Sonus faber Club International (HFS-underavdelingen)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Noen som har erfaringer med Lyngdorf til Sonus Faber da? Ser nå at de kommer med en konkurrent til NAD M10/Naim Uniti Atom nå i mai. Lyngdorf TDAI-1120 :confused:
     

    zelly

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2013
    Innlegg
    117
    Antall liker
    30
    Noen her som har Venere 2.5/3.0? Vurderer disse mest pga utseende. Har hørt litt forskjellig fra folk som mener de spiller veldig bra, mens andre sier kjedelig. Bare hatt høyttalere i 10 000 kroners klassen tidligere.
     

    svale

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.08.2002
    Innlegg
    296
    Antall liker
    114
    Hei.
    Er det stor forskjell på lyden i Sonus faber olympica 3 og Sonus Faber Olimpica Nova 3
    Noen som har hørt dem og har en kommentar.
    Mvh
    Svale
     
    Sist redigert:

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Heier det stor forskjell på lyden i Sonus faber olympica 3 og Sonus Faber Olimpica Nova 3
    Noen som har hørt dem og har en kommentar.
    Mvh
    Svale
    Har ikke hørt Nova, men kan i alle fall bekrefte at Olympica 3 kan låte aldeles utmerket med et svært homogent, sømløst og behagelig lydbilde.
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    4
    Hei Sonus Faber gjeng,

    Har alltid vert tiltalt av SF men aldri hoppet på, er redd for daff bass (har mulig innbilt meg at SF ikke er av de strammeste der ute), jeg liker knyttnevebass som står i rommet og hater forplantning og ukontrollerte resonansen. Har nå på hjemlån et par med strøkne Cremona Auditor M, litt tilfeldig da det er en hyggelig kar i nabobygda som lot meg prøve de. Har satt de opp i lytterommet og er i utgangspunktet overrasket over lyden på disse «små» tassene. Er i utgangspunktet en «gulvståendes» kar og er usikker hvor mye jeg kan dra ut av disse. Jeg har normalt Klipsch Heritage (15») som jeg ikke trenger å vise hensyn til volumknappen og liker nok et godt volum ved humør. Jeg registrerer at Cremonaene har en veldig fin balanse og fyller lytterommet godt uten stor vandring i element, og virker som de har mye større lyd en hva størrelsen på element skulle tilsi. Bassen er overaskende fast og fyldigere enn mine Klipsch. Iom at de ikke er mine vil jeg selvfølgelig ikke utfordre disse nevneverdig så da spør jeg heller her før evt kjøp. Ikke det at jeg på liv og død skal spille så fordømrade høyt men hater tanken på begrensninger.. Av stativ høyttalere har jeg hatt Focal1007be, Dynaudio Focus 140 og Dynaudio 10 (gammel). 1007be var en imponerende høyttaler men ble fort lyttetrett. Focus140 fikk jeg aldri til og Dynaudio var en lydformidler i egen klasse som du kunne nyte musikken, men tålte ingenting. Cremonaene virker som en gylden middelvei så ble egentlig svært så fristet...
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    578
    Antall liker
    196
    Sted
    Ved Mjøsa
    Hei Sonus Faber gjeng,

    Har alltid vert tiltalt av SF men aldri hoppet på, er redd for daff bass (har mulig innbilt meg at SF ikke er av de strammeste der ute), jeg liker knyttnevebass som står i rommet og hater forplantning og ukontrollerte resonansen. Har nå på hjemlån et par med strøkne Cremona Auditor M, litt tilfeldig da det er en hyggelig kar i nabobygda som lot meg prøve de. Har satt de opp i lytterommet og er i utgangspunktet overrasket over lyden på disse «små» tassene. Er i utgangspunktet en «gulvståendes» kar og er usikker hvor mye jeg kan dra ut av disse. Jeg har normalt Klipsch Heritage (15») som jeg ikke trenger å vise hensyn til volumknappen og liker nok et godt volum ved humør. Jeg registrerer at Cremonaene har en veldig fin balanse og fyller lytterommet godt uten stor vandring i element, og virker som de har mye større lyd en hva størrelsen på element skulle tilsi. Bassen er overaskende fast og fyldigere enn mine Klipsch. Iom at de ikke er mine vil jeg selvfølgelig ikke utfordre disse nevneverdig så da spør jeg heller her før evt kjøp. Ikke det at jeg på liv og død skal spille så fordømrade høyt men hater tanken på begrensninger.. Av stativ høyttalere har jeg hatt Focal1007be, Dynaudio Focus 140 og Dynaudio 10 (gammel). 1007be var en imponerende høyttaler men ble fort lyttetrett. Focus140 fikk jeg aldri til og Dynaudio var en lydformidler i egen klasse som du kunne nyte musikken, men tålte ingenting. Cremonaene virker som en gylden middelvei så ble egentlig svært så fristet...
    ...du kan ikke kjøre en 8" med mykt oppheng like hardt som en 15" med stivt oppheng. Fysikkens lover...
    Funbunny
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    4
    Hei Sonus Faber gjeng,

    Har alltid vert tiltalt av SF men aldri hoppet på, er redd for daff bass (har mulig innbilt meg at SF ikke er av de strammeste der ute), jeg liker knyttnevebass som står i rommet og hater forplantning og ukontrollerte resonansen. Har nå på hjemlån et par med strøkne Cremona Auditor M, litt tilfeldig da det er en hyggelig kar i nabobygda som lot meg prøve de. Har satt de opp i lytterommet og er i utgangspunktet overrasket over lyden på disse «små» tassene. Er i utgangspunktet en «gulvståendes» kar og er usikker hvor mye jeg kan dra ut av disse. Jeg har normalt Klipsch Heritage (15») som jeg ikke trenger å vise hensyn til volumknappen og liker nok et godt volum ved humør. Jeg registrerer at Cremonaene har en veldig fin balanse og fyller lytterommet godt uten stor vandring i element, og virker som de har mye større lyd en hva størrelsen på element skulle tilsi. Bassen er overaskende fast og fyldigere enn mine Klipsch. Iom at de ikke er mine vil jeg selvfølgelig ikke utfordre disse nevneverdig så da spør jeg heller her før evt kjøp. Ikke det at jeg på liv og død skal spille så fordømrade høyt men hater tanken på begrensninger.. Av stativ høyttalere har jeg hatt Focal1007be, Dynaudio Focus 140 og Dynaudio 10 (gammel). 1007be var en imponerende høyttaler men ble fort lyttetrett. Focus140 fikk jeg aldri til og Dynaudio var en lydformidler i egen klasse som du kunne nyte musikken, men tålte ingenting. Cremonaene virker som en gylden middelvei så ble egentlig svært så fristet...
    ...du kan ikke kjøre en 8" med mykt oppheng like hardt som en 15" med stivt oppheng. Fysikkens lover...
    Funbunny
    Hehe, det står seg klinkende klart. Nå ble det handel da jeg falt pladask for lyden, og fikk prøvd de litt i går kveld. De overgår alle forventninger i henhold til størrelsen.
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    4
    Hørte med mono ang stativer og de hadde ikke disse tilgjengelig. Hvordan skal jeg oppdrive stativer da? Hmm..
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Noen tanker om hvilke forsterkere som matcher Sonus Faber Sonetto bra? Har et par vegghengte som jeg har en yamaha på. Er egentlig godt fornøyd, men tro mot denne "sykdommen" vi har så hadde det vært artig å testet annen forsterker :cool:
     

    reand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    291
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    2
    Noen tanker om hvilke forsterkere som matcher Sonus Faber Sonetto bra? Har et par vegghengte som jeg har en yamaha på. Er egentlig godt fornøyd, men tro mot denne "sykdommen" vi har så hadde det vært artig å testet annen forsterker :cool:
    Jeg vil gjerne slå ett lite slag for rørforsterkere. Fikk en nydelig klang ut av mine Olympica 2 ved å koble dem til rørforsterkere. Ettersom du har vegghengte høyttalere regner jeg at du ikke hører mye metall og hard rock. Og da kunne du nok blitt veldig fornøyd med en rørforsterker fra feks. LM, Cayin el primaluna. Dem fleste av disse vil vel kreve en ekstern dac, men jeg mener Cayin har en innstegsmodell med innebygd usb dac...
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Jeg vil gjerne slå ett lite slag for rørforsterkere. Fikk en nydelig klang ut av mine Olympica 2 ved å koble dem til rørforsterkere. Ettersom du har vegghengte høyttalere regner jeg at du ikke hører mye metall og hard rock. Og da kunne du nok blitt veldig fornøyd med en rørforsterker fra feks. LM, Cayin el primaluna. Dem fleste av disse vil vel kreve en ekstern dac, men jeg mener Cayin har en innstegsmodell med innebygd usb dac...
    Ikke et dårlig forslag! Nå har jeg aldri eid eller testet rørforsterker, men de har typisk litt mørk klang? Da bør jeg nevne at min stue har en tendens til å fremheve det mørke. Således bør jeg kanskje teste ut en amp som heller litt mot den andre siden?
     

    reand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    291
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    2
    Ikke et dårlig forslag! Nå har jeg aldri eid eller testet rørforsterker, men de har typisk litt mørk klang? Da bør jeg nevne at min stue har en tendens til å fremheve det mørke. Således bør jeg kanskje teste ut en amp som heller litt mot den andre siden?
    Jeg hadde heller ikke prøvd rør før nå. Nå har jeg bare testet nye modeller rørforsterkere. Og ikke med allverdens rørtyper. En Cayn jeg testet var ihverfall ikke mørk-lydende. Den hadde kt88 rør.
    I litt levelige prisklasser har jeg også spilt med Hegel H160 på mine Olympica 2. Synes også det var en fin kombo. Dette sammen spilte etter mitt skjønn ganske så nøytralt. Ettersom ditt rom drar lyden litt mot det mørke hadde kanskje en Hegel funket bra.
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Hegel vet jeg spiller bra her, hvertfall gjorde Røst det når jeg tester den. En annen utfordring jeg bør nevne er behovet for balansejustering. Og det har dessverre ikke Hegel :-(
     

    reand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    291
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    2
    Hegel vet jeg spiller bra her, hvertfall gjorde Røst det når jeg tester den. En annen utfordring jeg bør nevne er behovet for balansejustering. Og det har dessverre ikke Hegel :-(
    Det har ikke dem rørforsterkerne jeg har vært borti heller. Forsterkere med balansekustering har jeg ingen erfaring med:(
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    De er flotte de også, arvtagerne til Olympica :)
    Vakkert syn.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Hei Sonus Faber gjeng,

    Har alltid vert tiltalt av SF men aldri hoppet på, er redd for daff bass (har mulig innbilt meg at SF ikke er av de strammeste der ute), jeg liker knyttnevebass som står i rommet og hater forplantning og ukontrollerte resonansen. Har nå på hjemlån et par med strøkne Cremona Auditor M, litt tilfeldig da det er en hyggelig kar i nabobygda som lot meg prøve de. Har satt de opp i lytterommet og er i utgangspunktet overrasket over lyden på disse «små» tassene. Er i utgangspunktet en «gulvståendes» kar og er usikker hvor mye jeg kan dra ut av disse. Jeg har normalt Klipsch Heritage (15») som jeg ikke trenger å vise hensyn til volumknappen og liker nok et godt volum ved humør. Jeg registrerer at Cremonaene har en veldig fin balanse og fyller lytterommet godt uten stor vandring i element, og virker som de har mye større lyd en hva størrelsen på element skulle tilsi. Bassen er overaskende fast og fyldigere enn mine Klipsch. Iom at de ikke er mine vil jeg selvfølgelig ikke utfordre disse nevneverdig så da spør jeg heller her før evt kjøp. Ikke det at jeg på liv og død skal spille så fordømrade høyt men hater tanken på begrensninger.. Av stativ høyttalere har jeg hatt Focal1007be, Dynaudio Focus 140 og Dynaudio 10 (gammel). 1007be var en imponerende høyttaler men ble fort lyttetrett. Focus140 fikk jeg aldri til og Dynaudio var en lydformidler i egen klasse som du kunne nyte musikken, men tålte ingenting. Cremonaene virker som en gylden middelvei så ble egentlig svært så fristet...
    Jeg har Guarneri Evolution.... som nok trenger en del drahjelp. Jeg bruker et par Audio Physic Rhea II, og opplever bassen som skikkelig tight.. jeg hater slapp bass og tror egentlig jeg er superkritisk i så hensende. Men det er kanskje lenger oppe i frekvensområdet de henger noe igjen i forhold til det absolutt beste som finnes, de har ikke samme dynamikken som det beste fra Piega, Audio Physic eller Adyton ... men det er ingenting som er best på alt.

    Jeg stortrives i alle fall med kombo Guarneri Evolution og gode subwoofere .-)
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Det har ikke dem rørforsterkerne jeg har vært borti heller. Forsterkere med balansekustering har jeg ingen erfaring med:(
    Jeg havnet på en Primare I15 Prisma. Det skal bli spennende å teste denne på Sonusene :D
     

    reand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    291
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    2
    Jeg havnet på en Primare I15 Prisma. Det skal bli spennende å teste denne på Sonusene :D
    Spennende valg! Jeg har alltid vært litt svak for Primare. Har hatt I30 og i22, og har egentlig følt at disse er lett å matche til mange forskjellige typer høyttalere. Blir nok godlyd dette.Må få høre hvordan du opplever denne komboen!😊
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Spennende valg! Jeg har alltid vært litt svak for Primare. Har hatt I30 og i22, og har egentlig følt at disse er lett å matche til mange forskjellige typer høyttalere. Blir nok godlyd dette.Må få høre hvordan du opplever denne komboen!😊
    Ja, i tekst og bilder. :)
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Da har jeg endelig fått oppgradert en del visuelt med Acoustic Art fra Sounds of Science, og jeg kan begynne å legge ut noen bilder.
    Understatement at jeg koser meg nå når Guarneri'ene har fått Stereo sub hjelp (2 stk Audio Physic Rhea II), nå begynner det å svinge her :)

    IMG_8374.JPG
    IMG_8375.JPG
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.807
    Antall liker
    13.466
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ble det noe lydmessig effekt av panelene også?
    Ser bra ut(y)
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Ble det noe lydmessig effekt av panelene også?
    Ser bra ut(y)
    Takker :)

    Det er jo ikke natt og dag forskjell :D
    Men forskjell er det... magien er på vei nå :)
    men dette er bare første steg, vurderer paneler i taket, noe på sidevegger ´, samt noen flyttbare paneler. Da regner jeg med STOR forskjell
    (PS: alt skal være pent å se på)
     
    Sist redigert:

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    587
    Antall liker
    325
    Torget vurderinger
    4
    Ja, i tekst og bilder. :)
    Det kommer så fort forsterkeren ankommer
    Ja, i tekst og bilder. :)
    Det kommer så fort forsterkeren ankommer :D Forhåpentligvis er den her på onsdag.
    Jeg har surret rundt på nettet og lest en del anmeldelser av forsterkeren, og ut fra hva jeg leser tror jeg den kan bli en god match med både høyttalere og rom.
    Det dumme med å lese disse gylne anmeldelsene dog, er faren for å få for høye forventninger og dermed bli skuffet 😬
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Det kommer så fort forsterkeren ankommer


    Det kommer så fort forsterkeren ankommer :D Forhåpentligvis er den her på onsdag.
    Jeg har surret rundt på nettet og lest en del anmeldelser av forsterkeren, og ut fra hva jeg leser tror jeg den kan bli en god match med både høyttalere og rom.
    Det dumme med å lese disse gylne anmeldelsene dog, er faren for å få for høye forventninger og dermed bli skuffet 😬
    Dette er spennende, ser frem til å høre hva du synes :)
    Primare gjør en god del spennende ting for tiden, var også innom Primare rommet på Horten messen og syntes det var veldig bra det de hadde der!
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har slått til og kjøpt meg et par Elipsa SE, 4 år gamle. Har et stort rom (55 kvm) med moderat skråtak og åpen trappeløsning, og høyttalerne trives åpenbart i dette volumet. Dybden og perspektivet i lyden er svært slående, og det uten at jeg har gjort mye for å plassere de, ut over å gi de en meter fra bakvegg. Lyden er heller ikke veldig åpenbart avhengig av noe sweet spot.

    Meget avbalansert og homogent/integrert lydbilde, ikke superanalytisk men det var heller ikke det jeg var ute etter. Homogenitet, musikalitet og perspektiv er viktigst for meg. Og at de spiller bra i rommet. Ellers fremstår de som en meget forsterkervennlig last, og spiller utmerket (og meget høyt om nødvendig) på stueforsterkeren, en Hegel 200. Særdeles fornøyd.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn