SLUK-O-RAMA - parental guidance strongly advised

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    He he… kraftprisen vil naturligvis sende verdien av strømslukende klasse A forsterkere i bunn også. Mon tro om ikke også Accu klasse A vil omfattes.

    Jeg tror også at antallet mennesker på jorden er egnet til å påvirke natur og klima.

    CO2 sin betydning er imidlertid en annen sak. Du påberoper deg professor Hessem som sannhetsvitne, vel jeg høyner med nobelprisvinner i fysikk Giæver som går igjennom CO2 hypotesen her:

    Om Co2

    Jeg gjør meg endel tanker om klodens utfordringer og hva som skal til av løsninger. Richard Attenborough sitt filmatiske testamente på Netflix nå er meget interessant.

    Jeg frykter ikke klima, men erfarer at klimadiskusjoner fort ender med dårlig klima. For min del ser jeg frem til å løse disse verdensproblemene over en øl på messa;)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.701
    Antall liker
    7.945
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Beklager, men nå fikk jeg abrupt tastourettes Final ;)

    Til ligningen bør økningen av antall "homo sapiens" fra 1850 frem til i dag tilføyes (dette glemmes skammelig ofte når folk hyler og bærer seg om at vi som er glad i et noenlunde stabilt klima, levelige kår for menneskene og vakker natur å gå tur i er så pessimistiske eller snakker om ting vi ikke har greie på. Alt er jo naturlige svingninger må vite :rolleyes:), areal på jorden som er tatt i bruk og /eller påvirket av menneskelig aktivitet i dag kontra 1850, mengde nye menneskeskapte kjemikalier som er sluppet ut til luft/vann/jord fra 1850 til 2021 (eksempelvis kunne man for 70-80 år siden måle 24 menneskeskapte uorganiske og organiske forbindelser i kroppen hos folk flest. I dag er tallet >400 forskjellige, menge av dem er ikke så bra for vårt immunsystem og kan gi nevrologiske effekter, nedsatt forplantningsevne (hvilket jo er av det gode), kreftfremkallende osv.). I sum er utslippene fra dagens >7 milliarder menneskers virksomhet og daglige bruk av flytende hydrokarboner enormt kontra 1850.

    Ja, klimaet hadde sine naturlige sykluser før menneskene ble mange, men det er hevet over tvil at vårt behov for "lebensraum" har gitt oss et villere, tørrere og våtere klima på kloden. Mer intenst regn gir flom mange steder pga avskoging og menneskeskapt infrastruktur med rette elveleier og null kantvegetasjon til å ta av for eller ta opp vannet. Skogene utsettes for langvarig tørke, og i California, Sibir og rundt Middelhavet brenner det voldsomt og lenge når det tar fyr med eller uten menneskelig "hjelp". Jeg skal unnlate å ramse opp flere faktorer, men at menneskehetens avtrykk og levesett på planeten har en klar negativ effekt for natur og klima kommer vi rett og slett ikke unna (her støtter jeg meg tungt til professor Dag O. Hessen ved UiO), og vi trenger ikke MDG til å fortelle oss det.

    Men ting kan selvfølgelig forverres raskt uavhengig av oss menneskene ved at naturen selv tar grep i form av et nytt enormt vulkanutbrudd eller et stort meteor nedslag fra himmelrommet. Da kan man påberope seg at dette ikke er vår skyld.

    Årets uvanlig tørre sommer har gitt lite nedbør, og derav lite tilførsel av vann til nordmenns oppdemmede kraftmagasiner (dette vet dere jo).
    Da må man spare på volum vann som kjøres i turbinene slik at fyllingsgraden i vannmagasinene ikke kommer under kritisk nivå.
    Så da ser jo kraftregulantene (kommunen og deres grådige kraftselskaper) sitt snitt til å varsle om saftige påslag i kilowatt prisen av nødvendig strøm til våre husaltere. MAKAN! ;)
    Ja, eg er glad eg konverterte til klasse D.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.513
    Antall liker
    102.814
    Torget vurderinger
    23

    Hehe... sitter her og koser meg med forbruksloggen for strøm hittil i september...
    558 kWh a kr. 0,52 .... runder nok tusenlappen når september er omme - inkl. nettleie etc.

    God (og varm) helg til alle! 🤭

     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.835
    Antall liker
    16.058
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2

    Hehe... sitter her og koser meg med forbruksloggen for strøm hittil i september...
    558 kWh a kr. 0,52 .... runder nok tusenlappen når september er omme - inkl. nettleie etc.

    God (og varm) helg til alle! 🤭

    Har du gått over til klasse D (The Dark Side) :eek:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.513
    Antall liker
    102.814
    Torget vurderinger
    23

    Samlingen reduseres.... hvem skal ut?

    diskantsamling.jpg


     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.006
    Antall liker
    12.887
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Klarer du og hive de runde messingsakene til venstre i bildet....over på andre sida av dalen?
    Jeg står klar på terrassen for å ta i mot.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.568
    Sted
    Langesund
    Klarer du og hive de runde messingsakene til venstre i bildet....over på andre sida av dalen?
    Jeg står klar på terrassen for å ta i mot.
    Tror det var en slik jeg hørte hos gut_man. Delt ved 10kHz er den meget potent. Hadde ikke du labbene på en slik og så klarte du rote den vekk o_O
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.513
    Antall liker
    102.814
    Torget vurderinger
    23
    Bergfinn... AKA "The Corner Painter" :LOL: :LOL: :LOL: Mannen som har solgt alt han IKKE burde ha solgt..
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.694
    Torget vurderinger
    10
    Den helt til høyre har jeg lyst til å teste
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.513
    Antall liker
    102.814
    Torget vurderinger
    23
    Forsiktig nå! kanskje betong med levering og arbeid også endrer sig i pris 🤔 Tänkte inte på det:ROFLMAO:
    Ikke så redd for det - da entreprenøren ikke har vært å se! Sjeldnere enn smørgåstårta :LOL: :LOL: Hej då!
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Tror det var en slik jeg hørte hos gut_man. Delt ved 10kHz er den meget potent. Hadde ikke du labbene på en slik og så klarte du rote den vekk o_O
    Korrekt, det var en sånn(y) Den har jaggu ikke blitt billigere med årene heller. Pris i Euro..Rotekopper får svi på pungen:ROFLMAO:
    1631910502436.png
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.694
    Torget vurderinger
    10
    Ikke så mange av dem egentlig
    Ja - det går gjetord om dine dumheter ref. salg av ting som ikke burde vært solgt!
    Noen ting ja. Og særlig T500. Det er en fantastisk diskant. Jeg sleit litt med integrering da jeg har relativt kort lytteavstand og valgte av to onder og kjøre uten. Men for en luftighet og uanstrengthet. Snickers, hva var det du kalte det? «Gullstøv»?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.694
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har jo hørt TADen hos deg og T500 hos meg selv i flere settinger og også hos bjarnetv i et Audiolense oppsett.

    Kan det stemme at TAD fremstår mer nøytral og at T500 har noe varme eller kulør i mangel av et bedre ord?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.513
    Antall liker
    102.814
    Torget vurderinger
    23
    Ikke i mine ører. Med 10k deling er det egentlig hips om happ hva jeg spiller på av ET-703 eller T500, ikke kollossal forskjell og om det ene er bedre enn det andre er ikke jeg kompetent nok til å svare på. Har ikke sammenlignet direkte ved deling på 7k som jeg også har brukt.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.694
    Torget vurderinger
    10
    Disse diskantene gir hvertfall en x faktor som mangler i svært mange systemer (mitt eget inkludert) 👍
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.513
    Antall liker
    102.814
    Torget vurderinger
    23
    Definitivt. Og til de som "ikke hører en dritt over 10k" er det bare å si at poenget med skikkelige diskanter bl.a. er å flytte distorsjonskomponenter og resonanser opp i et område som er godt og langt unna det hørbare - en må betrakte kapasiteten i så måte på samme måte som i motsatt ende av frekvensskalaen. men jeg gidder ikke misjonere ting lenger, hvis folk er overbevist om annet så må de gjerne være det. Men du og jeg vet bedre... for vår del da.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.694
    Torget vurderinger
    10
    Når jeg har spilt på T500 en god stund i flere perioder så klarer jeg å høre det «ørlille» grumset som både TAD2001 og JBL storformat med Truextent gir helt øverst når de spiller helt opp. Subtilt, men det er der. T500 gir den lille ekstra «fløyelsfølelsen».
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.694
    Torget vurderinger
    10
    Litt som vaniljeis med og uten ekte vaniljestang 😎
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.513
    Antall liker
    102.814
    Torget vurderinger
    23
    Når jeg har spilt på T500 en god stund i flere perioder så klarer jeg å høre det «ørlille» grumset som både TAD2001 og JBL storformat med Truextent gir helt øverst når de spiller helt opp. Subtilt, men det er der. T500 gir den lille ekstra «fløyelsfølelsen».

    Fysiske lover er vanskelig å komme rundt... en 1" driver har 76 mm. stor membran, en 2" har 100 mm. You do the math.....
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Jo. Jeg og. To ganger til og med 🙄
    Ja - det går gjetord om dine dumheter ref. salg av ting som ikke burde vært solgt!
    Og godt er det!
    T500 og dens likemenn er en nobrainer selv med gode diskanter som 2001.
    Man klarer seg jo selvsagt uten, men livet er jo så mye bedre MED!!

    Men er vel de minst eksotiske varene som legges ut først kan jeg tenke meg...
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Ikke så mange av dem egentlig

    Noen ting ja. Og særlig T500. Det er en fantastisk diskant. Jeg sleit litt med integrering da jeg har relativt kort lytteavstand og valgte av to onder og kjøre uten. Men for en luftighet og uanstrengthet. Snickers, hva var det du kalte det? «Gullstøv»?
    Nei, det var det vel du som kalte den. Jeg sa vel heller noe i retning av "gjør jobben skikkelig fremfor å dytte inn unødvendige ekstra drivere".
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.513
    Antall liker
    102.814
    Torget vurderinger
    23
    Ikke noe galt med klasse D - med riktig kvalitet og implementering så kan det bli riktig så bra.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.694
    Torget vurderinger
    10
    Det interessante jeg hørte hos deg bjarnetv var at digre Raal hadde en flott luftighet aller øverst men manglet fullstendig dynamikk nedover i forhold til en kompresjonsdriver med beryllium. Nå som du har TAD 2001 fra 3-10K og T500 på topp har du Ole Brum med en uendelig kapasitet og uanstrengthet :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.513
    Antall liker
    102.814
    Torget vurderinger
    23
    Og godt er det!
    T500 og dens likemenn er en nobrainer selv med gode diskanter som 2001.
    Man klarer seg jo selvsagt uten, men livet er jo så mye bedre MED!!

    Men er vel de minst eksotiske varene som legges ut først kan jeg tenke meg...
    Glad for at den riggen havnet hos deg - da blir det liksom innen familien og ikke spredt utover til tilfeldige såpekokere som ikke skjønner greia eller har kompetanse til å jobbe frem resultatet. Gromt bra lyd hjemme hos deg nå!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn