R.Solhaug skrev:
Joda, du er på sporet. Men sa du flertrådet? Da får du på ingen måte tilsvarende stålkontroll eller renhet. Det er et ubønnhørlig faktum. Kost på deg å prøve massivt til bassene og du slutter å tulle med flertrådet. Svært hørbart når systemet er såpass kraftig.
Powerbaner ja, jeg endte opp med 2x6kv pr. kanal. Og 2x6,5kv ut fra hver trafo 8)
Mvh. RS
Hei, har ikke lest gjennom hele tråden her, den er laaaang.....
Men; har du forsøkt med sølv istedenfor kobber?
Min erfaring er at sølv låter langt bedre enn kobber. Renere og mer organisk. De aller beste kablene jeg har hatt er Acoustic Zen Absolute (joda, de er styggdyre men men..... ;D ). Disse er lagt av absolutt 100% rent sølv iblandet 1% rent kobber. Robert Lee hevder at kobberet er nødvendig for å gi riktig klang på en del treblåserinstrumenter.
Jeg tester nå 100 % rent
flatsølv (dvs solid core) fra K A Rasmussen på Hamar i bomullsstrømpe på mine Avantgarde-horn med aktive trykk-kammersubber. Ingen plugger, kjører rett i terminalene.
Jeg har 4 sett med kabler tilgjengelig:
A: 0.4 * 4 mm (2 sett pr HT)
B: 0.6 * 6 mm (2 sett pr HT)
Skal teste ut følgende konfigurasjoner:
1: A direkte til delefilter (diskant), jumpere til mellomtone og basser
2: A direkte til delefilter (diskant), jumpere til mellomtone; og A til basser (dvs biwiring)
3: A direkte til delefilter (diskant), jumpere til mellomtone; og B til basser (biwiring)
4: A direkte til delefilter (diskant), A til mellomtone; og B til basser (triwiring)
5 (evt): A direkte til delefilter (diskant), B til mellomtone; og B til basser (triwiring)
Har foreløbig kun gjort pkt 1 og 2, men hører tydelig at biwiring er en klar forbedring ift singlewiring. Hører det spesielt på bassdynamikken. Lydbildet er også en anelse større.
Opplevde det samme da jeg gikk fra singlewiring til biwiring med Absolutene, men i enda større grad når det gjaldt holografien..
Med Absolutene gjorde jeg også en test av triwiring med bare én høyttaler (hadde bare 4 kabler tilgjengelig). Med triwiring (hvor man da kjører en kabel rett til mellomtonen, dvs utenom delefilter), ble lyden mer transparent/naken. På enkelte opptak var det nesten litt "for nakent".
Absolutekabelen er et lite hakk bedre enn flatsølv på mikrodynamikk, og er dermed også mer nådeløs og avslørende enn flatsølvet.
Fortsettelse følger
Mvh
PS
Og her er interessant lesning for noen og enhver:
http://www.acousticzen.com/white_paper.html