Skurring ved Rega RP1 med Ortofon 2M Black. Hva er galt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • U

    utgatt25555

    Gjest
    ^ de bildene der indikerer större trykk enn 1.5 gr, ”loddet/ortofon” delen flykter ikke med kanten på krybba. Selv bruker jeg 1.7 gr på min 2M Black og det er i henhold til Ortofon´s spec (1,4-1,7 gr).

    mvh
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.939
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ^ de bildene der indikerer större trykk enn 1.5 gr, ”loddet/ortofon” delen flykter ikke med kanten på krybba. Selv bruker jeg 1.7 gr på min 2M Black og det er i henhold til Ortofon´s spec (1,4-1,7 gr).

    mvh
    Ja, det er jeg klar over, men 'kanten på krybba' er litt skråstilt, så om loddet går helt parallelt med kanten vil den hvite plasten med selve måleskalaen peke svakt oppover. Jeg trodde den hvite plasten med måleskalaen skulle ligge helt parallelt med underlaget. Ortofon skriver bare «until the Oftofon pivot scale is in balance», så da trodde jeg at det viktigste var at den hvite plasten skulle være helt parallell med underlaget.

    Ortofon Stylus Tracking Force Gauge Scale Tool.jpg


    Men om det er 'kanten på krybba' som er det viktigste, burde jeg nok ha redusert trykket noe.

    Uansett vil ikke 1.7 gram hjelpe i mitt tilfelle, det vil nok heller bare øke problemet. Men jeg kan forsøke å justere til 1.4 gram etter 'kanten på krybba' :)
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Jeg har aldri hört annet enn att det er ”Loddet/Ortofon” delen som skal flykte med krybbekanten, har brukt den noen år og sammenlignet også med/mot elektroniske vekter, tror det skal holde godt og vel med at loddet/Ortofon delen flykter med overkanten på krybba :)
    Jeg tar som regel utgangspunkt i hva Produsenten anbefaler (Ortofon 2M Black 1,5 gr) så tar jeg den siste justeringen på öret, det har hendt tidligere at det ble litt under det anbefalte men oftest litt over, som nu.

    mvh
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    ^
    nå kan jeg ikke armen din og kjenner ikke justeringene, men husk å ”nulle” anti-scatingen når du justerer inn vekten ellers kan det bli litt feil!

    mvh
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.266
    Antall liker
    1.168
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det ser ut til at du har fått relativt godt taket på det nå. Den delen som er merket Ortofon skal nok ligge parallelt med kanten på vugga. Skru av antiskating og flytt PU ut og inn til vugga er i balanse og les av stifttrykk. Juster om nødvendig på lodd og prøv igjen til at det stemmer med produsenten anbefalinger.

    Skurrer det fortsatt kan det hende at PU er skadet pga overlast. Det røret som stiften er festet til kan være bøyd eller oppheng deformert skal at stiften ikke har rett vinkel i plata. Hvem som har skylda vil jeg ikke begi meg inn på. Om den var riktig i butikken kan den ha flyttet seg under transport hjem mm. Mulig du kan få den sjekket evnt at den fungere greit med et annet stifte trykk.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.939
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Hehe, ja, dette har vært en lærerik dag med Ortofon-'vugga' ;) Denne tråden har jo blitt reine folkeopplysningen i analog stifttrykksmåling :p Men det har iallfall vært godt for noe ;)

    Etter hvert fant jeg ut at om jeg var for forsiktig med å legge pickupen nedpå måleskalaen, så lå den bare og hvilte oppå vekta og viste lettere trykk enn det egentlig var. Derfor fikk jeg en del feil målinger. Om jeg derimot slapp pickupen - kontrollert selvfølgelig - et par mm over vekta ned i sporet i måleskalaen, så presset den vekta ned og viste korrekt trykk.

    Nå skal trykket endelig være satt på korrekt vis ved null antiskating til 1.5 gram. Jeg prøvde også på 1.7 gram, men syntest lyden ble litt for 'hard' og 'spiss' da. Men iallfall ingen skurring, så alt er såre vel :)

    korrekt_trykk.jpg
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Hmmm... Da kommer jeg til å tenke på en detalj. Denne vekta måler veldig små verdier. Friksjon er plutselig et tema. Jeg foreslår at du setter pickupen ned på vekta enten på den 'nye' eller den 'gamle' måten, og så trommer lett med fingrene på platespillerens plint. De lette vibrasjonene vil da etterhvert sørge for at vekta finner sitt naturlige balansepunkt. Jeg endte med denne metoden etterhvert da jeg hadde Ortofonvugga.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.939
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg prøvde nå denne metoden, men iallfall i dette tilfellet kunne jeg ikke registrere at noe skjedde med vekta og pickup etter at jeg hadde trommet lett med fingrene på plinten en stund. Men det kan hende at det vil gjøre utslag i andre sammenhenger.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.266
    Antall liker
    1.168
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Gode nyheter. At vekten har en del indre friksjon er ikke helt bra men ser ikke ut til at den er all verden og trolig innenfor til å gi en god nok måling. Elektroniske er heller ikke helt feilfrie da noen av de påvirkes av magnetismen i PU. Bra du har fått rodd deg i land og lykke til med musikken :rolleyes:
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Grattis! da er det bare å justere anti-scatingen så den samsvarer med vekten, (antar de andre innstillingen er innenfor) og spille i vei :)

    mvh
     

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    ....
    Så da lurer jeg igjen på om det er denne kombinasjonen av billig spiller/tonearm og dyr pickup som blir feil. Siden spilleren sannsynligvis ikke taklet fullt stifttrykk. Det er sannsynligvis få andre som har prøvd denne kombinasjonen av Rega RP1 og Ortofon 2M Black, men jeg kan ikke tenke meg så mange andre mulige forklaringer på dette problemet.
    Hei ! Har kombinasjonen Rega P3/24 og 2M black og antar min arm ikke er så ulik din.
    Stifttrykk er 1,5 - 1,6 gram og det spiller bra sammen.
    Opplever dog at pickupen henter all mulig støy som måtte finnes i rillen.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Grattis! da er det bare å justere anti-scatingen så den samsvarer med vekten, (antar de andre innstillingen er innenfor) og spille i vei :)

    mvh
    anti-"skating". ;) Skjønner ikke hvorfor alle skal ha med en "c" inni der. :)

    "Anti scatting" er iofs. en funksjon som kunne ha et fornuftig bruksområde. ;)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    L

    Larkus

    Gjest
    Det er litt trangt mellom den hvite delen og den brune delen i "vugga" på den ortofon-vekta. Derfor "henger" den av og til.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.939
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Grattis! da er det bare å justere anti-scatingen så den samsvarer med vekten, (antar de andre innstillingen er innenfor) og spille i vei :)

    mvh
    Ja, antiskatingen er satt til 1.5, og nå låter musikken slik den skal låte. Med den skurringen orket jeg nesten ikke å spille vinyl, men nå er gleden av å snurre plater tilbake :)
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.939
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    ....
    Så da lurer jeg igjen på om det er denne kombinasjonen av billig spiller/tonearm og dyr pickup som blir feil. Siden spilleren sannsynligvis ikke taklet fullt stifttrykk. Det er sannsynligvis få andre som har prøvd denne kombinasjonen av Rega RP1 og Ortofon 2M Black, men jeg kan ikke tenke meg så mange andre mulige forklaringer på dette problemet.
    Hei ! Har kombinasjonen Rega P3/24 og 2M black og antar min arm ikke er så ulik din.
    Stifttrykk er 1,5 - 1,6 gram og det spiller bra sammen.
    Det var nok to feilkilder som gjorde at jeg trekte den konklusjonen som du har sitert. For det første trodde jeg at spilleren hadde korrekt stifttrykk da den skurret. Det viste seg at stifttrykket var altfor høyt. Og for det andre trodde jeg at de første målingene jeg gjorde med Ortofon-'vugga' var riktige. De viste seg å være feil og måle lavere verdi enn det egentlig var, siden jeg la pickupen for forsiktig oppå 'vugga'.

    Derfor er det på tide å komme med et dementi: Det var IKKE kombinasjonen av billig spiller/tonearm og dyr pickup som ble feil og gjorde at det skurret. Skurringen kom ene og alene av altfor høyt stifttrykk :)

    Den viktigste lærdommen jeg sitter igjen med etter dette (foruten generell kunnskap om hvordan måle stifttrykk) er at det ikke er noen god idé å stole blindt på platespilleroppsett som gjøres andre steder. Enten må man (som meg) lære seg hvordan man måler og justerer selv, ellers må man få vinylkyndige hjem og foreta justeringene der spilleren er plassert. En kombinasjon av disse to er kanskje det aller beste for optimalt resultat :)

    Opplever dog at pickupen henter all mulig støy som måtte finnes i rillen.
    Jeg hadde tidligere en Rega P3-24, dog med Rega Elys 2, og sammenlignet med Elys 2 henter 2M Black fram utallige mange flere detaljer og har også etter min oppfatning en langt mer nøytral klangbalanse. Men det er klart at når pickupen henter fram så mange flere ørsmå detaljer, så kommer vel også støy mer til overflaten. Har dog ikke sammenlignet med andre pickuper, så det kan selvfølgelig tenkes at andre pickuper med tilsvarende detaljrikdom behandler støy på en bedre måte. Det blir dog en helt annen diskusjon, og sikkert materiale for en annen tråd :)
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Grattis! da er det bare å justere anti-scatingen så den samsvarer med vekten, (antar de andre innstillingen er innenfor) og spille i vei :)

    mvh
    anti-"skating". ;) Skjønner ikke hvorfor alle skal ha med en "c" inni der. :)

    "Anti scatting" er iofs. en funksjon som kunne ha et fornuftig bruksområde. ;)
    Agurk tid skjønner jeg :cool:

    mvh
    Hele året! ;)
    Av og til kan man lure. Hvorfor ikke bare 'takk for tipset', rette opp, og så skrive riktig neste gang? De som skriver riktig sliter nesten like mye med søkefunksjonen her inne som de som skriver feil. Interessert i å høre hva andre synes om Ortofon 2M/ Rondo/ Cadenza Bronze, søk 'bronce', og så videre. Jeg skjønner hva dere mener, google gjør det ikke.

    PS. Det er ikke ment som mobbing av dyslektikere eller noe sånt. Bare et vennlig ment tips om å ta imot et vennlig ment tips.
     
    Sist redigert av en moderator:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Ouch!!! :D

    Tillegg: Uten å være noen ekspert, har ikke google blitt mer orientert mot geografisk nærhet de siste par årene? Sånn at de guider deg i retning av norskspråklige sider når du søker fra norsk IP, og sånt? I så fall ingen overraskelse at google foreslår anti scating, siden det er en vel så vanlig skrivemåte på hfs, og temaet knapt nevnes andre steder. Om man klikker på søk heller etter 'anti scating', så får man i det minste norskspråklige treff så det holder....
     
    Sist redigert av en moderator:

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.939
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Fikk faktisk et hfs-treff høyt oppe ved å søke etter «anti scating» :D

    google-sok2.jpg
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er slik anlagt at jeg bryr meg om at skriftspråket bør være mest mulig korrekt. Jeg synes det er viktig, og noe man bør strebe etter, og jeg lar meg ofte irritere litt av dårlig språk.

    Det er selvsagt mange gode grunner til at enkelte ikke lykkes med dette, og det er det naturligvis ikke noe kritikkverdig med. Når det er sagt, er flere av de jeg har møtt med lese- og skrivevansker blant de som er aller mest opptatt av å skrive best mulig. De lykkes ofte også, og skriver gjerne minst like bra som gjennomsnittet.

    Det er når folk åpenbart blåser i om skriftspråket er korrekt eller ikke jeg blir litt oppgitt. Jeg beklager, men sånn er jeg.

    Når jeg ser folk i tur og orden feilstave et ord som vel hører til basiskunnskapen på Vinylavdelingen, tillater jeg meg å komme med et saklig tips om hvordan det skal skrives, og det kommer jeg ikke til å beklage.

    Om folk velger å ikke ta til seg slike tips og lære noe av dem, er det selvsagt fint lite jeg kan gjøre med det, annet enn å tenke mitt.

    Beklager avsporingen.
     
    Sist redigert:

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.939
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Beklager avsporingen.
    Ingenting å beklage, tråden har allerede spora av, eller egentlig kommet til endestasjonen (for å holde oss i togterminologien) siden skurreproblemet er løst. Jeg er for øvrig helt enig med deg når det gjelder å bry seg om skriftspråk. I en facebooktråd om et helt annet tema klarte jeg en gang ikke å la være å påpeike at en skribent konsekvent brukte ordet «viske» når det var opplagt at han mente «hviske». Jeg satte til og med inn en dobbel skjermdump fra bokmålsordboka i kommentaren min for å vise den semantiske forskjellen på de to orda. Da ble han sur. Så det er nok ikke alltid at velmente råd og tips om skriftspråk blir like godt mottatt :)
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er slik anlagt at jeg bryr meg om at skriftspråket bør være mest mulig korrekt. Jeg synes det er viktig, og noe man bør strebe etter, og jeg lar meg ofte irritere litt av dårlig språk.

    Det er selvsagt mange gode grunner til at enkelte ikke lykkes med dette, og det er det naturligvis ikke noe kritikkverdig med. Når det er sagt, er flere av de jeg har møtt med lese- og skrivevansker blant de som er aller mest opptatt av å skrive best mulig. De lykkes ofte også, og skriver gjerne minst like bra som gjennomsnittet.

    Det er når folk åpenbart blåser i om skriftspråket er korrekt eller ikke jeg blir litt oppgitt. Jeg beklager, men sånn er jeg.

    Når jeg ser folk i tur og orden feilstave et ord som vel hører til basiskunnskapen på Vinylavdelingen, tillater jeg meg å komme med et saklig tips om hvordan det skal skrives, og det kommer jeg ikke til å beklage.

    Om folk velger å ikke ta til seg slike tips og lære noe av dem, er det selvsagt fint lite jeg kan gjøre med det, annet enn å tenke mitt.

    Beklager avsporingen.
    Rettet

    [FONT=&#10]Jeg er slik anlagt at jeg bryr meg om atskriftspråket bør være mest mulig korrekt. Jeg synes det er viktig, og noe manbør strebe etter, og jeg lar meg ofte irritere litt av dårlig språk.

    Det er selvsagt mange gode grunner til at enkelte ikke lykkes med dette, og deter det naturligvis ikke noe kritikkverdig med. Når det er sagt, er flere av demjeg har møtt med lese- og skrivevansker blant de som er aller mest opptatt av åskrive best mulig. De lykkes ofte også, og skriver gjerne minst like bra somgjennomsnittet.

    Det er når folk åpenbart blåser i om skriftspråket er korrekt eller ikke blirjeg litt oppgitt. Jeg beklager, men sånn er jeg.

    Når jeg ser folk i tur og orden feil stave et ord som vel hører tilbasiskunnskapen på Vinylavdelingen, tillater jeg meg å komme med et saklig tipsom hvordan det skal skrives, og det kommer jeg ikke til å beklage.

    Om folk velger og ikke å ta til seg slike tips og lære noe av dem, er detselvsagt fint lite jeg kan gjøre med det, annet enn å tenke mitt.

    Beklager avsporingen.[/FONT]
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.939
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Ja, «å feilstave» er et verb, i likhet med f.eks. «å feilsøke». Siste delen av det sammensatte ordet består av verbet. Man kan altså bøye «å stave» og «å søke», men ikke «å feil». Da må det i så bli «å feile», men da er det et helt annet verb. For øvrig er det tilsvarende på engelsk: «to spell» og «to misspell», men ikke «to mis». Da blir det i så fall «to miss», men da altså et helt annet verb.

    ordbok.jpg
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.191
    Antall liker
    1.065
    Torget vurderinger
    1
    Flott at problemet ble løst for trådstarter.

    Det er faktor som jeg tror likevel ikke er berørt. 2M Bronze har svært lav "bakkeklaring", og jeg antar at det samme gjelder for 2M Black. Jeg har selv brukt 2M Bronze i kombinasjon med RP1, og det var et anstreng forhold mellom stifttrykk og tilstrekkelig klaring mot plate, særlig i tilfeller med litt bulkete plater. Du skal svært lite over anbefalt stifttrykk før dette gjør seg gjeldende.

    Og i kombinasjon med RP1 kan dette lett forsterkes. Den har ikke VTA- (høyde-) justering, og er i utganspunktet litt i laveste laget. 2M PUene er ekstra høye. Måten å bøte på dette er å skaffe en mellomring som leveres av Rega, for å bygge opp armbasen. I mitt tilfelle hadde jeg også uitbytte av å fjerne platematten - det ga riktigere vinkel. Det ser ut til at den korkmatten du bruker er ganske tykk, og det kan forsterke feilvinkelen.

    Så selv om alt fungerer bra nå, vil jeg anta at du vil få enda bedre utbytte av den utmerkede 2M black ved å montere en mellomring. 2M Black er vel ellers kjent for å sette ekstra pris på korrekt justering. Og kanskje gir 1,7g enda bedre resultat enn 1,5, som Gunnar er inne på.
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Armer uten vta-justering er en uting.
    Sant, men for Rega er det sikkert et salgsargument for Rega pickuper "som passer perfekt i arm og headshell uten behov for justering, mens med andre må du kjøpe spacer og slite med justering", som sikkert tiltaler mange.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du sliter med manglende høyde på en Rega er løsningen så enkel som å sette på en original multispacer. Kjøpte du med en av dem, IvarT?
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.939
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Gode innspill :) Men ingen fare her, armbasen fikk satt på en slik mellomring/multispacer da pickupen ble montert.

    spacer.jpg
    rega_multispacer.jpg


    Ellers kan jeg jo teste litt med og uten platematta for å se om det gir noe utslag.
     
    L

    Larkus

    Gjest
    Tok for moro skyld og sjekket stifttrykk med Ortofon-vekta, en 80 kroners digital vekt fra e-bay, og med graderingen på motvektloddet. Armen er Jelco 750D.
    Balanserte ut armen til 0 gram, og skrudde loddet innover til 1,5 g på graderingen. Digital vekt viser da 1,5 gram og Ortofon-vekta viser ca. 1,3-1,4 gram. Ortofon-vekta er dessuten desidert vanskeligst å treffe nøyaktig ønsket stifttrykk med.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Amen til de par siste. Rega er VTA-justerbare så det holder med shims. Monter armen med den som funker best, og la det være med det. Er man en sånn som justerer for 140/150/180/200g plater, så bør man skaffe seg en annen arm enn Rega uansett.

    Men er Orto 2M høyere enn vanlig? Jeg mener å huske at det meste er standard, unntatt Rega sine pickuper som er lavere enn det meste annet.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.939
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Tok for moro skyld og sjekket stifttrykk med Ortofon-vekta, en 80 kroners digital vekt fra e-bay, og med graderingen på motvektloddet. Armen er Jelco 750D.
    Balanserte ut armen til 0 gram, og skrudde loddet innover til 1,5 g på graderingen. Digital vekt viser da 1,5 gram og Ortofon-vekta viser ca. 1,3-1,4 gram. Ortofon-vekta er dessuten desidert vanskeligst å treffe nøyaktig ønsket stifttrykk med.
    Får kanskje kjøpe meg en digital vekt da for å få det helt presist. Jeg ser at Ortofon har en digital vekt. Er denne god? Eller er det andre jeg bør vurdere?

    DS-1 Digital stylus pressure gauge.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Den der er god, ja- og ikke altfor dyr---
     
    L

    Larkus

    Gjest
    Men er Orto 2M høyere enn vanlig? Jeg mener å huske at det meste er standard, unntatt Rega sine pickuper som er lavere enn det meste annet.
    Det eksisterer ingen standard for pickup-høyde. Selv ikke innrn samme merke
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn