SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.753
    Antall liker
    21.627
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hm. Når jeg ser hva folk setter på de greiene har jeg vondt for å skjønne at det kan spille med i det hele tatt.
    Men hva vet vel jeg som har et stereoanlegg som ikke fungerer uten dsp?

    Tillegg:
    Min humoristiske sans er mye bedre nå klokka kvart på ni når jeg har fått kaffe.
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.781
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Stilen min er riktignok Eklektisk - altså en høyst personlig stilblanding. Men det er allikevel et par tråder som binder det hele sammen - og USM Haller ville nok kræsja det hele . Stålrør osv. slipper ikke inn her ;) Og som Ove sier er det vel ikke egentlig løsningen hvis resonansdemping er tema.

    Jeg skal legge demping under bena på skjenken, og evt. lage en ekstra plate under vinylspilleren. Noe som funka bra på Sony spilleren. Det som fungerer dårligst med et lukket møbel er når man skal kable om baki mørket der , men der jo uansett ikke noe man gjør daglig . Jeg skynder meg langsomt - noe som er helt greit.

    Fintuning og nerding skal være et overskuddsfenomen - noe man gjør for fornøyelsens skyld. Har man en dårlig dag hvor ingenting sitter lysmessig har jeg funnet ut det er bedre å holde seg unna hele anlegget. Så spiller det som regel bra igjen når musikk-abstinensene melder seg.

    Det største løftet i går var plassering av supertweetere - som er minst like vrient som å integrere en sub. Jeg kunne aldri kommet på å sette de på skrå som de står nå , men cymbaler osv. klinger virkelig bra. Noe som også ble brukt som referanse. Stilt inn etter øret - med fravær av andre måleinstrumenter 👂👂🎼🥁

    B.jpg
    A.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.781
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Hvis noen lurte så bidrar tweetere såpass lite at det nesten er rart man hører dem. Hovedhøyttalere har følsomhet på 93,5 db - men tweetere er stilt på nivå 1 - altså den nederste kurven på diagarammet her:


    Townshend-Supertweeters-Frequency-response-.gif
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Synes både komponenter, skjenk, bilder og stue er smakfullt hos deg sound. Men det er helt klart fravær av østrogen av stereo-kroken din. Ingen fruetimmer I kroken din, svært få av de ville godtatt at diskanter skulle stå skjevt... :)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.781
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Synes både komponenter, skjenk, bilder og stue er smakfullt hos deg sound. Men det er helt klart fravær av østrogen av stereo-kroken din. Ingen fruetimmer I kroken din, svært få av de ville godtatt at diskanter skulle stå skjevt... :)
    Nå står de så høyt at de ikke blir veldig fremtredende , og i det minste symmetrisk plassert da i alle fall :LOL:
     
    • Love
    Reaksjoner: HCS

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Du får vel maksimalt med siderefleksjoner slik du har satt opp superdiskantene. Hvordan oppleves lyden om du setter de direkte rettet mot lytteposisjon istedet?
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.781
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Du får vel maksimalt med siderefleksjoner slik du har satt opp superdiskantene. Hvordan oppleves lyden om du setter de direkte rettet mot lytteposisjon istedet?
    Synes den blir litt for skarp. Har hatt de på midten , også med forskjellig vinkling mot sweetspot. sånn jeg opplever dem nå får diskanten en mer naturlig utklinging . Men man skal ikke øke volumet før det blir for mye av det gode. Det er bare en liten touch som skal til. Altså , man hører ikke diskantene, men de gjør ting med følelsen av rom ,perspektiv og klang i lydbildet totalt sett.(eller hørt) :p

    Jeg tenker når man hører musikk live -så bidrar jo rommet i høyeste grad til opplevelsen av klang. Hørte et jazzband som spilte helt akustisk i et litt større rom en gang, og fy søren for en deilig klang det var. Samme med piano, strykekvartetter osv. Rommet bidrar minst like mye som selve instrumentet. Så en viss kontrollert spredning i hjemlige omgivelser kan gi følelsen av større rom og perspektiv i den illusjonen man forsøker å skape med et par høyttalere.
    Tricket er å få elementene til å henge sammen som en enhet.
     
    Sist redigert:

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.438
    Antall liker
    84.036
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Jadda!!!

    4984657D-FCB7-492C-A0C2-BF56D7218CCE.png

     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    7.834
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Fin reportasje, artig å se utstyret ditt live i videoen (y)
    Det "ML-effekttrinnet" må du ha vært heldig med prisen på, for nedi 3.000 for noe sånt må jo være skyhøy value for money?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Diskantene var ikke med i reportasjen, derfor du tok de frem nå ? :) . Ser ut som et gjennomført vakkert hjem, var det røkelsespinner der og ? .. Takk for titten, hyggelig !
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.781
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Fin reportasje, artig å se utstyret ditt live i videoen (y)
    Det "ML-effekttrinnet" må du ha vært heldig med prisen på, for nedi 3.000 for noe sånt må jo være skyhøy value for money?
    Jeg kjøpte den pent brukt - det vil si stått på noen få timer. Så prisen ble helt latterlig mye for pengene. Men de selges på nettet nesten for prisen av et tomt kabinett.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.781
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Diskantene var ikke med i reportasjen, derfor du tok de frem nå ? :) . Ser ut som et gjennomført vakkert hjem, var det røkelsespinner der og ? .. Takk for titten, hyggelig !
    Diskantene har vært litt av og på - og var ikke med på reportasjen. Det som er litt synd er at lyttestolen ble flyttet litt rundt grunnet fotografering, så jeg var ikke obs på at den sto ganske ut av sweetspot. Hadde også bomma på de siste cm på selve høyttalerplasseringen etter å ha flytta noen platebunker osv. Ikke sikkert en besøkende som ikke kjenner rommet ville reagert noe særlig på forskjellene, men for meg var den ganske stor. Jeg lurte på om det var noe galt med en komponent eller noe når jeg satte meg i sweetspot på kvelden. Men det bekrefter bare hvor kilent det er å fintune en stor fullrange høyttaler til å spille med rommet .
    Nå er alt på stell slik det burde ha vært - og i tillegg med en diskant bedre enn jeg har fått til noen gang.

    Røkelseskaret ble ikke fyrt opp under sceansen - kunne jo ikke space helt ut i meditasjon heller 💫 :giggle:Dessuten valgte jeg å droppe anlegg nr. 3 . Da hadde vi vel holdt på enda 🤭 Neida, det er helt OK anlegg i TV stua , men ikke spennende at det var noe å sette fokus på her synes jeg. Selv om man brukte god til på å snakke sammen , så blir det allikevel begrenset hva som får spalteplass. Og hva som velges ut er jo mest opp til den som lager artikkelen. Her ble det mye fokus på platespiller-bygging , men som for meg bare er en liten sidegren av hobbyen.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.665
    Antall liker
    58.538
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Artig å lese og se hjemme hos soundscape. 👌
    Registrer litt sceneskrekk m håndskjelve når Garrarden skal vises fram for verden. 😊

    Pent hus med mange ting som sikkert har sine interessante historier.
    Mvh.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.781
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Artig å lese og se hjemme hos soundscape. 👌
    Registrer litt sceneskrekk m håndskjelve når Garrarden skal vises fram for verden. 😊

    Pent hus med mange ting som sikkert har sine interessante historier.
    Mvh.
    He-he, overdose kaffe og kamera 3 cm unna - var litt stressa kanskje. Jeg har litt ekorngen vedrørende antikviteter og orientalske rariteter :)
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    En fin reportasje og et spennende, gjennomarbeidet oppsett. Ikke mange Montana høyttalere i de tusen hjem. Endringer i oppsettet merker vi nok vesentlig bedre og opplever som mer fundamentale enn besøkende som ikke kjenner oppsettet på samme måte.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.781
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Veldig stas med barnebarn på besøk , men nå som de farter videre på ferie kan jeg koble opp anlegget igjen. Frister ikke skjebnen med en Benz LP på kanten av skjenken osv. når stereostua blir lekestue for de minste. Nå skal det eksperimenteres med underlag til sub. Bedre avkobling fra gulv gir resultater. Må bare finne noe som isoler nok, blir stabilt og passe høyt.

    Connie Evingson synger anlegget varmt...........


    cew.jpg
    ce2w.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.781
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Hvor vanskelig kan det være å lage noen vibrasjonsdempere som faktisk virker uten å få slagside ? Helt klart at det er lydmessige fordeler med en mykere avkobling mellom gulvet og sub'en. Men stabilt er det ikke. Kanskje man skulle kikke i retning maskinsko fra proff-industrien :rolleyes:
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.781
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Jeg bruker SD-foten, men mine subwoofere er da også statisk balansert. Vi tenkte på alt, @Syncrolux og jeg. :coffee:
    De fungerer sikkert hvis man belaster de helt jevnt - altså en rett bunnplate. Jeg balanserer noe tilsvarende under bena på sub'en - som da skviser disse putene med ujevnt trykk. Mulig en løsning er å sette sub på en plate med SD føtter eller lignende under plata.


    Ellers burde disse gjøre jobben . 4 x 14,5 kg skulle klare seg bra med en 44kg sub på toppen.


    OREABORDEAUX_6.jpg
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.781
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Passer best å starte dagen digitalt mens man lager frokost ect. Garrard venter tålmodig på tur med spillevarm riaa.

    Sub eksperimenter gir resultater - så får jeg se om jeg gidder svi av kroner på noen mer fancy føtter med tid og stunder. Jeg liker tweaks som ikke koster stort, men kan hende skikkelig føtter kan være verd kronene her. Supertweetere er ikke akkurat gratis, men bruktprisen gjorde dem til en god investering i forhold til hva de gjør med lydbildet.

    ah.jpg
    2.jpg

    A.jpg

    sub.jpg
     
    Sist redigert:

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    @Atlerovik - likte de ISO puckene, en mer betalbar pris. Forstår det slik at de har sugekopper på begge sider?
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.073
    Antall liker
    33.781
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Hei mister. Jeg har noen ekstra av disse liggende ubrukte: https://isoacoustics.com/pro-audio-isolation-products/iso-puck-series/ , modellen i midten. Det er akkurat det samme som Orea, bare beregnet for proffmarkedet. Og dermed mye billigere :D Kan hentes på Ekeberg for lån, om du skulle ønske, gjerne kombinert med en kaffe og litt lytting :)
    Hei, takker så mye for tilbudet. Modellen i midten blir for liten til 44 kg belastning, men bra tips allikevel. 4 stk av de største , ISO Puck 76 blir jo halve prisen av hi-fi versjonen. (y) Dessuten ser de mindre bling ut i tillegg.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Hei, takker så mye for tilbudet. Modellen i midten blir for liten til 44 kg belastning, men bra tips allikevel. 4 stk av de største , ISO Puck 76 blir jo halve prisen av hi-fi versjonen. (y) Dessuten ser de mindre bling ut i tillegg.
    Jeg har 8 stk ;) Tilbudet står ved lag. Gratis å teste og det hadde vært hyggelig med besøk :)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    @Atlerovik - likte de ISO puckene, en mer betalbar pris. Forstår det slik at de har sugekopper på begge sider?
    Det kan vel ikke akkurat kalles sugekopper. Men de fungerer som det i praksis. Skal ganske mye til å løsne dem når de har stått en stund med tung last.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn