SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    46.254
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    23
    Lampefeber

Det startet for mer enn 35 år siden da vi var hjemme hos en fyr som samlet og restaurerte gamle lamper.
    Jeg ble "smittet" - og har samlet og restaurert antikke lamper siden da. Denne skal bort , så den fikk en ekstra shine
    akkurat nå. Det finnes en katalog utgitt 1913-14 fra Christiania glassmagasin - og de tre siste messinglampene jeg avbildet
    står i den katalogen alle sammen. Jeg har noen flere - og har hatt enda flere fra samme katalog.

Denne er til venstre på bildet i katalogen!

høvik.jpg

88-CHRISTIANIA-GLASMAGASIN.jpg

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    46.254
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    23
    Three Guitars

Måtte rote litt i CD hyllene hos @Hifi&Vinyl i dag også. Gidder man bruke litt tid kan man finne
    noen godbiter man ellers kunne oversett.
    Chesky Records er en kjenning blant audiofile, og som mange skiver derfra er denne også innspilt i en kirke.

Ellers var det hyggelig lørdagsmiljø i sjappa i dag , med mange kjente .

TG.jpg

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    46.254
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    23
    En Hybrid med Franske gener.

Har sans for signalkabler som består av sølv og kobber i forskjellige konstellasjoner.
    Kimber , Harmonic Technology m.flere har sine versjonen - jeg har prøvd (og har) flere av dem.

Når referansekabelen fra A.S.I. (Acoustic Systems International) dukket opp til en fin pris klarte jeg ikke å styre
    nysgjerrigheten. Har ikke fått den enda, men venter i spenning.

Alle jeg har fra før låter litt forskjellig - tross blanding av sølv og kobber.

ASI liveline rca.jpg

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    46.254
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    23
    Grattis sound :) Hvor skal den brukes? Moro med kabler

mvh
    Skal testes i hovedanlegget . Dac - preamp evt. preamp - poweramp. Artig å teste forskjellige kombinasjoner. Jeg bruker nå Harmonic Technology hybrid fra dac til preamp og DH labs sølvkabel fra preamp til poweramp.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    46.254
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    23
    Audiofile skiver.

Som oftes noe å ta med hjem når man kikker i hyllene hos @Hifi&Vinyl .

Skal innrømmes at et par ble kjøpt grunnet labelen , men Chesky skiva viste seg å være balsam
    for både kropp og sjel. Innspilt i en kirke med få mikrofoner i beste Chesky tradisjon.

Valerie Joyce var mao en positiv overraskelse på alle plan.

En Audioquest plate dukket opp også, lenge siden jeg har sett noe fra det selskapet.
    Resten er kjent og man vet det er kvalitet.

1.jpg
    2.jpg
    3.jpg
    4.jpg

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    80.466
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Tannkunsten

Vareopptelling i kjeften i dag. Bestilte time hos en ny tannklinikk jeg har hørt mye bra om,
    og de fikk seg dermed en ny fast kunde. Ett år til neste gang. Fancy lokaler har de også. Her fra resepsjonen.

Vis vedlegget 1201282

Veldig flott!
    Ser akkurat ut som et typisk lokale til en av nåtidens moderne kjede-veterinærklinikker.
    -Som er finansiert av alt for høye forsikringspremier på hund og katt.

Blir skeptisk til hvordan tannlegenen skal sope inn nok penger til å betale for looken på klinikken.
    På et eller annet vis må det lønne seg, så det blir nok ikke bare tennene man betaler for heretter.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    46.254
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    23
    Veldig flott!
    Ser akkurat ut som et typisk lokale til en av nåtidens moderne kjede-veterinærklinikker.
    -Som er finansiert av alt for høye forsikringspremier på hund og katt.

Blir skeptisk til hvordan tannlegenen skal sope inn nok penger til å betale for looken på klinikken.
    På et eller annet vis må det lønne seg, så det blir nok ikke bare tennene man betaler for heretter.
    De holder helt greie priser faktisk ( til tannleger å være da). Men det er endel tannleger i Ski, så konkurransen er nok tøff. Denne blir drevet av to brødre
    som virker å være dyktige, rutinerte og oppdatert på utstyr og behandlingsmetoder. Kommer til å fortsette der - og håper de klarer seg i markedet.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    46.254
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    23
    2006

Rota litt i gamle arkiver etter noen bilder , så dukket disse opp. Litt artig å se hva som var her i 2006.

Høyttalere hadde kommet inn samme år , og er vel sammen med poweramp det eneste jeg har igjen fra da.

Michell spilleren var min første Gyro SE , med Rega RB1000 og Benz LP.

DSC_0004.JPG
    lytterom 001.jpg

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    48.212
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    2006

Rota litt i gamle arkiver etter noen bilder , så dukket disse opp. Litt artig å se hva som var her i 2006.

Høyttalere hadde kommet inn samme år , og er vel sammen med poweramp det eneste jeg har igjen fra da.

Michell spilleren var min første Gyro SE , med Rega RB1000 og Benz LP.

Vis vedlegget 1203794 Vis vedlegget 1203795

Så flott ut :) men hva består oppsettet av?

mvh

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    17.591
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Minner meg om den gangen jeg visiterte hjerteavdelingen på Ullevål Sykehus. På ett av rommene holdt dem liv i en herremann med 5 tette blodårer (infarkt) i påvente av at tannlegen skulle trekke en tann og rense ut bakteriene som var i tannkjøttet. Det var ikke hensiktsmessig å blokke ut før bakteriene var borte. Folk flest tenker nok ikke på at dårlig tannhelse øker risikoen for hjerteinfarkt.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    46.254
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    23
    Så flott ut :) men hva består oppsettet av?

mvh
    Cary 306 SACD synes på bildet - den var vel helt ny på det tidpunktet. Ellers brukte jeg en Chord CPA 4000 Preamp - i tillegg til Chord SPM 1200 E power (som jeg har enda.)

Hadde også en gigantisk 3 rørs Sony Projector i taket. Den fikk signalene fra en Pioneer DV 939 A DVD Audio spiller (tidligere toppmodell) og en DVDO iScan DP50Pro video processor/upscaler. Selv om jeg kjørte 2 kanals lyd var det en mektig opplevelse å se film på det oppsettet.

Michell spilleren ble testet med flere riaa forsterkere , men jeg fikk ikke lyden til å sitte overbevisende - og det endte med at jeg skrinla vinyl igjen i mange år.
    Spilleren ble solgt , med de fleste platene i samme dragsuget.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    33.691
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^^^Resepsjonen hos den nye tannlegen din ga meg to kjappe tanker:
    1. Interiørarkitekter er på Art Deco-kjøret.
    2. Taket sier "Disse folka er leietakere".

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    46.254
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    23
    Nerdingen ligger i detaljene

Armbordet på Gyro'en hadde spacere i plast - det synes jeg så litt kjipt ut rett og slett.
    Så jeg kjøpte tilsvarende i aluminium , ga de en liten polish og byttet de ut.
    Forventet ikke noen forbedring i lyden, men håpet det ikke ble dårligere heller.
    Førsteinntrykket er at det spiller vel ganske som det gjorde med plast , men da slipper jeg i alle fall å gremmes over de plastdingsene.

1.jpg
    2.jpg

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    13.615
    Sted
    Holmestrand
    Nerdingen ligger i detaljene

Armbordet på Gyro'en hadde spacere i plast - det synes jeg så litt kjipt ut rett og slett.
    Så jeg kjøpte tilsvarende i aluminium , ga de en liten polish og byttet de ut.
    Forventet ikke noen forbedring i lyden, men håpet det ikke ble dårligere heller.
    Førsteinntrykket er at det spiller vel ganske som det gjorde med plast , men da slipper jeg i alle fall å gremmes over de plastdingsene.

Vis vedlegget 1203944 Vis vedlegget 1203945

Det er lov å pynte.
    Litt jålete og innsats for godfølelse er lov.
    Tror det er noe de aller fleste av oss driver med i større og mindre grad.
    😎

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.600
    Tannkunsten

Vareopptelling i kjeften i dag. Bestilte time hos en ny tannklinikk jeg har hørt mye bra om,
    og de fikk seg dermed en ny fast kunde. Ett år til neste gang. Fancy lokaler har de også. Her fra resepsjonen.

Hvor ligge denne klinikken da? Er åpen for et nytt tannlegekontor.

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    46.254
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    23
    Headshell

Siden noen er litt følsom for gullshimmer gjorde jeg min plikt og byttet skruer .
    Audiograde Aluminium -
    pakket ned av jomfruer . Litt innspilling må nok påregnes,
    men det kommer seg. Eventuelle klager vil heretter havne rett i søpla . :cool:

1.jpg
    2.jpg

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    46.254
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    23
    Kabelkabal

Landet en ny signalkabel i poskassa i dag, så da var det bare å brette opp armene og stupe ned i ormebolet.

Franck Tchang , mannen bak A.S.I. - kjent for å trylle med metaller har altså laget denne nykommeren som nå testes ut.

Franck Tchang.jpeg

Kablen er en hybrid sølv/kobber kabel - og er koblet inn mellom Pre og Poweramp.
    Jeg flyttet en Harmonic Technology Magic Link II (også hybrid) inn mellom Dac og Preamp.
    Riia er forsynt med en eldre hybrid fra HT - nemlig Pro Silway II.

Så var det lyden da. Det har absolutt skjedd saker og ting. Såpass annerledes at jeg trenger litt tilvenning
    før jeg kan komme med noen konklusjon. Det låter mere "live" - mindre stereoanlegg , og hvert instrument
    trer veldig tydelig frem. Føles som man sitter litt nærmere musikerene , og alt blir mer intimt.
    Utrolig god på å gjengi alle klangfarger i et instrument , likeså slagverk , cymbaler osv.
    Dynamikken føles mere eksplosiv. 💥

Kjører noen CD'er her først før jeg stuper ned i vinylen. Moro er det i alle fall.

Harmonic-Technology-Pro-Silway-II-audio-interconnects-RCA-05-metre-3.jpeg
    HT.jpg

ASI LiveLine.jpg

Sist redigert:

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    46.254
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    23
    A.S.I. LiveLine Reference

Signalkabelen fra Pre til Poweramp har kommet for å bli. Har hatt to par gullører innom i dag også,
    og konklusjonen var klar fra begge. Aldri hatt bedre lyd her. CD riggen spiller i alle fall helt overbevisende nå
    etter mine preferanser. Riia har mått nøye seg med en annen kabel , og jeg vet ikke om matchen er 100% der,
    men den ligger i så fall ikke så langt unna . Mulig jeg holder utkikk etter en kabel maken til den som satt der.

Skal uansett spille på dette en stund fremover, og ser ikke for meg at det blir noen forandringer her på en stund.

1.jpg

soundscape

Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    46.254
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    23
    På kabelkjøret

Da har jeg prøvd alt jeg har av kabler fra dac og riia , og egentlig så funker samme kabelen best begge steder.
    Problemet er at jeg har bare en av dem, så da får jeg jakte litt på en til. Evt. om jeg skulle finne en til av A.S.I.
    kabelen jeg nettopp kjøpte. Skulle vært interessant å hørt den både fra kilde til preamp og fra pre til power.

Det er vel hva man kaller små sidesysler i hobbyen. Nå skal jeg uansett nyte musikken - med eller uten magiske linker !

2.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn