Sonus faber Club International (HFS-underavdelingen)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Jeg så forøvrig et par Sonus Faber Guarneri Evolution i svart høyglans pianolakk (ikke graffitt) tilsalgs i Sverige.
    Jeg har aldri sett dem i denne finish, men .... Sonus faber tilbyr som tidligere nevnt custom finish.

    De er gått nå, og jeg finner ikke bildene :confused:
    Men så snasent ut :cool:
     

    reand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    295
    Antall liker
    253
    Torget vurderinger
    2
    Det ser ut som om du har byttet ut gummiknottene som er fabrikkmonterte føtter til Guarneri stativene med noe annet, Superspikes?

    Opplever du noen forskjell?
    Det stemmer. Det er slike Soundcare Superspike selvklebende, som jeg har ‘’limt’’ mot dem originale gummiknottene. Jeg opplever en forskjell i lyden. Synes bassen er mer detaljert på en måte, og tightere. Jeg synes også det er en forbedring oppover i frekvensene, men klarer ikke helt sette ord på det. Er ikke god til å beskrive lyd😅.
    For min del ble dette gjort fordi jeg må dra høyttalerne frem hver gang jeg hører på musikk. Og soundcare er glimrende til formålet. Har også før opplevd forbedring mer Soundcare til stativ høytalere, så jeg fant ut at jeg skulle gi det ett forsøk på Guarnerien. Og nå blir dem stående. Mtp hvor billige disse soundcare spikene er, vil jeg anbefale deg å prøve. Lite å tape😊
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Det stemmer. Det er slike Soundcare Superspike selvklebende, som jeg har ‘’limt’’ mot dem originale gummiknottene. Jeg opplever en forskjell i lyden. Synes bassen er mer detaljert på en måte, og tightere. Jeg synes også det er en forbedring oppover i frekvensene, men klarer ikke helt sette ord på det. Er ikke god til å beskrive lyd😅.
    For min del ble dette gjort fordi jeg må dra høyttalerne frem hver gang jeg hører på musikk. Og soundcare er glimrende til formålet. Har også før opplevd forbedring mer Soundcare til stativ høytalere, så jeg fant ut at jeg skulle gi det ett forsøk på Guarnerien. Og nå blir dem stående. Mtp hvor billige disse soundcare spikene er, vil jeg anbefale deg å prøve. Lite å tape😊
    takker..... Jeg hadde Guarneri Evolution, men ikke nå (savner dem)
     

    homecinema

    Medlem
    Ble medlem
    29.03.2006
    Innlegg
    19
    Antall liker
    110
    Har kommet over et par svingode tilbud i det siste. Kunne ikke si nei :D
    Først kom et sett Classè Delta pre og mono på test. Det ble stående. Så dukket det opp et par høyttalere som er over drømmen egentlig, men som ble realisert. Tror til og med en av dere har kjennskap til de ;)
    Referenceserien til Sonus faber er jo fyllt av snadder. Il Cremonese ex3me er fantastiske.
    Elipsa i graphite er til salgs :)
    20230524_174825.jpg
    20230524_174839.jpg
    20230527_003707.jpg
    20230527_003750.jpg
    20230527_003953.jpg
    20230527_004044.jpg
    20230527_004102.jpg
    20230527_004303.jpg
    20230527_004321.jpg
     

    reand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    295
    Antall liker
    253
    Torget vurderinger
    2
    Har kommet over et par svingode tilbud i det siste. Kunne ikke si nei :D
    Først kom et sett Classè Delta pre og mono på test. Det ble stående. Så dukket det opp et par høyttalere som er over drømmen egentlig, men som ble realisert. Tror til og med en av dere har kjennskap til de ;)
    Referenceserien til Sonus faber er jo fyllt av snadder. Il Cremonese ex3me er fantastiske.
    Elipsa i graphite er til salgs :)
    Vis vedlegget 924403 Vis vedlegget 924404 Vis vedlegget 924405 Vis vedlegget 924406 Vis vedlegget 924407 Vis vedlegget 924408 Vis vedlegget 924409 Vis vedlegget 924410 Vis vedlegget 924411
    åiåiåi😁. Gratulerer så mye. Tipper du forlenger livet ditt med flere år, av ren nytelse😅
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.477
    Antall liker
    2.319
    Sted
    Endor
    Har kommet over et par svingode tilbud i det siste. Kunne ikke si nei :D
    Først kom et sett Classè Delta pre og mono på test. Det ble stående. Så dukket det opp et par høyttalere som er over drømmen egentlig, men som ble realisert. Tror til og med en av dere har kjennskap til de ;)
    Referenceserien til Sonus faber er jo fyllt av snadder. Il Cremonese ex3me er fantastiske.
    Elipsa i graphite er til salgs :)
    Vis vedlegget 924403 Vis vedlegget 924404 Vis vedlegget 924405 Vis vedlegget 924406 Vis vedlegget 924407 Vis vedlegget 924408 Vis vedlegget 924409 Vis vedlegget 924410 Vis vedlegget 924411
    GRATTIS :love: :cool::geek::D:love:

    Det var vel disse som kom fra Mala (2nd hand), ikke verst pris

    @Designeren (Renaissance Audio) har forklart til meg at han mener Il Cremonese er de mest musikalske høyttalerne han kjenner til og det sier ikke lite nei
    Jeg har aldri hørt disse og vet ikke hvordan Il Cremonese performer v.s. Il Cremonese ex3ma, men ikke tvil om at dette minst er på øverste hylle, i mine øyne... Jeg har selv snust på Il Cremonese ex3ma, men har absolutt ikke råd nå

    Jeg vet ikke om noe som Mala selger som jeg ville hatt, foran disse, uansett pris :cool:
    De siste høyttalerne noengang? :ROFLMAO:

    Kos deg, dette er så råbra at ord blir overflødige :cool:
     
    Sist redigert:

    homecinema

    Medlem
    Ble medlem
    29.03.2006
    Innlegg
    19
    Antall liker
    110
    Takk for det :cool:
    Jess, disse kom via Mala. De er en drøm og høre på. Uendelig nytelse. Kan godt være det er de siste høyttalerne. På en god stund i alle fall :LOL:
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.661
    Antall liker
    32.645
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Diptyque Audio DP107
    Kan jo ikke legge ut bilder av de her😁, er reservert for flotte SF ikke annet rask😂
    Som Evo sier, de har itte «klasse» nok til å komme på print i denne eliteklassen-tråden😅🤣
    But i have been there, did it for many years and can’t remember any of it😎

    IMG_8006.jpeg


    😇 gismo
     

    Nitram

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2005
    Innlegg
    176
    Antall liker
    168
    Torget vurderinger
    5
    Hallo, Jeg tror det har blitt diskutert i denne tråden før, men jeg finner det ikke igjen nå. Saken er den at "trådgrillen" på mine Sonus Faber Guerneri Memento har blitt slappe med årenes løp (de også!), så jeg bestemte meg for å gjøre ett forsøk på å stramme de opp. Det var ikke så vanskelig, men litt tidkrevende. Jeg hadde en tynn, spiss pinsett liggende, og den skulle vise seg å være svært nyttig. Trådene må nemlig pirkes fram fra sporet i underkant av det nederste festet, og da var pinsetten god å ha. Når det var gjort var det bare å knyte en knute passende langt opp på tråden, for meg passet det med ca 3 - 4 cm, men det vil vel variere etter hvor slakke trådene har blitt. Når det var gjort var det bare å kutte det overskytende (en skarp neglklipper var ypperlig til dette), og voila!, grillene var fine og stramme igjen. (Jeg fablet med tanken om å ta en dråpe superlim på knutene for å sikre at de ikke knøt seg opp, mrn droppet det da det virket som om limet ville trekke seg oppover i tråden, omtrent som en veke).
    Jeg legger ved noen bilder, burde selfølgelig hatt et "før" bilde også, men det tenkte jeg ikke på før det var for sent.
    Mvh Martin
    Ps. Tror det er 84 strenger på hvert panel, 168 knuter tilsammen da

    IMG_2897[1].JPG IMG_2898.JPG IMG_2900.JPG
     
    Sist redigert:

    reand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    295
    Antall liker
    253
    Torget vurderinger
    2
    Hallo, Jeg tror det har blitt diskutert i denne tråden før, men jeg finner det ikke igjen nå. Saken er den at "trådgrillen" på mine Sonus Faber Guerneri Memento har blitt slappe med årenes løp (de også!), så jeg bestemte meg for å gjøre ett forsøk på å stramme de opp. Det var ikke så vanskelig, men litt tidkrevende. Jeg hadde en tynn, spiss pinsett liggende, og den skulle vise seg å være svært nyttig. Trådene må nemlig pirkes fram fra sporet i underkant av det nederste festet, og da var pinsetten god å ha. Når det var gjort var det bare å knyte en knute passende langt opp på tråden, for meg passet det med ca 3 - 4 cm, men det vil vel variere etter hvor slakke trådene har blitt. Når det var gjort var det bare å kutte det overskytende (en skarp neglklipper var ypperlig til dette), og voila!, grillene var fine og stramme igjen. (Jeg fablet med tanken om å ta en dråpe superlim på knutene for å sikre at de ikke knøt seg opp, mrn droppet det da det virket som om limet ville trekke seg oppover i tråden, omtrent som en veke).
    Jeg legger ved noen bilder, burde selfølgelig hatt et "før" bilde også, men det tenkte jeg ikke på før det var for sent.
    Mvh Martin


    Vis vedlegget 956170 Vis vedlegget 956168 Vis vedlegget 956169
    Nyttig info👍
     

    eijo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    334
    Antall liker
    294
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    3

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Jeg satt å lette etter info i Norge rundt disse i går. Fant ingenting. Er det noen som har tatt dem inn, eller er de ikke på markedet enda?
    Spennende og lekker høyttaler jeg kunne tenke meg å hatt i vinyloppsettet mitt i stua. Med vinyl og Tidal har men det man trenger 🙂
    De slippes i November.
    Nydelig møbel, men for i underkant av 50k paret + ca9k for stativer, bør de låte veldig bra også for å selge.

    What Hifi Songs Faber Duetto
     
    Sist redigert:

    eijo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    334
    Antall liker
    294
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    3
    Så de lå på 3990 $. Jeg ble egentlig overasket over at de ikke lå høyere.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    872
    Antall liker
    2.168
    Torget vurderinger
    1
    Potensialet til at det er en god løsning er der, så det blir interessant å høre dem etterhvert.
    John Darko har hatt et par i tre måneder, så det kommer nok en video fra han om ikke lenge.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.778
    Antall liker
    21.669
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    En konkurrent til KEF LS50 Wireless! Hurra! Det er håp for hifi.
     

    Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    440
    Antall liker
    634
    Sted
    Oslo
    Jeg har lenge drømt om å eie et par Sonus Faber en dag. Når jeg så Olympica Nova 1 i wenge i et butikkvindu så falt jeg pladask for utseende. For noen vakre høyttalere! 2 uker senere står et par hjemme :D. Jeg hadde vel egentlig ikke tenkt å gå for stativhøyttalere, men kombinasjonen av lekkerhet, minimalisme, pris og nabofred gjorde at det ble slik. Jeg tenkte at Nova 2 spiller uansett såpass lite dypbass at de faller mellom to stoler og Nova 3 blir ganske så dyre og tar bra mye plass (selv om det hadde gått). Kanskje angrer jeg?

    Jeg var rimelig nervøs da jeg spilte musikk for første gang. Jeg var bekymret for at jeg ikke følte de var oppløste nok og at de var slanke i lyden. Det stemte heldigvis ikke :). Dette er et detaljnivå som for meg er absolutt bra nok. Jeg savner ingenting der. Når jeg leste testen i Lyd & Bilde av Nova 5 sto det at testeren ble dradd inn i musikken i stedet for å tenke HiFi og det var akkurat det som skjedde for meg også. Jeg ble bare sittende å smile og nyte musikken.

    Sonus Faber´s styrke er så klart den deilige mellomtonen som er delikat, bra fyldig og varm. Men heldigvis ikke for varm! Akkurat dette som jeg var på jakt etter nå etter å ha eid analytiske høyttalere i endel år. Diskanten er veldig luftig, men drar ikke oppmerksomhet mot seg. Den bare er der. Homogent! Og de er engasjerende å lytte til! Overraskende allround. Rock spiller også bra. Ikke slankt.

    Men jeg har kanskje en liten utfordring? Har ikke testet helt ferdig, men det høres ut som de har en liten pukkel i bassen. Noen ganger kan er det litt "boomy". Bassen blir renere når bassrefleksenes retning er utadgående så de får mye rom bak seg. Jeg bruker en Devialet forsterker og med SAM blir for det litt for mye bass. Hadde det vært verre med Nova 3 eller hadde de hatt flatere frekvenskurve slik at det hadde blitt mindre boominess?

    Jeg tror nå at det beste er å spille uten SAM og kjøpe en subwoofer i tillegg.

    DSC_1438.jpg
    DSC_1430.jpg
    DSC_1446.jpg
    DSC_1454.jpg
    DSC_1434.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.778
    Antall liker
    21.669
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Grattis! Serblin selv var berømt for sin evne til å få mellomtonen riktig. Mine første Concerto var forbilledlige der, og salget er muligens det jeg angrer mest på i min etterhvert lange tid som hifidust. Imidlertid hendte det at han gjorde bassen kanskje unødvendig kompleks, slik at den ble slepende og entonig på enkelte modeller, f.eks. Concerto Domus som jeg hadde etter Concertoene. Slik jeg leser det du skriver har du fått deg et par typiske Sonus faber. Nå er det bare å kjøre på med strykekvartetter og Liedersykluser. :)
     

    Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    440
    Antall liker
    634
    Sted
    Oslo
    Nå er det bare å kjøre på med strykekvartetter og Liedersykluser. :)
    Ja, det er ett mål. Å spille mer klassisk. Jeg var å hørte på Janine Jansen nylig og en musiker spurte om seg virkelig forsto hva jeg hadde vært vitne til? Jeg må få mer erfaring :D. Å skille mellom en dyktig fiolinist og en mester klarer jeg ikke. Ja, bassen opplever jeg som litt "rund". Hørte det samme på Nova 3. Så jeg har hatt mer presis bass før, men det viktige er at det engasjerer og ikke låter slankt.
     
    Sist redigert:

    Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    440
    Antall liker
    634
    Sted
    Oslo
    Ps. Sf´ene er splitter nye og ikke innspilt enda. Så vet ikke om bassen endrer seg noe?

    Og kom gjerne med tips om subwoofer. Jeg hadde en REL T/9i sist og volumet måtte være lavt for å integrere seg bra. Men fikk de aldri til å spille homogent. Uansett hvor fasevenderen sto så hørte det ut som de ikke spilte i takt. Jeg har forstått det slik at subwooferne til Sonus Faber har mye likhet med REL? Gravis II i såfall. Jeg har sett på Velodyne Deep Blue som har variabel fase. Kanskje det hjelper? Men tidligere har jeg hatt den stående ved siden av den ene høyttaleren. Nå vil jeg ha den på motsatt side og ved lyttestolen (har noen andre muligheter) og dermed må jeg ha trådløs overføring.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.207
    Antall liker
    2.690
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har lenge drømt om å eie et par Sonus Faber en dag. Når jeg så Olympica Nova 1 i wenge i et butikkvindu så falt jeg pladask for utseende. For noen vakre høyttalere! 2 uker senere står et par hjemme :D. Jeg hadde vel egentlig ikke tenkt å gå for stativhøyttalere, men kombinasjonen av lekkerhet, minimalisme, pris og nabofred gjorde at det ble slik. Jeg tenkte at Nova 2 spiller uansett såpass lite dypbass at de faller mellom to stoler og Nova 3 blir ganske så dyre og tar bra mye plass (selv om det hadde gått). Kanskje angrer jeg?

    Jeg var rimelig nervøs da jeg spilte musikk for første gang. Jeg var bekymret for at jeg ikke følte de var oppløste nok og at de var slanke i lyden. Det stemte heldigvis ikke :). Dette er et detaljnivå som for meg er absolutt bra nok. Jeg savner ingenting der. Når jeg leste testen i Lyd & Bilde av Nova 5 sto det at testeren ble dradd inn i musikken i stedet for å tenke HiFi og det var akkurat det som skjedde for meg også. Jeg ble bare sittende å smile og nyte musikken.

    Sonus Faber´s styrke er så klart den deilige mellomtonen som er delikat, bra fyldig og varm. Men heldigvis ikke for varm! Akkurat dette som jeg var på jakt etter nå etter å ha eid analytiske høyttalere i endel år. Diskanten er veldig luftig, men drar ikke oppmerksomhet mot seg. Den bare er der. Homogent! Og de er engasjerende å lytte til! Overraskende allround. Rock spiller også bra. Ikke slankt.

    Men jeg har kanskje en liten utfordring? Har ikke testet helt ferdig, men det høres ut som de har en liten pukkel i bassen. Noen ganger kan er det litt "boomy". Bassen blir renere når bassrefleksenes retning er utadgående så de får mye rom bak seg. Jeg bruker en Devialet forsterker og med SAM blir for det litt for mye bass. Hadde det vært verre med Nova 3 eller hadde de hatt flatere frekvenskurve slik at det hadde blitt mindre boominess?

    Jeg tror nå at det beste er å spille uten SAM og kjøpe en subwoofer i tillegg.

    Vis vedlegget 962915 Vis vedlegget 962916 Vis vedlegget 962917 Vis vedlegget 962919 Vis vedlegget 962921
    Antoine , kule HT . Men jeg ble og litt intressert i SAM som benyttes ,
    Er det en custom SAM set up spec " i Devalieten for akkurat din HT i dette tilfelle ?
     

    homecinema

    Medlem
    Ble medlem
    29.03.2006
    Innlegg
    19
    Antall liker
    110
    Jeg har lenge drømt om å eie et par Sonus Faber en dag. Når jeg så Olympica Nova 1 i wenge i et butikkvindu så falt jeg pladask for utseende. For noen vakre høyttalere! 2 uker senere står et par hjemme :D. Jeg hadde vel egentlig ikke tenkt å gå for stativhøyttalere, men kombinasjonen av lekkerhet, minimalisme, pris og nabofred gjorde at det ble slik. Jeg tenkte at Nova 2 spiller uansett såpass lite dypbass at de faller mellom to stoler og Nova 3 blir ganske så dyre og tar bra mye plass (selv om det hadde gått). Kanskje angrer jeg?

    Jeg var rimelig nervøs da jeg spilte musikk for første gang. Jeg var bekymret for at jeg ikke følte de var oppløste nok og at de var slanke i lyden. Det stemte heldigvis ikke :). Dette er et detaljnivå som for meg er absolutt bra nok. Jeg savner ingenting der. Når jeg leste testen i Lyd & Bilde av Nova 5 sto det at testeren ble dradd inn i musikken i stedet for å tenke HiFi og det var akkurat det som skjedde for meg også. Jeg ble bare sittende å smile og nyte musikken.

    Sonus Faber´s styrke er så klart den deilige mellomtonen som er delikat, bra fyldig og varm. Men heldigvis ikke for varm! Akkurat dette som jeg var på jakt etter nå etter å ha eid analytiske høyttalere i endel år. Diskanten er veldig luftig, men drar ikke oppmerksomhet mot seg. Den bare er der. Homogent! Og de er engasjerende å lytte til! Overraskende allround. Rock spiller også bra. Ikke slankt.

    Men jeg har kanskje en liten utfordring? Har ikke testet helt ferdig, men det høres ut som de har en liten pukkel i bassen. Noen ganger kan er det litt "boomy". Bassen blir renere når bassrefleksenes retning er utadgående så de får mye rom bak seg. Jeg bruker en Devialet forsterker og med SAM blir for det litt for mye bass. Hadde det vært verre med Nova 3 eller hadde de hatt flatere frekvenskurve slik at det hadde blitt mindre boominess?

    Jeg tror nå at det beste er å spille uten SAM og kjøpe en subwoofer i tillegg.

    Vis vedlegget 962915 Vis vedlegget 962916 Vis vedlegget 962917 Vis vedlegget 962919 Vis vedlegget 962921
    Gratulerer med nydelige høyttalere. Sonus faber er bare fantastiske mtp både lydsignatur og utseende.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn