Sonus faber Club International (HFS-underavdelingen)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Jeg sitter her og lar meg forbløffe. Spiller Knopflers "The Ragpicker's dream" og det lyder helt utrolig. Et bassfundament man ikke skulle tro var mulig fra slike små høyttalere. Ikke bare er det dypt, men det er distinkt så man hører faktisk hva som spilles, det er ikke bare "bass", men ekte bassinstrumenter.

    Mellomtonen er bløt og høyoppløst. I mine ører er også diskanten myk og fin, sånn som den skal være. Her er det ikke mye skarphet gitt. Nå er mine ører gamle, og jeg tror ikke jeg hører så veldig mye over 12 kHz, så andre opplever dem kanskje anderledes.
    Det eneste jeg savner fra mine Quad 2905 er soundstage - lyden er romlig og man hører ikke høyttalerne, men plasseringen i rommet er ikke på nivå med Quadene. Det kan kanskje fikses med litt mer fokus på høyttalerplasseringen. Så langt har jeg bare satt dem opp for å få lyd i dem:

    IMG_0021.jpg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    For de som reagerer på at de står så åpent for sol og dermed avfarging - det er UV- og varme-filter i vinduene, så det skal være minimalt med fargepåvirkning av solstråler og varme.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.468
    Antall liker
    31.824
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Jeg sitter her og lar meg forbløffe. Spiller Knopflers "The Ragpicker's dream" og det lyder helt utrolig. Et bassfundament man ikke skulle tro var mulig fra slike små høyttalere. Ikke bare er det dypt, men det er distinkt så man hører faktisk hva som spilles, det er ikke bare "bass", men ekte bassinstrumenter.

    Mellomtonen er bløt og høyoppløst. I mine ører er også diskanten myk og fin, sånn som den skal være. Her er det ikke mye skarphet gitt. Nå er mine ører gamle, og jeg tror ikke jeg hører så veldig mye over 12 kHz, så andre opplever dem kanskje anderledes.
    Det eneste jeg savner fra mine Quad 2905 er soundstage - lyden er romlig og man hører ikke høyttalerne, men plasseringen i rommet er ikke på nivå med Quadene. Det kan kanskje fikses med litt mer fokus på høyttalerplasseringen. Så langt har jeg bare satt dem opp for å få lyd i dem:

    Vis vedlegget 284975
    Se der, flotte er de otare;)
    Er så enig om din opplevelse av bassen her, fundament til tusen, men som du sier, her er det tonale i bassen på plass og detaljer kan lett høres!
    Mellomtonen hos meg oppleves som tydelig, oppløst detaljert, slipper ut av høytalerne og med en fin kantløs varme.
    Diskanten er super oppløst og detaljert, krystallklar men ikke skarp, behager å høres på i laaange tider;)
    Lyden kommer fra et og samme punkt og delefrekvenser etc finnes ikke.
    Hos meg er dette det beste paret som har vært i hus, og jeg tror du vil komme langt på vei med soundstage - lyden også, jobb med passering iht til lytteposisjon og vegger.

    Umiddelbart ser det ut som de står noe "tettere" hos deg, men vet ikke avstand fra lytteposisjonen din da;)
    Jeg sitter litt tett på alt, ca 2.15 mellom høytalerne (diskant-diskant) og samme fra diskant til mine ører, her spiller de både rundt meg og tar meg med inn i lydbildet. Kan lett plassere det meste på scenen også!
    Lykke til med videre jobbing:) (likte ikke dine store vindusflater, men men...)

    gismo
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    De står for tett og skal flyttes. Avstand nå er bare 2 m, de ender nok på ca 3m. Vindusflatene er det ikke noe å gjøre med - vi prioriterer utsikt fremfor lyd, men det skal dempes etter hvert. Avstand til lytteposisjon vil vel bli ca 3,5 m etter hvert.
     

    Slam Dancer

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2014
    Innlegg
    579
    Antall liker
    371
    Sted
    Porsgrunn
    Hei.
    Har lest utrolig mye på denne tråden, og her er det utrolig mye flott som blir postet.
    Jeg vurderer nå å skaffe meg noen Sonus høyttalere, dog ikke i den prisklassen mesteparten her ligger på - selvom det hadde vært hyggelig å fått inn i stuen.
    Er det noen som har erfaring med Sonus Faber Venere 2.5?
    Skal brukes til film og musikk - motoren som er tenkt er en Nad C390DD2.

    Et sted må en jo starte, så dette må vel være plassen å få litt hjelp og tips på?!
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.468
    Antall liker
    31.824
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Ellers er det jo alltid noe å strekke seg etter på stativfronten åsså:rolleyes::cool:

    Vis vedlegget 286776

    gismo
    Er dette noe som er til salgs?
    Finner ikke noe på hjemmesiden. Regner med at det er nyversjon av Extrema...

    A.J.
    Det er det A.J.
    ....men de skal vist produseres i et begrenset antall, så om er å få tak i vet jeg ikke og prisen tørr jeg ikke tenke på:cool:

    Får holde med denne diskanten så lenge.....

    gismo
     

    Vedlegg

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    De akter å lage en nedstrippet versjon av denne jubileumsmodellen til kanskje under 6 siffret etter det jeg forstår.
     

    dundun

    Medlem
    Ble medlem
    17.09.2004
    Innlegg
    21
    Antall liker
    12
    Torget vurderinger
    2
    Moro at det er interesse for Ex3ma, det var også hensikten til produsenten; å lage en showstopper, ikke en vanlig serieproduksjon.

    Jubileumsmodellen Ex3ma er, som de fleste Sonus-venner vet, en slags "homage" til klassikeren Extrema fra tidlig 90-tall. Den ble laget til Sonus Faber sitt 30-års jubileum, kun produsert i 30 par, og prisen til distributører var 30.000 Euro for paret. Alle er solgt, produksjonen er ferdig.For å "bevise" at de aldri skal lage flere enn 30 par valgte de å gjøre et nummer ut av å knuse støpeformen til carbonskallet som danner skjelettet i kassekonstruksjonen. Det kan sees her:

    https://www.youtube.com/watch?v=953qRXnafJ4

    Høyttaleren er sånn sett ikke for salg, da 30 par ble revet vekk kjapt.

    PS: "lille" Norge klarte å få tak i ett par: det finnes altså 1 sett i Norge :)


    mvh Audun (som for ordens skyld vil nevne at jeg jobber for importøren Mono A/S)
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Ja,
    det er vel noen som tror at de høyttalerne kommer til å bli fryktelig mye verdt om 40 år....:)
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.468
    Antall liker
    31.824
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Moro at det er interesse for Ex3ma, det var også hensikten til produsenten; å lage en showstopper, ikke en vanlig serieproduksjon.

    Jubileumsmodellen Ex3ma er, som de fleste Sonus-venner vet, en slags "homage" til klassikeren Extrema fra tidlig 90-tall. Den ble laget til Sonus Faber sitt 30-års jubileum, kun produsert i 30 par, og prisen til distributører var 30.000 Euro for paret. Alle er solgt, produksjonen er ferdig.For å "bevise" at de aldri skal lage flere enn 30 par valgte de å gjøre et nummer ut av å knuse støpeformen til carbonskallet som danner skjelettet i kassekonstruksjonen. Det kan sees her:

    https://www.youtube.com/watch?v=953qRXnafJ4

    Høyttaleren er sånn sett ikke for salg, da 30 par ble revet vekk kjapt.

    PS: "lille" Norge klarte å få tak i ett par: det finnes altså 1 sett i Norge :)


    mvh Audun (som for ordens skyld vil nevne at jeg jobber for importøren Mono A/S)
    Hvor ble dette paret "gjemt bort" da montru:cool:
    Noen rykter:rolleyes:

    gismo
     

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    552
    Antall liker
    284
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Massivt! Leste ikke alt i tråden, men hva i all verden skal drive disse mastodontene?
     

    Spissoy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.01.2009
    Innlegg
    2.019
    Antall liker
    4.082
    Sted
    Fitjar
    Torget vurderinger
    14
    Oy! Har selv sett dette paret "The Sonus Faber" live hos HiFi-stället og det var ett mektig syn! De er virkelig flotte!
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Oy! Har selv sett dette paret "The Sonus Faber" live hos HiFi-stället og det var ett mektig syn! De er virkelig flotte!
    Du har ikke hørt dem også?

    Stereofil hadde jo et par Aida i det "nye" lytterommet. Problemet der var at rommet var litt lite for høyttalerne, så det ble lett litt for voldsomt med normal posisjonering. De valgte derfor å vinkle dem mindre enn vanlig så man slapp å få lyden rett i fleisen. Vil tro at også Fenice trenger et digert rom.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Da ble dette innlegget totalt redigert pga impuls.. :)

    Akurat bestilt meg Sonus Faber Vener 1.5 med stativer.. så om ca 14dager er de hentet og i hus.. :) skal bli morro å prøve de!

    Men da kan jeg spørre pent om noen har forslag til Subwoofer som kan passe disse.. budsjett på ca 7000kr. om noen har forslag som også gjør at 2stk blir mulige å kjøpe til den prisen så er det bare et pluss.. :)
     
    Sist redigert:

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.245
    Antall liker
    5.602
    Torget vurderinger
    14
    Tror jeg kunne greie å vende meg til den nye Ex3ma også.
    Masse intresant stoff (som jeg ikke har fått lest enda) på hjemmesidene deres, og fantastisk flotte bilder.
    Extrema
    Ett av bildene stusser jeg på.
    Det ser ut som det er hull i bunnen av kassa rett bak frontbaffelen.
    Er det noen som har fått med seg hvordan dette fungerer?
    Bak har de jo "Bass brake" (den justerbare passeive membranen) i tillegg.


    ex32.jpg


    ex31.jpg

    GunnarS
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Heeeerlig!

    Doug Schneider;
    'Tomorrow: I'll describe how the Ex3ma speakers sounded in Sonus Faber's listening room -- a world's first listen to what's destined to become another classic in Sonus Faber's line'
    - Ser ikke ut som dette er fulgt opp, dessverre.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Melder meg med dette inn i SFCI (HFS) ;)

    Har fått tak i et par Concertino, tenkt brukt i vinyl/øverommet.
    Nå får de prøvd seg i stua, som med åpen kjøkkenkrok og gangrom, er på ca 55m2. Med hjelp av 8 stk 10" i lukket kabinett og aktiv deling, låter dette ikke så verst av disse småtassene. Selvfølgelig en litt annen signatur enn Imagic 2.0.

    SF Concertino 1.jpg


    Har så smått begynt å drømme om den ultimate SF, for meg - Guarnieri Memento. Har gjort det i flere år, om jeg tenker meg om...
    Hva må en ut med for et strøkent eksemplar, med orginale stands?
     
    Sist redigert:

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Har leste en del på nett i dag og kjenner på meg at jeg kunnet tatt til takke med et par Guarnieri Homage også.....
    Madammen fikk litt frysninger av disse Darth Vader høyttalerne....hun vil helst ha Imagicene stående fremme. Må jo ha noe i stua, om jeg flytter inn i hennes hus. og det blir IKKE Imagicene. Får et 40m2 rom til egen disp. i kjelleren til dem og hovedoppsett.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.468
    Antall liker
    31.824
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Melder meg med dette inn i SFCI (HFS) ;)

    Har fått tak i et par Concertino, tenkt brukt i vinyl/øverommet.
    Nå får de prøvd seg i stua, som med åpen kjøkkenkrok og gangrom, er på ca 55m2. Med hjelp av 8 stk 10" i lukket kabinett og aktiv deling, låter dette ikke så verst av disse småtassene. Selvfølgelig en litt annen signatur enn Imagic 2.0.

    Vis vedlegget 288427

    Har så smått begynt å drømme om den ultimate SF, for meg - Guarnieri Memento. Har gjort det i flere år, om jeg tenker meg om...
    Hva må en ut med for et strøkent eksemplar, med orginale stands?
    Disse vil du nok ikke/aldri angre på om du jobber litt for å få fatt i en par sånne;);)

    gismo
     

    olebrum

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.12.2006
    Innlegg
    139
    Antall liker
    85
    Sted
    Kristiansund
    Da ble dette innlegget totalt redigert pga impuls.. :)

    Akurat bestilt meg Sonus Faber Vener 1.5 med stativer.. så om ca 14dager er de hentet og i hus.. :) skal bli morro å prøve de!

    Men da kan jeg spørre pent om noen har forslag til Subwoofer som kan passe disse.. budsjett på ca 7000kr. om noen har forslag som også gjør at 2stk blir mulige å kjøpe til den prisen så er det bare et pluss.. :)
    Hadde kikka på REL T5 om jeg var deg, har denne til mine Venere 3.0. Gratulere med nye høyttalere.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.965
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Da ble dette innlegget totalt redigert pga impuls.. :)

    Akurat bestilt meg Sonus Faber Vener 1.5 med stativer.. så om ca 14dager er de hentet og i hus.. :) skal bli morro å prøve de!

    Men da kan jeg spørre pent om noen har forslag til Subwoofer som kan passe disse.. budsjett på ca 7000kr. om noen har forslag som også gjør at 2stk blir mulige å kjøpe til den prisen så er det bare et pluss.. :)
    Hadde kikka på REL T5 om jeg var deg, har denne til mine Venere 3.0. Gratulere med nye høyttalere.
    Hei, takk for tips.

    REL ble vurdert ja. T7 ble også anbefalt av noen amerikanske firmaer som selger sonus pakker.
    men pga pris så falt denne litt bort pga pris og ønske om 2 suber for og få stereo oppsett.

    Valget falt på 2stk SVS sb-1000, disse har fått greier skusmål for å være bra på musikk.. så blir spenende og prøve :)
     

    Fjernkontrollen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Noen som har hørt disse, ser at det er par til salgs på Ebay, de har litt spesielt utseende men jeg liker det.

     

    AJ_82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    420
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    6
    Noen med erfaring fra Guarneri Evolution her? Gjerne sammenlignet med Memento (som jeg har hørt selv). Hører gjerne om forskjellene på Evolution og nye Olympica serien også :)

    A.J.
     
    Sist redigert:

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.731
    Torget vurderinger
    4
    Hva er de vanskapningene der ?
    Jeg håper virkelig ikke de hører hjemme her.
    Pliiiis ikke si det er nyskapninger fra nye SF !!!
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.267
    Sted
    Oslo
    Hva er de vanskapningene der ?
    Jeg håper virkelig ikke de hører hjemme her.
    Pliiiis ikke si det er nyskapninger fra nye SF !!!
    Synes faktisk de er vakre. Men har jo kun det ene fotoet å basere meg på:cool:.


    mvh
     

    Fjernkontrollen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Hva er de vanskapningene der ?
    Jeg håper virkelig ikke de hører hjemme her.
    Pliiiis ikke si det er nyskapninger fra nye SF !!!
    Det var ikke Sonus Faber høyttalere, takk og lov for deg.

    De kom opp da jeg søkte på Sonus Faber navnet på Ebay, trodde faktisk det var en veldig gammel versjon av SF.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn