Spendor Audio System

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje gammelt nytt for noen - og kanskje ikke så sjokkerende nyheter for andre - men jeg fikk i dag erfare at Exposure og Spendor A3 er en fullkommen match. Hadde ganske store forventninger til denne matchingen, og resultatet ble enda bedre enn jeg hadde sett (hørt) for meg! Da kan det vel ikke bli stort bedre? :)

    Som jeg skreiv i Exposure-tråden; synergi er ordet, og nå spiller det musikk med stor M :)
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Kanskje gammelt nytt for noen - og kanskje ikke så sjokkerende nyheter for andre - men jeg fikk i dag erfare at Exposure og Spendor A3 er en fullkommen match. Hadde ganske store forventninger til denne matchingen, og resultatet ble enda bedre enn jeg hadde sett (hørt) for meg! Da kan det vel ikke bli stort bedre? :)

    Som jeg skreiv i Exposure-tråden; synergi er ordet, og nå spiller det musikk med stor M :)
    Hm hm hm. Jeg har kjøpt en litt dyrere AMR DP-777 SE (dac/pre) uhørt, kun fordi jeg opplevde min integrerte fra AMR som en drømmematch til SP100.

    Hadde likevel vært morosamt å teste Exposure også.. Har hørt mye bra om det sammen med Spendor. Er jo ikke såå langt til Haugesund.. :rolleyes:
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Där var stativen ja! Läckert. Vad har du mellan HT och stativ?
    Oi, jag e mycket treg.. Jeg bruker noe blå pasta-lignende stoff som fulgte med stativene. Ikke akkurat noe man forventer på et så dyrt stativ, til så dyre høyttalere..
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje gammelt nytt for noen - og kanskje ikke så sjokkerende nyheter for andre - men jeg fikk i dag erfare at Exposure og Spendor A3 er en fullkommen match. Hadde ganske store forventninger til denne matchingen, og resultatet ble enda bedre enn jeg hadde sett (hørt) for meg! Da kan det vel ikke bli stort bedre? :)

    Som jeg skreiv i Exposure-tråden; synergi er ordet, og nå spiller det musikk med stor M :)
    Hm hm hm. Jeg har kjøpt en litt dyrere AMR DP-777 SE (dac/pre) uhørt, kun fordi jeg opplevde min integrerte fra AMR som en drømmematch til SP100.

    Hadde likevel vært morosamt å teste Exposure også.. Har hørt mye bra om det sammen med Spendor. Er jo ikke såå langt til Haugesund.. :rolleyes:
    Jeg tror nok at du kan slå deg helt til ro med drømmematchen med AMR :)

    Da jeg kjøpte mine A3 hos Hallvar (Norsk Hi-Fi Center) fikk jeg først høre noen andre modeller med AMR AM-777. Selv de små SP3/1R² låt helt magisk med denne forsterkeren. Men A3 er litt "varmere" (mer "gammeldags") tunet, så det ble rett og slett for mye av det gode ("varme") med AMR og A3. Med Exposure ble det derimot full klaff. Men hadde jeg valgt høyttalere i Classic-serien eller for eksempel A5R eller A6R som låter mer "moderne" enn A3, ville nok AMR AM-777 stått høyt oppe på ønskelista :)
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    ^det ultimate hadde kanskje vært å beholde både AM og DP, men forsterkeren må desverre ryke til i første omgang.
    Jeg trenger en billig effektforsterker en periode, og lurer på om Exposure kanskje kan funke greit. :)

    Av det jeg har lest og forstått om DP-777 SE, så er forforsterkeren av seriøs kvalitet, og holder ikke tilbake for andre forforsterkere i samme prisklasse som hele DP-777.

    Hørte du Exposure på classic-serien også?
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Nei, fikk bare hørt Exposure på A3 da jeg var hos Hallvar. Men et rent effekttrinn fra Exposure etter en AMR DP-777 SE kan kanskje fungere godt, for det er vel pre som i størst grad påvirker lydkarakteristikken? Hvordan AMR og Exposure vil spille sammen med tanke på synergi og matching, tør jeg derimot ikke si så mye om.
     

    Volund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    308
    Antall liker
    114
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    12
    Får vel melde meg inn som venn her. Akkurat pakket ut Spendor A6 (de før A6R) etter å ramla yttpå og kjøpt dem etter å ha vurdert spendor over lengre tid.

    Første inntrykket er bra. Noen tips om hvordan de bør vinkles?
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Får vel melde meg inn som venn her. Akkurat pakket ut Spendor A6 (de før A6R) etter å ramla yttpå og kjøpt dem etter å ha vurdert spendor over lengre tid.

    Første inntrykket er bra. Noen tips om hvordan de bør vinkles?
    Gratulerer med A6 høyttalere ;)
    Du som har overtatt de A6 jeg hadde en stund? Du kjøpte gjerne fra T-1 her inne?
    Da jeg hadde de vinklet jeg de en del mot lytteposisjon. Fant det best.
    De bør heller ikke stå veldig langt ut fra veggen bak da de vil miste litt fundament
    i bassen. Men du bør prøve deg frem litt. Ditt rom er nok ikke maken til mitt ;)
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Er det open frame-stativer som gjelder på Classic-serien, eller er massive pidestall-typer helt ok? Bare lurer.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Abonnerer på tråden til Valfy, og har lest gjennom på nytt nå. Delte meninger, men så lenge kabinettene puster så høres open frame fornuftig ut. Spendor bruker visst det selv, så jeg i tråden.
     

    Volund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    308
    Antall liker
    114
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    12
    Får vel melde meg inn som venn her. Akkurat pakket ut Spendor A6 (de før A6R) etter å ramla yttpå og kjøpt dem etter å ha vurdert spendor over lengre tid.

    Første inntrykket er bra. Noen tips om hvordan de bør vinkles?
    Gratulerer med A6 høyttalere ;)
    Du som har overtatt de A6 jeg hadde en stund? Du kjøpte gjerne fra T-1 her inne?
    Da jeg hadde de vinklet jeg de en del mot lytteposisjon. Fant det best.
    De bør heller ikke stå veldig langt ut fra veggen bak da de vil miste litt fundament
    i bassen. Men du bør prøve deg frem litt. Ditt rom er nok ikke maken til mitt ;)
    Takker! Mistenker at det er dine ja :)

    Har funnet en god plassering av høyttalere for rommet, som er ganske langt ut, men får heldigvis hjelp av en meget musikalsk sub. Synes det låter best med mye vinkling, nesten rett i fleisen.
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Er det open frame-stativer som gjelder på Classic-serien, eller er massive pidestall-typer helt ok? Bare lurer.
    Spendor anbefaler open frame ihvertfall. Jeg har i grunn ikke prøvd noe annet. Selv semi-DIY-stativene mine fra Ikea var open frame.
    Valget falt til slutt på Spendor sine egne stativer til SP100, siden jeg fikk en god pris.

    Merk at jeg er ganske skuffet over byggekvalitet på disse, uten at jeg vil gå så veldig inn på det her. Avventer oppklaring fra selger før jeg forteller så mye.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Det forstår jeg godt.
    De er dyre disse stativene, og tenker at å sveise egne stativer er ganske enkelt. I hvertfall for en som kan sveise. Leverer man så stativene for pulverlakkering blir de minst like gode – og fine – som de serieproduserte. Alternativt å tenke tre/edeltre. IKEA-stativene dine var et godt utgangspunkt, synes jeg.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Om stativer

    Jeg har Sp1/2r2 og bruker liedke-design stativer. De har også en spesiell BBC variant, men jeg tok heller en litt kraftigere utgave (SP-II). Kvaliteten på stativene må jeg si er helt topp (Tysk). For å være helt ærlig så tror jeg ikke utførelsen på stativer spiller noen særlig rolle for lydkvaliteten, høyden må imidlertid være fornuftig. Skulle det være noe som spiller inn, så er det vel å begrense stående bølger mellom gulv og høyttaler, da er vel kanskje en tett sokkel best???

    4 tube speaker by Liedtke-Metalldesign - designed for more
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Takk for tipset! Besøkte siden i går faktisk. Fant den etter at jeg hadde søkt litt, men synes prisene var stive. Kvaliteten tror jeg sikkert er helt topp. Er de 40 cm stativene dine?

    Skulle det være noe som spiller inn, så er det vel å begrense stående bølger mellom gulv og høyttaler, da er vel kanskje en tett sokkel best???
    Dette var et interessant argument. Vi vet at kabinettene skal spille med, men må alle 6 sidene bevege seg fritt? Usikker på dette altså, men Spendor bruker vel åpne stativer selv, så det kan tenkes. Estetisk sett, så synes jeg stativene til Crosswind passer best, men dette er smak og behag selvsagt.
     
    Sist redigert:

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Hei

    Med metermål finner jeg at stativene mine 35 cm + 1-2 cm med liten fot under (har ikke spikes pga parkett). Prisen er stiv, enig i det, jeg fikk stativene som endel av en deal. Er enige i at de crosswind stativene er veldig typeriktige og fine. Skulle jeg imidlertid ha gjort noe etter egen smak, så har jeg lekt litt med tanken på å lage noen selv i finert tre, gjerne valnøtt.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Stativer i matchende treverk hadde vært noe, men sikkert vanskelig å treffe helt med farge og spill i treverket. Det betyr vel at dine er i mørk valnøttfinér?
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Ja stemmer, mine er i valnøttfinér. Jeg kjøpte mine brukt så jeg hadde ikke noe valg på finish. Den der retro-kasse looken er ganske cool, men noen stor WAF faktor har de nok ikke, blir litt klumpete i fasongen. Men hvis vi ser bort fra designet, så liker jeg virkelig lyden, den er behagelig og ørevennlig, hører mye på musikk og radio med dette utstyret.
     

    Volund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    308
    Antall liker
    114
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    12
    Må innrømme at jeg blir mer og mer glad i mine Spendor A6 for hver dag som går. Fin kombinasjon av holografi, detaljer, et snev av varme og fin dynamikk.

    Noen som har hørt dem opp mot den nyere A6R og eventuelt D eller classic serien? (mye vil ha mer :) )
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Må innrømme at jeg blir mer og mer glad i mine Spendor A6 for hver dag som går. Fin kombinasjon av holografi, detaljer, et snev av varme og fin dynamikk.

    Noen som har hørt dem opp mot den nyere A6R og eventuelt D eller classic serien? (mye vil ha mer :) )
    Det lurer jeg og på.. :)
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Den som vet dette best, er vel kanskje Hallvar Rostad. Jeg var hos ham for noen år siden og testet A9 (mener jeg det var) mot 100R. Begge låt veldig bra, men jeg syntes 100R var mest interessant fordi den låt annerledes enn de fleste andre høyttalere jeg hadde hørt -"bredere" og mer behagelig. Hallvar var nøye med å fortelle at det skyldtes konstruksjonen av høyttalerne, og at kassehøyttalere har en del fortrinn fremfor søylehøyttalere.

    Men så er det det med plass. !00 er temmelig svære og klumpete.
     

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.054
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Men så er det det med plass. !00 er temmelig svære og klumpete.
    Alt er relativt. De er bittelitt større en Klipsch Hersey, som går for å være en liten knøtt.
    Selvsagt blir de store hvis man sammenligner med slanke søyler, men mange av disse trenger gjerne en meter fra bakvegg for å spille optimalt, og da går vinninga fort opp i spinninga.

    Heresyene mine er klint i hjørnene, fordi de trives best der. Om Spendor og Harbeths store monitorer gjør det, tviler jeg på, men tror de kan plasseres ganske tett bakvegg.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Problemet mitt er at jeg ikke får åpnet stuedøra dersom høyttalerne er for store. Litt tungvint å måtte gå gjennom kjøkkenet hver gang. Jeg valgte derfor søylehøyttalere, men mener egentlig at kassehøyttalere er lettere å få til lydmessig. :)
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Spendor kommer med en ny toppmodell SP200 . Med 2stk 12" i lukket kabinett.

    Vis vedlegget 360475
    Great bokstavelig talt. Blir nok ny stue nå. Og prisen er....??
    Retail price for the Spendor SP200 Classic is $24,995 US and $33,995 Canadian per pair.

    En annen kilde sier 70K USD.

    Jeg vil aldri se de, aldri høre de, men jeg får sikkert jæævlig lyst på de. :p
    Tja, det er jo bare å kjøpe et par. Her noen specs:

    Description​
    3-way floor mounting loudspeaker​
    Enclosure type​
    Sealed (non ported)​
    HF drive unit​
    22mm wide-surround polyamide dome with fluid cooling​
    MF drive unit​
    Spendor 7" polymer cone, sast magnesium alloy chassis​
    LF drive unit​
    Spendor 12" bextrene cone- 2 pcs
    Sensitivity​
    89dB for 1 watt at 1 metre​
    Crossover point​
    550 Hz, 5 kHz​
    Frequency response​
    20 Hz to 25 kHz ± 2dB anechoic​
    Typical in-room response​
    -2dB at 35 Hz​
    Impedance​
    8 ohms nominal​
    Impedance minimum​
    6.2 ohms​
    Power handling​
    300 watts unclipped programme​
    Terminals​
    Gold 2/3 way binding posts bi-wired​
    Cabinet (HxWxD)​
    1100 x 370 x 430mm​
    Finish​
    cherry (dark walnut to special order)​
    Weight​
    52 kg each​
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Dessuten:

    Dimensions (H x W x D) 43" x 14.5" x 20";

    Bra at Spendor endelig får en høyttaler som går tilstrekkelig langt ned i bassen.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Fant en interessant meningsutveksling på diskusjonsforumet pink fish media > Spendors and Me: Travels thru Time
    Ikke bare IvarT som er fornøyd med den lille rakkeren A3!
    Artig lesning :) Ja, A3 gir definitivt spilleglede til tusen, og jeg kjenner meg også igjen i det han beskriver som "contiguous" (som vel best kan oversettes med noe sånt som "sammenhengende"). Spesielt etter at jeg byttet til Exposure 3010S2-forsterker kom dette virkelig til sin rett, og litt artig at også Exposure 3010S2 i en test blir nevnt som "a cohesive blend" (som vel kan oversettes som "en sammenhengende blanding"). Det er liksom ingenting som stikker seg ut, det spiller bare musikk. Og det er vel sånn vi vil ha det også.

    Det var for øvrig Hallvar Rostad som anbefalte denne forsterkeren til A3, så - som grammofon nevner litt lenger oppe - han kan sine saker om Spendor veldig godt :)
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    En highend høyttaler.. som "garantert" spiller fletta av likeprisede produkter... men som ikke behøver å veie nærmere 100kg for å gjøre det :). Freaking awsome..

    Prisen er litt utenfor min rekkevidde da ;).
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Fant en interessant meningsutveksling på diskusjonsforumet pink fish media > Spendors and Me: Travels thru Time
    Ikke bare IvarT som er fornøyd med den lille rakkeren A3!
    Artig lesning :) Ja, A3 gir definitivt spilleglede til tusen, og jeg kjenner meg også igjen i det han beskriver som "contiguous" (som vel best kan oversettes med noe sånt som "sammenhengende"). Spesielt etter at jeg byttet til Exposure 3010S2-forsterker kom dette virkelig til sin rett, og litt artig at også Exposure 3010S2 i en test blir nevnt som "a cohesive blend" (som vel kan oversettes som "en sammenhengende blanding"). Det er liksom ingenting som stikker seg ut, det spiller bare musikk. Og det er vel sånn vi vil ha det også.

    Det var for øvrig Hallvar Rostad som anbefalte denne forsterkeren til A3, så - som grammofon nevner litt lenger oppe - han kan sine saker om Spendor veldig godt :)
    Støtter denne.

    Hvis pris var et no-issue, anbefalte Hallvar følgende til mine SP100R2:
    Dac: AMR DP-777 SE
    Pre: Ear 912
    Effekt: Sugden Sapphire FBA 800

    Jeg har så langt kun hørt DP-777 SE, sammen med en AM-777 forsterker, og synergien mellom disse komponentene og MUSIKKEN de formidler er mildt sagt enorm.
    Om noen år har jeg kanskje råd til å prøve resten på lista. ;D
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Fant en interessant meningsutveksling på diskusjonsforumet pink fish media > Spendors and Me: Travels thru Time
    Ikke bare IvarT som er fornøyd med den lille rakkeren A3!
    Artig lesning :) Ja, A3 gir definitivt spilleglede til tusen, og jeg kjenner meg også igjen i det han beskriver som "contiguous" (som vel best kan oversettes med noe sånt som "sammenhengende"). Spesielt etter at jeg byttet til Exposure 3010S2-forsterker kom dette virkelig til sin rett, og litt artig at også Exposure 3010S2 i en test blir nevnt som "a cohesive blend" (som vel kan oversettes som "en sammenhengende blanding"). Det er liksom ingenting som stikker seg ut, det spiller bare musikk. Og det er vel sånn vi vil ha det også.

    Det var for øvrig Hallvar Rostad som anbefalte denne forsterkeren til A3, så - som grammofon nevner litt lenger oppe - han kan sine saker om Spendor veldig godt :)
    Støtter denne.

    Hvis pris var et no-issue, anbefalte Hallvar følgende til mine SP100R2:
    Dac: AMR DP-777 SE
    Pre: Ear 912
    Effekt: Sugden Sapphire FBA 800

    Jeg har så langt kun hørt DP-777 SE, sammen med en AM-777 forsterker, og synergien mellom disse komponentene og MUSIKKEN de formidler er mildt sagt enorm.
    Om noen år har jeg kanskje råd til å prøve resten på lista. ;D
    Her er det nok mange alternativer som går bra. Det gjelder å prøve ut - helst hjemme hos seg selv. AMR leverer veldig bra produkter, så her er jeg udelt positiv. Preen og effekttrinnet ville jeg ikke umiddelbart sluke rått, selv om jeg også vurderer 912 for tiden - som preamp nr. 2. Hallvar har tidligere kjørt på Audio Valve, som jeg både har selv og har hørt hos Hallvar, og jeg kan ikke skjønne at det skal være noen dårligere match egentlig, selv om E.A.R. er litt mer nyansert i lydbildet. Med Audio Valve er det mer "rett frem", og mange liker det. Prøv det hos Hallvar. Billigere enn E.A.R. - litt avhengig av om du trenger RIAA eller ikke.
     

    oddemann

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    552
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    7
    Janei, ser det er etterlyst over her, men: Nokon som har fått testa både A6 og A6r?
    Er meget gira på A6R kjøp, men ser jo at prisen blir 4 gangen ifht å skaffe A6.

    -Oddemann-
     

    kjetil71

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2004
    Innlegg
    319
    Antall liker
    108
    Sted
    Ein plass i Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Noen som kan gi meg en liten forklaring på hva som er forskjellen mellom SP100R2 Classic og SP100R2 Vintage Edition?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn