SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.438
    Antall liker
    84.038
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Skruer med rundt hode / flate under. I told you - I am a Nerd :geek: Men , jeg har ikke maskinpolert hodene - i alle fall ikke enda :unsure:


    Vis vedlegget 828971
    Du har en lang vei å gå mr. Selvfølgelig skal de maskinpoleres og ikke minst stå med sporet parallelt med basen! Dette har vi snakket om før! Skjerpings.😎
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.039
    Antall liker
    20.220
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Måtte forfølge den Kate Bush skiva litt lenger. Qobuz har nemlig den gamle mastringen liggende ute også - i 16bit / 44.1kz.
    Så hvordan er lyden på den kontra 2018 remaster i 24bit / 44.1 kz ?? Kort sagt mye bedre . Hvorfor sitter folk og skrur når de virkelig ikke har peiling 😕
    Har ikke testa den gamle digital versjonen mot vinyl , det får bli en annen gang.............
    Har DENNE fra 1980.
    Overraskende bra lyd på den.
    Og skal gi deg fullstendig rett. Noen tullinger uten respekt for en kunstners musiske uttrykk har fått adgang til "full destruction" på mixer.
    Som Nina Hagens gamle band "Spliff" si´r i en sang: "We hate producers" :)
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.076
    Antall liker
    33.795
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Har DENNE fra 1980.
    Overraskende bra lyd på den.
    Og skal gi deg fullstendig rett. Noen tullinger uten respekt for en kunstners musiske uttrykk har fått adgang til "full destruction" på mixer.
    Som Nina Hangens gamle band "Spliff" si´r i en sang: "We hate producers" :)
    Ja, det er virkelig mye dårlige remasters (og produksjoner) der ute. Men, noen unntak heldigvis. Steven Wilson har gjort en god jobb med Jethro Tull, Yes, Gentle Giant , King Crimson og mange flere....
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.076
    Antall liker
    33.795
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Du har en lang vei å gå mr. Selvfølgelig skal de maskinpoleres og ikke minst stå med sporet parallelt med basen! Dette har vi snakket om før! Skjerpings.😎
    He-he, det er treskruer - så sporet samme vei blir en utfordring :rolleyes: Eller har jeg motstått fristelsen til å polere bronze spacere som armen er montert på - så skruene blir nok litt tonet ned de også. Kanskje litt stålull eller fint vannslipepapir ?
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.076
    Antall liker
    33.795
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Frem med pauker og trommevirveler - den STORE knivlager bytte tråden 🥁🥁🥁

    Men - what the f...... 😳

    Her er da knivlageret støpt i ett med riggen bak - så fremt jeg ikke er helt blind 😅

    OK , jeg har driti meg ut før jeg - så ingen big deal. Da lyder teksten så her :

    Her kommer den store knivlager bytte tråden - Men tråden den blir ikke lang , for den slutter nå med en gang !

    B.jpg


    Trøsten er at lageret ser helt mint ut - og armen spiller fremdeles som en drøm. Altså ikke noe å ligge våken for om natta .Jeg monterer opp igjen og setter på en skive jeg. 🎼


    C.jpg
    D.jpg
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.791
    Antall liker
    14.647
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Send armen nordover så tvinger jeg knivlageret på plass. Kan garantere effekt!
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.076
    Antall liker
    33.795
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Send armen nordover så tvinger jeg knivlageret på plass. Kan garantere effekt!
    Gulp. 😵 Husk dette er en SME - og ingen Schme fem 🤭 Jeg fikk gjort litt ekstra godt rent i krokene da - og sjekka lageret i samme slengen.
    Og lært noe nytt i dag også. Trodde jeg hadde lest meg opp på disse armene, men den varianten har jeg ikke sett. Kan det være lager fra pro utgaven eller noe :unsure:
    Ble litt nysgjerrig her nå.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.076
    Antall liker
    33.795
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Litt leting på nettet så fant jeg et bilde av riggen som man justerer bakstussen av armen med. Den er som man ser flat på den siden som vender mot knivlageret.
    På begge mine armer er ikke siden helt flat - og lageret ser ut til å være støpt i samme stykke. Ser ut som det er forskjell på avstanden mellom de tre festene på toppen også. Her tror jeg man snakker om litt forkjellige versjoner rett og slett. Kommer til å la det ligge og slå meg til ro med armene akkurat slik de er.


    SME3012_RMK1_3.jpg
    A.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.076
    Antall liker
    33.795
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Et par mil på sykkelen før varmen ble for intens - med test av bremsene sånn midtveis i løypa. Jeg kommer i god fart nedover en bakke . En eldre mosjonist (som meg ha-ha) kommer plutselig ut i veien. Jeg ser ham før han ser meg og bremser som best jeg kan uten å tryne. Han stopper for sikkerts skyld opp med hele bredsiden til - sånn for å se om jeg klarer å stoppe liksom. :mad: Jeg slang til ham at det går greit å se seg for også (n)

    En strekk nede ved sjøen før motbakkene hjem igjen. Mobilkamera fikk duge i dag.........

    i13c.jpg

    i13b.jpg
    i13.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.076
    Antall liker
    33.795
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Det er jo forsåvidt et slags digitalt format, så kanskje...
    Kom til å tenke på TV serien Westworld - hvor det står et mekanisk/selvspillende piano i en bar. Det klimprer i vei på gammeldags vis , inntil man plutselig drar kjenselen på Rolling Stones osv. Der restaurerte de først pianoet og fikk laget ruller med moderne musikk - arrangert så det høres gammelt og autenstisk ut.


    'Westworld': an Episode-by-Episode Guide to All the Music Featured (insider.com)
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.076
    Antall liker
    33.795
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Big Big Train - English Electric.

    Lyden er på plass igjen etter å ha vært litt på vidvanke en stund. Innstillingen av høyttalere er så kilent at jeg får litt hetta noen ganger. Fant igjen lappen min med referansen - så nå er det skrevet ned med store bokstaver :)


    cd.jpg


    bbt.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.076
    Antall liker
    33.795
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Bronselager del 2. Knivlager er ikke støpt fast til bakstussen. Det var bare så tight at det så sånn ut. Men, skruehullene i bronselageret er litt for små. Sikkert en bagatell å bore opp, men kjenner jeg blir litt skeptisk til presisjonen i dette lageret når man ikke klarer å få et hull rett en gang. Såååå, original lageret blir sittende - i alle fall inntil videre......
    Takk og lov fikk jeg skrudd det originale på plass igjen uten å knote til noen ledninger ect. Den spiller som den skal (y)

    B2.jpg

    a.jpg

    b.jpg
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.076
    Antall liker
    33.795
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    En skive jeg hadde som forsvant med den gamle vinylsamlingen. Ingen tidløs klassiker kanskje, men veldig trivelig å høre igjen . Maqn finner alltid ett og annet hos @Hifi&Vinyl .

    htm.jpg


    Zappa er også så bra at den ble kjøpt inn i 6 CD utgave . Cover på str. med vinyl - med bok og det hele.

    Z.jpg
    Z2.jpg
    Z3.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.076
    Antall liker
    33.795
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    En SME 3012 mister jo litt av identiteten uten originalt headshell da. Og Jelco shellet er ikke det mest sexy som er laget. Så - med ett S2-R Headhell er den komplett. Og det spiller bra også. Har lagt i en karbonplate mellom pickup og shell for litt ekstra tyngde og resonansdemping. Spiller som en kule så langt.....

    S2-R shellet ble som tidligere nevnt laget for R serien, og er stivere og litt tyngre enn de andre i samme familie.


    B.jpg
    A.jpg
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    870
    Antall liker
    2.163
    Torget vurderinger
    1
    Enig med deg at det ser veldig bra ut, jeg har et originalt som kom med 3012 armen min, ikke like tykt og dempet som din utgave.
    Hvor fikk du tak i karbonplaten?
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.076
    Antall liker
    33.795
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Enig med deg at det ser veldig bra ut, jeg har et originalt som kom med 3012 armen min, ikke like tykt og dempet som din utgave.
    Hvor fikk du tak i karbonplaten?
    Kjøpte ett sett fra eBay noen år tilbake. Det lages noen som fyller et SME headshell også, men man kan overdempe. Greit å ha forskjellige tykkelser .
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.076
    Antall liker
    33.795
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Montering av originalt headshell var en tankevekker , eller en bekreftelse på at synergi mellom headshell og tonearm ikke skal undervurderes. Det finnes headshell som er mest mulig resonansfrie. Korf Audio har laget et slikt. Ortofon LH-9000 er en annen variant - som jeg selv har hatt på et tidspunkt. Men , er det virkelig bare det som skal til for å hente det beste ut av en pickup ? Jeg tror ikke svaret er så enkelt , og at matching og synergi er ganske komplekse greier.

    Korf Audio har kjørt noen artikler om headshell i bloggen sin, og testet resonansene i headshell i denne riggen:

    Measurement-rig.jpg


    Men , å isolere en komponent for å teste visse egenskaper forteller ikke den hele og fulle sannhet tror jeg. SME shellet kom som forventet bare sånn passe ut i denne testen - men saken er den at 3012R armen spiller bedre enn noen gang. Enda mer organisk i klangen , mer levende enn med de andre jeg har prøvd.
    Og det er ikke fordi det er mest mulig "dødt". Det er slik armen som helhet er tunet klangmessig - og ment å låte.


    b.jpg
    a.jpg
    e.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.756
    Antall liker
    21.634
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er så enkelt som at man får velge seg de resonansene man liker best. Korf skryter også av hvor velkonstruert et målt SME-hode er.

    Jeg synes du skulle kjøpe deg en slik jubileums-DL-103, plugge den inn i en R eller to og fortelle oss hva du synes. Ikke glem bilder.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.076
    Antall liker
    33.795
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Ja, det er så enkelt som at man får velge seg de resonansene man liker best. Korf skryter også av hvor velkonstruert et målt SME-hode er.

    Jeg synes du skulle kjøpe deg en slik jubileums-DL-103, plugge den inn i en R eller to og fortelle oss hva du synes. Ikke glem bilder.
    Det sitter jo en DL-103R / The Cap i 9 tommeren der bak............i et uorginalt headshell. Å fysj og fy 😧 🤭

    Altså , den spiller engasjerende og bra den, men jo mer jeg fintuner Benz LP / 3012R - dess mer faller DL-103R bak. Noe som egentlig bør være slik også prisforskjellen tatt i betraktning.

    B.jpg



    Jeg hadde ikke nerver til å slakte Denon på egenhånd, men det finnes folk som gjør jobben for deg. Som Paradox audio med flere. Skulle jeg kjøpt en ny DL-103R i dag hadde jeg kikket i den retningen tror jeg. Samtidig smaker Benz LP så bra , at jeg ikke fristes av andre "måltider" akkurat nå.


    Paradox_Pulse.jpg
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.076
    Antall liker
    33.795
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Detalj-nerding kan absolutt gi resultater. Leker litt rundt med supertweetere. Har brukt de bakover tidligere, men dette funker som gull. De bidrar svært lite, men akkurat nok til litt mer ambience , og jeg føler cymbaler osv. klinger ut mer naturlig.

    Demping under sub med man tager hvad man haver av knotter. Her er det sikkert rom for mer utforskning.

    B.jpg
    sub.jpg
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.847
    Antall liker
    38.587
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Ja supertweeter kan gjøre masse godt i rett oppsett og har brukt det mye selv men føler ikke jeg trenger det med dagens oppsett :)

    mvh
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.076
    Antall liker
    33.795
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Mr Tweak himself du Sound :)
    En del av hobbyen det. Og viktig for å hente ut det fulle potensialet. Jeg kan flytte høyttalere få cm og få det til å låte helt dritt. Har man funnet en magisk spot er det veldig kilent på hvordan man vinkler osv. Rommet begrensede dimensjoner er nok mye av synderen her.

    Ellers er vinylsnurra tunet til å virkelig utfordre det digitale her nå. Resultatet er bedre enn jeg turde håpe på. Faktisk så bra at det kommer til å koste meg mer vinylskiver i fremtiden 😧 Det som står igjen er resonansdemping . Har ikke lyst til å hive ut skjenken, selv om et godt rack kanskje hadde gjort en bedre jobb lydmessig. Litt mer tweaking i vente her altså.......
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.076
    Antall liker
    33.795
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Da forsvant min Sme 3009 II til en meget hyggelig kjøper også , og Plinth blir plukket opp i løpet av uka. Greit å få ryddet unna litt så ikke det bare ramler utstyr Inn her.
    Lyden sitter bedre enn jeg har hørt noen gang her tror jeg. Hatt hjelp av en venn med gullører i dag, og steike som det har gitt resultater. Koser meg enten det er cd , streaming eller vinyl. Men for første gang er vinyl en seriøs utfordrer til Digitalt. Flere skiver som har parkert det digitale her nå. Skummelt……
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Da forsvant min Sme 3009 II til en meget hyggelig kjøper også , og Plinth blir plukket opp i løpet av uka. Greit å få ryddet unna litt så ikke det bare ramler utstyr Inn her.
    Lyden sitter bedre enn jeg har hørt noen gang her tror jeg. Hatt hjelp av en venn med gullører i dag, og steike som det har gitt resultater. Koser meg enten det er cd , streaming eller vinyl. Men for første gang er vinyl en seriøs utfordrer til Digitalt. Flere skiver som har parkert det digitale her nå. Skummelt……
    Joa, alderen er stigende, hørsel synkende, og vinyl låter bedre... Har en hørt det før? Helvete å jeg gruer meg til å bli eldre, tror det kan bli dyrt for meg.. :D.
    . Seriøst så er det flott når ting sitter, uansett format. Og når en har jobbet så målrettet som deg da unner jeg deg det, dobbelt opp 😊
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.076
    Antall liker
    33.795
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Joa, alderen er stigende, hørsel synkende, og vinyl låter bedre... Har en hørt det før? Helvete å jeg gruer meg til å bli eldre, tror det kan bli dyrt for meg.. :D.
    . Seriøst så er det flott når ting sitter, uansett format. Og når en har jobbet så målrettet som deg da unner jeg deg det, dobbelt opp 😊
    Jeg må passe meg så ikke jeg blakker meg på vinyl jeg allerede har i andre formater. Men , noen få utvalgte skal nok inn kjenner jeg . Og så vet de jo å friste en stakkar med limited editions på farget vinyl osv da. Slemme, slemme folk…..
     
    • Haha
    Reaksjoner: HCS
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn