Skurring ved Rega RP1 med Ortofon 2M Black. Hva er galt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    I vinter kjøpte jeg en Rega RP1 og fikk påmontert hos forhandler en Ortofon 2M Black etter anbefaling fra en med mye mer erfaring fra vinylverdenen enn meg selv. Lydmessig i forhold til åpenhet, luftighet, klangbalanse og detaljer er jeg veldig fornøyd med dette oppsettet, men det hele ødelegges av en slags skurring som er hørbar spesielt i rolige parti i musikken. I starten tenkte jeg at det måtte være slitte plater eller dårlig pressing som førte til denne skurringen, men skurringen kommer såpass ofte og både på helt nye og gamle plater at jeg har en mistanke om at det kan skyldes noe annet.

    Som nevnt er skurringen spesielt merkbar i rolige parti, og det kan høres bra ut i perioder. Noen ganger kan også enkelte element, f.eks. vokalen, låte 'reint', mens andre element, f.eks. en gitar eller et piano, låte 'vrengt'. Også når de kommer samtidig i en sang; altså 'rein' vokal og 'vrengt' piano samtidig.

    Da jeg satte på et flunkende nytt eksemplar av Pink Floyds The Division Bell og hørte skurringen allerede i åpningslåta "Cluster One", ble skuffelsen stor. For å illustrere denne skurringen har jeg gjort en sammenligning av hvordan starten av "Cluster One" låter hos meg fra vinyl og fra cd, og denne skurringen er så tydelig at den også er hørbar i en komprimert YouTube-video.


    Så hva skyldes denne skurringen? Er det denne kombinasjonen av billig platespiller og dyr pickup som blir feil? Altså bare en bekreftelse av «there ain't no such thing as a free lunch»? Eller kan det være andre ting?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    pickupen er kanskje montert skjevt på?
    Horisontal og verktial vinkel, vekt og høyde må være riktig ellers kan det skurre
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje er det så enkelt at det ligger en "pelsdott" på stiften....? :)

    Om ikke, vil jeg gjette på at den har nær 0 i stifttrykk. Det er i hvertfall ingen fornuftig årsak til at en korrekt montert p.u. skal skurre i en slik setting.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Håkon_Rognlien er nok inne på det her. Høres ut som det alt for lavt stifttrykk.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Takk for gode innspill :) Hørbar skurring fra 'pelsdott'-fenomenet har jeg vært borti med en annen pickup, men jeg tviler på at rensing alene løser problemet her siden denne skurringen har vært der helt siden pickupen var helt ny. Men da må tydeligvis stifttrykket sjekkes og settes opp på nytt.
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Ikke stol blindt på å bare lese av stifttrykket på RP1 og stille inn deretter, men du har kanskje en digital stiftvekt ved siden av?

    EDIT: Beklager, dette var Rp1 ja..da justerer man jo stifttrykket med lodden bak :p
     
    Sist redigert:

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Ikke stol blindt på å bare lese av stifttrykket på RP1 og stille inn deretter, men du har kanskje en digital stiftvekt ved siden av?

    EDIT: Beklager, dette var Rp1 ja..da justerer man jo stifttrykket med lodden bak :p
    Siden jeg er uerfaren på slike ting, har jeg i utgangspunktet tenkt å levere spilleren inn hos en forhandler for å få det skikkelig gjort. Av samme grunn ble pickupen montert hos en forhandler som fører både Rega og Ortofon, og det er jo litt skuffende om det er feiljustert stifttrykk fra forhandler som er årsaken til problemet. Men jeg prøver en annen forhandler denne gangen :)
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.811
    Antall liker
    26.417
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Hvor er vektloddet ditt plassert på stubben?
    Fra manual
    Your turntable has been designed to be very simple to set-upand use. We have designed this turntable so that correcttracking weight can be achieved by simply pushing the balanceweight as close to the stop point as possible. Fig 2. This willautomatically set the arm to within the recommended trackingrange for the factory fitted stylus. ( 1.5g - 2.0g ) The Bias slidershould be set to the same figure as the tracking weight. Fig 3
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Hvor er vektloddet ditt plassert på stubben?
    Fra manual
    Your turntable has been designed to be very simple to set-upand use. We have designed this turntable so that correcttracking weight can be achieved by simply pushing the balanceweight as close to the stop point as possible. Fig 2. This willautomatically set the arm to within the recommended trackingrange for the factory fitted stylus. ( 1.5g - 2.0g ) The Bias slidershould be set to the same figure as the tracking weight. Fig 3
    Ja, jeg har også lest dette i manualen. Spilleren ble levert med en fabrikkmontert Rega Carbon pickup, og jeg plasserte da vektloddet helt inntil stopperen bak på tonearmen som anbefalt i manualen. Det fungerte fint med den pickupen. Etter at spilleren hadde fått påmontert ny pickup, var vektloddet flyttet litt tilbake, altså slik:

    vektlodd_tonearm.jpg


    Antiskatingen er plassert slik:

    antiskating.jpg
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Litt tvilsom den antiscate innstillingen på disse rega spillerene. Har du forsøkt å endre denne underveis ?
     

    Jorgen1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.02.2014
    Innlegg
    585
    Antall liker
    155
    Jeg har mottatt hjelp for justering av tonearm. Og har egentlig kommet til at med så sårbare ting er det en stor fordel å få det justert hjemme. Lurer på om transporten tilbake til stereobenk kan flytte litt på innstillinger
     
    Ble medlem
    25.07.2015
    Innlegg
    29
    Antall liker
    26
    Sted
    Risør
    Hvor er vektloddet ditt plassert på stubben?
    Fra manual
    Your turntable has been designed to be very simple to set-upand use. We have designed this turntable so that correcttracking weight can be achieved by simply pushing the balanceweight as close to the stop point as possible. Fig 2. This willautomatically set the arm to within the recommended trackingrange for the factory fitted stylus. ( 1.5g - 2.0g ) The Bias slidershould be set to the same figure as the tracking weight. Fig 3
    Ja, jeg har også lest dette i manualen. Spilleren ble levert med en fabrikkmontert Rega Carbon pickup, og jeg plasserte da vektloddet helt inntil stopperen bak på tonearmen som anbefalt i manualen. Det fungerte fint med den pickupen. Etter at spilleren hadde fått påmontert ny pickup, var vektloddet flyttet litt tilbake, altså slik:

    Vis vedlegget 390248

    Antiskatingen er plassert slik:

    Vis vedlegget 390250
    Hei du må balansere armen til å være 100 % horisontal med plata med null antiscating - den skal "flyte litt i lufta)
    Da har du utgangspunktet. Skru på vekta bak for å få det til. Da må du så skru på vekta bak (hold den fast i det punktet som er null)
    Vri deretter til 1,5 gram eller mer. Da skal pickup få god nok kontakt i rillene til å spille bra forutsatt at de andre vinklene er riktige.
    Hvis en lp er litt skjev (hopper litt opp og ned) og for lite stift trykk vil du ikke få bra nok kontakt mellom Pickup nål og Lp.
    Prøv også digital vekt for å sjekke om trykket er riktig. De får du for et par hundrelapper på ebay. Når alt blir korrekt innstillt sett antiscating til for eksempel mellom 1 og 2 siden du ikke har andre valg med den armen du har.
    Lykke til hilsen Erik
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    anbefalt stifttrykk på 2m black ser ut til å være 1.5g vekten på selve pickup'en er 4.7g
    Stifttrykket på Rega carbon er anbefalt mellom 2 og 3g og pickupen veier 5g.
    Etter det jeg kan se på bildet har den som monterte pickupen dratt loddet tilbake for å prøve å få 1.5g stifttrykk.
    Men antiskatingen har blitt stående på 2. Den bør stilles til 1.5.
    Prøv å still antiskating til 1.5 og hør om det hjelper.
    Det kan uansett ikke skade hverken pickup eller plate :)
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Da fant jeg en løsning på skurringen :) Jeg prøvde først å justere antiskatingen, uten at det hjalp noe særlig. Så tok jeg vektloddet litt tilbake, og da begynte jeg å høre forbedringer. Nå har jeg tatt loddet en del tilbake, og skurringen er borte. Antiskatingen lar jeg bare stå på 1.5 som er anbefalt.

    justering_vektlodd+antiskating.jpg


    At jeg måtte trekke loddet tilbake tyder vel på at det var for mye stifttrykk som forårsaket skurringen? Uansett, takk for gode tips som satte meg på sporet av å finne løsningen på dette :)
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Platespillere bør helst settes opp der de skal stå !
    Og frakte en ferdigoppsatt spiller i bil er en dårlig ide.
    Bra du fikk det til.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Platespillere bør helst settes opp der de skal stå !
    Og frakte en ferdigoppsatt spiller i bil er en dårlig ide.
    Bra du fikk det til.
    Sant det, men ikke alltid like lett å få til i praksis :)
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Ser man det, da her du lært deg en hel del om platespillermekanikk, og det var ikke så vanskelig - var det :)

    Dog, skaff deg en PU vekt. Å justere stifttrykket på gefülen er en risikosport for PU og plater !
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Mål stifttrykket, ikke bare flytt loddet på måfå. Du må vite hvilket nåletrykk du bruker.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke brukt en slik før, men ser dette riktig ut? Skal ha 1.5 g stifttrykk.

    stifttrykk.jpg
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Skal ikke vekta ligge i "vuggen" sin? ...og vektarmen ligge horisontalt ved rett vekt?
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.129
    Antall liker
    2.679
    Sted
    Kongsberg
    Hei.

    Du er på rett spor, men du må ha "vippen" plassert i "vuggen" (grå transparent plast) for å fungere.

    Da skal flaten med logo på "vippen" - være paralell med kantene på "vuggen" når stiften plasseres ved 1,5 gram
    merket. Det kan kanskje lønne seg å satse på maksimale stifttrykk = 1,7 gram for best mulig sporing.

    Få gjerne noen med erfaring til å justere opp spilleren med optimalt horisontal sporingsvinkel (HTA) - gjerne basert
    på den originale Rega (Stevenson) protraktoren - etter å ha justert optimalt (Stevanson) overheng. Om du vil gjøre
    det selv, finner du min (Excel) overhengskalkulator her: http://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/10530-vinylressurser-pa-nett-linker-3.html

    mvh
    Gunnar Brekke
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Driver lite med platespiller akkurat nå. Jeg husker godt denne stift trykk måleren fra ortofon. Den er ganske nøyaktig, og har sammenlignet med en elektronisk vekt:) Når det gjelder stiftrenseren som følger med ortofon nå, er mye bedre enn i gamle dager. Den var bedre egnet til å pusse tennene med.
    Det står ikke på, når en får så god assistanse og hjelp av eksperter på hifisentralen:rolleyes: mvh. Guit
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Aha, takk :) Da har jeg lært noe nytt i dag også.

    Men, det kan se ut som om stifttrykket var satt opp korrekt til 1.5 g fra før, altså da jeg opplevde skurringen. For det jeg gjorde i går for å få bort skurringen var å redusere stifttrykket ved å flytte vektloddet litt lenger bak på tonearmen. Nå ser det ut som om stifttrykket ligger på ca. 1.35.

    stifttrykk-ny.jpg


    Så da lurer jeg igjen på om det er denne kombinasjonen av billig spiller/tonearm og dyr pickup som blir feil. Siden spilleren sannsynligvis ikke taklet fullt stifttrykk. Det er sannsynligvis få andre som har prøvd denne kombinasjonen av Rega RP1 og Ortofon 2M Black, men jeg kan ikke tenke meg så mange andre mulige forklaringer på dette problemet.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    stylus-pressure-gauge.jpg


    Tør ikke gjette på hva slags resultater vekta gir når den ikke er komplett og monter i vugga si.

    Edit: Litt sent ute, ja...
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    De er vel slik at at armen må avbalangseres og nullstilles på nytt på kontravekt, når man skal stilles inn trykket på nytt. Det er vel ikke bare å slenge på en vekt å tro at trykket blir riktig. Føler meg noe usikker nå! mvh. Guit
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Vil du ha skikkelig måling, IvarT? Bruk digital stiftvekt- den får du på samme adresse som rensen. Evt kan du hente Ortofon sin:rolleyes:
    Kombinasjonen RP1/2M Black er vanlig i hele Norden, ingen fare.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    De er vel slik at at armen må avbalangseres og nullstilles på nytt på kontravekt, når man skal stilles inn trykket på nytt. Det er vel ikke bare å slenge på en vekt å tro at trykket blir riktig. Føler meg noe usikker nå! mvh. Guit
    Det gjelder bare hvis du har en arm med kalibrert nåltrykkjustering via fjær som f.eks. Rega RB300 og opp, eller bruker graderingsskiva til justering som f.eks de fleste armene til ProJect.

    Så lenge du har en nåltrykksvekt, så blir det ikke feil.
     
    Sist redigert av en moderator:

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Blir mye folkeopplysning her, men jeg har prøvd meg fram med denne stifttrykksmåleren. Tråden burde kanskje ha fått endret navn til «Etter mye plundring lærer IvarT seg å måle stifttrykk» for nå virker det endelig som om jeg har skjønt hvordan denne måleren skal brukes :p Altså at den hvite plasten med teksten «ortofon» skal ligge parallelt med den øvre kanten på den grå transparente plasten i 'vugga' slik at også den hvite plasten ved måleskalaen ligger i balanse parallelt med underlaget.

    stifttrykk-ny2.jpg


    Da havner jeg rundt 1.25 g. Det er jo selvsagt altfor lite stifttrykk i forhold til hva som er anbefalt for denne pickupen, men siden skurringen forsvant ved å redusere stifttrykket ved å flytte vektloddet på tonearmen lenger bak, var den sannsynligvis korrekt satt opp med 1.5 g stifttrykk, men da var det altså skurring. Etter at jeg flyttet vektloddet lenger bak i går, har jeg spilt gjennom flere album som før justeringen i går var plaget av denne skurringen. Nå er skurringen borte, og musikken låter slik den pleier å låte.

    Jeg har ikke noen annen forklaring enn at stifttrykket forårsaket denne skurringen, og da kanskje et fenomen som skyldes kombinasjonen tonearm/pickup selv om Auditor mener noe annet. Det viktigste for meg er at det spiller bra nå, og det gjorde det ikke før jeg reduserte stifttrykket.

    Men om noen erfarne vil komme hit og sjekke opp i dette nærmere, er de selvsagt hjertelig velkommen til det :)
     
    Sist redigert:
    L

    Larkus

    Gjest
    Jeg tipper at stifttrykket var langt over 1,5g når det skurret. Hvis det skurrer på 1,5g er det noe galt med pickupen. Prøv med 1,5g.
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Ble en ganske fin tråd dette her, så fin at jeg fant frem den Ortofon vekta selv og sammenlignet den mot ebay digitalvekta jeg har hatt liggende i noen år. Viser helt nøyaktig likt disse to, så da har jeg vært innafor der i hvertfall :) Gledelig å se at det samsvarer med det loddet på 1210`en viser også, så den viser ganske så nøyaktig den også.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Aha, takk :) Da har jeg lært noe nytt i dag også.

    Men, det kan se ut som om stifttrykket var satt opp korrekt til 1.5 g fra før, altså da jeg opplevde skurringen. For det jeg gjorde i går for å få bort skurringen var å redusere stifttrykket ved å flytte vektloddet litt lenger bak på tonearmen. Nå ser det ut som om stifttrykket ligger på ca. 1.35.

    Vis vedlegget 390390

    Så da lurer jeg igjen på om det er denne kombinasjonen av billig spiller/tonearm og dyr pickup som blir feil. Siden spilleren sannsynligvis ikke taklet fullt stifttrykk. Det er sannsynligvis få andre som har prøvd denne kombinasjonen av Rega RP1 og Ortofon 2M Black, men jeg kan ikke tenke meg så mange andre mulige forklaringer på dette problemet.
    Der viser bare vekta at stifttrykket er alt for lite. Når stifttrykket er f.eks. 1,5g skal vekta balansere i vater når stiften treffe i sporet ved merkingen for "1.5", ikke ligge nedpå med bakenden slik som på bildet.

    Nei, dyr pickup i rimelig arm er ikke problemet ditt.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    De er vel slik at at armen må avbalangseres og nullstilles på nytt på kontravekt, når man skal stilles inn trykket på nytt. Det er vel ikke bare å slenge på en vekt å tro at trykket blir riktig. Føler meg noe usikker nå! mvh. Guit
    Jo, selvsagt kan man det.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    jeg ville hatt igjen pengene på den platen der, den er jo helt bulkete og lagt fra flat som en ny plate skal være. har ikke sett noe sånt siden jeg glemte en plate i bilens hattehylle en sommerdag i 1983

    Flott videodemo forresten:)
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tipper at stifttrykket var langt over 1,5g når det skurret. Hvis det skurrer på 1,5g er det noe galt med pickupen. Prøv med 1,5g.
    Da har jeg forsøkt med 1.5 gram. Begynner å få dreisen på 'vugga' nå ;)

    vekt_1,5g.jpg


    Du har rett i at stifttrykket var over dette da det skurret, det viser plasseringen av vektloddet ganske tydelig:

    vektlodd-ny.jpg


    Imidlertid kom det tendenser til 'skurring' da jeg økte stifttrykket til 1.5 gram. Det var ikke så tydelig som før jeg begynte å justere, men på de samme stedene som før kunne jeg høre at lyden opplevdes som unaturlig 'hard' og det hørtes ut som om det var rett før det begynte å 'skurre'. Da jeg reduserte stifttrykket på nytt, forsvant denne 'hardheten' fra lyden og det hørtes mer avslappa og behagelig ut.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn