Solid core vs multistrand

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    Endre Askeland skrev:
    Ja Ja, det er jo lov å leve i en drømmeverden ;D ;)

mvh

Ikke meninga å tas livsgnisten fra deg, du bare sto laglig til etter din ytring. Ellers er det nok knapt noe ferdigvare som holder opp mot undertegnedes kreasjoner 8)

Mvh. RS

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    He He, det går helt fint med meg ;D En ting skal du ha, du er en morsom kar ;D

mvh
    R.Solhaug skrev:
    Endre Askeland skrev:

mvh

Ikke meninga å tas livsgnisten fra deg, du bare sto laglig til etter din ytring. Ellers er det nok knapt noe ferdigvare som holder opp mot undertegnedes kreasjoner 8)

Mvh. RS

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.172
    Torget vurderinger
    4
    Endre Askeland skrev:

mvh
    R.Solhaug skrev:
    Endre Askeland skrev:

mvh
    Hvordan vet du at det ikke er tilfelle?
    Er det kun prislappen som bestemmer produktets kvaliteter?
    Ser at det merket som er ditt øyensten kun har fått testet et produkt i Stereophile og da med et begredelig resultat og bildene av innmat som har blitt vist på nett har sett ut som sub 2000 kroner produkter.

Solhaug derimot har videreutviklet sine høyttalere over en lengre periode og jeg tror det er dumt å avvise tanken på at anlegget hans ikke kan låte bra basert på pris.

Mvh. RS

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    Endre Askeland skrev:

mvh

Synd du bor så langt vekk, ellers kunne du fått litt å tygge på :-*

Mvh. RS

edit: ved ettertanke er det kanskje jeg som bor langt unna ???

DS

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.302
    Torget vurderinger
    1
    Retep skrev:
    Håper jeg som newbee kan komme med noen spørsmål uten å bli hudflettet. Etter å ha lest gjennom dette temaet så sitte jeg i \gjen med flere spørsmål enn det jeg hadde før. Jeg har skjønt at det er uenighet om dte er hørbar forskjell på kabler. Jeg er også usikker selv. To ting som er tatt opp er induktans og kaspitans...? var det det det het?

Hva der det og er det skadelig med en høy verdi av den ene? eller bør desse vere så like som mulig. Har jeg skjønt det riktig at den ene følger den andre. Dvs om den ene verdien øker, så vil den andre bli mindre? Er ikke en kabel "bare" en ledning som skal transportere strøm fra forsterker til høytaler? Og da bør vel motstanden i denne kabelen vere mist mulig..
    ...
    Det kan kanskje virke som «gamlingene» her inne er for opptatt av å hudflette hverandre, til å gå løs på en nykomling ;)
    De primære elektriske parametrene på en kabel er R for resistans (motstand) L for induktans (les spolevirkning) og C for capasitans (les kondensator virkning). Parametrene er bl.a. en funksjon av kabellengde, så for å redusere deres evt. innvirkning hjelper det med kortere kabel.

R er serie motstanden og er en funksjon av ledermateriale (oftest kobber, alternativt sølv eller aluminium) og tverrsnittet (arealet) i ledermaterialet. R påvirker den effektive dempningsfaktoren fra effekttrinnet over HT-klemmene. R kan også ha en marginal påvirkning på frekvensgangen ut av HT, avvhengig av impedansen i HT - dvs HTs frekvensavhengige resistans - la oss kalle den Zht. «Ingen» HT har en helt flat frekvensavhengig resistans (dvs egentlig frekvensuavhengig impedans), og R i sammen med Zht utgjør den en spenningsdeler over HT-klemmene. R har relativt sett større betydning ved lave impedanser enn ved høye.

L er serieinduksjonen, dvs kabelen har en effekt ala en spole i et lavpassfilter i en HT, men i mye mindre skala. L er en funksjon av kabelgeometrien. For std «figure 8»/«Zipp cord» kabel så øker L med avstanden mellom lederne (f.eks. send vs return; rød vs hvit/sort leder). Dersom dun «unZipper en «zipp cord» og legger lederne «langt» fra hverandre så «maksimerer» du L og du vil kunne få en svak demping av de øverste frekvensene (relativt til lavere frekvenser), du løper også en risiko for å få inn RadioMoskva via feedback kretsløpet til effekttrinnet (avhengig av om det er en RF beskyttelse på utgangen eller ikke). L har relativt sett større betydning ved lave impdanser enn ved høye.

C er paralell kapasitansen, dvs isolasjonsmaterialet mellom lederne i kabelen oppfører seg som en liten kondensator (den «lagrer» DC og «leder» AC). I ekstreme tilfeller vil høy (fra noen nano farad og høyere) C kunne medføre at forsterkertrinnet blir ustabilt/går i selvsving (selvfølgelig avhengig av forsterker konstruksjonen). C avhenger av isolasjonamaterialet og kabelgeometrien. Generelt sett (fig 8) så reduseres C med økende avstand mellom lederne. «Worst case» er flate ledere i en smørbrødkonfigurasjon alla Alpha/Goertz med en tynn plastisolasjon mellom to flate ledere. I tilfeller med høy kildeimpdans (fra effektforsterkeren) og høy HT-impedans kan C i en kabel utgjøre et lavpassfilter med avrulling av de høye frekvensene.

Summa summarum så er kabler fortsatt veldig enkle skapelser som er enkle å forstå. Std. fig 8 med godt tverrsnitt, ren kobber og god terminering fungerer helt fint i de aller fleste tilfeller -> bruk tid, energi og entusiasme på andre ting IMHO

mvh
    KJ

endrea

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    142
    Sted
    Bergen
    Hei

Du er hjertelig velkommen på besøk hvis du er i Bergensområdet noen gang.

mvh

R.Solhaug skrev:
    Endre Askeland skrev:

mvh

Synd du bor så langt vekk, ellers kunne du fått litt å tygge på :-*

Mvh. RS

edit: ved ettertanke er det kanskje jeg som bor langt unna ???

DS

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.462
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg skrev det nedenstående i går kveld, men kunne ikke poste det pga en teknisk feil i databasen. I mellomtiden har KJ gitt et utmerket svar, men jeg poster dette likevel for å utfylle hans svar på et par punkter.

Retep skrev:
    Håper jeg som newbee kan komme med noen spørsmål uten å bli hudflettet. Etter å ha lest gjennom dette temaet så sitte jeg i \gjen med flere spørsmål enn det jeg hadde før. Jeg har skjønt at det er uenighet om dte er hørbar forskjell på kabler. Jeg er også usikker selv. To ting som er tatt opp er induktans og kaspitans...? var det det det het?

Hva der det og er det skadelig med en høy verdi av den ene? eller bør desse vere så like som mulig. Har jeg skjønt det riktig at den ene følger den andre. Dvs om den ene verdien øker, så vil den andre bli mindre? Er ikke en kabel "bare" en ledning som skal transportere strøm fra forsterker til høytaler? Og da bør vel motstanden i denne kabelen vere mist mulig..

Jo mere strøm høytaleren trenger dess mere må forsterker levere og da er det vel trverrsnittet kommer inn. En tykkere kabel vil vel kunne transportere mere strøm en enn tynnere kabel?

Eller er det ikke slik. Jeg er her for å lære, så rett med gjerne, helst med begrunnelse, slik at jeg forstår.

Mvh
    Velkommen ombord, Retep!

Det er tre grunnleggende elektriske egenskaper for en kabel: Resistans (R), kapasitans (C) og induktans (L). Disse egenskapene ved kabelen virker sammen med de elektriske egenskapene for kilde og last og skaper dermed en eller annen transferfunksjon som endrer det signalet som sendes ut i den ene enden til det som mottas i den andre. "Normal" ingeniørkunnskap tilsier at disse tre - R, L og C - er de eneste egenskapene som kan gi en hørbar påvirkning, og at de tre egenskapene har ulik betydning, avhengig av kilde og last. Vi som vanker her har vel litt ulike erfaringer om hva som vil være hørbart, og mange av oss mener nok at andre ting enn disse tre også vil være viktige i bestemte situasjoner. Men vi er ikke spesielt enige om hvilke andre ting dette er og i hvilke situasjoner det eventuelt skulle gjøre en forskjell.

Et par grunnleggende innføringer finner du her, uten noen garanti for at alle her er enige i det som står i dem.
    http://www.tnt-audio.com/clinica/intere.html
    http://www.tnt-audio.com/clinica/spkcbl_e.html

For en høyttalerkabel er den viktigste egenskapen resistans - god, gammeldags Ohmsk motstand. En ting er at kabelen skal lede mye strøm uten tap underveis, men høy motstand påvirker også frekvensgangen. Nøyaktig hvordan den påvirker kommer an på delefilteret i høyttaleren. Deretter følger induktans og kapasitans. I fjor vinter satte jeg opp noen enkle modeller av hvordan høyttalerkabler med forskjellige, men kjente egenskaper ville oppføre seg mellom en modellert forsterker og en modellert høyttaler. Det var litt interessant å se størrelsen på forskjellene: De var veldig, veldig små. Her er linker til et par av de simuleringene:
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=18749.msg361607#msg361607
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=19016.msg364818#msg364818
    Det fulgte noen fler simuleringer senere, hvor jeg også prøvde å få med noen fler detaljer (som f eks skin-effect). De finner du litt lengre ned i disse to trådene. Kortversjon: Det er ikke vanskelig å vise at det vil være forskjell på høyttalerkabler, også innenfor "vanlig" ingeniørkunnskap. Det er ikke så opplagt at disse forskjellene vil være hørbare, i det minste så lenge vi snakker om noenlunde normale konstruksjoner. Det er derimot fullt mulig å lage en høyttalerkabel som farger lyden i hørbar grad, hvis man først går inn for å gjøre nettopp det.

Signalkabler er annerledes, siden de overfører et spenningssignal, men ikke mye strøm. Da blir ikke resistans så viktig, men kapasitansen blir desto viktigere. Den gir en avrulling ved de høyeste frekvensene. En god kabel (f eks en datakabel) har såpass lav kapasitans at den holder fint opp til langt over audiobåndet. Jeg har ikke gjort noen sånne simuleringer av signalkabler, men konvensjonell ingeniørkunnskap tilsier at alle noenlunde fornuftig konstruerte signalkabler bør låte veldig likt, ettersom nevneverdige forskjeller først vil vise seg høyere opp i frekvens. Likevel, mange av oss kan sverge på at det er hørbare forskjeller også mellom signalkabler, men er heller ikke her enige om hvilke egenskaper ved en kabel som i så fall skaper disse forskjellene.

Ikke la deg skremme bort av den litt kranglete tonen som kan være her inne. Det jeg har lært nest mest av i denne hobbyen er disse litt kritiske diskusjonene. Da blir jeg utfordret på det jeg tror jeg vet, må tenke, og ender ofte opp med å forstå litt mer hver gang. Det jeg har lært aller mest av er å bygge ting selv og lytte til resultatet. Ble det slik jeg trodde, var det noe vesentlig jeg hadde oversett, eller hadde jeg lagt for mye vekt på noe som viste seg å ikke gjøre en forskjell i det hele tatt?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Takker for svar, men er det farlig for forsterker / eller høytaler at det blir formye Resistans, kapasitans og induktans? Jeg har laget meg en høytalerkabel av tvinnet nettvekskabel kat5. Billig som fu, men tar noe tid. Jeg har hatt et par dyre ( for meg,) Kimber monocle X til låns og det eneste jeg kan si med sikkerhet er at det er mere lyd ( Høyere ) på samme volum på forforsterker, fra kat 5 kabelen enn fra Kimber. Dette må da vere pga lavere motsatnd i kat 5.

Skal få hjelp fra noen kompiser i helgen til å teste litt forskjellige kabler. Såkalla blindtest. Dem skal ta med sine til meg så vi før ivertfall 6 ulike par.

Blir spennende.

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    Forsøk å "lage" en tjukk massiv uten flettinger og dill. Tjukk begynner på 6kv fra el-installatør

Mvh. RS

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.462
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Retep skrev:
    Takker for svar, men er det farlig for forsterker / eller høytaler at det blir formye Resistans, kapasitans og induktans? Jeg har laget meg en høytalerkabel av tvinnet nettvekskabel kat5. Billig som fu, men tar noe tid. Jeg har hatt et par dyre ( for meg,) Kimber monocle X til låns og det eneste jeg kan si med sikkerhet er at det er mere lyd ( Høyere ) på samme volum på forforsterker, fra kat 5 kabelen enn fra Kimber. Dette må da vere pga lavere motsatnd i kat 5.
    For høyttalerkabler kan det være farlig med for mye kapasitans. Enkelte transistorforsterkere kan bli ustabile og brenne utgangstransistorer hvis den blir for høy. Da kommer utgangstrinnet i svingninger med en resonansfrekvens godt over audiobåndet, men med mye effekt. Du hører ikke noe spesielt, kanskje at forsterkeren virker litt presset, men utgangen blir veldig varm og gir seg etterhvert. Det er spesielt forsterkere med unødvendig bred båndbredde som er utsatt, altså slike som er "linære fra DC til stjernelys". Eksempler er Naim og Spectral. En tvinnet eller flettet Cat-5-kabel vil ha høy kapasitans, men jeg tviler på om den blir så høy at du kverker Krell'en din. Du kan lese mer om fenomenet her:
    http://sound.westhost.com/cable-z.htm

Stort ledertverrsnitt er bra, da blir resistansen lav. Det er mye strøm som skal gjennom. Gjerne 6 kvadrat som R. Solhaug sier, men 2,5 eller 4 mm2 er også noe. Du ødelegger ingen ting om resistansen er høy, men det vil farge lyden.

Lav induktans er bra. Det er en sammenheng mellom kapasitans og induktans. Ledere tettere sammen - lavere induktans, høyere kapasitans. En tvinnet eller flettet kabelgeometri vil ha lav induktans og høy kapasitans. Om induktansen er høy, vil du få en slags variabel motstand mot vekselstrøm som vil påvirke både frekvensgang og dynamikk.

Så du vil ha lav resistans, lav induktans og ikke for høy kapasitans. Jeg er egentlig ganske enig med R. Solhaug. Hvis du vil ha en billig DIY-kabel, foreslår jeg å bruke den tykkeste lakkisolerte kobbertråden du kan få tak i, terminere den med ringkabelsko, og der har du noe som er helt utmerket til to-tre hundrelapper. Se rådene jeg ga i denne tråden:
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=19016.msg364818#msg364818

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    "Gjerne 6kv som Solhaug sier men.."
    si meg asbjo; hvor mye erfaring har du med dette? Hvor mye har du forska på emnet?
    Jeg sier for øvrig at anstendig dimensjonering begynner ved 6kv for basser, selv kjører jeg for tiden 4x6kv (PFSP)pr pol til mine 10" basser*. Ikke fordi jeg "tror" eller "mener" noe, men fordi jeg etter omfattende testing har kommet til at det da ikke er mere å hente ved ytterligere oppdimensjonering. Og fordi jeg ikke fikk tak i 10kv. ::)
    (*1,8m kabel)

Men så spiller det rimelig livlig hos meg og da, det flyter godt.

Det blir rimelig meningsløst at du eller noen annen skal forsøke å komme med noen definisjon på riktig kabling uten virkelig å vite hva det dreier seg om. Du er på sporet, men informasjonen blir lite verdt som folkeopplysning om den ikke er nøyaktig og dermed etterrettelig.

Mvh. RS

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.462
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg endte opp med 2 x 6,6 mm2 (AWG 9) til bassene hos meg, ja. Det er til 8-ohms ti-tommere som drives av 350 W pr stk. (Jeg funderer på å bytte til 4-ohms basser, og da må jeg nok se på det tverrsnittet på nytt.) Så er det like mye kobber til mellomtonene, 2 x 6,6 mm2, men denne splittes ut på slutten slik at hvert 8-ohms 6,5"-element har 2 x 3,3 mm2 helt frem. Hvert par mellomtoner drives av en 400-watter. Og diskantene får 2 x 2,6 mm2 og 120 W pr stk.

Høyttalerne drives aktivt fra effektforsterkere som står ved siden av hver høyttaler. Terminalen på hver effektforsterker er massiv kobber (ikke messing) med 6 kvadrat stamme, og kabelskoen på enden av hver høyttalerkabel er en ringkabelsko av massivt, fortinnet kobber. Den andre enden av høyttalerkabelen er loddet fast til terminalen på høyttalerelementet, så mesteparten av kabelen er inni høyttaleren. Innvendig kabling i hver effektforsterker er 3,3 mm2 fra utgangstransistor til terminal, og 2,5 mm2 fra nettbrønn til trafo, strømforsyning og videre til forsterkerkort. Fra sikringsskapet til nettstikk og videre opp til apparatet er det 2,5 mm2 på en dedikert 16 A kurs. 16 A inn ved 240 V blir grusomt mange A ut, ettersom det transformeres ned til lavere spenning. Hver effektforsterker gir seg vel ved ca 20 A. Sånn sett er punktet med høyest strømtetthet internkablingen fra strømforsyningskort til forsterkerkort på forsterkerne for bass og mellomtone, for ikke å snakke om kobberbanene på de to kortene.

Dette kan sammenlignes med passive høyttalere (med delefilter i høyttaleren) drevet av 870 W og 2 x 15,8 mm2 lederareal pr side. Det tilsvarer tverrsnittet av to kobberstenger med diameter 4,5 mm for hver kanal. Stort lederareal er bra. Det du derimot ikke ville likt er at disse kablene er flertrådede, heller enn massive, men da går det i det minste an å bøye dem.

Men nå har jo du gitt det rådet selv, og da er vel folket rimelig opplyst. :)

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    Joda, du er på sporet. Men sa du flertrådet? Da får du på ingen måte tilsvarende stålkontroll eller renhet. Det er et ubønnhørlig faktum. Kost på deg å prøve massivt til bassene og du slutter å tulle med flertrådet. Svært hørbart når systemet er såpass kraftig.

Powerbaner ja, jeg endte opp med 2x6kv pr. kanal. Og 2x6,5kv ut fra hver trafo 8)

Mvh. RS

olaps

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    167
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    R.Solhaug skrev:
    Joda, du er på sporet. Men sa du flertrådet? Da får du på ingen måte tilsvarende stålkontroll eller renhet. Det er et ubønnhørlig faktum. Kost på deg å prøve massivt til bassene og du slutter å tulle med flertrådet. Svært hørbart når systemet er såpass kraftig.

Powerbaner ja, jeg endte opp med 2x6kv pr. kanal. Og 2x6,5kv ut fra hver trafo 8)

Mvh. RS
    Hei, har ikke lest gjennom hele tråden her, den er laaaang.....
    Men; har du forsøkt med sølv istedenfor kobber?
    Min erfaring er at sølv låter langt bedre enn kobber. Renere og mer organisk. De aller beste kablene jeg har hatt er Acoustic Zen Absolute (joda, de er styggdyre men men..... ;D ). Disse er lagt av absolutt 100% rent sølv iblandet 1% rent kobber. Robert Lee hevder at kobberet er nødvendig for å gi riktig klang på en del treblåserinstrumenter.
    Jeg tester nå 100 % rent flatsølv (dvs solid core) fra K A Rasmussen på Hamar i bomullsstrømpe på mine Avantgarde-horn med aktive trykk-kammersubber. Ingen plugger, kjører rett i terminalene.
    Jeg har 4 sett med kabler tilgjengelig:
    A: 0.4 * 4 mm (2 sett pr HT)
    B: 0.6 * 6 mm (2 sett pr HT)

Skal teste ut følgende konfigurasjoner:
    1: A direkte til delefilter (diskant), jumpere til mellomtone og basser
    2: A direkte til delefilter (diskant), jumpere til mellomtone; og A til basser (dvs biwiring)
    3: A direkte til delefilter (diskant), jumpere til mellomtone; og B til basser (biwiring)
    4: A direkte til delefilter (diskant), A til mellomtone; og B til basser (triwiring)
    5 (evt): A direkte til delefilter (diskant), B til mellomtone; og B til basser (triwiring)

Har foreløbig kun gjort pkt 1 og 2, men hører tydelig at biwiring er en klar forbedring ift singlewiring. Hører det spesielt på bassdynamikken. Lydbildet er også en anelse større.
    Opplevde det samme da jeg gikk fra singlewiring til biwiring med Absolutene, men i enda større grad når det gjaldt holografien..
    Med Absolutene gjorde jeg også en test av triwiring med bare én høyttaler (hadde bare 4 kabler tilgjengelig). Med triwiring (hvor man da kjører en kabel rett til mellomtonen, dvs utenom delefilter), ble lyden mer transparent/naken. På enkelte opptak var det nesten litt "for nakent".
    Absolutekabelen er et lite hakk bedre enn flatsølv på mikrodynamikk, og er dermed også mer nådeløs og avslørende enn flatsølvet.

Fortsettelse følger :)

Mvh

PS
    Og her er interessant lesning for noen og enhver:
    http://www.acousticzen.com/white_paper.html

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.462
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bladde gjennom Acoustic Zen's whitepaper. Mye er kjent ingeniørfag, men de kommer også frem til en del løsninger som er diametralt motsatte av de som fikk meg til å starte denne tråden. Acoustic Zen sier bl.a.:
    All Acoustic Zen cables use carefully engineered multi-stranded conductors of less than 22 AWG solid silver and copper conductors with proper individual insulation.
    (Mine uthevinger.) Derimot sier de mye om renhetsgrader og krystallstruktur for ledermaterialet, dielektriske materialer, geometri, signalhastighet, og så videre.

Jeg synes fortsatt det er fascinerende at diametralt ulike løsninger alle fremheves som det eneste rette (ut fra helt forskjellige argumenter).

R.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Antall liker
    18
    Har hørt sølv i både flatt og andre former. Kobber lyder i mine ører minst like bra som sølv og er vesentlig rimeligere, så da så. Flatvalsede ledere fungerer definitivt ikke optimalt som høyttalerkabling.
    En kompis (med noen hundre tusen i aktivt anlegg) hadde kobla opp og prøvespilte flatvalsa hhv sølv og kobber ved et tilfelle, noe jeg utfordra ved å kappe til vanlig 2,5kv PR-kabel som referanse og sammenligne. Til tross for mindre ledeareal spilte vanlig rund leder trill rundt de flatvalsede. De flatvalsede låt ganske enkelt klemt, nokså forutsigbart ??? ;D

Kobberet behøver absolutt ikke spees opp for å lyde rent, det er kun et patetisk forsøk på å ekskludere konkurerende podukter og suge kroner. Og folk lar seg lure. Fint skal det jo være.
    Helt vanlig rund strømtråd banker de overprisa flate ;)

Mvh. RS

olaps

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    167
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    4
    asbjbo skrev:
    Jeg bladde gjennom Acoustic Zen's whitepaper. Mye er kjent ingeniørfag, men de kommer også frem til en del løsninger som er diametralt motsatte av de som fikk meg til å starte denne tråden. Acoustic Zen sier bl.a.:
    All Acoustic Zen cables use carefully engineered multi-stranded conductors of less than 22 AWG solid silver and copper conductors with proper individual insulation.
    (Mine uthevinger.) Derimot sier de mye om renhetsgrader og krystallstruktur for ledermaterialet, dielektriske materialer, geometri, signalhastighet, og så videre.

Jeg synes fortsatt det er fascinerende at diametralt ulike løsninger alle fremheves som det eneste rette (ut fra helt forskjellige argumenter).
    Produsenter/leverandører hevder vel stort sett alltid at det de lager/leverer er det beste.
    Men; på den annen side tror jeg faktisk det er flere veier til Rom; og jeg tror at i mange tilfeller kan (helt) forskjellige løsninger gi like gode (om enn ikke identiske) resultater.

Mvh

L

lark

Gjest
    Ting kan tyde på at R. Solhaugs bastante påstander om fortreffeligheten med stort kvadrat og massive ledere har noe for seg ;D Kjører nå med 2x6 kv. EKKJ massive ledere i bass/mellomtone, og hele Straight Wire Octave II kabelen (ikke solid Core) i diskanten. Jeg vil tro at den også totalt sett er på 2x6 kv. Foreløpig konklusjon: Atskillig mer kontroll i bassen. Det virker som om forsterkeren har et MYE bedre grep på basselementene. Reinere bass uten betoninger. Det jeg har oppfattet som romproblemer med resonanser i bassområdet er kraftig redusert. Dypere bass, kjappere transienter (merkes godt på trommelyd). Morsomt er det ;D ;D

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.957
    Torget vurderinger
    3
    spennende :)

hvor får man tak i 6kv solid core enleder kabel a tru

L

lark

Gjest
    Nikko03 skrev:

Ditt lokale installasjonsfirma. Anbefaler å skrelle av den ytre isolasjonen for å lette håndteringen av de ekstremt stive lederene ;D

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.957
    Torget vurderinger
    3
    Akkurat

da blir det vel en tur dit til mandagen :)
    slik at jeg kan prøve dette. Bruker 2 stk 2,5kv til + å - nå men såvidt jeg kan forstå
    er det vist bedre med 6kv solid ;D

L

lark

Gjest
    Bør termineres med kabelsko som krympes og loddes. Nesten umulig å få lederene til å sitte skikkelig i terminalene uten. Kabelsko er det eneste som gir god nok kontakt. Uten stort kontaktareal er det liten vits i stort kvadrat, Bananplugger kan du bare glemme. Vær obs. på faren for å knekke terminalene p.g.a. de stive lederene.
    Lykke til

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.957
    Torget vurderinger
    3
    Takk for tipsene :)
    får prøve det her kan bli morro ;D

unodostres

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2009
    Antall liker
    0
    Nikko03 skrev:

Elfa?

Ellers har sikkert din lokale elektiker tilgang til slikt. Det er vel 6 kvadrat som brukes om man skal ha 25A tekniske kurser (som man gjerne skal med disse nymotes induksjonstoppene) så de har sikkert noe liggende.

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Nikko03 skrev:
    Takk for tipsene :)
    får prøve det her kan bli morro ;D
    Tipsene du har fått er greie nok dersom lavest mulig pris er viktig.
    For å slippe denne jobben med å fjerne/jobbe med installasjonskabelen så kan du jo kjøpe denne:

www.hoium.no/abcsuper1/audiomagic/wonder.htm

6kv. sc klar til bruk blå og fin og følg gjerne tipsene med kabelsko for direkte inn i ht, terminaler har SC lett for å gi etter slik at det må etterstrammes.

Disse koster jo kanskje litt mer da, men 600 spenn for 2x2 meter er vel ikke all verden da ;)

Mvh.KW

L

lark

Gjest
    KW skrev:
    Disse koster jo kanskje litt mer da, men 600 spenn for 2x2 meter er vel ikke all verden da ;)

Mvh.KW
    Dobbelt opp for biwiring. Skal det være så skal det være ;D

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.957
    Torget vurderinger
    3
    Akkurat kan jo være ett alternativ det men er den kabelen hel mantlet?

L

lark

Gjest
    Nikko03 skrev:
    Akkurat kan jo være ett alternativ det men er den kabelen hel mantlet?
    Hel mantlet?? Her er forresten et bilde av koblingen min. Ikke pent, men effektivt ;D
    Bilde 2 er noenlunde realistisk størrelseforhold av 6 kv. solid core.

Vedlegg

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.957
    Torget vurderinger
    3
    jepp det var sånn jeg tenkte at den skulle være.
    men så lurte jeg på om den kabelen på høium hifi også var slik :)
    for det må vel være solid core det hjelper vel ikke med multi strand
    selv om den er 6kv ;D

L

lark

Gjest
    Høium sin kabel er også solid core, og den har teflon som isolasjon. Men den er jo en del dyrere også. Jeg mener å huske at jeg ga 300 kroner for 6 meter EKKJ på mitt lokale installasjonsfirma.

S

slowmotion

Gjest
    Hvis man ikke vil ha pvc isolasjon kan man avisolere EKKJ og tre lederne inn i isolasjonesstrømper fra Elfa.
    Eller man kan kjøpe bomulsstrømpe i sybutikken.

L

lark

Gjest
    slowmotion skrev:
    Hvis man ikke vil ha pvc isolasjon kan man avisolere EKKJ og tre lederne inn i isolasjonesstrømper fra Elfa.
    Eller man kan kjøpe bomulsstrømpe i sybutikken.
    Hva med oksydering hvis man avisolerer?

S

slowmotion

Gjest
    lark skrev:
    Hva med oksydering hvis man avisolerer?
    Jeg tviler på at det er noe problem i praksis.
    Jeg har brukt tilvarende kabler i årevis uten å merke noe til det.

L

lark

Gjest
    hifiguru skrev:
    lark skrev:
    KW skrev:

Mvh.KW
    Dobbelt opp for biwiring. Skal det være så skal det være ;D
    Vitsen med biwiring er....?
    Av og til låter det bedre enn single-wiring. Uansett så får man større totalkvadrat. Kanskje er det det som gjør at biwiring av og til låter best. Ikke vet jeg :)

Triver

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.10.2006
    Antall liker
    0
    slowmotion skrev:
    Hvis kabler skal ha så mye så si for lyden, da
    burde man kanskje spørre seg selv hvorfor kabler skal ha så mye å si for lyden ...
    Når kabler har så stor invirkning:
    1. På tide å se på hva som er på insiden av "boksene" også.
    2. Og se på "lenken" ( les plugg , kobling) mellom komponentene.

Jeg mener at en god tilkobling har like stor betydning for resultatet som selve renheten på kabel, oppbygging,lengde og isolasjon.
    Så må vi ikke glemme at en kabel ligger som oftest ikke alene for seg selv.

Alle faktorer betyr noe.

Triver

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.10.2006
    Antall liker
    0
    Valentino skrev:
    Men ikke alle er hørbare.
    :) Nemmelig
    Det er også en faktor -hva "du" synes er hørbart og om det er vært bryet.
    Mye er basert på individuel synsing. - Sånn er det bare.

L

lark

Gjest
    Triver skrev:
    Jeg mener at en god tilkobling har like stor betydning for resultatet som selve renheten på kabel, oppbygging,lengde og isolasjon.
    Så må vi ikke glemme at en kabel ligger som oftest ikke alene for seg selv.
    God kontakt er alfa og omega her. Liten vits i stort kvadrat dersom det er lite kontaktareal mellom plugg og terminal. Det er også viktig med reine kontaktflater. På høyttalerkabler er spader det aller beste. Bananplugger har ofte et svært lite kontaktareal med terminalen på grunn av pluggens utforming og bør unngås. Selve kabelen og dens oppbygning har liten innvirkning på lyden i forhold til det som her er nevnt. Det er iallefall min konklusjon. Det gjelder også i høyeste grad signalkabler.

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    2
    lark skrev:
    Av og til låter det bedre enn single-wiring. Uansett så får man større totalkvadrat. Kanskje er det det som gjør at biwiring av og til låter best. Ikke vet jeg :)
    Biwiring gir visstnok ikke større totalkvadrat, men kun en dobbling rundt delefrekvensen. Det var en av de teknisk kyndige som hadde en tråd om dette for en stund siden.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn