Tapsfri CD-Ripping med EAC (Guide)

Evelen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
399
Antall liker
68
Sted
Vest-Agder/Søgne
Torget vurderinger
2
Hei og god morgen
🙂

Det er vel mange her som som sitter med en gammel CD-samling som gjerne skulle vært digitalisert?
Jeg vil tro mange frykter kvalitetstap i denne prosessen, så jeg har herved gleden av å presentere min splitter nye guide om helt tapsfri verifiserbar CD-ripping, veiledningen finner du her:
(skrevet på engelsk).
Det er en del steg, men til gjengjeld sitter du igjen med et bit-perfekt resultat. Bare å spør om noe er uklart såklart
🙂


1667636944987.png
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.934
Antall liker
587
Basert på ditt tips har jeg nettopp installert EAC, og har rippet noen få plater. Høres bit-perfekt ut!

Er det noen måte å automatisere prosessen på, så det kan foregå mens man holder på med jobbeting? Jeg bruker Roon, men vil gjerne legge platene i en struktur likevel. Går det an, eller må jeg opprette nye kataloger for hver artist/CD?
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.934
Antall liker
587
Men så lurer jeg på om det er CD-spilleren, PCen eller settingene som gjør at det går nesten like sent å rippe som å spille i sanntid. Det kan da ikke være meningen? Brukte EAC-oppskriften lenger oppe, men er den for pertentlig? Og vil det gå mye raskere med dBpoweramp?
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.934
Antall liker
587
Eller for å spørre på en annen måte: Hva er akseptabelt tidsforbruk for å rippe en vanlig CD? Bør jeg oppdatere min hjemme-PC når testing, ripping og lagring nærmer seg halvtimen? Eller bør jeg slakke av på nøyaktighetskravene? Liker ikke det! Har ikke tenkt å gjøre rippe-jobben om igjen ...
 

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.525
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Har du merket av på paranoid, eller hva det het igjen går det lang tid. Hvis ikke skal det gå forholdsvis fort.
Dbpoweramp er bra, cuetools likeså. Tror de 2 siste er raskere.
Men det er jo ikke mange årene siden at en her på sentralen rippet med 1x hastighet og påstod alle var mindre lure som rippet raskere.😄
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.599
Antall liker
3.137
Torget vurderinger
0
Med standardvalgene i EAC rippes en CD raskt og korrekt til praktisk mappestruktur på lokal disk når man ikke benytter PC til andre oppgaver samtidig...
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.050
Antall liker
2.513
Hva er akseptabelt tidsforbruk for å rippe en vanlig CD?
Min justerer seg automatisk til mellom 4X og 6X hastighet. Noen få CD plater går den ned til 1X og 2X.
Om man konfigurerer EAC til å rippe raskt kan man like gjerne bruke Windows Mediespiller til jobben. EAC vil da ikke verifiserer data og man får man samme resultat, som ofte kan være helt greit men ikke alltid.

En erfaring gjort her. Når jeg vasker CD platen, — ja selv plater som ser helt rene ut med Jif vindusrens opplever jeg få flere spor med 100% Track quality.

...og fra en som har rippet samlingen sin 3 ganger. Gjør det så bra som du kan 1. gangen. På et senere tidspunkt kan man angre seg fordi man har lært noe nytt, eller teknologi har endret seg og man mangler kvalitet eller data.

Eksempler er å lagre LOG filene. Mulig man en gang i fremtiden har lyst å benytte en spiller som benytter CUE sheets?
Og som jeg nylig har oppdaget, — ISBN nummer og Label artikkelnummer blir relevant når man får flere versjoner av samme album og man lærer at de slett ikke behøver låte likt.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.599
Antall liker
3.137
Torget vurderinger
0
Kjøpte Abb på GD3 Data, LLC for EAC og betalte 8 Dållars.....og det funker fint (y)
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.050
Antall liker
2.513
Kjøpte Abb på GD3 Data, LLC for EAC og betalte 8 Dållars.....og det funker fint (y)
Hva opplever du den gir som mangler i gratisversjonen? Med forbehold om at jeg ikke har mye erfaring med klassiske er jeg overrasket over hvor godt CUETools DB treffer også blandt norske artister nå.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.599
Antall liker
3.137
Torget vurderinger
0
Hva opplever du den gir som mangler i gratisversjonen? Med forbehold om at jeg ikke har mye erfaring med klassiske er jeg overrasket over hvor godt CUETools DB treffer også blandt norske artister nå.
Gratisversjonen varer i 2 uker.... :unsure:
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.599
Antall liker
3.137
Torget vurderinger
0
Sorry, mente CUETools DB når jeg sa gratisversjonen.
Ok.....her er en del CD fra slutten av 70-tallet og begynnelsen av 80-tallet som
Bluesound Vault ikke klarer å finne så da er reserveløsningen EAC på en PC m/GD3 (y)
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.050
Antall liker
2.513
Ok.....her er en del CD fra slutten av 70-tallet og begynnelsen av 80-tallet som
Bluesound Vault ikke klarer å finne så da er reserveløsningen EAC på en PC m/GD3 (y)
Takker... — finner ikke farten hvilken tjeneste Bluesound benytter. Men forstår jeg da jeg at du egentlig ikke har testet GS3 mot CUETools DB?

Spør fordi jeg undrer om GD3 gir flere tags. F.eks. MusicBrainz pluggen fyller kun ut EAC sine predefinerte tags. Jeg tagger defor filene i ettertid med med MusicBrainz Picard for å få med denne databasen sin informasjon.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.599
Antall liker
3.137
Torget vurderinger
0
Men forstår jeg da jeg at du egentlig ikke har testet GS3 mot CUETools DB?
Ja......tok tak i det som EAC anbefalte(GD3)......og det funker for mitt bruk (y)
Noen ganger dukker det opp alternativer å velge mellom, men da er det bare
å sjekke cover og sporliste så finnes den korrekte.....
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
GD3 funker for 98% av mine cder, har et par muligheter til å velge mellom på EAC som tar 1% så er det ca 1% jeg legger inn manuelt - bruker gjerne discogs som kilde.

Men grafikken er for dårlig - scanner selv, da får jeg god nok kvalitet og at den er korrekt - litt ekstra feelgood at det faktisk er min utgave som vises når jeg spiller.

Bruker mp3tag for å fjerne gammel og legge inn ny grafikk på filene.
 
Sist redigert:

Evelen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
399
Antall liker
68
Sted
Vest-Agder/Søgne
Torget vurderinger
2
Basert på ditt tips har jeg nettopp installert EAC, og har rippet noen få plater. Høres bit-perfekt ut!

Er det noen måte å automatisere prosessen på, så det kan foregå mens man holder på med jobbeting? Jeg bruker Roon, men vil gjerne legge platene i en struktur likevel. Går det an, eller må jeg opprette nye kataloger for hver artist/CD?
Du kan under "Filename" i EAC Options skrive %albumtitle%\ før Naming scheme, da får hvert album en egen mappe uten at du trenger lage den.
Da vil også mappe-navn bli med i CUE-filen.
Takker... — finner ikke farten hvilken tjeneste Bluesound benytter. Men forstår jeg da jeg at du egentlig ikke har testet GS3 mot CUETools DB?

Spør fordi jeg undrer om GD3 gir flere tags. F.eks. MusicBrainz pluggen fyller kun ut EAC sine predefinerte tags. Jeg tagger defor filene i ettertid med med MusicBrainz Picard for å få med denne databasen sin informasjon.
Bruker også MusicBrainz på alt etter ripping, selv om alle tags er korrekt fra før av. Da er den knyttet mot en faktisk release og man kan oppfatere metadata senere uten mye om og men.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.934
Antall liker
587
Du kan under "Filename" i EAC Options skrive %albumtitle%\ før Naming scheme, da får hvert album en egen mappe uten at du trenger lage den.
Da vil også mappe-navn bli med i CUE-filen.
Takk for svaret! Da får jeg automatisk satt opp min foretrukne struktur: /artist/albumnavn/...
Det gjør jobben en god del kjappere.
 

janghell

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2002
Innlegg
653
Antall liker
310
Torget vurderinger
11
Dere som har rippet samlingen til flac, hva gjør dere med cover art? Fornøyd med front cover som gjerne blir lastet ned automatisk? Hva med back cover og booklet? Skanner dere dette manuelt eller hopper over dette.
Er jo en jobb å skanne, men samtidig veldig greit å ha.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.050
Antall liker
2.513
Fornøyd med det som er. Velger dog alltid høyeste oppløsning når det tilbyes alternativer. Når cover mangler bruker jeg laste ned front og back fra Discorg. En periode forsøkte jeg laste ned all covertart for norske album. Men har mistet interessen etter at jeg oppdaget pluggen Music and Artistinformation på LMS.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.231
Antall liker
4.853
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Dere som har rippet samlingen til flac, hva gjør dere med cover art? Fornøyd med front cover som gjerne blir lastet ned automatisk? Hva med back cover og booklet? Skanner dere dette manuelt eller hopper over dette.
Er jo en jobb å skanne, men samtidig veldig greit å ha.
Det beste programmet jeg har funnet er Album Art Downloader. Anbefales.
 

janghell

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2002
Innlegg
653
Antall liker
310
Torget vurderinger
11
Fungerer disse automatisk, ala legge inn en sti til mappestruktur og programmet søker gjennom og laster ned cover art. Eller er det mer manuell prosess.
 

janghell

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2002
Innlegg
653
Antall liker
310
Torget vurderinger
11
Høres veldig bra ut. Og det finner front/back? Booklet?
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.231
Antall liker
4.853
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Album Art Downloader henter og viser coverbilder fra en rekke ulike kilder. Både front og back og booklet dersom de finnes. Så er det bare for deg å velge den/de du ønsker. Det går raskt å lære seg å bruke det, og da tar det ikke så mange sekundene pr. album.
Dessuten viser programmet en oversikt over hvilke album i mappen(e) din(e) som mangler coverbilder.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Dere som har rippet samlingen til flac, hva gjør dere med cover art? Fornøyd med front cover som gjerne blir lastet ned automatisk? Hva med back cover og booklet? Skanner dere dette manuelt eller hopper over dette.
Er jo en jobb å skanne, men samtidig veldig greit å ha.
Jeg skanner alt manuelt - cover art skal være 100% korrekt og av god kvalitet. Cover online var heller sjelden bra nok - for mine krav - ofte var det feil eller manglet totalt.

Jeg skanner Front, Back og et artist bilde, hvis det finnes. Har formet min Foobar build etter dette.

Har stor fokus på Cover Art - jeg synes god kvalitet og autentisitet er viktig. Man beholder dermed mye av det som den fysiske utgaven byr på - på en måte.

Albumet du nå spiller av - har Cover Art av den faktiske utgaven du den gangen handlet i platesjappa i f.eks 1988 - liksom. Det betyr noe.
 
Sist redigert:
Topp Bunn