Sorzy's nye hule

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Takk for at du legger ut slik at vi kan følge med på prosessen. Ser jo helt rått ut.


    Har du sjekket hvilken akustisk ressonerende effekt gipslaget inn mot rommet vil ha?
    Jeg vil tro det er lurt å ha forskjellig tykkelse på sideveggen kontra front og bakvegg.
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Takk for at du legger ut slik at vi kan følge med på prosessen. Ser jo helt rått ut.


    Har du sjekket hvilken akustisk ressonerende effekt gipslaget inn mot rommet vil ha?
    Jeg vil tro det er lurt å ha forskjellig tykkelse på sideveggen kontra front og bakvegg.
    For å motvirke at alle veggene resonnerer ved samme frekvens har frontvegg og høyre sidevegg (som er yttervegger) 48x98 mens bakvegg og venstre sidevegg har 48x48 reisverk. Alle vegger (og tak) har varierende stenderavstand med 2x60, 3x40 og så 4x30cm som så gjentas. Mulig dette er overkill, men jeg skal ihvertfall ikke oppleve i etterkant at alle veggene effektiv fjerner en gitt frekvens.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Takk for at du legger ut slik at vi kan følge med på prosessen. Ser jo helt rått ut.


    Har du sjekket hvilken akustisk ressonerende effekt gipslaget inn mot rommet vil ha?
    Jeg vil tro det er lurt å ha forskjellig tykkelse på sideveggen kontra front og bakvegg.
    For å motvirke at alle veggene resonnerer ved samme frekvens har frontvegg og høyre sidevegg (som er yttervegger) 48x98 mens bakvegg og venstre sidevegg har 48x48 reisverk. Alle vegger (og tak) har varierende stenderavstand med 2x60, 3x40 og så 4x30cm som så gjentas. Mulig dette er overkill, men jeg skal ihvertfall ikke oppleve i etterkant at alle veggene effektiv fjerner en gitt frekvens.
    Jeg så det og det er imponerende godt jobbet. Hvorvidt det er overkill eller ikke kan ikke jeg bedømme. Tenker at alle monner drar. :)
    Ressonansfrekvensen til selve materialet mener jeg uannsett vil ha betydning og bestemmes av vekt/tetthet uavhenig av stenderverk, men hvorvidt det er overkill å tenke slik har jeg funnet lite litteratur på. For å være på den trygge siden ville jeg hatt forskjellig tykkelse, men sikker er ikke.
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    På tide men en kort oppdatering fra "hulen" hvor ting ikke akkurat går i rakettfart :eek: Ikke er det verdens mest spennende oppgaver som pågår nå heller...

    plater1.jpg


    plater2.jpg


    plater3.jpg


    I forhold til mange andre her på forumet ser jeg lett at jeg burde ha meldt meg på et fotokurs :mad: Jeg har en blitz liggende uåpnet og det er trolig en god start før neste oppdatering.

    Plater på veggene blir ferdig i løpet av neste uke. Veldig fornøyd med at takhøyde etter isolering er 2,65m ;D Deretter starter den store og langt mer spennende jobben med å bygge opp rommet, lover hyppigere oppdateringer med flere bilder da.
     

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    I forhold til mange andre her på forumet ser jeg lett at jeg burde ha meldt meg på et fotokurs :mad: Jeg har en blitz liggende uåpnet og det er trolig en god start før neste oppdatering.
    Dette er da ingenting å skamme seg over! Gøy å følge med på prosessen :)
     

    mega1

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.10.2008
    Innlegg
    453
    Antall liker
    188
    Sted
    haugesund område
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er vanvittig spent på hvordan resultatet blir her! Pøs på med oppdatering'er når du har de. Bildene er mer enn gode nok:)!
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    I forhold til mange andre her på forumet ser jeg lett at jeg burde ha meldt meg på et fotokurs :mad: Jeg har en blitz liggende uåpnet og det er trolig en god start før neste oppdatering.
    Dette er da ingenting å skamme seg over! Gøy å følge med på prosessen :)
    Jeg er vanvittig spent på hvordan resultatet blir her! Pøs på med oppdatering'er når du har de. Bildene er mer enn gode nok:)!
    Takk for det :)
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Bra økt i dag av snekkerne, nesten ferdig med plater nå:

    plater4.jpg


    Det blir vel til at jeg setter inn et par høyttalere senere i uken når rommet er ryddet for en første test og kanskje litt målinger for å finne hvor bassen er problematisk og hvilke romnoder som krever tiltak.

    Og de skarpøyde der ute ser kanskje at jeg har fått på blitz'en også. Var på tide å børste støvet av esken :p
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Oi, oi dette ser bra ut. Blir spennende å se hvilken noder dette romme trigger
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Ikke så mye som skjer i "hulen" for tiden dessverre, fikk klar beskjed fra "sjefen" om at endringene ellers i huset som følge av påbygget må ferdigstilles før jeg får lov å starte på innredning av rommet.

    Ellers er flybilletter og hotell til Munchen High End messa i mai bestilt. Drar med meg broder'n så da blir det en fin blanding av hifi, øl og besøk på den lokale BMW fabrikken (roboter og samlebånd fascinerer, og litt BMW da) :)
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Du har ikke tid til å reise til Munchen, du må være hjemme å snekre lytterom :)

    Blir veldig morsomt å se hvordan det blir her etterhvert!
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Du har ikke tid til å reise til Munchen, du må være hjemme å snekre lytterom :)

    Blir veldig morsomt å se hvordan det blir her etterhvert!
    Tja, burde kanskje det, men timingen i mai passer perfekt for å få litt ekstra impulser til oppbygging av rom og valg av utstyr kanskje?
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Står ting litt på vent her? Bestemte meg forresten for en tur ned til Munchen jeg også, kanskje vi ses der nede.


    Tor
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Står ting litt på vent her? Bestemte meg forresten for en tur ned til Munchen jeg også, kanskje vi ses der nede.


    Tor
    Vi må helt klart treffes i Munchen. Jeg spanderer en øl så kan du utdype litt detaljer rundt alternativet "All out 8x12Tom signert system" :) Vi (dvs. broder'n og jeg) drar ned fredag formiddag og hjem søndag kveld, du har nummeret mitt og jeg ditt så da avtaler vi nærmere.


    Når det gjelder rommet står det litt stille. Mest fordi dette byggeprosjektet er mer enn bare rommet og akkurat nå er det andre områder som har prioritet, ny terrasse, uteområder, avretting og epoxybelegg i garasje osv. Håper å få litt input og inspirasjon fra dagene i Munchen og da begynner arbeidet med å bygge opp rommet de neste ukene.
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Tiden i sommer har gått med til å nyte været og jobbe utendørs. Etter at påbygget var på plass var det masse som måtte ordnes utendørs, støttemurer, plen, hekk, redskapsbod osv. osv. Men nå er det snart høst og på tide å trekke inn så det drøyer nok ikke lenge før det kommer nye oppdateringer fra hulen. Det blir helt feil å jobbe inne når solen skinner og god-bilen skriker etter en luftetur, ikke sant Scrooge ;-)
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Litt uklart hvorfor, men jeg ser at min oppdatering fra Munchen High-End aldri nådde forumet. Så litt forsinket slenger jeg den ut så er den ihvertfall lagret i skyen...

    Først og fremst må jeg si at vi hadde en meget fin tur til Munchen High-End. Artig å høre så mange forskjellige oppsett og ikke minst bli kjent med en gjeng nye folk. Mye kunnskap blant folk men også ganske så forskjellige meninger om de ulike rommene. At vi slapp 17. mai i Norge var ekstra bonus ;-)

    Gjengir kjapt det jeg sitter igjen med av de største inntrykkene (ikke sortert på noen måte):

    TAD låt veldig bra, spesielt de store, de hadde punch og timing og får ekstra poeng for å spille variert musikk som ikke nødvendigvis var enkel å gjengi (alt for mange på messa spiller enkel musikk hvor det er helt umulig å få noe inntrykk av kvalitetene til anlegget). På søndag rett før stenging fikk vi høre samme medbragte låt først på Magico Q5 (med Soulution tror jeg) og deretter TAD og i denne sammenligningen kom TAD best ut.

    Lansche Audio imponerte på lørdag, men når vi kom tilbake på søndag fikk jeg ikke samme godfølelsen, spilte de kanskje på andre HT på søndag? Den store med 2x18" på baksiden (som de bare hadde utstilt) så snasen ut (modell 8.2).

    De store Magico skuffet litt. Gitarkuttet med Dire Straits har jeg aldri hørt bedre, men det var kanskje forventningene som var blåst opp vel mye i forkant (av gjengen fra Grenlands-området) som ikke helt ble innfridd. Synes heller ikke demo-musikken de hadde valgt var den beste.

    Marten låt relativt bra (men langt fra messens beste) når de endelig satt på musikk som satt de litt på prøve. I motsetning til det første besøket hvor de to DartZeel blokkene viste 0 watt stort sett hele tiden med typisk "ett enkelt instrument sammen med en damestemme"-musikk. Fikk en rask prat med Matts/SMT som fortalte at det hotte nå var wing diffusorer, de hadde nylig solgt 100 Wing diffusorer til en skole for svakhørte ;-) Wing-diffusorene er et utrolig enkelt konsept som jeg vil tro man lett kan DIY'e også.

    Raidho D5 imponerte meg, utrolig dybde og perspektiv. De hadde visstnok solgt de neste 6 måneders produksjon så spørs om jeg har tålmodighet til å vente så lenge siden jeg isåfall må ha 5 stykker til snurrerundt-lyd i kinoen :)

    MBL låt ikke veldig bra, men jeg har hørt de langt bedre i Stockholm tidligere i et større rom med god takhøyde.

    I budsjettklassen låt KEF Reference 5 ganske bra, fin smekk og timing i musikken.

    De store Martin Logan var bra, beste panel-ht jeg har hørt så langt...

    Naim og Focal skuffet dessverre. Som litt Naim-fan frykter jeg at nedturen har startet som følge av sammenslåingen med Focal :-(

    Av andre ting som fikk fram smilet var Audeze LCD-XC. Hørte disse side om side med LCD-3 fra samme Astell&Kern avspiller og kort oppsummert var nok LCD-3 noe mer korrekte mens LCD-XC hadde litt mer moro-faktor. Fikk lyst på et slikt par, funker sikkert bra med Naim-DAC'en jeg har på pc'en.
     
    Sist redigert:

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Tiden i sommer har gått med til å nyte været og jobbe utendørs. Etter at påbygget var på plass var det masse som måtte ordnes utendørs, støttemurer, plen, hekk, redskapsbod osv. osv. Men nå er det snart høst og på tide å trekke inn så det drøyer nok ikke lenge før det kommer nye oppdateringer fra hulen. Det blir helt feil å jobbe inne når solen skinner og god-bilen skriker etter en luftetur, ikke sant Scrooge ;-)
    Dette synes jeg var en absolutt riktig prioritering! :) Med en sommer som denne, bør man jo så avgjort vie den til utendørs sysler.
    Og ikke minst hva god-bilen angår!
    Og som jeg tør si; er en bil, HEELT utenom det vanlige.
    De som kjenner meg virkelig godt, vet jo at den "dillen" som definitivt ligger dypest begravd i meg, handler jo om bil, motor, og motorsport. Og kom ikke å si annet enn at en motor, enten det er snakk om en to-liters Zak-speed Ford rekkefirer, en sylhvass Ferrari V8, en F1 V10 eller V12 i full vigør for den saks skyld, avstedkommer et musikalsk nirvana! YESS!! ;)
    Vel og merke; for den / de som har ører for slikt.
    Jeg har, og kommer nok alltid til å ha det. Og vil alltid lengte etter slike opplevelser.
    I så måte, fikk jeg meg tidligere i sommer en solid overraskelse, og som jeg ikke i min villeste fantasi ville ha trodd jeg ville komme til å oppleve.
    For hva synes om en kjøretur i denne doningen?:

    Sc 430.jpg

    En vaskeekte Ferrari 430 Scuderia!!
    Den innvidde i slikt bør nikke anerkjennende til betegnelsen, samtidig som det absolutt bør frembringe gåsehud ved tanken på å klatre ombord i en slik doning!
    Kall meg gjerne emosjonell.
    Jeg lo, og jeg gråt, ja faktisk! Tårene trillet, samtidig som jeg hylte av fryd! Lyden fra den midtmonterte V-åtteren på borti 9000 rpm, det vanvittige skyvet, og sparket fra gearkassa ved vekslinger oppover i gearene, er rett og slett ubeskrivelig! Slikt må bare oppleves, det lar seg vanskelig gjengi i fattige ord.
    Frank:
    Om du skulle savne en aldri så liten vektutjevning i høyre sete, så stiller jeg fluksens opp! :cool: Enkelte ting får man jo aldri nok av, selv etter et langt liv....
    --
    Tilbake til det egentlige temaet.
    Når din kino etterhvert ferdigstilles, tør jeg vedde SVÆRT mye på at den kommer til å trone blant de aller ypperste, om ikke på toppen? Så ambisiøs du er, vil vel egentlig annet overraske....
    Jeg gleder meg STORT, både til en ny kjøretur, og til en eksepsjonell kinoopplevelse! Når den tid kommer.....
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Fint å se at det begynner å røre på seg her igjen. Skjønner godt prioriteringen din i sommer...... i hvert fall litt av den..... med en slik bil stående i garasjen er det imponerende og i det hele tatt få gjort noe som helst i hagen:)

    Når det kommer til hifien har jeg selv hatt mye tankevirksomhet rundt en eventuell forbedring i systemet her hjemme, som kanskje kan blandes litt med planene dine framover.
    Skjønner at du er ute etter noe helt ekstremt på høyttalersiden , noe som nesten er vanskelig å få kjøpt i butikk. Hvis det i så fall kan kjøpes, vil det koster det hvite ut av øyet, og vi kan vel si det sånn at en DIY sak, som kanskje yter ennå bedre, kan spare deg for........ ja, sånn omtrent det du ga for Ferrarien din:)

    Tor
     
    Sist redigert:

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Jeg vet jo akkurat hvor mye bildilla du har Jan, så det var en sann fornøyelse å observere gliset ditt når vi dro på litt :p Det kommer helt sikkert flere muligheter :)
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Fint å se at det begynner å røre på seg her igjen. Skjønner godt prioriteringen din i sommer...... i hvert fall litt av den..... med en slik bil stående i garasjen er det imponerende og i det hele tatt få gjort noe som helst i hagen:)

    Når det kommer til hifien har jeg selv hatt mye tankevirksomhet rundt en eventuell forbedring i systemet her hjemme, som kanskje kan blandes litt med planene dine framover.
    Skjønner at du er ute etter noe helt ekstremt på høyttalersiden , noe som nesten er vanskelig å få kjøpt i butikk. Hvis det i så fall kan kjøpes, vil det koster det hvite ut av øyet, og vi kan vel si det sånn at en DIY sak, som kanskje yter ennå bedre, kan spare deg for........ ja, sånn omtrent det du ga for Ferrarien din:)

    Tor
    Har heller ikke råd til noe mer nå så det passer bra :rolleyes: Jeg følger diverse byggetråder på forumet her med stor interesse, blant annet din og må si meg imponert over hvor mye bra som lages der ute. Når disse kreasjonene i tillegg overgår standard vare kjøpt over disk er jeg helt klart åpen for å benytte DIY.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.122
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    .... Og kom ikke å si annet enn at en motor, enten det er snakk om en to-liters Zak-speed Ford rekkefirer, en sylhvass Ferrari V8, en F1 V10 eller V12 i full vigør for den saks skyld, avstedkommer et musikalsk nirvana! YESS!! ;)
    Vel og merke; for den / de som har ører for slikt......
    Men? - Den gromeste motorlyden av alle er ikke engang nevnt:rolleyes:;)

    BTW @Sorzy - Pen og praktisk liten konebil dere har investert i, men tør jeg spørre - hva kjører du selv?
    :cool:
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    .... Og kom ikke å si annet enn at en motor, enten det er snakk om en to-liters Zak-speed Ford rekkefirer, en sylhvass Ferrari V8, en F1 V10 eller V12 i full vigør for den saks skyld, avstedkommer et musikalsk nirvana! YESS!! ;)
    Vel og merke; for den / de som har ører for slikt......
    Men? - Den gromeste motorlyden av alle er ikke engang nevnt:rolleyes:;)

    BTW @Sorzy - Pen og praktisk liten konebil dere har investert i, men tør jeg spørre - hva kjører du selv?
    :cool:
    Jeg har en slik tysk bil fra Bayern som helt greit frakter meg fra A til B ;)

    Motorlyd får du diskutere videre med Scrooge...
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    .... Og kom ikke å si annet enn at en motor, enten det er snakk om en to-liters Zak-speed Ford rekkefirer, en sylhvass Ferrari V8, en F1 V10 eller V12 i full vigør for den saks skyld, avstedkommer et musikalsk nirvana! YESS!! ;)
    Vel og merke; for den / de som har ører for slikt......
    Men? - Den gromeste motorlyden av alle er ikke engang nevnt:rolleyes:;)

    BTW @Sorzy - Pen og praktisk liten konebil dere har investert i, men tør jeg spørre - hva kjører du selv?
    :cool:
    Ehh, neivel? "Grommeste lyden av alle" er ikke nevnt? Nå ble jeg svar skyldig. Tenker du på noe dunk-dunk Harley-greier?
    Altså den selvtørkende greia med bare to hjul?
    For du vet vel at når man har vasket en Harley, så er det jo bare å starte den opp. Da rister'n seg tørr, som ei blaut bikkje! :p

    Bak begrepet SKIKKELIG motorlyd for mitt vedkommende, ligger ikke bare lyden! Men like mye hva som faktisk skaper den.
    Alle som har "skrudd" litt motor (og bil), kjenner jo godt til innsiden av snurra som drar det hele i vei.
    Når man så opplever lyden fra et slikt maskineri, og samtidig er klar over den motortekniske utfordringen som ligger bak en V8 på nærmere 9000rpm, enn si en (forgangen) F1-motor på hele 19000 rpm, så blir jeg rett og slett høytidsstemt, ærbødig og ydmyk over den ingeniørkunst som ligger bak dette.
    Og ja, jeg får rett og slett gåsehud over å skrive dette!
    Når man da som et "petrolhead", velsignes over opplevelsen av en hylende Ferrarimotor mindre enn 60cm bak ryggtavla, kombinert med et gearskift som omtrent sparker kronjuvelene ut av buksa di på noen tiendedels sekund, så føler man seg hensatt til en himmel som slett ikke er alle forunt å oppleve. Tro meg!
    Jeg sa vel til Frank ved prøveturen; nærmere en F1-kjerre er det vel vanskelig å komme, uten å faktisk ha sittet i en!

    Og hva "Bayern-produktet" angår, så er heller ikke den en kastekjepp!
    Med G-krefter i svinger som stygt nærmer seg hva man kan oppleve i en fullblods gokart, (da tenker jeg ikke på de fjollete Heuysmanngreiene!), så er heller ikke en "sinna" BMW å forakte, slett ikke!
    Og som allerede nevnt; blir kinoen som denne tråden egentlig handler om, like "sint" som bilparken der ute på Langhus, så bør ganske mange glede seg.......
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.122
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Ja, jeg kunne nok lett mistenkes for å mene en V-twin (og det er også go-lyd), men hadde mer dette i tankene (mao - du var på rett kontinent):

     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Syyyykt bra! ;) ;)
    Da kan man VIRKELIG snakke om å skremme livskiten ut av en motor! 10.000hk?? Utrolig......
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.122
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Og som allerede nevnt; blir kinoen som denne tråden egentlig handler om, like "sint" som bilparken der ute på Langhus, så bør ganske mange glede seg.......
    Det er ikke uten et snev av misunnelse jeg skal følge denne tråden videre. Å kunne dedikere et rom kùn til lyd/bilde - og ikke minst tilrettelegge for dette allerede fra første spadetak - er jo ikke alle forundt:)
     
    Sist redigert:

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Litt uklart hvorfor, men jeg ser at min oppdatering fra Munchen High-End aldri nådde forumet. Så litt forsinket slenger jeg den ut så er den ihvertfall lagret i skyen...

    Først og fremst må jeg si at vi hadde en meget fin tur til Munchen High-End. Artig å høre så mange forskjellige oppsett og ikke minst bli kjent med en gjeng nye folk. Mye kunnskap blant folk men også ganske så forskjellige meninger om de ulike rommene. At vi slapp 17. mai i Norge var ekstra bonus ;-)

    Gjengir kjapt det jeg sitter igjen med av de største inntrykkene (ikke sortert på noen måte):

    TAD låt veldig bra, spesielt de store, de hadde punch og timing og får ekstra poeng for å spille variert musikk som ikke nødvendigvis var enkel å gjengi (alt for mange på messa spiller enkel musikk hvor det er helt umulig å få noe inntrykk av kvalitetene til anlegget). På søndag rett før stenging fikk vi høre samme medbragte låt først på Magico Q5 (med Soulution tror jeg) og deretter TAD og i denne sammenligningen kom TAD best ut.

    Lansche Audio imponerte på lørdag, men når vi kom tilbake på søndag fikk jeg ikke samme godfølelsen, spilte de kanskje på andre HT på søndag? Den store med 2x18" på baksiden (som de bare hadde utstilt) så snasen ut (modell 8.2).

    De store Magico skuffet litt. Gitarkuttet med Dire Straits har jeg aldri hørt bedre, men det var kanskje forventningene som var blåst opp vel mye i forkant (av gjengen fra Grenlands-området) som ikke helt ble innfridd. Synes heller ikke demo-musikken de hadde valgt var den beste.

    Marten låt relativt bra (men langt fra messens beste) når de endelig satt på musikk som satt de litt på prøve. I motsetning til det første besøket hvor de to DartZeel blokkene viste 0 watt stort sett hele tiden med typisk "ett enkelt instrument sammen med en damestemme"-musikk. Fikk en rask prat med Matts/SMT som fortalte at det hotte nå var wing diffusorer, de hadde nylig solgt 100 Wing diffusorer til en skole for svakhørte ;-) Wing-diffusorene er et utrolig enkelt konsept som jeg vil tro man lett kan DIY'e også.

    Raidho D5 imponerte meg, utrolig dybde og perspektiv. De hadde visstnok solgt de neste 6 måneders produksjon så spørs om jeg har tålmodighet til å vente så lenge siden jeg isåfall må ha 5 stykker til snurrerundt-lyd i kinoen :)

    MBL låt ikke veldig bra, men jeg har hørt de langt bedre i Stockholm tidligere i et større rom med god takhøyde.

    I budsjettklassen låt KEF Reference 5 ganske bra, fin smekk og timing i musikken.

    De store Martin Logan var bra, beste panel-ht jeg har hørt så langt...

    Naim og Focal skuffet dessverre. Som litt Naim-fan frykter jeg at nedturen har startet som følge av sammenslåingen med Focal :-(

    Av andre ting som fikk fram smilet var Audeze LCD-XC. Hørte disse side om side med LCD-3 fra samme Astell&Kern avspiller og kort oppsummert var nok LCD-3 noe mer korrekte mens LCD-3 hadde litt mer moro-faktor. Fikk lyst på et slikt par, funker sikkert bra med Naim-DAC'en jeg har på pc'en.
    Hei Frank. Spennede å følge med på denne tråden og ikke minst hva du velger av høyttalere. Hvilke Marten hørte du på messa?
    Har du lyttet til Vivid Giya serien? Kan kanskje være et alternativ i din leting etter det optimale.
    Leser at i likte godt Martin Logan. Du har invitasjon til lytting på Prodigy med toppserien til Accuphase elektronikk hvis du ønsker. Bare ta kontakt hvis det skulle friste.
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Litt uklart hvorfor, men jeg ser at min oppdatering fra Munchen High-End aldri nådde forumet. Så litt forsinket slenger jeg den ut så er den ihvertfall lagret i skyen...

    Først og fremst må jeg si at vi hadde en meget fin tur til Munchen High-End. Artig å høre så mange forskjellige oppsett og ikke minst bli kjent med en gjeng nye folk. Mye kunnskap blant folk men også ganske så forskjellige meninger om de ulike rommene. At vi slapp 17. mai i Norge var ekstra bonus ;-)

    Gjengir kjapt det jeg sitter igjen med av de største inntrykkene (ikke sortert på noen måte):

    TAD låt veldig bra, spesielt de store, de hadde punch og timing og får ekstra poeng for å spille variert musikk som ikke nødvendigvis var enkel å gjengi (alt for mange på messa spiller enkel musikk hvor det er helt umulig å få noe inntrykk av kvalitetene til anlegget). På søndag rett før stenging fikk vi høre samme medbragte låt først på Magico Q5 (med Soulution tror jeg) og deretter TAD og i denne sammenligningen kom TAD best ut.

    Lansche Audio imponerte på lørdag, men når vi kom tilbake på søndag fikk jeg ikke samme godfølelsen, spilte de kanskje på andre HT på søndag? Den store med 2x18" på baksiden (som de bare hadde utstilt) så snasen ut (modell 8.2).

    De store Magico skuffet litt. Gitarkuttet med Dire Straits har jeg aldri hørt bedre, men det var kanskje forventningene som var blåst opp vel mye i forkant (av gjengen fra Grenlands-området) som ikke helt ble innfridd. Synes heller ikke demo-musikken de hadde valgt var den beste.

    Marten låt relativt bra (men langt fra messens beste) når de endelig satt på musikk som satt de litt på prøve. I motsetning til det første besøket hvor de to DartZeel blokkene viste 0 watt stort sett hele tiden med typisk "ett enkelt instrument sammen med en damestemme"-musikk. Fikk en rask prat med Matts/SMT som fortalte at det hotte nå var wing diffusorer, de hadde nylig solgt 100 Wing diffusorer til en skole for svakhørte ;-) Wing-diffusorene er et utrolig enkelt konsept som jeg vil tro man lett kan DIY'e også.

    Raidho D5 imponerte meg, utrolig dybde og perspektiv. De hadde visstnok solgt de neste 6 måneders produksjon så spørs om jeg har tålmodighet til å vente så lenge siden jeg isåfall må ha 5 stykker til snurrerundt-lyd i kinoen :)

    MBL låt ikke veldig bra, men jeg har hørt de langt bedre i Stockholm tidligere i et større rom med god takhøyde.

    I budsjettklassen låt KEF Reference 5 ganske bra, fin smekk og timing i musikken.

    De store Martin Logan var bra, beste panel-ht jeg har hørt så langt...

    Naim og Focal skuffet dessverre. Som litt Naim-fan frykter jeg at nedturen har startet som følge av sammenslåingen med Focal :-(

    Av andre ting som fikk fram smilet var Audeze LCD-XC. Hørte disse side om side med LCD-3 fra samme Astell&Kern avspiller og kort oppsummert var nok LCD-3 noe mer korrekte mens LCD-3 hadde litt mer moro-faktor. Fikk lyst på et slikt par, funker sikkert bra med Naim-DAC'en jeg har på pc'en.
    Hei Frank. Spennede å følge med på denne tråden og ikke minst hva du velger av høyttalere. Hvilke Marten hørte du på messa?
    Har du lyttet til Vivid Giya serien? Kan kanskje være et alternativ i din leting etter det optimale.
    Leser at i likte godt Martin Logan. Du har invitasjon til lytting på Prodigy med toppserien til Accuphase elektronikk hvis du ønsker. Bare ta kontakt hvis det skulle friste.
    Der var du ja, pokker jeg skulle ha ringt deg og kommet innom på besøk for lenge siden. Får prøve å få til noe etter jobb en dag i neste uke kanskje?

    Det var vel Coltrane Supreme 2 de spilte på messa. Har ikke hørt Vivid, og er slettes ikke sikker på at jeg klarer å falle til ro med det designet :-o

    Forøvrig var det vel Raidho C4.1 de hadde på messa, uklart hvorfor jeg har notert D5...

    Invitasjoner til lytting er jeg alltid åpen for. Ringer deg så avtaler vi nærmere :)
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    .... Og kom ikke å si annet enn at en motor, enten det er snakk om en to-liters Zak-speed Ford rekkefirer, en sylhvass Ferrari V8, en F1 V10 eller V12 i full vigør for den saks skyld, avstedkommer et musikalsk nirvana! YESS!! ;)
    Vel og merke; for den / de som har ører for slikt......
    Men? - Den gromeste motorlyden av alle er ikke engang nevnt:rolleyes:;)

    BTW @Sorzy - Pen og praktisk liten konebil dere har investert i, men tør jeg spørre - hva kjører du selv?
    :cool:
    Ehh, neivel? "Grommeste lyden av alle" er ikke nevnt? Nå ble jeg svar skyldig. Tenker du på noe dunk-dunk Harley-greier?
    Altså den selvtørkende greia med bare to hjul?
    For du vet vel at når man har vasket en Harley, så er det jo bare å starte den opp. Da rister'n seg tørr, som ei blaut bikkje! :p

    Bak begrepet SKIKKELIG motorlyd for mitt vedkommende, ligger ikke bare lyden! Men like mye hva som faktisk skaper den.
    Alle som har "skrudd" litt motor (og bil), kjenner jo godt til innsiden av snurra som drar det hele i vei.
    Når man så opplever lyden fra et slikt maskineri, og samtidig er klar over den motortekniske utfordringen som ligger bak en V8 på nærmere 9000rpm, enn si en (forgangen) F1-motor på hele 19000 rpm, så blir jeg rett og slett høytidsstemt, ærbødig og ydmyk over den ingeniørkunst som ligger bak dette.
    Og ja, jeg får rett og slett gåsehud over å skrive dette!
    Når man da som et "petrolhead", velsignes over opplevelsen av en hylende Ferrarimotor mindre enn 60cm bak ryggtavla, kombinert med et gearskift som omtrent sparker kronjuvelene ut av buksa di på noen tiendedels sekund, så føler man seg hensatt til en himmel som slett ikke er alle forunt å oppleve. Tro meg!
    Jeg sa vel til Frank ved prøveturen; nærmere en F1-kjerre er det vel vanskelig å komme, uten å faktisk ha sittet i en!

    Og hva "Bayern-produktet" angår, så er heller ikke den en kastekjepp!
    Med G-krefter i svinger som stygt nærmer seg hva man kan oppleve i en fullblods gokart, (da tenker jeg ikke på de fjollete Heuysmanngreiene!), så er heller ikke en "sinna" BMW å forakte, slett ikke!
    Og som allerede nevnt; blir kinoen som denne tråden egentlig handler om, like "sint" som bilparken der ute på Langhus, så bør ganske mange glede seg.......
    Det er fritt fram for å diskutere motor like mye som hifi i denne tråden, kanke bare drive med èn hobby :p

    Når det gjelder rommet gjør det ikke noe om dere skrur ned forventningene litt. Dette er en hobby uten fasitsvar og mine preferanser er ikke nødvendigvis de samme som andres. Blir litt som en fyr som kom bort til Ferrari'n og sa at den "sikkert var grei nok" men Lamborghini var mye bedre biler :rolleyes: Jeg skal alliere meg med kompetansen som finnes her på forumet så tipper jeg det blir et greit resultat, både rommet og utstyret.
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Apropos noe jeg skrev tidligere:

    Av andre ting som fikk fram smilet [på Munchen messa] var Audeze LCD-XC. Hørte disse side om side med LCD-3 fra samme Astell&Kern avspiller og kort oppsummert var nok LCD-3 noe mer korrekte mens LCD-XC hadde litt mer moro-faktor. Fikk lyst på et slikt par, funker sikkert bra med Naim-DAC'en jeg har på pc'en.

    Noen som har hørt begge og kan bekrefte eller avkrefte at mine lytteinntrykk henger på greip? Er det andre alternativer til hode-tlf som jeg bør vurdere? Eneste ankepunkt jeg har mot LCD-3/XC er at de er rimelig tunge å ha på hodet. Jeg bruker kun hode-tlf når jeg sitter ved pc'en og jobber, men man vil jo ha brukbar lyd allikevel.
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Litt uklart hvorfor, men jeg ser at min oppdatering fra Munchen High-End aldri nådde forumet. Så litt forsinket slenger jeg den ut så er den ihvertfall lagret i skyen...

    Først og fremst må jeg si at vi hadde en meget fin tur til Munchen High-End. Artig å høre så mange forskjellige oppsett og ikke minst bli kjent med en gjeng nye folk. Mye kunnskap blant folk men også ganske så forskjellige meninger om de ulike rommene. At vi slapp 17. mai i Norge var ekstra bonus ;-)

    Gjengir kjapt det jeg sitter igjen med av de største inntrykkene (ikke sortert på noen måte):

    TAD låt veldig bra, spesielt de store, de hadde punch og timing og får ekstra poeng for å spille variert musikk som ikke nødvendigvis var enkel å gjengi (alt for mange på messa spiller enkel musikk hvor det er helt umulig å få noe inntrykk av kvalitetene til anlegget). På søndag rett før stenging fikk vi høre samme medbragte låt først på Magico Q5 (med Soulution tror jeg) og deretter TAD og i denne sammenligningen kom TAD best ut.

    Lansche Audio imponerte på lørdag, men når vi kom tilbake på søndag fikk jeg ikke samme godfølelsen, spilte de kanskje på andre HT på søndag? Den store med 2x18" på baksiden (som de bare hadde utstilt) så snasen ut (modell 8.2).

    De store Magico skuffet litt. Gitarkuttet med Dire Straits har jeg aldri hørt bedre, men det var kanskje forventningene som var blåst opp vel mye i forkant (av gjengen fra Grenlands-området) som ikke helt ble innfridd. Synes heller ikke demo-musikken de hadde valgt var den beste.

    Marten låt relativt bra (men langt fra messens beste) når de endelig satt på musikk som satt de litt på prøve. I motsetning til det første besøket hvor de to DartZeel blokkene viste 0 watt stort sett hele tiden med typisk "ett enkelt instrument sammen med en damestemme"-musikk. Fikk en rask prat med Matts/SMT som fortalte at det hotte nå var wing diffusorer, de hadde nylig solgt 100 Wing diffusorer til en skole for svakhørte ;-) Wing-diffusorene er et utrolig enkelt konsept som jeg vil tro man lett kan DIY'e også.

    Raidho D5 imponerte meg, utrolig dybde og perspektiv. De hadde visstnok solgt de neste 6 måneders produksjon så spørs om jeg har tålmodighet til å vente så lenge siden jeg isåfall må ha 5 stykker til snurrerundt-lyd i kinoen :)

    MBL låt ikke veldig bra, men jeg har hørt de langt bedre i Stockholm tidligere i et større rom med god takhøyde.

    I budsjettklassen låt KEF Reference 5 ganske bra, fin smekk og timing i musikken.

    De store Martin Logan var bra, beste panel-ht jeg har hørt så langt...

    Naim og Focal skuffet dessverre. Som litt Naim-fan frykter jeg at nedturen har startet som følge av sammenslåingen med Focal :-(

    Av andre ting som fikk fram smilet var Audeze LCD-XC. Hørte disse side om side med LCD-3 fra samme Astell&Kern avspiller og kort oppsummert var nok LCD-3 noe mer korrekte mens LCD-3 hadde litt mer moro-faktor. Fikk lyst på et slikt par, funker sikkert bra med Naim-DAC'en jeg har på pc'en.
    Hei Frank. Spennede å følge med på denne tråden og ikke minst hva du velger av høyttalere. Hvilke Marten hørte du på messa?
    Har du lyttet til Vivid Giya serien? Kan kanskje være et alternativ i din leting etter det optimale.
    Leser at i likte godt Martin Logan. Du har invitasjon til lytting på Prodigy med toppserien til Accuphase elektronikk hvis du ønsker. Bare ta kontakt hvis det skulle friste.
    Der var du ja, pokker jeg skulle ha ringt deg og kommet innom på besøk for lenge siden. Får prøve å få til noe etter jobb en dag i neste uke kanskje?

    Det var vel Coltrane Supreme 2 de spilte på messa. Har ikke hørt Vivid, og er slettes ikke sikker på at jeg klarer å falle til ro med det designet :-o

    Forøvrig var det vel Raidho C4.1 de hadde på messa, uklart hvorfor jeg har notert D5...

    Invitasjoner til lytting er jeg alltid åpen for. Ringer deg så avtaler vi nærmere :)
    Hei Frank.
    Hvis ikke Marten Supeme til flere mill. tilfredsstillte deg vet jeg sannelig ikke hvilke høyttalere i verden som gjør det. Hehe
    Bra du er kresen da når du først skal investerte i noe du sannsynligvis skal leve mange år med.
    Vi kan sikkert få til noe neste uke. Skal høre med Jan Erik når det passer for lytting på Accuphase og ML.
    Men du jo selvfølgelig velkommen til å høre på mitt oppsett også. Fint hvis du kunne ta med akustikk måleinstrument som sist du var her. Har byttet ut alt siden du var her.
    Mvh Fugazi
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Litt uklart hvorfor, men jeg ser at min oppdatering fra Munchen High-End aldri nådde forumet. Så litt forsinket slenger jeg den ut så er den ihvertfall lagret i skyen...

    Først og fremst må jeg si at vi hadde en meget fin tur til Munchen High-End. Artig å høre så mange forskjellige oppsett og ikke minst bli kjent med en gjeng nye folk. Mye kunnskap blant folk men også ganske så forskjellige meninger om de ulike rommene. At vi slapp 17. mai i Norge var ekstra bonus ;-)

    Gjengir kjapt det jeg sitter igjen med av de største inntrykkene (ikke sortert på noen måte):

    TAD låt veldig bra, spesielt de store, de hadde punch og timing og får ekstra poeng for å spille variert musikk som ikke nødvendigvis var enkel å gjengi (alt for mange på messa spiller enkel musikk hvor det er helt umulig å få noe inntrykk av kvalitetene til anlegget). På søndag rett før stenging fikk vi høre samme medbragte låt først på Magico Q5 (med Soulution tror jeg) og deretter TAD og i denne sammenligningen kom TAD best ut.

    Lansche Audio imponerte på lørdag, men når vi kom tilbake på søndag fikk jeg ikke samme godfølelsen, spilte de kanskje på andre HT på søndag? Den store med 2x18" på baksiden (som de bare hadde utstilt) så snasen ut (modell 8.2).

    De store Magico skuffet litt. Gitarkuttet med Dire Straits har jeg aldri hørt bedre, men det var kanskje forventningene som var blåst opp vel mye i forkant (av gjengen fra Grenlands-området) som ikke helt ble innfridd. Synes heller ikke demo-musikken de hadde valgt var den beste.

    Marten låt relativt bra (men langt fra messens beste) når de endelig satt på musikk som satt de litt på prøve. I motsetning til det første besøket hvor de to DartZeel blokkene viste 0 watt stort sett hele tiden med typisk "ett enkelt instrument sammen med en damestemme"-musikk. Fikk en rask prat med Matts/SMT som fortalte at det hotte nå var wing diffusorer, de hadde nylig solgt 100 Wing diffusorer til en skole for svakhørte ;-) Wing-diffusorene er et utrolig enkelt konsept som jeg vil tro man lett kan DIY'e også.

    Raidho D5 imponerte meg, utrolig dybde og perspektiv. De hadde visstnok solgt de neste 6 måneders produksjon så spørs om jeg har tålmodighet til å vente så lenge siden jeg isåfall må ha 5 stykker til snurrerundt-lyd i kinoen :)

    MBL låt ikke veldig bra, men jeg har hørt de langt bedre i Stockholm tidligere i et større rom med god takhøyde.

    I budsjettklassen låt KEF Reference 5 ganske bra, fin smekk og timing i musikken.

    De store Martin Logan var bra, beste panel-ht jeg har hørt så langt...

    Naim og Focal skuffet dessverre. Som litt Naim-fan frykter jeg at nedturen har startet som følge av sammenslåingen med Focal :-(

    Av andre ting som fikk fram smilet var Audeze LCD-XC. Hørte disse side om side med LCD-3 fra samme Astell&Kern avspiller og kort oppsummert var nok LCD-3 noe mer korrekte mens LCD-3 hadde litt mer moro-faktor. Fikk lyst på et slikt par, funker sikkert bra med Naim-DAC'en jeg har på pc'en.
    Hei Frank. Spennede å følge med på denne tråden og ikke minst hva du velger av høyttalere. Hvilke Marten hørte du på messa?
    Har du lyttet til Vivid Giya serien? Kan kanskje være et alternativ i din leting etter det optimale.
    Leser at i likte godt Martin Logan. Du har invitasjon til lytting på Prodigy med toppserien til Accuphase elektronikk hvis du ønsker. Bare ta kontakt hvis det skulle friste.
    Der var du ja, pokker jeg skulle ha ringt deg og kommet innom på besøk for lenge siden. Får prøve å få til noe etter jobb en dag i neste uke kanskje?

    Det var vel Coltrane Supreme 2 de spilte på messa. Har ikke hørt Vivid, og er slettes ikke sikker på at jeg klarer å falle til ro med det designet :-o

    Forøvrig var det vel Raidho C4.1 de hadde på messa, uklart hvorfor jeg har notert D5...

    Invitasjoner til lytting er jeg alltid åpen for. Ringer deg så avtaler vi nærmere :)
    Hei Frank.
    Hvis ikke Marten Supeme til flere mill. tilfredsstillte deg vet jeg sannelig ikke hvilke høyttalere i verden som gjør det. Hehe
    Bra du er kresen da når du først skal investerte i noe du sannsynligvis skal leve mange år med.
    Vi kan sikkert få til noe neste uke. Skal høre med Jan Erik når det passer for lytting på Accuphase og ML.
    Men du jo selvfølgelig velkommen til å høre på mitt oppsett også. Fint hvis du kunne ta med akustikk måleinstrument som sist du var her. Har byttet ut alt siden du var her.
    Mvh Fugazi
    På en slik messe blir man lett kresen. Når det er sagt er det ofte samspillet mellom høyttalere, rom og evt. akustiske tiltak som resulterer i et lydbilde man enten liker eller ikke synes er helt i tråd med egen smak. Alltid lett å skylde på dårlige rom, og sikkert også ofte tilfellet det. Og så er det alltid et spørsmål om musikken de spiller er i stand til å avdekke styrker/svakheter ved anlegget, er dessverre ikke bare å komme med egen cd og høre samme låt på flere oppsett. F.eks. Naim/Focal-rommet som spilte på det dyreste av Naim (Statement) og de største Focal var som sagt en skuffelse. Om det var rommet eller noe annet skal være usagt, men det ga meg ikke den Naim-sound'en jeg forbinder med merket.

    Nå låt ikke Marten dårlig på noen måte, høydepunktet var en låt av Anne Bisson (September in Montreal, Blue Mind) som (hark, hark...) ga meg litt gåsehud må innrømmes. Supreme 2 i mitt kommende rom låter trolig ganske så bra. Men hvis jeg bruker halvparten av det beløpet på DIY (separate basstårn, satelitter med knallgode elementer, aktiv drift, etc) får jeg da noe som er enda råere og bedre tilpasset rommet? Mange mener det...

    Neste uke passer bra, unntatt tirsdag kveld. Vi klarer vel å slå sammen målinger hos deg og besøk hos Jan Erik samme kveld?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.425
    Antall liker
    17.122
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Apropos noe jeg skrev tidligere:

    Av andre ting som fikk fram smilet [på Munchen messa] var Audeze LCD-XC. Hørte disse side om side med LCD-3 fra samme Astell&Kern avspiller og kort oppsummert var nok LCD-3 noe mer korrekte mens LCD-XC hadde litt mer moro-faktor. Fikk lyst på et slikt par, funker sikkert bra med Naim-DAC'en jeg har på pc'en...... noen andre anbefalinger...osv
    Av Audeze har jeg kun lyttet til LCD-2, og de falt ut for min del - spes grunnet vekt og generell komfort. Lydmessig synes jeg også de var litt utenfor mine preferanser, selvom mange liker de godt. Det finnes jo tross alt en del å velge mellom i den prisrangen. Det jeg har hørt og lest vedr -XC samsvarer vel med ditt inntrykk.

    Vær obs på at en del htlf krever en god og kraftig dedikert forsterker for å yte optimalt.

    Valg og anbefaling avhenger jo av dine preferanser mht lyd, musikksmak, lyttenivå osv. Skal de benyttes i rom/omgivelser der det er andre så bør kanskje en lukket modell vurderes fremfor en åpen mht isolering og lekkasje. Eks.vis er Stax-settet mitt direkte uegnet å bruke om det er forstyrrelser i omgivelsene. De isolerer +/- ingen ting.
    Komfort, som vekt og passform bør også vektlegges. Det holder ikke å prøve noen minutter i butikk - minimum 15 minutter bør de være på for å kunne ha noen formening om komfort. Obs - mange modeller kan tilbasses noe ved bøying av hodebøyle og dermed bli bedre, men eks.vis Audeze med sin vekt og sitt hodebånd ville aldri kunne blitt komfortabel for meg.

    Tips å lytte til i den rimeligere enden av skalaen er Sennheiser HD650 (åpen modell som krever god amp for å yte max, men er da meget god), Beyer Dynamic DT880 som er semi-åpen og B&W P7 som er en lukket modell, primært beregnet for bærbart, men fungerer glimrende stasjonært også. De 3 har alle litt ulik grunnkarakteristikk.

    Både HD650 og B&W P7 er omtalt i egne tråder under hodetelefonkategorien her på HFS. Likeledes gjelder for Audeze, der det nok er @Loevhagen, @Ardilla og @Tittentei som har brukbar erfaring med de ulike Audeze modellene.

    Skal du legge mer i det (enn en "rimelig" modell) kan du jo like godt gå for Stax med en gang;). Hadde settet mitt med opp til @Scrooge for en tid tilbake, og jeg tipper han kan istemme at de ikke låter så hel-gæli.

    Egentlig er det en del karakteristikkmessige fellesnevnere mellom min Stax kombinasjon og @Scrooge´s Hi-Fi oppsett. Husker at jeg reagerte på det første gang jeg var på lyttebesøk der - og det var én av grunnene til at jeg tok de med ved en annen anledning.
    De ulike Stax er omtalt i egen vennetråd, med også under hodetelefonkategorien i tråden Elektrostatiske hodetelefoner.

    Skal jeg komme med en høyst subjektiv anbefaling:cool: (foruten Stax), så må det bli Ultrasone Edition 8. Det er den av mine som får mest lyttetid. Jeg har skrevet litt om den i Ultrasone-tråden under hodetelefonkategorien.
     
    Sist redigert:

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Hallo folkens,

    Her har det vært ekstremt dårlig med oppdateringer, skal skjerpe meg! Så hva har skjedd siden sist? Mye planlegging og en del hifi-besøk rundt omkring. Mange skisser er tegnet og de store valgene er mer eller mindre spikret. Her er noen av målene jeg har med rommet:

    - Må være mulig å kombinere hifi og kino. Mer om dette senere, men jeg har noen ideer for å unngå kompromisser lydmessig og med tanke på lerret.

    - Høyttalere: Satelitter (3 eller 4-veis) og separate bass-søyler. Har konkrete forslag til høyttalere på bordet, kun detaljer gjenstår før endelig beslutning

    - Aktiv drift. Alt av elektronikk plasseres i tilstøtende bod

    - Lerret heises oppunder taket i hifi-modus slik at det ikke er synlig

    - Akustisk transparent lerret med lik senter-ht som satelittene

    - Eget bass-system for film som bare er aktivt i kino-modus

    - Fleksibel innredning som tillater tweaking av akustikk

    Nå skal det snekres noen enkle modeller for å se hvordan det hele passer sammen i rommet. Ny oppdatering om ikke så lenge :D
     

    Sorzy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    337
    Antall liker
    767
    Sted
    Akershus
    Stoler er kjøpt inn, ble litt av et lass :p

    I hifi-modus er det kun esken øverst til venstre som skal brukes. Resten er til kino-modus :D

    IMG_1150.jpg
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Hallo folkens,

    Her har det vært ekstremt dårlig med oppdateringer, skal skjerpe meg! Så hva har skjedd siden sist? Mye planlegging og en del hifi-besøk rundt omkring. Mange skisser er tegnet og de store valgene er mer eller mindre spikret. Her er noen av målene jeg har med rommet:

    - Må være mulig å kombinere hifi og kino. Mer om dette senere, men jeg har noen ideer for å unngå kompromisser lydmessig og med tanke på lerret.

    - Høyttalere: Satelitter (3 eller 4-veis) og separate bass-søyler. Har konkrete forslag til høyttalere på bordet, kun detaljer gjenstår før endelig beslutning

    - Aktiv drift. Alt av elektronikk plasseres i tilstøtende bod

    - Lerret heises oppunder taket i hifi-modus slik at det ikke er synlig

    - Akustisk transparent lerret med lik senter-ht som satelittene

    - Eget bass-system for film som bare er aktivt i kino-modus

    - Fleksibel innredning som tillater tweaking av akustikk

    Nå skal det snekres noen enkle modeller for å se hvordan det hele passer sammen i rommet. Ny oppdatering om ikke så lenge :D
    Her var det mye info men ikke spesielt mye detaljer. Men det gjør jo ikke noe:)
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Detaljene kommer nok! Tipper det blir noen riktige så spennende detaljer også! :cool: Det er visst på tide å ta seg en liten tur sydover igjen?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn