Endre Askeland skrev:Ja Ja, det er jo lov å leve i en drømmeverden ;D
mvh
Ikke meninga å tas livsgnisten fra deg, du bare sto laglig til etter din ytring. Ellers er det nok knapt noe ferdigvare som holder opp mot undertegnedes kreasjoner 8)
Mvh. RS
Endre Askeland skrev:Ja Ja, det er jo lov å leve i en drømmeverden ;D
mvh
R.Solhaug skrev:Endre Askeland skrev:Ja Ja, det er jo lov å leve i en drømmeverden ;D
mvh
Ikke meninga å tas livsgnisten fra deg, du bare sto laglig til etter din ytring. Ellers er det nok knapt noe ferdigvare som holder opp mot undertegnedes kreasjoner 8)
Mvh. RS
Endre Askeland skrev:He He, det går helt fint med meg ;D En ting skal du ha, du er en morsom kar ;D
mvh
R.Solhaug skrev:Hvordan vet du at det ikke er tilfelle?Endre Askeland skrev:Ja Ja, det er jo lov å leve i en drømmeverden ;D
mvh
Er det kun prislappen som bestemmer produktets kvaliteter?
Ser at det merket som er ditt øyensten kun har fått testet et produkt i Stereophile og da med et begredelig resultat og bildene av innmat som har blitt vist på nett har sett ut som sub 2000 kroner produkter.
Solhaug derimot har videreutviklet sine høyttalere over en lengre periode og jeg tror det er dumt å avvise tanken på at anlegget hans ikke kan låte bra basert på pris.
Mvh. RS
Endre Askeland skrev:He He, det går helt fint med meg ;D En ting skal du ha, du er en morsom kar ;D
mvh
Det kan kanskje virke som «gamlingene» her inne er for opptatt av å hudflette hverandre, til å gå løs på en nykomlingRetep skrev:Håper jeg som newbee kan komme med noen spørsmål uten å bli hudflettet. Etter å ha lest gjennom dette temaet så sitte jeg i \gjen med flere spørsmål enn det jeg hadde før. Jeg har skjønt at det er uenighet om dte er hørbar forskjell på kabler. Jeg er også usikker selv. To ting som er tatt opp er induktans og kaspitans...? var det det det het?
Hva der det og er det skadelig med en høy verdi av den ene? eller bør desse vere så like som mulig. Har jeg skjønt det riktig at den ene følger den andre. Dvs om den ene verdien øker, så vil den andre bli mindre? Er ikke en kabel "bare" en ledning som skal transportere strøm fra forsterker til høytaler? Og da bør vel motstanden i denne kabelen vere mist mulig..
...
R.Solhaug skrev:Endre Askeland skrev:He He, det går helt fint med meg ;D En ting skal du ha, du er en morsom kar ;D
mvh
Synd du bor så langt vekk, ellers kunne du fått litt å tygge på :-*
Mvh. RS
edit: ved ettertanke er det kanskje jeg som bor langt unna ???
DS
Velkommen ombord, Retep!Retep skrev:Håper jeg som newbee kan komme med noen spørsmål uten å bli hudflettet. Etter å ha lest gjennom dette temaet så sitte jeg i \gjen med flere spørsmål enn det jeg hadde før. Jeg har skjønt at det er uenighet om dte er hørbar forskjell på kabler. Jeg er også usikker selv. To ting som er tatt opp er induktans og kaspitans...? var det det det het?
Hva der det og er det skadelig med en høy verdi av den ene? eller bør desse vere så like som mulig. Har jeg skjønt det riktig at den ene følger den andre. Dvs om den ene verdien øker, så vil den andre bli mindre? Er ikke en kabel "bare" en ledning som skal transportere strøm fra forsterker til høytaler? Og da bør vel motstanden i denne kabelen vere mist mulig..
Jo mere strøm høytaleren trenger dess mere må forsterker levere og da er det vel trverrsnittet kommer inn. En tykkere kabel vil vel kunne transportere mere strøm en enn tynnere kabel?
Eller er det ikke slik. Jeg er her for å lære, så rett med gjerne, helst med begrunnelse, slik at jeg forstår.
Mvh
For høyttalerkabler kan det være farlig med for mye kapasitans. Enkelte transistorforsterkere kan bli ustabile og brenne utgangstransistorer hvis den blir for høy. Da kommer utgangstrinnet i svingninger med en resonansfrekvens godt over audiobåndet, men med mye effekt. Du hører ikke noe spesielt, kanskje at forsterkeren virker litt presset, men utgangen blir veldig varm og gir seg etterhvert. Det er spesielt forsterkere med unødvendig bred båndbredde som er utsatt, altså slike som er "linære fra DC til stjernelys". Eksempler er Naim og Spectral. En tvinnet eller flettet Cat-5-kabel vil ha høy kapasitans, men jeg tviler på om den blir så høy at du kverker Krell'en din. Du kan lese mer om fenomenet her:Retep skrev:Takker for svar, men er det farlig for forsterker / eller høytaler at det blir formye Resistans, kapasitans og induktans? Jeg har laget meg en høytalerkabel av tvinnet nettvekskabel kat5. Billig som fu, men tar noe tid. Jeg har hatt et par dyre ( for meg,) Kimber monocle X til låns og det eneste jeg kan si med sikkerhet er at det er mere lyd ( Høyere ) på samme volum på forforsterker, fra kat 5 kabelen enn fra Kimber. Dette må da vere pga lavere motsatnd i kat 5.
Hei, har ikke lest gjennom hele tråden her, den er laaaang.....R.Solhaug skrev:Joda, du er på sporet. Men sa du flertrådet? Da får du på ingen måte tilsvarende stålkontroll eller renhet. Det er et ubønnhørlig faktum. Kost på deg å prøve massivt til bassene og du slutter å tulle med flertrådet. Svært hørbart når systemet er såpass kraftig.
Powerbaner ja, jeg endte opp med 2x6kv pr. kanal. Og 2x6,5kv ut fra hver trafo 8)
Mvh. RS
(Mine uthevinger.) Derimot sier de mye om renhetsgrader og krystallstruktur for ledermaterialet, dielektriske materialer, geometri, signalhastighet, og så videre.All Acoustic Zen cables use carefully engineered multi-stranded conductors of less than 22 AWG solid silver and copper conductors with proper individual insulation.
Produsenter/leverandører hevder vel stort sett alltid at det de lager/leverer er det beste.asbjbo skrev:Jeg bladde gjennom Acoustic Zen's whitepaper. Mye er kjent ingeniørfag, men de kommer også frem til en del løsninger som er diametralt motsatte av de som fikk meg til å starte denne tråden. Acoustic Zen sier bl.a.:
(Mine uthevinger.) Derimot sier de mye om renhetsgrader og krystallstruktur for ledermaterialet, dielektriske materialer, geometri, signalhastighet, og så videre.All Acoustic Zen cables use carefully engineered multi-stranded conductors of less than 22 AWG solid silver and copper conductors with proper individual insulation.
Jeg synes fortsatt det er fascinerende at diametralt ulike løsninger alle fremheves som det eneste rette (ut fra helt forskjellige argumenter).
Ditt lokale installasjonsfirma. Anbefaler å skrelle av den ytre isolasjonen for å lette håndteringen av de ekstremt stive lederene ;DNikko03 skrev:spennende
hvor får man tak i 6kv solid core enleder kabel a tru
Elfa?Nikko03 skrev:spennende
hvor får man tak i 6kv solid core enleder kabel a tru
Tipsene du har fått er greie nok dersom lavest mulig pris er viktig.Nikko03 skrev:Takk for tipsene
får prøve det her kan bli morro ;D
Dobbelt opp for biwiring. Skal det være så skal det være ;DKW skrev:Disse koster jo kanskje litt mer da, men 600 spenn for 2x2 meter er vel ikke all verden da
Mvh.KW
Hel mantlet?? Her er forresten et bilde av koblingen min. Ikke pent, men effektivt ;DNikko03 skrev:Akkurat kan jo være ett alternativ det men er den kabelen hel mantlet?
Hva med oksydering hvis man avisolerer?slowmotion skrev:Hvis man ikke vil ha pvc isolasjon kan man avisolere EKKJ og tre lederne inn i isolasjonesstrømper fra Elfa.
Eller man kan kjøpe bomulsstrømpe i sybutikken.
Jeg tviler på at det er noe problem i praksis.lark skrev:Hva med oksydering hvis man avisolerer?
Vitsen med biwiring er....?lark skrev:Dobbelt opp for biwiring. Skal det være så skal det være ;DKW skrev:Disse koster jo kanskje litt mer da, men 600 spenn for 2x2 meter er vel ikke all verden da
Mvh.KW
Av og til låter det bedre enn single-wiring. Uansett så får man større totalkvadrat. Kanskje er det det som gjør at biwiring av og til låter best. Ikke vet jeghifiguru skrev:Vitsen med biwiring er....?lark skrev:Dobbelt opp for biwiring. Skal det være så skal det være ;DKW skrev:Disse koster jo kanskje litt mer da, men 600 spenn for 2x2 meter er vel ikke all verden da
Mvh.KW
Når kabler har så stor invirkning:slowmotion skrev:Hvis kabler skal ha så mye så si for lyden, da
burde man kanskje spørre seg selv hvorfor kabler skal ha så mye å si for lyden ...
Valentino skrev:Men ikke alle er hørbare.
God kontakt er alfa og omega her. Liten vits i stort kvadrat dersom det er lite kontaktareal mellom plugg og terminal. Det er også viktig med reine kontaktflater. På høyttalerkabler er spader det aller beste. Bananplugger har ofte et svært lite kontaktareal med terminalen på grunn av pluggens utforming og bør unngås. Selve kabelen og dens oppbygning har liten innvirkning på lyden i forhold til det som her er nevnt. Det er iallefall min konklusjon. Det gjelder også i høyeste grad signalkabler.Triver skrev:Jeg mener at en god tilkobling har like stor betydning for resultatet som selve renheten på kabel, oppbygging,lengde og isolasjon.
Så må vi ikke glemme at en kabel ligger som oftest ikke alene for seg selv.
Biwiring gir visstnok ikke større totalkvadrat, men kun en dobbling rundt delefrekvensen. Det var en av de teknisk kyndige som hadde en tråd om dette for en stund siden.lark skrev:Av og til låter det bedre enn single-wiring. Uansett så får man større totalkvadrat. Kanskje er det det som gjør at biwiring av og til låter best. Ikke vet jeg![]()