Sorzy's nye hule

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sorzy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Antall liker
    1.053
    Sted
    Akershus
    Jeg har et spørsmål til ekspertene der ute:

Driverne i SLOB'ene er på 16 ohm. Det er beregnet 4 stk. pr forsterkerkanal. Forsterker er Powersoft Quattrocanali 4804 som i følge datasheet og leverandør ikke har noe problem med å spille kontinuerlig med 2 ohms last.

1782504589287.png

Hvordan bør jeg kable SLOB'ene:

Alternativ 1: Serie + parallell -> 16 ohm

Alternativ 2: Alle 4 i parallell -> 4 ohm

Siden jeg har 2 ekstra Powersoft bokser i reserve kan jeg alternativt kjøre 2 drivere pr. kanal hvis det er noe å hente på det.

Bergfinn

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    15.918
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har et spørsmål til ekspertene der ute:

Driverne i SLOB'ene er på 16 ohm. Det er beregnet 4 stk. pr forsterkerkanal. Forsterker er Powersoft Quattrocanali 4804 som i følge datasheet og leverandør ikke har noe problem med å spille kontinuerlig med 2 ohms last.
    Jeg er ingen ekspert, men kun 4 x GPA 15" pr forsterkerkanal, så tror jeg ti-ganger'n mer enn nødvendig kraft fra Powersoft, faktisk er litt sløsing med watt du aldri kommer til å få bruk for.
    12x15" pr side vil ha like høy følsomhet i sitt arbeidsområde (eller mer) som de slemmeste komp-drivere i svære hønn.
    Serie, parallell...åkke som. Tekniske eksperter....spør Snickers, oks81, H.R, og Haglund.

Forresten, denne byggetråden er det mest spennende jeg vet om på HFS.
    Er veldig fan av inspirasjon som er påvirket av Slukets sprell på lydfronten.
    Ingen har fasit, men Sluket skjønte mye mer av hva som skal til...enn mange andre her på "ekspert" sentralen.

Kan jeg og få komme å høre når ting og tang er skrudd til?

Sorzy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Antall liker
    1.053
    Sted
    Akershus
    @Bergfinn Besøk må vi få til :)

@Snickers-is @oks81 @H.R @Haglund84 Noen av dere som føler dere kallet til å hjelpe til?

Etter å ha googlet en del etter nederlaget mot Frankrike i går kveld har jeg inntrykk av at lavere impedans (parallell kabling / 4ohm) har en fordel fordi det gir høyere dempefaktor og bedre kontroll. Gitt at forsterkeren ikke har noe problem med lavere impedans. Samtidig surrer det litt i bakhodet at hvert høyre/venstre par av drivere som spiller mot hverandre kanskje har en fordel av å kobles i serie så man sikrer at de spiller mest mulig likt? Med mindre drivere av samme type har tilnærmet lik impedanskurve slik at dette ikke har noe som helst å si?

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.967
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Jeg hadde serie og paralell og en 100watts forsterker til mine. Den gikk aldri tom men jeg spiller nok ikke så høyt. Selve konstruksjonen kan fint spille langt opp i frekvens, men det bestemmes av selve slotvolumet.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    22.419
    Sted
    Langesund
    Hvis du har en forsterker som er bunnsolid nede ved 2ohm ville jeg parallell koblet. Kjenner ikke din batch av elementer, men har hørt fra sikre kilder at de elementene kan varierer ganske mye på Fs. Det vil da være best med parallell kobling

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    18.925
    Sted
    Østfold
    @Bergfinn Besøk må vi få til :)

@Snickers-is @oks81 @H.R @Haglund84 Noen av dere som føler dere kallet til å hjelpe til?

Etter å ha googlet en del etter nederlaget mot Frankrike i går kveld har jeg inntrykk av at lavere impedans (parallell kabling / 4ohm) har en fordel fordi det gir høyere dempefaktor og bedre kontroll. Gitt at forsterkeren ikke har noe problem med lavere impedans. Samtidig surrer det litt i bakhodet at hvert høyre/venstre par av drivere som spiller mot hverandre kanskje har en fordel av å kobles i serie så man sikrer at de spiller mest mulig likt? Med mindre drivere av samme type har tilnærmet lik impedanskurve slik at dette ikke har noe som helst å si?
    La oss si du har to 100W/8ohm kanaler og to drivere på 8 ohm. Du kan brokoble forsterkeren og seriekoble driverne. Du kan også parallkoble forsterkeren og driverne. I begge tilfeller ser forsterkerkanalene ganske nøyaktig én driver hver. Det blir akkurat det samme som om hver kanal driver hver sin driver sett fra forsterkerens perspektiv og da også med hensyn til dempingsfaktor.

Kablingen vil oppføre seg noe bedre med høyere spenning og lavere strøm. Men risikoen knyttet til avvik på driverne ved seriekobling er ikke ubetydelig. Det handler ikke bare om at impedanstoppene ikke treffer perfekt, men også at når impedansen stiger eller synker så vil strøm og spenning være betydelig ute av fase, og når toppene ikke treffer vil også fasen bomme.

Legg også merke til at om en driver pålegges en større del av oppgaven kan den ekstra slaglengden stive opp opphenget midlertidig og dra Fs opp, noe som i sin tur kan forsterke problemet.

Siden du har 16 ohms drivere i SLOB er det fristende å tippe at det er snakk om GPA eller noe vintage. Det betyr som regel at toleransene er for spesielt interesserte, og på enkeltparametere kan over 20% avvik forekomme. Om det er mer moderne drivere og du har betydelig ekstra kapasitet som du ikke utnytter er problemene jeg beskriver i praksis veldig små.

Bergfinn

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    15.918
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Etter hva jeg har oppfattet er det vel verd å nevne at SLOBS ikke skal dekke helt ned til de laveste oktaver, som erstattes av DBA videre ned?
    ...eller husker jeg feil? Hvor er ønsket delefrekvens, Sorzy?

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.687
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Paralelkoble og heller benytte flere forsterkere om det blir for lav impedans.
    Da unngår man problemstillingene som Snickers nevner.

Seriekobling er ikke uten utfordringer, men det går å løse.

Singh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Antall liker
    2.511
    Torget vurderinger
    2
    Rett og slett ett makeløst byggeprosjekt.

Sorzy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Antall liker
    1.053
    Sted
    Akershus
    Takk for alle svar, setter stor pris på litt hjelp her. Sluket var rimelig bestemt på at det var akkurat disse driverne som måtte brukes

GPA 515-16C

IMG_8897.jpg

Når det gjelder avrulling nedover er jeg usikker på frekvens og nivå, må vel bare måle og høre hva som funker. SBA-veggen kan evt. dekke opp i bunn ved behov.

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    5.324
    Torget vurderinger
    0
    Tipper @emokid vet!

Følger med i tråden og kan nesten ikke vente på ferdigstillelse. Dette blir bælfet!

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.687
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Siden du har Powersoft forsterker så kan du jo satse på noe annet med 18" eller 21" IPAL?
    Ikke helt bestemt hva skal kalle det... SLBP kanskje, Slot Loaded Band Pass.
    Bassrefleks kasse med lite kammer i front av driver.
    Finner det i tråden til HR "Helvetes Forgård.." og i "gut_mans cave" tråden.

Sorzy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Antall liker
    1.053
    Sted
    Akershus
    Siden du har Powersoft forsterker så kan du jo satse på noe annet med 18" eller 21" IPAL?
    Ikke helt bestemt hva skal kalle det... SLBP kanskje, Slot Loaded Band Pass.
    Bassrefleks kasse med lite kammer i front av driver.
    Finner det i tråden til HR "Helvetes Forgård.." og i "gut_mans cave" tråden.
    He he, tror det må bli i neste versjon av rommet. Må teste det jeg har først, SLOB'ene og 3 stk. 4-veis Left-Center-Right som det kommer bilder av om ikke så lenge.

Sorzy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Antall liker
    1.053
    Sted
    Akershus
    Åssen er det mulig... Tenkte det skulle være kjapt å kable elementene i SLOBene, men det viser seg at skruene som er brukt er for lange slik at det ikke er plass til kabelen fordi skruen stikker for langt inn i terminalen. Kan prøve å få tak i kortere skruer, men disse er i tommer så kanskje ikke lagervare. Kan evt. legge på 3mm med skiver, eller kappe skruene. Eller kanskje kjøpe noen andre terminaler. Argh.

1782683541471.png

Bergfinn

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    15.918
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Zakariassen på Torshov i Oslo har sikkert skruene du trenger.

• Liker
    Reaksjoner: ptb

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    7.739
    Åssen er det mulig... Tenkte det skulle være kjapt å kable elementene i SLOBene, men det viser seg at skruene som er brukt er for lange slik at det ikke er plass til kabelen fordi skruen stikker for langt inn i terminalen. Kan prøve å få tak i kortere skruer, men disse er i tommer så kanskje ikke lagervare. Kan evt. legge på 3mm med skiver, eller kappe skruene. Eller kanskje kjøpe noen andre terminaler. Argh.

Vis vedlegget 1208034
    Sikker? Husker at GPA ene var vanskelig å få ledning inn i terminalene på…

Sorzy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Antall liker
    1.053
    Sted
    Akershus
    @Bergfinn Jepp, er god kunde der. Utrolig hva de har.

@emokid Jeg har sjekket flere elementer, inkludert et par av de du lempet over til meg. Det er samme problem på alle, men i ulik grad og det forklarer hvorfor du også slet med å få inn ledningene. Det kommer helt an på hvor mye de har strammet skruen. Det lille hodet på skruen og fraværet av en vanlig skive gjør at man nesten drar gjennom skruen hvis man strammer hardt, noe de hadde gjort på den første jeg prøvde meg på, bilde under. Her burde de brukt en vanlig skive før sprengskiven med loddepunktet, alternativt skruer med litt større hode...

1782717509683.png

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    13.479
    Torget vurderinger
    11
    Du kan dele enda litt høyere enn det du nevner faktisk. Hvis du trenger.

Slukets SLOB låt ufattelig artikulert. Beste 30/40-180? Hz jeg har hørt. Manglet selvfølgelig litt nederst men det har jo du kål på 👏

spennende prosjekt du har 😎

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    7.739
    @Bergfinn Jepp, er god kunde der. Utrolig hva de har.

@emokid Jeg har sjekket flere elementer, inkludert et par av de du lempet over til meg. Det er samme problem på alle, men i ulik grad og det forklarer hvorfor du også slet med å få inn ledningene. Det kommer helt an på hvor mye de har strammet skruen. Det lille hodet på skruen og fraværet av en vanlig skive gjør at man nesten drar gjennom skruen hvis man strammer hardt, noe de hadde gjort på den første jeg prøvde meg på, bilde under. Her burde de brukt en vanlig skive før sprengskiven med loddepunktet, alternativt skruer med litt større hode...

Vis vedlegget 1208042
    Krevde litt egen teknikk. Trykke ledning forsiktig inn i terminalen mens jeg presset knappen rytmisk inn og ut. Ville ikke gått løs på skruebytte på samtlige elementer av den grunn. Kablet nylig om Slukets SLOBs uten større problemer enn en litt sår tommel.

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.967
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Du kan dele enda litt høyere enn det du nevner faktisk. Hvis du trenger.

Slukets SLOB låt ufattelig artikulert. Beste 30/40-180? Hz jeg har hørt. Manglet selvfølgelig litt nederst men det har jo du kål på 👏

spennende prosjekt du har 😎
    Hvor høyt disse kan og bør deles regner man ut fremfor å synse eller være kategorisk.
    fasiten finnes i konstruksjonen.

Sorzy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Antall liker
    1.053
    Sted
    Akershus
    Krevde litt egen teknikk. Trykke ledning forsiktig inn i terminalen mens jeg presset knappen rytmisk inn og ut. Ville ikke gått løs på skruebytte på samtlige elementer av den grunn. Kablet nylig om Slukets SLOBs uten større problemer enn en litt sår tommel.
    Bytter ikke skruer, setter bare inn en vanlig skive i tillegg til sprengskiven. Da ble det perfekt uten å måtte "lirke" inn kabelen :)

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.967
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Enig i det, og skulle gjerne hatt Sluket her nå for å bekrefte :cry:
    du trenger ikke sluket for dette. Det holder med å måle frontkammer volumet og deretter sette dette inn i vituix cad. Dersom du har dats så kan du i tillegg få enda mer presise data.

Sorzy

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Antall liker
    1.053
    Sted
    Akershus
    Er dine lik konstruksjon (samme elementer/slotbredde) som "venteslobene" til Sluket?
    Jeg tror det er samme elementer (GPA 515-16C), men usikker på slotbredden, kan dog være identisk. Eneste forskjellen jeg vet om er at jeg har 6 elementer i høyden og at de derfor ble produsert som 2 like halvdeler over/under.

@H.R Hvorfor bør vi regne ut dette fremfor å kjøre målinger og se hvor de naturlig ruller av og møter mellombassen som er GPA-515-G med j-horn? Sikkert et dumt spørsmål, men spør man ikke, lærer man ikke...

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.967
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Du må gjerne måle men greia er at man kan se hvor disse vil peake i frekvens lenge før du kobler til lyd. Målet er å unngå et system som ikke passer sammen med det som du skal bruke det til.

en kan også om man tar å lager et seriefilter som jeg brukte få målinger, samt impedansekorrigere i vituix eller man kan velge å paralellkoble og jobbe med belastningen som er.
    mine slob hadde i tilllegg carlsson ressonatorer for bedre kontroll. Vesentlig mye mindre volum i frontkammer for å skyve problemene som konstruksjonen har opp i et frekvensområde jeg ikke brukte de i. Siden mine var en form for hybrid så kunne jeg dele så høyt som 2500hz. Der kan ikke du komme da du ikke har de driveren som skal til. Tipper de får problemer et sted rundt 160 uten å presse ting for langt men det må nesten måles og helst simuleres for å se at teori og praksis henger sammen.

Bergfinn

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    15.918
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    H.R har skjønt SLOB greia når det gjelder å dra arbeidsområdet oppover i frekvens med riktige drivere.
    Han hadde en kort periode noen mega SLOBS tårn i den svære stua si
    ... med, etter min slakke hukommelse hadde tre forskjellige driver par i tårna.
    18" TAD, 15" phl, og 12" phl? eller 12" 18sound? ...husker ikke.

Dette er den beste dypbass/midbass komboen over mange oktaver jeg noensinne har hørt i en og samme konstruksjon ever, det være seg dedikert mancave eller stue.

Siden vi ikke lenger har Sluket, må vi lene oss på andre når det kommer til gode råd
    (uten sminke)
    Da er H.R, Haglund84, oks81 og alle dere andre som ikke ble nevnt
    ...de smarte å spørre.

(y) :)

Bergfinn

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    15.918
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Etter min vage hukommelse, må vel disse H.R slobene spilt
    over 4, nærmere 5 oktaver i en og samme konstruksjon.
    Det står det respekt av...når det kommer til "uanstrengt gjengivelse".
    ... som er mitt favoritt ord når det kommer til lytteopplevelser.

;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn