SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Har som regel veldig høye forventninger når Ridley Scott gjør sci-fi. Det er i hverfall vakkert å se på:cool: Raised by Wolves har fått bra anmeldelser så da er det bare å glede seg:D
    Adskillig tyngre intellektuell tilnærming enn feks Mandolorian, som er lettbeint underholdning kobtrs denne. Og Ridley Scott er alltid kvalitet.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.882
    Antall liker
    13.871
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Den kommer ikke, den ER på streaming tjenesten TNT. Sikkert og flere steder :)
    Tror nyheten nå er at den kommer på HBO Nordic.
    Vi to var jo sultne nok til å finne andre steder å se den :D (y)

    Jeg så den på TNT via Canal Digital appen
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tror nyheten nå er at den kommer på HBO Nordic.
    Vi to var jo sultne nok til å finne andre steder å se den :D (y)

    Jeg så den på TNT via Canal Digital appen
    Usikker på om det er denne er Watchmen som er årets lille dark sci-fi.. 🙂
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.657
    Antall liker
    4.304
    Sted
    Bartistan
    ^ Semi-fun-fact: når du legger til 10k år på tidsregninga som du gjør over så starter du tellinga ved landbrukets, og dermed by/storsamfunnets spede begynnelse rundt det vi i dag kaller Irak. Ikke at du ikke vet sånt fra før, men likevel.
    Fiffig typo der altså.
    Go'aften :p
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Tvinnade ledarna löst först med mye støy som resultat. Tvinnade de litt mer och støyen reducerades, men så rann det hela ut i sanden. Får kanske plocka fram drillen och tvinna de en runda till. Kanske det är det som skall till.
    Du kan jo forsøke med "aktiv" skjerming for å se om det endrer støyen
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.071
    Antall liker
    33.772
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Starter dagen pent her. Ginne Marker var veldig profilert på HFS når skiva hennes ble utgitt , men hun er ikke glemt selv om hun ikke nevnes så ofte lenger. Må få tak på den CD plata kjenner jeg, men ikke mange som selger den....

     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.868
    Antall liker
    17.448
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Starter dagen pent her. Ginne Marker var veldig profilert på HFS når skiva hennes ble utgitt , men hun er ikke glemt selv om hun ikke nevnes så ofte lenger. Må få tak på den CD plata kjenner jeg, men ikke mange som selger den....

    Nei, den er litt lei å få tak i... (Se PM)

    image.jpg
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.071
    Antall liker
    33.772
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Her styrer jeg med å få tak i CD fra DK, og så kommer den dalende fra en av HFS sine barmhjertige sjeler. Jeg begynner å tro på julenissen igjen 🎅
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.423
    Antall liker
    12.988
    ^ Semi-fun-fact: når du legger til 10k år på tidsregninga som du gjør over så starter du tellinga ved landbrukets, og dermed by/storsamfunnets spede begynnelse rundt det vi i dag kaller Irak. Ikke at du ikke vet sånt fra før, men likevel.
    Fiffig typo der altså.
    Go'aften :p
    Det var med fullt overlegg Skranglefant ;)
    Den første offisielle sammenstimlingen av homo sapiens i et lite landsby format er for øyeblikket datert 12 000 år bakover i tid med den teknologien vi har i dag.
    Vår tidsregning er jo egentlig bare tull, men det var dette ubendige behovet for å ha knagger å henge ting på eller båser å passe inn i.
    At Båsusjernet ble født for sånn ca.2020 år siden er viktig for noen, andre lever på 1400-tallet, mens kineserne er i år 5 500 "something".
    Planeten Tellus er vel sånn ca. 4 500 000 000 - 4 700 000 000 år gammel.
    Så da stemmer jeg for at vi setter opp en ny tidsregning, nå som vi har godt med tid til slike sysler ;)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.071
    Antall liker
    33.772
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    SØLV I BOMULL - det spiller / det er ingen brum eller støy / det spiller BRA :giggle:

    Alt for tidlig å komme med noen konklusjon , den kommer rett fra loddebolten . Men , jeg kan si såpass at det spiller meget lovende. Kjenner igjen noe av egenskapene til sølvledere , men allikevel litt annerledes. Billy Cobham er en gammel referanse , og jeg har så vidt testet andre ting også. Dette er en kabel i øverste liga rett og slett. Den er koblet mellom dac og preamp.


    R-2138000-1266258923.jpeg.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.071
    Antall liker
    33.772
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Får kanskje nevne hva jeg bruker som referanser når jeg tester kabler eller utstyr generelt. Piano og stemmer er vel de referansene jeg synes det er enklest å forholde seg til, fordi man vet hvordan det høres ut. Får man det til å sitte , så er man langt på vei. Jeg vil ikke ha et FOR analytisk lydbilde , samtidig vil jeg ikke mangle noen detaljer. Det er mer snakk om hvordan detaljer blir gjengitt . Jeg liker å ha følelsen å lytte til levende musikk , ekte instrumenter og stemmer i stedet for opptak av samme. Jeg brukte BM Black Magic Revelation MK 1 tidligere fra DAC til Preamp. Jeg slo meg aldri helt til ro med det lydbildet. En hardhet et sted i mellomtonen, samt at det kunne bli litt vel analytisk . Men Renaissance Audio Blue forsvant disse "unotene" , og jeg fikk mer den flyten og luftigheten jeg husker fra elektrostater osv. - hvor jeg brukte denne kabelen lenge. Må innrømme jeg ble litt forbauset over hvor forskjellig det spilte med de to .

    Hva får jeg så med sølv og bomull ? Den er mye mindre forskjell på denne og Renaisance Audio enne det var mellom Ren.Audio og Black Magic. Men , jeg tror jeg kan si den beveger seg enda et lite hakk bort fra de tingene jeg mislikte med Black Magic MK 1. Stemmer og lydbildet generelt blir enda litt mer organisk, luftig og lettflytende. Samtidig nyanserer den veldig bra i toppen. Cymbalene til Cobham på nevnte plate synger og klinger ut i alle klangfarger. Samtidig er det bra nok skyv i bunnen - om enn ikke like voldsomt som de beste kobber kabler. Men , det låter verken tynt eller bassfattig altså. Den endelige dommen er ikke satt , men det virker som denne kabelen blir værende her hvis ikke den skulle forandre karakter til det verre . Noe jeg tviler på....Bruker egentlig å bli bedre etter noen timers innspilling.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.429
    Antall liker
    17.136
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Samsvarer brukbart med mine egne inntrykk av den ene (prefererte) sølvkabelen jeg har - dog ikke med bomullsstrømpe, opp mot den (iht spec/pris) beste kobber signalkabelen jeg har.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.071
    Antall liker
    33.772
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    ^ Samsvarer brukbart med mine egne inntrykk av den ene (prefererte) sølvkabelen jeg har - dog ikke med bomullsstrømpe, opp mot den (iht spec/pris) beste kobber signalkabelen jeg har.
    Det handler jo alltid om system match også i tillegg til egne preferanser. Det eneste jeg så får meg kunne gå galt var at det ble for lyst i klangen i mitt oppsett. Så langt tror jeg frykten var ubegrunnet , men får se hvordan den spiller seg inn . Først når jeg har brukt den en ukes tid og kobler tilbake til Renaissance Audio vil jeg kunne sette de skikkelig opp mot hverandre.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.071
    Antall liker
    33.772
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Topp soundscape!

    Har du bilder av det färdiga resultatet?
    Tok meg ikke tid til foto, men det kommer nok. Jeg skal ordne så pluggene får en form for strekkavlasting / forsegling. Tenkte å sprøyte inn silikon eller noe i enden på pluggene - så blir det en slag tilpasset plugg som både tetter og avlaster kabelen litt. Det skal sies at disse bør behandles med forsiktighet , og bøyes og bendes minst mulig . Det er EN 0,8mm solid core i sølv - og for mye bending kan medføre materialtretthet over tid. Er vel derfor denne typen kabler ikke er så egnet til kommersielt salg, men lydmessig har de noe eget man ikke finner over alt. Nysgjerrig som jeg er så byttet jeg til Renaissance Audio igjen nå nettopp , og forskjellen var litt større enn jeg opplevde andre veien. Solid core i bomull er veldig åpen , og således litt mer analytisk enn den andre som totalt sett oppleves som noe varmere og rundere i klangen. Ren. Audio kan betegnes som en veldig "musikalsk" kabel , hvor man ikke pirker på detaljer og fokuserer mindre på lyden rett og slett. Kanskje litt mer tilgivende på noen innspillinger. Sølv i bomull har et dypere og generelt stort og åpent lydbilde med litt mer fokus på de små nyansene. Kan tenke meg den er ekstra bra match til rørutstyr , som oftest ikke har samme karakter som transistor.

    For tidlig, og kanskje umulig å kåre noen vinner her. De er begge svært bra, og det strander vel i hvilken som passer best med resten av systemet - og hvilke egenskaper man søker .
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Den der er bra, finnes også en complete 4 cd boks. Ellers er det en liten egen verden der å oppdage med Coltrane, gå tilbake til hans Atlantic periode for litt mer klassik jazz (Giant steps kom nettopp i ny 60 års utgivelse) eller fortsett med Impulse der det til tider tar litt av.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.071
    Antall liker
    33.772
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Bilde på oppfordring. Fant ut at min siliconsprøyte ligger hos en av mine døtre etter litt prosjekt der , så The Final Touch får vente litt.
    Men, pluggene ser og føles bra ut. Tunge og gedigne, og ville koste x10 med et annet merkenavn på. Jeg betalte 250 kroner for alle 4.
    Nå er det den kjedelige innspillingen før den endelige testen. Tror jeg kobler de opp i TV anlegget en stund til de har fått rundt 40 timer.


    rca2.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.071
    Antall liker
    33.772
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Tidal er genialt til å utforske ny musikk. Så Adam Holzman live i Oslo i november 2019. Han hadde med en interessant gitarist , som også er hans kone !
    Damen har flere soloalbum ute - dette er det tredje (2012).

    JG.jpg


    jane getter.jpg
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.840
    Antall liker
    38.574
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Bilde på oppfordring. Fant ut at min siliconsprøyte ligger hos en av mine døtre etter litt prosjekt der , så The Final Touch får vente litt.
    Men, pluggene ser og føles bra ut. Tunge og gedigne, og ville koste x10 med et annet merkenavn på. Jeg betalte 250 kroner for alle 4.
    Nå er det den kjedelige innspillingen før den endelige testen. Tror jeg kobler de opp i TV anlegget en stund til de har fått rundt 40 timer.


    Vis vedlegget 682672
    Dette ble jo pent Sound :) skal sjekke ut damen som du tipset om

    mvh
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.071
    Antall liker
    33.772
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Teknisk info fra Here's to Ben - Jacintha (forrige innlegg).

    This recording is all analouge - live to 2 track direct. The recording was made on an ATR-100 tape machine with BASF 900 1/4 inch high resolution tape at 30 ips.
    A vintage Neumann M-49 tube microphone was set up for Jacintha's voice and the recording and mastering cabling for this recording was supplied by Audioquest.

    Derfor man må ha fysiske formater :) Ikke bare låter det bedre, men man får masse info som ikke følger med streamingtjenestene.

    Uansett , skiva har klare referansekvaliteter.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.071
    Antall liker
    33.772
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Vel , det er bare å innrømme - jeg har blitt litt hekta på Sigma's ART serie objektiver. Når en 24-35mm f2 ramlet ned til en pris jeg ikke kunne motstå så ble det sånn.
    Til mitt forsvar så solgte jeg min Nikon 17-35mm for 1400 kroner mer ! Under 24mm har jeg Nikon 14-24mm , og er dekket opp hele veien uansett :giggle:

    Bra trim får man også, ved å slepe rundt på disse digre beistene :p


    detail_img01.jpg

    detail_img04.jpg

    detail_img05.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.071
    Antall liker
    33.772
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Bright Red - Laurie Anderson. Ikke akkurat mainstream rent musikalsk , men steike for en LYD det er på den skiva . Jeg har en mellomtone til "å dø for" nå , og er spent på om jeg mister den med sølv i bomull kabelen. Den skal få spille seg inn i TV anlegget et par uker før den stilles til dom i hovedanlegget. Solid core (i bomull) er mer detaljert i toppen, man opplever mer ambience (noe som tyder på en liten boost i området kontra den jeg bruker nå). Håper mellomtonen blir litt varmere når den får noen timer , men er redd man ikke får i både pose og sekk. Time will show, jeg har uansett flere steder den kan brukes.

    LA.jpg
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.423
    Antall liker
    12.988
    Bright Red - Laurie Anderson. Ikke akkurat mainstream rent musikalsk , men steike for en LYD det er på den skiva . Jeg har en mellomtone til "å dø for" nå , og er spent på om jeg mister den med sølv i bomull kabelen. Den skal få spille seg inn i TV anlegget et par uker før den stilles til dom i hovedanlegget. Solid core (i bomull) er mer detaljert i toppen, man opplever mer ambience (noe som tyder på en liten boost i området kontra den jeg bruker nå). Håper mellomtonen blir litt varmere når den får noen timer , men er redd man ikke får i både pose og sekk. Time will show, jeg har uansett flere steder den kan brukes.

    Vis vedlegget 683034
    Det der er en rasende god skive man er svært glad i.
    Jeg har fulgt med damen siden Big Science, og har stor sans for hennes særhet.
    Jeg må vist hive den i CD-skuffen jeg også ved nærmere ettertanke ;)
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.071
    Antall liker
    33.772
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Det der er en rasende god skive man er svært glad i.
    Jeg fulgt med damen siden Big Science, og stor sans for hennes særhet.
    Jeg må vist hive den i CD-skuffen jeg også ved nærmere ettertanke ;)
    Jeg skulle bare høre starten, men ble naglet fast i stolen hele skiva ut. Når den funker er den bare magisk !
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn