Sonus faber Club International (HFS-underavdelingen)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Lav nattspilling- og moderate volumer på dagtid- da er de våkne etter 2 uker konstant spilling. Guff på for mye for tidlig , og diskantene kan ryke-- egen bitter erfaring fra andre merker:cool:
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Hva mer enn Onkyo og SF står i anlegget ditt, Ole?
     

    olebrum

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.12.2006
    Innlegg
    139
    Antall liker
    85
    Sted
    Kristiansund
    Det skal stå en Parasound A21 der, men den er på rep. Kjører Squeezebox touch som henter musikk fra en Netgear NAS (Flac filer). Har en Panasonic DMP-BDT500 til Bluray/DVD. Getbox til tv'n og en Apple tv for Netflix/YouTube. 55" Sony TV.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Har du ikke glemt DACen? Parasound har, men Sonus elsker å matches med Rega, og Eddie1 sin MF M1 er en kremdac, den også. Spenstig kraftverk..husk et sett gode jumpers- Venere 3 er forsett med to terminalpar på hver side, sant?
     

    olebrum

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.12.2006
    Innlegg
    139
    Antall liker
    85
    Sted
    Kristiansund
    Onkyo'n har en 32bit burr brown DAC men hvor go den er vet jeg ikke. Har tenkt å vente på forforsterkeren til parasound P5. Den skal ha DAC og ha Home Teather inngang, da vil jeg få en god løsning på å integrere surround og hifi sammen. Høyttaler kabelen har Bi wiring i høttaler enden så da er vel jumpere overflødig?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Selvfølgelig har den det! Unnskyld.. og jumpers er overflødig hos deg, ja..
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.891
    Antall liker
    13.924
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Selv om de har glemt en av ingrediensene i Lakk&Lær så er de bra tøffe de nye modellene også! :)
    Men biwiring? Når startet de opp med det? Selv gode gamle Stradivari Homage har singlewiring.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Selv om de har glemt en av ingrediensene i Lakk&Lær så er de bra tøffe de nye modellene også! :)
    Men biwiring? Når startet de opp med det? Selv gode gamle Stradivari Homage har singlewiring.
    Både mine Electa Amator og Extrema (av den gamle skolen) har bi-wiring....
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.891
    Antall liker
    13.924
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Selv om de har glemt en av ingrediensene i Lakk&Lær så er de bra tøffe de nye modellene også! :)
    Men biwiring? Når startet de opp med det? Selv gode gamle Stradivari Homage har singlewiring.
    Både mine Electa Amator og Extrema (av den gamle skolen) har bi-wiring....
    Joda I stand corrected, men de var fra den tiden da du ikke fikk solgt høyttalere uten biwiring. Husker godt at det var noe av det første man spurte gutta om når de hadde fått seg nye høyttalere... :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    RoDa: Stradivari er ikke så gammel i Sonushierarkiet. Franco hadde enkelte modeller med biwireterminaler, såsom Minuetto, Guarneri Homage, Extrema og Electa- også Amator..Jeg er dog enig i at de klassiske Sonusene helst skal ha singlewire, førsteordens filter, lærtrekk og kabinett i enten massiv valnøtt eller laminert lønn..hehe
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.891
    Antall liker
    13.924
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Det er vel temmelig tett på prisene til utgåtte Cremona-serien?
    Liker disse nye, ser ut som de er på vei tilbake til godt gammelt SF-utseende.
    Svenskene kan være ville på priser, kommer sikkert an på importøren?
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.660
    Antall liker
    32.643
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Da er disse satt på prislistene, syns dette ikke var så gæli je...:cool:

    Sonus faber priser Olympica | Lyd & Bilde

    Lekker bisker i mine øyne i allefall;)

    gismo
    Ikke gæli i det hele tatt !
    Så at Olympica III kostet 104900,- i Sverige.
    Nesten så jeg lurer på om L & B har skrevet feil :)

    Sonus Faber Olympica III - Golvh�gtalare - Hitta l�gsta pris, test och specs
    Det var da nok i SEK syns jeg, snart bare flesk, tobakk og snus dem slår oss på jo:cool:

    gismo
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Da er disse satt på prislistene, syns dette ikke var så gæli je...:cool:

    Sonus faber priser Olympica | Lyd & Bilde

    Lekker bisker i mine øyne i allefall;)

    gismo
    Ikke gæli i det hele tatt !
    Så at Olympica III kostet 104900,- i Sverige.
    Nesten så jeg lurer på om L & B har skrevet feil :)

    Sonus Faber Olympica III - Golvh�gtalare - Hitta l�gsta pris, test och specs
    Det var da nok i SEK syns jeg, snart bare flesk, tobakk og snus dem slår oss på jo:cool:

    gismo
    Får se om Slatan endrer på det inntrykket. ... Men uansett har SF generelt vært ganske hyggelig priset i Norge.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Da er disse satt på prislistene, syns dette ikke var så gæli je...:cool:

    Sonus faber priser Olympica | Lyd & Bilde

    Lekker bisker i mine øyne i allefall;)

    gismo
    Ikke gæli i det hele tatt !
    Så at Olympica III kostet 104900,- i Sverige.
    Nesten så jeg lurer på om L & B har skrevet feil :)

    Sonus Faber Olympica III - Golvh�gtalare - Hitta l�gsta pris, test och specs
    104 tusen svenske er omtrent 93 tusen norske kr.....

    Hifi er generellt billigere i Norge enn både i Sverige og Danmark.
    Dette gjelder ikke bare Sonus Faber. Vet ikke helt hvorfor...

    Som eksempel kan jeg nevne en svenske som for et par uker siden prøvde å selge noen Transparent signalkabler på bruktbørsen for en høyere pris enn de kostet ny i Norge... ;)
    Jeg sendte ham en melding som gjorde han oppmerksom på dette. Ikke lenge etter forsvant annonsen....
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Søker om å bli venn her. Ufattelig at jeg ikke har kommet på å teste Sonus Faber før. Disse Liutoene er det som jeg jeg har likt best av alt jeg har hadt i hus. Utrolig hvor ekte klangen fra instrumenter høres ut. Liksom tettere på en gitar eller piano, varmen, fylden som ofte har vært litt fraværende før. Det er også litt rart at en så pass rimelig høyttaler klarer å tegne opp hvært enkelt instrument samtidig som helheten er der. Selv om disse ikke er i nærheten utsendemessig i forhold til de dyrere modellene, er dem veldig flotte også. Hadde tenkt på sorte, men ble rose wood siden det var kun det som var igjen hos importør. Det gjorde absolutt ingen ting. Disse ga meg en ekstra diminsjon i lydopplevelsen. Så det blir en god Hi Fi høst på gang.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Et par av mine godbiter fra Sonus Faber inne på mannehulen min.

    Bruker dette til tider og vekskler litt i mellom Sonus og Klipsch og rør.
    Minima Vintage og Musica kan til tider låte magisk på riktig type musikk. Akustisk og klassisk bl.a.

    DET var et bilde jeg likte! minima Vintage er på topp tre på min liste over høyttalere jeg har lyst på! Har en kompis med de originale minimaene og der er det virkelig godlyd. Akkustisk, vokal og klassisk er jo akkurat der jeg er musikalsk.

    Kan du si litt om hvordan du opplever disse høyttalerne både alene og sammen med Musicaen? og hvor fikk du tak i denne? Det gikk en brukt en i Sverige for en tid tilbake, disse er det vel ikke mange av...? Hvilke andre forsterkere har du prøvd sammen med disse høyttalerne? De er jo egentlig ganske så tungdrevne

    Edit: Leser på nytt og ser at du kjøpte Musica'en i Tyskland!
    :)
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Odd: Ikke mange Musica brukt, nei..de som har selger ikke..Men ganske riktig skal det være en i Sverige...Franco bygde denne for å bruke den i høyttalerutvikling. Han fant ikke gode nok forsterkere hos andre så..Minima Vintage og den der er klassisk Sonus i ny pakke, mer trenger du nok ikke vite..hehe..Jeg oppfatter Vintage som hakket mer åpne og livlige enn originalene:cool:
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Odd: Ikke mange Musica brukt, nei..de som har selger ikke..Men ganske riktig skal det være en i Sverige...Franco bygde denne for å bruke den i høyttalerutvikling. Han fant ikke gode nok forsterkere hos andre så..Minima Vintage og den der er klassisk Sonus i ny pakke, mer trenger du nok ikke vite..hehe..Jeg oppfatter Vintage som hakket mer åpne og livlige enn originalene:cool:
    Ok, så det ER forskjell på originalene og Vintage? Det var nytt for meg, jeg ser jo at det er noen små designforskjeller, bl.a rund kurv på bass/mellomtoneelementet på den nyeste. Men jeg trodde altså at de mer eller mindre er identiske, med samme delefilter og elementer som i originalene, dette pga at denne har blitt stående som et 'fullendt' design som har tålt tidens tann veldig bra. slik at når sonus faber tok opp produksjonen igjen så var det mer for å etterkomme et sug i markedet etter originalen, enn å måtte komme med en 'oppgradert' versjon.

    dog kan det jo være at sf har tilstrebet å få vintage'n så lik originalen som mulig, men at små forskjeller i delefilterkomponenter før og nå, samt ditto for elementene likeevel har gitt en litt annen lyd.

    Uansett så er disse, kombinert med en Musica, eller kanskje en italiensk rørforsterker? dream-team for sene lytteseanser med litt rødvin og Vivaldi....
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Mer eller mindre identiske, ja! Men med et par nøkkelforbedringer- bla på komponentkvalitet..og etter det jeg husker, er det Dynaudio som har laga rådiskanten i Vintage..Sett den gjerne opp med Regas toppsett, om du ikke får tak i Musica..
     
    Sist redigert:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Har lyst til å prøve rørforsterker, enten integrert eller en rørpre til mine Zap'er kl A effekttrinn. Det er noe med den flyten i mellomtonen gjennom rør jeg gjerne vil ha.

    Hva med en slik? Unison Research S6 Integrated – Reviews | TONEAudio MAGAZINE

    Eller: cary sli80

    Utvalget er jo svært variert etterhvert. Det er mulig at en rørpre gjør samme nytten sammen med kl A transistor da.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Om du vurderer rørpre til dine zap'er så husk at lcaudio produktene ble laget med veldig lav inngangsimpedans (2.3kohm) om jeg husker rett.

    Da må du finne en rørpre med lav utg. impedans for å få dette til å svinge skikkelig. Rørpreer med trafo på utgang passer glitrende men blir i noen tilfeller rimelig dyre.
    En tommelfingerregel sier 1:10 forhold mellom de.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Om du vurderer rørpre til dine zap'er så husk at lcaudio produktene ble laget med veldig lav inngangsimpedans (2.3kohm) om jeg husker rett.

    Da må du finne en rørpre med lav utg. impedans for å få dette til å svinge skikkelig. Rørpreer med trafo på utgang passer glitrende men blir i noen tilfeller rimelig dyre.
    En tommelfingerregel sier 1:10 forhold mellom de.
    Det tilsier jo en utgangsimpedans på forforsterkeren på maks 230 ohm. Har kikket litt i rundt og der er det ikke mye å velge i nei. Fant denne men blir kostbar antar jeg:
    http://www.purityaudiodesign.com/harmonyseries2.htm
    Den har 180 Ohm. ser ut til at denne er spesielt laget som en impedansbuffer eller hva man skal kalle det. Så har de utstyrt den med volum og inngangsvelgere for å øke bruksområdet. Men koster altså fire og et halvt tusen daler.

    Og så fant jeg denne med 150 OHm utgangsimpedans: http://allnicaudio.com/eng/products/view.htm?brandcode=0010030000000003

    Vi får se. Zap'ene er både stillegående og med fin lyd når de får kjørt seg i kl. A en times tid.
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Et tips: Audio Note pre med utgangstrafoer. Gjerne i kit form. Kommer fra tid til annen på brukten her. Glitrende saker, musikalske som rakkern og med utg. impedans på noen få ohm ;) Drev faktisk mine gamle Oris horn direkte med dem for testingens skyld ;)
     

    Fjernkontrollen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Nå må jeg nesten melde meg inn her jeg også, , har siklet på dette merket i lang tid og på fredag bestemte jeg meg for å slå til.

    Bilder kommer når jeg er ferdig med og pusse opp rommet de skal stå i.
     

    OhYeah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Innlegg
    487
    Antall liker
    399
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    En høyttaler jeg har siklet på lenge! Når man får mulighet til å kjøpe et ca. 6 - 7 år "gammelt" par som med unntak av noen få uker har lagt trygt nedpakket i originalemballasjen...ja da slår man til umiddelbart;)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    En av markedets råeste, uansett pris- elsker Memento, jeg. Og med den forsterkeren låter det langtfra verst. Gratulerer!
     

    OhYeah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Innlegg
    487
    Antall liker
    399
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Har nå hatt disse i hus i 5 dager og de imponerer allerede! Får litt følelsen av elektrostat...I tillegg imponerende bass (!)....men mest av alt: Klangen:)

    Har nettopp solgt mine gulvstående Cremona M, men skjønte med en gang at jeg ikke kom til å savne dem med disse i hus.

    Ser frem til mørke høstkvelder;)
     

    Vedlegg

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Endelig en som skjønner hva som virkelig betyr noe her...bra!!:cool: Det er nettopp det som er cluet med en velmatcha, rå monitor..du savner absolutt ikke noe som helst,
     
    Sist redigert:

    OhYeah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Innlegg
    487
    Antall liker
    399
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    IMG_0337.jpg


    Vedlegger et bilde tatt med mobiltlf. for å illustrere størrelsen på Mementoene sammen med Cremona Auditorene. Husker jeg ble overrasket selv første gang jeg så Guarneri Homeagen/Mementoen "live" :)

    PS. Cremona Auditoren er forresten også en fantastisk høyttaler og skal få lov å hvile frem til den får nye oppgaver her i heimen:)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har også et sånt lite gullpar i bruk..på søvnkontoret. Fantastisk gode fortsatt. PARA MINE BLIR HER!
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Interessant ! Jeg har også Auditor, og har lenge siklet på Guarneri. Synes riktignok at Hommage er den overlegent vakreste av alle de vakre ;-)

    Kan du si noe om hvordan du opplever forskjellen ? Jeg har vært noe skeptisk til høyden, (sitter forholdsvis nære, ca. 2-2,5meter).
    Hvordan er de plasseringsmessig ift. Auditor ?

    Tør man spørre hva du betalte for disse ?
     
    L

    lasse5214

    Gjest
    Nydelig høyttaler. Kunne tenkt meg å høre disse en gang.
    Hva gjør den store forskjellen i høyde med lydbilde og
    lytte høyden?
    Høyere stol eller er de vinklet?
    Mvh
    Lasse :)
     

    Fjernkontrollen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    En høyttaler jeg har siklet på lenge! Når man får mulighet til å kjøpe et ca. 6 - 7 år "gammelt" par som med unntak av noen få uker har lagt trygt nedpakket i originalemballasjen...ja da slår man til umiddelbart;)

    Gratulerer. utrolige vakre og jeg regner med at de låter helt fantastisk også.
     

    OhYeah

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Innlegg
    487
    Antall liker
    399
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    Interessant ! Jeg har også Auditor, og har lenge siklet på Guarneri. Synes riktignok at Hommage er den overlegent vakreste av alle de vakre ;-)

    Kan du si noe om hvordan du opplever forskjellen ? Jeg har vært noe skeptisk til høyden, (sitter forholdsvis nære, ca. 2-2,5meter).
    Hvordan er de plasseringsmessig ift. Auditor ?

    Tør man spørre hva du betalte for disse ?
    Smaken er som baken.......noen foretrekker mora mens jeg definitivt foretrekker dattera;)
    Jeg har kun vært på jakt etter Mementoen ;-)

    Har foreløpig ikke fått så mye tid til finlytting og Menemtoene skal vel ha en del timers bruk før de yter sitt beste. Forøvrig usikker på hvor mange timers innspillingstid som blir anbefalt.

    Var også litt skeptisk til høyden og tiltingen bakover, men det var ubegrunnet. Har prøvd normal sittehøyde og både 10 og 20 cm høyere, men jeg foretrekker normal sittehøyde. De er forløpig plassert på samme sted som Cremonaene. (120 cm fra bakvegg - avstand diskant til diskant 285 cm - lytteavstand fra diskant til øre 320 cm). Synes dette fungerer meget bra.

    På Cremona Auditor benyttet jeg toe-in med kryssing foran meg, mens på Mementoene har jeg kryssing like bak lytteposisjon.

    Foreløpig erfaring. Mer og bedre bass, mer kropp (høres spesielt på vokalen) og de klinger fantastisk :)

    Når det gjelder pris så var de ikke billige - de var som sagt tilnærmet ubrukte (kun testet i en svært kort periode) - men for å si det sånn så er de verd hver krone;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn