SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Powerpoint

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Antall liker
    5.573

ptb

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    7.940
    Sted
    MDG´s forsøkslaboratorium
    Torget vurderinger
    11
    Den godeste @jorwed droppet av noen CD'er her i går - blant annet denne som jeg bare hadde på konsert DVD fra før. Damen mange elsker å hate , men på sitt beste synes jeg hun stråler. Flott produksjon er det også.

Vis vedlegget 578991
    Materialet ble tatt opp under konsertene som pågikk flere kvelder, og et eller annet sted fant jeg noe info om at det ikke var de samme opptakene som ble benyttet på CD/LP som for DVD/BluRay.

soundscape

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    6.441
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    7
    Kunne tenke meg å prøve en AES/EBU digital kabel (XLR) , men prisene på hi-fi kabler er jo helt på trynet. Og hva som skal gjøre de SÅ bra tar jeg med en klype salt.
    Her får man kikke på proffmarkedet skjønner jeg.....

Ellers nytes digitalt fremdeles i fulle drag - og hovedårsak til kabelbytte er at jeg trenger litt lenger enn jeg har . Og da kan man jo prøve XLR som sies å være bedre.

Lekt litt med klokkeinnstillinger på DAC nå som jeg har nytt drivverk , og resultatet er litt annerledes enn med andre drivverk. Noe skal man nerde med i disse Corona tider. Akkurat nå foretrekkes litt mer organisk fremfor superdetaljer / analytisk. Vi snakker uansett små nyanser her , men nok til å utgjøre en forskjell :)
    Jeg har liggende en ASE/EBU du kan låne så leeeeeeeenge du vil :)

O
    Er snill du EVO III :cool:
    Ja, det er ikke måte på hvor pent de steller med en gammel hi-fi freak her :) Evo droppet en AES/EBU digitalkabel på døra her i sted , så nå testes det. Kan koble opp begge og A/B teste siden det er forskjellige innganger. Noen interessante observasjoner / resultater her nå etter hvert. Forskjellen er ikke noe vesentlig med klokka i dac på automodus. MEN , dess mer kilen klokkeinnstilling - dess større forskjell. Når jeg nå kjører klokke på exact , så er det bedre definisjon, litt sortere bakgrunn, mer luft og samtidig beholder jeg den organiske klangen jeg synes jeg mista med coax kabelen !

Realismen på noen innspillinger nå er skikkelig spooky - og jeg tror man skal bla opp betydelig pengesum for å matche dette med en vinylrigg. Sier ikke at det ikke går - eller kanskje til og med bli bedre , men det ville kostet veldig mye penger !

Coaxkabelen kan nu skrinlegges en gang for alle - halleluja !

soundscape

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    6.441
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    7
    Den godeste @jorwed droppet av noen CD'er her i går - blant annet denne som jeg bare hadde på konsert DVD fra før. Damen mange elsker å hate , men på sitt beste synes jeg hun stråler. Flott produksjon er det også.

Vis vedlegget 578991
    Materialet ble tatt opp under konsertene som pågikk flere kvelder, og et eller annet sted fant jeg noe info om at det ikke var de samme opptakene som ble benyttet på CD/LP som for DVD/BluRay.
    Det var interessant. Mange år siden jeg så den konserten nå, men husker den som mer symfonisk kanskje enn CD plata. Da var det jo dobbel grunn til å ha begge to :)

• Liker
    Reaksjoner: ptb

soundscape

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    6.441
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    7
    Litt Zappa som nevnt på vei i posten. Er så glad i 70 talls Zappa , at jeg måtte fylle på samlingen litt selv om jeg hadde mange fra før. Til 25 kroner stk. kan man tillate seg å skeie ut litt.

Vis vedlegget 578923 Vis vedlegget 578924
    Vis vedlegget 578925 Vis vedlegget 578926
    Vis vedlegget 578927 Vis vedlegget 578928
    Samtlige står i hyllen under Z her nede også på vinyl :cool:
    Jeg må ha kloa i the Grand Wazoo
    Ja, Grand Wazoo er et must !

soundscape

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    6.441
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    7
    Tok en oversikt over hva jeg har av Zappa før 1980 - og fant ut at jeg mangler noen gamle faktisk. Hadde ALLE på vinyl før jeg solgte min gamle samling (jeg vet, en psykolog hadde vært mye bedre) , men gjort er gjort. Mange år siden nå , men ikke helt glemt :-(

soundscape

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    6.441
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    7
    Det styggeste hullet jeg har i Zappa samlingen er Weasels ripped my Flesh fra 1970. Hør bare Don Harris på blues fiolin her :

soundscape

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    6.441
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    7
    Litt 60 talls / tidlig 70 tall på vei inn her. Hørte egentlig ikke på Beach Boys annet enn det man fikk på radio som liten , men blir nostalgisk på mine eldre dager her merker jeg. Er noe herlig ved siste halvdel av 60 tallet synes jeg. Denne samlingen + noen til ramler inn rett over påske .

kinda kinks.jpg
    PetSoundsCover.jpg

SunflowerCover.jpg
    smiley smile.jpg

Buffalo_Springfield_-_Buffalo_Springfield.jpg
    genesis llive.jpg

year of the cat.jpg

soundscape

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    6.441
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    7
    tidlig 70 talls prog fra Holland her i kveldingen. Har hørt på det albumet siden det var nytt , men CD'en nå gir meg en helt ny opplevelse.

cover_857132662017_r.jpg

Ellers har jeg alltid vært fasinert av Richard Avedon's Beatles portretter - har postet dem før. Han er jo en av historiens største mestere på feltet - og sort/hvitt portrettene hans står ikke noe tilbake for de mer eksperimentelle. Fant en artikkel også :

The Daily Beatle: Richard Avedon's Beatles portraits

cb75ce00b73cf90fcedb0fb97aaa12ef.jpg

6260772738_07334174dd_b.jpg

soundscape

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    6.441
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    7
    God morgen godtfolk. Har kikket innom flere hyggelige tråder på hfs til kaffe og musikk. Ian Anderson i front her nå.

R-1335503-1257843695.jpeg

Påsken ble ikke hva man håpet på , men skal ikke klage . Alle har det bra , om enn på hver sin kant av landet. Hi-fi blir bagateller
    sammenliknet med noen av livets virkelige store gleder. Ser frem til å hilse på barnebarn igjen , og ekstra spennende med det nye
    tilskuddet i familien da.

S.jpg

Været ser ut til å slå til i dag også, så jeg lufter nok tur-cruiseren i løpet av dagen.

TCs.jpg

soundscape

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    6.441
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    7
    Ha en flott dag V uansett hva du finner på ;)

O
    Takker , dagen ble slett ikke verst. Både sol og sjø , samt kaffe og en bok i solveggen etterpå. Nå er det på tide og snurre litt sølv igjen. Gamle skiver er fullstendig revitalisert med nytt drivverk. Det lager ikke gull av gråstein, men faktisk forbausende lite eller ingenting som låter slitsomt. Det graves frem detaljer og vekker liv i innspillinger som før har vært litt grå og livløse. Plutselig er det klangfarger man ikke trodde fantes . Skikkelig moro dette.

Ozric Tentacles.jpg

soundscape

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    6.441
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    7
    Rakk en runde i skogen før regnet kom , så da kan man nerde resten av dagen med god samvittighet. På tide å gi vinylen en sjanse igjen. Fant ut at kontrapunkt har anbefalt nåletrykk på 2,5 gram - så da starter vi der. Den gjør ingenting galt egentlig. Sporer bra, virker som en god allrounder , heller litt mot det varme klangmessig med bra definisjon , bredde / dybde osv. So - what's next ? Tror ikke jeg slår meg til ro før en SPU har fått prøvd seg på et tidspunkt , samtidig er jeg ikke ville til å brenne av noe særlig mer penger på vinylutstyr nå. Da blir det vel å få ut finger'n å legge ut noe på markedet. Har en fin Lenco stående som nok skal ut. Et par B&O spillere i 4000 serien - blir de noen gang brukt her ? Neppe. Så er det min TD 125 da . Den sitter litt lenger inne å kvitte seg med merker jeg. Så er det jo noen pickuper som sannsynligvis blir til overs også. Time will show.

Kontrapunkt in Action:

kontrapunkt h.jpg

En Lenco som fortjener mer spilletid :

l1 (2).jpg

soundscape

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    6.441
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    7
    Med dagens kronekurs burde man ligge unna eBay og andre steder , men litt drømming er vel lov. Vedrørende SPU , så hadde denne comboen vært sexy
    på min Thorens TD 125 altså. En fyr i Spania som restaurerer og selger disse armene.

AS 230 banana.jpg

MakkinTosken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    2.123
    Sted
    BygdaMellomByene
    Snuser også på en SPU om dagen. Får snart ny mer moderne arm til Windfelden, så et litt mer klassisk alternativ tror jeg hadde vært morsomt til Jelcoen.

soundscape

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    6.441
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    7
    Snuser også på en SPU om dagen. Får snart ny mer moderne arm til Windfelden, så et litt mer klassisk alternativ tror jeg hadde vært morsomt til Jelcoen.
    Ja, de har sin egen sound - og kjekt å ha flere pickuper noen ganger. Jeg har jo også en Jelco 12 tommer , men den passer ikke TD 125. Mulig jeg burde gått for 10 tommeren som ble solgt samtidig , men egentlig klarer jeg meg med en spiller / to armer. Så det blir vel å prøve en SPU i Jelco'en - og bruke en mere allrounder i armen bak på Sony spilleren. Thorensen ryker enten ut , eller havner i hylla så lenge.

Problemet mitt er at jeg synes det er mye mer gøy å bygge spillere enn å snurre vinyl.

Sony.jpg

Sist redigert:

MakkinTosken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    2.123
    Sted
    BygdaMellomByene
    Problemet mitt er at jeg synes det er mye mer gøy å bygge spillere enn å snurre vinyl.
    Ja, det er virkelig et problem å synes noe er gøy? ;)
    Neida, jeg kan ramse opp mye som er gøy , men å spille vinyl er ikke høyest på den lista ;)
    Nå er jo du en boomer og har levd mye av livet i mørketiden hvor de sorte pvc-skivene var det beste alternativet for musikk i heimen. Skjønner deg veldig godt. Litt sånn føler jeg det med CDen. :) Men streaming er for meg sjelløst, så da velger jeg vinyl.

soundscape

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    6.441
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    7
    Ja, det er virkelig et problem å synes noe er gøy? ;)
    Neida, jeg kan ramse opp mye som er gøy , men å spille vinyl er ikke høyest på den lista ;)
    Nå er jo du en boomer og har levd mye av livet i mørketiden hvor de sorte pvc-skivene var det beste alternativet for musikk i heimen. Skjønner deg veldig godt. Litt sånn føler jeg det med CDen. :) Men streaming er for meg sjelløst, så da velger jeg vinyl.
    Vinyl ble ryddet bort en lang periode med småbarn , og etter å ha gjort et mislykket forsøk på å starte opp igjen solgte jeg det meste av samlingen. Er en av grunnene til at jeg aldri vil satse på det som hovedformat igjen. Nå har jeg dessuten en digitalrigg som spiller så bra at jeg ikke savner noe lydmessig. Vinyl blir da for meg kosen med å bygge litt spillere , og snurre plater mer for nostalgien enn lydens skyld. Er nok derfor jeg sikter mot SPU også, fordi jeg ønsker en annen lyd en jeg får med CD. Er ikke ute etter nøytralt eller perfekt med vinyl , men noe som gir meg noe ekstra jeg ikke oppnår med digitalt.

Fosse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    11.041
    Torget vurderinger
    11
    SPU er morsomt, men du skal heller ikke undervurdere EMT.

soundscape

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    6.441
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    7
    SPU er morsomt, men du skal heller ikke undervurdere EMT.
    Nei, jeg har skjønt at den også har mye av det lille ekstra jeg søker - bra tips det ! Får se hva som dukker opp etter hvert og hvor mye jeg vil legge i det av kroner. ( Lite som mulig kjenner jeg meg rett , men må jo være realistisk og da :)

soundscape

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    6.441
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    7
    Er det noe jeg har lært så er det at med vinyloppsett så handler det om matching - og atter matching. Goldring 2500 har ikke prøvd seg i Jelco armen på en stund.

Tror ikke jeg har hørt den spille bedre . Den er langt fra innspilt , så jeg tror det er enda mer å hente ved at den roer seg litt i toppen
    etter noen flere timer i sporet. Men den spiller friskt og engasjerende som få , og ikke mere PÅ enn at det er innafor på de fleste innspillinger.

goldring 2500.jpg

Grado Master Reference 1 har vist seg å trives i Audio Technica AT-1010 armen fra før, så jeg gir den en ny sjanse der.

gradorm.jpg

grado.jpg

Den har en forførende mellomtone - særlig på stemmer og akustiske instrumenter. I forhold til Goldring blir det varmt med mindre dynamikk. Men på noen innspillinger er det hva som skal til. Ergo har jeg egentlig en komplett spiller her for de fleste formål / innspillinger.

Så - veien videre ? Jeg vet ærlig talt ikke. Skal jeg til med SPU er det mulig Thorens spilleren er det smarteste valget der. Kvitte meg med Rabco armen og finne en egnet arm for SPU på den. Her får jeg ta tiden til hjelp kjenner jeg. Behovet for mere stæsj er ikke påtrengende akkurat nå . Faktisk ser det ut til at jeg får (minst) 1 pickup til overs. Grado gir meg mye det samme som kontrapunkt n gjør med sin litt varmere karakter - og med Grado trenger jeg ingen step up heller. Så , da er det one to go.

kontrapunkt n.jpg

Sist redigert:

soundscape

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    6.441
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    7
    Noen ganger smaker kaffe bare så godt. Monsooned Malabar fra India og en Moccamaster er det som skal til samt Pink Floyd og Supertramp på vinyl .
    Får "slite" meg gjennom noen timer her så Goldring blir innspilt etter hvert. Begynner å like denne godt kjenner jeg. Verste med vinyl er egentlig peiskosen som ofte følger med brukte plater. Får spandere på meg en rimelig manuell vasker med tid og stunder.

coffee.jpg

Kontrapunkt er pakket og sendt til ny eier. Herved et lynkurs i pickup pakking . Har lært at man aldr skal undervurdere postens evne til å
    ødelegge , så jeg bruker å ta i litt ekstra når jeg sender noe. Boksen i seg selv er solid , og svøpet i luft i en solid eske i tillegg burde den tåle
    både et dropp fra 2.etasje og en runde som fotball. Legg merke til metallhjørnene , detaljene som teller :)

P1 (1).jpg

P2.jpg

P3 (1).jpg

P4.jpg

soundscape

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    6.441
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    7
    Veteranbiler skal kjøres av og til sies det. Gjelder vel kanskje platespillere også det da. Kom på at den trenger ny rem, men ellers synger den
    riktig så bra enda med Denon DL-103 E og The Godfather/Mother of Tangentialarms - Rabco SL-8 E. Alt originalt unntatt Plinth. Ikke den vakreste svanen,
    men kul som bare det.

TD125d.jpg

TD125f.jpg

TD125a.jpg

TD125c.jpg

TD125e.jpg

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    11.082
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    22
    Jeg synes den er veldig vakker med sin litt industrielle look :) regner med den spiller som en drøm

mvh

soundscape

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    6.441
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    7
    Etter tips fra jorwed blir det Thakker rem på vei her. Laget etter samme specs og med samme materiale som Thorens rem , men til halve prisen.

Thakker belt.jpg

Ellers slo det meg når jeg satte på en CD her etter å ha spilt vinyl i hele dag at digitalriggen min låter mer "analogt" enn noen av platespillerene :) Sikkert avhengig av innspillingen selvfølgelig, men allikevel....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn