SOUNDSCAPES stereo-stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.068
    Antall liker
    33.763
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Tilbake til hverdagen og havregrøten . Yngste datter reiser tilbake til London i morgen :cry: Men, vi har hatt noen fine dager i julen , og bare covid helvete roer seg er ikke avstandene store lenger. Spisestua er gjort om til fotostudio da frøken trengte noen nye headshots. Siden jeg allerede har handlet inn ny linse satser jeg på et kreativt år ! Anlegget spiller for tiden bra nok til at oppgraderinger ikke er det store tema 🎼 Neste skritt blir antagelig selve rommet .

    Mythopoeic Mind åpner dagen på CD til kaffen.

    E.jpg


    MM.jpg
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.068
    Antall liker
    33.763
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Da er datter på vei til London som er hjembyen for tiden - i alle fall på vei gjennom covidtester osv. før flyet går i ettermiddag. Covidtest i London er gratis - pris på Gardermoen 2500,- kroner ! Hun fant et rimeligere godkjent alternativ i Oslo, men må fremdeles ut med over 1000 lappen :confused: Kjenner jeg er veldig drittlei denne pandemien nå.

    Vel, neste som skal ut er julestæsj. Kjennes godt å rydde unna igjen. Pat Metheny til arbeidet er bra .


    B.jpg
    A.jpg
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.715
    Antall liker
    10.172
    Sted
    London
    Da er datter på vei til London som er hjembyen for tiden - i alle fall på vei gjennom covidtester osv. før flyet går i ettermiddag. Covidtest i London er gratis - pris på Gardermoen 2500,- kroner ! Hun fant et rimeligere godkjent alternativ i Oslo, men må fremdeles ut med over 1000 lappen :confused: Kjenner jeg er veldig drittlei denne pandemien nå.

    Vel, neste som skal ut er julestæsj. Kjennes godt å rydde unna igjen. Pat Metheny til arbeidet er bra .


    Vis vedlegget 777882 Vis vedlegget 777883
    Hvor finner man gratis Covid test i London for reisende - du har ikke lov å bruke NHS test her og Passanger Locator Form skal ha referanse til booket test. Har akkurat kommet tilbake hit til London, og måtte ut med mer penger for test enn flybillett for å teste oss... Det var det eneste som ble sjekket i tillegg til pass når vi ankom Heathrow og du kommer ikke inn i UK uten denne...?
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.068
    Antall liker
    33.763
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Hvor finner man gratis Covid test i London for reisende - du har ikke lov å bruke NHS test her og Passanger Locator Form skal ha referanse til booket test. Har akkurat kommet tilbake hit til London, og måtte ut med mer penger for test enn flybillett for å teste oss... Det var det eneste som ble sjekket i tillegg til pass når vi ankom Heathrow og du kommer ikke inn i UK uten denne...?
    Regner med hun ble testet på flyplassen - i tillegg til hjemmetest dagen før , samt test når hun ankom Gardermoen....Er ikke enkelt å reise i disse dager.
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.715
    Antall liker
    10.172
    Sted
    London
    Regner med hun ble testet på flyplassen - i tillegg til hjemmetest dagen før , samt test når hun ankom Gardermoen....Er ikke enkelt å reise i disse dager.
    Det er rett og slett ikke verdt strevet å reise nå. Vi hadde feilede tester, sene testresultat, kansellerte fly og endte opp på en annen flyplass enn de vi skulle til. Nå blir vi hjemme frem til våren :)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.068
    Antall liker
    33.763
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Ikke godt å vite når man kan reise normalt igjen. Er redd vi må slite med denne pandemien i flere år egentlig. Men, nå er det nerdetid i sweetspot.

    CALIGONAUT - Magnified as Giants


    A.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.068
    Antall liker
    33.763
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Jakten på intimitet / nerven i musikken. Av og til kan man miste fokus hvis man henger seg opp i parametere som luft / perspektiv osv. , men mister man fot av musikken må man gjøre noen grep. Et knepp tettere mellom høyttalere og noen mm mindre toe-in. Som vanlig latterlig lite som skal til før det faller på plass igjen.

    Musikken skal alltid foran, god lyd er en bonus :)


    A.jpg
     
    Sist redigert:

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.267
    Antall liker
    6.413
    Sted
    Under stjernene
    Tilbake til hverdagen og havregrøten . Yngste datter reiser tilbake til London i morgen :cry: Men, vi har hatt noen fine dager i julen , og bare covid helvete roer seg er ikke avstandene store lenger. Spisestua er gjort om til fotostudio da frøken trengte noen nye headshots. Siden jeg allerede har handlet inn ny linse satser jeg på et kreativt år ! Anlegget spiller for tiden bra nok til at oppgraderinger ikke er det store tema 🎼 Neste skritt blir antagelig selve rommet .

    Mythopoeic Mind åpner dagen på CD til kaffen.

    Vis vedlegget 777591

    Vis vedlegget 777534
    Godt nytt år🌞
    Ja, barn er barn.,Til å med voksne barn er barn❤

    Anbefales å "komme i mål", egentlig en definisjonssak.
    Har bare et "bøttekott" utrolig hva man får til med absorbenter av ymse slag.

    Hva har du kjøpt av linser?
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.068
    Antall liker
    33.763
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Godt nytt år🌞
    Ja, barn er barn.,Til å med voksne barn er barn❤

    Anbefales å "komme i mål", egentlig en definisjonssak.
    Har bare et "bøttekott" utrolig hva man får til med absorbenter av ymse slag.

    Hva har du kjøpt av linser?
    Kjøpte en Sigma 28mm 1.4 Art på januarsalget. En av tidenen beste 28mm. Utviklet for å tilfredsstille både høyopplyst film og foto. Hentet den i dag, og den leverer for å si det mildt. Har 40mm 1.4 og 85mm 1.4 i art serien fra før. I tillegg en 24-35mm f2 som er lagt ut for salg da jeg har annet som overlapper de brennviddene.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.068
    Antall liker
    33.763
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Et par testbilder på kjøkkenet i vanskelig lys. Her er det ingen slør eller reflekser tross ekstreme kontraster. Bildene er tatt på blender 2.2 og 4.Den er lynskarp selv på 1.4 , men selvfølgelig da uten dybdeskarphet - og med nydelig bokeh.


    B.jpg
    C.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.068
    Antall liker
    33.763
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Flott. Jeg må roe meg med objektiv-kjøp i år, tok litt av i 2021.
    Tilt-bilder er gøy!
    Vis vedlegget 778324
    Ja, foto kan fort bli en dyr hobby hvis ikke man begrenser seg. Jeg vurderer en Nikon D850 i løpet av året. De ligger for høyt i pris enda bortsett fra et par som nylig ble omsatt ganske rimelig. Så forsvant de på under timen også. Nikon kommer nok med en oppgradering snart (D880?) og det vil føre til prisnedgang på D850 , samt flere som blir omsatt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.068
    Antall liker
    33.763
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Nikon? Er det ikke Canon som er best?
    Blir smak og behag tror jeg. Neppe utstyret som er begrensningen i de alle fleste tilfeller. :) Jeg var analog Canon bruker for mange år siden. Ble litt sur på dem når de byttet system til EOS og optikken ikke passet til nye hus lenger.
     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    537
    Antall liker
    790
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Jeg svarer alltid at det handler om religion når folk spør hva som er best.
    (og gleder meg som en unge til min Z9 en dag blir levert)
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.267
    Antall liker
    6.413
    Sted
    Under stjernene
    Abn.på Digital Foto
    Så noen tester på toppmodellene, litt frustrerende når man er Canon (og Nikon) fan. Sony kom ikke direkte dårlig ut.

    Trur æ holder mæ til musikk (og Hifi)
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.068
    Antall liker
    33.763
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Abn.på Digital Foto
    Så noen tester på toppmodellene, litt frustrerende når man er Canon (og Nikon) fan. Sony kom ikke direkte dårlig ut.

    Trur æ holder mæ til musikk (og Hifi)
    Alpha 1 er nok helt på toppen blant de beste den .
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.438
    Antall liker
    35.249
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg brukte Nikon både digitalt og analogt helt frem til i fjor, på grunn av skulderproblemer og vekt på fotoapparat har jeg gått over til Sony sin a6xxx serie. Jeg savner egentlig ikke noe, men det tok litt tid å sette seg inn i menyene, siden jeg har brukt Nikon siden slutten på 80-tallet. Men på ferie så klarer jeg ikke å drasse rundt på den heller, jeg har en liten, men hendig Sony Rx kompaktkamera ventende på meg i huset vårt i Hellas.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.068
    Antall liker
    33.763
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Jeg brukte Nikon både digitalt og analogt helt frem til i fjor, på grunn av skulderproblemer og vekt på fotoapparat har jeg gått over til Sony sin a6xxx serie. Jeg savner egentlig ikke noe, men det tok litt tid å sette seg inn i menyene, siden jeg har brukt Nikon siden slutten på 80-tallet. Men på ferie så klarer jeg ikke å drasse rundt på den heller, jeg har en liten, men hendig Sony Rx kompaktkamera ventende på meg i huset vårt i Hellas.
    Ja, det kan bli tungt å bære på. Jeg har en reisekamerat i form av Fuji x100f når ryggen og nakken ikke vil mer.


    x100f.jpg
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.881
    Antall liker
    13.835
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Bare tuller, som du sikkert skjønte @soundscape 😁
    Har ikke brukt noe annet enn Canon, og tror det aller mest handler om det vante - slippe å sette seg inn i knapper og menyer på nytt.
    Men Nikon har tøffest speil-lyd 😎😎
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Så er 2021 ved veis ende. Ikke så mye som har forandret seg i anleggene her. Gustard x26Pro inn som dac i hovedanlegget. Auralic Vega over i spisestueoppsettet. TV anlegget fikk vel "ny" dac også i løpet av året med en Primare DAC 30 som matcher oppsettet der. Det er en spennende utvikling på digitalfronten i markedet for tiden. Mye bra Kina-produkter til betalbar pris som burde få "de store" til å bekymre seg litt. Og DSP virker å bli mer og mer integrert etter hvert. Kanskje ser vi en liten oppgang i CD salget igjen også ? Vinyl revolusjonen fikk aldri fotfeste her uansett.

    Spør meg selv hva neste skritt i hovedanlegget blir, men vet helt ærlig ikke . Man kan bli fristet til å prøve nye ting , men det sitter langt inne å ta noen drastiske endringer.

    Blir vel foto hobbyen som prioriteres igjen tenker jeg. Har lyst på en Nikkor 24 PC-E - men venter til det dukker opp en brukt til "riktig" pris. Jeg hadde en tilsvarende fra Canon i den analoge tidsalder. Spennende hvordan man kan justere skarphet med disse objektivene. Perspektivkontroll (for å rette fallende linjer på bygninger osv.) er ikke like relevant lenger da man lett fikser det med digital etterbehandling av bildene. En Sigma 20mm i Art serien kan også være kjekt å ha :) Time will show. Nikon 24 PC-E under her, samt en fotograf som har skjønt poenget med linsa.

    Vis vedlegget 776807 Vis vedlegget 776808
    Den bildebehandlingen er bare helt grell i mine øyne. HDR har gjort verden til et litt dårligere sted. La meg også hive på bålet bilder tatt med ND-filter slik at skummende sjø ser ut som melk. Fykj. (Og gamle Ansel Adams var ikke det spor bedre med rødfiltrene sine, som gjorde blå himmel svart.) Rant over.

    😁
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.068
    Antall liker
    33.763
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Den bildebehandlingen er bare helt grell i mine øyne. HDR har gjort verden til et litt dårligere sted. La meg også hive på bålet bilder tatt med ND-filter slik at skummende sjø ser ut som melk. Fykj. (Og gamle Ansel Adams var ikke det spor bedre med rødfiltrene sine, som gjorde blå himmel svart.) Rant over.

    😁
    HDR er pyton , men poenget var bruk av kontrollert dybdeskarphet. Har sett reviews av disse objektivene hvor ingen ser ut til å skjønne helt hva som er greia med dem. De ble vel først og fremst brukt til reklamefoto. Plutselig kunne man få til det samme med et 35mm systemkamera som man tidligere måtte ha et digert studiokamera med belg for å fikse. Shift funksjonen i tillegg gjorde at arkitekter kastet seg over dem også.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    HDR er pyton , men poenget var bruk av kontrollert dybdeskarphet. Har sett reviews av disse objektivene hvor ingen ser ut til å skjønne helt hva som er greia med dem. De ble vel først og fremst brukt til reklamefoto. Plutselig kunne man få til det samme med et 35mm systemkamera som man tidligere måtte ha et digert studiokamera med belg for å fikse. Shift funksjonen i tillegg gjorde at arkitekter kastet seg over dem også.
    Ja, skjønte det – har bare så total aversjon for HDR :) Men shift er veldig tøft til sitt bruk, selv om jeg aldri har testet det selv. Er mer sånn 35mm på blender 8 / dokumentarfoto-type selv. Heltene er Bresson og Gruyaert :love:
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Et utrolig kunstnerisk instinkt og øye han hadde. Helt i særklasse.

    I det siste har jeg fått øynene opp for Harry Gruyaert, som er litt som Bresson i farger. Har ikke noen fotobøker av han ennå, men det står på ønskelista.

    Et av mange gode bilder:

    1641455360888.png
     
    Sist redigert av en moderator:

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.565
    Antall liker
    3.115
    Sted
    Oslo
    Et utrolig kunstnerisk instinkt og øye han hadde. Helt i særklasse.

    I det siste har jeg fått øynene opp for Harry Gruyaert, som er litt som Bresson i farger. Har ikke noen fotobøker av han ennå, men det står på ønskelista.
    Da anbefaler jeg en titt på Ernst Haas også. Den som virkelig åpnet mine øyne for fotografi, og særlig fargefotografi.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn