SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.563
    Antall liker
    3.113
    Sted
    Oslo
    Bright Red - Laurie Anderson. Ikke akkurat mainstream rent musikalsk , men steike for en LYD det er på den skiva . Jeg har en mellomtone til "å dø for" nå , og er spent på om jeg mister den med sølv i bomull kabelen. Den skal få spille seg inn i TV anlegget et par uker før den stilles til dom i hovedanlegget. Solid core (i bomull) er mer detaljert i toppen, man opplever mer ambience (noe som tyder på en liten boost i området kontra den jeg bruker nå). Håper mellomtonen blir litt varmere når den får noen timer , men er redd man ikke får i både pose og sekk. Time will show, jeg har uansett flere steder den kan brukes.

    Vis vedlegget 683034
    En av mine favoritter fra henne. Noen av tekstene hennes er geniale.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.563
    Antall liker
    3.113
    Sted
    Oslo
    Forresten @soundscape har du "The ugly one with the jewels"? Jeg fikk lurt med meg en kamerat på konsert på Sentrum Scene Oslo etter at den kom ut med det overbevisende argumentet om at "Jeg vet ikke, hun synger ikke men forteller historier med musikk til". Det var en utrolig bra konsert :)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.065
    Antall liker
    33.742
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Forresten @soundscape har du "The ugly one with the jewels"? Jeg fikk lurt med meg en kamerat på konsert på Sentrum Scene Oslo etter at den kom ut med det overbevisende argumentet om at "Jeg vet ikke, hun synger ikke men forteller historier med musikk til". Det var en utrolig bra konsert :)
    The ugly one.. har jeg ikke. Life on a string står i hylla, men det er på tide å dykke dypere i katalogen hennes skjønner jeg.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.563
    Antall liker
    3.113
    Sted
    Oslo
    The ugly one.. har jeg ikke. Life on a string står i hylla, men det er på tide å dykke dypere i katalogen hennes skjønner jeg.
    Den er veldig tekstkonsentrert, underlige historier med musikk, men deilig en sen og mørk kveld :) Life on a string er fin, ikke minst Washington street.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.065
    Antall liker
    33.742
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Den er veldig tekstkonsentrert, underlige historier med musikk, men deilig en sen og mørk kveld :) Life on a string er fin, ikke minst Washington street.
    Jeg kikket litt på Tidal, og er sikker på at jeg har The ugly one også når jeg så coveret. Må rote litt i de siste CD eskene som ikke er sortert , evt. vinylen. Mister Heartbreak dukket opp i vinylbunken i alle fall.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.065
    Antall liker
    33.742
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Fra bladet kapital :

    132007764_1089423391507361_1166172414675450536_o.jpg


    Og hvis noen lurer på hvordan en Norsk prog skive til 25k ser ut så er den ganske beskjeden. Kun en hvit etikett og intet cover , men en av svært få eksemplarer - og den er MIN . :giggle:

    DV.jpg
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.422
    Antall liker
    12.982
    Deja Vu - Between the Leaves LPen kan vel uansett ikke verdsettes i penger.
    Jeg er ikke overrasket over at du har et eksemplar ;)
    Men det ser nå ut for å ha eksistert et cover.
    Hvordan er musiseringen kvalitativt sett?

    Her nede dukket et eksemplar av Popol Vuh - Quichè Maya uten cover opp under gjennomgang av en platesamling?
    Det hang vel dessverre på en eller annen vegg i sin tid antar jeg :cry:
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.065
    Antall liker
    33.742
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Deja Vu - Between the Leaves LPen kan vel uansett ikke verdsettes i penger.
    Jeg er ikke overrasket over at du har et eksemplar ;)
    Men det ser nå ut for å ha eksistert et cover.
    Hvordan er musiseringen kvalitativt sett?

    Her nede dukket et eksemplar av Popol Vuh - Quichè Maya uten cover opp under gjennomgang av en platesamling?
    Det hang vel dessverre på en eller annen vegg i sin tid antar jeg :cry:
    Cover ble laget først til CD utgave mange år senere, og brukt til LP utgaven fra 2016 , som var den første offisielle utgivelsen på vinyl. 1976 utgaven var kun en demo , og aldri solgt over disk.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.422
    Antall liker
    12.982
    Cover ble laget først til CD utgave mange år senere, og brukt til LP utgaven fra 2016 , som var den første offisielle utgivelsen på vinyl. 1976 utgaven var kun en demo , og aldri solgt over disk.
    Det ante meg.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.065
    Antall liker
    33.742
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Denne ble med i en CD bunke fra vår alles beste lokale platepusher @jorwed .

    Innercover forteller at den er innspilt live at Studio 547 on june 28 , 1986 on a digital two track using only a Cairec Ambisonic michrophone.
    Riktig satt opp skal det altså ikke mer til. Du store for en REN NYTELSE !

    81h8djqcS0L._SY355_.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.065
    Antall liker
    33.742
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Samme oppsett ble brukt på Trinity Sessions med Cowboy Junkies (bilde) , denne innspilt i en kirke. Dave's True Story ble for det meste også innspilt med denne teknikken så vidt jeg vet. Det gir en helt unik live følelse , men krever sikker at man jobber veldig nøye med plassering av utøvere i forhold til mic.

    classictracks_1015_01.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.065
    Antall liker
    33.742
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Årets oppgradering blir for meg CD transporten. Eneste ulempe er at streaming blir en liten nedtur lydmessig , men ikke mer enn at man hører at denne skiva har audiofile kvaliteter. Liker den såpass godt totalt sett at det ble bestilling på CD :)

    sk.jpg

    skbak.jpg
     
    Sist redigert:

    tom-a

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2003
    Innlegg
    168
    Antall liker
    454
    Torget vurderinger
    1
    Sniker meg på julenissevis inn i tråden din Soundscape, og takker for de mange fine bildene og innleggene over året, og ikke minst for tipset om Pro-Ject transporten! Også på topp her, sammen med Denafrips dac(s).

    Og som et forslag til spillelisten, i det mer meditative hjørnet, Cantate Domino nå i julen - for de som er heldige å ha den i samlingen. Virkelig flott opptak av orgel, kor og helt sublim sopransang - og store gleder underveis: trompetrekken på spor 5, versjonen av Adams julesang (som et alternativ til Jussi), og om ikke gåsehuden har meldt seg, Stille natt-fremføringen og den nakne Marie Wiegenlied. Når kvelden og roen er i kroppen, slå av lyset, tenn levende lys og lytte :)


    1609072700621.png


    Gledelig jul ønskes, hilsen Tom
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.065
    Antall liker
    33.742
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Slike innlegg er alltid velkomne , det handler om å dele erfaringer - og gjerne tips om god musikk i alle sjangere. Kan godt tenke mag at RS2T forsyner Denafrips også med gode signaler og får frem det beste i DAC'en !
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.065
    Antall liker
    33.742
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Veksling mellom våt snø / sludd /regn gjør at ytterdøra forblir lukket i dag tror jeg. I stedet var det på tide å koble inn bomull i sølv igjen for en ny runde. Den har gått seg til en stund i TV anlegget , men nå altså mellom DAC og Preamp igjen i hovedanlegget. Har den forandret karakter siden sist ? Kanskje en smule , MEN selv om det er surt å innrømme nederlaget så blir ikke matchen 100% her altså. Det handler ikke om at kabelen er dårlig. Den har noen forbløffende egenskaper. Akkurat som man fjerner et støygulv / teppe man ikke var klar over , men samtidig savner jeg litt kjøtt på beinet. Den er super-åpen og gjennomsiktig. Alt "puster" helt uten noe som holder igjen , men i oppsettet her opplever jeg det som litt for analytisk. Savner en smule varme i mellomtonen og opplever at fokus dras litt vekk fra musikken , og man blir sittende å ta inn detaljene i stedet.

    Konklusjonen blir derfor at man har en meget bra kabel som muligens kan gjøre underverker i den rette matchen , men ikke akkurat i dette oppsettet. Den havner nok tilbake i TV anlegget. Enten fra DAC til Preamp, eller fra Preamp til Poweramp mellomtone/diskant slik den har vært brukt en stund. (Jeg kjører bi-ampling ).
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.065
    Antall liker
    33.742
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Får kanskje avslutte denne kabel-bablingen for nå. Sølv/bomull er tilbake i TV anlegget. Koblet den først mellom DAC og Preamp -. og opplevde samme forskjeller som i hovedanlegget. Skal ikke si at en kabel har en egenlyd, men måten den er konstruert på påvirker i høyeste grad lyden i anlegget. Forventet ikke så stor forskjell i TV anlegget , men den var godt hørbar. Hele lydbildet fikk samme fokus på øvre mellomtone/diskant , og totalen ble for lystklingende etter min smak.

    Den er nå satt i tjeneste mellom Preamp og den ene powerampen igjen , der påvirker den mindre negativt. Opplever litt mer detaljer oppover , noe som gjør at tale osv. blir litt lettere å følge. (Litt eldre bilde , og BluRay er byttet ut med et Cambrigde drivverk) - ellers samme oppsett.

    tv1.jpg
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.878
    Antall liker
    13.811
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takk for at du deler erfaringer :) (y)

    Anbefaler kjøp av en Blue Jeans LC-1 signalkabel som referanse.
    Ikke nødvendigvis for å bruke i anlegget, men for å sjekke andre kabler opp mot.
    Digitalcoaxen har jeg også god erfaring med.
    De er svært enkle å forkaste ved raske bytter disse dongerikablene, men jeg synes at egenskapene kommer frem over tid. Da spesielt fraværet av krydder og farge som - for meg - har blitt uunnværlig.
    Overhodet ikke tenkt som et innlegg i kabeldebatt, bare et tips.
    mvh
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.065
    Antall liker
    33.742
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Takk for at du deler erfaringer :) (y)

    Anbefaler kjøp av en Blue Jeans LC-1 signalkabel som referanse.
    Ikke nødvendigvis for å bruke i anlegget, men for å sjekke andre kabler opp mot.
    Digitalcoaxen har jeg også god erfaring med.
    De er svært enkle å forkaste ved raske bytter disse dongerikablene, men jeg synes at egenskapene kommer frem over tid. Da spesielt fraværet av krydder og farge som - for meg - har blitt uunnværlig.
    Overhodet ikke tenkt som et innlegg i kabeldebatt, bare et tips.
    mvh
    Bare fint å utveksle erfaringer. Egentlig er jeg veldig fornøyd med oppsettet/ kablingen slik jeg har det nå. Renaissance Audio Blue fra både riaa og dac til Preamp. Fra Preamp til Power kjører jeg PM Black Magic Revelation MK 2 (som er en klar forbedring fra MK 1). Sølv i bomull var mest for å teste ut noe som mange sverger til , og jeg tror kanskje den gjør seg best med rørutstyr. Uansett er jeg en erfaring rikere - og den kom til nytte i TV oppsettet. Ble ikke akkurat ruinert heller :)
     

    tom-a

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2003
    Innlegg
    168
    Antall liker
    454
    Torget vurderinger
    1
    Takk for hyggelig kommentar om din åpne tråd :)

    Kabelkrangling bør unngås, men slenger meg på og deler noen vennlige tanker og erfaringer ikke ment til debatt - ref det du skriver om sølvkabelprosjektet ditt. Selv bruker jeg Duelund-konstruksjoner - han lagde/testet mange ulike dimensjoner og tversnittprofiler i sølv i sin tid, samt andre legeringer, selv om det genuine ved hans løsninger var dialektumet i silke og bruken av linolje. Linoljen for å unngå statisk elektrisitet (og oksydering) i kabelen, og silken for sine egenskaper i den sammenheng - og foretrukket fremfor bomull. I tillegg noe med sølvet, som jeg tror hører til forretningshemmeligheten. Men til poenget - disse D sølvkablene har mer ro og naturlighet om du nå ikke kom helt i mål med din hjemmelagde. Sølv og kobber lyder også forskjellig i mine ører, i tråd med det du beskriver, og rør øker nok tålegrensen eller balansepunktet mot sølv. Og sølv spiller bass litt annerledes enn kobber. Men sølv er etter min mening å foretrekke (innsikt og detaljer) hvis den totale tonaliteten i anlegget fremdels gir nødvendig "organisk substans" - uten en tenderende overvekt mot det å tegne konturene av objektene i lydbildet med stor tydelighet, men ikke helt fylle på med materie i disse objektene.

    Så i avdelingen for mulig videre kabelnysgjerrighet:unsure:: Duelunds har noen relativt rimelige kobbervarianter, på bomull, men med en linoljeeleksir :) - litt mindre deltaljer, litt mer vekt i presentasjonen og mindre punktenergi i vokaler. Liker de veldig godt, og har brukt de som høyttalerkabler i en periode da de evner å dempe en litt lys tonalitet hvis man i sum skulle komme ut slik i kjeden. Har ellers testet litt digitalkabler på PJ transporten mot DAC - har ikke fått til XLR hos meg, så har landet på coax, og av de (få) jeg har prøvd, landet nettopp på den fra Blue Jeans som jeg ser RoDa nevner over. Veldig rimelig 1m coax, så den anbefalingen støttes!

    mvh
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.065
    Antall liker
    33.742
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Takk for hyggelig kommentar om din åpne tråd :)

    Kabelkrangling bør unngås, men slenger meg på og deler noen vennlige tanker og erfaringer ikke ment til debatt - ref det du skriver om sølvkabelprosjektet ditt. Selv bruker jeg Duelund-konstruksjoner - han lagde/testet mange ulike dimensjoner og tversnittprofiler i sølv i sin tid, samt andre legeringer, selv om det genuine ved hans løsninger var dialektumet i silke og bruken av linolje. Linoljen for å unngå statisk elektrisitet (og oksydering) i kabelen, og silken for sine egenskaper i den sammenheng - og foretrukket fremfor bomull. I tillegg noe med sølvet, som jeg tror hører til forretningshemmeligheten. Men til poenget - disse D sølvkablene har mer ro og naturlighet om du nå ikke kom helt i mål med din hjemmelagde. Sølv og kobber lyder også forskjellig i mine ører, i tråd med det du beskriver, og rør øker nok tålegrensen eller balansepunktet mot sølv. Og sølv spiller bass litt annerledes enn kobber. Men sølv er etter min mening å foretrekke (innsikt og detaljer) hvis den totale tonaliteten i anlegget fremdels gir nødvendig "organisk substans" - uten en tenderende overvekt mot det å tegne konturene av objektene i lydbildet med stor tydelighet, men ikke helt fylle på med materie i disse objektene.

    Så i avdelingen for mulig videre kabelnysgjerrighet:unsure:: Duelunds har noen relativt rimelige kobbervarianter, på bomull, men med en linoljeeleksir :) - litt mindre deltaljer, litt mer vekt i presentasjonen og mindre punktenergi i vokaler. Liker de veldig godt, og har brukt de som høyttalerkabler i en periode da de evner å dempe en litt lys tonalitet hvis man i sum skulle komme ut slik i kjeden. Har ellers testet litt digitalkabler på PJ transporten mot DAC - har ikke fått til XLR hos meg, så har landet på coax, og av de (få) jeg har prøvd, landet nettopp på den fra Blue Jeans som jeg ser RoDa nevner over. Veldig rimelig 1m coax, så den anbefalingen støttes!

    mvh
    Tenkte faktisk i retning kobber i bomull - hvis man skulle leke litt videre. Som sagt har jeg landet på en kombinasjon som funker meget tilfredsstillende , men vi mennesker er vel nysgjerrige av natur :) Første solid-core kabler jeg kan huske å ha testet var Acoustic Zen sin reference serie (MK 1). De hadde både en sølv og kobber variant. Hadde begge hjemme til test, og endte opp med Silver Reference en periode. Synes jeg kjenner igjen noe av signaturen fra den kabelen i sølv / bomull prosjektet. Samtidig husker jeg kobber versjonen av Acoustic Zen var veldig god på deler av mellomtonen - og bedre i bassen enn sølv varianten.

    Når det kommer til digitalkabel har jeg ikke så mye erfaring, men opplevde forbedring ved å gå fra coax til XLR ( AES/EBU) mellom CD transport og DAC.
     

    tom-a

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2003
    Innlegg
    168
    Antall liker
    454
    Torget vurderinger
    1
    Tipset om Duelunds/DCAs kabelen er en fortinnet kobber multistrand (kanskje bruke 16GA som interconnect) - visstnok en videreutviklet vintage WE kabel - tror også den er mulig å kjøpe i bulk fra Frederik i DCA. RCA-kontaktene deres er også gjennomtenkte - gjelder å holde seg unna mye metall eller innslag av plast:)

    Digitalkabel er også et ukjente territorium for meg - så litt nysgjerrig har jeg testet 4 stk AES/EBU (herunder BJ Belden) og 3 stk coax på PJ transporten - ikke gitt annet enn den BJ coaxen (Belden 1684A) tid da startinntrykket på de andre var at de enten ikke virket homogene nok, eller noe "grå" - kan jo ha noe med tilspilling å gjøre hvis man våger den tanken - får ta en ny sjekk når tid, og om inntrykket faktisk stemte. Ellers er visstnok det viktige med disse digitalkablene ekte 110/75ohm respektivt, om jeg forstår div nettinfo rett, for å unngå refleksjoner i kabelen. Men sikter mot I2S utgangen på transporten over en HDMI-kabel, men Pro Ject vil på spørsmål ikke opplyse om pin-out konfigurasjonen på I2S porten på transporten, så der stoppet det forsøket foreløpig. Ellers er Denafrips DACs en ren nytelse (har to, en Pontus og en Venus II) - sistnevnte en oppgradering i ren positiv inspirasjon, og bare et par-tre uker gammel. Synes begge er veldig, veldig gode i kombinasjon med transporten! Hehe, kjøpte en Rega RP40 for noen år siden som jeg endelig fikk testet for første gang nå nylig i et forsøk på referanse, men det der var så langt unna CD-riggen at det endte opp i en foreløpig bråstopp. Så da blir det å kutte ut vinyl-plukking på loppis, og gå rett på CD-avdelingen:) Ikke dumt med CD, et så vidtspennende format for innspilt musikk, som er ad utadgående og kan finnes rimelig, når CD-riggen hjemme er god!
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.065
    Antall liker
    33.742
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Tipset om Duelunds/DCAs kabelen er en fortinnet kobber multistrand (kanskje bruke 16GA som interconnect) - visstnok en videreutviklet vintage WE kabel - tror også den er mulig å kjøpe i bulk fra Frederik i DCA. RCA-kontaktene deres er også gjennomtenkte - gjelder å holde seg unna mye metall eller innslag av plast:)

    Digitalkabel er også et ukjente territorium for meg - så litt nysgjerrig har jeg testet 4 stk AES/EBU (herunder BJ Belden) og 3 stk coax på PJ transporten - ikke gitt annet enn den BJ coaxen (Belden 1684A) tid da startinntrykket på de andre var at de enten ikke virket homogene nok, eller noe "grå" - kan jo ha noe med tilspilling å gjøre hvis man våger den tanken - får ta en ny sjekk når tid, og om inntrykket faktisk stemte. Ellers er visstnok det viktige med disse digitalkablene ekte 110/75ohm respektivt, om jeg forstår div nettinfo rett, for å unngå refleksjoner i kabelen. Men sikter mot I2S utgangen på transporten over en HDMI-kabel, men Pro Ject vil på spørsmål ikke opplyse om pin-out konfigurasjonen på I2S porten på transporten, så der stoppet det forsøket foreløpig. Ellers er Denafrips DACs en ren nytelse (har to, en Pontus og en Venus II) - sistnevnte en oppgradering i ren positiv inspirasjon, og bare et par-tre uker gammel. Synes begge er veldig, veldig gode i kombinasjon med transporten! Hehe, kjøpte en Rega RP40 for noen år siden som jeg endelig fikk testet for første gang nå nylig i et forsøk på referanse, men det der var så langt unna CD-riggen at det endte opp i en foreløpig bråstopp. Så da blir det å kutte ut vinyl-plukking på loppis, og gå rett på CD-avdelingen:) Ikke dumt med CD, et så vidtspennende format for innspilt musikk, som er ad utadgående og kan finnes rimelig, når CD-riggen hjemme er god!
    Hyggelig at CD Transporten sto til forventingene og vel så det. Jeg har også innsett at det vil koste MYE og matche lyden fra den med en vinylrigg , men heldigvis har jeg alt jeg ønsker meg på CD. Når det gjelder digitalkabel er jeg skeptisk til forskjeller av samme art som når det gjelder analog , men impedansen er nok viktig som du nevner , samt noen gode kontakter. Jeg bruker en XLR som er "snekret" av et forum medlem. Han bruker Van Damme kabel .

    Fikk litt overraskende resultater når jeg testet rca opp mot xlr digital. Auralic Vega DAC'en min har flere innstillinger på klokka. De to mest nøyaktige heter fine og exact. Auralic påpeker at signalet skal ha lite jitter i utgangspunktet for at disse innstillingene skal funke optimalt. Det jeg opplevde når jeg kjørte RCA fra transport til DAC og stilte klokka på exact var at lydbildet ble litt flatere ( mindre dybde) enn på de andre klokkeinnstillingene. Men når jeg koblet inn XLR ble lyden best på samme innstilling - lyden åpnet seg opp , og helt ærlig har jeg aldri hatt noen kilde foran den DAC'en som har vært i nærheten av lyden jeg får med Pro-ject transporten. Jeg synes Auralic Aries streameren er såpass bra at den nesten kunne sidestilles med en CD spiller. Men Pro-ject tansporten spiller i en helt annen liga - rett og slett mye bedre på alt.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Men sikter mot I2S utgangen på transporten over en HDMI-kabel, men Pro Ject vil på spørsmål ikke opplyse om pin-out konfigurasjonen på I2S porten på transporten, så der stoppet det forsøket foreløpig. Ellers er Denafrips DACs en ren nytelse (har to, en Pontus og en Venus II) - sistnevnte en oppgradering i ren positiv inspirasjon, og bare et par-tre uker gammel.
    Det hørtes ut som dårlig kundeservice fra Project, greit nok at de vil selge sin egen dac men mange har jo dac fra før med i2s. Noen Denafrips har jeg sett med 3 (1 hdmi) forskjellige i2s innganger, men de er altså ikke kompatible med Project?
     

    tom-a

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2003
    Innlegg
    168
    Antall liker
    454
    Torget vurderinger
    1
    Jeg antar at P-J vil selge den matchende DAC'en sin. Har forsøkt med mail to ganger, men det er tyst etter oppfølging av et initielt, generelt kundebrev fra dem som var hyggeligheten selv. Begge Denafrips dac'ene har i2s inngang, og en "mode" knapp som kan tilpasses enkelte formater. Alvin på Vinshine ville på sin side gjerne ha opplysning om pin-out'en før han svarte på koblingen mot P-J transporten (og mulig han ville ha den informasjonen til egne kunder?). Men det er svakt av P-J å selge en transport uten å oppgi helt relevante bruker-specs på en output... Mulig det bare er å teste seg gjennom modusene på Denafripsen, men så langt kom jeg ikke - og om det potensielt kan skade er utenfor min intuisjon (også funker den coax'en veldig bra, så videre inspirasjon svant litt hen).
     

    tom-a

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2003
    Innlegg
    168
    Antall liker
    454
    Torget vurderinger
    1
    Ad digitalkabler: Jeg får være litt forsiktig med å proklamere forskjeller i digitalkabler i tråden din, og må få testet litt mer før jeg mener for mye der. Hvordan coax - A/E kabler oppfører seg kan nok også ha noe i mottakende DACs konfigurasjon å gjøre, inkl dette med klokking for deg som har ulike innstillinger. Helt utenfor mitt kompetansenivå rent teknisk, eneste jeg kan bidra med er subjektive erfaringer ved seende test. Den Van Damme kabelen du nevner var en av de som røk ut i mitt hurtige testforsøk (og også VD coax'en), men som sagt på et så tynt grunnlag at det nesten burde vært usagt. Men den Blue Jeans coax cabelen til USD 18,5, den står seg, også byggteknisk, hvis nå digitalkabler uansett ikke bidrar med egenlyd.

    En kompis av meg streamer fra Tidal, men jeg er så langt ikke helt imponert over det jeg hører, og har ventet med egen løsning. For har man egentlig tid i døgnet - ved siden av jobb og kvinne - til å få spilt musikken man allerede har på CD'er, de nøye utvalgte og anbefalte og som ble kjøpt i stort antall i glansdagene for CD, når streaming potensielt ikke når helt opp? Tror jeg kan spille i årevis uten å komme gjennom CD-samlingen... og NOS-rør har man i enkelte typer for 5 liv.... Men fleksibelt er det, et streamingoppsett blir nok et potensielt prosjekt i 2021, ikke minst med tanke på innskutte bidrag fra neste generasjon som har all musikken sin på mobilen:rolleyes:
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Jeg antar at P-J vil selge den matchende DAC'en sin. Har forsøkt med mail to ganger, men det er tyst etter oppfølging av et initielt, generelt kundebrev fra dem som var hyggeligheten selv. Begge Denafrips dac'ene har i2s inngang, og en "mode" knapp som kan tilpasses enkelte formater. Alvin på Vinshine ville på sin side gjerne ha opplysning om pin-out'en før han svarte på koblingen mot P-J transporten (og mulig han ville ha den informasjonen til egne kunder?). Men det er svakt av P-J å selge en transport uten å oppgi helt relevante bruker-specs på en output... Mulig det bare er å teste seg gjennom modusene på Denafripsen, men så langt kom jeg ikke - og om det potensielt kan skade er utenfor min intuisjon (også funker den coax'en veldig bra, så videre inspirasjon svant litt hen).
    Mener å huske at Steve Guttenberg (youtube) testet den sammen med dacen og mente at i2s ga best lyd, men brukte xlr da han også testet den på sin Denafrips da han ikke fikk den til å fungere med i2s.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Ad digitalkabler: Jeg får være litt forsiktig med å proklamere forskjeller i digitalkabler i tråden din, og må få testet litt mer før jeg mener for mye der. Hvordan coax - A/E kabler oppfører seg kan nok også ha noe i mottakende DACs konfigurasjon å gjøre, inkl dette med klokking for deg som har ulike innstillinger. Helt utenfor mitt kompetansenivå rent teknisk, eneste jeg kan bidra med er subjektive erfaringer ved seende test. Den Van Damme kabelen du nevner var en av de som røk ut i mitt hurtige testforsøk (og også VD coax'en), men som sagt på et så tynt grunnlag at det nesten burde vært usagt. Men den Blue Jeans coax cabelen til USD 18,5, den står seg, også byggteknisk, hvis nå digitalkabler uansett ikke bidrar med egenlyd.

    En kompis av meg streamer fra Tidal, men jeg er så langt ikke helt imponert over det jeg hører, og har ventet med egen løsning. For har man egentlig tid i døgnet - ved siden av jobb og kvinne - til å få spilt musikken man allerede har på CD'er, de nøye utvalgte og anbefalte og som ble kjøpt i stort antall i glansdagene for CD, når streaming potensielt ikke når helt opp? Tror jeg kan spille i årevis uten å komme gjennom CD-samlingen... og NOS-rør har man i enkelte typer for 5 liv.... Men fleksibelt er det, et streamingoppsett blir nok et potensielt prosjekt i 2021, ikke minst med tanke på innskutte bidrag fra neste generasjon som har all musikken sin på mobilen:rolleyes:
    Størst problemet med streaming (imo) om du spiller pop/rock er at du i de flest tilfeller ikke vet hvilken utgave du streamer. Ligger mye dårlige re-mastre som eneste utgave av mye bra album. Streamer du samme versjon så er Tidal veldig tett på streaming fra NAS (og cd) hos meg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn