SLUK-O-RAMA - parental guidance strongly advised

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.010
    Antall liker
    12.892
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Denne synes jeg er ganske behagelig å ha på toppen, fra 8 khz.

    t500amk2.jpg
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.321
    Antall liker
    16.407
    Sted
    Østfold
    Få medlemmer her inne hører særlig over 15000hz så det er trolig liten vits med supertweeter :)
    Supertweeter er ønskelig for å tilfredstille de besøkende med hørsel over 15kHz (og for placeboeffekt for de som ikke hører over...)
    Supertweeter handler først og fremst om spredningsmønsteret rundt 10-13kHz. Der er gjerne ørene til selv godt voksne mennesker fortsatt svært følsomme.
    Effekten av litt tweeter hjelp fra 10k og oppover er absolutt nødvendig for litt ekstra luft i toppen. Jeg prøvemonterte Fostex 90Aene mine på toppen av Beyma TPL-150H for å få tilbake litt mer luft, delt inn på 12kHz.

    Hvordan blir det med "lobing" når man deler inn en Supertweeter med slak deling?
    Man får utvilsomt lobing, men det påvirker ikke energien i rommet så mye. Verste er å ha lobing i området 3-6kHz
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Fine innspill! Det er dessverre en vanlig misforståelse at en s.k. "supertweeter" ikke er nødvendig. Det er det reneste BS - ihvertfall for mitt eget vedkommende. For det første så er dette diskantdrivere av edelt merke, og diskant må en jo ha liksom, kan ikke gi oss på 10k. Hører fortsatt utmerket opp til over 15k, men greia er at det handler om headroom her også, dvs. ting må sees i sammenheng - en høyttaler somfaller av for tidlig vil speile slikt også nedover i frekvens. Viktig å holde oppbrytinger godt og langt vekk fra hørbar sone - helst en oktav er min tommelfingerregel. For de fleste innspillingers vedkommende skjer det ikke så mye over 11-12k - hvilket betyr at systemet bør være kapabelt til godt over 20k. Denne diskusjonen er jeg ferdig med for eget vedkommende etter å ha testet ut dette i stort omfang (totalt 15 forskjellige diskantelementer, horn og bånd). At det ikke er tegnet inn på alle de viste skissene er ikke ensbetydende med at det ikke skal være der.

    Et utvalg av diskanter som har vært prøvd....

    treble trøbbel 5.jpg


    Diskanten i en 604 er en 1" variant tilsvarende separat driver som 802 etc. - og som i den nye permanente hovedriggen så trenger den litt hjelp helt i toppen ( ganske likt eieren forøvrig :rolleyes:) Diskanten er enkel å teste ut med et 6 dB passivt filter, typisk område å starte med er 7-8 kHz. Jeg vet ikke nok om hvordan hornet på 604 oppfører seg i forhold til en vanlig separat 1" driver med egnet horn, så her blir det å prøve ut forskjellige frekvenser. Men det er jo enkelt med 6 dB. Alt. 24 dB selvsagt, men det får ev. komme etter at en fornuftig delefrekvens er fastsatt. Har også med følsomheten på diskanten å gjøre. Fostex T500A er fin å legge inn ved 10k, til dømes, samme gjelder egentlig for ET-703 også.


    Har en annen 604 variant som kan være aktuell - skal legge den ut senere i kveld. Den er kanskje den mest spennende....
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Supertweeteren kobles vel i parallell med ht (eller selve diskantelementet ved biwiring). Da endres jo impedansen. Dette kan vel medføre en viss risiko, spesielt på 4 Ohms høyttalere?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    For ca. syvogsekstiende gang: vi snakker ikke "supertweeter" men ordinær implementering av diskantelementer via delefilter.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Trur faen ikke du trenger diskant jeg Sluket ;) ;)
    415 Death Metal edition bare må bli kult.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Tro er noe en gjør i kjerka... jeg foretrekker å vite
    Diskant må til.
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.082
    Antall liker
    33.835
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    SlobAxial 412 . Hvor vidt man trenger en 15 tommer avhenger vel av rommet og bruksområdet. Designet på den midterste rekka er i alle fall bare lekker.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    415 i Death Metal :)
    604 havner vel i senter på ca 100-110cm.
    Diskant på toppen går vel fint, kanskje litt tilt nedover?
    077/2405 eller ET703 passer gjerne spredningen til radial hornet i 604?

    Synest selv ikke det gjør så mye at diskant står litt høyt.

    Håper du bygger! Skikkelig kule skisser!!
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Tro er noe en gjør i kjerka... jeg foretrekker å vite
    Diskant må til.
    Kjerka beveger jeg meg ikke inn i. Så det hva de driver med der tar jeg ikke stilling til.
    Men at stue høytalerene ser bra ut er det liten tvil om.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Headroom is king. Go big or go home. 15" eller ingenting :cool:
    Go big AND go home! Du har rett - alt annet blir stusselig :cool:

    Her er den varianten som er mest sansynlig det ender opp med! 2 x Altec 18" + 604 og 2405. Konstruksjon og proporsjoner er som skapt for hverandre. En 18" er ca. 46 cm i diameter, og 604 bygger godt over 30 cm. i dybden og betinger et dypt kabinett. Dermed er det god plass til 18" i SLOB.

    En 18" av oldschool type har et herlig grunt i bunnen og i denne kombinasjonen behøver den ikke spille lenger opp enn maks. 100 Hz eller godt under teoretisk slot resonans - ca en oktav (som er et "headroom" jeg er veldig glad i...) Følsomheten i 2 x 18" matcher 604 ganske så bra. Følsomhet på 98 dB, Fs på 24 Hz og en BL faktor på 20 gjør den egnet for denne bruken.

    Forbereder kabinett og oppbygging forøvrig for både passiv deling og aktiv drift med innebygget deling.

    604 218 10.jpg
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Noe med bredde/høyde treffer mine øyne best med denne :)
    Skikkelig tøff!

    Verden går ikke fremover uten prøve noe nytt, 18" til GPA ser da dugandes tøff ut til bass duty!

    2405/077 sprer godt horisontalt og burde passe bra da høyttalerne skal stå i sosialt rom!
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Headroom is king. Go big or go home. 15" eller ingenting :cool:
    Go big AND go home! Du har rett - alt annet blir stusselig :cool:

    Her er den varianten som er mest sansynlig det ender opp med! 2 x Altec 18" + 604 og 2405. Konstruksjon og proporsjoner er som skapt for hverandre. En 18" er ca. 46 cm i diameter, og 604 bygger godt over 30 cm. i dybden og betinger et dypt kabinett. Dermed er det god plass til 18" i SLOB.

    En 18" av oldschool type har et herlig grunt i bunnen og i denne kombinasjonen behøver den ikke spille lenger opp enn maks. 100 Hz eller godt under teoretisk slot resonans - ca en oktav (som er et "headroom" jeg er veldig glad i...) Følsomheten i 2 x 18" matcher 604 ganske så bra. Følsomhet på 98 dB, Fs på 24 Hz og en BL faktor på 20 gjør den egnet for denne bruken.

    Forbereder kabinett og oppbygging forøvrig for både passiv deling og aktiv drift med innebygget deling.

    Virkelig elegant og stuevennligt design Sluket, I like it a lot :) Det er vel kun 8ohms 18" som GPA lager for tiden? Er der andre 18" av nyere dato som kunne brukes her?
    Hvor stort kompromis ville være at bruke kun et par GPA 515C per side i stedet til at supplere 604 i bunden?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Noe med bredde/høyde treffer mine øyne best med denne :)
    Skikkelig tøff!

    Verden går ikke fremover uten prøve noe nytt, 18" til GPA ser da dugandes tøff ut til bass duty!

    2405/077 sprer godt horisontalt og burde passe bra da høyttalerne skal stå i sosialt rom!
    Nettopp! Du har skjønt det... Dette skal ikke brukes til pinpointing opphypet hifistandard egotrip supersweetspot wisegrip style.... Stua med tilstøtende herligheter er ca. 70 m3 og med takhøyde opp til 3,5 m. så dette skal fylle rommet med godlyd! :D
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.627
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Kort sagt, det er en rekke ulike løsninger for diskant, men man vil så godt som alltid få en viss reduksjon i spredningen oppover i frekvens. En slik coax som Sluket her planlegger å bruke vil i ganske betydelig grad være offer for denne effekten. Så for å kompensere for dette kan man dele inn en supertweeter med et slakt filter. Målet må da nødvendigvis være å jevne ut spredningsmønsteret i toppen slik at det blir mer likt det man har nedover i diskant og mellomtone. Opp til ca 12,5kHz har dette veldig mye å si for opplevelsen av luft og rom.
    Ja, det er ikke uvanlig at også forhandler med lang lytteærfarng anbefaler supertweeter til en kostbar highend høyttaler. Man får som her sagt en mere lutighet og detaloppløsning oppover i frekvens, og et større lydbilde. Denne høyttaleren fra Gryphon har en bånddiskant fra Mundorf som jeg persjonlig ikke er så imponert over, da jeg selv liker Raven bedre:) For den er mere luftig og oppløst, og har vært brukt av mange highend produsenter, og gjør det av enkelte fortsatt . Spredningsmønstret skal være sirulært for bånd diskanter og måler høyre nivå ved målepunktet pga. dette. Jeg føler selv at disse er mere ''frempå'' enn disse dynamiske mellomtone/basselementen. Denne høyttaleren tilhører en kammerat, som ikke helt har kommet i mål, da han holder ennå på å eksperimenterer og har ikke fått alt ennå:) Han deler denne ELAC supertweeteren ved 11000Hz nå.Vet ikke brattheten i dette filteret). Den er koblet direkte på de andre terminalene. Står igjen å lytte og sammenligne med den løsningen jeg har. Har kunnet tenk meg en større båndiskant(linesourse) med deling rundt 800Hz og oppover. Da blir man kvitt noe av oppbrytning mine fulltoner har mellom 700- 1500HZ (ikke direkte plagsomt). Det blir både tungt og dyrt å bytte ut det jeg har.
    IMG_20190317_213517751.jpg
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Kardioode i mellomtonen kanskje også da?

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
    Ikke i denne settingen, ikke fordi jeg ikke kan men fordi jeg ikke gidder :) Drister meg kanskje til å gjøre baksiden ventilert. Får se.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Virkelig elegant og stuevennligt design Sluket, I like it a lot Det er vel kun 8ohms 18" som GPA lager for tiden? Er der andre 18" av nyere dato som kunne brukes her?
    Hvor stort kompromis ville være at bruke kun et par GPA 515C per side i stedet til at supplere 604 i bunden?


    Takk for vennlige ord, Kjartan! Har kost meg lenge med designet som også er oppstått ikke minst som følge av funksjonen, slik det bør være.
    GPA produserer dessverre ikke 18" lenger - jeg fikk de fire siste i sin tid.

    Det finnes sikkert andre 18" som vil fungere ypperlig i denne konfigurasjonen men det er ikke aktuelt å forske på det når jeg allikevel har elementer klare.
    Et enkelt par med 15" ville jeg ikke brukt her - da hadde jeg heller benyttet 1 stk. men integrert i kabinettet slik vist tidligere i tråden. SLOB har sine fordeler men prisen for disse er kapasitetsbehov etc.

    Kombinasjonen 604 / 15" bass i samme kabinett er benyttet av flere bl.a. i monitorkonstruksjoner som UREI m.fl.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Sitat Sitat fra Snickers-is Se Innlegg
    Kort sagt, det er en rekke ulike løsninger for diskant, men man vil så godt som alltid få en viss reduksjon i spredningen oppover i frekvens. En slik coax som Sluket her planlegger å bruke vil i ganske betydelig grad være offer for denne effekten. Så for å kompensere for dette kan man dele inn en supertweeter med et slakt filter. Målet må da nødvendigvis være å jevne ut spredningsmønsteret i toppen slik at det blir mer likt det man har nedover i diskant og mellomtone. Opp til ca 12,5kHz har dette veldig mye å si for opplevelsen av luft og rom.


    Ja, det er ikke uvanlig at også forhandler med lang lytte ærfarig anbefaler supertweeter til en kostbar highend høyttaler. Man får som her sagt en mere lutighet og detalgjering oppover i frekvens.Denne høyttaleren fra gryphon har en bånddiskant fra Mundorf som jeg persjonlig ikke er så imponert over, da jeg selv liker Raven bedre For den er mere luftig og oppløst, og har vært brukt av mange highend produsenter, og gjør det av enkelte fortsatt . Spredningsmønstret skal være sirulært for bånd diskanter og måler høyre nivå ved målepunktet pga. dette. Jeg føler selv at disse er mere ''frempå'' enn disse dynamiske mellomtone/basselementen. Denne høyttaleren tilhører en kammerat, som ikke helt har kommet i mål, da han holder ennå på å eksperimenterer og har ikke fått alt ennå Han deler denne ELAC supertweeteren ved 11000Hz nå. Den er koblet direkte på de andre terminalene. Står igjen å lytteog sammenligne med den løsningen jeg har. Har kunnet tenk meg en større båndiskant(linesourse) med deling rundt 800Hz og oppover. Da blir man kvitt noe av oppbrytning mine fulltoner har mellom 700- 1500HZ. Det blir tungt og dyrt å bytte ut det jeg har.
    Oppdaget dette for drøyt 40 år siden, brukte et par billige Coral diskanthorn fra Audioscan dengang, de sto oppå ht og spilte bakover inn i hjørnet på rommet. Hadde en helt enorm effekt på lydopplevelsen, og ikke bare i diskanten - sikkert ikke hifi etter dagens "kriterier" men Hohner Clavinet introen på The Commodore's "Young Girls are my weakness" sto til å ta og føle på i rommet og vi gutta var helt i ekstase!!! :D:D:D


     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.864
    Antall liker
    38.662
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Sitat Sitat fra Snickers-is Se Innlegg
    Kort sagt, det er en rekke ulike løsninger for diskant, men man vil så godt som alltid få en viss reduksjon i spredningen oppover i frekvens. En slik coax som Sluket her planlegger å bruke vil i ganske betydelig grad være offer for denne effekten. Så for å kompensere for dette kan man dele inn en supertweeter med et slakt filter. Målet må da nødvendigvis være å jevne ut spredningsmønsteret i toppen slik at det blir mer likt det man har nedover i diskant og mellomtone. Opp til ca 12,5kHz har dette veldig mye å si for opplevelsen av luft og rom.


    Ja, det er ikke uvanlig at også forhandler med lang lytte ærfarig anbefaler supertweeter til en kostbar highend høyttaler. Man får som her sagt en mere lutighet og detalgjering oppover i frekvens.Denne høyttaleren fra gryphon har en bånddiskant fra Mundorf som jeg persjonlig ikke er så imponert over, da jeg selv liker Raven bedre For den er mere luftig og oppløst, og har vært brukt av mange highend produsenter, og gjør det av enkelte fortsatt . Spredningsmønstret skal være sirulært for bånd diskanter og måler høyre nivå ved målepunktet pga. dette. Jeg føler selv at disse er mere ''frempå'' enn disse dynamiske mellomtone/basselementen. Denne høyttaleren tilhører en kammerat, som ikke helt har kommet i mål, da han holder ennå på å eksperimenterer og har ikke fått alt ennå Han deler denne ELAC supertweeteren ved 11000Hz nå. Den er koblet direkte på de andre terminalene. Står igjen å lytteog sammenligne med den løsningen jeg har. Har kunnet tenk meg en større båndiskant(linesourse) med deling rundt 800Hz og oppover. Da blir man kvitt noe av oppbrytning mine fulltoner har mellom 700- 1500HZ. Det blir tungt og dyrt å bytte ut det jeg har.
    Oppdaget dette for drøyt 40 år siden, brukte et par billige Coral diskanthorn fra Audioscan dengang, de sto oppå ht og spilte bakover inn i hjørnet på rommet. Hadde en helt enorm effekt på lydopplevelsen, og ikke bare i diskanten - sikkert ikke hifi etter dagens "kriterier" men Hohner Clavinet introen på The Commodore's "Young Girls are my weakness" sto til å ta og føle på i rommet og vi gutta var helt i ekstase!!! :D:D:D


    Jeg gjorde nesten det samme tidligere, monterte alltid bakovervendt diskant på alle talerne jeg hadde på 80 tallet med en enorm virkning.Delte på 10k :)
    Ha en fin lørdag sluket

    mvh
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Sorry, too late :D
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Det er nok motsatt.... Tower of Power :cool: & Golden Shower. Stygg sak:rolleyes:
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Godt ikke alle i NRK var like stødige i engelsk/amerikansk på åttitallet:)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Feit gruppe - har flere lp's :D
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Mange LP`s... flere vinylavtastere..... fett anlegg....... MEN............................. :rolleyes:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    :mad::mad::mad: Noe du er misfornøyd med?:mad::mad:
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn