Slettix' hifi-eskapader

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Godt du har nettfilter. Det trenger den. Ellers er jeg ikke overrasket over at du liker den, nei.
     

    slettix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.03.2007
    Innlegg
    241
    Antall liker
    212
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    3
    Jøss! Gratulerer! Hvilken fra det rikholdige franske programmet landet du på? Og hvordan låter det?
    Har hatt Devialet'en i anlegget noen dager nå. Nå var jeg jo godt fornøyd med min gamle T+A PowerPlant som har fungert som "venteforsterker" i 2 år samt en Rega DAC som hadde samme status. Men dette ble andre boller! Lydbildet har blitt mye større - på enkelte innspillinger bredder orkesteret seg utenfor veggene, og det spiller med god og dyp bass selv på svært lavt volum, noe jeg ikke opplevde tidligere.

    Har vurdert mye forskjellig før jeg landet på Devialet. Alt fra store klasse A forsterkere som Pass Labs til rør fra Audio Research til LM Audio til CJ m.fl før valget til slutt falt på noe så "kjedelig" som en liten badevekt med DAC, RIAA, pre og effekt i en og samme boks. Men dette spiller alt annet enn kjedelig!

    Er jo noen småting som kunne vært bedre. Fjernkontrollen er jo lekker den, men den formelig skriker etter å ha et display på toppen som viser volum, kildevalg etc. Den blankpussete overflaten på forsterker og fjernkontroll kunne jeg også godt styrt meg for - ikke så veldig praktisk. Appen til Iphone er grei, men treg. Burde også vært en mer avansert app til Ipad. Men dette er småtteri i den store sammenhengen.
    Dette er terningkast 6 :)

    Men nå må jeg snart gjøre en ordentlig innsats på akustikk - er helt sikkert veldig mye å hente på dette området...
     

    slettix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.03.2007
    Innlegg
    241
    Antall liker
    212
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    3
    Bestilte Cowboy Junkies med The Trinity Sessions i begynnelsen av januar hos Big Dipper. I dag var den endelig kommet til butikken. Plukket med meg et par skiver til når jeg først var innom:
    Platekjøp mars 2017-1.jpg


    Som vanlig vaskes platene først
    Platekjøp mars 2017-6.jpg


    Deretter legges de i nye MoFi innerlommer
    Platekjøp mars 2017-9.jpg


    Måtte bare ha denne boksen her med Rickie Lee Jones - nydelig klassiker i 45RPM.
    Platekjøp mars 2017-3.jpg
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sånn generelt synes jeg det er for mye stress med så kort spilletid pr. side, så av den grunn kommer jeg til å kjøpe svært få av den typen utgivelser. Og Rickie har jeg selvfølgelig på CD, kommer uansett til å kjøpe den i vanlig LP-format, men den platen har jeg så nært forhold til som lydreferanse at jeg fint kan leve med stresset å snu skiven ofte når den brukes som referanseinnspilling under testing av utstyr.
     

    slettix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.03.2007
    Innlegg
    241
    Antall liker
    212
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    3
    Sånn generelt synes jeg det er for mye stress med så kort spilletid pr. side, så av den grunn kommer jeg til å kjøpe svært få av den typen utgivelser. Og Rickie har jeg selvfølgelig på CD, kommer uansett til å kjøpe den i vanlig LP-format, men den platen har jeg så nært forhold til som lydreferanse at jeg fint kan leve med stresset å snu skiven ofte når den brukes som referanseinnspilling under testing av utstyr.
    Ja, ser den. Det blir en del trim når jeg spiller disse platene. 2 - 3 sanger pr side sier jo sitt, så dette forbeholdes spesielle plater.
     

    slettix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.03.2007
    Innlegg
    241
    Antall liker
    212
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    3
    Kos på en lørdag med Leonard Cohen og You Want It Darker. Fantastisk bra album og definitivt et av hans beste (som ikke sier lite). Kanskje ikke den mest lystige musikken man kan finne, men dette er vakkert altså...

    Kjapt amatøropptak med Iphone bare...
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Gratulerer med flott forsterker. Bare å spørre hvis du lurer på noe. Er ganske godt oppdatert på den siden jeg kjøpte for 1 år siden. Når det gjelder nettfilter, ville jeg testet også uten. Hadde en periode Isotek Sigma 3. Meg med flere hørte ikke en pøkk forskjell med og uten.
     

    slettix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.03.2007
    Innlegg
    241
    Antall liker
    212
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer med flott forsterker. Bare å spørre hvis du lurer på noe. Er ganske godt oppdatert på den siden jeg kjøpte for 1 år siden. Når det gjelder nettfilter, ville jeg testet også uten. Hadde en periode Isotek Sigma 3. Meg med flere hørte ikke en pøkk forskjell med og uten.
    Takk for det Fugazi. Ser du har samme pickup som meg. Hvordan ser konfigurasjonen din ut for denne? Selv har jeg foreløpig bare benyttet meg av standard-innstillingen for denne pickup'en, men er det noe å hente her?
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Gratulerer med flott forsterker. Bare å spørre hvis du lurer på noe. Er ganske godt oppdatert på den siden jeg kjøpte for 1 år siden. Når det gjelder nettfilter, ville jeg testet også uten. Hadde en periode Isotek Sigma 3. Meg med flere hørte ikke en pøkk forskjell med og uten.
    Takk for det Fugazi. Ser du har samme pickup som meg. Hvordan ser konfigurasjonen din ut for denne? Selv har jeg foreløpig bare benyttet meg av standard-innstillingen for denne pickup'en, men er det noe å hente her?
    EQ curve 1976
    Max level 0,30 mv
    Loading 460 ohm
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Slettix, Fugazi: Nettfiltere er avhengige av kvaliteten på råstrøm/omgivelsers påvirkning, og varierer derfor i effekt fra oppsett til annet. Så ei padde som funker hos meg kan være helt feil hos en av dere. Og omvendt, selvfølgelig.
     

    slettix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.03.2007
    Innlegg
    241
    Antall liker
    212
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    3
    Tenkte det var på sin plass med en liten oppdatering! Har vært lite på sentralen i det siste, og det har vært mindre tid til å lytte til musikk gjennom sommeren - det er gjerne andre aktiviteter som tar mer fokus på denne tiden av året - heldigvis :)
    Men - nå ser jeg på Discogs at jeg har passert 100 vinylplater så tenkte det var greit å markere med noen bilder fra anlegget:
    Stereoanlegg september 2017 (8 of 17).jpg


    Har kanskje ikke skjedd så mye med selve anlegget, men ny lyttestol har jeg fått meg - betydelig forbedring!
    Stereoanlegg september 2017 (6 of 17).jpg


    Stereoanlegg september 2017 (3 of 17).jpg


    Rega'en fungerer som bare det, også ett år etter anskaffelsen. Har vært null problemer med den så langt...
    Stereoanlegg september 2017 (11 of 17).jpg



    Fremtiden møter fortiden - Devialet high-tech klasse A/D forsterker parres opp med en gammeldags analog snurre fungerer aldeles strålende!
    Stereoanlegg september 2017 (15 of 17).jpg


    ...og skive #100 ble siste av War on Drugs...
    Stereoanlegg september 2017 (16 of 17).jpg
     

    slettix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.03.2007
    Innlegg
    241
    Antall liker
    212
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    3
    Jøje meg så fort tiden går! Over ett år siden forrige update jo. Har vært platespiller-eier i ca to år nå, og status er at jeg stort sett fremdeles bare spiller vinyl faktisk. Hadde sett for meg at dette kom til å være sekundær-kilde etter Tidal via Auralic Aries og Roon, men jeg synes fremdeles det er noe eget med platene. Har til og med begynt å tenke på hva en Bergmann kunne gjort av underverker på vinyl-fronten, men det er ikke noe stress.

    Var innom Bigdipper her om dagen og var i humør etter noen gamle klassikere denne gangen:
    Nye plater i hus oktober 2018 (2 of 2).jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Slettix: Den fempakningen der oser musikalsk kvalitet! Tipper du storkoser deg med spesielt Crime Of The Century, Aja og Tea For The Tillerman:rolleyes: Mitt tips hvis du skal oppgradere: Se på nye Planar 8. Men jeg er også glad i Bergmann, ingen tvil derom.
     

    slettix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.03.2007
    Innlegg
    241
    Antall liker
    212
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    3
    Slettix: Den fempakningen der oser musikalsk kvalitet! Tipper du storkoser deg med spesielt Crime Of The Century, Aja og Tea For The Tillerman:rolleyes: Mitt tips hvis du skal oppgradere: Se på nye Planar 8. Men jeg er også glad i Bergmann, ingen tvil derom.
    Ja, det gjør jeg helt klart. Men I Robot er fantastisk bra den også :)
    Kommer sikkert til vurdere Planar 8 også om jeg kjøper ny spiller, men jeg synes jo det er gøy å prøve noe nytt når jeg først skal oppgradere. Men som sagt, jeg stresser ikke med dette, jeg er veldig fornøyd med det jeg har. Er fort gjort å få byttesjuken og bli for fokusert på utstyr fremfor å slappe av med det man har og nyte musikken...
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Slettix: Det skjønner jeg bedre enn de fleste. Men det er jo kanskje sånn, da, at dersom du har funnet et passende merke, da oppgraderer du gjerne dessforinnen. Fordi det valgte merke har endel ting det gjør bedre enn omtrent alle andre. Rega er et sånt merke. Deres spillere- eller rettere deres FORMIDLING av MUSIKK kryper innunder huden på en. Og blir der. Det gir den "sjelefreden" du tydeligvis har. For den som vil lytte. De små imperfeksjonene bidrar positivt til dynamikk og sjarm. De skal mao være der. Og det gjør absolutt ingenting, fordi det hører Rega til. Det veit den som har merket i hus. Og har lært å bli glad i - og for- det de gjør med musikken.
     
    Sist redigert:

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.779
    Antall liker
    10.602
    Sted
    London
    Slettix: Den fempakningen der oser musikalsk kvalitet! Tipper du storkoser deg med spesielt Crime Of The Century, Aja og Tea For The Tillerman:rolleyes: Mitt tips hvis du skal oppgradere: Se på nye Planar 8. Men jeg er også glad i Bergmann, ingen tvil derom.
    Ryktet er at Rega lanserer P10 i februar 2019. Som P8, gjetter jeg - bare enda bedre :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    T-Roten: Den er du ikke aleine om å glede deg til..
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Rega kan sine ting og er lette å falle for. Særlig modellene med tallerken i keramikk har noen kvaliteter som gir mye for pengene. Men Bergmann..se, det er en annen idrettsgren, rett og slett. Har man først levd med en, blir det svært vanskelig å gå tilbake til noe annet.
    In my not so humble, but quite qualified opinion.
     
    Sist redigert:

    slettix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.03.2007
    Innlegg
    241
    Antall liker
    212
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    3
    Rega kan sine ting og er lette å falle for. Særlig modellene med tallerken i keramikk har noen kvaliteter som gir mye for pengene. Men Bergmann..se, det er en annen idrettsgren, rett og slett. Har man først levd med en, blir det svært vanskelig å gå tilbake til noe annet.
    In my not so humble, but quite qualified opinion.
    Hvordan tenker du pickupen jeg har passer til en Magne og RIIA-delen i Devialet’en vil klare seg?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Impulse: Med den riggen du har, så...Men en av Regas styrker er VFM. Altså ligger flere av Regas modeller - fra RP8/ Planar 8 , via den noe eldre P9 til RP10 helt oppe i klasse med Bergmann dersom pickupen er riktig. Til en noe lavere pris. Det betyr dog ikke at jeg selv ikke kunne levd meget godt med en Bergmann/Ortofon-pakke. I tillegg til Rega. Og da aller helst- en gang- Windfeld Titanium..Alt blir et spørsmål om individuelle ønsker og prioriteringer. Både Bergmann og Rega gjør ting på eget vis. Samtidig er de kompromissløse mht tilnærming. Det elsker jeg begge merker for. Det, og formidlingsevnen begge to har. De er begge akkurat like gode- på sitt HELT egne vis. Kort sagt:Velg det av disse merkene som passer deg, jobb med matchen og du har en av verdens råeste vinylrigger.- som mer enn gjerne viser flere av de andre klassekomparable alternativene hvor plateskapet skal stå. Ferdig med saken.
     
    Sist redigert:

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Rega kan sine ting og er lette å falle for. Særlig modellene med tallerken i keramikk har noen kvaliteter som gir mye for pengene. Men Bergmann..se, det er en annen idrettsgren, rett og slett. Har man først levd med en, blir det svært vanskelig å gå tilbake til noe annet.
    In my not so humble, but quite qualified opinion.
    Hvordan tenker du pickupen jeg har passer til en Magne og RIIA-delen i Devialet’en vil klare seg?
    Dynavector DV 20 er jo en relativt rimelig pickup i dette selskapet, men Dyna passer veldig godt på Bergmann. Så godt at de ofte brukes i utstillingssammenheng. Riaatrinnet i en Devialet er veldig kompetent, og dessuten kan det optimaliseres til akkurat den pickupen du bruker, så det er ingen grunn til bekymring her.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn