Digitale avspillere Spørreundersøkelse om CD kontra streaming

Foretrekker du CD eller streaming? Kommenter gjerne hvorfor.

  • Cd

    Stemmer: 79 40.1%
  • Streaming

    Stemmer: 118 59.9%

  • Totalt antall stemmer
    197

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Har gjenoppdaget CD som avspillingsmedium igjen. Så lurer jeg på hvor mange som foretrekker det fremfor streamingen. Spiller også vinyl, men det er ikke tema her. Håper noen har tid til å svare nå midt i julestria.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.976
    Antall liker
    11.830
    Sted
    Hus
    Handler for min del om å ha det fysiske mediumet å legge i skuffen på spilleren i stedet for å høre på datafiler. Datafiler er greit i en iPod i båten, men ikke hjemme. Spiller for det meste LP`r, så CD kommer i annen rekke hjemme :)
     

    Gesel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.02.2009
    Innlegg
    100
    Antall liker
    163
    Sted
    Stjørdal
    Torget vurderinger
    3
    Jeg bruker mest CD hjemme, har mye som ikke finnes på streamingtjenestene. Men bruker også Tidal/Spotify for å finne ny musikk, og i det siste har jeg latt være å kjøpe mye av musikken jeg finner på fysiske format fremfor streaming. På jobb blir det streaming, rundt ti timer daglig inkl tur/retur kjøring 😊
    Skal også sies at lyden i CD-spilleren overgår DACen min så det er også en av grunnene til at jeg foretrekker CD her hjemme.
     

    Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    440
    Antall liker
    634
    Sted
    Oslo
    Streaming fordi det er mye enklere. Har CD`er og drivverk fordi jeg liker å ha noe fysisk også men blir lite brukt. Lydmessig er det hipp som happ. Alle CD´er er rippet også men jeg velger som regel Tidal alikevel, så vurderer å droppe Roon snart.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.698
    Antall liker
    21.552
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Alle mine CDer er rippet til flac, så (lokal) streaming. Låter likt om DACen er den samme, så det er en ikke-sak. Streaming fra nettet er oppgagelse og på farta.
    Skal jeg styre med fysiske plater er sort gull vinneren, også i jula.
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    CD for lyden sin skyld.

    Hvis man kunne fått samme systemet med musikkalbum som Xbox spill der man kjøper en digital kopi og laster ned på en SSD til odel og eie hadde det vært interessant. Da måtte også noen komme på banen med en avspillerløsning som var ferdig utviklet og plug & play. Det hadde ikke trengt å koste det hvite ut av øynene heller.

    Fram til det skjer foretrekker jeg fortsatt CD.
     

    Entropy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    498
    Antall liker
    952
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Venter på lansering av cd spiller og har en del cd’er liggende. Planen er å ha mye cd, favoritter på vinyl og streaming for oppdagelse.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.563
    Antall liker
    3.113
    Sted
    Oslo
    Jeg kan rippe så mye jeg vil og lytte uten nettforbindelse, og jeg har god informasjon om musikken lett tilgjengelig Musikken blir ikke utilgjengelig hvis artisten blir uenig med plateselskapet.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Vil legge til at jeg synes det er kjedelig å strime, mister litt godfølelsen. CD-lyden har mer atakk og er mer nærværende. Har samme dakk, skjønner ikke helt hvorfor det er sånn.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Går mest i streaming her, men en konsert på dvd/blueray er også innafor. Kassetter og CD er også i bruk. Ja til alt. God Jul :)
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.707
    Antall liker
    5.895
    Jeg forstår greien med CD og LP. Det har jeg drevet med i alle år, men de siste årene har det kun vært streaming, det skyldes overlegen brukervennlighet og det igjen gir mer lytting til musikk. I følge Spotify har jeg lyttet over 27000 minutter i år og har lyttet 76% mer enn det norske folk, i tillegg har jeg lyttet til Qobuz, Soundcloud og Youtube.

    Ser at noen mener det er bedre lyd fra CD, det forstår jeg ingen ting av, hos meg låter det like godt fra streaming.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.471
    Antall liker
    35.314
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Streaming, noen ganger LP. Har ikke CD-spiller lenger, annet enn drevet i PC’en som brukes til ripping. Hos meg låt streaming klart bedre enn CD-transporten med samme DAC, og da åkte den ut. Allerede 12 år siden, ser jeg.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.945
    Sted
    Tårnåsen
    Streaming via Qobuz for lyden. Vinyl for lyden på gamle opptak + kosefaktoren.
    Har diverse spillere som kan spinne rundt en CD men det skjer vel i praksis ikke etter at jeg solgte EMC-1.
    CD er litt som DVD for meg nå, har metervis av dem som aldri brukes siden jeg stort sett finner bedre kvalitet via nettet.
     
    Sist redigert:

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.731
    Antall liker
    4.552
    Sted
    Nøtterøy
    Kjører dere cd-spilleren rett i forsterkeren eller digitalt via dacen?
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Har ikke brukt cd spiller i 10 år. Alle plater rippet til harddisk men lytter aldrig til de, det er mest Spotify.
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    566
    Antall liker
    672
    CD er fremdeles ofte i bruk her. Synes 40åringen står seg godt.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.830
    Antall liker
    954
    har en pappkasse full av album, de pakket jeg vel ned for ca. 11år siden når spotify lanserte og har ikke tatt den ut av skapet siden.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.698
    Antall liker
    21.552
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kjører dere cd-spilleren rett i forsterkeren eller digitalt via dacen?
    Analogt inn i preamp som digitaliserer til 24/48 og sender til lydkort og pc som oppsampler til 24/96 og deler 4-veis med 32 bit floating point og sender 24/48 tilbake til lydkortets åtte DAC-kanaler.
    Siden du spør. 😇
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    891
    Antall liker
    3.117
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Mest streaming, men mer og mer CD. Alle CD-platene er rippet og spilles via LMS, men av og til er det herlig å holde i det fysiske mediet 😃.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    To forskjellige bruksområder for min del. CD for den ultimate lyttestunden, der det fysiske aspektet tilfører noe ekstra. Strømming for bekvemmelighet og oppdage ny musikk.

    Rent lydmessig kunne jeg kunne nok fint levd med bare strømmetjenester, men jeg opplever av og til at nettet er nede, det er servertrøbbel hos strømmleverandøren, album forsvinner o.l. Dessuten er det ting som ikke finnes hos strømmetjenestene, så CD-spilleren blir.

    Edit: Også er det gøy å rote i hyllene på bruktsjapper og plutselig komme over en eller annen skatt. Det hender rett som det er.
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.502
    Torget vurderinger
    8
    Jeg føler ikke jeg får like god lyd via streaming som på cd. Jeg har prøvd flere streamingtjenester men får ikke «roen». Det er en av årsakene til jeg leter etter ny dac.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.471
    Antall liker
    35.314
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Strømming kan jo være to forskjellige ting, enten at alle egne CD’er er rippet til disk og man spiller via TCP/IP fra egen musikkserver på lokalnettet, eller at man har latt noen andre gjøre den jobben for seg og spiller musikkfiler fra noen annens server et sted på internettet.

    I begge tilfeller er fordelen at man kan bruke så mye tid som nødvendig på å lese CD’en flere ganger, sammenligne resultatene med hverandre og med checksum fra andre, og være helt sikker på at filen som lagres til disk er 100 % korrekt. Det kan man ikke når filen rippes i sanntid for hver avspilling, som er hva en CD-transport gjør. Dessuten forsvinner all tidsvariasjon i datastrømmen (jitter) når filen mellomlagres til disk, og med noen (kilo)meter optisk fiber og/eller wifi fra server til DAC er det komplett galvanisk skille mellom elektromekanisk dings med servomotorer og analoge signalkretser. Det er vanskelig å forstå at en fysisk CD på noen måte skulle gi bedre lydkvalitet enn samme data fra harddisk.

    Ulempen er kanskje at man ikke håndterer det fysiske mediet, men det er ingen ting som hindrer en i å ta frem den fysiske CD’en fra hylla når man spiller den fra egen harddisk, og det er fullt mulig å hente opp både Allmusic og Discogs på iPad om man ikke synes det er nok informasjon i blurben fra Roon og Qobuz.

    Hos meg opplever jeg ikke at det er noen forskjell i lydkvalitet mellom lokalt lagrede filer og filer som er lagret hos Qobuz. Snapshot, akkurat nå:

    1672051415974.png

    1672051455547.png


    Så kan man eventuelt klikke på «Credits», og bla videre i all musikk alle involverte har befattet seg med. Det dukker opp mye interessant på den måten, ting man ikke har hørt og ikke har i egen CD-hylle.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Strømming kan jo være to forskjellige ting, enten at alle egne CD’er er rippet til disk og man spiller via TCP/IP fra egen musikkserver på lokalnettet, eller at man har latt noen andre gjøre den jobben for seg og spiller musikkfiler fra noen annens server et sted på internettet.

    I begge tilfeller er fordelen at man kan bruke så mye tid som nødvendig på å lese CD’en flere ganger, sammenligne resultatene med hverandre og med checksum fra andre, og være helt sikker på at filen som lagres til disk er 100 % korrekt. Det kan man ikke når filen rippes i sanntid for hver avspilling, som er hva en CD-transport gjør. Dessuten forsvinner all tidsvariasjon i datastrømmen (jitter) når filen mellomlagres til disk, og med noen (kilo)meter optisk fiber og/eller wifi fra server til DAC er det komplett galvanisk skille mellom elektromekanisk dings med servomotorer og analoge signalkretser. Det er vanskelig å forstå at en fysisk CD på noen måte skulle gi bedre lydkvalitet enn samme data fra harddisk.

    Ulempen er kanskje at man ikke håndterer det fysiske mediet, men det er ingen ting som hindrer en i å ta frem den fysiske CD’en fra hylla når man spiller den fra egen harddisk, og det er fullt mulig å hente opp både Allmusic og Discogs på iPad om man ikke synes det er nok informasjon i blurben fra Roon og Qobuz.

    Hos meg opplever jeg ikke at det er noen forskjell i lydkvalitet mellom lokalt lagrede filer og filer som er lagret hos Qobuz. Snapshot, akkurat nå:

    Så kan man eventuelt klikke på «Credits», og bla videre i all musikk alle involverte har befattet seg med. Det dukker opp mye interessant på den måten, ting man ikke har hørt og ikke har i egen CD-hylle.
    Enig i alt dette, og det som mangler nå er at noen lanserer en avspiller med rippefunksjon og innebygd SSD på noen TB, med et intiutivt brukergrensesnitt og en betalbar pris.

    Altså, man får en Xbox med innebygd SSD på 1 TB til femogethalvttusen, ser ingen grunn til at en hifidings som skal sende digitale musikksignaler videre fra en SSD trenger å koste veldig mye mer.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Apropos ripping av CD-er. Det har jeg gjort, og det funker. MEN – det blir «EDB» for meg. Filbehandling, mapper, nettverk bla, bla, bla. Det er rett og slett usexy 😅Jeg sitter på PC i jobb minimum åtte timer i døgnet, så det å kunne legge en CD i spilleren og trykke på Play, synes jeg er befriende.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Apropos ripping av CD-er. Det har jeg gjort, og det funker. MEN – det blir «EDB» for meg. Filbehandling, mapper, nettverk bla, bla, bla. Det er rett og slett usexy 😅Jeg sitter på PC i jobb minimum åtte timer i døgnet, så det å kunne legge en CD i spilleren og trykke på Play, synes jeg er befriende.
    Samme her, jeg vil ikke bruke PC for å spille musikk. Derfor noen bør lage en avspillerløsning hvor alt er plug & play.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn