Digitale avspillere Spørreundersøkelse om CD kontra streaming

Foretrekker du CD eller streaming? Kommenter gjerne hvorfor.

  • Cd

    Stemmer: 79 40.1%
  • Streaming

    Stemmer: 118 59.9%

  • Totalt antall stemmer
    197

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Nekter meg selv intet.

    Streaming, CD, vinyl, magnetbånd. Har ikke en hobby for å spare tid og penger. Fascinasjon for underholdningstek, gammel som ny er grunnlaget for mitt oppsett og kjærligheten til musikk driver meg til å sette av hylleplass til også fysiske medier.
     
    Sist redigert:

    haber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    790
    Antall liker
    279
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    Har rippet hele cd samlingen (flac) og må vel innrømme at det i det daglige går mest i avspilling via Roon (med bruk avTidal og Qobuz i tillegg til egen samling). Det skyldes rett og slett at det er enkelt og lettvint. Graver dog fram en cd (evt vinyl) innimellom når jeg virkelig skal hygge meg :)
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.830
    Antall liker
    50.807
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    CD, Vinyl, Streaming, Båndspiller har ikke så dårlig tid at noe må rippes eller føler det er et mas. Alle medier har sin sjarm den dagen jeg må rippe musikken for å spare tid da går jeg over til en JBL høyttaler😉😁
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Jeg legger merke til at endel, kanskje de fleste ikke hører forskjell på CD og streamer, og noen foretrekker streamer fremfor CD. Hva er det som gjør det? Mistenker at lyden på streaming er rundere og mer tilpasset ørene(behagelig).
     

    haber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    790
    Antall liker
    279
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    Jeg legger merke til at endel, kanskje de fleste ikke hører forskjell på CD og streamer, og noen foretrekker streamer fremfor CD. Hva er det som gjør det? Mistenker at lyden på streaming er rundere og mer tilpasset ørene(behagelig).
    Rent lydmessig vil jeg nok si at jeg foretrekker CD fremfor streaming, begge deler via samme dac i forsterker.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    99.99% streaming her. De 300 CD som har vært verdt å ta vare på, rippet til WAV blir sporadisk spilt, kun for hver gang å oppdage at ting ikke var bedre før.

    For når man skal ringe til en gammel venn, så tar man jo selvsagt frem den gode gamle Nokia 3310 (fra år 2000) for den gode lyden. :rolleyes:
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.725
    Antall liker
    21.578
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg legger merke til at endel, kanskje de fleste ikke hører forskjell på CD og streamer, og noen foretrekker streamer fremfor CD. Hva er det som gjør det? Mistenker at lyden på streaming er rundere og mer tilpasset ørene(behagelig).
    Kortene blandes.
    Dersom man hører forskjell på CD og samme CD rippet til FLAC/ALAC, begge streamet gjennom samme DAC er det noe galt et sted, enten teknisk eller mellom ørene.
    At man hører forskjell på stream fra en tjenestetilbyder og lokal CD/CD rippet til FLAC/ALAC avspilt gjennom samme DAC kan det finnes mange tekniske årsaker til.
     
    Sist redigert:

    Idar E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2018
    Innlegg
    478
    Antall liker
    1.217
    Sted
    Fræna
    Torget vurderinger
    1
    Foretrekker for tiden streaming...Dog står hele CD-samlingen fremme og brukes. I tilfeller der noen album/versjoner ikke er å oppdrive hos streamingtjenesten så trekkes en jewelcase ut fra hylla. Sånne fine bokser og deluxxx versjoner er også kos. Liker at CD'ene blir så varm etter å ha vært i spilleren. Lukter sveisestøv! 😚

    Har hatt en Oppo 105 i ca. 10 år. Når den var ny så spillte jeg mer CD. Hadde da en harddisk koblet til Oppoen, den ble kun brukt til nedlastet musikk. Har senere rippet mer av CD samlinga etter anskaffelse av Roon. Vil CD-hylla forsvinne? Nei takk, begge deler!
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.934
    Antall liker
    587
    Jo, setter CD’en i drevet, dBpoweramp starter automatisk, sjekk metadata, ripp til oppgitt mappe, Roon oppdager de nye filene, og klart. Da kan man bruke hvilken som helst dings til å spille av, enten som fjernkontroll for å spille på anlegget, eller med mobilen som eget endpoint og hodetelefoner på lokalnettet.

    Om man vil ha med seg hele CD-samlingen sin på toget er det også lett match.
    Den setter opp en egen streaming-tjeneste, tilgjengelig over internett, med din platesamling og deg selv som eneste bruker. Eneste begrensning er at PC’en med Roon core må være påslått og tilkoblet nett, og at den mobile avspilledingsen må ha tilgang til mobildata eller wifi fra et eller annet sted i verden. Og da har du hele CD-samlingen hjemmefra tilgjengelig hvor som helst.
    Søkte på nettet etter dBpoweramp nå. Hvor mange av deres "pakker" trenger man for å rippe, hva koster det, og kommer det årlige oppdateringer til en viss pris?
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    Synes streamings plattformene har så elendig brukergrensesnitt. Man blir styrt inn mot det samme hver gang man streamer, vanskelig å finne noe nytt å spennende. De bruker heller ikke muligheten til å gi lytteren noe mer utover musikken og lyrics. Har dog bare brukt Spotify og Apple music. Men tror ikke Tidal er så mye bedre på dette.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.482
    Antall liker
    35.338
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg legger merke til at endel, kanskje de fleste ikke hører forskjell på CD og streamer, og noen foretrekker streamer fremfor CD. Hva er det som gjør det? Mistenker at lyden på streaming er rundere og mer tilpasset ørene(behagelig).
    Med eksakt samme datastrøm, hhv som fysisk CD via en CD-transport og som rippet CD til lossless fil på disk via en streamer, begge som S/PDIF til samme DAC: Mindre jitter og jordstøy fra streamer. I tillegg fravær av jitter og bitfeil ved lesefeil og feilkorreksjonskretser.

    Servomotorene i en CD-transport drar relativt mye strøm og jobber rykkvis. Om ikke strømforsyninger og jording er picture perfect vil det føre til spenningsvariasjoner på klokkekrystallen og på jordplan. Det går videre til DAC som tidsvariasjoner i datastrømmen, som kan bli til analog forvrengning i DAC, og som jordstøy via skjermen på S/PDIF.

    Som streaming bufres derimot hele datapakker fra TCP/IP, gjerne via wifi med perfekt galvanisk skille, og klokkes ut på S/PDIF av en dedikert solid state-dings drevet av en separat strømforsyning. Det er veldig lite der som kan skape hverken jitter eller jordstøy. Og man har tatt tiden man trengte til å verifisere at filen var korrekt lest før den ble lagret, så noen on-the-fly feikorreksjon og interpolering av tapte dataverdier er ikke nødvendig.

    I den grad det blir såpass mye jitter at det skaper hørbar forvrengning i en gitt DAC (og de har ulike toleranser), så vil det være hard uharmonisk forvrengning, alt annet enn ørevennlig. Fravær av det kan nok låte mer behagelig, ja. Det er ingen tekniske grunner til at fysisk CD-avspilling skal låte bedre enn streaming, tvert imot.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.725
    Antall liker
    21.578
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    I den grad det blir såpass mye jitter at det skaper hørbar forvrengning i en gitt DAC (og de har ulike toleranser), så vil det være hard uharmonisk forvrengning, alt annet enn ørevennlig.
    Omtrent som en Technics SP 1000 Mk. 2? 🤭
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.710
    Antall liker
    3.843
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg streamer; men fra egen server, og kjøpte og egenrippede cd-er, samt endel kjøpte og nedlastede Flac-filer. Jeg rippet hele samlingen for noen år siden da jeg ikke lenger hadde plass for cd-ene framme. Bruker LMS->Transporter, ingen frittstående DAC, den i Transporter-en er evig god nok for meg. I tillegg spiller jeg en hel masse vinyl på 3 gamle Dual-er til en Puffin eller en selvbygd rør-RIAA (EAR834P-klone).
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ^ Katten gjør et tappert forsøk på scratching, men mangler litt trening for å kunne kalle seg fullverdig DJ ;)
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Kortene blandes.
    Dersom man hører forskjell på CD og samme CD rippet til FLAC/ALAC, begge streamet gjennom samme DAC er det noe galt et sted, enten teknisk eller mellom ørene.
    At man hører forskjell på stream fra en tjenestetilbyder og lokal CD/CD rippet til FLAC/ALAC avspilt gjennom samme DAC kan det finnes mange tekniske årsaker til.
    Det trenger det ikke være. Selv ripper jeg til wav filformat, ikke flac. Uansett når musikken er rippet og lagt på disk, er det mye mindre bevegelige deler som gir mindre forvregning enn drivverket til cd. Det er faktisk forskjell på lyden om musikken er lagret på vanlig snurredisk eller ssd disk. Har Cd spiller/ drivverk vært av veldig høy kvalitet er det ikke sikkert at forskjellene hadde vært der?
    Testet dette hjemme med min Lyngdorf/ og eldre Lyngdorf cd spiller. De som var og hørte merket forskjeller. Da ble signalet fra cd spiller kjørt digitalt inn til Lyngdorf. Samme dac, samme alt bortsett fra kilden som var cd spiller eller rippet, avspilt med Roon direkte til Lyngdorf.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.934
    Antall liker
    587
    Jeg streamer; men fra egen server, og kjøpte og egenrippede cd-er, samt endel kjøpte og nedlastede Flac-filer. Jeg rippet hele samlingen for noen år siden da jeg ikke lenger hadde plass for cd-ene framme. Bruker LMS->Transporter, ingen frittstående DAC, den i Transporter-en er evig god nok for meg. I tillegg spiller jeg en hel masse vinyl på 3 gamle Dual-er til en Puffin eller en selvbygd rør-RIAA (EAR834P-klone).
    Finnes det en god freeware eller rimelig betalbar CD-ripper? dBpoweramp kommer med 21 dager gratis testperiode, men kommer nok til å koste en del over tid. Jeg kan godt rippe hele samlingen, men hvis det koster for mye tid og penger, spiller jeg heller fra platene.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har aldri hatt dyrere anlegg, men samtidig har jeg aldri vært mindre jålete på måten jeg forer dataene inn i dacen min på.
    Jeg har rippa alle cdene mine og pakka de vekk (ja, det tok litt tid) og satt opp et eget NAS på nettverket mitt i tillegg til at jeg bruker en solid dæsj webbasert streaming også. I det siste har det faktisk blitt mer webbasert streaming enn lokal streaming.
    Det praktiske elemententet som introduseres ved streaming gjør at jeg ikke bare hører mye mer på musikk enn hva jeg gjorde før, men at jeg hører på ekstremt mye mer variert musikk enn før. Så mer fokus på musikken, mindre fokus på formatet den er pakket inn i.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Finnes det en god freeware eller rimelig betalbar CD-ripper? dBpoweramp kommer med 21 dager gratis testperiode, men kommer nok til å koste en del over tid. Jeg kan godt rippe hele samlingen, men hvis det koster for mye tid og penger, spiller jeg heller fra platene.
    Jeg har bestandig brukt EAC

    En som laget en Guide her på forumet:

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.482
    Antall liker
    35.338
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Finnes det en god freeware eller rimelig betalbar CD-ripper? dBpoweramp kommer med 21 dager gratis testperiode, men kommer nok til å koste en del over tid. Jeg kan godt rippe hele samlingen, men hvis det koster for mye tid og penger, spiller jeg heller fra platene.
    Forretningsmodellen er engangsbetaling, ikke løpende abonnement. Det er ikke en engangsutgift jeg har angret på. Jeg vil også foreslå PerfectTunes for å sjekke at alle bits er korrekte og hente cover art og metadata automatisk.

    Når jeg ripper eller lagrer nedlastet musikk bruker jeg også dBpoweramp for å beregne ReplayGain volumkorreksjon. Det lagrer bare metadata som avspillingskjeden kan bruke, endrer ikke data i selve musikkfilen.
     
    Sist redigert:

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.626
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Ser det er et par stykker som synes dette var hysterisk morsomt, mulig dere har en annen og bedre forklaring på hvorfor denne karen og produsent av dCS mener CD låter best av de digitale mediene? Jeg for min del velger å forholde meg til det jeg hører og hos meg er det ingenting som slår avspilling av godt innspilte LP utgivelser( hvis en ser vekk fra spolebånd det er en annen liga)
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.435
    Antall liker
    35.237
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Han og Støre har like stor troverdighet hos meg.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.435
    Antall liker
    35.237
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Støre er i egen liga spør du meg, men hva er galt i det han sier her?
    Har aldri opplevd at cd har gitt bedre lyd en tidal/qobuz f.eks. Rent generelt så har jeg så ufattelig lite tro på det han - og Støre sier.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.626
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Har aldri opplevd at cd har gitt bedre lyd en tidal/qobuz f.eks. Rent generelt så har jeg så ufattelig lite tro på det han - og Støre sier.
    Nå var det ikke det jeg spurte deg om, jeg spurte om hva han sier her som du mener ikke stemmer. Hvordan du og jeg hører hva som er best og ikke hjemme har ikke noe med hva han snakker om her
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.435
    Antall liker
    35.237
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Så du mener cd har bedre kvalitet en via streaming?
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.832
    Antall liker
    957
    hos meg er det ingenting som slår avspilling av godt innspilte LP utgivelser( hvis en ser vekk fra spolebånd det er en annen liga)
    spørs om dette har alt med mastering på LPène å gjøre og ikke formatet.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.435
    Antall liker
    35.237
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Nå var det ikke det jeg spurte deg om, jeg spurte om hva han sier her som du mener ikke stemmer. Hvordan du og jeg hører hva som er best og ikke hjemme har ikke noe med hva han snakker om her
    Mindre dynamikk og støy via streaming kontra cd... Tja, det er etter min erfaring bare tull og tøys. Fyren begynner å bli gammel, så det kan være en av hans unnskyldning...
     

    Lespaul

    Medlem
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    45
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    1
    Man kan vel ikke si at ett format låter bedre enn noe annet uten å ta høyde for kvalitet/pris.

    Min erfaring at en CD spiller i tilsvarende prisklasse som en Streamer vil låte bedre. Samtidig tror jeg Streaming har større potensial. Men per i dag virker det som det krever enten en veldig dyr Streamer eller masse duppeditter for å håndere PC støy.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.435
    Antall liker
    35.237
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Man kan vel ikke si at ett format låter bedre enn noe annet uten å ta høyde for kvalitet/pris.

    Min erfaring at en CD spiller i tilsvarende prisklasse som en Streamer vil låte bedre. Samtidig tror jeg Streaming har større potensial. Men per i dag virker det som det krever enten en veldig dyr Streamer eller masse duppeditter for å håndere PC støy.
    Det er ikke min erfaring, bruker vifteløs mini-pc som streamer, fungerer perfekt.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Nå driver jo han PS Audio fyren også et studio og gir ut musikk på kun fysisk medie/nedlastning.
    -Ikke utenkelig at god-gammel-nok PS Audio ikke er helt upartisk i sin oppfatning av streaming vs fysisk media. :cool:
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.435
    Antall liker
    35.237
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Nå driver jo han PS Audio fyren også et studio og gir ut musikk på kun fysisk medie/nedlastning.
    -Ikke utenkelig at god-gammel-nok PS Audio ikke er helt upartisk i sin oppfatning av streaming vs fysisk media. :cool:
    Som alt annet han forsvarer....
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.482
    Antall liker
    35.338
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Man kan vel ikke si at ett format låter bedre enn noe annet uten å ta høyde for kvalitet/pris.

    Min erfaring at en CD spiller i tilsvarende prisklasse som en Streamer vil låte bedre. Samtidig tror jeg Streaming har større potensial. Men per i dag virker det som det krever enten en veldig dyr Streamer eller masse duppeditter for å håndere PC støy.
    En Chromecast Audio pleide vel å koste kr 349,- på Clas Ohlson. Min erfaring er at den låter eksakt likt som langt dyrere streamere, selv via en DAC som er litt følsom for jitter. Fra Roon via Chromecast til en god DAC blir det objektivt tilnærmet perfekt resultat.

    PC-støy filtreres også ut ganske effektivt med wifi gjennom noen meter luft. Pottetett galvanisk skille. Om PC’en dessuten står på en annen kurs i et annet rom er det ikke så mye støy som blir med.

    Litt nysgjerrig på hvilke CD-spillere og hvilke streamere du sammenlignet. Mulig man må se på summen av PC+router+streamer+DAC vs integrert CD-spiller?
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.708
    Antall liker
    5.897
    Jeg har nevnt dette før, men deler min erfaring igjen.
    Har brukt mye tid på å finne ut hva som lyder best av Cd spiller og streamer.
    CD spilleren er en Hegel CDP4 mkII som har fått bryne seg på alt jeg har i huset av streamere:
    PC, Ipad, Iphone, Bluesound node 2, og Wiim Mini.

    Etter mye testing så var konklusjonen min at jeg ikke var i stand til å foretrekke lyden i noen av produktene (les kliss lik lyd) Jeg inviterte hifikamerater på blindtest mellom Bluesound Node 2 og Hegel spilleren. (Streaming foregikk gjennom Qobuz) Alle i hustanden min fikk og være med. Ingen klarte å høre forskjell.

    Jeg har slått meg helt til ro med streaming som hovedkilde og favoritten min er Wiim Mini pga av en veldig brukervennlig app.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.626
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Må skyte inn at pr, i dag er ikke lyden fra LP noe å rope hurra for da jeg har langt dårligere oppsett nå en periode fremover enn tidligere (platespiller, riaa og pu)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn