Spendor Audio System

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.384
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Hallvar har gjort sig förtjänt av all mulig skryt! Fick levert SP100R2 på dörren på onsdag av Hallvar och hela processen från lytteseans genom bestilling och köp till levering och uppföljning under vägens gång har varit exemplarisk och till efterfölje. Jag har fått svar på mail på under timmen och blivit informerad om utvecklingen nästan dagligen! Trodde nästan de dagarna var över, men det finns fortfarande eldsjälar där ute som gör det lilla extra och står på för kunderna!

    Stort tack till Audioaktøren/Norsk Hi-Fi Center och speciellt Hallvar Rostad.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.384
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Hade planlagt dagen till justering, placering och litt lytting, men femåringen är sjuk och hemma från barnehagen så planerna blev något ändrade, men litt har jag fått gjort. Sonen ser tv samtidigt så båda är i grund ganska nöjda!

    Bilder av nya SP100R2 Vintage Edition på högst midlertidige stativer (väntar på nya)

    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
    image.jpg
     

    Vedlegg

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Nydelig klassisk design det der, crosswind.
    Lykke til med det musiklaske samlivet med klassisk Spendor!

    Jeg har også god erfaring fra handel med Hallvar Rostad.
    Har ikke vært i butikken og truffet ham, men fikk allverdens tillit og oppfølging da jeg kjøpte mine Spendor Classic SP2/3R2.
    De spiller fremdeles med Naim SuperUniti i dagligstua vår, har blitt en integrert del av dagliglivet vårt, uten at jeg maser noe om det på HFS.
    Høyttalere å bli glad i.

    Hvilken type stativer går du for, forresten?
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.384
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Tack ottone, Spendor är så definitivt en högtalare att bli glad i! Flott hantverk rent byggmässigt och spelar engagerande rätt ut av eskene, om än litt slankt i botten och litt pågående i toppen. Men detta har lite att säga efter bara några få timmar, det kommer gå sig till med litt mer speltid och justering.

    Var litt osäker på stativer, men siden dessa ska stå i dagligstuen blev kompromissen något relativt slankt och diskrét. Spendor har nu egna de säljer till SP100-serien, men prisen var i stiveste laget, så jag tog pennan fatt, skissade upp på papper och gick till en smidesverksted i Oslo. Prisen blev ok och det känns bra att handla lokalt och stötta en liten bedrift!

    Blir (förhoppningsvis) seendes ut så här:

    image.jpg
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    798
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    10
    Meget pent og gratulerer!

    Helt riktig med vintage-varianten.

    Og ikke minst flott rom! Synes jeg skimter Dinesen-gulv.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.384
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Meget pent og gratulerer!

    Helt riktig med vintage-varianten.

    Og ikke minst flott rom! Synes jeg skimter Dinesen-gulv.
    Tack fry!

    Ja, är glad jag gick för V.E. Har små barn och frontdekselet må vara på mellan varje användning så med det grå-aktiga stoffet i Vintage-varianten gör de øott mindra ut av sig visuellt.

    Tack igen och ja, du ser helt riktig! :)
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    798
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    10
    Meget pent og gratulerer!

    Helt riktig med vintage-varianten.

    Og ikke minst flott rom! Synes jeg skimter Dinesen-gulv.
    Tack fry!

    Ja, är glad jag gick för V.E. Har små barn och frontdekselet må vara på mellan varje användning så med det grå-aktiga stoffet i Vintage-varianten gör de øott mindra ut av sig visuellt.

    Tack igen och ja, du ser helt riktig! :)
    Da er det meste på stell. Disse store monitorene til harbeth og spendor er fine. Nok en gang gratulerer. Er det mulig å spørre hva de ligger på? Innbiller meg at de er rimeligere enn harbeth m40.1.
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer crosswind. Liker utseende, klassisk. Er det Spendor sine egne elementer som sitter i de?
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.384
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Meget pent og gratulerer!

    Helt riktig med vintage-varianten.

    Og ikke minst flott rom! Synes jeg skimter Dinesen-gulv.
    Tack fry!

    Ja, är glad jag gick för V.E. Har små barn och frontdekselet må vara på mellan varje användning så med det grå-aktiga stoffet i Vintage-varianten gör de øott mindra ut av sig visuellt.

    Tack igen och ja, du ser helt riktig! :)
    Da er det meste på stell. Disse store monitorene til harbeth og spendor er fine. Nok en gang gratulerer. Er det mulig å spørre hva de ligger på? Innbiller meg at de er rimeligere enn harbeth m40.1.
    Igen tack! Ja, det är något speciellt när man först upplever de "live", ser storleken och den klassiska designen. Trycker definitivt på de rätta knapparna hos mig. Har varit så heldig att jag fått uppleva PMC MB2i hemma hos nlykke och Harbeth 40.1 hos Fosse så det är väl ingen tvekan var inspirationen kommer från.

    Ja, de är billigare än 40.1. SP100R2 har veilledende pris 84k mot 40.1 som ligger på 118k veilledende. (Se audioakt.no för prislista)
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.822
    Antall liker
    707
    Torget vurderinger
    4
    Nydelig og klassisk britisk design, gratulerer med flotte høyttalere Crosswind.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    798
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    10
    Meget pent og gratulerer!

    Helt riktig med vintage-varianten.

    Og ikke minst flott rom! Synes jeg skimter Dinesen-gulv.
    Tack fry!

    Ja, är glad jag gick för V.E. Har små barn och frontdekselet må vara på mellan varje användning så med det grå-aktiga stoffet i Vintage-varianten gör de øott mindra ut av sig visuellt.

    Tack igen och ja, du ser helt riktig! :)
    Da er det meste på stell. Disse store monitorene til harbeth og spendor er fine. Nok en gang gratulerer. Er det mulig å spørre hva de ligger på? Innbiller meg at de er rimeligere enn harbeth m40.1.
    Igen tack! Ja, det är något speciellt när man först upplever de "live", ser storleken och den klassiska designen. Trycker definitivt på de rätta knapparna hos mig. Har varit så heldig att jag fått uppleva PMC MB2i hemma hos nlykke och Harbeth 40.1 hos Fosse så det är väl ingen tvekan var inspirationen kommer från.

    Ja, de är billigare än 40.1. SP100R2 har veilledende pris 84k mot 40.1 som ligger på 118k veilledende. (Se audioakt.no för prislista)
    Jeg har erkjent at BBC-lyden gir meg desidert mest musikkglede. Spiller ikke høyest og sitter ikke ytterst på stolen. Er ekstemt fornøyd med mine Harbeth M30.1, men ser jo at det hadde vært gøy med en 12" for å legge et skikkelig fundament. Og da kommer man ikke unna 100r2 eller M40.1.

    Så nok en gang gratulerer, virkelig flotte saker!
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Gratulerer. Du får sikkert glede av dem i mange år.
    Ser at prisene også på Spendor begynner å bli ganske drøye, men fortsatt gir de svært mye bra lyd for penga.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.384
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Gratulerer. Du får sikkert glede av dem i mange år.
    Ser at prisene også på Spendor begynner å bli ganske drøye, men fortsatt gir de svært mye bra lyd for penga.
    Tack ska du ha, Vintage Edition-modellen ligger prismässigt litt högre så en standard R2 är rimligere, men ja de kryper uppåt dessa också.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Gratulerer Crosswind!

    Dette ser nydelig ut! Gleder meg til å høre.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.384
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Gratulerer Crosswind!

    Dette ser nydelig ut! Gleder meg til å høre.
    Tack Fosse! Är väldigt nöjd utan att jag ska lägga för mycket i det för de har blitt ordentligt inspelade, men detta kommer bli väldigt bra. Har väl bara hunnit med 15 h så långt. Ska inte sticka under stolen med var inspirationen kommer från, blev ordentligt intresserad i denna högtalardesignen efter att ha hört Harbeth hos dig. Så får vi ta tiden till hjälp och se om de kommer upp i nivå med 40.1. Potensialen är där i alla fall.

    Du är självklart hjärtligt välkommen!
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Gratulerer Crosswind!

    Dette ser nydelig ut! Gleder meg til å høre.
    Tack Fosse! Är väldigt nöjd utan att jag ska lägga för mycket i det för de har blitt ordentligt inspelade, men detta kommer bli väldigt bra. Har väl bara hunnit med 15 h så långt. Ska inte sticka under stolen med var inspirationen kommer från, blev ordentligt intresserad i denna högtalardesignen efter att ha hört Harbeth hos dig. Så får vi ta tiden till hjälp och se om de kommer upp i nivå med 40.1. Potensialen är där i alla fall.

    Du är självklart hjärtligt välkommen!
    Just precis! Sammenlikningen mellom Harbeth og Spendor synes jeg er interessant. Harbeth ligger jevnt over høyere i pris, men hvordan de to faller ut lydmessig er en annen sak. Jeg har tenkt meg at Spendor kanskje gir mer for pengene, men kanskje er det ikke så enkelt?
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.587
    Antall liker
    11.043
    Gratulerer så mye!! :D Disse var jo helt nydelige! Har lite erfaring med Spendor, men har jo en liten magefølelse om hva dette handler om. Velkommen til "monstermonitor klubben"!! :cool: Ps. Kommer gjerne innom og hører på disse hvis det er en anledning. . .:rolleyes:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Spendor, Harbeth, ATC, ProAc - klassiske trauste fine engelske tradisjonsbundne høyttalere som alltid leverer og aldri går av mote. Min favoritt er ProAc Response 4, tett fulgt av de store ATC med 15".
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.384
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Gratulerer Crosswind!

    Dette ser nydelig ut! Gleder meg til å høre.
    Tack Fosse! Är väldigt nöjd utan att jag ska lägga för mycket i det för de har blitt ordentligt inspelade, men detta kommer bli väldigt bra. Har väl bara hunnit med 15 h så långt. Ska inte sticka under stolen med var inspirationen kommer från, blev ordentligt intresserad i denna högtalardesignen efter att ha hört Harbeth hos dig. Så får vi ta tiden till hjälp och se om de kommer upp i nivå med 40.1. Potensialen är där i alla fall.

    Du är självklart hjärtligt välkommen!
    Just precis! Sammenlikningen mellom Harbeth og Spendor synes jeg er interessant. Harbeth ligger jevnt over høyere i pris, men hvordan de to faller ut lydmessig er en annen sak. Jeg har tenkt meg at Spendor kanskje gir mer for pengene, men kanskje er det ikke så enkelt?
    Nej säg det, får ta och komma tillbaka till det efter jag har haft Fosse på besök. Han äger ju 40.1 och bör kunna komma med ett förnuftigt svar!
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.384
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Gratulerer så mye!! :D Disse var jo helt nydelige! Har lite erfaring med Spendor, men har jo en liten magefølelse om hva dette handler om. Velkommen til "monstermonitor klubben"!! :cool: Ps. Kommer gjerne innom og hører på disse hvis det er en anledning. . .:rolleyes:
    Tackar!! Bra magefølelse nlykke :D Vi ordnar med lyttekväll snart! Som jag svarade tidigare i tråden, inspirationen till dessa bokhyllehögtalarna på häststeroider kommer ju från dig och Fosse! ;)

    Så är jag också så heldig att jag har en bättre hälft som faktiskt tycker monstermonitorer är fina, speciellt jämfört med mye av det moderna pianolackade "waf-vänliga", som det så populärt heter..
     

    Hellvis

    Medlem
    Ble medlem
    04.03.2002
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0
    Sted
    Dokka
    Får melde meg inn i vennegjengen jeg også da, har hatt gleden av å være eier av Spendor siden jeg fikk det første paret rundt 2006. Begynte med s3/5se, nydelig klang/mellomtone men det ble litt for lite trøkk for meg, så etter en stund oppgraderte jeg til s6e som jeg spilte på i flere år frem til jeg flyttet og fikk større lytterom. Jeg har nå hatt s8e i 3 år og er veldig godt fornøyd med disse, ingen planer om å bytte disse ut med det første, det måtte i så fall da bli sp100.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.384
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    I morgon blir det hämting och montering av nya stativ. Gleder mig till att få gjort nåt med det visuella och förhoppningsvis få ett lyft på ljudsidan också.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Noen som har hørt både SP serien og s(X)e serien og kan si litt om forskjellene? (jeg har s3e og s8e)
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.384
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Custom made stands kortrest från lokal Oslo-smed etter mål och ritning. Strammade upp ljudbildet också. Skönt att bli kvitt de högst tillfälligs IKEA-pallarna som tjänstgjort undertiden.

    image.jpg

     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Litt vanskelig å se størrelsen på bildet, men er det A9?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Er det... Big Spender..? :D Cross, de stativene var fine, lette og elegante. Er de lakkert eller er det svartstål?
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.899
    Antall liker
    4.383
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    må vel være a9 ? :) godt noen kjøpte dem så jeg slapp å lure mer på dem ;) gratulerer med flotte talere
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Mine er A9 ja, i denne Weng-finishen. Klin inntil bakvegg.... passer meg utmerket :)
     

    Carter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Innlegg
    245
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har også nylig blitt Spendor-eier igjen. D7 fungerer godt i mitt rom - selv 10 cm fra bakvegg.

    Nå lurer jeg på Linn DS, siden D7 - sammen med flere andre Spendor-modeller - er klargjort for Space Optimisation romkorrigering. Og dessuten Devialet SAM, om det skulle friste.
     

    Nailhead

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.12.2008
    Innlegg
    268
    Antall liker
    274
    Torget vurderinger
    1
    God venn med Spendor jeg også.....har hatt S-100 i mange år....ingen planer om å kvitte meg med de.
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.384
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Er det... Big Spender..? :D Cross, de stativene var fine, lette og elegante. Er de lakkert eller er det svartstål?
    Tack Sluk, flott de framstår som lette och elegante, hela idéen med de var just det. Han har bara grunnet de ett par ganger så de fått en svart matt overflate. Tror bara jag lar de stå sånn!
     

    Volund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    308
    Antall liker
    114
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    12
    Driver og lukter litt på nye høyttalere om dagen og Spendor A6R og D7 kan være aktuelle kandidater. Noen som vil dele litt erfaring med disse? Gjerne opp mot hverandre.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Fikk mine nye Spendor A3 i posten i går. Brukte mesteparten av kvelden på å dykke i musikkarkivet og teste all mulig musikk på de. Jeg er ganske forbløffet over hvor godt de takler all type musikk. Alt fra jazz, klassisk, akustisk og elektronisk til beinhard rock og nattsvart metal spiller de med den største selvfølgelighet. Og jeg har virkelig fått den lyden jeg var ute etter.

    Sammenlignet med mine gamle B&W 805 Matrix/B&W ASW 3000 subwoofer låter det nå langt, langt åpnere, mer gjennomsiktig og nøytralt, men likevel silkemykt uten antydning til hissigheter. Samtidig er lydbildet blitt enda større. Ikke minst bassen er herlig fra disse små tassene. Stram og nøytral, men likevel med en herlig punch som virkelig kan gå dypt. Akkurat den type bass jeg er ute etter; ble aldri helt fornøyd med den mer brumlete bassen fra B&W. Var litt bekymret for at det skulle bli for mye puddingbass med EC-forsterkeren, men bekymringen viste seg å være unødvendig. Det låter langt strammere enn med det gamle oppsettet. Og en "ullen" mellomtone har nå virkelig åpnet seg opp.

    Det kan også være interessant for bassfreaks at min opplevelse er at de nøttebrune tassene her spiller langt tøffere med mer punch i bassen enn det beistet av en 15" som står i hjørnet ;) Da tenker jeg ikke på mengde bass, men kvaliteten på bassen.

    hoyttalere_sammenligning.jpg
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.319
    Antall liker
    13.384
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Gratulerer Ivar og velkommen i Spendor-verden! Godt å høre du er fornøyd :) Er det dark walnut?
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer Ivar og velkommen i Spendor-verden! Godt å høre du er fornøyd :) Er det dark walnut?
    Takk takk, dark walnut, ja :)


    En annen Spendor-eier har beskrevet Spendor som at høyttalerne forsvinner og bare legger igjen musikken uten å gjøre så mye ut av det. Veldig treffende beskrivelse :)
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Bra saker du har kjøpt! Britiske høyttalere ruler, som fler og fler finner ut. I HiFi Choice testen, så slo dine nye HT mine Epos så vidt det var. Gratulerer med det;) . Nå mangler du bare noe britisk forsterkeri, så får du mer PRaT også.

    image.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn