Slettix' hifi-eskapader

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • V

    vinyl-mannen

    Gjest
    Gratulerer med ny snurre, lekkert oppsett du har.
    Takk for det vinyl-mannen! Er veldig fornøyd med å snurre skiver igjen. Er en helt annen følelse enn Tidal gjennom Aries'en - selv om det selvsagt er veldig mye mer praktisk.
    Vis vedlegget 403868

    Er bare en ting jeg angrer på: skulle jo kjøpt platespiller for maange år siden - tenk på alle platene jeg hadde hatt da! Har foreløpig en beskjeden platebunke å plukke fra, men det kommer seg! Er jo også veldig enkelt å finne noe interessant på platesjappa når det meste mangler ;)
    Enkelt?:rolleyes:. Det kan jeg love deg blir vanskeligere med tiden:)
    mvh
    :cool:
    mvh
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Slettix: Det er på mange måter greit å ha ventet såpass lenge med platespiller. For det første har du nå ei snurre du forhåpentlig lever LENGE med. Og utvalget av gode nypresser og box-sets på vinyl er bedre enn på svært lenge. Dessuten slipper du å ha lagt deg til enkelte uvaner som tydeligvis plager flere av vintagistene her..Så utforsk vinylens verden nå, du. Min samling er heller ikke stor. Går for kvalitet kontra kvantitet her..:cool: Riggen leverer, uansett hva jeg setter den til..
     
    Sist redigert:

    slettix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.03.2007
    Innlegg
    241
    Antall liker
    212
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    3
    Slettix: Det er på mange måter greit å ha ventet såpass lenge med platespiller. For det første har du nå ei snurre du forhåpentlig lever LENGE med. Og utvalget av gode nypresser og box-sets på vinyl er bedre enn på svært lenge. Dessuten slipper du å ha lagt deg til enkelte uvaner som tydeligvis plager flere av vintagistene her..Så utforsk vinylens verden nå, du. Min samling er heller ikke stor. Går for kvalitet kontra kvantitet her..:cool: Riggen leverer, uansett hva jeg setter den til..
    Ja, det er utrolig mange plater som havner på Wishlist på Discogs om dagen. Rene komikvelden å dra på Platesjappa, Big Dipper eller The Garden om dagen - jeg mangler jo stort sett alt. Kan jo bare plukke plater i blinde nesten...
     

    slettix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.03.2007
    Innlegg
    241
    Antall liker
    212
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer med ny snurre, lekkert oppsett du har.
    Takk for det vinyl-mannen! Er veldig fornøyd med å snurre skiver igjen. Er en helt annen følelse enn Tidal gjennom Aries'en - selv om det selvsagt er veldig mye mer praktisk.
    Vis vedlegget 403868

    Er bare en ting jeg angrer på: skulle jo kjøpt platespiller for maange år siden - tenk på alle platene jeg hadde hatt da! Har foreløpig en beskjeden platebunke å plukke fra, men det kommer seg! Er jo også veldig enkelt å finne noe interessant på platesjappa når det meste mangler ;)
    Enkelt?:rolleyes:. Det kan jeg love deg blir vanskeligere med tiden:)
    mvh
    :cool:
    mvh
    Det tror jeg nok, men det kommer til å ta en stund før det blir vanskelig :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Det som blir mest vanskelig nå, Slettix, er å stoppe å spille plater. Du vil nemlig oppdage de du har om igjen. Og så etterhvert mest sannsynlig klø etter å finne ut hva riggen din gjør med neste plate du har med deg fra Big Dipper..:cool: Behold forresten filtmatta på, du..akryl har ingenting med Rega å gjøre..
     
    Sist redigert:

    slettix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.03.2007
    Innlegg
    241
    Antall liker
    212
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    3
    Det som blir mest vanskelig nå, Slettix, er å stoppe å spille plater. Du vil nemlig oppdage de du har om igjen. Og så etterhvert mest sannsynlig klø etter å finne ut hva riggen din gjør med neste plate du har med deg fra Big Dipper..:cool: Behold forresten filtmatta på, du..akryl har ingenting med Rega å gjøre..
    Er jo innom platesjapper daglig nå - er utrolig gøy å handle vinyl igjen. Spiller annerledes enn den digitale riggen, men knitring og støy er helt fraværende her. Dette låter bare helt kanon. Mye "større", med mer dybde og bredde.
     
    V

    vinyl-mannen

    Gjest
    Regner med at du også registrerer dine kjøp på Discogs?
    Selv har jeg gjort det for vane å legge inn kjøpene med en gang, enklere
    enn å skulle gå tilbake å gjøre det. En pils og spille musikk samtidig å det blir
    bare kos.
    :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Exactly, Slettix! Helt kanon- akkurat som det er. Den pakka behøver du ikke røre. Jeg skal selv hente inn Elric Claptons hvite komplettsett så fort jeg får cash til det:cool:
     

    slettix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.03.2007
    Innlegg
    241
    Antall liker
    212
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    3
    Regner med at du også registrerer dine kjøp på Discogs?
    Selv har jeg gjort det for vane å legge inn kjøpene med en gang, enklere
    enn å skulle gå tilbake å gjøre det. En pils og spille musikk samtidig å det blir
    bare kos.
    :)
    Jepp - har lagt inn alt på Discogs, så er ajour nå...
     

    slettix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.03.2007
    Innlegg
    241
    Antall liker
    212
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    3
    Exactly, Slettix! Helt kanon- akkurat som det er. Den pakka behøver du ikke røre. Jeg skal selv hente inn Elric Claptons hvite komplettsett så fort jeg får cash til det:cool:
    Ja, tanken på å skulle bytte ut drivverket med noe annet har forsvunnet som dugg for sola. Flere plater og platevasker er det som står på lista mi om dagen. Akustiske tiltak er også noe jeg må ta tak i. Får være ambisjonen for høsten å få gjort noe med tenker jeg...
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Gjør det..Rimelig, pent og utrolig effektivt:cool: Jeg har fire paneler selv..
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.087
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    10
    Exactly, Slettix! Helt kanon- akkurat som det er. Den pakka behøver du ikke røre. Jeg skal selv hente inn Elric Claptons hvite komplettsett så fort jeg får cash til det:cool:
    Ja, tanken på å skulle bytte ut drivverket med noe annet har forsvunnet som dugg for sola. Flere plater og platevasker er det som står på lista mi om dagen. Akustiske tiltak er også noe jeg må ta tak i. Får være ambisjonen for høsten å få gjort noe med tenker jeg...
    Kjempeartig at du er så fornøyd. Når det gjelder platevasker så er dette et must, både i forhold til nye og brukte plater. Skjønner ikke hvordan jeg har klart meg uten tidligere.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med ny snurre, lekkert oppsett du har.
    Takk for det vinyl-mannen! Er veldig fornøyd med å snurre skiver igjen. Er en helt annen følelse enn Tidal gjennom Aries'en - selv om det selvsagt er veldig mye mer praktisk.
    Vis vedlegget 403868

    Er bare en ting jeg angrer på: skulle jo kjøpt platespiller for maange år siden - tenk på alle platene jeg hadde hatt da! Har foreløpig en beskjeden platebunke å plukke fra, men det kommer seg! Er jo også veldig enkelt å finne noe interessant på platesjappa når det meste mangler ;)
    Enkelt?:rolleyes:. Det kan jeg love deg blir vanskeligere med tiden:)
    mvh
    :cool:
    mvh
    Det tror jeg nok, men det kommer til å ta en stund før det blir vanskelig :)
    Det blir aldri vanskelig. Ikke så lenge "platasjappa" er www.discogs.com, Vinyl Records and CD Marketplace - MusicStack og ebay.com. ;)
     

    slettix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.03.2007
    Innlegg
    241
    Antall liker
    212
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    3
    Exactly, Slettix! Helt kanon- akkurat som det er. Den pakka behøver du ikke røre. Jeg skal selv hente inn Elric Claptons hvite komplettsett så fort jeg får cash til det:cool:
    Ja, tanken på å skulle bytte ut drivverket med noe annet har forsvunnet som dugg for sola. Flere plater og platevasker er det som står på lista mi om dagen. Akustiske tiltak er også noe jeg må ta tak i. Får være ambisjonen for høsten å få gjort noe med tenker jeg...
    Kjempeartig at du er så fornøyd. Når det gjelder platevasker så er dette et must, både i forhold til nye og brukte plater. Skjønner ikke hvordan jeg har klart meg uten tidligere.
    Hvilken platevasker har du?
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.087
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    10
    Exactly, Slettix! Helt kanon- akkurat som det er. Den pakka behøver du ikke røre. Jeg skal selv hente inn Elric Claptons hvite komplettsett så fort jeg får cash til det:cool:
    Ja, tanken på å skulle bytte ut drivverket med noe annet har forsvunnet som dugg for sola. Flere plater og platevasker er det som står på lista mi om dagen. Akustiske tiltak er også noe jeg må ta tak i. Får være ambisjonen for høsten å få gjort noe med tenker jeg...
    Kjempeartig at du er så fornøyd. Når det gjelder platevasker så er dette et must, både i forhold til nye og brukte plater. Skjønner ikke hvordan jeg har klart meg uten tidligere.
    Hvilken platevasker har du?
    Bruker VPI 16.5 og er godt fornøyd. Solid og vasker bra, men bråker mye. Gjør oppmerksom på at den har korkmatte, ikke filt.
     

    slettix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.03.2007
    Innlegg
    241
    Antall liker
    212
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    3
    Dagens platefangst:
    Platekjøp 10. oktober 2016-3.jpg


    Mangler jo stort sett alt av musikk på vinyl, så det er ikke vanskelig å finne plater å handle for å si det sånn.

    Men hva slags strategi skal man velge? Jeg kunne begynt på "A" i alfabetet, gått etter spesifikke artister, kjøpt klassikerne osv. Jeg går for en "random" strategi. Handler noen klassikere som jeg bare må ha i samlinga, noen plater som jeg har lyst å høre akkurat nå (er jo ikke alle klassikerne jeg hører på til hverdags akkurat), og så tenker jeg jo også at man må slå til på ny-utgivelser man vil ha når de er enkle å få tak i. Går for litt av hvert med andre ord...
     

    slettix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.03.2007
    Innlegg
    241
    Antall liker
    212
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    3
    Radiohead anno 1997 og 2016. Den første en av mine favoritter fra 90-tallet. Den siste skiva er også nydelig! Det har vært litt "ymse" mellom disse skivene fra Radiohead vil jeg si, men nå har de funnet formen igjen...
    Radiohead-1.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Slettix: Fint! Men et lite tips: Spar vinylformatet til det du ikke har på CD, evt skiver du er ekstra glad i- gjerne spesialutgaver . Da sparer du plass og øker samtidig kvaliteten på samlingen:cool: Det er iallefall det som er prosedyre her.
     
    Sist redigert:

    slettix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.03.2007
    Innlegg
    241
    Antall liker
    212
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    3
    Slettix: Fint! Men et lite tips: Spar vinylformatet til det du ikke har på CD, evt skiver du er ekstra glad i- gjerne spesialutgaver . Da sparer du plass og øker samtidig kvaliteten på samlingen:cool: Det er iallefall det som er prosedyre her.
    Tja - er jo egentlig ikke så relevant med hva jeg har på cd lenger. Hører jo bare på Tidal Hifi uansett, og der har jeg jo det meste likevel. Men spesialutgaver er jo selvsagt stas det :)
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Kjøp alt på vinyl! Du kommer nemlig ikke til å gidde å spille CD-er mer! ;)
    Nesten helt enig. Ikke mye CD og Tidal her i gården etter at P3 kom i hus;).

    Men det går vel over etterhvert:confused:. Har en grei CD-samling som bare står å venter. Og over Tidal er det kjekt å sjekke ut hva man eventuelt ønsker å skaffe fysisk, men også litt avslappende innimellom. Slipper å reise meg fra godstolen;-)
     

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    450
    Antall liker
    284
    Sted
    Fredrikstad
    Flott anlegg og bilder!

    Apropos vinylinnkjøp:

    Jeg har en del plater fra gamle dager, og det er selvsagt noe dritt der man ikke orker å høre på lenger. (Er nok ikke like sinna som da jeg var ung) Nå kjøper jeg en blanding av gammelt og nytt. Jeg har to regler:

    1. Kjøp skiver jeg skal høre på - dvs holde hoarderen i meg i sjakk. Unntak for Kraftwerk, Depeche og New order.
    2. Ikke kjøp for mange av gangen, da blir det vanskelig å kose seg med nyinnkjøpene.

    Hittil har jeg fått masse nye plater jeg faktisk hører på og ikke bare lagrer i hylla, i alle fall:)

    Et tips er å kanskje skaffe seg en egen platekasse for nyheter i nærheten av spilleren, da glemmer man ikke de nye platene så fort.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Harald HM:

    Går over gjør det ikke. Har du fått PSUen, forresten? Poenget mitt er at det er liten vits med tre eks av samme plate. Så bruk de CDer som allerede er der, spar vinylen til det mest spesielle og bruk Tidal til å skaffe den musikken som ikke er å få i platebutikken. Logisk, vel?
     

    slettix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.03.2007
    Innlegg
    241
    Antall liker
    212
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    3
    Flott anlegg og bilder!

    Apropos vinylinnkjøp:

    Jeg har en del plater fra gamle dager, og det er selvsagt noe dritt der man ikke orker å høre på lenger. (Er nok ikke like sinna som da jeg var ung) Nå kjøper jeg en blanding av gammelt og nytt. Jeg har to regler:

    1. Kjøp skiver jeg skal høre på - dvs holde hoarderen i meg i sjakk. Unntak for Kraftwerk, Depeche og New order.
    2. Ikke kjøp for mange av gangen, da blir det vanskelig å kose seg med nyinnkjøpene.

    Hittil har jeg fått masse nye plater jeg faktisk hører på og ikke bare lagrer i hylla, i alle fall:)

    Et tips er å kanskje skaffe seg en egen platekasse for nyheter i nærheten av spilleren, da glemmer man ikke de nye platene så fort.
    Fornuftige regler du har der, synes jeg! Har ennå ikke kjøpt en eneste plate av Kraftwerk, Depeche eller New Order, men har jo mange av dem på cd fra tidligere. Definitivt en del av dem som må gjenskaffes på vinyl ja...
    Godt tips med platekasse for nyheter også. Hadde tenkt på det, men ikke kommet så langt ennå. Skal skaffe meg en sånn. Ikea har kanskje noen som kunne passet?
     

    slettix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.03.2007
    Innlegg
    241
    Antall liker
    212
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    3
    Harald HM:

    Går over gjør det ikke. Har du fått PSUen, forresten? Poenget mitt er at det er liten vits med tre eks av samme plate. Så bruk de CDer som allerede er der, spar vinylen til det mest spesielle og bruk Tidal til å skaffe den musikken som ikke er å få i platebutikken. Logisk, vel?
    Absolutt logisk, men cd-spiller har jeg faktisk ikke lenger. Siste cd-spiller jeg hadde var vel en Copland CDA-289 som ble solgt for veldig mange år siden. CD-samlingen ble etter hvert rippet og lagt på en MPC og så en NAS etter hvert. Men i dag ser jeg liten vits i å spille fra mitt lokale musikkbibliotek når stort sett alt ligger på Tidal likevel. Så da blir det Tidal både for å lytte på "egen" musikk i tillegg til å lete etter nye plater å kjøpe...
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Harald HM:

    Går over gjør det ikke. Har du fått PSUen, forresten? Poenget mitt er at det er liten vits med tre eks av samme plate. Så bruk de CDer som allerede er der, spar vinylen til det mest spesielle og bruk Tidal til å skaffe den musikken som ikke er å få i platebutikken. Logisk, vel?
    Jepp, greit resonnement:). Vedrørende PSU, det er laaaaaang vei å reise fra Oslo-byen og hjem til meg:rolleyes:. Hadde håpet å ha den på plass til helgen, men vi tar ingenting for gitt her ute i provinsen:cool:. Helg blir det uansett;). (Håper jeg)
     

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    450
    Antall liker
    284
    Sted
    Fredrikstad
    To supre skiver, har de begge :) (Anbefaler også Brothel sterkt. Og sikler på Amy-boksen....)

    Vedrørende platekasse for nyheter så har jeg en kompis som snekret et stativ til meg. Skal se om jeg kan få tatt et bilde. Stativet gjør det litt hyggelig å bla i platene, selvom det kanskje ikke er en ideell løsning for langtidslagring.

    image.jpg
     

    slettix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.03.2007
    Innlegg
    241
    Antall liker
    212
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    3
    To supre skiver, har de begge :) (Anbefaler også Brothel sterkt. Og sikler på Amy-boksen....)

    Vedrørende platekasse for nyheter så har jeg en kompis som snekret et stativ til meg. Skal se om jeg kan få tatt et bilde. Stativet gjør det litt hyggelig å bla i platene, selvom det kanskje ikke er en ideell løsning for langtidslagring.

    Vis vedlegget 404510
    Ja, Brothel er en av favorittene mine! Men som vinyl-mannen var inne på - jeg går bredt ut nå i første omgang og får med meg litt av hvert. Så blir det å fylle opp etterpå. Holder med ei Sundfør-skive når jeg enda ikke har ei eneste Bowie-plate i hylla for eksempel :). Men Brothel skal selvfølgelig på plass den.

    Flott vinyl-stativ det der!
     

    slettix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.03.2007
    Innlegg
    241
    Antall liker
    212
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    3
    Snakker om debut-plate! Dummy fra 1994 er en ordentlig klassiker som jeg hadde å lyst å høre på i dag, så da ble det handel da gitt. Har også planer om å få spilt First Aid Kit's Lion's Roar som også er kjempebra, så kjøpte den også...

    Portishead and First Aid Kit-1.jpg


    Men nå er det Dummy som spiller - spørs om det blir tid til Lion's Roar i dag altså, for dette er bra plate! Har ikke hørt den på ei god stund, så greit å få spilt denne igjen noen runder :)
    Portishead and First Aid Kit-2.jpg
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fra den natten jeg hørte Dummy første gang husker jeg bare den platen. Den var helt ny, og jeg fikk låne med meg CD-en da verten for nachspielet ble med hjem for en ekstra dram og tapet den på DAT. Ikke lang tid etterpå følte jeg meg nesten tvunget til å gå i butikken og kjøpe den selv. Og godt var det, for jeg har ikke DAT-spiller som fungerer for tiden. :)

    Tror sannelig jeg setter den på selv. Vet den ligger høyt oppe i en av bunkene med plater som ligger rundt stereobenken.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn