Slettix' hifi-eskapader

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • slettix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.03.2007
    Innlegg
    241
    Antall liker
    212
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    3
    Pink Floyd - The Wall-3.jpg


    Var litt for ung når The Wall ble utgitt, så hadde ikke noe forhold til den på det tidspunktet. I 8-klassen på ungdomsskolen i 88 hadde vi imidlertid tekstanalyse av dette albumet i ett av semesterne i Engelsk. Lærern var stor Pink Floyd fan, og dette smittet over naturlig nok. På slutten av semesteret, etter at alle tekster var behørig analysert, diskutert og pugget fikk vi se filmen. Det var stor stas!

    Kjøpte den siste remasteren og er mektig imponert over kvaliteten på denne. Har ikke hørt på de gamle utgivelsene så har ikke noe sammenligningsgrunnlag, men denne er i hvert fall meget god...
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Slettix: Basiskost i alle norske platesamlinger av respektabelt kaliber. Likte du den, skal du først som sist skaffe deg Super Deluxe-settene av hhv Wish You Were Here, Division Bell og Dark Side Of The Moon. Ei samling uten dem er imo ikke engang påbegynt..
     
    V

    vinyl-mannen

    Gjest
    Ett langt lerret å bleke dette, du er jo på god vei:)
    At det kan bli dyrt er det vel ingen tvil om, snart kommer det stadig tilbakevendende
    spørsmålet: Hvor skal jeg plassere skivene;)
    Selv er jeg så heldig å ha ett eget rom for plater og anlegg, flytter opp fra stua etterhvert.
    Kommer til ett punkt hvor det er fullt, klarer jo ikke la vær å kjøpe musikk. ;)
    Prøver å høre på alt jeg kjøper før det blir flyttet på men det tyter utover her nå, har
    heldigvis en svært tålmodig frue.
    mvh
    :cool:
     
    Sist redigert av en moderator:

    slettix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.03.2007
    Innlegg
    241
    Antall liker
    212
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    3
    Dagens platekjøp er Depeche Mode med Ultra. Ikke tilfeldig at min første vinyl med Depeche er Ultra, da dette er den DM plata jeg har hørt desidert mest på opp gjennom årene siden den ble utgitt i 97. Denne og OK Computer var det årets høydepunkter for min del...

    Depeche Mode - Ultra-1.jpg
     

    slettix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.03.2007
    Innlegg
    241
    Antall liker
    212
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    3
    Ett langt lerret å bleke dette, du er jo på god vei:)
    At det kan bli dyrt er det vel ingen tvil om, snart kommer det stadig tilbakevendende
    spørsmålet: Hvor skal jeg plassere skivene;)
    Selv er jeg så heldig å ha ett eget rom for plater og anlegg, flytter opp fra stua etterhvert.
    Kommer til ett punkt hvor det er fullt, klarer jo ikke la vær å kjøpe musikk. ;)
    Prøver å høre på alt jeg kjøper før det blir flyttet på men det tyter utover her nå, har
    heldigvis en svært tålmodig frue.
    mvh
    :cool:
    Er på vei - har vel kjøpt ~30 plater på ei uke allerede :). Fortsetter jeg i det tempoet begynner det jo å ligne på noe om ei stund. Har ei kjellerstue hvor jeg har mer fleksibilitet mht til plateoppbevaring enn hva som hadde vært mulig i stua, så det vil nok ta en god stund før dette blir ei stor utfordring. Men sånn som du holder på skjønner jeg at det blir vanskelig ;)
     
    V

    vinyl-mannen

    Gjest
    Ett langt lerret å bleke dette, du er jo på god vei:)
    At det kan bli dyrt er det vel ingen tvil om, snart kommer det stadig tilbakevendende
    spørsmålet: Hvor skal jeg plassere skivene;)
    Selv er jeg så heldig å ha ett eget rom for plater og anlegg, flytter opp fra stua etterhvert.
    Kommer til ett punkt hvor det er fullt, klarer jo ikke la vær å kjøpe musikk. ;)
    Prøver å høre på alt jeg kjøper før det blir flyttet på men det tyter utover her nå, har
    heldigvis en svært tålmodig frue.
    mvh
    :cool:
    Er på vei - har vel kjøpt ~30 plater på ei uke allerede :). Fortsetter jeg i det tempoet begynner det jo å ligne på noe om ei stund. Har ei kjellerstue hvor jeg har mer fleksibilitet mht til plateoppbevaring enn hva som hadde vært mulig i stua, så det vil nok ta en god stund før dette blir ei stor utfordring. Men sånn som du holder på skjønner jeg at det blir vanskelig ;)
    Nånå, så mye handler jeg da ikke?:rolleyes:
    Startet vel på ca 100 plater når jeg ble medlem av asylet i 2012, nå
    nærmer jeg meg 4600, kanskje ikke noe å være stolt av?:rolleyes:
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.060
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 404943

    Var litt for ung når The Wall ble utgitt, så hadde ikke noe forhold til den på det tidspunktet. I 8-klassen på ungdomsskolen i 88 hadde vi imidlertid tekstanalyse av dette albumet i ett av semesterne i Engelsk. Lærern var stor Pink Floyd fan, og dette smittet over naturlig nok. På slutten av semesteret, etter at alle tekster var behørig analysert, diskutert og pugget fikk vi se filmen. Det var stor stas!

    Kjøpte den siste remasteren og er mektig imponert over kvaliteten på denne. Har ikke hørt på de gamle utgivelsene så har ikke noe sammenligningsgrunnlag, men denne er i hvert fall meget god...
    Uansett vanskelig å komme utenom, kjøpte albumet da det kom, kjøpte det på CD da dét kom, kjøpte Waters' Berlinoppsetning av The Wall, dro til London for 4 (?) år siden og så Waters oppføre The Wall på O2 Arena, kjøpte Waters "nye" Wall som kom for et eller to år siden, , og endelig har jeg også nettopp kjøpt den nyeste remasteren. Er nok det enkeltalbumet jeg har dekket best inn, men er allikevel ikke mitt favoritt-PF-album, pussig......


    Mangler filmen, når jeg tenker meg om.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Vel , Slettix..sånt skjer med en Rega i hus:rolleyes: Som sagt: Glem ikke at du har andre formater også, og spar vinylen til juvelene i samlingen..
     

    slettix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.03.2007
    Innlegg
    241
    Antall liker
    212
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    3
    Vis vedlegget 404943

    Var litt for ung når The Wall ble utgitt, så hadde ikke noe forhold til den på det tidspunktet. I 8-klassen på ungdomsskolen i 88 hadde vi imidlertid tekstanalyse av dette albumet i ett av semesterne i Engelsk. Lærern var stor Pink Floyd fan, og dette smittet over naturlig nok. På slutten av semesteret, etter at alle tekster var behørig analysert, diskutert og pugget fikk vi se filmen. Det var stor stas!

    Kjøpte den siste remasteren og er mektig imponert over kvaliteten på denne. Har ikke hørt på de gamle utgivelsene så har ikke noe sammenligningsgrunnlag, men denne er i hvert fall meget god...
    Uansett vanskelig å komme utenom, kjøpte albumet da det kom, kjøpte det på CD da dét kom, kjøpte Waters' Berlinoppsetning av The Wall, dro til London for 4 (?) år siden og så Waters oppføre The Wall på O2 Arena, kjøpte Waters "nye" Wall som kom for et eller to år siden, , og endelig har jeg også nettopp kjøpt den nyeste remasteren. Er nok det enkeltalbumet jeg har dekket best inn, men er allikevel ikke mitt favoritt-PF-album, pussig......


    Mangler filmen, når jeg tenker meg om.
    enig i at det ikke er det beste fra Pink Floyd. Må nesten holde en knapp på DSOTM der. Skal vel komme i remastret utgave i november som skal handles inn. Wish you were here kom jo ut i går, som også skal handles snarest...
     

    slettix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.03.2007
    Innlegg
    241
    Antall liker
    212
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    3
    Vel , Slettix..sånt skjer med en Rega i hus:rolleyes: Som sagt: Glem ikke at du har andre formater også, og spar vinylen til juvelene i samlingen..
    Joda, kommer sikkert til å balansere dette ut etter hvert. Men nå er det utelukkende vinyl det går i :)
     

    slettix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.03.2007
    Innlegg
    241
    Antall liker
    212
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    3
    Ett langt lerret å bleke dette, du er jo på god vei:)
    At det kan bli dyrt er det vel ingen tvil om, snart kommer det stadig tilbakevendende
    spørsmålet: Hvor skal jeg plassere skivene;)
    Selv er jeg så heldig å ha ett eget rom for plater og anlegg, flytter opp fra stua etterhvert.
    Kommer til ett punkt hvor det er fullt, klarer jo ikke la vær å kjøpe musikk. ;)
    Prøver å høre på alt jeg kjøper før det blir flyttet på men det tyter utover her nå, har
    heldigvis en svært tålmodig frue.
    mvh
    :cool:
    Er på vei - har vel kjøpt ~30 plater på ei uke allerede :). Fortsetter jeg i det tempoet begynner det jo å ligne på noe om ei stund. Har ei kjellerstue hvor jeg har mer fleksibilitet mht til plateoppbevaring enn hva som hadde vært mulig i stua, så det vil nok ta en god stund før dette blir ei stor utfordring. Men sånn som du holder på skjønner jeg at det blir vanskelig ;)
    Nånå, så mye handler jeg da ikke?:rolleyes:
    Startet vel på ca 100 plater når jeg ble medlem av asylet i 2012, nå
    nærmer jeg meg 4600, kanskje ikke noe å være stolt av?:rolleyes:
    4.600 skiver over 4 år blir ca 23 plater i uka det - 200 uker på rad. Ja neida, det er jo ikke så gærnt det ;) Absolutt grunn til å være stolt av spør du meg. Da er det forståelig at oppbevaring begynner å bli en utfordring...
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Så la oss da for al del håpe det blir tid til å høre på alle, og få et forhold til all musikken..
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Det har jeg da heller ikke påstått..
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Vis vedlegget 404943

    Var litt for ung når The Wall ble utgitt, så hadde ikke noe forhold til den på det tidspunktet. I 8-klassen på ungdomsskolen i 88 hadde vi imidlertid tekstanalyse av dette albumet i ett av semesterne i Engelsk. Lærern var stor Pink Floyd fan, og dette smittet over naturlig nok. På slutten av semesteret, etter at alle tekster var behørig analysert, diskutert og pugget fikk vi se filmen. Det var stor stas!

    Kjøpte den siste remasteren og er mektig imponert over kvaliteten på denne. Har ikke hørt på de gamle utgivelsene så har ikke noe sammenligningsgrunnlag, men denne er i hvert fall meget god...
    Uansett vanskelig å komme utenom, kjøpte albumet da det kom, kjøpte det på CD da dét kom, kjøpte Waters' Berlinoppsetning av The Wall, dro til London for 4 (?) år siden og så Waters oppføre The Wall på O2 Arena, kjøpte Waters "nye" Wall som kom for et eller to år siden, , og endelig har jeg også nettopp kjøpt den nyeste remasteren. Er nok det enkeltalbumet jeg har dekket best inn, men er allikevel ikke mitt favoritt-PF-album, pussig......


    Mangler filmen, når jeg tenker meg om.
    Trodde faktisk jeg hadde LP-ene fra første utgivelse:confused: Må lete litt grundigere. Har i hvertfall den første CD-utgivelsen. Lytter på den nå. Hærlig sound til å være CD. Kan ikke se når den var utgitt. Har nok vært midten av 80-tallet, antakelig. Det jeg kan se av cover refereres det bare til opprinnelig utgivelse fra '79. 310 kroner kostet dobbel-CD-en den gangen. Ca samme nominelle verdi som i dag, kanskje, men annen kroneverdi regner jeg med, den gangen. Sett i forhold til gjennomsnittslønn eller hva det er man regner sånt noe i:rolleyes:
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.871
    Antall liker
    17.461
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Flott musikksmak Slettix!
    Artig med First Aid Kit. Hadde selvsagt hørt tittelsporet på radio men ble veldig overrasket (i positiv forstand) av resten av platen. Skikkelig bra plate!
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.060
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Flott musikksmak Slettix!
    Artig med First Aid Kit. Hadde selvsagt hørt tittelsporet på radio men ble veldig overrasket (i positiv forstand) av resten av platen. Skikkelig bra plate!
    Første smakebit med jentene var nettopp denne skiva, nede i gruva hos Pixy. Falt umiddelbart i smak, glimrende album!
     

    Zeitgeist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Innlegg
    1.509
    Antall liker
    1.572
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det kan du si, men det er så mye mer stas med å spille vinyl, og så mye enklere å streame enten fra Tidal e.l. eller fra eget musikkbibliotek, enn å hente og spille CD, at her blir det i alle fall som jeg sa. LP når jeg skal sette meg ned og kose meg med musikk, og streaming når jeg bare skal ha på noe musikk. Jeg kjøper i alle fall ekstremt sjelden CD-er lenger. Kun mår det er musikk jeg MÅ ha (og jeg liker å eie fysiske kopier av musikken min.) som er for utilgjengelig på vinyl.
     

    slettix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.03.2007
    Innlegg
    241
    Antall liker
    212
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    3
    Det kan du si, men det er så mye mer stas med å spille vinyl, og så mye enklere å streame enten fra Tidal e.l. eller fra eget musikkbibliotek, enn å hente og spille CD, at her blir det i alle fall som jeg sa. LP når jeg skal sette meg ned og kose meg med musikk, og streaming når jeg bare skal ha på noe musikk. Jeg kjøper i alle fall ekstremt sjelden CD-er lenger. Kun mår det er musikk jeg MÅ ha (og jeg liker å eie fysiske kopier av musikken min.) som er for utilgjengelig på vinyl.
    Helt enig. Jeg kjøpte cd-plater helt til Wimp Hifi ble lansert. Før det kjøpte jeg cd-plater som ble lagret som flac på nas'en umiddelbart. De siste årene har jeg ikke kjøpt ei eneste cd-plate - der har Tidal tatt helt over. Cd-spiller har jeg ikke hatt på over 10 år, og savner det overhodet ikke. Vinyl er noe helt annet...
     

    slettix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.03.2007
    Innlegg
    241
    Antall liker
    212
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    3
    Glem ikke at du har andre formater også, og spar vinylen til juvelene i samlingen..
    CD-en er død. Vinyl er det man samler på! ;) Streaming til bakgrunnsmusikk. Vinyl til kos og glede!
    CD lever i beste velgående her. Er jo musikken som teller, ikke formatet :)
    Er jo bare så uendelig mye mer praktisk å brenne de lossless over på en nas og få de tilgjengeliggjort på den måten. Med en god dac, streamer og app så har du jo samlinga tilgjengelig på en helt annen måte, uten å forringe lydkvaliteten...
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor skal jeg spille cd-ene mine når jeg har innholdet lagret på server eller enda bedre; har de samme albumene på vinyl, når jeg har større glede av å spille vinylplater? Jeg kan utmerket godt nyte digitalt lagret musikk også, men å spille vinyl har en ekstra dimensjon av hygge for meg. At de som spiller av musikk fra cd-plater oftere enn meg skulle være mer "ekte musikkelskere" er noe skikkelig sludder.

    Man nyter selvsagt musikken sin fra de lagringsmedier man ønsker eller har tilgang til, og det er lov å foretrekke ett fremfor et annet.

    Det hender jeg setter på en sølvplate, men det er neimen ikke ofte. Har jeg yst til å høre et musikkstykke jeg har tilgang til kun på CD, spiller jeg det selvsagt fra CD, men har jeg valget foretrekker jeg vinylplater.

    "Ekte musikkelskere"? Hørt sånt tull? :p

    Beklager rotet i tråden din, Slettix. :)
     
    Sist redigert:

    slettix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.03.2007
    Innlegg
    241
    Antall liker
    212
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    3
    Hvorfor skal jeg spille cd-ene mine når jeg har innholdet lagret på server eller enda bedre; har de samme albumene på vinyl, når jeg har større glede av å spille vinylplater? Jeg kan utmerket godt nyte digitalt lagret musikk også, men å spille vinyl har en ekstra dimensjon av hygge for meg. At de som spiller av musikk fra cd-plater oftere enn meg skulle være mer "ekte musikkelskere" er noe skikkelig sludder.

    Man nyter selvsagt musikken sin fra de lagringsmedier man ønsker eller har tilgang til, og det er lov å foretrekke ett fremfor et annet.

    Det hender jeg setter på en sølvplate, men det er neimen ikke ofte.

    Beklager rotet i tråden din, Slettix. :)
    Intet å beklage, bare hyggelig med diskusjon!
    Er helt på linje med deg her, men er vel neppe en diskusjon som kan "vinnes" av noen parter tenker jeg. Og så tenker jeg at det er i grunnen helt ålreit det også.
    Folk må gjerne høre på kassetter, DAT, minidiscer eller ipod's. Selv er jeg fornøyd med å håndtere den digitale verdenen gjennom en streamer og dac, og har ikke behov for cd-spiller, mens vinylen for meg representerer en annen opplevelse som er et godt supplement til digitalt. Men jeg trenger altså ikke flere ulike digitale avspillingsmekanismer enn streameren med Tidal Hifi. Og siden det er musikk jeg er interessert i, synes jeg det er en fin-fin tilnærming. Jeg har noen cd-plater som ikke finnes på Tidal. Disse er uansett tilgjengelig fra NAS'en, og spilles av via streameren de også.
    Men at andre liker cd som fysisk format og er glad i cd-spilleren sin er helt greit for meg - det er bare ikke min kopp te...
     

    slettix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.03.2007
    Innlegg
    241
    Antall liker
    212
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    3
    Dagens skattejakt på The Garden resulterte i følgende god-biter:
    Racontours, Nick Cave and Tom Waits-1.jpg


    The Raconteurs med Consolers of the Lonely er ei skive jeg har spilt mye. Bare elsker Carolina Drama! Nick Cave med Push the Sky Away er også en av mine favoritt-plater med Nick Cave. Jubilee Street blir jeg aldri lei av.

    Men nå er det en for meg inntil nylig ukjent plate med Tom Waits og Crystal Gayle som får æren av å åpne ballet for kvelden. Kjøpte Mobile Fidelity-utgaven som har nydelig kvalitet. Takk til Baluba for tipset!

    Tom Waits - From My Heart-1.jpg


    Så får nå bare folk diskutere så mye de gidder om digitale mediers fortreffeligheter og vinylens begrensninger, men jeg koser meg nå helmaks med analogt jeg da :cool:
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det eneste dumme med One From The Heart på vinyl er at du gjerne har lyst til å slumre til den, men det er jo slikt vi har Tidal til. Vel bekomme, forresten. Det er ei deilig plate som jeg gjerne kjøper på vinyl selv en gang i framtiden. :D
     
    V

    vinyl-mannen

    Gjest
    Si meg en ting, er du hos meg å plukker musikk??;)
    Så langt, mye likt:)
    Skulle borge for en kvalitetssamling:rolleyes:
    Morsomt å følge med på dine innkjøp.
    mvh
    :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Dazed: Du kan så tro..men en ekte musikkelsker er like glad i ALLE formater, tar vare på dem alle og bruker dem alle.
    Hvorfor må ting være så dogmatisk og unyansert hele tiden? Jeg spiller cd og mer og mer vinyl, men har f.eks. gitt opp kassetter for et par tiår siden. Det var praktisk en gang for lenge siden, på gutterommet på åttitallet før man fikk seg platespiller og videre en stund utover nittitallet når man skulle ha med seg musikk til kompiser eller på fest o.l. Jeg velger heller å være pragmatisk og spiller, kjøper, og tar vare på det som funker for meg. Tror ikke det gjør meg til noe mindre av en musikkelsker enn folk som f.eks. samler på 78 plater og voksruller.

    Man får selvsagt gjøre som man vil og bruke de formatene man ser seg selv best tjent med.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gi Auditor litt slakk'a. Han mener det neppe slik at du ikke er musikkelsker hvis du ikke bruker alle formater som er tilgjengelig. Isåfall måtte vi som LMC hatt masterbåndmaskiner hele gjengen. :rolleyes:
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Gi Auditor litt slakk'a. Han mener det neppe slik at du ikke er musikkelsker hvis du ikke bruker alle formater som er tilgjengelig. Isåfall måtte vi som LMC hatt masterbåndmaskiner hele gjengen. :rolleyes:
    Ikke alltid så lett å vite hva noen mener når de kommer med bombastiske uttalelser som tydeligvis for det meste skal "taes med en klype salt".
     

    slettix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.03.2007
    Innlegg
    241
    Antall liker
    212
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    3
    Si meg en ting, er du hos meg å plukker musikk??;)
    Så langt, mye likt:)
    Skulle borge for en kvalitetssamling:rolleyes:
    Morsomt å følge med på dine innkjøp.
    mvh
    :)
    Ja, du må passe bedre på platesamlinga di fremover :rolleyes:

    Neida, er vel ikke så rart at du har platene jeg har kjøpt - du kunne jo åpnet platebutikk og hatt byens beste varebeholdning fra første dag jo ;)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Dazed: Vel, da skal jeg forklare..Jeg står- som alltid- for det jeg sier. ALLE formater har sitt bruk, sin sjarm og sitt nivå..Hvordan man spiller av er opp til en selv, men jeg står altså for at alle formater fortjener den samme respekten. Noe jeg også gir både dem og komponentene som kan formidle dem.. Selv Shellacplater og Edisons voksruller lever- og de har sin plass i ALLE respektable musikkbiblioteker. Om enn- for enkelte- bare som historisk dokument. Jeg blir direkte sur når jeg ser sånne formuleringer som "CDen er død"--Det er direkte feil. Hvor hadde den digitale musikkavspillingen av idag vært uten de tidligere arkivene og formatene?? JEG BARE SPØR...Mitt svar: Den hadde ikke eksistert i det hele tatt, fordi all musikk hadde forsvunnet med musikeren- slik en viss Adolf prøvde på med bøker og forfatterens tanker og meninger under krigen..

    Hvorfor? Pga manglende forståelse for arkivering og medial bevaring. Mao selve grunnlaget for Hi-Fi, alle relaterte konstruksjoner og filosofier!! Så jeg anbefaler deg å være litt forsiktig med påstanden, Dazed..Det ville vært dårlige tider for rørforsterkere, feks, hvis alle tenkte som det- En av grunnene til at dagens digitalmedier er såpass bra som de er , er nettopp den respekten for instrumenter, utstyr, musikere, budskap , formidlingskomponenter, audioteori og altså : formater.
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Dazed: Vel, da skal jeg forklare..Jeg står- som alltid- for det jeg sier. ALLE formater har sitt bruk, sin sjarm og sitt nivå..Hvordan man spiller av er opp til en selv, men jeg står altså for at alle formater fortjener den samme respekten. Noe jeg også gir både dem og komponentene som kan formidle dem.. Selv Shellacplater og Edisons voksruller lever- og de har sin plass i ALLE respektable musikkbiblioteker. Om enn- for enkelte- bare som historisk dokument. Jeg blir direkte sur når jeg ser sånne formuleringer som "CDen er død"--Det er direkte feil. Hvor hadde den digitale musikkavspillingen av idag vært uten de tidligere arkivene og formatene?? JEG BARE SPØR...Mitt svar: Den hadde ikke eksistert i det hele tatt, fordi all musikk hadde forsvunnet med musikeren- slik en viss Adolf prøvde på med bøker og forfatterens tanker og meninger under krigen..

    Hvorfor? Pga manglende forståelse for arkivering og medial bevaring. Mao selve grunnlaget for Hi-Fi, alle relaterte konstruksjoner og filosofier!! Så jeg anbefaler deg å være litt forsiktig med påstanden, Dazed..Det ville vært dårlige tider for rørforsterkere, feks, hvis alle tenkte som det- En av grunnene til at dagens digitalmedier er såpass bra som de er , er nettopp den respekten for instrumenter, utstyr, musikere, budskap , formidlingskomponenter, audioteori og altså : formater.
    Vi er helt enige om at musikk kan nytes fra alle formater, og innspillinger man eier på alle formater gir selvsagt glede. Videre at man selvsagt velger selv hva man spiller fra. Jeg kan gjerne la meg begeistre av musikk jeg liker fra en bitteliten reiseradio også, jeg.

    Det jeg sa om at Slettix bare kommer til å spille vinyl likevel, skjønte du nok utmerket godt at var en "morsom" bemerkning, men jeg ser ingen grunn til å kjøpe CD-plater hvis man liker LP-plater bedre.

    At jeg foretrekker vinyl er ikke en påstand, men et faktum.

    At CD-en er død er også en sannhet med modifikasjoner, selvsagt, men se hvor mange CD-plater som blir solgt i dag. MARKEDET for formatet er i alle fall så godt som steindødt i den store sammenhengen. Det er ikke det samme som at folks CD-samlinger ikke gir dem masse glede. Min CD-samling er rippet til disk, og flac-filene gir meg også musikkglede, mens selve platene samler støv i hylla.

    Jeg har da aldri sagt noe om at man skal kvitte seg med musikksamlingen sin, eller at gamle musikkarkiver er verdiløse. Sammenlikne med Hitler? Du tar diskusjonsformen din til nye høyder i dag, må jeg si. Forøvrig er bevaring og arkivering for ettertiden bedre sikret i dag med digitale formater og internett, enn noen gang før.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dette stod på trykk i forbindelse med Record Store Day i år.

    figure-4-the-market-share-of-different-recorded-music-formats-in-2014-1024x651.jpg


    Dette er ikke noe å diskutere noe særlig. Alle skjønner vel at folk bruker de mediene de finner praktiske eller med best lyd ifølge dem selv, og de fleste har vel i alle fall flere enn et medium de bruker. Hvor mange varierer, men jeg tror ikke noen har lav respekt for andre medier enn sterkt komprimert mp3 og andre virkelig mindreverdige medier. Alle vet at (nesten) alle båndformat kan brukes med topp resultat, selv om de ikke hengir seg til det som en del av hobbyen.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Det som kan misforstås her er altså at enhver bruker det format som passer, men formatene er ikke døde før ALLE har gått over til kun streaming/filbasert. Selv streaming er et format. Men alle formater fortjener den samme respekten. 4/5 av verden bruker FM, CD og kassetter fortsatt. Og for å vite hvor du skal må du vite hvor du ha vært/kommer fra.. Ellers har du glemt noe meget viktig innen våres hobby, og vil bli stående fast i utviklingen. Musikkelskere verd sitt salt HAR den respekten, og setter pris på alt som følger den. Jeg gir det ti år, så har vi "vinylske tilstander" for CD-mediet også, Dazed:cool: Internet og digitale filer er forresten ikke løsningen på alle bevaringsproblemer heller..det er heller det største problemet. At verden faktisk TROR det, mener jeg...MISTER du overblikket kan det godt sammenlignes med verden anno Adolf, ja..fordi alle fysiske formater blir forsøkt utrenska, ødelagt og glemt, slik han prøvde på med bøker,mennesker tanker og meninger som ikke passa inn i hans verdensvisjon..Det veit enhver som er glad i musikk at ikke kan få skje..
     
    Sist redigert:

    Zeitgeist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Innlegg
    1.509
    Antall liker
    1.572
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    Dette stod på trykk i forbindelse med Record Store Day i år.

    Vis vedlegget 405851

    Dette er ikke noe å diskutere noe særlig. Alle skjønner vel at folk bruker de mediene de finner praktiske eller med best lyd ifølge dem selv, og de fleste har vel i alle fall flere enn et medium de bruker. Hvor mange varierer, men jeg tror ikke noen har lav respekt for andre medier enn sterkt komprimert mp3 og andre virkelig mindreverdige medier. Alle vet at (nesten) alle båndformat kan brukes med topp resultat, selv om de ikke hengir seg til det som en del av hobbyen.
    Overraskende at CD har en så stor andel, vinyl er jo bare en liten fis i forhold. Kanskje vinyl bare er for gamle nostalgiske gubber?? Og at den yngre generasjon ikke ser verdien i de platene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn