Spendor Audio System

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    ^ Takk for tips! :) Jeg skal sjekke litt og prøve meg litt fram.
    Blir helt sikkert bra :)
    Litt luft rundt og moderat toe-in kan være et greit utgangspunkt for plassering.
     
    P

    Psybient

    Gjest
    Hei, jeg kan herved bekrefte at MOON er en veldig god kombinasjon med D7. Iallfall for mine ører og for min musikk. :) Har spilt noen dager med MOON 390 preamp og MOON W-3 effektforsterker, og dette er virkelig nydelig. Med Naim Atom så slet jeg med at både diskant og øvre del av mellomtone ble for detaljerte, skarpe og slitsomme. Med MOON 390 er dette helt borte. Signaturen er fyldig, rolig og litt mørk. Syretesten for meg er at jeg kan skru opp volumet og at lydsignaturen beholder formen og at det fortsatt er behagelig. D7 har vist seg å være en krevende høyttaler å få til og fungere, men med den rette elektronikken så er denne høyttaleren noe av det beste jeg har hørt. Jeg er glad jeg fortsatte å eksperimentere, fordi det er veldig gøy og tilfredstillende å få det til fungere.

    Vis vedlegget 539502
    Har erfaring med at matching med rette kabler var det som skulle til for å få til Spendor. Ikke D7 men A7. Prøvde Tarfala høyttalerkabler og det var en super oppgradering. Kan være at de utløser enda med synergieffekt på systemet ditt. Minus at de er dyre da, men jeg ville ikke vært foruten.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    IvarT: Bruk avkobling begge veier dersom det er mulig. Altså: Hvis høyttalerne kommer med gjenger eller spikeskåler på undersia, bruk enten spikes eller eventuelle mefølgende løsninger til å avkoble dem fra/feste dem i stativet. Mellom stativ og gulv bruker du spikes, men sett dem på parkettskiver-som Audio Selection. Disse forsvant dog fra det norske markedet i og med Interconnects driftsavvikling for noen uker sia. Synd, for de funker- har åtte stykker selv. Max avkobling, minimal negativ energipåvirkning, null skade på gulvet. Stativer av en mer klassisk, sandfylt type? Blu-Tac i toppen, spikes og evt skiver i gulvet.

    Psybient, Tor Arne: ALLE deler av systemet er akkurat like viktige. Behandle dem med den samme respekten, så skjønner du fort hva som funker og ikke funker. Match er og blir alfa og omega. Får du til den, basert på egne kriterier, vil systemet spille. For sin eier. Så enkelt og så vanskelig er det. Vit hvem du selv er, hva du ønsker, hvor du står og hvem som kan hjelpe deg å oppnå målet. Gi aldri opp å lære. Så kommer svarene med tida.
     
    Sist redigert:

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Da har de kommet i hus :)

    lytterom_spendor_sp100r.jpg


    Det er noe helt eget med de store SP100R. Det tok ikke lang tid før jeg la merke til at bassen fra en 12-tommer er noe ganske annet enn det jeg har vært vant med. Og lydbildet er avslappa på en måte som innbyr til lange lytteøkter. Akkurat denne posisjonen vil jeg vel innta mye i tida framover:

    lytting_spendor_sp100r.jpg


    Firmafrakt til jobben gikk smertefritt, men jeg måtte jo få de hjem. Kombinasjonen av liten bil og store høyttalere er ikke den beste, men det gikk akkurat:

    hoyttalere_transport_i_bil1.jpg
    hoyttalere_transport_i_bil2.jpg


    Heldigvis er det bare 15 km fra jobben og hjem. Det var egentlig mer enn nok, for etter at alt var trykka inn i den lille bilen var det så vidt jeg fikk plass bak rattet. For første gang kjørte jeg med ryggen på førersetet vippet litt forover. En spesiell opplevelse ;) Etterpå ble det vektløfting for å få de i hus.

    Men, hva ofrer man ikke for godlyden i stua? :)

    P.S. Foreløpig har jeg ikke gjort noe med dempeputer eller lignende. Det er noen møbelknotter i filt limt fast på stativene, og det er gjenger på undersiden mot gulvet. Mulig jeg prøver meg fram med dempeputer under høyttalerne og/eller spikes mot gulvet etter hvert. Men det låter allerede svært bra :)
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    IvarT: Det kommer du til å tjene på. Spesielt i basspresisjon og åpenhet.
     

    TorErik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2011
    Innlegg
    148
    Antall liker
    24
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    1
    Så venter vi i spenning på oppdatering og lytteinntrykk.
    ????????????
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Da har de kommet i hus :)

    Vis vedlegget 544329

    Det er noe helt eget med de store SP100R. Det tok ikke lang tid før jeg la merke til at bassen fra en 12-tommer er noe ganske annet enn det jeg har vært vant med. Og lydbildet er avslappa på en måte som innbyr til lange lytteøkter. Akkurat denne posisjonen vil jeg vel innta mye i tida framover:

    Vis vedlegget 544330

    Firmafrakt til jobben gikk smertefritt, men jeg måtte jo få de hjem. Kombinasjonen av liten bil og store høyttalere er ikke den beste, men det gikk akkurat:

    Vis vedlegget 544331 Vis vedlegget 544332

    Heldigvis er det bare 15 km fra jobben og hjem. Det var egentlig mer enn nok, for etter at alt var trykka inn i den lille bilen var det så vidt jeg fikk plass bak rattet. For første gang kjørte jeg med ryggen på førersetet vippet litt forover. En spesiell opplevelse ;) Etterpå ble det vektløfting for å få de i hus.

    Men, hva ofrer man ikke for godlyden i stua? :)

    P.S. Foreløpig har jeg ikke gjort noe med dempeputer eller lignende. Det er noen møbelknotter i filt limt fast på stativene, og det er gjenger på undersiden mot gulvet. Mulig jeg prøver meg fram med dempeputer under høyttalerne og/eller spikes mot gulvet etter hvert. Men det låter allerede svært bra :)
    Gratulerer med ny lyd i stua.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    D9 vs. D9.2

    Fikk svar ifra Spendor igår, forskjellen mellom D9 og D9.2 er kun kosmetisk.
    1. 100% magnetgrill
    2. litt smalere plint nederst.

    Lydmessig skal det ikke være gjort noe.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Det har vært ferietid, men nå har det omsider skjedd litt med underlaget til mine Spendor SP100R også:

    spendor_sp100r_stativer_m_demping.jpg


    Jeg gikk for Soundcare SuperSpikes under stativene siden det var gjengehull i bunnen på stativene, og da ble dette det enkleste. Mellom høyttalerne og stativene valgte jeg Argon Damping Feet, spesielt siden disse er svarte og sammen med de svarte stativene blir dette estetisk sett en ganske diskré løsning.

    Lydmessig merket jeg en ganske tydelig oppstramming av bassen. Har ikke testet del for del, men altså totalt med både Soundcare SuperSpikes og Argon Damping Feet på plass samtidig.

    Så venter vi i spenning på oppdatering og lytteinntrykk.
    ������������
    Spenningen har kanskje gitt seg nå siden det er såpass lenge siden, men noen lytteinntrykk kan jeg jo bidra med:

    Som forventa er det et veldig avslappa og "varmt" lydbilde fra Spendor SP100R. Det var nettopp det jeg var ute etter, så de innfrir absolutt med et behagelig lydbilde som er veldig balansert der ingenting stikker seg merkbart ut.

    Noen vil kanskje oppleve dette som et litt "sløvt" lydbilde, men samtidig er de overraskende nøytrale og veldig detaljerte, så det låter ikke farget. En slags nøytral lyd med litt mer "varme" er kanskje den enkleste beskrivelsen :)

    Bassen har en herlig tyngde, og det kan kanskje noen ganger bli litt i overkant i mellombass-området, men jeg lever godt med det :)

    P.S. Jeg fôrer de jo med AMR, så noe av "varmen" kommer nok derfra også.
     

    Introvert_Hifi

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.09.2019
    Innlegg
    90
    Antall liker
    48
    Sted
    Evenskjer/ Harstad
    Melder meg på her. Venter på et par A7 som er på tur i posten, om vi blir venner er en annen sak.

    Blindkjøp er mildt sagt spennende.

    Generelle ting man bør ta ekstra hensyn til på Spendor?

    Ømfintlig for sidevegg? Bakvegg? Toe?

    Mye kommer vel an på rommet, men det er jo ofte et par gjengangere hos de forskjellige merkene.

    Uansett - spent!
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Melder meg på her. Venter på et par A7 som er på tur i posten, om vi blir venner er en annen sak.

    Blindkjøp er mildt sagt spennende.

    Generelle ting man bør ta ekstra hensyn til på Spendor?

    Ømfintlig for sidevegg? Bakvegg? Toe?

    Mye kommer vel an på rommet, men det er jo ofte et par gjengangere hos de forskjellige merkene.

    Uansett - spent!
    Hatt A9 og opplevde de litt som Kudos.
    Lette å få til i stua.
    Slipper å bygge om stua til lytterom.
    Gled deg du :)
     

    Introvert_Hifi

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.09.2019
    Innlegg
    90
    Antall liker
    48
    Sted
    Evenskjer/ Harstad
    Melder meg på her. Venter på et par A7 som er på tur i posten, om vi blir venner er en annen sak.

    Blindkjøp er mildt sagt spennende.

    Generelle ting man bør ta ekstra hensyn til på Spendor?

    Ømfintlig for sidevegg? Bakvegg? Toe?

    Mye kommer vel an på rommet, men det er jo ofte et par gjengangere hos de forskjellige merkene.

    Uansett - spent!
    Hatt A9 og opplevde de litt som Kudos.
    Lette å få til i stua.
    Slipper å bygge om stua til lytterom.
    Gled deg du :)
    Takk for svar. Det blir spennende!
     

    Introvert_Hifi

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.09.2019
    Innlegg
    90
    Antall liker
    48
    Sted
    Evenskjer/ Harstad
    Et bonusspørsmål. Når det gjelder rørforsterkere, så synes jeg det er vanskelig å vite hvor kraftige de egentlig er.

    Vil for eksempel LM Audio 88IA kunne drive Spendor A7 på en god måte? Ser de er oppgitt til 25-200W.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.048
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Ute problem :) sjelden en forsterker jobber hardt på de nivåene man lytter på..

    Har tungdrevene høytalere.. Koblet de på Tandberg Troll på 25w.. Spiller fabelaktig :)
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Får nesten melde meg inn her, med ett par nye A4 i heimen, må jeg si jeg er overbevist entusiast blitt! Nydelige formidlere!...

    IMG_5334.jpg


    mvh
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Er det noen som kan forklare en menigmann forskjellen på Spendor A7 og D7.2?
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Hva med lyden? Hva skiller de i lytteposisjon?
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.048
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    D7.2 er vel noe mer forfinet og high end.. :)
     

    Tor.Arne

    Medlem
    Ble medlem
    10.01.2019
    Innlegg
    30
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Jeg drev og sammenlignet A7 og D7 en tid tilbake. Og det var for meg to helt forskjellige høyttalere. Jeg opplevde A7 som noe bunntung, og litt lite mellomtone. Mens D7 representerte hele registeret, men ble for meg for skarp i toppen. Siden den tid har jeg lært en del mer, og kan tenke meg at en varm rørforsterker kanskje ville gjort susen for meg med D7.
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Har som sagt gått til innkjøp av Spendor A7 som i dag er drevet av Onkyo A9000R. A7 kom i huset etter mye om og men. Dråpen var gode råd fra Mr. Håkon Rognlien (begge liker horn) og en tlf fra Mr Rostad hos Mala. Skjønner ennå ikke at disse småtassene spiller såpass stort og med en pondus på størrelse med eieren.

    Er nå ute etter en max utnyttelse av A7 og i den forbindelse må jeg dessverre ha gode råd igjen fra erfarne kjennere Spendor.
    Da er spørsmålet: kan Onkyoen stå, eller kan man innen rimelighetens grenser bytte denne og få ennå mere ut av dette anlegget?

    Kilde er for oftest Rega RP3 m/303 arm, Exact PU via en Rega MM RIAA.

    Ikke så store aktiviteten her, men prøver meg likevel igjen med redigert innlegg.
     
    Sist redigert:

    kristofferb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2011
    Innlegg
    114
    Antall liker
    49
    Sted
    Østlandet
    Har som sagt gått til innkjøp av Spendor A7 som i dag er drevet av Onkyo A9000R. A7 kom i huset etter mye om og men. Dråpen var gode råd fra Mr. Håkon Rognlien (begge liker horn) og en tlf fra Mr Rostad hos Mala. Skjønner ennå ikke at disse småtassene spiller såpass stort og med en pondus på størrelse med eieren.

    Er nå ute etter en max utnyttelse av A7 og i den forbindelse må jeg dessverre ha gode råd igjen fra erfarne kjennere Spendor.
    Da er spørsmålet: kan Onkyoen stå, eller kan man innen rimelighetens grenser bytte denne og få ennå mere ut av dette anlegget?

    Kilde er for oftest Rega RP3 m/303 arm, Exact PU via en Rega MM RIAA.

    Ikke så store aktiviteten her, men prøver meg likevel igjen med redigert innlegg.
    Gratulerer med nye høyttalere! Du må veldig gjerne skrive noe om resultatet her. Er selv i byttemodus og A7 står på listen over alternativer:) Rega RP3 er kilde også her (skal skifte PU nå og vingler litt mellom exact og ortofon 2m bronze). Har ikke hatt Spendor tidligere, men det var noen her inne som pekte meg i den retningen. Herr Rognliens ord om disse ht er jo voldsomt gode!
     

    Roqer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2009
    Innlegg
    459
    Antall liker
    216
    Spendor A7 anbefales. De er innspilt for lenge siden. Det gikk veldig raskt da lyttetrettheten ikke er tilstede i det hele tatt. Rostad ble kritisert for å gjenta seg selv for mye i en annen tråd da han argumenterte med nettopp fravær av lyttetretthet, men det er jo sant.
    Gikk fra Klipsch til A7 og har vel ikke spilt så mye musikk i stua siden ungdomstiden. Da hadde jeg B&O og JBL av noe slag. De har ikke den dypeste bassen, men jeg har ikke det behovet. Kunne ha tenkt meg å sette de ved siden av Graham Audio LS5/9f for å sammenligne, men har for lang vei til at dette lar seg gjøre. Dessverre.
    Storfornøyd rett og slett!
     
    Sist redigert:

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Noen som vet hva som er forskjellen på Classic 3/5 og Classic 4/5?
    Til tross for Youtube komprimering så synes jeg disse låter bra:

     

    Thunderberg

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.04.2017
    Innlegg
    85
    Antall liker
    46
    Er det noen som har noen tankerom forskjellen på A4 og A6r?

    A4 er åpenbart nyere og med det noen mener er en bedre diskant, men er det slik at A7 har tatt over for A6r og at sistnevnte derfor er en "modell over" A4 - selv om den er eldre?

    Tanker? :)
     

    Thunderberg

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.04.2017
    Innlegg
    85
    Antall liker
    46

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Takk for svar!

    Interessant anmeldelse av A7 (den andre hadde jeg allerede lest). Kanskje er det A7 jeg skal ha ??????

    En annen måte å stille spørsmålet mitt på er hva som er det beste kjøpet av A4 og A6r nå som de virker å koste det samme på bruktmarkedet..
    Om de koster det samme: A6R!
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.776
    Antall liker
    717
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror både Spendor A4 og A7 er gode kjøp. Har hatt audiophysic i over 5 år, men fikk vondt i hodet til slutt fordi rommet var for lite. Har Spendor A4 nå og de leverer hver gang musikk på ganske høyt nivå. Er spent på hvordan anlegget kommer til å oppføre seg når jeg over påsken skal vaske ned og begynne så smått å flytte inn i en større leilighet. På Xindak chi-fi forsterker hybrid klasse a, så låter det ualminnelig bra for penga.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn