SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.895
    Antall liker
    32.616
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Akkurat nå er det kun Audio Technica 1010 armen og Grado Reference Master Pickupen som har status som fredet. Kanskje leke litt med Sony armen som egentlig hører til spilleren igjen ?

    Problemet er at jeg er ikke villig til å punge ut det som kreves for å oppgradere på vinylsiden. Det blir bare et nostalgi / koseformat for min del. Grado gir meg noe ikke digital har , og det var vel det jeg søkte med SPU også. Noe Gold for all del hadde i bøtter og spann, men ikke full match allikevel.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.531
    Antall liker
    33.945
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ser du wower @Fosse ! Men oppriktig talt, det er et snev av nostalgisk gimmick som er trekkplasteret og kan vel ikke kalles SOTA? Vellydende på sin måte, men så justerer man også forventingene til hva produktene representerer. Det kan man kanskje si om vinyl generelt også selvfølgelig
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.413
    Antall liker
    25.686
    Torget vurderinger
    24
    Ser du wower @Fosse ! Men oppriktig talt, det er et snev av nostalgisk gimmick som er trekkplasteret og kan vel ikke kalles SOTA? Vellydende på sin måte, men så justerer man også forventingene til hva produktene representerer. Det kan man kanskje si om vinyl generelt også selvfølgelig
    Gold gjør noe glimrende, annet mindre godt. Det er kanskje ikke helt pickupen for den som ønsker kun én pu, og mest mulig nøytralt. Men helt oppriktig så ser jeg ikke helt hvor en SPU Royal ikke holder følge med moderne konstruksjoner.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.531
    Antall liker
    33.945
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Gold gjør noe glimrende, annet mindre godt. Det er kanskje ikke helt pickupen for den som ønsker kun én pu, og mest mulig nøytralt. Men helt oppriktig så ser jeg ikke helt hvor en SPU Royal ikke holder følge med moderne konstruksjoner.
    Fint at du brukte "ser". For ser du i specs er det ikke vanskelig å se hvor den henger etter. :) Men vet du, ingen vits å diskutere, dette er lek og kos. Jeg slenger titt og ofte min billige Spu #1 ned i rillene og nyter.(y)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.413
    Antall liker
    25.686
    Torget vurderinger
    24
    Har du hørt SPU Royal i en passende arm? Jeg har hatt relativt mange SPU-er i anlegget, og etter min oppfatning er den lydmessige forskjellen på dem svært stor. Jeg har målt min Jan Allaerts, den burde være overlegen alt annet, noe jeg opplever at den tidvis er, men ikke alltid. Målinger er vesentlig, men det forteller ikke alt slik jeg oppfatter det.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.895
    Antall liker
    32.616
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Mens man venter på plugger fra Asia - noe som nok tar tid i disse førjuls og corona tider....

    Har i alle fall krympestrømper nok til en liten produksjon fremover :p. Valgte strømpe fremfor å risikere kortslutning da bomull lett sklir av gårde .

    strømpe.jpg


    IN TRANSIT :

    rca.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.895
    Antall liker
    32.616
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Gold gjør noe glimrende, annet mindre godt. Det er kanskje ikke helt pickupen for den som ønsker kun én pu, og mest mulig nøytralt. Men helt oppriktig så ser jeg ikke helt hvor en SPU Royal ikke holder følge med moderne konstruksjoner.
    Gold har egenskaper som definitivt har gjort meg nysgjerrig på SPU generelt , men ser tiden an litt......Akkurat nå fokuseres det på å få fotoredigering på stell. PC på plass , skjermer under vurdering :) Noe som fort kan koste en SPU :(
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.531
    Antall liker
    33.945
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Har du hørt SPU Royal i en passende arm? Jeg har hatt relativt mange SPU-er i anlegget, og etter min oppfatning er den lydmessige forskjellen på dem svært stor. Jeg har målt min Jan Allaerts, den burde være overlegen alt annet, noe jeg opplever at den tidvis er, men ikke alltid. Målinger er vesentlig, men det forteller ikke alt slik jeg oppfatter det.
    Hva er det vi er uenige om? :)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.413
    Antall liker
    25.686
    Torget vurderinger
    24
    Jeg er ikke enig i at SPU, her ment samtlige modeller, uten videre er en nostalgisk gimmick. Noen av modellene har en egenlyd som er «vintage», andre SPU-pickuper, herunder Royal, opplever i hvert fall jeg at ikke har mer uriktig eller unøytral signatur enn andre mer moderne konstruksjoner. Poenget mitt er forskjellene mellom de ulike SPU-modellene.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.895
    Antall liker
    32.616
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    JAAA - Sony PUA 1600L på plass igjen. Spilleren ble egentlig designet for denne armen, og Jelco 750 L var et stunt for å kunne teste SPU. Om Sony armen er en bedre arm enn Jelco skal jeg ikke uttale meg om , men på denne spilleren og med Denon DL-103R er svaret JA. Fyldigere bass , og litt mer organisk klang over det hele. Dette kan jeg trives med en stund fremover. Spilleren er hel igjen, og det gjør ikke noe at den er direkte vakker :)

    Sony3.jpg

    Sony1.jpg

    Sony2.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.895
    Antall liker
    32.616
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Nydelig spiller og ikke minst bildene Sound :) kos deg

    mvh
    Takk for det. Dette var trivelig faktisk. DL 103 R har vært i denne armen på samme spiller tidligere , men ikke sikker på om det var samme riaa. Kan uansett ikke huske å ha fått til DL 103 R så bra som dette før.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.633
    Antall liker
    37.726
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    29
    Takk for det. Dette var trivelig faktisk. DL 103 R har vært i denne armen på samme spiller tidligere , men ikke sikker på om det var samme riaa. Kan uansett ikke huske å ha fått til DL 103 R så bra som dette før.
    Så bra :) moro når ting treffer

    mvh
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.597
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Mens man venter på plugger fra Asia - noe som nok tar tid i disse førjuls og corona tider....

    Har i alle fall krympestrømper nok til en liten produksjon fremover :p. Valgte strømpe fremfor å risikere kortslutning da bomull lett sklir av gårde .

    Vis vedlegget 680099

    IN TRANSIT :

    Vis vedlegget 680100
    Hvorfor plugger? Skjønner at det er lettvint, nen hva er så poeng med sølv? Hsdde sølv en gang selv, skrudde rett i terminalen. Uten at jeg tror det ble så mye bedre.. :)
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.895
    Antall liker
    32.616
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Ah.. Comprende.. Spent på hva du synes. Hadde noen Duelund signal kabler for mange år siden. Ble ikke helt overbevist over "magien".. 😀
    Jeg stiller med åpent sinn , uten å skru forventingene i taket. Likte byttet fra BM Revelation mk 1 til Renaissance Audio Blue mellom DAC og Preamp. Forsker derfor videre på dette metallet :) Hadde en Acoustic Zen Silver Reference for mange år siden, men husker den var for lys i toppen. Mange sverger til sølv i bomull , så da kjører jeg på.....
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.895
    Antall liker
    32.616
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Muligvis, det er kameraforvrængning, men ser ud til at du trænger at få strammet studsen op, som kontravægtet sidder på. Den skal vel ikke "hænge nedad",
    som det ser ud på billederne??

    Vis vedlegget 680175
    Den sitter fast , men jeg tror den er snudd opp/ned på et tidspunkt (jeg kjøpte den slik). Må bare få tak på det rette verktøy for å løsne den.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.855
    Antall liker
    19.584
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Den skal vel "bare" sidde ligeud??
    Hvis den er lavet som så mange andre, så er den lejret i en gummibøsning og skruet ind med en skrue, som holder/spænder studsen, som modvægten
    hænger på. Det plejer at være ta´modvægt af, løsne, ta´ ud, vær sikker på at alt sidder rigtigt, stætte ind og skrue fast igen :)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.895
    Antall liker
    32.616
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Den skal vel "bare" sidde ligeud??
    Hvis den er lavet som så mange andre, så er den lejret i en gummibøsning og skruet ind med en skrue, som holder/spænder studsen, som modvægten
    hænger på. Det plejer at være ta´modvægt af, løsne, ta´ ud, vær sikker på at alt sidder rigtigt, stætte ind og skrue fast igen :)
    Den sitter nok i rett vinkel. Samme på alle bilder jeg finner av den. Men sporet som styrer loddet sitter opp på min, og det skal vel vende ned (har sett begge deler).

    742b4a_34442db6c87248568e1a84c9d92f6757_mv2.jpg 1690494-a923e624-sony-pua-1600-l-tonearm.jpg 1690496-399b9630-sony-pua-1600-l-tonearm.jpg technics_sl-1410mkii_umbau_16_20190222_1100532606.jpg
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.855
    Antall liker
    19.584
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Tror vi misforstår hinanden :)
    Alle dine billeder er taget oppefra. Hvis du ta´r billede fra siden, sidder loddet så i lige forlængelse af armen,
    eller hænger det lidt nedad??
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.895
    Antall liker
    32.616
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Tror vi misforstår hinanden :)
    Alle dine billeder er taget oppefra. Hvis du ta´r billede fra siden, sidder loddet så i lige forlængelse af armen,
    eller hænger det lidt nedad??
    Vender litt ned. Skruen er lik den i den røde ringen på bildet her , vet ikke hva det verktøyet heter. Skal forsøke å vende bakstussen riktig vei.....

    1600L.jpg
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.855
    Antall liker
    19.584
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Da gælder det om at først ta´ den af (kontravægt af først), vær sikker på at gummiet inde i/ved armen ikke er deformt, evt. få lavet nyt, få den vendt rigtigt og få den sat, så den er helt vandret og spændt ordentligt fast, før du monterer kontravægten på ny :)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.895
    Antall liker
    32.616
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Et lite luksusproblem. Ikke akkurat av Covid 19 , eller klima går til helvete dimensjoner . Jeg har fremdeles for mye stæsj , og det jeg kunne tenke meg å leke litt videre med passer ikke sammen.

    jelco.jpg



    En "arbeidsledig" 12 tommer - som krever større plinth enn noen av mine spillere på hylla.
    En Thorens TD 125 - som i beste fall klarer en 10 tommer.
    Og så var det disse Lenco'ene da.....de er jo egentlig komplette , men trenger jeg dem ?

    :unsure:
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.895
    Antall liker
    32.616
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Takk for det folkens. Har sans for både arkitektur, interiør og design - selv om det kanskje ikke synes så godt :) Hjemmet er preget av en salig blanding av kunst , antikk og mye bruktfunn. Fokuserer på godt håndverk og materialer . Ikke det at jeg misliker skandinavisk design eller modernisme , men skulle jeg kjørt den stilen ville jeg gjort det helt - og ikke i dette huset. Gi meg en Frank Loyd Wright kåk , så skifter jeg stil på dagen :cool:

    Frank_Lloyd_Wright.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn