Sorzy's nye hule

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Hei og takk for sist!
    Til film og fra 0 til 120 Hz ville jeg valgt et toveis basssystem.
    Nedre del, fra 0 til ca 30-40 Hz anbefaler jeg valgt elementer som kan flytte mye luft. Stort totalt membranareal og slaglengde er hele hemmeligheten. Her fungerer f.eks 24" til 8*12_Tom og 18" fra Sereo Integrity vil flytte nok luft der nede med nok elementer.
    Fra 30-40 Hz og opp til 120 Hz finnes det elementer med bedre lyd.
    Kjør gjerne basstårn fra gulv til tak for ekstra effekt av elementene og jevnere frekvensrespons uten EQ. DSP kan man legge til etterpå :)
    Lykke til.
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    På tide å lette litt på sløret ang. valg av høyttalere. Jeg har vært på besøk hos en del entusiaster og hørt på mange bra oppsett, utrolig mange trivelige folk der ute som tar seg tid til besøk i en travel hverdag. Mange av disse oppsettene kunne jeg levd lykkelig med, men det er spesielt to besøk som utmerker seg med en opplevelse som jeg søker etter. Jeg hører på mye forskjellig musikk men favoritt-sjangeren er og blir (neo)prog-rock. Til denne musikken må oppsettet klare å levere masse dynamikk og smekk. Og gjerne få konsertopptaket til å låte så nært opp til konsertopplevelsen som mulig. Nærmest dette idealet fikk jeg i kjelleren til Sluket og loftet til Emokid. To oppsett som har mange fellesnevnere og som virkelig fikk fram godfølelsen og smilet. De som har vært der vet forhåpentligvis hva jeg mener, til dere andre er det bare å anbefale å besøke disse to herrer.

    Oppsettet hos meg blir mye av det samme. Fler-veis hornbaserte satelitter og separate SLOBs. Med takhøyde på 2,65m så klarer vi akkurat å skvise inn 6 stk. 15" i høyden i en todelt SLOB-konstruksjon. Det blir da totalt 24 stk. Alnico 15" elementer som står for bass til musikk 8) På tvers av flere seter (og 2 rader) fungerer SLOB's mindre bra og det er også årsaken til at jeg planlegger en Single-Bass-Array som kun er aktiv for kino-bass, jfr. tidligere poster.

    Her er en tidlig skisse av SLOBene :D

    SLOBs.png
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Har en mistanke om at dette blir helt avsindig, når det etter hvert blir ferdig.....
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Fantastisk kult at du går for SLOBs Sorzy! Enig med Scrooge, dette blir noe som ikke likner så veldig mye annet. :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.430
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Vi venter i spenning på hva som skjer fremover.
    er det gjort noen avgjørelser på hva som kommer av bassystem?

    Steinar.
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Hallo alle følgere av den dårligst oppdaterte tråden på hfs :-o

    Ting tar tid... Men det skjer faktisk noe i kulissene:

    Jeg har vært på DSP-kurs på Lillestrøm, meget lærerik innføring i Audiolense. Var også på prolyd-messe i gymsalen på Fornebu fredagen før kurset og fikk tilbud på noen snasne forsterkere jeg tenker fungerer fint til bass-systemene. Veldig hyggelig å treffe 8x12_tom og Roald der også :)

    Etter en lang pause av årsaker de som kjenner meg vet om, og de som ikke kjenner meg ikke har behov for å vite :-o jobbes det nå jevnt og trutt i rommet. Det viste seg at snekkerne som satt opp reisverk, isolasjon og plater ikke gjorde god nok jobb. Så nå gjør jeg om på veggene sjæl og har ingen å skylde på:

    vegg1.jpg


    SBA er i produksjon og blir det første som kommer på plass. Løsningen ble vertikale moduler med 3 elementer i hver modul og totalt 8 slike moduler i bredden. Disse limes og skrus fast til bakvegg og innbyrdes.

    sba.jpg


    Hvert kammer er på ca. 140 liter og skal huse en slik:

    AE TD15H
    ae2.jpg


    Jeg er ekstremt fornøyd med John hos AE som produserte 24 stk. elementer i løpet av kort tid og sendte av gårde en pall til meg.

    ae1.jpg


    Det er utrolig motiverende med fremgang i prosjektet nå. Når det er sagt føler jeg det er på sin plass å gi honnør til et knippe ufattelig hyggelige og snille personer som har vært sentrale i valg av løsninger og behjelpelig med gode råd. Jeg er evig takknemlig for all bistand dere har bidratt med. I alfabetisk rekkefølge (beklager hvis jeg har glemt noen):

    8x12_tom
    BEF
    Emokid
    Scrooge
    Sluket
    Trompet1
    Tytte71
     
    Sist redigert:

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Eyy! Selv om jeg føler meg bittelitt glemt, er det stor stas å se at prosjektet ditt har livnet til igjen! :cool: Jeg har en aldri så liten følelse at resultatet av dine bestrebelser, nok kommer til å bli LITT utenom det man ellers kan oppleve. Sagt uten forkleinelse for noen! Stå på!!
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Vet ikke hva jeg gleder meg mest til Sorzy; Å bli ferdig en gang med eget byggeprosjekt eller ta turen over fjellet for å se, ta på og lytte til noe som er i ferd med å materialisere seg til å bli mange gutters våte drøm. Stor respekt for gutsing og misunnelsesverdig gjennomføringsevne.
    Litt kjipt med omattarbeidet, men det ser nå heldigvis ikke ut til å tatt noe av motet fra deg :)
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Dette kommer til å bli fantastisk fett!
    Denne tråden hadde gått meg hus forbi, men ikke nå lengre :)
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Eyy! Selv om jeg føler meg bittelitt glemt, er det stor stas å se at prosjektet ditt har livnet til igjen! :cool: Jeg har en aldri så liten følelse at resultatet av dine bestrebelser, nok kommer til å bli LITT utenom det man ellers kan oppleve. Sagt uten forkleinelse for noen! Stå på!!
    Argh, skjønner ikke hvordan jeg kunne glemme godeste Scrooge aka Reodor Felgen. Ikke med vilje skal du vite :D
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Da har jeg nettopp hatt en prat med snekkeren som er i gang med å kappe og frese plater. I følge han ble det nærmere 1,5 tonn med MDF-plater noe som hørtes veldig mye ut, men det blir jo en del kapp :eek:

    Forsterkere til bass-arrayet blir mest sannsynlig Powersoft. Har fått tilbud på disse her Quattrocanali Series - Powersoft Audio som leverer 4x1500W i 2ohm. Hver kanal driver da 3 elementer i parallell, mao. jeg må ha 2 slike bokser og totalt 8 kanaler.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Godt å se deg i full vigør! Gleder meg enormt til dette er ferdig og begynner å spille musikk. :)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Forsterkere til bass-arrayet blir mest sannsynlig Powersoft. Har fått tilbud på disse her Quattrocanali Series - Powersoft Audio som leverer 4x1500W i 2ohm. Hver kanal driver da 3 elementer i parallell, mao. jeg må ha 2 slike bokser og totalt 8 kanaler.
    Alle disse 24 elementene skal vel drives av samme signal.
    Da ville jeg heller vurdert å koble de på en måte så du får høyere lastimpedans. For eksempel med 4 slike 3-elements grupper i serie, og bruke et stereotrinn på 2 x 8 Ohm. PA trinn kan gjerne leveres veldig høy spenning ut uansett - og dempingsfaktor og forvrenging blir bedre når lastimpedansen ikke blir så lav.

    Følsomheten på systemet blir jo også veldig høy - så det er ikke sikkert du trenger veldig mange tusen watt.


    Mvh
    OMF
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Takk for input OMF! Jeg er en amatør på dette området så må bare forholde meg til ulike råd som gis og forsøke å finne en gylden middelvei. Leverandør av nevnte PA forsterker har forsikret at det ikke er noe problem at alle kanalene spiller samme signal og at de kan belastes med 2 ohm last i timesvis uten problem så lenge tverrsnitt på høyttalerkabel er stor nok (>=4mm2). Men jeg forstår hva du skriver ang. last og forvrengning og skal vurdere seriekobling for å øke lasten fra planlagte 2,67 ohm. Her er forøvrig noe mer teknisk materiale:

    http://www.powersoft-audio.com/docman/1186-quattrocanali-test-review-en/file

    Tenker du en annen type forsterker, isåfall tar jeg gjerne i mot forslag? Alt av elektronikk skal stå i rack utenfor rommet så viftestøy er ikke noe problem.
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Forum som hfs er en uvurderlig kilde når man får input fra og kommer i kontakt med så mange dyktige entusiaster! Nå har jeg sovet på innlegget fra OMF og sparret litt med overingeniør tytte og landet på følgende konfigurasjon:

    sbakanaler.jpg


    De 24 elementene deles opp i 6 grupper, hver med 4 elementer som da kobles to i serie og to i parallell. Elementene er 8 Ohm så da blir lastimpedans pr. gruppe også på 8 ohm. Jeg bruker 6 kanaler fra nevnte Powersoft forsterker som ved 8 ohm gir 1200W pr. kanal (dvs. 300W pr. element). Mye mer enn jeg trolig trenger men det er helt greit å overdimensjonere litt.
     

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    2
    Vanvittig heftig, gleder meg til fortsettelsen :D
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Jøje meg, er over natten degradert til overingeniør og det uten å ha gjort en katt fortred :mad:

    Spøk til side. Jeg lovet å fylle litt på ift. SBA systemet. Sorzy sin designbasis er et all-out SBA system som skal kunne erstatte SLOB-ene når det kjøres kino. Dvs. det skal ha et ideelt arbeidsområde fra 130-ish (edit: dette ble senere endret til noe lavere target) Hz og nedover. Frontveggen er 6,1m bred og 2,65m høy.

    For at SBA systemet skal fungere optimalt er vi avhengig av å skape en tilnærmet plan bølgefront i rommet. Dette oppnår vi for frekvenser som har en mindre avstand innbyrdes enn 1/4 bølgelengde av frekvensen som skal avspilles. En kvart bølgelengde ift 8 stk element jevnt fordelt i bredden gir 98Hz og tre i høyden gir 111Hz. Systemet skal derfor teoretisk være kapabelt til å spille opp til 100Hz med tilnærmet plan bølgefront.

    Kapasitetsmessig blir det et voldsomt anlegg med 24 stk. TD15H. 140liter lukkede kasser pr. element resulterer i Q på 0,5 og gir elementene relativt lette arbeidsforhold. Hele stasen vil selvsagt EQ-es for jevn respons i rommet. Elementenes xmax er oppgitt til 14mm og har en motordesign som bidrar til redusert fluxmodulasjon ved belastning. Varianten i dette prosjektet har også Apollo-oppgradering, bare sånn for å være på den trygge siden.

    Vi kan ta utgangspunkt i at rommet i dette tilfelle har en forsterkning på 10dB ved 20Hz. Og siden HT-bruk står på menyen så kan 20Hz være en grei referanse. Hvor mye forsterkning rommet bidrar med vil vi først vite når systemet er oppe og spiller. Det vi med sikkerhet kan si er at et slik system gir mindre lydtrykksfall med økende avstand enn det en tradisjonell rundstrålende bass ville gitt. Er bakveggen i tillegg dempet etter alle kunstens regler så vil også responsen være jevn i alle deler av rommet. Rommet er veldig stivt og symmetrisk og egner seg derfor veldig godt til et slik bassystem.

    Noen tørre tall basert på ovenfornevnte:
    Systemet leverer et lydtrykk på 117dB ved 20Hz og 2,83V inn på hver driver, romforsterkning medregnet. Overført betyr det ca. 1,2W pr driver eller ca. 30W samlet effekt og 1,1mm membranvandring. Helt greie data til hverdagsbruk det. Systemet lunker avgårde langt innafor sine begrensninger og bevegelses- og strømgenererte ulineariteter er godt under kontroll.
    Hvert element når sin xmax med 200W inn. Dette er selvsagt ikke helt sant siden driveren vil komprimere noe mot xmax. Men vi kan ha det som utgangspunkt.
    Det samlede lydtrykket ved xmax er formidable 139+ dB ved 20Hz, når vi regner med romforsterkning på 10dB. 300W tilgjengelig pr. element skulle derfor holde tror jeg selv om det godt med litt headroom 8)

    Bassystemet er såpass brutalt at man i praksis, dersom resten av systemet henger med, kan fullfrekvent gjenskape lydtrykket av en basstromme som spilles hardt. Å anbefale... neppe, men det vil sikkert bli prøvd :) Smerteterskelen vår ligger i samme området. Det som er vel så artig er at systemet vil kunne spille realistisk høyt uten at det stresses mot yttergrensene.

    Edit: Surret ift. antall på veggen i hhv. høyde og bredde. Så i et tidligere utkast til plan. Sorry. Rettet her.
     
    Sist redigert:

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Jøje meg, er over natten degradert til overingeniør og det uten å ha gjort en katt fortred :mad:

    Spøk til side. Jeg lovet å fylle litt på ift. SBA systemet. Sorzy sin designbasis er et all-out SBA system som skal kunne erstatte SLOB-ene når det kjøres kino. Dvs. det skal ha et ideelt arbeidsområde fra 130-ish Hz og nedover. Frontveggen er 6,1m bred og 2,65m høy.

    For at SBA systemet skal fungere optimalt er vi avhengig av å skape en tilnærmet plan bølgefront i rommet. Dette oppnår vi for frekvenser som har en mindre avstand innbyrdes enn 1/4 bølgelengde av frekvensen som skal avspilles. En kvart bølgelengde ift 10 stk element jevnt fordelt i bredden gir 139Hz og fire i høyden gir 131Hz. Systemet skal derfor teoretisk være kapabelt til å spille opp til 130Hz+med tilnærmet plan bølgefront.

    Kapasitetsmessig blir det et voldsomt anlegg med 24 stk. TD15H. 140liter lukkede kasser pr. element resulterer i Q på 0,5 og gir elementene relativt lette arbeidsforhold. Hele stasen vil selvsagt EQ-es for jevn respons i rommet. Elementenes xmax er oppgitt til 14mm og har en motordesign som bidrar til redusert fluxmodulasjon ved belastning. Varianten i dette prosjektet har også Apollo-oppgradering, bare sånn for å være på den trygge siden.

    Vi kan ta utgangspunkt i at rommet i dette tilfelle har en forsterkning på 10dB ved 20Hz. Og siden HT-bruk står på menyen så kan 20Hz være en grei referanse. Hvor mye forsterkning rommet bidrar med vil vi først vite når systemet er oppe og spiller. Det vi med sikkerhet kan si er at et slik system gir mindre lydtrykksfall med økende avstand enn det en tradisjonell rundstrålende bass ville gitt. Er bakveggen i tillegg dempet etter alle kunstens regler så vil også responsen være jevn i alle deler av rommet. Rommet er veldig stivt og symmetrisk og egner seg derfor veldig godt til et slik bassystem.

    Noen tørre tall basert på ovenfornevnte:
    Systemet leverer et lydtrykk på 117dB ved 20Hz og 2,83V inn på hver driver, romforsterkning medregnet. Overført betyr det ca. 1,2W pr driver eller ca. 30W samlet effekt og 1,1mm membranvandring. Helt greie data til hverdagsbruk det. Systemet lunker avgårde langt innafor sine begrensninger og bevegelses- og strømgenererte ulineariteter er godt under kontroll.
    Hvert element når sin xmax med 200W inn. Dette er selvsagt ikke helt sant siden driveren vil komprimere noe mot xmax. Men vi kan ha det som utgangspunkt.
    Det samlede lydtrykket ved xmax er formidable 139+ dB ved 20Hz, når vi regner med romforsterkning på 10dB. 300W tilgjengelig pr. element skulle derfor holde tror jeg selv om det godt med litt headroom 8)

    Bassystemet er såpass brutalt at man i praksis, dersom resten av systemet henger med, kan fullfrekvent gjenskape lydtrykket av en basstromme som spilles hardt. Å anbefale... neppe, men det vil sikkert bli prøvd :) Smerteterskelen vår ligger i samme området. Det som er vel så artig er at systemet vil kunne spille realistisk høyt uten at det stresses mot yttergrensene.
    Glad jeg ikke skal være tilstede når dette er ferdigbygd og det skal testes. Kan jeg foreslå å dele ut bleier til de som skal teste dette bassystemet.
    R
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Jøje meg, er over natten degradert til overingeniør og det uten å ha gjort en katt fortred :mad:

    Spøk til side. Jeg lovet å fylle litt på ift. SBA systemet. Sorzy sin designbasis er et all-out SBA system som skal kunne erstatte SLOB-ene når det kjøres kino. Dvs. det skal ha et ideelt arbeidsområde fra 130-ish (edit: dette ble senere endret til noe lavere target) Hz og nedover. Frontveggen er 6,1m bred og 2,65m høy.

    For at SBA systemet skal fungere optimalt er vi avhengig av å skape en tilnærmet plan bølgefront i rommet. Dette oppnår vi for frekvenser som har en mindre avstand innbyrdes enn 1/4 bølgelengde av frekvensen som skal avspilles. En kvart bølgelengde ift 8 stk element jevnt fordelt i bredden gir 98Hz og tre i høyden gir 111Hz. Systemet skal derfor teoretisk være kapabelt til å spille opp til 100Hz med tilnærmet plan bølgefront.

    Kapasitetsmessig blir det et voldsomt anlegg med 24 stk. TD15H. 140liter lukkede kasser pr. element resulterer i Q på 0,5 og gir elementene relativt lette arbeidsforhold. Hele stasen vil selvsagt EQ-es for jevn respons i rommet. Elementenes xmax er oppgitt til 14mm og har en motordesign som bidrar til redusert fluxmodulasjon ved belastning. Varianten i dette prosjektet har også Apollo-oppgradering, bare sånn for å være på den trygge siden.

    Vi kan ta utgangspunkt i at rommet i dette tilfelle har en forsterkning på 10dB ved 20Hz. Og siden HT-bruk står på menyen så kan 20Hz være en grei referanse. Hvor mye forsterkning rommet bidrar med vil vi først vite når systemet er oppe og spiller. Det vi med sikkerhet kan si er at et slik system gir mindre lydtrykksfall med økende avstand enn det en tradisjonell rundstrålende bass ville gitt. Er bakveggen i tillegg dempet etter alle kunstens regler så vil også responsen være jevn i alle deler av rommet. Rommet er veldig stivt og symmetrisk og egner seg derfor veldig godt til et slik bassystem.

    Noen tørre tall basert på ovenfornevnte:
    Systemet leverer et lydtrykk på 117dB ved 20Hz og 2,83V inn på hver driver, romforsterkning medregnet. Overført betyr det ca. 1,2W pr driver eller ca. 30W samlet effekt og 1,1mm membranvandring. Helt greie data til hverdagsbruk det. Systemet lunker avgårde langt innafor sine begrensninger og bevegelses- og strømgenererte ulineariteter er godt under kontroll.
    Hvert element når sin xmax med 200W inn. Dette er selvsagt ikke helt sant siden driveren vil komprimere noe mot xmax. Men vi kan ha det som utgangspunkt.
    Det samlede lydtrykket ved xmax er formidable 139+ dB ved 20Hz, når vi regner med romforsterkning på 10dB. 300W tilgjengelig pr. element skulle derfor holde tror jeg selv om det godt med litt headroom 8)

    Bassystemet er såpass brutalt at man i praksis, dersom resten av systemet henger med, kan fullfrekvent gjenskape lydtrykket av en basstromme som spilles hardt. Å anbefale... neppe, men det vil sikkert bli prøvd :) Smerteterskelen vår ligger i samme området. Det som er vel så artig er at systemet vil kunne spille realistisk høyt uten at det stresses mot yttergrensene.

    Edit: Surret ift. antall på veggen i hhv. høyde og bredde. Så i et tidligere utkast til plan. Sorry. Rettet her.
    Ha ha, degradert du lissom, du kan få akkurat hvilken tittel du vil!!!

    Veldig fin oppsummering det der, Tytte!

    Om ca. 2 uker blir kabinettene levert. Tok litt lenger tid enn beregnet siden de må innom lakkerer. Blir uansett veldig spennende å teste og måle dette. Får vi relativt jevn respons i rommet? Hvor mye demping må til på bakvegg? Kommer naboene og ringer på når vi spiller 130+dB? :p
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Ha ha, degradert du lissom, du kan få akkurat hvilken tittel du vil!!!

    Veldig fin oppsummering det der, Tytte!

    Om ca. 2 uker blir kabinettene levert. Tok litt lenger tid enn beregnet siden de må innom lakkerer. Blir uansett veldig spennende å teste og måle dette. Får vi relativt jevn respons i rommet? Hvor mye demping må til på bakvegg? Kommer naboene og ringer på når vi spiller 130+dB? :p
    Overkikador kanskje? :D Nei, slaur kler meg mye bedre.

    Når det gjelder valg av demping så kommer min kunnskap litt til kort for at jeg skal våge å anbefale konkrete produkter og mengder, spesielt i.o.m. et så avgjort ekstremt oppsett. Men, jeg ser for meg en kombinasjon av strømnings- og trykkbaserte absorbenter. Kanskje også i kombinasjon Helmholtz (eller andre frekvensavstemte smalbåndede absorbenter) for å ta evt. moder med høyt energinivå. I tillegg til dette så ønsker en kanskje også diffusering av bakveggen for ikke å drepe følelsen av rom. Jeg tror det kan være en tanke å se på akustikkbehandling under ett, slik at det ene ikke ødelegger for det andre. Uansett bør rommet måles før en lander på løsning for akustikkbehandling. Det er et par dyktige sjeler innenfor akustikk her på forumet, som helt sikkert kan med hjelpe med større presisjon enn det jeg kan prestere.
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Dette er det mest håndfaste bevis hittil på at det skjer ting... Statusbilder fra i dag, veldig fornøyd med å sette bort bygging av kabinettene til ekspertisen. Tror denne bassveggen blir massiv :D

    h4.jpg


    h3.jpg


    h2.jpg


    h1.jpg
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Å hei og hå!

    Her blir det forholdsvis bra med trøkk ja :)

    Dette tror jeg at jeg må ta en nærmere lytt på etter hvert ....

    Drømmerom du har bygd deg og ser ut til at du tar den helt ut med resten også :)
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Er ikke noe vits å pusle med småtterier! Helt enig med tankegangen her:cool:
    Ang akustikk, så er det egentlig umulig å si noe før det er blitt målt, men bredbåndet bassabsorpsjon som reflekterer over en 500hz vil nok være gunstig muligens å dekke mye areal med. F.eks VPR feller.
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    629
    Antall liker
    2.717
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Utrolig prosjekt dette her, har ikke fått med meg denne tråden før nå. Helt enig med forrige innspill, her må det dokumenteres med masse bilder!
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Til å være hifisentralens mest spennende prosjekt er dokumentasjonen heller laber. Noen bilder hver måned burde være et minimum;)
    Ok, masekoppen, her kommer en liten oppdatering :rolleyes:

    Feste lekter i betongtak er en drittjobb og det er ikke moro å skru plater i tak heller...

    tak.jpg


    Her er sokkel som kassene skal stå på. Skjulte rør fra undersiden av kassene og rett ut til teknisk rom. Brukte dempematte fra Biltema over og under rørene så det ikke blir noe rasling av vibrasjoner. Høyde på sokkel og mellomrom fra topp av kasse til tak er tatt høyde for i produksjon av kassene slik at SBA/DBA-prinsippet med tanke på avstand gulv/tak/sidevegger skal bli riktig.

    sokkel.jpg


    Og her er halvparten av kassene på plass og behørig festet til bakvegg.

    sba1.jpg


    Gullforgylt superspesial high-end hifikabel er bestilt og kommer i neste uke. Lover å oppdatere litt oftere, men det har vært mye kjedelig grunnarbeid som har tatt tid...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.872
    Torget vurderinger
    23

    T-skjorte avsendt.​


    baller.png
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Spørs om jeg ikke må trille meg en tur ut en dag! :cool:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.872
    Torget vurderinger
    23

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.872
    Torget vurderinger
    23

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn