SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Hva bruker du å måle med for å få riktig avstand når du monterer armen i ett av de flotte SF bordene dine?
    Jeg venter (og venter) fortsatt på deler fra blant andre peakhifi for å montere armen på det nye plinthet, lurer på om jeg må kjøpe en slik proff protactor for å få riktig avstand mellom spindel og armen?
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Hva bruker du å måle med for å få riktig avstand når du monterer armen i ett av de flotte SF bordene dine?
    Jeg venter (og venter) fortsatt på deler fra blant andre peakhifi for å montere armen på det nye plinthet, lurer på om jeg må kjøpe en slik proff protactor for å få riktig avstand mellom spindel og armen?
    SME 3009/3012 er jo veldig greie å stille ved at man kan justere armen frem og tilbake på selve basen. Jeg laget hull med de andre armbordene som mal , og når armen er skrudd fast bruker jeg en plate puck/vekt på spindelen som kommer i høyde med tårnet på armen. Da er det enkelt å måle korrekt avstand fra spindel til senter på armbasen. Til justering av pickup i headshell bruker jeg en enkel protractor i papp fra SME.


    s-l400.jpg


    test2.jpg




     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Ellers begynner 3012R / Benz LP comboen å synge bedre og bedre synes jeg. Hørte på en gammel prog-skive i går kveld som ikke har all verdens lyd egentlig . Men jeg har aldri hørt så god lyd på den noen gang uansett format. Stemmer er veldig levende , og lydbildet blir mer tredimensjonalt enn jeg har opplevd på akkurat den skiva tidligere. Må si meg meget fornøyd med utviklingen her. Største utfordring er resonansdemping før jeg er i mål. Er også veldig spent på bronze knivlager som flere mener er et must til 3012R. Har et håp om at posten får ut fingern nest uke .
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Takk, da bekrefter du det jeg tenkte, men ville dobbeltsjekke først. Det blir montering av armen først når jeg har fått ny armbase, gummiforinger og skruer, så jeg slipper å skru mer enn nødvendig i plinthet. Det er flere enn du som venter på posten, vet ikke om det går tregt i Royal Mail eller den norske, men delene lar seg vente på...
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.378
    Antall liker
    20.783
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^SME-innstilling er skitenkelt. De har bestemt geometrien for deg, siden det omtrent ikke går an å vri pickupen i huset. Den 3009 Improved (med fast hus, det blir som en IV eller en V) som jeg hadde innom var ikke av de tidligste. Det gikk ikke an å få til Stevenson på den, men Baerwald fra HFNRR-plata var bare check og check når jeg hadde sklidd armen til riktig sted. Riktig sted er m.a.o. bestemt av avstanden mellom skruehull og diamant. Med mindre du har et ikke-originalt pickuphus med avlange hull selvfølgelig. Da er du på kjøret igjen.
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Takk, da bekrefter du det jeg tenkte, men ville dobbeltsjekke først. Det blir montering av armen først når jeg har fått ny armbase, gummiforinger og skruer, så jeg slipper å skru mer enn nødvendig i plinthet. Det er flere enn du som venter på posten, vet ikke om det går tregt i Royal Mail eller den norske, men delene lar seg vente på...
    Er den sporbar på posten sine sider, så har den ankommet landet - og venter på videre behandling. Her er mitt knivlager....


    SISTE HENDELSE
    Sendingen er sendt fra avsenderland.
    6. juni kl. 08.42 - PRAHA 120, Czech Republic


    Pakkedetaljer - XXXXXXXXX


    1. Sendingen er sendt fra avsenderland.
      6. juni kl. 08.42 - PRAHA 120 , Czech Republic

    2. Sendingen er innhentet.
      3. juni kl. 13.10
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Snadder for de som digger Zappa. 6 CD livebox fra glansperioden 🥰 Han hadde stort sett en multitrack taperecorder eller to på konsertene, så jeg regner med det er mye materiale på lager. Med såpass skikkelige opptak skal det ikke mye til at det låter bra også. Hele stasen ligger på Qobuz i 24bit/96khz.


    zappa.jpg
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    trodde du peste ut signalet over høyttalerne fra to pu’er samtidig.
    en mm og en mc.
    bare fordi du kan, liksom.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Spiller meg gjennom Zappa/Erie her igjen. Pokker - dette går mot kjøp altså. 3 fulle konserter med tre forskjellige line-ups fra 1974 og 76.



    FZ-Erie-Box + Poster-Packshot-Final copy.jpg
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Ser ut til at jeg får tak på et SME S2-R Headshell. Skal blir artig å teste armen (e) med originalt shell. De produseres faktisk enda (igjen?) da de også brukes på de nye M2-9R / M2-12R tonearmene.

    Uansett hva Korf Audio måtte mene om resonanser i Headshell, er tross alt armen tunet med akkurat det shellet som en del av helheten. Og jeg ser mange som er fan av disse armene bruker dette.


    sme-m2-9r-i-m2-12r-pereosmyslenie-klassiki.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Garrard 401 liker også presanger. Om ikke annet liker jeg at Garrard 401 får presanger. Nydelig finish på disse. De er dessuten laget så man kan velge å bruke de med eller uten baseplata på SME armen. Det ble laget en 3012 R Pro utgave ekslusivt for Japan - hvor basen var erstattet av en Bronze spacer lik nederste bilde. Jeg kommer nok uansett til å bruke baseplata på armen i tillegg.


    spacers.jpg
    sme3012rpro_2-1024x686.jpg

    sme3012rpro_3-1024x686.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    På tide å slippe til DL-103R / 3009R. Bronze spacere har en positiv effekt lydmessig. Bedre avkobling fra Plinth rett og slett. Knoketesten levner ingen tvil. Gammel Camel spiller virkelig bra med denne comboen. Og ja, det er gøy å leke med dårlig dybdeskarphet på kamera. Nerding på alle plan..........


    E.jpg
    A.jpg
    B.jpg
    D.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Paul Simon / Graceland via Denon DL-103R / SME 3009R. Selv om tonearmen snur ræva til - låter det langt fra ræva 😁

    Venter fremdeles på bronze lager til 3012R. Har fått en annen sending som ble send tre dager senere, så den kommer vel snart. Blir litt mer fintuning, test av headshell og armkabel før jeg anser meg som ferdig med Benz LP / 3012R comboen. Ikke at det låter dårlig, men tror det er enda mer å hente der.


    B.jpg
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med innkjøp av Benz LP.🙂
    Det oser platespillerentusiasme her nå, og det er tydelig at de siste investeringer har gitt store gevinster lydmessig.

    Å finne vinylmagien blir som regel kostbart.
    Likevel går det an å komme langt med en fornuftig tilnærming slik vi ser her.
    Ved å gå for høykvalitets brukt /vintage og handle klokt, kan man få mer ut av pengene. Når man er flink med hendene og har et estetisk blikk som Soundscape, da blir det bra. 👌🙂
    Morsomt at også Stereo+ synes det er interessant.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Gratulerer med innkjøp av Benz LP.🙂
    Det oser platespillerentusiasme her nå, og det er tydelig at de siste investeringer har gitt store gevinster lydmessig.

    Å finne vinylmagien blir som regel kostbart.
    Likevel går det an å komme langt med en fornuftig tilnærming slik vi ser her.
    Ved å gå for høykvalitets brukt /vintage og handle klokt, kan man få mer ut av pengene. Når man er flink med hendene og har et estetisk blikk som Soundscape, da blir det bra. 👌🙂
    Morsomt at også Stereo+ synes det er interessant.
    Takke-takk. Det skal sies at jeg fikk veldig godt kjøp på Benz LP av vår kjære @Hifi&Vinyl - ellers er nok det ett prisleie jeg ikke hadde landet på. At Benz i tillegg har OK priser på retipping , gjør jo at man kan holde liv i den lenge så fremt man ikke higer etter noe annet i mellomtiden.
    Garrard 401 og de berømte SME R armene er også på et nivå som ville kostet svært mye penger hvis produsert i dag. Se f.eks på den nye Garrard 301 med SME M2-12 armen. Jeg er absolutt på ett nivå nå som er bra nok for meg. Man kan alltids strebe etter mer, men jeg er meget happy med utfallet av disse oppgraderingene - og jeg liker både looken/følelsen av vinylriggen i tillegg til at den spiller meget bra.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Litt platebestilling - på CD 🎼💿

    Neida, har ikke skrinlagt vinylen , men nytt materiale kjøpes hovedsaklig på CD. Selv om det fristes med farget vinyl osv. som vekker ekorngenet.
    Nye Porcupine Tree vokser for hver gjennomspilling. 3 konserter fra Zappa's arkiver er det beste jeg har hørt på lenge fra den kanten .
    Jeg har tenkt å unne meg noen utvalgte godbiter på vinyl, men først skal det selges unna et par platespillere , Plinth , tonearmer , ect. Pengestrømmen har gått en vei en stund nå , så hi-fi kontoen må fylles litt igjen :)


    FZ-Erie-Box + Poster-Packshot-Final copy.jpg
    CleanShot-2021-10-29-at-16.45.48.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Det er fordømt trivelig å spille vinyl på denne snurra. Kjenner jeg får lyst til å bestille enkelte ting på begge formater. Veien mot økonomisk ruin .... :rolleyes:

    Har ellers fått tak på skruer til armbasene som ser bedre ut (ikke mottatt enda). Nerding ned til hver minste ehhh skrue :geek:


    C.jpg
    B.jpg
    A.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    OK, nå begynner jeg å bli utålmodig kjenner jeg. 21 dager siden knivlager forlot Praha. Den andre sendingen med bronze spacere fra samme sted brukte 11 dager til jeg kunne plukke den opp på posten.........


    :rolleyes:



    B4.jpg
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.734
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Post corona, krig i Ukraina, flystreik, ferieavvikling, lav arbeidsløshet, fastlegemangel, agurktid og lavtrykk med lyn, så det er ikke rart at ting tar tid! 🤨
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Tollen sier det er transportøren du må snakke med. Hvem leverte spacerene?
    Begge deler ble sendt som rekommandert brevsending . Spacere kom i eske , knivlager antagelig i en konvolutt. Posten svarer at rekommanderte brev oftest ikke loggføres før de er på utleveringsstedet.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Måtte forfølge den Kate Bush skiva litt lenger. Qobuz har nemlig den gamle mastringen liggende ute også - i 16bit / 44.1kz.
    Så hvordan er lyden på den kontra 2018 remaster i 24bit / 44.1 kz ?? Kort sagt mye bedre . Hvorfor sitter folk og skrur når de virkelig ikke har peiling 😕
    Har ikke testa den gamle digital versjonen mot vinyl , det får bli en annen gang.............
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.934
    Antall liker
    32.854
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Heretter skal jeg klage mye oftere. Knivlager klar for henting :)
    • Pakkedetaljer - XXXXX

      1. Sendingen er ankommet kundeservice
        28. juni kl. 08.34 -

      2. Sendingen er sendt fra avsenderland.
        6. juni kl. 08.42 - PRAHA 120 , Czech Republic

      3. Sendingen er innhentet.
        3. juni kl. 13.10
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn