lekekassa :)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Angåene målinger.
    Streamer fra Moon og Chromecast har jo to helt forskjellige måleresultater.
    Chromecast er helt forferdelig, vertfall for oss som er vant å se at støygulvet ligg på - 120db eller så.. Chromecast lå vel på enorme - 60?

    https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review-and-measurements-of-chromecast-audio-digital-output.4544/


    Desverre likte jeg ikke appen til moon så den ble solgt igjen, da det låt like godt med Chromecast via min DAC, Heed Obelisk DA.

    Så når de gjelder streamer er vel ikke det så nøye hvis en har en god DAC
    Ja, det stemmer nok. I linken din viser audiosciencereview at det analoge signalet ut av en god DAC er identisk enten digitalsignalet kommer fra Chromecast ($35) eller fra en Audio Precision APx555 ($28000). En god DAC eliminerer det eventuelle jitteret fra kilden, mens en dårlig begynner å «avsløre forskjeller» mellom digitale kilder ved å omforme digitalt jitter til analog forvrengning. Det er ikke et tegn på kvalitet.
    Der har du nok løsningen på streamer forskjellene når en har DAC utenom.

    "En god DAC eliminerer det eventuelle jitteret fra kilden, mens en dårlig begynner å «avsløre forskjeller» mellom digitale kilder ved å omforme digitalt jitter til analog forvrengning. Det er ikke et tegn på kvalitet."
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.261
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    Spør en vinylfantast om lavt støygulv og høy oppløsning er de eneste saliggjørende kriteriene....
    Å drive med målinger og ha vinyl som hovedinteresse er som olje og vann... Og da sier jeg på ingen måte at det ene ekskluderer det andre, snarere at tingenes iboende orden gjør at kreftene jobber imot hverandre...
    Been there done that. Høres ut som meg det,,, vinylen står bare til pynt nå...
    Men målinger og vinyl er ytterst relevant da vi måler på nivå og forskjeller som absolutt er hørbare ;)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Lurer på hvor jeg står jeg i denne polariseringen av hifi-interesserte? Forslag mottas med takk.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.520
    Antall liker
    35.419
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kommer dere til å legge dette ut med skjema, mm. slik at selvbyggere kan bygge amp selv, helt uten royalties?
    Da er jo heller ikke blomsterspråk nødvendig, ihvertfall så lenge ingen økonomiske interesser er inne i bildet.
    Når målgruppen er målefreaks så er jo heller ikke blomsterspråk nødvendig. Det holder nok med å si at den er minst like god som gullørene sine SOtA apparater. Dette er jo selve manifestasjonen av blomsterspråk myntet på målgruppen! :rolleyes:
    Det har vi ikke bestemt ennå. Vi har jo konstruert den rundt en IC som har gått ut av produksjon, pluss at det hele forutsetter et fire-lags kretskort med knøttsmå overflatemonterte komponenter, så bare å ha kretsdiagrammet med komponentverdier ville ikke hjelpe så mye for en DIY’er. Prototypen har i det minste lavere forvrengning enn Armands R&S målerigg, men om Amirs APx555 er i stand til å måle forvrengningen fra den vet vi ikke. :)

    https://www.audiosciencereview.com/...s-a-new-audio-precision-analyzer-apx555.3442/
     

    kakofoni

    Medlem
    Ble medlem
    05.07.2019
    Innlegg
    43
    Antall liker
    6
    Torget vurderinger
    1
    Etter å ha lest ASR anser jeg Totaldac for å ha like høy troverdighet som Maxwell MX.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.542
    Sted
    Sørlandet
    Det er forøvrig en meget interessant utvikling i ASR Totaldac tråden etter at Totaldac eieren har meldt seg på:

    "I am Vincent, owner of Totaldac. Thank you for trying to prove that Totaldac graph is correct, and I am sorry that you failed in this task"

    "You think in your head like a standard measurement technician. I think in my head like a R&D engineer (and optimiser by listening tests). We won't agree, we don't make measurements with the same aim"

    "I don't care about your measurements, I just don't want to let some of you say that it is a poor DAC design and with fake graphs on Totaldac web site"


    Amir:

    Audiophiles need to wake up and get out of their illusions of audio. Reality is a cold, hard place for them to be sure. But it is also liberating when you can prove something, than claim it! Fact is that people buy flawed audio products because they are totally deaf to their artifacts. This proves their inability to be critical listeners.

    -BB-
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det er forøvrig en meget interessant utvikling i ASR Totaldac tråden etter at Totaldac eieren har meldt seg på:

    "I am Vincent, owner of Totaldac. Thank you for trying to prove that Totaldac graph is correct, and I am sorry that you failed in this task"

    "You think in your head like a standard measurement technician. I think in my head like a R&D engineer (and optimiser by listening tests). We won't agree, we don't make measurements with the same aim"

    "I don't care about your measurements, I just don't want to let some of you say that it is a poor DAC design and with fake graphs on Totaldac web site"


    Amir:

    Audiophiles need to wake up and get out of their illusions of audio. Reality is a cold, hard place for them to be sure. But it is also liberating when you can prove something, than claim it! Fact is that people buy flawed audio products because they are totally deaf to their artifacts. This proves their inability to be critical listeners.

    -BB-
    Nei, det finnes selvsagt ikke 2 leirer.....
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.542
    Sted
    Sørlandet
    Nei, det finnes selvsagt ikke 2 leirer.....
    The thread went and did exactly what it was supposed to, it reviewed the DAC without bias or prejudice and presented the results. Some people have an emotional response to that and cannot accept the results and insist that it sounds better than it measures
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg sier ikke at mine rør amper måler best i hele verden - men bytte dem ut med mye av de andre ampene som ramses opp her inne som måler langt bedre - Thanks, but no thanks!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn