Sonus faber Club International (HFS-underavdelingen)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Hvilke højtaler og signal -kabler bruger i på jeres SF?

    Min første tanke var Yter, men da jeg skal bruge et længere signalkabel end de 1,5 meter han max laver, så er de dømt ude.
    Jeg bruker Yter både på signal og høyttalersiden.
    Ta kontakt med Vassago HIFI og spør om han kan ordne noen lengre. Jeg tror dette kan gå greit.
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    Kjører 2x4kvmm RKUB fra Clas til høyttalerne. På signalsiden har jeg noen røde og svarte fra Audioquest som matcher de røde lysene i de svarte ML-boksene.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Kjører 2x4kvmm RKUB fra Clas til høyttalerne. På signalsiden har jeg noen røde og svarte fra Audioquest som matcher de røde lysene i de svarte ML-boksene.
    Jeg ville nok lagt en del arbeid i kablingen med de høyttalerne du har. Men det er jo mulig du har truffet en god match....
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    Kjører 2x4kvmm RKUB fra Clas til høyttalerne. På signalsiden har jeg noen røde og svarte fra Audioquest som matcher de røde lysene i de svarte ML-boksene.
    Jeg ville nok lagt en del arbeid i kablingen med de høyttalerne du har. Men det er jo mulig du har truffet en god match....
    Har lagt ned såpass arbeid i kablene at de når fram til terminalene :)
     

    pierre

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Innlegg
    109
    Antall liker
    67
    Hvilke højtaler og signal -kabler bruger i på jeres SF?

    Min første tanke var Yter, men da jeg skal bruge et længere signalkabel end de 1,5 meter han max laver, så er de dømt ude.
    Jeg bruker Yter både på signal og høyttalersiden.
    Ta kontakt med Vassago HIFI og spør om han kan ordne noen lengre. Jeg tror dette kan gå greit.
    Yter laver kun deres rca på max 1,5m - Desværre!
     

    OhYeah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Innlegg
    487
    Antall liker
    399
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Skal ikke starte noen kabeldiskusjon på denne tråden, men jeg bruker Cardas Golden Cross (prismessig og lydmessig omtrent på nivå med nåværende Cardas Golden Reference). Kabel som bl.a. passer meget godt til Sonus Faber. Cardasen var merkbart bedre på Sonus Faber enn min forrige ht kabel (Chord Signature). Har brukt Cardasen på SF Minima Amator, Cremona M, Cremona Auditor og nå Guarneri Memento.
    OhHYeah
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Kjører 2x4kvmm RKUB fra Clas til høyttalerne. På signalsiden har jeg noen røde og svarte fra Audioquest som matcher de røde lysene i de svarte ML-boksene.
    Jeg ville nok lagt en del arbeid i kablingen med de høyttalerne du har. Men det er jo mulig du har truffet en god match....
    Har lagt ned såpass arbeid i kablene at de når fram til terminalene :)
    Det høres jo veldig bra ut. :) Mitt hovedpoeng var egentlig at du har veldig velklingende høyttalere, og at de fortjener det beste av kabling. Men hva som er beste kabling, er jo en smakssak. Jeg må si at jeg smiler litt i barten (har ikke skjegg) når jeg ser hva slags kabler folk anbefaler til ulikt utstyr. Det er liksom bare å slenge ut noe man tilfeldigvis har eller har hørt om.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Og noen ler godt når man tror at kabling er en eksotisk heksekunst, gjerne dyr sådan :)
    .Marcus har nok en meget fornuftig tilnærming til saken.

    @.Marcus: hvordan fungerer ML med SF?
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    Det høres jo veldig bra ut. :) Mitt hovedpoeng var egentlig at du har veldig velklingende høyttalere, og at de fortjener det beste av kabling. Men hva som er beste kabling, er jo en smakssak. Jeg må si at jeg smiler litt i barten (har ikke skjegg) når jeg ser hva slags kabler folk anbefaler til ulikt utstyr. Det er liksom bare å slenge ut noe man tilfeldigvis har eller har hørt om.
    Jeg ønsker heller å bruke penger på musikk enn kabling, da jeg ikke opplever forskjell på hvilke lisser som er koblet til. Jeg hadde noen Viablue kabler eller noe slikt som kostet betydelig mer for meteren, men jeg hører nada forskjell med kabler fra Clas. De som opplever forskjell på kabler må for all del få lov til å kjøpe de "riktige" kablene, men enn så lenge holder det i massevis med Clasorama :)

    @.Marcus: hvordan fungerer ML med SF?
    Jeg synes det fungerer bra, absolutt. Både høyttalere og elektronikk er i stand til å levere svært raffinert lyd, med et overbevisende lydbilde.

    Effektforsterkeren har fått litt influensa for tiden, dog. Må få ordnet det snart. Er snakk om en slags spraking i den ene kanalen som ikke er relatert CD-prosessoren som er koblet til eller jording i støpselet. Nivået på sprakingen er lav, så det er ikke fare for at høyttalerne går dukken, men den står nå avkoblet som følge av dette. Kanskje noen har en idé om hva det kan være? Vanskelig å få diagnostisert hvor det kommer fra, jf. reparatør.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    For å runde av den spirende kabeldebatten;
    Det gjør du rett i, trenger selvfølgelig ikke den debatten i denne tråden.
    Det er dog selvfølgelig full anledning til å be om råd til kabling og foreslå kabling uten at det skal medføre annen følge enn at andre kan foreslå andre alternativer. Eller støtte opp om forslaget selvfølgelig.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.730
    Torget vurderinger
    4
    For å runde av den spirende kabeldebatten; noen som har fått disse i hus enda…?

    Vis vedlegget 232720

    Sf Olympica II
    Olympica er den fineste høyttalerserien fra SF siden Franco Serblin forlot selskapet.
    kanskje ikke tilfeldig at finishen ligner veldig på nettopp den siste høyttaleren fra mesterens hånd, Accordo?
     

    Anfield

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.09.2004
    Innlegg
    926
    Antall liker
    42
    I løpet av de siste par årene er det mye som tyder på at Sonus faber har funnet "tilbake" litt til seg selv. Olympica-serien er en av de aller vakreste høyttalere jeg har lagt mine øyne på, men dessverre har ikke ørene fått nytt noe enda. Doug Schneider i SoundStageHiFi har derimot fått lyttet til Olympica III og Venere 3.0 i Sonus faber sitt eget lytterom, og her er hans "dom":

    SoundStage! Hi-Fi | SoundStageHiFi.com | Listening to Sonus Faber’s Venere 3.0 and Olympica III -- and Some Naked Italians

    Ellers så finnes det jo noen flotte bilder i hans reportasje rundt fabrikksbesøket her også:

    SoundStage! Hi-Fi | SoundStageHiFi.com | Starting with Sonus Faber: The 2013 SoundStage! Network World Tour
     

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    552
    Antall liker
    284
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    C1 er solgt og gleden er stor. Olympica II er bestilt og jeg kan knapt vente. Hører det snakkes om uvanlig lang innspillingstid på disse, kan fort gå 300 timer visstnok, før de virkelig åpenbarer seg oppover i frekvensene.
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.468
    Antall liker
    31.822
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    C1 er solgt og gleden er stor. Olympica II er bestilt og jeg kan knapt vente. Hører det snakkes om uvanlig lang innspillingstid på disse, kan fort gå 300 timer visstnok, før de virkelig åpenbarer seg oppover i frekvensene.
    Gratulerer med et sett av markedets flotte høytalere:)
    Perler:D Her må vi få inntrykk etter hvert?

    gismo
     
    Sist redigert:

    Steinawarjar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.05.2011
    Innlegg
    62
    Antall liker
    0
    Sted
    Sør Trøndelag
    Hallo Sonus faber-fantaster. Jeg klarer ikke å bestemme meg mellom elipsa og olympica 3. Jeg har mulighet til å kjøpe elipsa til samme pris som en ny olympica 3, og da er elipsaen nærmest ubrukt. Jeg har drømt om elipsa i mange år og lurer på om drømmen overskygger evnen min til å ta et fornuftig valg... Hjelp!
     

    Elo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.04.2010
    Innlegg
    842
    Antall liker
    224
    Sted
    Buskerud
    Torget vurderinger
    2
    Nå har jeg bare hørt Olympica, men har du plass til Elipsa så tror jeg vet hva jeg ville gjort..
     

    OhYeah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Innlegg
    487
    Antall liker
    399
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Kan du si noe om hvordan forskjellen er ?

    Du nevnte vel noe om mindre toe in ?

    Sitter du lengre enna ?
    Jeg har justert tilt på stativene til min Auditorer siden jeg sitter noe lavt i en Eames Lounge Chaire. Det er vel ikke mulig på Memento ?
    Avstand sidevegger og bakvegg omtrent samme som Mementoene. Hadde kanskje Cremona Auditorene ca. 5 cm lenger fra bakvegg ( ca 120 cm fra front av høyttaler). Cremona Auditorene fikk jeg best resultat ved å toe de inn så de krysset like foran lytteposisjon (ca 50 cm?).

    Jeg sitter også ganske lavt i min Montis lyttestol og tiltet Cremona Auditorene så mye fremover som mulig med de originale spikesene. Det gjorde mye for lydbildet. (Var redd det skulle bli et problem med de høye Mementoene som ikke kunne justeres/tiltes, men det fungerer overraskende bra.

    OBS OBS! Tips. Jeg byttet ut de originale spikesene på Cremona Auditorene med Black Magic coner fra PM Audio og kan bare anbefale dette på det varmeste. Spesielt når det ble spilt litt høyt var forskjellen med og uten BM conene som natt og dag! Cremona Auditorene spilte bare så utrolig bra med disse conene at jeg noen ganger tar meg i å tenke tilbake på lyden fra disse……og lurer på om de over dobbelt så dyre Mementoene er/var verd prisforskjellen ;))

    EN ting er sikkert og det er at Cremona Auditor må være noe av det beste som finnes på bruktmarkedet hva gjelder mye god lyd for relativt lite penger :)

    OhYeah
    Har nå hatt mine Mementoer i hovedoppsettet siden overgangen august/sept. 2013 og siden de var tilnærmet ubrukte da jeg kjøpte dem, så er det først nå (les: ferdig innspilte) jeg virkelig har oppdaget hva som bor i disse kreasjonene.

    Som jeg tidligere har skrevet så var jeg litt i tvil om Mementoene var så veldig mye bedre enn mine originale Cremona Auditor. Måtte teste dette i forrige uke og koplet Cremona Auditorene opp på nytt i hovedanlegget. Cremonaene spiller helt klart meget bra, men Mementoene er i en helt annen liga! Mementoene danker ut Cremonaene på alle parametre!

    Har brukt MYE tid på plassering av mine Mementoer og føler først nå at jeg har truffet rimelig bra. Skal komme tilbake med aktuelle mål i tilfelle andre kunne være litt interessert :)
     

    OhYeah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Innlegg
    487
    Antall liker
    399
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Har prøvd meg litt frem med diverse underlag og forsøkt forskjellige tiltinger av Mementoene, men endte opp med kun å ha en tynn teakplate under dem.

    Leste tidligere i tråden at noen løftet mementoene i bakkant, men dette tipset medførte merkbart dårligere oppløsning i toppen i mitt rom.

    Prøvde sågar også Black magic coner fra PM Audio under "steinhella". Har på alle mine tidligere høyttalere hatt meget god effekt med disse conene, men på Mementoene ble det ingen suksess. De forsvant ut dagen etter.

    Her kommer aktuelle mål:

    Rom: 415 cm X 510 cm. Høyttalerene står på kortvegg. Skråtak på begge kortvegger.

    Avstand topp/front høyttalerbaffel til bakvegg: 127 cm

    Avstand høyttaler til sidevegg: 73 cm

    Avstand mellom høyttalere (diskant til diskant): 252 cm

    Avstand øre til diskant: 295 cm

    Avstand øre til bakvegg: 125 cm

    Toe in: krysning like bak lytteposisjon (har prøvd uttalige andre varianter, men kommer hele tiden tilbake til denne vinkel som den beste).

    OhYeah :)
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.730
    Torget vurderinger
    4
    Absolutt veldig interessant, OhYeah!

    Et par andre dimensjoner som vil bidra til helhetsbildet; lyttehøyde og takhøyde.
    Mitt rom er marginalt større og jeg har Auditor'ene en smule lenger inn i rommet.

    (Antar Auditor'ene så uvant puslete ut da de tok plassene til de høyreiste Guarneri'ene ?)
     

    Kenol

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2005
    Innlegg
    528
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    12
    Deilige kreasjoner OhYeah. Er selv veldig fornøyd, hva er greia med den tynne teakplata under marmoren? Hos meg er dem i hvert fall høye nok.
    Min erfaring er toe in like forran nesetippen det beste, gikk fra originale Cremona og klasseforskjellen var enorm. De er også glad i mye kvalitetsstrøm. :)
     

    OhYeah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Innlegg
    487
    Antall liker
    399
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Flere mål: Takhøyde: 230 cm ( jeg har lytteposisjon/sweetspot omtrent i overgangen til skråtaket - dvs. tilnærmet full takhøyde rett over.

    Har også en lav lyttestol. 102 cm fra ørene til gulvet.
    IMG_0576_2.jpg


    Den tynne teakplata er kun for å isolere enda mer mellom høyttaler og golv. Synes det ga en viss gevinst, men skal ikke påstå noe her ;-)
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Flotte bilder. ...
    Kanskje litt off record å spørre, men hva har du på spolebåndet? Hvordan synes du bånd låter sammenliknet med vinyl??
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.151
    Antall liker
    6.730
    Torget vurderinger
    4
    Flere mål: Takhøyde: 230 cm ( jeg har lytteposisjon/sweetspot omtrent i overgangen til skråtaket - dvs. tilnærmet full takhøyde rett over.

    Har også en lav lyttestol. 102 cm fra ørene til gulvet. Vis vedlegget 241065

    Den tynne teakplata er kun for å isolere enda mer mellom høyttaler og golv. Synes det ga en viss gevinst, men skal ikke påstå noe her ;-)

    Har 5 cm mer takhøyde, men sitter noen cm lavere uten at jeg tror det i seg selv betyr så voldsomt. Derimot sitter jeg ca. 60 cm nærmere, men som nevnt HT litt lengre inn i rommer og har kanskje 30-40 cm tilgjengelig bakover for sweetspot. Det jeg er mest redd for er at med en høyde på 123 cm. havner den omtrent midt mellom parkett og betong i taket. Bortsett fra det er redd den vil passe faretruende bra :eek:.

    PS. Fine linjer på Windy, men hvorfor får jeg sånne rare assosiasjoner til bakoverlente rånere i Volvo ? :cool:
     

    OhYeah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Innlegg
    487
    Antall liker
    399
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Loge er det råeste jeg har sett :)
    Takk :) Enig med deg:) Er utrolig glad i Montis Loge stolen....i mine øyne (ører) en tilnærmet perfekt lyttestol. Blir ryggen for høy så ødelegges lytteopplevelsen med bl.a. for mye bass......

    Til Grammofon: Vedr. Revox spolebåndspiller. Bruker den kun til å spille inn/spille av vinyl-godbiter .... klarer ikke å høre forskjell på original vinyl og bånd :) (bruker kun high speed og 2 spors) :)
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Loge er det råeste jeg har sett :)
    Takk :) Enig med deg:) Er utrolig glad i Montis Loge stolen....i mine øyne (ører) en tilnærmet perfekt lyttestol. Blir ryggen for høy så ødelegges lytteopplevelsen med bl.a. for mye bass......

    Til Grammofon: Vedr. Revox spolebåndspiller. Bruker den kun til å spille inn/spille av vinyl-godbiter .... klarer ikke å høre forskjell på original vinyl og bånd :) (bruker kun high speed og 2 spors) :)
    Takk for svar. Jeg har alltid hørt at ferdiginnspilte spolebånd er det som låter best, men jeg har til gode å få det testet ut i praksis. Jeg har en gammel 4 spors Tandberg fra 70- tallet, men den vil neppe yte båndene full rettferdighet. For øvrig har jeg i flere år kjørt en kombinasjon av SF og ASR (Basis Exclusive RIAA). Meget bra.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    PS
    Enig i at man må ha luft bak øra når man lytter. Høye ørelappstoler er fy! :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn