Spendor Audio System

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.939
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Exposure 3010s bestilt. Får håpe Spendorene setter pris på den. Finnes det vennetråd for Exposure? Søkte men fant ikke.
    Jeg har selv brukt Exposure 3010S2 på A3 og A9 fra den gamle A-serien, og det fungerte meget bra. Så jeg tipper du blir fornøyd :)

    Vennetråd for Exposure finner du her:
     
    Sist redigert:
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Exposure 3010s bestilt. Får håpe Spendorene setter pris på den. Finnes det vennetråd for Exposure? Søkte men fant ikke.
    Hei. Bruker Exposure 3010s2d på Spendor A7.
    Veldig fornøyd med den kombinasjonen.
    Kan være lurt å sjekke ut ulike strømkabler til forsterkeren:)
     

    eih

    Medlem
    Ble medlem
    02.07.2011
    Innlegg
    44
    Antall liker
    3
    Gratulerer og lykke til👍 Fortell oss om førsteinntrykket når du har koblet opp.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.788
    Antall liker
    1.989
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Exposure 3010 blir jeg aldri lei av å lytte til. Har kamerater med den på både Klipsch rp260 og Tannoy precision 6.2. Nydelig forsterker.
     

    eih

    Medlem
    Ble medlem
    02.07.2011
    Innlegg
    44
    Antall liker
    3
    Jeg har også hørt gode ord om Exposure og Spendor!

    Du kan forresten klikke deg inn på linken nedenfor for en oversikt over ulike merker og deres kjennetegn. Hvor presis og objektiv den er kan nok diskuteres, men for meg hjelper den med å kategorisere litt.

    Jeg har erfaring med to modeller av Musical Fidelity i M-serien, og kan fortelle at de på ingen måte tilhører kategori 6. Disse er skarpe og harde, og passer bedre i kategori 1. Ellers traff lista bra ift det jeg har hatt tidligere.
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Exposure 3010S2-D bestilt. Får håpe Spendorene setter pris på den...
    3010S2-D montert og testet i all hast. Og den kom den snertne basstromma på Powerslavealbumet til Maiden frem gitt. Og ikke minst stemmer, akkustiske instrumenter, og når det går dypere og strammere, høyere og mere oppløst uten å bli skarpt så lover dette bra. Yamaha WXC50 overrasker også. Helt grei sak som virker brukervennlig. Fruen er happy.
    Og Spendorene spiller bedre enn noen gang. Virker fornøyd de også.
     

    otello

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.09.2003
    Innlegg
    112
    Antall liker
    101
    Sted
    Oslo.
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har D9.2 her? Hvilken forsterker bruker du på D9.2?
     

    morten12

    Fersking
    Ble medlem
    11.04.2021
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Sted
    Oslo
    Vurderer å oppgradere fra mine Audio Physic Sitara. Ut fra det jeg leser virker Spendor A7 til å være det jeg er på jakt etter. Jeg liker veldig godt det oppløste og åpne lydbildet til Audio Physic, men jeg opplever dem ikke som veldig engasjerende på innspillinger med litt slurvete produksjon, som f.eks. white stripes eller en del andre indieband. De ramler av litt i mellomtonen som kan oppleves litt flat, synes jeg.

    Noen her som har Spendor A7 (eller A4) og kjenner til Audio Physic som kunne prøve seg på en sammenlikning? Ikke planer om å bytte ut forsterker, men vil de passe godt til f.eks. Marantz SR7015?
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.030
    Antall liker
    539
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Noen av dere Spendor kjennere som har tanker rundt forskjellen på Spendor A2 og Spendor A6 :unsure:
     

    Volund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    308
    Antall liker
    114
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    12
    Skal ikke påstå at jeg er superkjenner, men har hatt A6 og D7 innom :)

    A6 var fantastisk på på jazz, men kanskje litt for varm lyd til tider. Dog har jeg aldri hørt Oscar Peterson så innbydende som på de. D7 trodde jeg skulle gi meg mer av alt, men de ble for analytiske og kalde i lyden i mitt rom og for meg.

    Kjenner ikke direkte til A2, men om den er fra samme generasjon av høyttalere som A6 så vil jeg tippe at den er en god oppgradering
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Har A7/Exposue 3010 i stor stue. Kan man legge til en SVS SB-1000 pro uten at det får konsekvenser for mitt medlemsskap i denne gruppen?
    Kjekt å ha litt ekstra pondus på party når vinyl utgår.
    Tar gjerne i mot andre tips innen samme budsjettgruppe.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Er klar over at Mala varslet prisoppgang på Spendor tidligere i år, men et par Spendor A4 koster altså nå 38.000. Det er friskt for et par enkle toveis gulvstående.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.442
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Gikk og sjekket litt på Unison Research Unico 150 her tidligere, men Mala har satt prisen for friskt i forhold til det store utland synes jeg... Føler de har gjort det med en god del av produktene de fører dessverre.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Spendor A4 koster 3500 øyro i Tyskland, så det er jo i nærheten av hva de koster i Norge. Men det er mye penger i forhold til hva du får, synes jeg. Diskanten er mer eller mindre en Seas 22TFF til 5-600 kroner, wooferen vet jeg ikke, delefilteret har ganske ordinære komponenter osv. Er jo en sterk merkevare da, men lell.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.788
    Antall liker
    1.989
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Enig i at Spendor er for høyt priset kontra hva man får nå, men nå fyker jo alt opp i pris.
     

    Godalive

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Innlegg
    569
    Antall liker
    335
    Torget vurderinger
    0
    Melder meg inn, med D7.2
    Bilder kommer, veldig fornøyd. Tross manglende inspilling. Bra med detaljer, har fint stereoperspektiv og romfølelse. Skal montere Iso Acoustics Gaia, og jobbe en del med plassering. Har byttet ut litt annet også, blir spennende å høre når det blir tid til litt finlytting igjen...
     

    oal

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.11.2007
    Innlegg
    703
    Antall liker
    1.546
    Torget vurderinger
    3
    Melder meg inn, med D7.2
    Bilder kommer, veldig fornøyd. Tross manglende inspilling. Bra med detaljer, har fint stereoperspektiv og romfølelse. Skal montere Iso Acoustics Gaia, og jobbe en del med plassering. Har byttet ut litt annet også, blir spennende å høre når det blir tid til litt finlytting igjen...
    Gratulerer!!⭐
     

    rolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.04.2003
    Innlegg
    281
    Antall liker
    139
    Sted
    Sogn & Fjordane
    D9.2 koster 130.000kr 🤣🤣🤣
    ——-——————————————————————————————————————————————————————————
    tulleinnlegg i en vennetråd! LA OSS SLIPPE SÅNT TULLBALL!!!


    «»D9.2 koster 130.000kr 🤣🤣🤣»»
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.458
    Antall liker
    7.978
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Selv i en vennetråd er det vel grenser for hvor hårsår man bør være.
     

    boxman

    Medlem
    Ble medlem
    20.12.2006
    Innlegg
    17
    Antall liker
    19
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    1
    Melder meg inn, med D7.2
    Bilder kommer, veldig fornøyd. Tross manglende inspilling. Bra med detaljer, har fint stereoperspektiv og romfølelse. Skal montere Iso Acoustics Gaia, og jobbe en del med plassering. Har byttet ut litt annet også, blir spennende å høre når det blir tid til litt finlytting igjen...
    Har også D7.2, spent på hvordan du blir fornøyd med Iso Acoustics Gaia. Vurderer det samme 😊
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Har A7/Exposue 3010 i stor stue. Kan man legge til en SVS SB-1000 pro uten at det får konsekvenser for mitt medlemsskap i denne gruppen?
    Kjekt å ha litt ekstra pondus på party når vinyl utgår.
    Tar gjerne i mot andre tips innen samme budsjettgruppe.
    Noen som har forslag til sub som passer til A7 og Exposure? Helst en sub på den musikaøske siden.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.458
    Antall liker
    7.978
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Er ikke alle subber ment å være nettopp musikalske? Uansett, SVS SB-1000 Pro gjør en svært god jobb i mine ører, til en svært overkommelig pris.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.245
    Antall liker
    9.034
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Er ikke alle subber ment å være nettopp musikalske? Uansett, SVS SB-1000 Pro gjør en svært god jobb i mine ører, til en svært overkommelig pris.
    Nei... De er for det meste ment å være buldrebokser for AV entusiaster..
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.021
    Antall liker
    4.102
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Jepp - bruk ørene 😎

    Gratulerer med nye høyttalere! Snakker om overgang. Har hørt Classic 100 flere ganger og liker det jeg har hørt
    Godt tips det ;)
    Jo det er nok en stor overgang fra store horn, aldri hørt Spendor før så er litt spent!
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    12.486
    Sted
    Sørlandet
    Sett høytalerne der du og dine ser for seg at dem skal stå. Deretter måler du avstanden mellom diskantene og ganger den avstanden med 0.83 - 0.85. Det er avstanden til ørene dine. Dette er formelen til Jim Smith, forfatteren av boken “Get better sound”

    Evnt kan du bruke Cardas metoden.
     
    Sist redigert:

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    ^ Interessant metode. Er den resulterende avstanden fra ørene til diskantene, eller fra ørene til midtpunktet mellom diskantene?
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Spennende! Har absolutt noe for seg hos meg, men blir sittende veldig nærme. Formelen krever store rom.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    12.486
    Sted
    Sørlandet
    Cardas krever store rom. Formelen til Jim Smith er ikke rom avhengig men jeg er enig i at man kan bli sittende uvant nært. På hytta har jeg 260 cm mellom senter diskant og 215 - 220 fra ørene. Låter bra.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn