Sliter med dynamikk på LP

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ok. Takk for det svaret. Er nok kanskje ikke så mye mere å hente ut på pirk egentlig som du sier. Er veldig fornøyd nå. Kjøpt ny Riia (ASR mini basis) så regner med at den kan løfte opp lydbildet litt også. Da er jeg nok forhåpentligvis i mål. NHT ene synger ganske flott nå med bra dynamikk. Men en testplate kan jeg jo få i hus. Kjekt å ha.
    Folk er fornøyd med ASR Mini Basis, og den er veldig fleksibel, så det blir nok bra. :)
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Som du er av mitt forrige innlegg, tror jeg det er helt unødvengig. Ikke sikkert Yamaha-tonearmen bruker standard SME-fatning på headshellet heller, så ikke sikkert det lar seg gjøre uansett. ...Men det aner jeg ingenting om. :)
    Det gjør det, har fler chell.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Pål Gundersen: Helt ærlig: Zyx R50 Bloom 3 er en pickup til USD 1300. (ca NOK 12000) Den bør minst ha en av Regas beste armer for å spille optimalt. Blir ofte montert i SME, V denne. Og både Rega og SME holder en LANGT høyere kvalitet enn den Yamahaen din. Dessverre tror jeg dette dreier seg om en klassisk feilmatch, der armen rett og slett ikke er god nok til pickup- den har høye krav, dem japaneren der. Vil du ha en formel for hvordan saker og ting skal settes opp/henger sammen, kontakt Gunnar Brekke her. Han kan forklare det :) Mitt tips: Enten skifter du ut drivverket eller pickupen først. Og så god som en Bloom er bør nok drivverket gå først..Da ser du i klasse rundt Rega Planar 8 og Michell Gyrodec/Oracle m/SME-arm... En Ortofon eller Nagaoka MM bør være en bedre match til Yamaha...Eventuelt, se på en GSP RIAA...Her kan du forresten også få gjennomgangen/hjelp til korrekt setup :)

    www.elektroniskbureau.no
     
    Sist redigert:

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Som du er av mitt forrige innlegg, tror jeg det er helt unødvengig. Ikke sikkert Yamaha-tonearmen bruker standard SME-fatning på headshellet heller, så ikke sikkert det lar seg gjøre uansett. ...Men det aner jeg ingenting om. :)
    Pål Gundersen: Zyx R50 Bloom 3 er en pickup til USD 1300. (ca NOK 12000) Den bør minst ha en av Regas beste armer for å spille optimalt. Blir ofte montert i SME, V denne. Og både Rega og SME holder en LANGT høyere kvalitet enn den Yamahaen din. Dessverre tror jeg dette dreier seg om en klassisk feilmatch, der armen rett og slett ikke er god nok til pickup- den har høye krav, dem japaneren der. Vil du ha en formel for hvordan saker og ting skal settes opp, kontakt Gunnar Brekke her. Han kan forklare det :) Mitt tips: Enten skifter du ut drivverket eller pickupen først. Og så god som en Bloom er bør nok drivverket gå først..Da ser du i klasse rundt Rega Planar 8 og Michell Gyrodec/Oracle m/SME-arm... En Ortofon eller Nagaoka MM bør være en bedre match til Yamaha...
    skifte ut noe på den yamahaen skjer ikke. Da kjøper jeg ny spiller, noe som lå i kortene ved kjøp av ny pu men jeg vill gi yamahaen en tjangse. Det skal den få også. Men mulighetene er nok store for at det blir ny spiller på sikt så kan yamahaen gå over til neste generasjon i familien med en mm pu.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Pål Gundersen: Helt ærlig: Zyx R50 Bloom 3 er en pickup til USD 1300. (ca NOK 12000) Den bør minst ha en av Regas beste armer for å spille optimalt. Blir ofte montert i SME, V denne. Og både Rega og SME holder en LANGT høyere kvalitet enn den Yamahaen din. Dessverre tror jeg dette dreier seg om en klassisk feilmatch, der armen rett og slett ikke er god nok til pickup- den har høye krav, dem japaneren der. Vil du ha en formel for hvordan saker og ting skal settes opp/henger sammen, kontakt Gunnar Brekke her. Han kan forklare det :) Mitt tips: Enten skifter du ut drivverket eller pickupen først. Og så god som en Bloom er bør nok drivverket gå først..Da ser du i klasse rundt Rega Planar 8 og Michell Gyrodec/Oracle m/SME-arm... En Ortofon eller Nagaoka MM bør være en bedre match til Yamaha...
    Spilte med en nagoaka mp 200 på yamahaen frem til nå. Må si at uansett så er det STOR forskjell mellom disse lydmessig. Syx slår mp200 med glans, også på Yamaha spilleren min.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er langt fra overbevist om at ikke S-armen fra åttitllet er like god som "en av Regas beste armer". ;) Matchen er god. Nærmest optimal. Ikke tenk mer på det.

    ...Og selvsagt: Pickupen er god nok til å henge med når/hvis du kjøper en dyrere platespiller. (Kanskje noe lang mer spennende enn en Rega, men det er bare min mening da.) ;)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Pål Gundersen: Det er forståelig, det. Noe skal man da også få til prisen. Men kontakt folket herover, du. Og lån øre til en Planar 6 eller 8 i første omgang :)
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    20.143
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Pål Gundersen: Helt ærlig: Zyx R50 Bloom 3 er en pickup til USD 1300. (ca NOK 12000) Den bør minst ha en av Regas beste armer for å spille optimalt. Blir ofte montert i SME, V denne. Og både Rega og SME holder en LANGT høyere kvalitet enn den Yamahaen din. Dessverre tror jeg dette dreier seg om en klassisk feilmatch, der armen rett og slett ikke er god nok til pickup- den har høye krav, dem japaneren der. Vil du ha en formel for hvordan saker og ting skal settes opp/henger sammen, kontakt Gunnar Brekke her. Han kan forklare det :) Mitt tips: Enten skifter du ut drivverket eller pickupen først. Og så god som en Bloom er bør nok drivverket gå først..Da ser du i klasse rundt Rega Planar 8 og Michell Gyrodec/Oracle m/SME-arm... En Ortofon eller Nagaoka MM bør være en bedre match til Yamaha...
    Sludder og vrøvl.
    Pål´s Yamaha har en mellemtung arm, som passer perfekt til Zyx R50 Bloom 3.
    Og så er vi tilbage ved et af mine første indlæg. Korrekt nåletryk har fjernet det meste af det, han ankede over i første omgang. Nu mangler (evt.) fintuning, og om han ka´ li´ lyden af pickup/riaa kombinationen.
    Der er for fa´en ingen som HiFi-folk, der kan skabe ikke eksisterende problemer for sig selv og andre :LOL::LOL:.
    Pål: Spil løs, lad pickuppen få 10-20 timer (50 LP-sider), før du ta´r endelig stilling til, hva´ du synes !!

    Edit:´Zyx´en er en fin pickup, men den er stadig en af Zyx´s allerbilligste, så husk, at træerne vokser ikke ind i himlen. Har selv en Ultimate 100, den er en af de næst billigste, og spiller da fint, men kommer ikke i nærheden af nogle af de andre i samlingen ;)
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det er ingen som regner på det. :)

    Du kan teste den faktiske egenresonansen med en testlate, hvis du gidder.

    Det som er poenget, er at man ønsker at armen skal ha en egenresonansefrekvens rundt 8-10Hz. Altså godt under det hørbare området. Denne påvirkes av armens (inkludert pickup, skruer, etc) effektive masse og pickupens ettergivenhet (opphengets fjæringsstivhet).

    Nå har du jo allerede kjøpt pickup, så det eneste du kan gjøre nå er å evt. forsøke å justere massen litt hvis det behøves. Jeg tipper "ikke".

    Du kan sjekke med denne kalkulatoren:


    Men vi trenger å vite den effektive massen til tonearmen din. Det kan muligens også vinylengine.com hjelpe med.
    Her er regnestykket (tror jeg)

    f = 1000 : (2 x π x √ (M x C)) where:
    f - Cartridge resonance frequency in Hz
    π - 3.14159265359...
    C - Cartridge compliance lateral in µm/mN
    M - Total tonearm system mass which is a sum of Mass of cartridge, Mass of headshell and screws and Effective mass of tone arm (all values in gram)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.248
    Antall liker
    9.480
    Torget vurderinger
    2
    Ikke glem at oppgitt mykhet/compliense er villedende. Det som teller er dynamisk complience og ikke statisk. Og dynamisk bør angis ved 10hz, men japanerne oppgir ved 100hz. Hadde en link som forklarte det men finner den ikke, der stod det at reell complience var 1.5-1.8 ganger oppgitt verdi for min MC. Har man en testplate finner man ut av det dvs Resonansen uansett...

    Fant noe her
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ikke glem at oppgitt mykhet/compliense er villedende. Det som teller er dynamisk complience og ikke statisk. Og dynamisk bør angis ved 10hz, men japanerne oppgir ved 100hz. Hadde en link som forklarte det men finner den ikke, der stod det at reell complience var 1.5-1.8 ganger oppgitt verdi for min MC. Har man en testplate finner man ut av det dvs Resonansen uansett...

    Fant noe her
    Er det noen grunn til å tro at det gjelder her? De fleste andre enn AT oppgir det vel på "riktig" måte nå? At en MC har en ettergivenhet på 12um/mN høres mye mer sannsynlig ut for meg enn at den skulle ligge på 18-20.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Undrer mig nogen gange over, om folk overhovedet læser indlæggene og bare skriver løs??
    I første indlæg skriver trådstarter: Jeg har lige købt en ny ZYX MC pickup.
    I tredie indlæg skriver Dazed:

    :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
    Nå må du lese. Han skriver han har kjøpt en syx, ikke ZYX. Så ja, man kan undres ...
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.154
    Antall liker
    4.318
    Torget vurderinger
    1
    Lurer på hva du betaler for når det gjelder elektrokomaniet
    SMD komponenter kan se litt puslete ut i et stort kabinett, her er inngangstrinnet


    Det ser ut som de bruker bla AD 797, LM4562, og OPA2134. Det ser også ut som de har 4 par regulatorer. Det er ikke noe som tyder på at det er en enkel/simpel konstruksjon.

    Mv
    KJ
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn