Sonus faber Club International (HFS-underavdelingen)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.600
    Antall liker
    32.371
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Venere stativer.

    Hei dere sonus faber folk! Har nettopp gjort ett blindkjøp av "Venere-stativene". Halv pris på ryddesalg var etter min mening ett godt kjøp. Er dette ett ålreit stativ eller har jeg kjøpt katta i sekken? Høyttalerne jeg skal bruke dem på er Pandion 2(ikke meningen å banne i kirken altså). Størrelsesmessig burde stativene passe, da P..... Er noe ala stativmodellene til Venere, eller hva? Krysser fingrene for at dem er bedre og penere enn endel av stativene som er ute på markedet. Dette blir uansett mitt første SF-produkt og hvorfor ikke starte med stativene;D
    Har disse stativene selv på mine Venere, jeg syns dem er flotte og gode, design-messig mye flottere enn mye annet;)
    Utfordringer er jo at Venere ht blir skrudd fast i stativene som har hull for disse skruene og Venere ht har tilsvarende.
    Footprinten på topp-platen er ikke så stor så om de ikke skrus fast kan stabiliteten bli noe dårlig. De er heller ikke helt vannrette (i vater) da de heller en aning i bakkant som jo er hele prinsippet til SF.

    c876c336-23d6-4f76-b435-661bb0cc1fe3.jpg


    gismo
     

    reand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    295
    Antall liker
    249
    Torget vurderinger
    2
    Hei dere sonus faber folk! Har nettopp gjort ett blindkjøp av "Venere-stativene". Halv pris på ryddesalg var etter min mening ett godt kjøp. Er dette ett ålreit stativ eller har jeg kjøpt katta i sekken? Høyttalerne jeg skal bruke dem på er Pandion 2(ikke meningen å banne i kirken altså). Størrelsesmessig burde stativene passe, da P..... Er noe ala stativmodellene til Venere, eller hva? Krysser fingrene for at dem er bedre og penere enn endel av stativene som er ute på markedet. Dette blir uansett mitt første SF-produkt og hvorfor ikke starte med stativene;D
    Har disse stativene selv på mine Venere, jeg syns dem er flotte og gode, design-messig mye flottere enn mye annet;)
    Utfordringer er jo at Venere ht blir skrudd fast i stativene som har hull for disse skruene og Venere ht har tilsvarende.
    Footprinten på topp-platen er ikke så stor så om de ikke skrus fast kan stabiliteten bli noe dårlig. De er heller ikke helt vannrette (i vater) da de heller en aning i bakkant som jo er hele prinsippet til SF.

    Vis vedlegget 312479

    gismo
    Jeg har lest om skruefestene, ja. Pga småtasser i huset kommer jeg til å bruke ett klebemateriale for å feste Ht. OHC selger ett 3M-produkt som jeg bruker idag. Hvis jeg ikke er komfortabel med dette og topplaten er veldig liten kommer jeg til å bruke en annen topplate (som gammel sleggemekaniker:)). Jeg tør ikke fortelle hva jeg har nede mot gulvet for å gi ett lavt tyngdepunkt, men mulig jeg legger ut ett bilde hvis sluttproduktet blir greit utseendemessig. Synd ikke alle stativhøyttalere har gjengede hull i bunnen. Så kunne kundene valgt om de ville brukt dem til skruer eller spikes...
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.600
    Antall liker
    32.371
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    NEW....

    Enig med du soa, dette her var slække og trad greier gjeldende utseende og design fra dette holdet...:p
    Var da voldsomt fokus på fargekartet og sikkert da på interiørdesign:rolleyes: Kino greier dette ser jeg.
    Her må de nok skåre sterkt på lyd om disse skal nå frem i mitt hjem..:cool:

    Chameleon_collection.jpg


    Chameleon side panels.jpg



    gismo
     
    Sist redigert:

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Neppe bedre enn prisen tilsier. Klar tale fra en som overhode ikke har hørt disse greiene, og heller ikke har noen ambisjoner om å gjøre det.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Dette likte jeg mye bedre. Har gleden av å høre Amati Futura hver dag - eller i alle fall nesten hver dag. Kjørte dem en stund sammen med Devialet. Dette skulle jo være så bra ifølge kritikerne. Har imidlertid gått tilbake til et mer tradisjonelt oppsett.
     

    pierre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    109
    Antall liker
    67
    Så er jeg tilbage på Sonus Faber vognen igen.

    Har lige bestilt et sæt Guarneri Evolution i rød :D
     

    Arilha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2008
    Innlegg
    743
    Antall liker
    2.209
    Torget vurderinger
    5
    Concerto Home fra 1991.

    Concerto Home fra 1991.

    Har et par Concerto Home i valnøtt kjøpt nye av meg i desember 1991. Har manual, kvittering, original embalasje men uten originale stativ ( bruker noen fra Empire selv, 60 cm., sandfylte og svintunge).
    Har vært veldig fornøyd med dem i alle år men har nå lyst å prøve noe nytt.
    Har de noen verdi, eller bør jeg bare pakke dem ned og sette dem på "lager".
    I tilfelle jeg skulle sette dem for salg her på sentralen, hva ville være en passe pris?
     
    Sist redigert:

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Concerto Home fra 1991.

    Har et par Concerto Home i valnøtt kjøpt nye av meg i desember 1991. Har manual, kvittering, original embalasje men uten originale stativ ( bruker noen fra Empire selv, 60 cm., sandfylte og svintunge).
    Har vært veldig fornøyd med dem i alle år men har nå lyst å prøve noe nytt.
    Har de noen verdi, eller bør jeg bare pakke dem ned og sette dem på "lager".
    I tilfelle jeg skulle sette dem for salg her på sentralen, hva ville være en passe pris?
    Ikke lett å si. Det enkleste er vel å la folk komme med bud og se hva du får inn.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Er det noen her som har brukermanual på pdf el. til Cremona M?

    På forhånd takk.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Er det noen her som har brukermanual på pdf el. til Cremona M?

    På forhånd takk.
    Kommer litt an på hva du er ute etter.
    Manualen er flerdelt, i hvert fall på mine nylig solgte Cremona uten M (den beste versjonen forresten :cool: ).
    I tillegg var det noen ark med frekvensrespons/ grafer.
    Og så var det en generell del med høyttalerplassering og generelt om SF.

    Her er selve dataene: http://www.drhifi.net.au/Used Equipment/Sonus Faber/Sonus Faber Cremona M - 2/CREMONA_M.pdf

    Skjønner ikke hvorfor SF ikke kan ha arkivsider. Feks Accuphase er gode på dette.
    De hadde det tidligere, det samme hadde Wadia. Men etter Fine Sounds tok over har det forsvunnet, utrolig irriterende.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SRM

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Da var de solgt, mine kjære Cremona. Etter åtte års samboerskap får de en ny eier.
    Høyttalerne har kommet frem uten skader til ny eier og han melder at han er meget fornøyd, det er godt å høre. En handel er ikke bra før begge parter er fornøyd og varen oppleves av kjøper som selger har beskrevet den.

    IMG_1814.jpg
    IMG_1818.jpg
    IMG_1825.jpg
    IMG_1801.jpg
    IMG_1800.jpg
    IMG_1827.jpg
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Er det noen her som har brukermanual på pdf el. til Cremona M?

    På forhånd takk.
    Kommer litt an på hva du er ute etter.
    Manualen er flerdelt, i hvert fall på mine nylig solgte Cremona uten M (den beste versjonen forresten :cool: ).
    I tillegg var det noen ark med frekvensrespons/ grafer.
    Og så var det en generell del med høyttalerplassering og generelt om SF.

    Her er selve dataene: http://www.drhifi.net.au/Used Equipment/Sonus Faber/Sonus Faber Cremona M - 2/CREMONA_M.pdf

    Skjønner ikke hvorfor SF ikke kan ha arkivsider. Feks Accuphase er gode på dette.
    De hadde det tidligere, det samme hadde Wadia. Men etter Fine Sounds tok over har det forsvunnet, utrolig irriterende.
    http://www.sumikoaudio.net/ContentsFiles\Owners_manual(3).pdf
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Til Holmium: Neste sekvens bør jo være fra ny eier som pakker ut!
    Burde vært, men han er ikke medlem. Han har dog bekjente her.
    Kjøper er i hvert fall en veldig hyggelig kar og handelen var seriøs og veldig ryddig.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Til Holmium: Neste sekvens bør jo være fra ny eier som pakker ut!
    Burde vært, men han er ikke medlem. Han har dog bekjente her.
    Kjøper er i hvert fall en veldig hyggelig kar og handelen var seriøs og veldig ryddig.
    Se og få ham meldt inn straks!
    Han blir tatt godt imot, kan du si.
    PS Kanskje vi burde begynne med vervepremier her på sentralen???:)
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Er det noen her som har brukermanual på pdf el. til Cremona M?

    På forhånd takk.
    Kommer litt an på hva du er ute etter.
    Manualen er flerdelt, i hvert fall på mine nylig solgte Cremona uten M (den beste versjonen forresten :cool: ).
    I tillegg var det noen ark med frekvensrespons/ grafer.
    Og så var det en generell del med høyttalerplassering og generelt om SF.

    Her er selve dataene: http://www.drhifi.net.au/Used Equipment/Sonus Faber/Sonus Faber Cremona M - 2/CREMONA_M.pdf

    Skjønner ikke hvorfor SF ikke kan ha arkivsider. Feks Accuphase er gode på dette.
    De hadde det tidligere, det samme hadde Wadia. Men etter Fine Sounds tok over har det forsvunnet, utrolig irriterende.
    Synes også at de burde hatt arkivsider. De fleste, eller i hvert fall mange av de litt store har jo det. Sendte også en forespørsel til SF via websiden deres, men fikk ikke noe svar. Det synes jeg var dårlig.

    Ellers så ser jeg det er mye delte meninger om hvilken som er best.;) Jeg tror at M er best for meg. Nå er det lenge siden jeg hørte originalen, så det er nok ikke helt til å stole på.

    Manual ordnet seg det også, takket være et hjelpsomt medlem her på sentralen. Takk til han. :)
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Vil NAD M3 være en grei forsterker til Cremona M? I hvert fall som midlertidig løsning. Noen som tør mene noe om det?
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Vil NAD M3 være en grei forsterker til Cremona M? I hvert fall som midlertidig løsning. Noen som tør mene noe om det?
    Aner ikke.
    Men en Bladelius Thor tenker jeg vil fungere bra. Har ikke full kontroll på bruktprisene, men antar den blir noe dyrere enn NAD-en, om det er aktuelt.
    Midlertidig? Noe spennende på vei inn?
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Sendte også en forespørsel til SF via websiden deres, men fikk ikke noe svar. Det synes jeg var dårlig.
    Har blitt helt håpløst etter oppkjøpet.
    Har sendt både i forbindelse med McIntosh og Wadia, samme fyr som svarer. Og opplever ikke han helt har oversikt.
    Har vel også sendt til SF uten å få svar, kanskje det er feil med siden?
    Du kan jo prøve via McIntosh-siden og høre.

    Før oppkjøpet ga SF gode svar :)
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Vil NAD M3 være en grei forsterker til Cremona M? I hvert fall som midlertidig løsning. Noen som tør mene noe om det?
    Aner ikke.
    Men en Bladelius Thor tenker jeg vil fungere bra. Har ikke full kontroll på bruktprisene, men antar den blir noe dyrere enn NAD-en, om det er aktuelt.
    Midlertidig? Noe spennende på vei inn?
    NAD M3 har jo fått mye skryt, så frister å prøve siden den er på bruktmarkedet og jeg har et akutt behov nå! Bladelius Thor har jeg hatt før og forstår hva du mener når du sier den kan passe. Likevel ikke helt min type forsterker.

    Usher R1.5 er også et tilgjengelig alternativ for meg. Men da må jeg få tak i en pre også. Har bare en uten fjernstyring liggende, og det er jeg for lat til.

    Vil NAD M3 være en grei forsterker til Cremona M? I hvert fall som midlertidig løsning. Noen som tør mene noe om det?
    Midlertidig? Noe spennende på vei inn?
    Ja nå vil/må vi høre;)

    gismo
    Det er vel ikke helt på vei enda, men er nok noe annet som står litt høyere opp på ønskelista. Det får vi ta når det kommer, hvis det kommer. :D
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Nå vet jeg ikke hva du har i tankene vedrørende ønskelista di, men var selv på nippet til å gå for en ASR Emitter til Cremona.
    Simaudio Moon opplevde jeg også var meget bra med Cremona.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    NAD M3 virker å være en veldig oppegående forsterker. Cremona spiller overbevisende med M3, og det er vanskelig å ikke la seg begeistre. Likevel. Jeg har ikke noe erfaring med Cremona, så jeg vet ikke helt hva som bor i de. Mulig det er mye mer å hente.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Nå vet jeg ikke hva du har i tankene vedrørende ønskelista di, men var selv på nippet til å gå for en ASR Emitter til Cremona.
    Simaudio Moon opplevde jeg også var meget bra med Cremona.

    Hvilke høyttalere har du nå foresten?
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Fornøyd med valget? Er jo litt i samme gata som SF. Hørt Grand D, og de låt svært bra.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Fornøyd med valget? Er jo litt i samme gata som SF. Hørt Grand D, og de låt svært bra.
    Ja, er fornøyd.
    Er kanskje ikke de som er lengst fra Cremona, men allikevel ganske annerledes.
    Respons er nok mer korrekte i forhold til gitte HiFi-parametre og vil trolig imponere mer ved første lytt enn Cremona. Om de er bedre i lengden? Tja.....
    Cremona kan man lytte til i det uendelige uten å bli lei, så får man heller ofre litt andre ting.
    Meget gode høyttaler begge to, på hver sine måter. Etter åtte år med Cremona var tiden moden for å prøve noe nytt, så angrer ikke.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Hmm.. 5000kr ekstra for sort lakk?:rolleyes:

    Ellers er Olympica virkelig lekre høyttalere.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn