Sonus faber Club International (HFS-underavdelingen)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    552
    Antall liker
    284
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Dette med høyttalere er sannelig ikke lette greier. Har man Dynaudio, så savner man kanskje eiergleden og det fantastiske utseendet til Sonus Faber. Bytter man til Sonus Faber, sitter man med et stort glis hver gang man gløtter bort på de vakre kreasjonene, og selvom de er svært velspillende, savner jeg gjerne litt mer tyngde og velvilje til å spille mer enn bare 100% perfekte akkustiske innspillinger.

    Betraktningene er gjort etter følgende bytterekke: Dynaudio Confidence C1 Signature, Sonus Faber Olympica 2 og til slutt Dynaudio Contour 30.

    Drømmene videre er vel Confidence 30/50 eller Sonus Faber Amati Tradition, men prishoppet er så inni granskauen kraftig at jeg blir nok sittende med Contourene en god stund til :)
     

    MoonDust

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2010
    Innlegg
    248
    Antall liker
    133
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Dette med høyttalere er sannelig ikke lette greier. Har man Dynaudio, så savner man kanskje eiergleden og det fantastiske utseendet til Sonus Faber. Bytter man til Sonus Faber, sitter man med et stort glis hver gang man gløtter bort på de vakre kreasjonene, og selvom de er svært velspillende, savner jeg gjerne litt mer tyngde og velvilje til å spille mer enn bare 100% perfekte akkustiske innspillinger.

    Betraktningene er gjort etter følgende bytterekke: Dynaudio Confidence C1 Signature, Sonus Faber Olympica 2 og til slutt Dynaudio Contour 30.

    Drømmene videre er vel Confidence 30/50 eller Sonus Faber Amati Tradition, men prishoppet er så inni granskauen kraftig at jeg blir nok sittende med Contourene en god stund til :)
    Kommer jo ny Homage serie nå, så kanskje du kan forhandle om en god pris på utgående modell :)
    https://www.sonusfaber.com/en/products/homage/
     

    Gesel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.02.2009
    Innlegg
    100
    Antall liker
    163
    Sted
    Stjørdal
    Torget vurderinger
    3
    Da var jeg plutselig tilbake i leiren etter å ha fått i hus et sett Concerto Home i høyglans sort. Får matet strøm via en Consonance a100, og kilde er Mac Mini/DacMagic Plus (sistnevnte skal byttes ut).

    Har tidligere hatt mye Sonus Faber, og dette er mitt tredje par Concerto (andre par Home). Og jeg har vel kommet til det at disse selges ikke, men lagres heller om jeg ikke finner bruk for de på sikt. Per nå står de på kontoret og avlaster hovedanlegget når fruen bruker stuen :)
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    Fine bilder!

    Gismo: kan du si litt om hvordan du fikk lagd veggene vi ser der? Vil tro at de gir en veldig rolig akustikk? I tillegg ser det jo fantastisk flott ut.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.643
    Antall liker
    32.592
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Tusen takk👍🏼 Akustikken ble vesentlig bedret etter mine ønsker og smak. Renere og klarere lydbilde, rommet tåler mer volum uten å bidra med sitt på godt og vondt som tidligere. Tydlig og vesentlig bedre hører man hva høytalere og sub’er kan og mestrer å levere. Også et merkbart større lysbilde fremstår.
    Mange måter å gjøre noe med rommet på men i dette tilfelle brukte jeg akustikkplater med spiler mont på dempende filt underlag også brukte jeg noen basstraps i hjørnene.
    En del jobb med skjæring og tilpassing men godt fornøyd🤗🎶

    D4A5BA0E-1EEB-4B6F-919B-5ED9D2729731.jpeg
    5A94D767-B8C8-45A5-9197-8229ECDDE5E3.jpeg
    7F38EC57-9C2D-4789-BB0E-A3108A50BD42.jpeg
    D315F6D2-0D3A-4FC4-AA37-74A105CF44E8.jpeg
    113345FE-7B5B-4F8B-9645-07E863E316FB.jpeg


    gismo
     

    FJELL

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2010
    Innlegg
    181
    Antall liker
    186
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gismo, rommet ble utrolig flott med de platene. Jeg har lurt på noe lignende. Spesiell filt du brukte? Tykkelse? Mvh Erik.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.643
    Antall liker
    32.592
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Gismo, rommet ble utrolig flott med de platene. Jeg har lurt på noe lignende. Spesiell filt du brukte? Tykkelse? Mvh Erik.
    Tusen takk🤗 Ble veldig godt fornøyd👍🏼
    Jeg har brukt FibroTech plater der spilene er ferdig mont på, i dette tilfelle, sort filt. Platene er totalt ca 3cm tykke.

    DE0D5CED-55AD-4D22-AEF7-9BFC94FAC664.jpeg
    33A645AC-2398-4AEE-873C-787862AAC528.jpeg


    gismo
     

    FJELL

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2010
    Innlegg
    181
    Antall liker
    186
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Flotte høyttalere, jeg slo nylig til på et par slike men jeg trenger hjelp fra SF folket til å finne rette forsterkeri.
    20230127_102259.jpg
    Nå bruker jeg Bladelius Ask effekt og Exposure 2010s2 som pre. Rommet er ca 20m2 med trepanel på veggene. Godt møblert.
    I dag skal jeg prøve med en Luxman rørpre for å prøve å tilføre litt mer varme i lyden. Jeg liker godt dynamikken til Ask men det kan bli for neutralt, låter stort og flott men ????
    Kilde er Qobus så Lindemann Limetree og Heed Abacus dac.
    Forslag mottaes med takk.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.643
    Antall liker
    32.592
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Flotte høytalere, gratulerer så mye👍🏼🎶
    Skal ikke konkret gå inn på anbefalinger, men personlig liker jeg rør i signalveien😉
    Må nødvendigvis ikke være fullblods rørforsterker men hørt mye fint med det👍🏼🎶
    Selv gikk jeg for en hybrid, rør i pre-delen og 8 transistorer i utgangstrinnet. Føler jeg får litt rørmagi via pre men også et hurtigere og fastere grep om elementene i høytalere. Dette sammen med kraftige strømreserven ble fint hos meg☺ Men smaken er som baken og det finnes mange veier til Rom😎
    Ampen min ble valgt etter å ha lest et lengre intervju av Serblin, flere år siden, hvor han sier at han personlig ville valgt min Einstein amp til Guarneri Memento i sin egen stue😀
    Som lest, så gjort, angrer ikke😎

    gismo
     

    FJELL

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2010
    Innlegg
    181
    Antall liker
    186
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det hjalp godt med rør i signalveien, en Luxman cl32 pre spiller nydelig. Nå er det bare å nyte musikken og Sonus Faber.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.643
    Antall liker
    32.592
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Det hjalp godt med rør i signalveien, en Luxman cl32 pre spiller nydelig. Nå er det bare å nyte musikken og Sonus Faber.
    Herlig, uten å fornærme alt for mange men ville nok valgt den Luxman i 9 av 10 ganger fremfor Exposure som pre🤗🎶

    gismo
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.836
    Antall liker
    50.827
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Det er 2 forsterkere som har satt spor etter seg her på Amtiene, det er Luxman og Accuphase. Luxman L590 AX II og Accuphase E-480. Prima Luna Evo 400 med Electrocompaniet AW 180 låt også fantastisk bra. Mange amper er testet men traff ikke helt. Gryphon,Pass Labs, Jeff Rowland, Conrad Johnson, Marantz. Ingen av de låt dårlig men kom ikke helt opp til Luxman/Accuphase.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det er 2 forsterkere som har satt spor etter seg her på Amtiene, det er Luxman og Accuphase. Luxman L590 AX II og Accuphase E-480. Prima Luna Evo 400 med Electrocompaniet AW 180 låt også fantastisk bra. Mange amper er testet men traff ikke helt. Gryphon,Pass Labs, Jeff Rowland, Conrad Johnson, Marantz. Ingen av de låt dårlig men kom ikke helt opp til Luxman/Accuphase.
    Det betyr kanskje at min Luxman L-595A SE kan drive bedre enn mine Olympica 2.

    Sånt vil man jo ikke lese for da kommer oppgraderingsviruset på besøk 🤔
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Det ser ut som samme mellomtone som er i nye Serafino og Amati
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Jeg synes den nye Stradivarius ser ganske trist ut. Den gamle var et elegant kunstverk, den nye ser mer ut som et industriobjekt.
    Gjelder også Guarneri ... de siste pene var Guarneri Evolution .... nå er det "rånare look"
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.675
    Antall liker
    1.773
    Torget vurderinger
    1
    De nye Stradivariene var ikke pene, orginalen er jo ett smykke. Hvordan disse kunne forlate tegneblokka fatter jeg ikke.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Hmmm, Livio Cucuzza som er chief designer synes å gjøre en del kontroversielle valg .... Sonus Faber synes å gå mere og mere bort fra klassisk tidløs design mot noe som kanskje mangler stil og klasse? :unsure:

    Er det slik at Guarneri og Stradivari kanskje ikke lenger er navn som matcher stilen til Sonus Faber
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn