Skru horn til 11

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    251
    Antall liker
    469
    En point source laver en sfærisk bølgefront, er der nogle horn der laver en flad/plan bølgefront? Jeg tænker at så længe bølgefronten er i fase, så er det vel ikke så vigtigt om den er sfærisk eller plan?:unsure: Hvad betyder bølgefrontens form for lytte opfattelsen / kvaliteten, nogle bud?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Et horn som er beregnet for bruk sammen med en kompresjonsdriver er i utgangspunktet konstruert for en plan bølgefront. Dette er gjerne en forutsetning for at hornet skal virke etter intensjonen. Imidlertid kan man fint bruke en bølgefront med en annen form dersom hornet er konstruert for det, men i en bransje med mange drivere og horn ville det være en umulig oppgave å få ting til å passe sammen om det ikke fantes en viss standard.

    Når bølgefronten ikke er plan pleier det å gå ut over de høyeste frekvensene, da avviket fra plan bølgefront gjerne utgjør den største andelen av en bølgelengde når bølgelengden er kort.

    Et Synergihorn er tilnærmet punktsymmetrisk, men det er ikke det samme som at lydkilden er en tilnærmet singularitet. Med utgangspunkt i en 1" driver skal man ideelt sett ha en plan bølgefront ved inngangen til hornet (om man ikke da har konstruert både driver og horn med et annet formål). Kildene som mater inn fra sidene vil for det første sitte nesten 90 grader på lytteren. For det andre vil bølgene fra disse driverne starte ved ytterkant av horntrakten og bre seg inn mot midten. Da får man det motsatte av en sfærisk bølgefront. Det er da viktig at delingen er så lav at dette avviket er neglisjerbart.
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    251
    Antall liker
    469
    Fint at få alle aspekter med omkring horn (synergy horn). Bølgefrontsproblematikken ser jeg lidt som en akademisk øvelse. Kompromisser må indgås, gælder specielt højtalere. Er løsningen så et stort WE horn med 1 compressionsdriver fra 80 - 8000 hz? Kontrolleret spredning er vel prisen man betaler for de fleste horntyper. Her klare synergy hornet i hvert fald minimumskravene.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Et horn som er beregnet for bruk sammen med en kompresjonsdriver er i utgangspunktet konstruert for en plan bølgefront. Dette er gjerne en forutsetning for at hornet skal virke etter intensjonen. Imidlertid kan man fint bruke en bølgefront med en annen form dersom hornet er konstruert for det, men i en bransje med mange drivere og horn ville det være en umulig oppgave å få ting til å passe sammen om det ikke fantes en viss standard.

    Når bølgefronten ikke er plan pleier det å gå ut over de høyeste frekvensene, da avviket fra plan bølgefront gjerne utgjør den største andelen av en bølgelengde når bølgelengden er kort.

    Et Synergihorn er tilnærmet punktsymmetrisk, men det er ikke det samme som at lydkilden er en tilnærmet singularitet. Med utgangspunkt i en 1" driver skal man ideelt sett ha en plan bølgefront ved inngangen til hornet (om man ikke da har konstruert både driver og horn med et annet formål). Kildene som mater inn fra sidene vil for det første sitte nesten 90 grader på lytteren. For det andre vil bølgene fra disse driverne starte ved ytterkant av horntrakten og bre seg inn mot midten. Da får man det motsatte av en sfærisk bølgefront. Det er da viktig at delingen er så lav at dette avviket er neglisjerbart.
    At kildene som sitter i sidene har en vinkel til lytteren tror jeg ikke er noe problem da spaltene/hullene er små i forhold til bølgelengden ved delefrekvensen. At bølgefronten ikke vil bli plan har jeg faktisk ikke tenkt på, mulig du har rett i det, og det virker logisk. Men det virker ikke som det er noe problem i praksis. Hvordan vil i såfall noe slikt høres ut..? Og som Schlager sier, høyttalerdesign er uansett et sett med kompromisser, så det handler om å velge. Har foreløpig ikke hørt slike horn, men det står høyt oppe på lista.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Fint at få alle aspekter med omkring horn (synergy horn). Bølgefrontsproblematikken ser jeg lidt som en akademisk øvelse. Kompromisser må indgås, gælder specielt højtalere. Er løsningen så et stort WE horn med 1 compressionsdriver fra 80 - 8000 hz? Kontrolleret spredning er vel prisen man betaler for de fleste horntyper. Her klare synergy hornet i hvert fald minimumskravene.
    Poenget med å nevne WE var ikke å fremstille det som en perfekt løsning. Det var å se på hvor langt ned i frekvens en klarer å kjøre en kompresjonsdriver i lag med et matchet horn, og om en evt klarer å tolke hva som foregår.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.665
    Torget vurderinger
    23
    Det finnes kompresjonsdrivere som jobber helt ned til 20 Hz.
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    251
    Antall liker
    469
    En af de interessante ting et synergy horn kan. er at optræde som en tilnærmelsesvis punktformig kilde over et stort frekvensområde, 30-40 hz og op er faktisk muligt. Det var derfor jeg nævnte WE hornet, for det kan også, med den rette driver, bruges over et stort frekvensområde, men da hornet ikke er et CD horn, tænker jeg at det vil beame i de høje frekvenser.

    og som Sluket skriver er der drivere der kan bruges fra 20 hz, GOTO bl.a. men de skulle vist også være lidt skrøbelige ved den slags brug?? Og ikke mindst ret kostbare...
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.665
    Torget vurderinger
    23

    Her er undertegnede i ivrig kalkulasjon sammen med Be, i forkant sees et lokk til nevnte driver... bildet nederst viser driveren installert,.
    en ALE160 Super med Beryllium membran, 160 mm. diameter. Vekt på driveren er 160 kg. Her montert i et 7 m. langt horn med 30 Hz cutoff.
    Som meg så var driverne ganske feite.... :LOL: :LOL:



    139.jpg


    extra super.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.665
    Torget vurderinger
    23
    og som Sluket skriver er der drivere der kan bruges fra 20 hz, GOTO bl.a. men de skulle vist også være lidt skrøbelige ved den slags brug?? Og ikke mindst ret kostbare...
    Ikke helt gratis nei, kostet ca. 600' den gang. Lages dessverre ikke mer.
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    251
    Antall liker
    469
    Hvis pris ikke har nogen betydning så kan man jo hurtigt blive rundbarberet for millioner med sådan et opsæto_O men hvordan lyder det, er det "the holy grail"??
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.665
    Torget vurderinger
    23
    Den riggen kostet totalt € 3 mill så helt gratis var det ikke. Låt tålelig bra også faktisk men jeg ville ikke byttet bassen mot mitt eget system heldigvis! Det skal dog sies at vi spilte ikke så mye typisk basskraftig musikk så det var ikke lett å vurdere. Men vektløst og transparent var det.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Sånn litt for morro, horn skrudd til 12.... :)

    Exponential horn, 240cm langt og 120cm diameter på munning. 80hz cutoff.
    80hz cutoff exponential hornresp.JPG




    JMLC 100hz cutoff. Diameter er da 192cm og lengde på hornet er 180cm. Sklir rett inn i enhver TV stue! :)
    100hz cutoff JMLC hornresp.JPG


    Er brukt en kompresjonsdriver med 3" membran i begge simuleringene.
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ja er litt tøft :) Men hvor godt det funker veit jeg ikke..
    Med 2,83v inn så ser Diaphragm Displacement slik ut:

    Slaglengde kompresjonsdriver hornresp Exponential horn.JPG


    Den kurven er ganske upåvirket av hornet, så gjerne en må se på slaglengde i forhold til lydnivå ut sammen med bratte delinger.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Det er litt trist å ikke kunne gå stort over 1-5 watt da. Her må det nok litt større membran og mer slaglengde til tenker jeg.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ja, hornet trenger ikke være like langt heller.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    1598900190380.png


    JMLC 200hz cutoff (grå) og Exponential horn 200hz cutoff (sort)
    Exponential hornet har jo da en del mindre diameter, men lengde på dem er ganske lik.


    Nedenfor en sammenligning i JMLC 200hz horn. Sort kurve er driver med noe strammere oppheng da med 1000hz Fs. Den grå kurven er driver med 300hz Fs.
    Bl og Mms er lik på dem to driverne i simuleringen.
    1598901213432.png
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Dette er skikkelig spennende Ole Kristian! Jeg tillater meg i min grenseløse freidighet å poste en kurve til som du sendte meg i går:

    118696410_317006886037423_114931156348975026_n.png


    Hvis jeg forstod deg rett er det altså snakk om at den lyse kurven har kraftig motor, mens den mørke kurven har svakere motor. Det jeg ønsker å fokusere på her er at jo kraftigere modene ved lave frekvenser blir, jo mer dreier de i frekvensdomenet. Vi kan se at ved den fundamentale moden er lav og høy Q faktisk ute av fase, og tendensen henger med et stykke oppover. Det kan derfor virke som om modene får den svakere varianten til å lagge etter i tid.

    Etter drøssevis av simuleringer, lesing og beregninger ser jeg at det å få en driver til å gå fra 200Hz til 20kHz er fullstendig gjennomførbart. Man vil da gjerne også unngå moder i kavitet, i faseplugg og i membran. Man vil ha en fullstendig kontrollert bølgefront og man vil ha en faseplugg som ikke blir reaktiv innenfor det hørbare området (det skjer som regel godt under 10kHz). I andre enden av skalaen vil man ha mykt oppheng, stort kammer og massiv demping med merinoull. Det fine med merinoull er at det demper rett og slett bedre enn noe annet materiale jeg har vært borti. Dette er ekstremt viktig for å kunne terminere hornet med høy compliance og ekstremt moderate reaktive komponenter.

    For å si bittelitt mer rundt dette med bakkammer og reaktive komponenter. I WE555-driveren (Western Electric driver fra 1920-tallet. 2" aluminiumsmembran med ribbed suspension i aluminium og 1" exit) sitt patent er det beskrevet hvordan de benyttet reaktive komponenter i driverens oppheng og bakkammer for å nulle reaktive komponenter i hornet. Den strekker seg ned til omkring 100Hz. Noen år senere gjorde de et eksperiment sammen med en samarbeidspartner der de modifiserte opphenget (flatt) og hornet for å ende opp med at de reaktive komponentene fortsatt matchet, men i et modifisert WE15-horn var de nå nede i en grensefrekvens på 36Hz!

    Denne metoden er svært interessant i seg selv, men den krever at horn og driver er direkte matchet til hverandre. I alle eksperimentene eg og @oks81 har gjort har vi gått ut i fra at oppheng og bakkammer ikke er matchet til hornet. Når disse to er matchet får man utrolige LF-egenskaper, men i en driver som bare passer akkurat dette hornet. Når de to ikke matcher, men Fs fortsatt er høy, kan man få en fundamental mismatch. Derfor er driveregenskapene vi har lagt til grunn i stor grad basert på mykt oppheng, ekstremt lav masse og superkraftige motorer. Dette med mykt oppheng og lav masse går litt opp i opp, så stort bakkammer er også viktig for å få Fs i et område der det er mindre aktuelt å bruke driveren.

    Overraskelsen var litt at mange av de driverne man kunne forvente at går skikkelig godt nedover i frekvens faktisk ikke gjør det. Ser vi for eksempel på JBL + Truextent har de stivt oppheng, relativt lite bakkammer og ganske tung spole. Dette i kombinasjon med moderat motorkraft gjør at flankene (høye og lave frekvenser) faller litt av, og driveren synger ikke like "fritt" i større horn. Det er også flere som har påpekt at disse ikke alltid yter så godt ved deling ned mot 600Hz og lavere. Så har vi TAD 4003 som kanskje det mest åpenbare andre eksempelet å vurdere i denne sammenhengen. De har større bakkammer, mykt oppheng, noe lavere masse og 5 slit faseplugg vs 4 slit på JBL. Begge fasepluggene er nogen lunde fornuftig konstruerte med det som ser ut som Smith-style faseplugg. Frekvensresponsen oppover tyder også på at dette stemmer. 4003 har dermed en del forutsetninger for å gå bedre nedover i frekvens med sitt mykere oppheng, og skal man tro opinionen så gjør den også det. Den skulle også gjøre det et hakk bedre oppover i frekvens med sin ekstra slit vs JBL. På den annen side vil ikke en berylliumsmembran i 10 cm diameter være fri for oppbrytninger i audioområdet. En 1" dome bryter ofte opp rundt 35-40kHz, avhengig av profil, og for en 4" dome kan vi dele dette på 4. Men det var ikke hovedpoenget, det 4003 overraskende nok mangler er en brutal motor. Jeg gikk løs på den for å se hvor brutal motoren var, og overraskelsen var stor da jeg så den lå rundt 0,4T under teoretisk grense for en driver med stålkomponenter. Når den i tillegg har en ganske lett spole er kraftfaktoren dermed på den moderate siden. Selv om JBL heller ikke har ekstrem kraftfaktor kan man nok allikevel anta at JBL er litt bedre akkurat der, men at den taper på spolemasse, faseplugg, oppheng og bakkammer vs 4003.

    Grunnen til at jeg skriver at dette var overraskende er at alt dette var kjent kunnskap da alle disse driverne ble utviklet. Resultatet, når man tar med disse faktorene i regnestykket, er at man knapt ser noen grense for hvor dypt dette skal gå. Jeg utfordret Rune Skramstad på dette, han er en jævel på å simulere horn for å si det forsiktig. På det datasettet jeg sendte ham, basert på en 89mm spole ringradiator med karbonmembran, rimelig lav Fs og moderat loading kom han tilbake med 50Hz horn, og det uten at man benytter teknikken WE brukte på 20-tallet. Dette er i realiteten en bittelitt mindre driver enn 4" fullformat, men den skulle henge fint med i et 140-145dB stereosystem med deling under 500Hz. Man kan bare anta at i JBL sitt tilfelle ønsket man en enda mer robust driver, og TAD-en er tross alt utviklet av minst én ingeniør som også var med på å utvikle flere av JBL sine drivere.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.665
    Torget vurderinger
    23
    JMLC200 er for 6-8" element, 200T er for kompresjonsdrivere 1 - 2"
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Jeg fant JMLC200. Her er de:

    JMLC200:
    unnamed (2).jpg


    5" throat, og 72cm dybde. Dem følger da sikkert riktig matematikk. Grensefrekvensen for loading blir omtrent lik, men akustisk resistans blir ganske lav.


    JMLC200T:
    unnamed (3).jpg


    Her er dybden omtrent den samme (i 1,4-1,5" versjon), omtrent samme åpning, men veldig mye høyere akustisk resistans på grunn av den langt smalere throaten.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.231
    Antall liker
    6.332
    Spennende tråd synes jeg. Valg av horn, antall horn/båndbredde, drivere etc. virker til å være like emosjonelt betinget som teknisk - det er nok et fåtall av oss som har teoretisk innsikt nok kombinert med praktisk erfaring til å kategorisk velge noe som er det beste kompromiss.Videre må det jo tas hensyn til høyttalersystemets oppbygning av analoge/digitale - passive/aktive delefilter, rom, preferanser mm. Gjerne noe man ikke finner ut av på første forsøk. Jeg har tross begrenset kunnskap om en del av det som blir diskutert her gjort mange praktiske forsøk for å finne ut av dette for min egen del.

    Husker godt da jeg monterte opp JMLC 200T/ALE 7550DEBe, JMLC 1000/ALE 4550D og ALE 1710. Strakk nok strikken litt langt oppover for basshøyttaleren som skulle møte JMLC200T, men like fult en morsom test. Har dog endt opp med et ganske annerledes system.

    Jeg tror at man har nok kompetanse og erfaring i Norge til å få til noe helt spesielt og nytt på skreddersydd horn/driver-kombinasjon hvis man finner insentivet til det. Så kommer de praktiske utfordringene som perler på en snor:)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Jeg er enig i dine betraktninger @emokid , jeg føler på mange måter at vi begynner å bli en ganske stor gjeng med entusiaster som alle har en eller annen ambisjon om å finne ut hvordan vi skal kunne skru knotten til 11. Men enda viktigere er at vi ikke sitter og skal skape myter, men heller finne ut av hva som er hva, og hvordan ting faktisk virker.

    MEN, jeg er tilhenger av at kompresjonsdrivere skal ha flat bølgefront og ingen flare rate som vi må ta hensyn til når vi skal konstruere horn. Holder man seg der har man en enorm frihet når horn skal konstrueres, og i prinsippet skulle man kunne bruke samme throat-adapter til ulike drivere så lenge de har samme exit.

    Sagt på en annen måte, fra min side har jeg planer om både 1,4 og 1,5" exit drivere, men de blir ikke like, bare med en adapter. For det første er det langt mellom de store 1,4" hornene, og for det andre vil jeg kjøre faseplugg som rett og slett kjører ulik loading som følge av at tverrsnittet ut av driverne er ulikt. Slik jeg ser det er det den eneste måten å gjøre det på om man skal gå all in.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Stemmer Sneaker, den simuleringen var for å vise en motorsterk vs en motorsvak driver.

    JJ, jeg tok ikke i simuleringen hensyn til autotech horna, benyttet bare JMLC kalkulasjon og 200hz cutoff og en 1,4" exit driver.
    Når simulerer med JMLC kalkulasjon kan en velge T verdi. Haglund hadde fin forklaring på det i sin Odin tråd.
    Jeg simulerte med T=1.

    Enig i at skal en komme videre må en først forstå mer av teknikken.
    Alvorlig hvor komplekst ting blir i det en setter en tut på en driver...
    Har bladd noe i den Kolbrek/Dunker boka, og man forstår hvor lite man egentlig forstår :)
    Dog er en ting sikkert, en får aldri bare gode egenskaper i et horn. En må velge hva en ønsker.
    Dette ser en også at folket velger forskjellige løsninger.
    Selv har jeg sånn sett ikke noen favoritter egentlig, men ser heller hva positive og negative sider som er med løsningene.

    1598975739206.png


    Et aspekt innen horn er dette med loading.
    Kurvene merket Ra viser til den aksutiske resistansen i dem forskjellige profilene, altså loading.
    Ser en på eksempelet eksponential så har en god loading ned til det ramler ganske brått av.
    Der det ramler er cutoff.
    Ser en på konisk så ruller det mye tidligere av, men det retter seg ut igjen lavt i frekvens.
    Så en har sånn sett ikke cutoff med konisk profil.

    Men dette er bare en av tingene man må hensynta.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    En skal være klar over at driver med høy Vas, så får en gjerne mer nivå nedover, men slaglengde ser en øker fort drastisk.
    Om en impedansematcher slik som WE, gjerne en klarer holde nede litt av slaglengden.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Langesund
    Mye fornuftig fra guttungen borti gata her;) Prøv og feil metoden i praksis er vel en mye brukt metode der. Kanskje også derfor jeg har mine beste hornopplevelser derfra.
    Og når jeg først har stukket trynet mitt inn her kan jeg jo komme med mine meninger på horn-lyd generelt. Uovertruffent på smekk, bang, tærsj. Ikke så bra på å strekke ut perspektivet i dybde. Har heller aldri hørt det klare gjengi halen av romklang på opptak 100 %
    Ellers har jeg blitt enig med meg selv, om at horn er det som gir mest bevegelse på foten - en viktig ingrediens.:)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Mange vet jo at jeg holder på med egne kompresjonsdrivere, og jeg har kikket etter sammenhenger på veldig mange områder. En sammenheng som ikke er helt ukjent er den mellom motorstyrke og LF-egenskaper. I følge en del beskrivelser er effekten av sterkere motor omtrent den samme som effekten av lavere masse. Men det ser ut til at den totale massen blant annet i veldig stor grad påvirkes av lufmassen i hornet, og at denne er spesielt betydelig ved lave frekvenser. Derfor blir motoren en ekstremt viktig faktor ved lave frekvenser.

    Jeg kikket litt på TAD sin lineup. Overraskende nok har 4003 mye mindre magnet enn 4002. Faktisk har den fundamentalt svakere motor, og den er til og med marginalt svakere enn på 4001. På sin side har 4001 omtrent samme flux i gapet som 4003, og så vidt jeg vet har disse tre samme membran?

    Så, er det noen som har sammenliknet LF-egenskapene på 4002 og 4001?
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Nei
    4003 har en annen membran
    4002 og 4001 har samme membran
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    4001 og 4002 ble begge målt i et klughorn mk 1505 som er nokså likt altec 1505, men laget i tre.
    Det var små forskjeller i frekvensrespons mellom de to driverene i DET hornet, anbefalt nedre delefrekvens muligens for høyt ref ditt spørsmål vedr lavfrekvens respons. Men de to driverene gikk tett sammenslynget ifra bunn til topp i det hornet.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Takkar og bukkar!

    1505 er vel et typisk 600Hz-horn. Jeg mistenker også at driverne oppfører seg rimelig likt så langt ned. Men interessant nok har jeg sett at forskjellen på to drivere i samme horn ikke alltid er veldig synlig på frekvensresponsen, men at man får en faseforskyvning i modene. Dette kan selvsagt ha sammenheng med throatens lengde, men jeg mener å ha sett at forholdet mellom moder og impedans er tilnærmet oktogonal på motorsvake drivere, mens på mer motorsterke drivere ligger de mer i fase.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Har kjørt TAD 4002 ned i 370hz/48dB deling i 2360... :)
    Men turte ikke spille høyt med det!
    Det låt bra.
    Har gjort noen forsøk på lav deling med JBL 2446, men har ikke lykkes helt, men det har ikke vert med DEQX for å styre greiene, så da blir ikke sammenligningsgrunnlaget noe godt egentlig.
    Burde kjørt en ny test sånn sett.

    Det er ikke vanlig at kompresjonsdrivere blir kjørt så lavt ned, det krever store horn.
    Kraftig motor, sammen med et oppheng så driverens egenresonans ikke er for høy blir nok viktig.
    Så er det slaglengden da...om en skal ha litt guff før membranen banker i fasepluggen..
    Hva med distanseringer så en kan montere membran med litt større avstand til faseplugg?
    Det vil gå utover høye frekvenser, men en kjører gjerne ikke et gigantisk horn helt opp, en deler gjerne mot noe annet.

    Mener leste en plass at Radian hadde balt med distanseringer..

    Drawback er gjerne at en forflytter spolen i forhold til gapet og om det kan ha betydning med et likt tiltak.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.548
    Torget vurderinger
    10
    @ Snickers 😊

    Du skriver at Truextent og TAD 4001 har stive oppheng mens TAD 4003 har mykt?

    Det jeg ser av info jeg har funnet er at Truextent har et oppheng som heter PEEK, vet ikke hva det er men det kan se ut som at det tåler mer fleks enn «hel ved»?

    TAD 2001 f ex er beskrevet med et polymer oppheng og er faktisk speccet til 500 Hz i motsetning til 4001/2/3 som er speccet til 600 Hz? (Truextent 500 Hz).

    Jeg har selv åpnet 2001 og sett plastikkopphenget til 2001, ligner litt på Truextent. Et JBL titanmebran er imidlertid hel ved.





    2001:


    BFE107C4-9F1C-40A3-9A47-6A09618AD8DC.jpeg





    Truextent:

    5F88D4AA-87C1-4221-8FBB-0574B55422A6.jpeg
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Finner vel ut at alle TAD driverne har plastoppheng på membranene. Bortsett fra at finner ikke ut i farten hva 4003 har, men vil tru det er samme der.

    TAD 2001 så blir det oppgitt at den har frekvensrespons 500hz-22khz. Men den anbefales delt 800hz og er samtidig oppgitt med rated input power på 10w.
    Jeg fant data oppgitt på TAD 2001 som kan benyttes i hornresp, utgitt av JMLC himself så for tro dem er riktige :)

    Trykker inn dette så finner en at TAD 2001 har Fs så lavt som 310hz. En kan så sette det i sammenheng gjerne med at driveren har høy compliance/Vas.
    En kan gjerne med riktig horn kjøre driveren ned i 500hz, men effekt tåligheten blir deretter.

    Prøvde finne ut på TAD4002 hva den vil tåle med 370hz deling med utgangspunkt 30w og 600/12dB deling.
    Ikke enkelt finne ut av og en del ting må hensyntas, men in worst case snakker vi gjerne helt nede i 2-3watt effekt tålighet.

    Det blir for kostbare membraner til å leke med så dem fleste vil nok holde seg innenfor det fornuftige :)

    JBL sine titan membraner har gjerne et litt stivere oppheng. Sammen med det øker Fs.
    Men så må en gjerne se på sammenhengen hva driverne benyttes til, og JBL er vel først og fremst utviklet for PA med sine 24xx drivere.
    Med strammere oppheng dempes slaglengden under Fs og da også naturligvis output.
    Så gjerne dette er gjort for at driverne skal tåle mer juling.
    2446 skal f.eks tåle 100w kontinuerlig fra 500hz og opp.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    @Hornlyd Du har helt sikkert rett i alt du skriver her, bortsett fra at jeg hele tiden har vært av den oppfatning at alle TAD-drivere bruker polymeroppheng. Grunnen til at jeg har vært bastant på dette er at jeg mener bestemt at TAD sin produksjonsteknologi gir et så sprøtt materiale at det er helt uegnet til oppheng. Hva gjelder Truextent så ser jeg at du har rett i at det finnes flere varianter med polymeroppheng.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Meget interessant @oks81 ! Jeg ser en rekke data ut fra listen til LeCleach'. Jeg er faktisk litt overrasket over at dataene ikke er mer offensive enn de er. For eksempel er Mmd på 1,6g relativt høyt for Sd på 18,10 sqcm. Med slalengde på rundt 0,5mm er driveren ikke brukbar særlig langt under 1kHz, og Bl på 7,20Tm med Re på 6,3 er ikke veldig høyt selv for en 2" membran. Jeg skal i gang med en driver i denne størrelsen senere, men 289 og 389 krever sitt for tiden. Til sammenlikning har 289 ca 46kvcm membran, 18,76Tm på 8 ohm og bare 1,67g Mms, men dette er foreløpige data. Mange av membrankonseptene har lavere masse, men det er nok en fordel med en viss robusthet.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.045
    Antall liker
    2.796
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Råmåling av tad 4001 i mk1505., vet ikke om dette belyser spørsmålet vedr lavfrekvens respons, men det skader vel neppe. Jeg søkte raskt igjennom en gammel lap med sprukken skjerm, skal ha samme måling for 4002, men fant den ikke i farten, legger den ut senere om den dukker opp.


    tad4001mk1505.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn